Zaterdag 3 1909. BLOQKERS No. 7643- 58e Jaargang DAALDERS CACAO. FIRMA A H. VAN CLEEFF te AMERSFOORT. Verschijnt Dinsdag Donderdag- en Zaterdagmiddag. Abonnement per 3 maanden fi.— franco per post f 1.15. Advertentiën 16 regels 60 cent elke regel meer 10 cent. Rij regel- abonnement reductie, waarvan tarief op aanvraag kosteloos. Legale, officieel©- en onteigenings- advertentiën per regel 15 cent. Reoames 1—5 regels f 1.25 elke refjel meer f 0.25. Groote letters naar plaatsruimte. Bewijsnummers naai' buiten worden in rekening gebracht en ko9ten evenals afzonderlijke nummers 10 cent. Bij advertentiën van buiten de stad worden de incasseerkosten in rekening gebracht. BUREAU: KORTEGRACHT* Postbus 9. Telephoon 19. KENNI86ETINI De BURGEMEESTER der Gemeente AMERS FOORT brengt, ter voldoening nan de aanschrijving van den Commissaris dor Koningin in do provincie Utrecht d.d, 31 Maart 1909. 4e afdeeling, No. 1298/979, ter kennis ven belanghebbenden, (lat in de Gemeente WILNIS een geval van MOND- en KLAUWZEER is voorgekomen. De Burgemeester voornoemd WUIJTIERS. Amersfoort, 3 April 1909. V ronwendienstplicht. Wel moet mevrouw \Vijnaondt9 F-nncken- Dyaerinck een zeer uitgebreide studie hebben gemaakt van bovengenoemd onderwerp om het zóo te kunnen uiteenzetten als zij het Woens dagavond hier deed in do openbare bijeenkomst der plaatselijke afdeeling van den Bond voor vrouwenkiesrecht, den avond vóór haar vlot ge schreven en goed gedoccumenteerde studie ver scheen in „De nieuwe Gids", waar men het dus in zijn geheel kan lezen en overwegen. Inleidster begon met te zeggen, dat de 7 Fe bruari 1907 opgerichte Bond een tweeledig doel heeften welpropaganda te maken voor vrou wenkiesrecht, hetzij actief alleen, hetzij actief en passief beide èn het voorlichten der vrouw ten aanzien van alle vraagstukken die voor haar, met het oog op haar toekomstige burger schapsrechten, van belang zijn. Voor dit laatste worden in de afdeelingen cursus-vergaderingen gehouden en zoo had de plaatselijke afdeeling spr. verzocht, een of ander onderwerp te komen inleiden en daarmee de eerste propaganda-rede te houden. Spr. deed nog uitkomen, dat, hetgeen zij gii.g zeggen, haar persoonlijke meening is wie deze niet deelt, behoeft zich niet te laten weer houden, tot den Bond toe te treden, welke om trent dergelijke vraagstukken geen bepaald standpunt inneemt. In de Mei-aflevering van „De Gids" van 1907 Bchreef de oud-Miniater van Oorlog generaal Staal een artikel „De persoonlijke dienstplicht der vrouw" en wanneer een man als deze go neraal zulk «en onderwerp belangrijk genoeg vindt om er over te schrijven, is het dat zeker óok voor de vrouwen om er eens over ledenken. Reeds sedert 1902, het jaar waarin spr. begon op te treden voor vrouwenkiesrecht, heeft net vraagstuk vrouwen-dienstplicht haar geïnteres seerd, echter niet met veel Bucces en ook het artikel van generaal Staal zal wel geen blijven- den indruk nalaten. In ultra-feministische kringen wordt de zaak, opmerkelijk genoeg, doodgezwegen. liet streven naar rechten heeft het vervullen van plich ten vooral de rechten binnenshuis en de plichten binnenshuis bij veleu te zeer op den achtergrond gedrongen. En worden publieke rechten gevraagd, dan moet men te gelijkbaar- mee willen gehoor geven aan maatschappelijke plichten. Reeds lang is daarop