f haar vermogen, hetwelk 80,000 p. St. (ongeveer een in 111 i oen guldens) beliep, lot dat zij den vercischtcn oudeidoiu, oui non te worden, zou bereikt hebben, hetwelk' den 6 Junij 1852 het geval zal zijn. Dun moet, naar het gebruik der Roonisohe Kerk, haar geheel vermogen worden verbeurd verklaarudan lieefl zij alle regt verloren op baar goed, hetwelk het eigendom moet worden van de kerkaan welke zij zich hoeft verbonden, «De adressant verzoekt bet Huis te overwegen, of eene minderjarige haar vermogen kan weggeven zonder njagtiging van hare ouders of van liet Hoog Geregtshof. Verder verklaart de adressant, dat zijne dochter niet het bedoelde meisjehare halfzuster had willen spieken of brieven wisselen, maar uat men, zonder achting voor hel gevoel van bloedver wantschap, zulks had belet. De odressaut weuscht, dat aan minderjarigen verboden worde als prueveling in een klooster te treden, en dal alle goederen, welke in zoodanig geval bestemd zoude zijn oiu de Ruotuselie Kerk te verrijken, vervallen verklaard worden aau de Kroon, om er naar goedvinden over te beschikken.» Niet alleen is te Londen de verjaardag van de Parijsche omwenteling pleglig gevierd gewordenmaar liet Lekende Europesche democratische comiuité heeft ook de oiukeering van zaken in Duilsehland herdacht, door het houden van eenen staatkundigen maaltijd onder het voorzitterschap van den Generaal Hang. De berigten, welke ten aanzien van dien maaltijd zijn verbreidvervullen de gemoederen der demagogen alhier met vreugde. Daaruit blijkt, dat de maaltijd is bijgewoond door 500 a 600 personen, meestal Itali anen en Duilscbers. Onder de aanwezigen heeft men opgemerkt den bcruchten Sausmann, StruveA. Rage, Kinkel en zelfs eenige leden van liet Engelsche Parlement. De toespraak welke, Mazzini tot de aanwezigen heeft gerigt, heelt nog al indruk gemaakt. Zonder opgewondenheid heeft hij in het midden gebrngldat men hem niet moest vereerenmaar de Voorzienig heid in welker hand hij slechts een werktuig was om eene groole zaak te doen zegevieren. Val ik (dus heeft hij gezegd), dan volgt een ander mij op. De vermolmde troonen der Vorsten, welke God met zijnen vinger heeft geteekeud/ storten in. De vetou- derde maatschappij is hare ontbinding nabij, otu plaats te maken voor eene nieuwe orde van zaken. Veider heeft tUaszini gezegd, dat de gebeurtenissen van 1849 in Italië en Duilsehland de vruchten waren van reeds voor drie eeuwen gestrooide zaden dat het de pligt van Duitschland was, om eenen Keizer aan te vallen, die als de vertegenwoordiger moest worden aangemerkt van de onderdrukking, de handhaver van het materiële beginsel; dal men aan hein, Mazziniaan het hoofd van Italië, den Paus moest overlaten, als den vertegenwoordiger van het hatelijke spirituele beginsel. In den loop zijner rede heeft Mazzini zich aldus uiigediuki: aio stede van dien Keizerzult gij eenen grouterenmeer waardigen souverein erkennen en op den troon ver heffen, namelijk het volk. Wat ons betreft, in stede van den Paus, die niets meer is, dan een ineusch zullen wij erkennen God en de natuurNet uit bundige geestdrift is deze toespraak beantwoord. Daarna is de marseillaanscltc rnarsch aangeheven, en zijn een