AHIRSFOORTSCHI CODRAHT, s van D1NGSDAG, dd November J856. Dit Blad verschijnt tweemaal in dc weet. des Dingtdagt en Vrijdagt. De Prijs van het Abonnement is ƒ1,50 in de 3 maanden. Van Advertiëovan 1 tot 6 regels 60 Cents, elke regel meerder 10 Oen Isbehalve het Zegelrcgt. Afzonderlijke nummert, ƒ0,10. Brieven franco. Bestellingen bij den Uitgever-Redacteur A. U. van CUtff te Amersfoort, zoomede bij alle Boekhandelaren en Post-Directcuren in het Rijk. Het algemeen edict van den Inpuisiteur« Generaal van Home tegen de Ketteractae ChristenenJodenMahomedanen en Heidenen. Men leest in de Waakzaamheidrubriek Ker- 1 kclyke staat» De Inquisiteur-generaal van den Heiligen Apos- tolischen stoel, bjjzonder belast met dc zorg, te waken tegen de kettersche verdorvenheid, heeft bij «algemeen edict van het Heilig officieen over eenkomstig de aan dat officie opgelegde, aan pater Airahli overgedragen taak, om liet Katholieke geloof (zonder hetwelk, zoo als do Apostel St. Paulus aan de Joden heeft geschreven, liet oninogclyk is wel- bchagen te vinden by God) zuiver en vrij van allen kettersghen smet te bewarennaar aanleiding van dc opgedane ondervinding, dat velen uil kwaad willigheid ongehoorzaamheid of onwetendheid verzuimen aan liet Heilig officie kenbaar te maken, de misdrijven, tot wier kennisneming het bevoegd is, en willende voorkomen de schromelijke gevol gen, die daaruit ontstaan voor de goede zeden niet alleen, maar meer bepaald voor het Katholieke geloof, krachtens de heilige gehoorzaamheid en op straffe van excommunicatie, di lala sentenza hevel gegeven aan allen en een iegelijk, van welken •stand rang, betrekking, of waardigheid ook geeste lijken of leeken, om binnen eenc maand, nadat de feiten ter hunner kennis zullen zijn gekomen, aan hem (Inquisiteur-generaal), aan zijne vicarissen en andere onderhoorigenenz.mede te deelen dc namen van dezulken, waarvan het hun bekend is, was, or zal worden, dal zij verrigten of bedrij ven handelingenof toegedaan zynof bevorderen ineeningen of leerstellingen, alles in strijd met de iecr van het Katholicisinus en der ketterij gunstig. De Groot-Iuquisteur geeft vervolgens veertien categoriën op van personen, van welke aangifte aan het li. officie behoort te worden gedaan. In de eerste categorie vallen: «diegenen, welke ketters zijn, of verdacht van ketterij; welke aan ketters eene schuilplaats veileenen, of aan hunne verdedigers; voorts diegenenwelke hebben deel genomen aan de plegtigheden der Joden, Mahomedanen of Heidenen. Voorts moeten worden aangegeven personendie een heimelijk verbond met den duivel hebben ge sloten- hetzij door een positief, hetzij door een heimelijk verdrag, waardoor zij thans toovery en waarzeggerij uitoefenendie den duivel offeren of aanbidden voor het vinden van schatten cn wat des meer zij; die zich afgeven met de zwarte kunst, en daarbij de heilige sacramenten misbrui ken die zonder priesters te zijn de mis heb ben bediend, of allaat hebben verleend; die nan geheime genootschapen of tegen het Katho lieke geloof vijandige vergaderingen hebben deel genomen; die zich godslasterlijke taal hebben veroorloofd tegen God of de 11. Maagd; die de Kerkelijke wetten op het huwelijk overtreden heb ben; die de vastendagen niet hebben gehouden; die zich hebben verklaard tegcu het doopen van Joden cn Turken, enz. Dc Groot-Inquisiteur vermaant allen, die zich aan Kerkelijke overtreding hebben schuldig gemaakt, om zich