gewezen, doch de beweging is jammer genoeg geraakt in han den van drijfsters, die ufstojten door hun uit sluitend ijveren voor emancipatie, agiteeren voor rechten, doch zelfs niet denken over plich ten. Doch om plichten te kur.nen vervullen naast de rechten, die men zich wenscht toege kend te zien, moet de vrouw worden opgeleid om die plichten te kunnen nakomen. Ik meen, dat de Staat deze zaak moet ter hand nemen. Met Salomo kunnen we ook van dit vraag stuk zeggen, dat er „niets nieuws onder de zon" is. Reeds tijdens het Schrikbewind verzocht Thcresia de Cabarus, later Princcsse dc Chimay, meer bekend als Madame Tallien, aan de Na tionale conventie vrouwendienst te willen in voeren. Ruim een eeuw later, in 1891, hoeft Helene Lang, op een congres te Dresden gezegd„In dien ik een vrome wensch mocht uitspreken, zou hot deze zijndat de jonge vrouw, evenals de jonge man die zijn dienstjaren moot uit dienen, éen jaar in een bewaarschool of eenigo andere inrichting van maatschappelijk nut werkzaam moot wezen". Zij trok de grens dus wel zeer ruim. De Zwitserschu Nationaal-oeconoom Hilty heeft, ais generaal Staal had, uitsluitend op hot oog de werkzaamheid der vrouw by het Roode kruis of do administratie, dus als non- combatantte. In een rapport over Algemeen kiesrecht van de Vereeniging voor vrouwenkiesrecht niet t« verwarren met den Bond vnn dien naam worden voor de vrouw opgeëischt alle plich ten, opdat in geen enkel opzicht plaats nebbe bevoorrechting van don man. Dr. Lingbeek was de eerste hier te lande, die den wensch neerschreef van dienstplicht voor de vrouw ten bate van hygiene en voedingsleer. Hij wilde daardoor ziekten voorkomen en beide zaken dermate nationaliseeren, dat zo tot een gewoonte d. i. een behoefte zouden zijn gewor den. Volgens hem meenen verschillende econo men, dat veel van de maatschappelijke ellende moet geweten aan de vrouw, die niut berekend is voor haar taak in huis en gezin. De militair verwacht dus van de vrouw ver betering van het Roode kruisde geneesheer, van zijn vak; de vroedvrouw van haar werk zaamheden. Mario von Schmidt wenscht den Bland dor vroedvrouwen geheel to zien verdwijnen en elke jonge vrouw voorbereid te zien voor „Muttor- dienst" door eon verplichten diensttijd van him 18de tot hun 21eto levensjaar, met, zoonoodig resurve-uiensijaren. Daartoe wil zij o.a. de onge huwde moeder zien opgeroepen drie maandeu vóór pn negen maanden na de bevalling, iet9 waardoor het vraagstuk van het buitenechtelijk kind wol veel zou winnen. Dat haar systeem op zoo militaire leest is geschoeid, is mot zoo vreemd voor wie weet, dat freule Von Schmidt eon dochter is uit een oud-adellijko Duitsche familie van militairen. Meer opvallotul is het, dat zij geheel treedt in het Bpoor van dr. Van Lingbeek waar deze ijvert voor hygiene. In Frankrijk wijdde mevrouw dr. l'elletior tal van artikelen aan deze zaak in „La snffrn- giste" en in Zweden bepleitte Ellen Key den weerplieht der jonge vrouw. Do geniale ontwerpster der Tentoonstelling van vrouwenarbeid, wijlen Marie Jungius, had in 1898 op die tentoonstelling een hoekje inge richt met „arbeids-raatcriaal der volleerde Ne- derlnndsche jongedame". Daar waren te zien een tennis-rackoi, een rijwiel, eenige waaiers, een paar balboekjes, menu's, een romannetje en daarnaast een plakaat waarop „Er is dringend