COURANT. Si SSé van V R IJ DAG, w W October J856. Dit Blad verschijnt tweemaal in de week, des Dingsdagt en Vrijdags. De Prijs van het Abonnement is f 1,50 in de 3 maanden. Van Advertiën, van 1 tot 6 regels 60 Cents, elke regel meerder 10 Cents, behalve het Zegelregt. Afzonderlijke nummers, ƒ0,10. Brieven franco. Bestellingen bij den Uitgever-Redacteur A. li. van Cleeff, te Amersfoort, zoomede hij alle Boekhandelaren en Post-Dirccteuren in het Rijk. Voorwoord. Vier weken geleden hebben wij de Uitgave en Redactie der Amersfoorlsche Courant aanvaard. Wij zeggen dank voor de ondersteuning van velen ons ten deel gevallen. Oordeelkundige en onoordeelkundige beoordeel aars hebben willen doorgronden of de Amersfoorlsche Courant «kleurloos» zoude zijn en blijven. De tijd is daar, dat zij daarover zullen kunnen beginnen te oordeelen. Allengskens zal' teleurstel ling bij enkelen liet geval zijn; nieuwe vijanden zullen voor ons oprijzen om zich over die teleurstelling moeijelijk te maken. Wij vreezen die niet. Wij vertrouwen dat onze abonncs, wel spoedig zullen inzien dat wij in hunnen geest de Amers foorlsche Courant bearbeidendoch liet is eene stel selmatige onmogelijkheid aller wenschen te voldoen. Wij denken dat onze wijze van arbeiden ons ook vele vrienden zal verwerven en bevelen de intellectucele en materieele belangen der Amersfoort- srhe Courant in de algemeene en bijzondere mede werking aan. De Redevoering» van den Heer Verhaegen. I. Bijna alle Nederlandsche bladen hebben de rede voering van den Heer Verhaegen behandeld of overgenomen; die redevoering heeft, wat veel is. eene Europceschc vermaardheid verkregen. Lang hebben wij geaarzeld niet dat, maar wel hoe wij haar zouden behandelen. Men verwissele deze aar zeling niet met gebrek aan moed. Het ontbrak ons nimmer en ontbreekt ons niet daaraan; wij hebben «laarvan meer dan eenmaal op een ander «errcin de bewijzen gegeven; doch de ware moed is, volgens onze zienswijze, die, welke voor de handeling, de gevolgen der handeling overziet. Daarom hebben wij ons afgevraagdhoe zullen wijhoe hunnen wij; met onze geïsoleerde gewetensovertuiging, die strikt genomen alléén erkenning is, eene redevoering behandelen (want lot eene eenvoudige vertaling waren wij te Irolsoh) die zich om, op, langs, nevens «■li in eene liberale en theocrathischc woordenwe reld wentelt. Wij hebben tot tijdruimte onze toevlugt genomen en nu de Nederlandsche bladen daarover zwijgen, zullen wij spreken. Wij hebben de rede voering in haar geheel en in hare origeneele taal gelezenen herlezen; de verschillende Ncderlandsche bladen met oog en geest gevolgdverschillende naast ons liggen, en zullen ook kolommenruimte nemen oin haar te behandelen. ■wwuwwwww De Heer VerhaegenInspecteur-Administrateur van het oi. lerwijs in België, heeft den (i Oct. het academie-jaar, 18361857, der vrije Universiteit van Brussel, met eene redevoering geopend, die eene zoo duidelijk verstaanbare les bevat, dat wij niet kunnen nalaten daarop, ook in ons blad, de aandacht te vestigen van elk, wien het heil des Vaderlands ter harte gaat. Na eene korte aanwijzing van den bloei der Hoogc- school en van het nut, dat zjj verspreidt, zeide do redenaar «Wij zouden ons hierbij hebben willen bepalen, maar andere zorgen moeten ons bezig houden. De demon «Ier onverdraagzaamheid en van den naijver is tegen ons opgestaan. Met de belcedigiug op de lippen en den haat in het hart noemt hij ons, verdorren menschen. Hij beschuldigt ons: «het plan te hebben