vrijwillig aan te geven en hunne zonden te belijden, vóór dat zy door andere personen als zondaren worden aangewezen, opdat zy zullen kun nen worden behandeld (geëxpedieerdof, zoo als in de Italiaansche tekst staat: spetlili) met de, aan dat geestelijk collegie cigeue, bijzondere zachtzin nigheid Voor het overige (dus eindigt deze kerkelijke aanschrijving); gelasten cn hevelen wij uitdrukke lijk, naar aanleiding van den ons verstrekten last, betredende de drukpers zoo wel, als het drukken, bet invoeren en het verbreiden van ondeugende en verbodenc boeken, uithoofde van het belang, hetwelk wjj er in stellen, dat in de steden en ge westen, welke onder ons gezag staan, die zuiver heid van geloof worde bewaard, welke daar thans, pndcr GOu» güijsl, wordt gevonden; dat men (le stoutheid niet hebbe, om in deze stad of in de andere onder ons gezag staande stedenhoeken te drukken, in te voeren, te verknopen of te ver breiden. zonder dal deze zyn goedgekeurd door bet H. officie, of door hen, die dit aangaat, zul lende de overtreders vallen onder de strafbepalingen vervat in de H. canons iu de algemeenc cu bijzon dere decreten en vooral in de billion van Clemens VIII cn Gregorius XV. k Eindelijk bevelen, wijdat niemand de Kerke lijke wellén, decreten of pausselyko bullen over schrijdt:, welke verbieden, dut Joden en Christenen onderling zekere bijzondere gemeenschap onderhou den uls by voorbeeldte zuineu etenslajienspelen dansen cn zich onderling verklceden dat zy daar enboven zich zullen hebben tc onthouden van cenige gemeenzaamheid of vertrouwelijkheid onderling zullende op de overtreders, zoo Joden als Christe nen, de straffen worden toegepast, welke tegen hen bepaald zijn in de bulle van Paus Clemens VIII Calca et obdurala. Dc Groot-Inquisiteur gelast, dat dit decreet, opdat niemand daarvan onkundig blijve, zal worden ge vonden in alle boekdrukkerijen, boekwinkels dou anen, aan de poorten in de hotels, herbergen en kroegenin dc winkels en zal worden voorgelezen in de kerken, zoo dikwerf de gelegenheid zich daarvoor opdoet. De Waakzaamheid voegt daar nog het volgende by dat wij geheel voor hare rekening laten. Wanneer wij drie eeuwen vroeger leefden, kon de Groot-Inquisiteur geen fraaijer decreet, vol on- zinniger bijgeloof cu duivelsch anti-Christendom uitgevaardigd hebben. Verlangt iemand nog sterker sprekend bewijs, dat Rome nooit verandert? Kan er nog duidelijker les uit Rome gegeven worden, wat die duivelsche booswichten ook in Nederland bedoeten, waanneer zij praten van, een- dragt, veruroederingverdraagzaamheid teil Op- zigte van ketters en Joden, niet wie een Roomsche niet eens mag etenslapenspelendansen of eenige de minste gemeenzaamheid of vertrouwelijkheid zich veroorloven, op strallë van in de kerkers der Inpuisitic heimelijk, of zoo het niet onraadzaam is, in het openbaar, geëxpedieerd te worden naar de hel, met al de veelsoortige middeltjes, door de, aan dal heilige collegie zoo byzonder eigene, zachtzinnigheid uitgevonden en in het werk gesteld. Gelukkig, dat bet gezond verstond, de rede cn bet geweten, bij verreweg het grootcr deel der Roomschcn krachtiger spreken, en zij zulk een duivelschen haat niet in praktijk brengenmaar integendeel zich voor hunne Kerk schamen. De nafuur gaat ook hier boven de leer. Hoc ware ook anders eene zamenwoning van Roomschen en On- roomschen mogelijk Desalniettemin zijn er helaas! maar al te veel onder hendie deze begiusels als