behoefte aan uw medewerking by ("volgde een reeks instellingen van maatschappelijk welzijn waarbij de hulp van hen, die zóo hun tijd ver beuzelden, zeer goed te stade kon komen)een hulp die henzelven op den duur gelukkiger zou maken dan zulk een nutteloos leven, enz. als slachtoffer waarvan menigeen viel en zcuuw- lijdster werd. Zyn we in de sedert verloopen tien jaar erg vooruit gegaan? Marie Jungius zelf is bezweken door haar ge- stagen arbeid, die te zwaar was voor haar zwak lichaam. Inmiddels werd opgericht do School voorna- tionulen arbeiddoch zij moest een vol jaar ge sloten blij veu door gebrek aan leerlingen en de kortzichtigheid der ouders, die niet willen in zien, dat hun dochters wat meer moeten lueren don den tijd dooden door allerlei beuzelingen, dio hot leven leeglaten eu dr. Calh. van Tus senbroek aanleiding gaven tot haar ernstige ver maning aan de vouwelnke jeugd over gebrek uan levens-energie mot ullc vreeselijke gevolgen daarvan, waarvoor zelfs do bekwaamste medicus dikwijls goen raad weet. Nog veel te veel moeders staren zich voor hun dochterB blind op een ..gelukkig huwelijk" veel te weinig willen er nanr luisteren, dat er een massa nuttige arbeid luide roept om af doening en dut er is heel veel ongebruikte vrouwekracht, welke uitstekend daarvoor kan benut. Er zijn lal van zaken van volkomen nou- trulen aard voor welke do vrouw zich kan nut tig maken, heel wat nuttiger dan door bijvoor beeld te liefhebberen in armenzorg, deze perfide vivisectie van de allerergerlijkste soort. Manral dit moet worden geloerd in ziek nhuizon, wees huizen, scholen, enz. En waar do maatschappij op die wijze nut zou kunnen hebben van do vrouw, dour zou voor haarzelve to gelijk de grond worden gelegd voor ecu nuttiger, dus ge lukkiger, leven in huis. Wel te wonschen wnre dat iedere vrouw word verplicht éen jaar vnn haar leven af lo staan voor practischen dienst in het pructische loven, volgenB een vastge steld program mil. Dat zou natuurlijk geld kosten, óok omdat cr ouders zijn die de verdienste hunner dochters in dat jaar niet kunnen missen doch dat geld is to krijgen van de jongedames, dio ook gaarne zullen betalen nis men hnn leeg leven vnn thans muakt tot een nuttig. En do onderlinge samen werking van vrouwen uit alle standen zil hun doen looren, elkaar beter begrypen en dus te waardeeren, waardoor een betere maatschappe lijke verhouding zal ontslaan en do klassenstrijd CEEN CACAO SMAAKT ZOO KRACHTIC ALS heel wat van zyn scherpe kanten zal verliezen. Ook profyluetisch zal het vcipliehto dienstjaar groote waarde hebben, omdat men er in zul leeren tucht en orde. Het zal tevens een einde maken aan de laatste bedenking togen vrouwenkietrechl. Freule HarUen heeft eens gezegd, dat zoo lang de vrouw haar plicht verwaarloost, zij geen aanspraak kan maken op het vragen van eenig recht, óok geen kiesrecht. Dat is het eenige steekhoudend argument, dat spr. ooit vernam tegen hot kiesrecht der vruuw, een waartegen niet valt te argumenteeren, doch waartogon de kiesrecht wenschende vrouw alleen daden te stellen heeft. Er bestaan geen bezwaren tegen vrouwen- dienstplicht. De Nutionale vrouwenraad moet de zaak aanpakken en samenwerking zoeken met do Vrouwenraden in Zweden, Duitschland en andere landen. De analogie tusgchen mannendienstplicht en vrouweiulieiistplicht leide echter