JA 9070. V r ij d a g 7 Maart 1873. imSFOOBTSCEI Winterdienit ■angetang I November 1872. Nedkrlanpsche Centraal-Spoorwbg. Vertrek van Amersfoort naar Utrecht 9.1, 11.2 snelt. 1 en 2 kl., 2.39, 8.18. Vertrek van Amersfoort naar Zwolle 9.5, 1.34, 6.16 snelt. 1 en 2 kl., 9.—. comu Diligence-Diensten Van Amersfoort naar Maanbergen 's morgens 6 J op de eerste treinen naar Arnhem, Utrecht, Amsterdam- n Rotterdam; en namiddag 3 nor. Van Amersfoort naar Barneveld 's avonds 9 na aank. der laatste trein. Diligence-dienst J. Ploos, van Amersfoort naar Amsterdam 1} u. nam., van Soestdijk 2} u., van Baarn 3 u., Eemnes 3j u., aank. te Amsterdam te 6 uren. Dit blad veracbijnt Haan dag en Donder dayaoond. Abonneinentaprija per kwartaal f I.franco per p«tt 1.15. Prija der Adverteotiëa van 1 tot 6 regelt 60 Ctaelke regel meerder 10 Cta legale, ofliciëele en onteigen. Adverlenliën per regel 15 Cta. Reeiamea per regel 20 cent* 4 ft. nummert 10 ceota Beatellingen bij den Uitg. i. H. CU*ffto Amerafoort Bureau Imert/uorliohe Courant. I^ngeatraat. W ijk V, N° 43, over de Oude Viacbmarkt, en bij alle Boekhandelareo en Postdirecteuren in hel Rijk. Brieoen franco. Adverlenliën voor dit blad nit Rotterdam worden aangenomen door bet 4leemten ddeerUnlieburaeu van Nuan en vaa DirataWijnatraat, Rotterdam. JSATIONALR MILITIE. K e u ii i 8 e v i n De BURGEMEESTER en WETHOUDERS van AMERSFOORT Gelet op de arll 87 88 en 150 der wet betrekkelijk de nationale mililie van den 19. Augustus 1801 (Staatsblad No 72) en de arll. 25 en 26 van hel koninklijk besluit van den 8. Mei 1862 (Staatsblad No, 46); Gezien de kennisgeving van den beer Luite- naul-Kolonel, Militie-Commissaris in de piovincie Utrecht, van den 20. Februari 1873, circulaire No. 5; Doen te wetendat de eerste zitting van den Militieraad voor deze gemeente op Dinsdag, den 18. Maart aanslaande, des voormiddags te 10 uren in het openbaar wordt gehouden in eene der zalen van het Raadhuis te Utrecht ingaande op het Oud-Kerkhofen bestemd is tol hel doen van uitspraak omtrent de ver schenen vrijwilligers vour de mililie, de lote- lingen die redenen van vrijstelling hebben inge diend. de lotelingen die van den dienst uitgesloten oi daarbij voorloopig niet toegelaten worden, en alle overige lotelingen, behooreade lol de lichting van het jaar 1873. Voorts dal de tweede zitting van den Militieraad, bestemd lot het doen van uitspraak omtrent alle in de eerste zitting niet afgedane zaken en ten opzichte van hen die als pla;«vervangers of numnierverw isselaars verlangen opletredcn ter voormelde plaatse in het openbaar gehouden wordt op Woensdag, den 16. April 1873, des voormiddags te 10 uren. En brengen tevens ter kennis van de belang hebbenden dat de tijd en plaats dier zit tingen aan eiken loieling zal worden bekend gemaakt door middel van een aan zijne woning ot aan die van zijnen vader oi voogd te bezor gen biljet, alhoewel het niet-onlvangen van zoodanig biljet niet ontheft van de verplichting tot hel verschijnen voor den Militieraad, of lot het indienen van de tot staving der redenen van vrijstelling gevorderde bewijsstukken; zul lende de loteling, die vrijstelling verlangt we gens ziekelijke gesteldheid, gebreken, of gemis van de gevorderde lengte, en de plaatsvervan ger ol nummerverwisselaarin persoon voor den Milliliraad moeten verschijnen, ieder op het voor hem hieiboven vermeld tijdstip. De