aantal democratische liederen gezongen waarbij vooral de Duilsciiers blijken van groole be kwaamheid hebben gegeven. (SUrta. Do Echo du Mont-Blant, geeft nog een tweede artikel dat wij insgelijks vermeenen te moeten overnemen omdat men ook hier te lande zijn nut daaruit trek ken kan. Geheime Genootschappen. Pe orde der vrijmetselaren hadzeiden wijeen 61osofisch en godsdienstig doelter\ ijl de geheime genootschappen, die men in onze dagen in zulk eene groote menigte heeft zien ontslaan, een uitsluitend staatkundig doel najagen. Wij i oeten hier bijvoegen dat even gelijk de staatkunde een inval had gedaan in de filosofie der vrijmetselaars-loges in de XVllIe eeuwzoo ook de behoefte om do godsdienst te be strijden overal de duistere schuilplaatsen i9 binnenge drongen waar men de omverwerping det maatschap pelijke orde beoogt. Eu dit kon niet anders. De lieden, welke uit fana tisme of eerzucht zich tot den rang van zanienzweer- ders verlagenmoesten onvermijdelijk opmerken dat de godsdienst de eenige tegenwerking was die zij te duchten hadden; en wanneer wij gewagen van tegen werking der godsdienst, dan spreekt het van zelf dat wij hier vooral bedoelen den weldadigen invloed van het kalhohjk geloof. De bloot mensuhelijke gezindheden kunnen met alles vrede hebben en zich overal naar schikken; maar de katholijke leer veroordeelt de za- menzweringcii, de opstanden, en de geheime of open bare woelingen tegen orde en wetten. Van dat oogen- blik af aan, hebben dus de ingewijden van alle kleuren begrepen, dat hel noodzakelijk was hel katholicisme te verslaan, ten einde des te zekerder de maatschappij zelve te bereiken. Ieder kent do menigte der midd"icn die gebezigd zijn om den godsdienstzin uit de gemoederen lo ver bannen, om de Goddelijke eerdienst te vernioligen en om tusschen de katholijke leer en liet verstandelijk begrip van het kind onoverkomelijke beletselen op to werpen. Ieder kent den oorlog, die nu eens in het geheim, dan weder openlijk, heden op sluwe, morgen op bloedige wijze gevoerd wordt tegen do Kerk,lrgeu de geestelijkheid en tegen de katholijke instellingen; maar niet ieder weet van welke zijde gewoonlijk de meeste aanvullen en de meeste aanmoedigingen en bevelen aau de strijders voortkomen. Wij aarzelen niet langer het te verklaren: dit alles komt voort van de geheime genootschappen. De oude vrijmetselaars hadden reeds begrepen dat wilde men de katholijke waarheid uit het raenschelijk hart verbannenmen dat hart door krachtige mid delen op het dwaalspoor moest brengen. In ctteljjke een wemig hooge gradenlieten zij de nieuwe inge wijden zwerendet zij nimmer eenige betrekking zouden aanhouden met de Kerk noch met de pries ters. Wij laten hier volgen eene gebeurtenisdie nog slechts voor weinigu dagen heeft plaats gehad en voor welker waaiheid en naauwkeurigheid wij durven inslaan. Een man van zekere jaren en die onbezorgd kon levenwoonde in eene naburige stad met zijne vrouw alleen. Deze werd gevaarlijk ziekliet een priester halenontving de troostmiddelen der godsdienst met eene goede gesteldheid, en stierf met eene onderwer ping eene gelatenheid en eene verwachting van het toekuraslig levenwelke baren man ten uiterste ver