niet tot ruis- verctand. Vrouwendienstplicht is een leerplicht en niet oen wquivulent voor den dienst van den niuu in het leger; hy is slechts een stre ven otn óok iets te gaven aim den Staat, moer dan tot dusver mogelijk is. Hoe stuol iiet nu met hot nu met hot in practijk brengen van het beginsel Aanvankelijk werd uitsluitend gedacht aan ziekenverpleging, hetgeen tal van bezwaren had. Immers men kan zieken niet doen verplegen door onervaren meisjes. Doch de Evangelische Diakonon-Verein te Berlijn-Zelendorf heeft bewezen, dut dit bezwaar kun opgehovon. Zij heeft meer dun 300O vrouwen, na hen daarvoor te hebben opgeleid, een jaar dienst laten doen in haar ziekenhuis, enz. Zij, die dit vrijwillig dienstjaar meemaakten, zeggen er van, dat ajj er in leerden, hun tijd beter in te deelenmeer bewust werden vnn hun physieke kracht; dieper inzicht kregen in het maatschappelijk loven zioh do mogolyk- heid zagen geopend voor eoonoinische zolt'stun- digheid. En de leidster der Zelendorlsche vereeniging schreef nau spr., dat hot zeer te wonschen waro, dat dozo arbeid in grootor om vang werd ter hand genomen ook in Stuutsziokon- huizen, tot welzijn der volksgezondheid. Mon behoeft ook niet te vreuzon, dat er racer verpleegsters komen dun zieken, want ook in menig ander opzicht kan de vrouw zich nuttig maken in don veel omvattenden arbeid als die van deze Diuoonie-vereeniging. Voor hel meerendeel zoekt do vrouw en zal zij hly ven zoeken haar levensdoel voor eigen haard. Daarbij moet men zich dus aanpalen, In weerwil van allo theorieën daarover zal do maatschappij niet afdrjjvon naar gezinsontbin- ding en coöperatief samenleven on dus blyft de vrouw-moeder steeds hot middelpunt van het ge zin en valt er dus nog veel te verbeteren in het huishoudsverk, dat volstrekt niut minder waardig is aan munnowerk. Hoe nuttigen arbeid te geven ann alle meis jes? Nosokomos en de Bond voor ziokoiizorg rullen wel kunnen mocdeoleu hoeveel krachten to kort komen om don borocps-verploegstors eon achturigen werkdag to kunneu vorschalVon maar buiton ziekenverpleging is or nog heel veel waar vrouwehulp zeer gowenscht en zeer goed to gebruiken is; ik denk uan du Metropool to 's-Gravonhngo. Wie tegen Staatsinmenging is, probouro het zonder deze doch men werp het kind niet weg met het badwater en luistere niet te veel naar do vortoogen der ultra-feministen. Ooi ander dan aoxueel onderscheid Is er tueschen den man en de vrouwtweeling is de mensch Ïeboronzij moeten elkaar oanvuflon en kunnen at. Iedere sexe hoeft ztyn oi$en beroepen en moot die behouden on znl dit ook doen ten spijt van hen dio alles willen nivelleeren. Dat vrouwendienstplicht geen hersenschim is, is zonneklaar te Zelendorf gebleken. Vrouwon- dienatplioht is niet alleen mogelyk, maar ook goed. Kr werd nu eon kwartiertje gepauzeerd, waarna spr. het viertal vragen behandelde, vó >r de vergadering in do vragenbus gedaan. Een paar daarvan nndden betrekking op de oudo vraag: wat is hot verschil tusschen don Bond voor vrouwenkiesrecht en de Veroeniging voor vrouwenkiesrecht. Inl. beantwoordde die, maar verwees ook naar het geschriftje van mevrouw Van Eegheu— Boissovain en naar no. 4 dor KleiDe geschriften van den Bond „De uitwerking van vrouwen kiesrecht", van de band van mevrouw dr. M. Nieuwenhnis-Von Uexküll Guldonbrand, Een der vragen