gevtrmd, om, ware het mogelijk, den vooruitgang op het gebied der Godsdienst tegen te houden, voor «Ie jeugd eene bron van onbereken bare rampen Ie openen, vergif uil te gieten, de vaan der ongodsdienstigheid te planten; het uit vloeisel te zijn van een geheim genootschap, dat zich onder iii\steliëii schuil houdt.» Deze woorden werden gebezigd in «Ie mandemen ten der hoeren Delebecque en Malou. «Ilij verbiedt aan de vaders ons hunne kinderen toe te vertrouwen; hij brengt de gemoederen in spanning, slaat het geweten met angst en schrik, brengt tweedragt in «le gezinnen en bedreigt de rust des lands. Voor 26 jaren. Mijne lleeren, geloofden wij stellig de onverdraagzaamheid tot zwijgen Ie hebben gebragt. Toen drukte de geeste lijkheid ons met warmte de hand en verkondigde zij naasten met ons: (Irene verdeeldheid meer! Men ral vrijelijk voor zijne beginsels hunnen uitkanten de eercdienslen. de drukpers en het onderwijs zullen vrij zijn! Wal waren destijds die betuigingen van vertrouwen «ui vr jhcidsziii? Zij warende waar borgen van oenen wederz(jdschen geest van verdraag zaamheid. liet was de belofte van eene nuttige en eerlijke zarnenwerking tusscheu de mannen der wetenschap en de mannen van liet geloof. Hel was eene stellige cn onvoorwaardelijke goedkeuring van die schoone woorden des wijsgeers: (d'Alembert). Alleen de vrijheid van handelen en denken is in staat groote dingen voort te brengen, en slechts licht heeft zij noodig, om zich voor buitensporig heden te wachten.Toen de geestelijkheid ons die betuigingen van vrede en eendragt gaf, juichte het gansche land hare handelwijze toe, en de Grondwet van 1831 drukte ten slotte het zegel van den wil des volks op de groote beginselen, die zij met ons had afgekondigd, en op bet geslotene verbond, dat aan onzen geineenschappelijken arbeid kracht en duurzaamheid moest schenken. Iedereen verheug de zich in eene toekomst, waarin Wetenschap en Godsdienst tot heil der menschheid zouden werk zaam zijn.» Daarop gaat de Heer Verhaegen na, wat de li berale partij heeft gedaan, ten einde het gevaar af te wenden, en deu meer en meer toenemenden invloed der geestelijkheid zooveel mogelijk te kee- renen vestigt hij de aandacht op het doelwaar mede onder anderen, de Brusselsche Universiteit is gesticht, die thans nog slechts gedurende 22 jaren heeft bestaan, doch reeds veel goeds heeft bewerkt, en meer en meer de menschen tot de overtuiging brengt, dat liet geenszins voldoende is, dat eene Kerk verklaart, dat zij alleen in liet bezit der waarheid is, maar dat zij zulks ook be hoort te bewijzen. Voorts heeft de spreker uiteengezet, dat het de liooge roeping is van alle waarlijk verlichte man nen om te waken legen de aauuiatigingcn van de geestelijkheid die niet tevreden is met vrijheid van Eeredienst voor zichmaar zich het staatsgezag wil toeëigeuen. De reden daarvan is zegt de Heer Verhaegen, dat de Katholieke Kerk niet alleen eene Eeredienst is, maar eene Staalkundige partij, die optrekt, ten einde zich van den Staat meester te maken, en die in de Theocratische heerschappij van Borne liet ideaal van de meusche- lijke Maatschappij ziet. Die Kerk verlangt, als zij verwonnen is, de vrijheid als een regt voor allen; maar zoodra zij in liet genot daarvan is gesteld, cisclit zij de vrijheid, als een voorregt, uitsluitend voor zich zelve.» Hetgeen thans gebeurt, heeft eene gewigtige be- teekenis, en moet, volgens den Heer Verhaegen worden beschouwd, als een onmiskenbaar blijk van de gezindheid der