baasden. Eenige maanden daarna werd ook hij gevaarlijk ziek maai hij liet geen priester ontbieden. De geestelijke die zijne vrouw bediend hadhoorde echter van zijue ziekte spreken en kwam hem de 11. Sacramenten aan bieden, doch hij weigerde ze te ontvangen. «llue, zeide de jeugdige priester tot hem; gij waart zoo verheugd en tevreden over het zalig afsterven uwer vrouw en wilt gij nu haar voorbeeld niet volgen en uw hart insgelijks openen voor dezelfde troostvolle hoop op de eeuwige zaligheid?» a Mijne vrouw bad de vrijheid om te doen wat zij wilde, was hel antwoord; maar ik heb die vrijheid niet.» «Wal? een man van uwe jaren is niet vrij om de inspraak te volgen van zijn geweten?» a Neendat hen ik niet. Ik heb met de verschrik kelijkste ceden beloofd dat ik nooit eenige gemeenschap zou houden noch met de Kerk. noch met de priesters. Maar gij zijt toch te goed onderrigt om niet te weten dat de eed om iets kwaads te doen niet ver bindend is?» «In mijn oog is elke eed verbindend; ik doe de eeden maar ik denk er niet over na.» «Doch bijaldien gij dan 4gezworen had een groot misdadiger een moordenaar te wordenzoudt gij u dan vcrpligt achten om het te worden?» «Ja zeker, Etrw. lieer, en ik zou het ook werkelijk worden, lk ben nu een/qaal zoo en in dit opzigt niet te veranderen. Evenwel beb ik veel leed gehad van dien toestand, en sedert den dood mijner vrouw wordt ik als het ware van berouw verteerd, dat ik niet even als zij deelachtig mogt worden aan Gods groote gaven. Zelfs is mij de gedachte reeds ingevallen oiu aan den grootmeester der logein wiens handen ik den eed heb afgelegdte schrijven om hem te vragen mij van dien eed te ontslaan. Dit zal ik nmrgen werkelijk doenen indien het mij gelukt weder vrij man te wordendanEerwaarde lieerzal ik u laten ont bieden. Tot zoo lang ben ik eohter genoodzaakt in u niets anders te zien dan een gewoon burger.» Weinige dagen daarna werd de priester bij den patient ontboden De vrijmetselaar of socialist was van zijnen eed onlslngen; bij ontving de 11. Sacramenten en van het oogenblik dat hij zich met God verzoend hadwas hij een geheel ander mensch geworden. De galeislaaf ontdaun van zijne boeijeu, kon niet zou blijde zijn als die arme verdoolde zondaardie door een misdadigen eed in eene schandelijke slavernij gehouden was geweest. In het laatst der vorige maand stierf Ie Lyun een lid van een geheim genootschap. Even als zoo vele anderenhad ook hij den verschrikkelijken eed afge legd van nimmer eenige godsdienstige betrekking niet de katholijke Kerk noch met hare priesters te zullen hebben. Doeh de gedachte aan den naderenden dood die voor den menschclijken geest een helder licht werpt op een aantal dingen dezer wereld en op eenige zaken betreffende hel eeuwig levendeed hem in ziendut de eed om van God verwijderd te blijven, misdadig was. lij verzoende zieh nu met God en de geestelijkheid mankte, in o- nsle.niniiig met de fuiuilic, alle noodige tuebei .u-elen om hem do ..er eeuer kerkelijke begrafenis te verleenen. Maar de «Broeders en Yriendeu,» die liet ander uiteinde vasthouden van do kelen, waaraan hij was gekluisterd geweest, en die hem thans niet meer met hunnen dolk konden bedreigenwaarop hij