echt Roomschwel degelijk koesterenen zoo veel de omstandigheden toelaten, werkelijk beoefe nen, cn is het van het hoogst belang onophoudelijk waakzaam, ja tegen alle Roomschen op zyne hoede te zijn, omdat men geen hunner, zoo lang hy werkelijk nog tot zulk ccnc Kerkgenootschap, wier hoofd zulk eene leer des duivels verkondigtbehoort kan vertrouwen, maar altyd vroeg of laat, een verraderlijk vijand in hem kan vinden. Wjj vinden de Waakzaamheid in hare laatste 12 regels niet consequent. Zij zegt in het begin der laatste volzin al te velen onder hen (de Roomschen) koesteren deze beginselenen laat daar dun in éénen adem op volgen, «dat tnen tegen alle Roomschen op zijne hoede moet zijn dat men geen hunner vertrouwen kanenz.De woorden velen cn a/len kuiincn wij niet goed rijmen. Ook wjj steken den standaard op, tegen de aanmatigingen, de heerschappij, het egoïsme, te gen de zelfvergoding erner kerk. Ook wjj betreuren het, dat de Roomschen door hunne geestelijke hoofden zóó aan den toom gehoudenzóó opgehitst wordendoch gcloovendat er onder de belijders dezer godsdienst ook volo brave mcnschen gevon den wordendie begrip genoeg hebbenom den rug niet onder dc plak van dc mannen der absti nentie te krommen. Onze bedoeling is, het Nedcr- lutidsch Publiek van lieverlede, zonder tot hate lijkheden tc vervallen, de oogen te openen, voor het onnatuurlijke verbond van soi-disant liberale Protestanten. Roomschen en Israëlieten, waarvan alleen liet opgehoopte gelul de dienstbare domme kracht uitmaakt; wij willen cn zullen op onze wjjze (wjj hebben eene eigenaardige) dc woelingen dezer onnatuurlijke agglomeratie op politiek terrein al- lengskeus ontmaskeren. De stryd in België tussciicn de mannen der rede cn de mannen der wijding vertoont ons de abjec- tie, die het gevolg is cener geagglomcrecrde onna tuurlijkheid. zoo als in 1831 tusschen Liberalen en Clericalcn plaats badiu alle bare afzigtelykheid. Die krater moest uitbarsten, in weerwil zjjnor vjjf en twintigjarige schytistilte. Desniettemin kookte gedurende dien tyd de lava iu onderaardsche kronkelpaden, lot dat zy nu cindelyk eene dusda nige kracht bekomen heeft, dut de uitbarsting op handen is. Het vertrouwen in de wettige regering is geschokt, de tanden der priesterlijke wraakzucht staan gereed de constitutie van een tc ryten, de zonen van hetzelfde vaderland, de kinderen van éénen God en één geloof worden tot den bloed- stryd aangehitst. Priesterwoede is blind! Zy telt hare slagtoffer» niet, als zy de gelegenheid tiudt. om haar doel te bereiken; priesterwoede stapt over de Ijjkbedden der haar toevertrouwde kudde priesterwoede heeft geen medelijden met degenen, die voor en tegen haar strijdende, als offers der door haar gezaaide tweed ragt vallen; priesterwoede blikt niet naar brandende en rookendc puinhoo- pen; ziet niet zjjwaarts, niet achterwaarts, ziet alleen voorwaarts naar het doelpriesterwoede heeft een gesloten gehoorvlies voor het kermen van ge kwetstenhet weenen van weduwen en moeders, het geschrei van wcezen cn zuigelingen. Priester woede verbreekt iedere maatschappelijke keten om haar doel te bereiken en dat doel is: om hare bloedvaan op den trans der kerkelijke dwingelandij le plaatsen. Priesterwoede is tijgerwoede! Nederlanders! ziet neder op uwe zuidelijke na buren en ontwaakt! God beschermde Nederland, toen de Spaansche dwingeland zjjuc keurbenden, zyne beulen Alva en Vargas afzondom de gewetensvrijheid van de