geestelijkheid in België, om do bestaande instellingen te gronde te rigteu, niet, door die rondborstig en eerlijk aan te vallen, maar door dezelve, met aanwending van allerlei listen en kuiperijen te ondermijnen en alzoo langzamer hand te sloopen. Ten slotte heeft de spreker aangemerkt, dat het steeds de geestelijke partij is geweest, die te midden van een volk, hetwelk toont rijp te zijn voor de vrijheid, de openbare instel lingen aanvalt en de beginselen, waarop de Consti tutie berust, in minachting tracht te brengen; dat hij overtuigd is, dat de vrijzinuigc partij, die niet wil, dat de Wetenschap door hel Kerkelijk leerstuk zal worden vervangen, door het groote deel der bevolking zal worden ondersteund, en dat de banier der Universiteit, zijnde die van vrijheidwetenschap en orde zal blijven wapperen. Het bovenstaande strekkc ook tot stof voor na denken aan liet Nederlandsclic denkende Publiek. Liberalismeis het uithangbord dat in Nederland zoo kwistig uitgestoken wordt. Vraagt eens: wie is werkelijk liberaal? Openlijk wordt ook in Neder land, eene zedeleer, geweld uit zoogenaamd libe ralen mond, gepredikt: geen algemeen belaugzonder eigenbelang; gevaarlijke leer, voorwaar! Is het dan reeds zoover in Nederland gekomen dat eigenbelang met algemeen belang vereenzelvigd moet worden? Wij voor ons gelooven, dat bij de zich noemende liberalen ia ons land, eigenbelang, veel eigenbe lang, gevonden wordt, dal dit onder hun liberalisme schuilt De ware, de echte liberaal was in België de lieer Verhagenwij huldigen zijne mecimig, die zoo duidelijk in zijne woorden doorstraalt, moge de echo dezer woorden nog lang hij onze naburen en hij ons weergalmen tot waarschuwing voor de toekomst. Onzes inziens, hunnen de zoogenoemde liberalen in Nederland geen vast stelsel, geen vast gevoelen hebben-; zij vormen eene compacte massadie alleen door compact le zijnveroorzaaktdat zij die deze massa uitmaken, elkander niet haten en bestrijden doch waarvan de doelen, zoodra die compactheid (men verontschuldige dit woord) zich oiitwentelt, zelve niet weten wat het woord: Liberaal, beteckeut Zou die inassa niet compact zijn door zich te laten vastsnoeren, (want vastgestneed kan zjj niet worden) door mannen, bij welke, luie talentvol zij ook mogen zijn, mulat zij hunne zetels aan andoren moesten inruimen, thans ook eigenbelang, schijn baar gegrond op algemeen belang, de drijfveer is? De zoogenaamde liberalen hier te lande brengen alles in verband met hun persoonlijkbelangen hunne eenigste politieke zedekunde is die, welke onverschillig door wie en door wat, dat persoonlijk- belang voedt, dat persoonlijkbelang schraagt. Wij vermeenen de zoogenaamde liberalen in Nederland goed te kennen. Men wachte onze volgende artike len af. AMERSFOORT (door een Kermis-bril beschouwd n. De Amersfoorlsche Kermis is eene exceptionele kermis. Men ziet baar niet komenmen ziet haar niet gaan, men weet zelfs den dag niet, waarop zij begint. Geene aankondiging, geene aanplakbil- letten, geen klokkengelui, dat is immers te allen- daagsrh; zulks geschiedt in alle andere steden van Nederlandmaar in Amersfoort wil men excentriek zijn. In Amersfoort moet de kermis zeggen: ik ben daarin hetzelfde oogenblik dat de inwoners zeg gen: daar zijt gij. In andere steden zegt men reeds twee maanden vóór dat de kermistijd verschijnt: het wordt kermis; drie of vier weken te voren klinkt het weder: de kermis staat voor de deur; veertien dagen te vorenals de walm uit poffer tjeskramen, de rook uit