gezworen had van zijue vrijheid al' Ie zirn, wilden desniettemin zijn Ijjk dwingen om de gevolgen van zijn Lidmaatschap der geheime vcreenigiiig lo oiidergnan; zij wilden niet gedongen dat hij, dio in zijn leven het bezoeken van de kerk verzaakt luid, na zijn dood derwaarts zou worden gcdragi"i. Gelukkig bevond zich te Lyon ccne polieic co eene gewapende magt, die regUcbupm en sterk genorg waren, om ticli to verzetton tegen het tyrnnniek geweld, dal <le gezworene leden van het komplot op het lijk wilden uitoefenen. De Generaal Cailcllanc herstelde de orde op eeno voorbeeldige wijze. Wij leveren deze feiten ter beoordeeling over tan hendie het zich ten pligt stellen de maatschappij te bestuderen. Zij kunnen strekken om den sleutel te geven van zekere moreele verschijnselendie vooi elke redelijke uitlegging onvatbaar schijnen. Het is immers niet zeld zaam lieden aan te treffen met een vrij goed oordeel begaafd, maar die de ergerlijkste onwetendheid ver raden, zoedra men hen over godsdienstige aangelegen heden hoort spreken? Gij kent er immers ook wel, die in den grond godsdienstig zijnmaar die het niet durven schijnen? Eii wemelt de maatschappij niet van personenwier belang wegens hunnen standhunne fortuin en zelfs wegens familiebetrekkingenhet mede brengt dut zij de zegepraal der godsdienstige leeringen begunstigeneu die desniettemin de hand reiken aan de bewerkers der ongodsdienstigheid? (Wij laten bovenst, geheel voor rekening van De Tijd y. H. C. van 22 Maartwaaruit dit stuk ib oveigenomen). Rzo. Charaden. 3. Mijn geheel is een «oord 't «elk duizenden bij bet leven beeft bewaard, maar ook èwizendeii beeft doen sneven. Het is samengesteld uil 11 letters. Had men 2, 3 vergeten bij bet «oord, toch zouden duizenden en tienduizenden bij bet leven bewaard en ook aan dat getal, welligt meer, liet leven hebben gekost. Indien sommigen het vooraf geweten hadden zouden zij it' liever een 11, 7, 8 gezocht hebben, dan hun leven te verbeurrn, en de 3, 4, 9, 8 was rustig gebleven. Men zag er uit dal het leven gelijk is aAn een 5, 9, 8. Onrust en verdeeldheid bragten die slagting te weeg, doch indien 1,4,8,7 in hun midden ware gekomen, zou dat verhindert zijn. 't Baart steeds twist in landen en bij volkeren 100 er verdeeldheid beersclitmen zegt dal zulks bet 8,7,10 der menschen is. Ten huidigeu dage klaagt men er over en gelooft men dat de mcnscbeu, die zich ap 6, 7, 8 ontmoe ten het meest dit ziclizcll aandoen. En toch is alles nog omhuld met ecu 1, 2, 3, 4, 8 waar later 8,4,2, 3, 10 uit te voorschiju kouit. T. 4. Mijn naam bevat een tiental lettersen ik ben alom bekend l ier, achttien wordt steeds vergeten, bij mij is niet dan ellcnd! In mij liggen vele dorpers, ook was zere», acht eu tien Eens geworpen bij die velen die men toen iu mij kon zien. Velen vonden zesen, drie, acht, zes; sommigen ook een zeven, Maar voor allen was het zeker bij mij steeds een tier, negen zes. lien twee, rij/ zes ging hel ullcsvoor uien hij mij plaatse had, Heette uien ook nog zoo glansrijk ware men op titels prat! Ju tienvijf zei en de negen met de twee eu drie daarbij llusl bij eentwee, rijf zei, en de negen eu tien ter zij. Ieder heelt zeven vijfvier, drie, zei