gold do gehuwde onderwijzeres. Spr. was zoor verheugd, dat de vraag luidde: hoe denkt U over ontslag aan onderwijzeressen, die in hot huwelijk treden. Immers do Bond neemt over dergelijke vraagstukken geen stand punt in. Een ontslag bn huwolijk lykt mij persoonlijk grenzonloos onrechtvaardig cn ik ga volkomen meo met hetgeen de heeren Ketelaar en mr. J. A. I^vy hebben aangevoerd togen zulk onvrijwillig ontslag. De heer Ketelaar heeft destijds oen lange lyst namen genoemd van onderwijzeressen, die haar taak best bleven vervullen en Bezogd, dat het onderwijs niet lydt door hun huwelijk. En dit mag de eenige vraag zijn van don werkgever de Gemeente hoe is de persoon als vnkmenaoh. Zij gaat echter voel te ver als zij zegthet onderwijs tv 1 niet goed zijn. In Frankrijk en België is hot meerendeel der onderwijzeressen gehuwden moeder en daar moent men, dat liet voor do leerlingen juist zoor wen- schelijk is, dat zij onderwijs krygon van een vrouw, die zelf kinderen heeft. Nu spreekt het vanzelf, dat er feitelük dit achter zit, dat men meent, dat de gehuwde on derwijzeres niet naar bohooren zal kunnen waar nemen haar huiselijke on haar moederlijke plich ten. Dut lijkt my, die zelf eenige ervaring heeft van die plichten, dun ook moeilijkmaar toch hoo- ren we, dat gobuwde onderwijzeressen die plich ten werkelijk goed waarnemen. Ik kan me in- tusschon niet goed voorstellen, dat een onder wijzeres, die kinderon hooft on in Btaat is, be hoorlijk te bestaan, nog voldoenden tijd hooft om onderwijs te geven 011 bovendien haar taak in haar gezin naar behooren te vervullon. Doch vraagt men mij of de Gemeente het recht heeft, daarover te oordeelen, dan antwoord iknoen. Ik voor mij sou gaaruo zien, dat de onderwyzores zich eenigo jaren terug trok ter wille van haar kinderendoch de Gemeente heeft niet hot recht, te moraliseoren. Op de eerste plaats kan het gebeuren, dat de inkomsten der moeder niot kunneu gemist voor het gezin. Vervolgens wordt do school schoongemaakt door een vrouw, die óok kindoren thuis heeft, welke allicht meer op straat losloopen dan die uit onderwijzers-gezinnen. En zou nu de onder wijzeres hot loodje moeten leggen omdat zy haar kiuderon een paar uur per dag verlaat, wat de gefortuneerde dame óok doet, maar niet om nuttig to zijn, doch om proijee na te loopen? Ik ontken aan ook het moreel recht der Ga- meento, aan die audoro vrouw de onderwijzeres - don plicht op *e leggen, dat zij steeds by hour kinaoren moot blijven. Nog doller wordt hot nis da ondorwijsereB de moedervreugde niot deelachtig zal worden, dus nis er zelfs geen zweem is van aanstaand moe dorschap. Zyn dan de mannen, met wie dezo onderwyza- zeressen trouwen, zulke sukkels, worden hun kousen dan zóo slecht gestopt, hun halfzachte eitjes dan zóo slecht gekookt, dat dc Ruud zich moot bemoeien met deze geziunen 1 Als ik thuis wat luier ben, bemoeit niemand er zich mie, omdat ik toevallig niet bon iq Gemeentedienst. Zulk een bemoeizucht is allerbelachelykst, maar meer nog aller bedroevondst ou beneden dc waardighoid van een Gemeente, dio zich heeft te houdon buiten het gezinsleven. Het kan zyn bezwaar hebben ik ben niet voldoendo op de hoogte met verordeningen o* I ver promotie, periodieke vorkoogingen van sa-

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsche Courant | 1909 | | pagina 1