naneven der Batavieren in bloedpoelen tc smoren. Gewetensvrijheid zegevierde, en het nageslacht van hen, die zich deze bevochten hadden, nam onder hare beschermende vleugelen de verstootenen der menschheid, het oude volk van God, de beljjdcrs der Mozaïsche leer.» Dat geteisterde volk vond in Nederland de plek, waar het zynen God op zijne wijze ongestoord mogt dienenwaar het zijne be dehuizen, zijue haardsteden mogt vestigentoen de bewoners van iedere andere plek gronds op den aardbol, toen alle Roomscb-Katbolieke volken dat volk als Ketters, als slaven behandelde. Het Protestantse/ie Nederland nam de ballingen van Palestina gastvrij op, zoude het Roomsch- Katholieke Nederland zulks gedaan hebben? Ook thans straalt de bescherming van het Op perwezen helder door, met ons te wijzen op de priester-beroeringen, waaraan het land ten prooi wordt, dat eenmaal Zuid-Nederland heette. De li- bcraal-clerikalc verbroedering van Bet verledens (1831), de prelatenban van het tegenwoordige, zyn waarschuwingen voor de toekomst. Nederland leert daaruit beseffen hetgeen straks op zjjnen grond eene mogelijkheid zoude kunnen worden. De Libe ralen in Nederland zyn niets anders dan de Li beralen van heden, doch zullen en kunnen de Liberalen van morgen niet meer zyn. Heden zullen zij de bruikbrre werktuigen, de Lijken zjjn eu morgen zullen zij als zij hun werk verrigt hebben door den banvloek vernietigd worden. De zoogenaamde Liberalen in Nederland, de compacte massa, spreiden hunne groeikracht, die nimmer de ware levenskracht zal erlangen, zeer weelderig, te weelderig uit. Vroege groeikracht, sleept langzame uittering uiedc. De natuur laat zich niet straffeloos belccdigcn. Door tc compacte opgroejjiug mist de zoog. Li berale party in Nederland de ware levenskrachten. Zy kan niet blyvcn beslaan! Een liberaal verbond der knechten van het Va- tikaan, niet vrije Broeders van het «Licht», met denkende Protestanten, met onbaatzuchtige gebore nen iu en vereerders van de Mozaïsche Teer is eene Monstruositeit. Die moustriuositeit zal zich zelve dooden! .Nimmer zal de zoog. liberale party bjj de telgen van liet Vorstenhuis van Oranje dat drie eeuwen vóór cn met Nederland streed, haren wil doen zegevieren. Mogt eenmaal, wat God verhoede, het uiterste oogenblik gekomen zyn, ook dan nog is alles niet verloren; ja! dan zal waarschijnlijk alles gewonnen zyn, waut in Nederland zal van bet begin tot het eiudc één verbindiogskrect opgaan, die de zoog. Liberalen zal doen sidderen, die de kreet zal zyn, welke hun de nederlaag zal verkon digen, terwyl zij zich overwinnaars wanen. Dau zullen alle ware Nederlanders zich onder de geliefde Oranje-vaan aansluiten en zal ééu uitroep door Nederland weergalmen De Koning is ons Hoofd! Wetboek der Jcsuïtcn. Dc Jciuïten-drukkerijcn te Parijs «ijn thans dag en nacht aan liet werkom KoorboekenMissaliën en*. v volgen* den Roomschen ritus te drukken, welke thans in alle diocesen van Frankrijk ingevoerd wordt. lfcxe ar beid levert aan de Jexuïlen minstens 4 millioen franca op. CORRESPONDENTIE. Het stukje, eindigende met de woorden Kritlctuen van een Inwoner van Amersfoort met onderteekening ons gewordendoch waarvan wij den Oaderteekenaar niet juist hebben kunnen uitvindenwillen wij plaatsenwan neer wij met den Schrijver sullen gesproken bebben, waartoe bij aich aau ons Bureau kan aanmelden.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsche Courant | 1856 | | pagina 1