wafelkramen, met en zonder wafelmeisjes, begint op te stijgen, roept men: daar komt de kermis! Niet zoo in Amers foort! Daar rijst de kennis als het ware in den nacht uit den grond op. Op zekeren October-mor- gen, den hoeveelsten weet niemand, breekt, terwijl liet schraal weder is, de zon langzaam en statig door, en men vindt de inwoners van Amers foort op de Appelmarkt geschaard rondom een hippodrdme van gevoellooze constructie, dat, men weet niet hoe, men weet niet van waar, gekomen is. De Appelmarkt van lieden, is dan de Appel markt van gister niet meer. Allengs stroomen allen daar heen, regelen zich halfmaansgewijze langs het omwentelend, kwistig met vlaggen ver sierde gevaarte, dat leregt door kinderen de malle molen genoemd wordt; men drukt elkander de hand men omhelst zichmen ziet elkander met den blos der vreugde op het gelaat en beurtelings de draaimachine aau, honderd aan honderd ge dachteloos nieuw aangekonienen vergrooten den halven meuschencirkelen van minuut tot minuut roept ecu nieuwe stemhet IS Amersfoorlsche Zóó wordt de kermis tc Amersfoort aangekon digd! Sleden van Nederland, spiegelt U daaraan! Op den Dof begint zich ook meer en meer de kennisdrukte uit te spreiden. Een dubbele rei van een twaalftal kramen, hoofdzakelijk met kinder speelgoederen opgevuld en een viertal kermistenten worden aldaar aangetroffen. Het naast bij het Pe persteegje bevindt zich eene, die het voorregt heeft den eenen avond na den anderen, eene onafzien baar gapende menigte vóór haar amphitheatre te verzamelen. Op dubbel gespannen doek staat met groote letters te lezen, zoo als wij het hier getrouw wedergeven THEATRE d' NO UVEAUTES d' J. BOESXACH d' AMSTERDAM. Ongetwijfeld is de woordafscheiding dezer twee regels eene nouveauté en bevelen wij die nieuwere taalkundigen aan. Naast deze tent bevinden zich twee kleinere welke diorama's voorstellen. Aan de andere zijde van den Hof, tegenover de Lavendelstraat, staat eene tent, die, hoewel een uitgebreid programma op haar kolossaal doek vermeldende, schaars dooi de stroumende menigte beschouwd wordt. Men leest daar het volgende: GROOTE ILLUMINATIE van het keizerlijk paleis te Parijs, van het teelte nen van den vrede tusscheu Rusland, Turkije, Engeland en Frankrijk Sardinië schijnt door den tenthouder, evenmin als in liet begin door de In ons vorig nummer hebben wij da slail Haarlem opgege ven, als geboorteplaats van Jacob van Kampen. W ij hebben te Jieu opzigtc getrouw gevolgd bet Jaarboekje der Stad Amersfoort voor bet jaar 1815, te Amersfoort uitgegeven door de lleeren Jacobs en Meijers. Van eene vriendelijke hand ontvangen wy bet levensberir* van Jacob van Kampen, uitgegeven door Y tan der Monde, 1838; daaruit zien wij, dat men in het uniekere ts, of Haarlem dan ml Amersfoort dc geboorteplaats van dezen Bouwmeester was. Iloubrake «gt, op gezag vau andere Schrijvers, dat van Kampen te llauilea geboren is; ecbler van Rommel bewijst in xyov Rc.cbryving dor Stad Amersfoort even stellig, dal Amersfoort lytic geboorteplaats ia. Wij voor ons vermeenen, dat van licmuiel, als door onren gr ooien Vondel, iu diens Gedicht «de Nachtegaal van Amersfoort,» iu het gelijk gesteld, hel meeste geloof verdient. Wy denken daar later op terug tc komen, omdat het ons niet onverschillig is, als iu Amersfoort voor goed gevestigd, de eer der stad, waar wy nuttig 0nre levensdagen wcuscbcn tc slyten, ook in dit opiigt te handhaven.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsche Courant | 1856 | | pagina 1