van mij; nu ik hen ook niet heel fraai Meer verschrikkelijk voor sommigen dan een levendige haai Zei, acht, negen eu de tien kruipt van mij, hoewel langzaam, heen, Oiii mij is liet niets dan zuchten kermenklagen en geween, d' Armste tien, acht, een, vier, drie, zet is hij mij steeds even l' buis Als de magtigste regeerder of de priester in zijn kluis, Wettigt komt gij allen in mijdie dit leest of poogt te raden Des is 't goed, dut gij bet wclc, boewei 't u niet veel zal schaden. Juiste oplossingen der beide Charades voorkomende in ons vorig N".zijn ingekomen vun C. W. It M. W. 0. J. uit Soeit/ D. H. v.K.; Antonie Smitman BreeslraalB. N W. beantwoordde de Charades hoewel niet uitgewerktgord door liet bcrigtde CHIMPANSEE vindt uien te PARAMARIBO niet; n zond alleen de uitgewerkte oplossing van N°. 2; onuigewerkte opgaven zijn ingekomen van J. J.P. D .R..; ADe Itrdartie verzoekt in 't vervolg geen antwoorden in te zenden die niet geheel uitgewerkt zijn wijl inen zonder dat van liooren zeggen antwoord kan inzenden zonder eenige verdienste van eigen vinding BURGERLIJKE STAND VAN AMERSFOORT. Van 17 lot en met 23 MuarL, zijn GEBOREN: 3 Kinderen vun liet Mannelijk en 1 van liet Vrouwelijk Geslacht. Te zaïnrn 6. OVERLEDEN: 17 Maart, Catrina Knijer, circa 21 m. -- 20 Maart, Gerardtis Jckel, 28 j. Aiithouiu Veenendaal, GO j.. Weduwe van Adoiph Hamilton. 23 Maurt, Arida Hoogland, ruim 22 j. Te zaïncii 4. ONDERTROUW D: Johannes Vnlistal met Dirkje van Dual. - Adriunus Kraan met Johanna Bekbergen. GEHUWD; Gcene. MaIUCTOEMGT VAN AMERSFOORT. 21 Muart. Rogge /5.50 lot f 5.70. Boekweit /G.OOtol G.50. Aardap pelen f 1.90 lol 2.30 liet mud. haas van 14.00 tot /1G.00 de 100 pond. Outer 0.70 lot 0.85 het Nederl. pond. Eijeren ƒ0.20 Cents de 12 stuks. Itundvl. 40 cl. Kulisvl. 50 cl. Var- keusvl. GO ct. hrt N. pond. Maretberigt van Utrecvt, 22 Maart. Tarwe van ƒ6.2R tot f 6.05. Roege van 5.50 lot 5-75. Gant van 4 .25 lol 4 50. Hoef weit van 6.25 lot 0.75. Hosier van ,'2.50 tol >3.00. Witte Honen van 9 00 tot 10.50. Groene Erwten van 8.00 lol V.50. (irnauwt Erwten en Cnpuc. van 10.50 lot f 12.75. boter van J 0.78 tot f 0.94 liet pond. haas van 32.00 tol f 86.00 de 100 ponden. Aardappelen vau J 2.70 tot J 3.25 de muddc. SCHIEDAM, 21 Maart, Moutwijn, f 10,25. Zonder fust Jenever. 100"/, Apizt. proef 13,25 u 13,75. j of Belasting. BEURSPR1JZEN DER EFFECTEN. Zaturdug, 22 Maart 1851. Nederland 2'/i pL't. 57'/,. 8 pC't. G7. 4 pCl. 88'/». Spanje, Arduin i. 510 p. St. 14'/,. Binnen). 3 pCt. 34'/,. Rusland 5 pCt. 104'/,. Ooslenr. MetalI. 5 pCt. 69'/,. 2'/, pCt. 37»/,. VERTREK DER BEURTSCHEPEN Z O M E 11 D 1 E M 15 T. van Amenfoort van Amitmlam ..orgeus Ion 6 ure. 1J uur vwr Boumsluiten. Woensdag, 20 Maait. I„ J. Koekoek. G. de Weerd. Vrijdag 28 s S. J. Hmilsuagcr. J. Bos. Zondag, 30 C. de Weerd. I„ J. Koekoek. Van Amenfoort op Rotterdam, over Haarlem, Leijdrn, Grovenluiife en Delft; en vau Rotterdam op Ameri/oorlover Gouda, Lvijiien ctl Haarlem terug; Schipper J. UuuTSAACER Van Amersfoort, Maandag 7 April. Rotterdam, Dingsdag 15 u Te Asebmooet bi) YY. J. VAN BOMMEL V AN VLOTEN.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsche Courant | 1851 | | pagina 2