lotelingeu, die verlangen bij de ZEE MILITIE te dienen, worden uitgenoodigd daar toe vóór den 1. April aanstaande ter Secre tarie zich aantemelden. Amersfoortden 6. Maart 1873. Burgemeester en Wethouders voornoemd De Burgemeester De Secretaris, A. G. W1JERS. W. L. SCHELTUS. Spaarbank. Het Bestuur zal zyne eerstvolgende zitting houden op MAANDAG 10 MAART e. k. ten Raadhuize te Amersfoort, des namiddags van 12 tot 1 ure. A. J. BOSSecretaris. HET SUPRA NATURALISME. Voor een lalryk opgekomen publiek bad te Amersfoort de lezing plaats van Ds. Meyboom uit Amsterdamover het supra-naturalisme. Eerst schetste hij het karakter, daarna bet ontslaan en besloot met de criliek. Wat het supra-naturalisme is, werd afgeleid uit den naam ia ouze taal is daarvoorbo vennatuurlijk, d. i. alles wat niet met de' gewone orde der dingen overeenkomtwat afwijkt van de wetten der natuur, voorzoover wij die kennen alles wat door den mensch niet kan worden verklaard. Hel ontstaan dag- teekent uit de grijze oudheidgeen volk ter wereld of het had zijne goede en booze geesten, die boven oi onder ot in de aarde woonden en soms ingrepen in de menscbenwereldnaar liet hun goeddacht. Door de geschiedenis der Joden heen loopt een draad die getuigt van de supra-naluralistische denkbeelden van dit volk en door de verbinding van hel O. en hel N. Testament zijn ook die denkbeelden in de Christenheid overgegaan, omdat het Christendom ontslaan is uit het Jodendom. Spreker meende nog, dat de vraag: Hoe is die rigting ontslaan f gesplitst moet worden in 4 deelen en wel deze 1 Men nam al vroeg aan, dat er eene wereld boven deze aarde moest zijn. Daartoe kwam men door de beschouwing van het heelal. 2. -In die hoogere werelden moesten ook hoogere wezens zijn. 3. Bij voorkeur werden de wezens boven lucht en wolken als de hoogstedie uil en onder de aarde ais wezens van lagere orde aangemerkt. Hier komt bet verschil lusschen Javé (Jehovah) en den duiveltusschen de engelen en heilige goden en de dwergen en reuzen enz. En eindelijk in de 4e plaats kwam het geloof, dat die buitengewone magten werkten buiten onze wetten det natuurmet andere woorden, dat ze er boven stondenze soms zelfs lot hun doel gebruikten. Daarna trad spreker op met de crittek en voorzeker was dit niet het minst intéressante gedeelte. Achtereenvolgens werd behandeld wat het 9upra-naturalisme aanbeveeltwat haar steunt wat tegenover haar slaat en wat haar bestrijdt. Hel geloof aan hel wonder heeft zoo lang kunnen bestaan omdat de wetenschap zoo dikwijls het antwoord moest schuldig blijven op zoo menige vraag, omdat de menscbheid zoo gaarne verwijlde bij .magtige wezens die boven haar alles goeds op de aarde deden nedeidalen. Dit getuigen de legenden, de sprook jes de overleveringennog begeerlijk voor het kinderharten de poëzie heeft er langen tijd haar krachten uil geput. Maar de wetenschap geeft licht en doet den schfjn verdwijnen. De kennis van het heelal met zijn millioenen bollen die in de ongemeten ruimten aaa vaste wetten daarheen wentelen de natuurkennis vooral, die bewijst, dat oveial en altijd vaste wetten zijn, waai van nimmer afgeweken wordt; dan de anthropologic of kennis van den menschdie zooveel vroeger onverklaarbaars ot wonderbaars kelder maakt; en eindelijk de letterkundedie klaar en duidelijk bewijst, dat ook de voor onfeilbaar gehouden Heilige Schrift eenvoudig menscben- werk en dus feilbaar is, dat alles zijn zoo vele magtendie het supra-naturalisme meer en meer onmogelijk maken. Nooit bestond van den beginne een geopenbaarde godsdienst steeds ontstond zij met een volk en wijzigde zich naar de meer ot mindere kennis van dat volk. Wel is de worsteling geducht, die tus schen het natuurlijke en het bovennatuurlijke wordt gestreden maar 't einde zal zeker zijn de over winning van de wetenschap. Uet supra-naturalisme kan nog alleen bem bevredigen, volgens spreker, die den tempel der wetenschap ontwijkt. Deze rede was eenvoudig, helder en krachtig en zij werd met aandacht door het auditorium gevolgd. Politieke Revue. 'l Zijn goede tijdteekenen dat te Weenen krachtige toebereidden worden gemaakt voor het reuienpaleis des vredes ierwtjl de metallieken dag aan dag zulke sprongen voorwaarts maken dat ze misschien weder achterwaarts springen gaan om in andere staat te geraken. Dat de Engelsche luipaard en de Russische beer elkander aangrijnzenbeteekent alleen wat voor ongeluksprofeten. De beide verslindende dieren hebben te veel respect voor elkander, om zicb bloottestellen bloedige koppen te be komen tot groot plaisir van de toeschouwers. De Spaansche republiek-rariteiten zullen nog wel wat sensatie trekkenmaar kunnen den wereld-vrede niet bedreigen, terwijl in Frankrijk alle partijen Thiers zóó noodig hebbendat hij de magt behoudt alle partijen in bedwang te houden Thiers beeft door den Minister Dufaure tot de Nationale Vergadering gesproken. De hoofdinhoud van dat discours was €*t zoogenaamde verdrag van Bordeaux is niet geschonden «de Republiek is thans de wettige Regerings vorm «er komt een dag waarop de Regering en de Nationale Vergadering definitief den Regerings vorm zal vaststellen; «thans is hel oogenblik nog niet gekomen om dc Monarchie of de Republiek te procla- meeren «dat te beslissen, moet wachten totdat de Pruissen ons grondgebied hebben ontruimd; «nu hebben wij alleen de kieswet van 1849 te herzien; trouwens wij wenschen geen inbreuk te maken op het algemeen stemregt «eene Tweede Kamer is noch eene Republi- keinsche, noch eene Monarchale Instelling." De Hertog de la Rochefoucauld heeft aan de Monde een schrijven gerigt, dat op Frankrijk's actueelen toestand een helder licht werpt. «Hoe groot en verheven het vernuft vaneen mensch ook zijn moge, laat nooit aan een en kelen het lot van een land geheel over" ziedaar de eigen woorden van Thiers in zijn Histoire du Consulal et de l'Empire", welke in dit schrijven het punt van uitgang zijn. «Het Hoofd van het Uitvoerend Bewind zoo redeneert de Hertog verder is den 17. Januarij 1871 benoemd om, onder het gezag der Nationale Vergaderingzijn ambt uit te oefenen. Dat Hoofd heelt den lOden Maart 1871 gezworen geene oplossing voor te bereiden, die van zijn krat een verraad zoude zijn, en erkend, dal zijne taak tot de reorganisatie beperkt was. Hoe heeft Thiers dat woord gehouden, en wat is het gevolg van zijn handelwijze Het gevolg is, dat men thans in Frankrijk heeft Eene Natie, die op het punt staat tot sla vernij gebragt te worden en ten spot le strekken van de geheele wereldterwijl zij langs wetle- lijken weg naar baar ondergang suelt. «Een Parlement, dat twintig jaren la»g tegen het eenhoofdig gezag of de persoonlijke magts- bevocgdhetd gestreden heeft, en zich thans

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsche Courant | 1873 | | pagina 1