Donderdag 16 Maart 1911. No. 7945. 60e Jaargang. KOSTELOOS. Stadsnieuws. FIRMA A. H VAN CLEEFF AMERSFOORT. Verschijnt Dinsdag Donderdag- en Zaterdagmiddag. Abonnement per 3 maanden f\. franco per post f 1.45. AivexLentiën 16 regels 60 cent; elke regel meer 10 cent. Bij regel- abonnement reductie, waarvan tarief op aanvraag kosteloos. Legale, officieële- en onteigenings- advertentiën per regel 15 cent. Reclames 1o regels f 1.25, elke regel meer f 0.25. Qroote letters naar plaatsruimte. Bewijsnummers naar buiten worden in rekening gobracht en kosten evenals afzonderlijke nummers 10 cent. Bij advertentiën van buiten de stad worden de incasseerkosten in rekening gebracht. AORTEGRACHT 9 Postbus 9. Telefoon 9. Wie zich met ingang van 1 April doet inschrij ven als abonné, ont vangt de tot dien datum verschijnende nummers KENNISGEVINGEN. De BURGEMEESTER eu WETHOUDERS van AMERSFOORT, Gelet op artt. 6 en 7 der HINDERWET, BreDgeu ter kenuia van het publiek, dat een door het Bestuur der Vereeniging „Ambachtsschool voor Amersfoort en omstrekeu" ingediend verzoek, met bijlagen, om vergunning tot het oprichten vaneene smederij en plaatsing van twee smidsen in hei per ceel aluier gelegen aaa de Hellestraat no. 123, bij het Kadaster bekend onder Sectie E, no. 5055, op de Secre.arie der Gemeente ter visie ligt, en dat op Donderdag den 30 Maait aanslaande, des voormid- dags te nalf eif uren, gelegenheid ten Raaduuize "ivordt gegeven om, ten overslaan van net Gemeente bestuur of van eer of meer zijner leden, bezwaren tegen bet oprichten vau de imiebtiug in te brengen. Tot bet beroep, bedoeld in art. 15, le lid der Hinderwet, zijn volgens de bestaande jurisprudentie, alleen zij gerechtigd, die overeenkomstig artikel 7 der Hinderwet voor het Gemeentebestuur of éen of meer zijner ledeD zijn verschenen, teneiude hunne bezwaren mondeling toe ie lichten. Amersfoort, 16 Maart 1911. Burgemeester en Wethouders voornoemd, De Burgemeester, WUIJT1ERS. De Secretaris, J. G. STENFERT KROESE. De BURGEMEESTER en WETHOUDERS van AMERSFOORT, Gelet op arti. 6 en 7 der HINDERWET, Brengen ter kennis van bet publiek, dat een door J. Beus ingediend verzoei met bijlagen, om vergun ning tot bet oprichten van eene bewaarplaats van petroleum, voor eene hoeveelheid van ten hoogste 3990 Liter, in de perceelen al bier gelegen aan de St. Agatbastraat nos 13 en 15, bij het Kadaster be kend onder Sectie E, no. 894, op de Secretarie der Gemeente ter visie ligt, en dat op Donderdag den 30 M.iart aanstaande, des voormiddags te half elf uren gelegenheid ten Raadhuis wordt gegeven om, ten overstaan van het Gemeentebestuur of van een of meer zijner leden, bezwaren tegen het oprichten van de inrichting in te brengen- Tot het beroep, bedoeld in art. 15, le lid der Hinderwet, zijn volgeus de beslaande jurisprudentie, alleen zij gerechtigd, die overeenkomstig artikel 7 der Hinderwet voor het Gemeentebestuur of éen of meer zijner leden zijn verscuenen, teneinde hunne bezwaren mondeling toe te lichten. Amersfoort, 16 Maart 1911. Burgemeester en Wethouders voornoemd, De Burgemeester, WULITIER3. De Secretaris, J. G. STENFERT KROESE. De BURGEMEESTER van AMERSFOORT brengt, ter voldoening aan de aanschr' ing van den Commissaris der Koningin in de Pro vincie Utrecht dd. 11 Maart 1911, 4a afdee- ling no. 1083/749, ter kennis van belanghebben den, dat zich in de Gemeente Ruwiel een ge val van MILTVUUR heeft voorgedaan. Amersfoort, 16 Maart 1911. De Burgemeester voornoemd, WUIJTIERö. Kostelooze inenting. BURGEMEESTER ën WETHOUDERS van AMERSFOORT gelet op artikel 18 der Wet van 4 December 1872 (Staatsblad no. 134); brengen ter kennis van belanghebbenden, dat voor een ieder de gelegenheid tot kostelooze inenting wordt gegeven op d.-n eersten en de tweeden Maaudag van de maand April telkens des namiddags te drie ute, in de daartoe bestemde lokaliteit van het voor malig schoolgebouw wijk A, Koestraat no. 9. Gedaan te Amersfoort, den 16 Maart 1911. Burgemeester en Wethouders van Amersfoort, De Burgemeester, WUIJTIERS. De Secretaris, J. G. STENFERT KROESE. De lendenen omgord «De lendenen omgord Dat moet men zichzelven vaak toeroepen op de levens reis want moedeloos blijven wij vaak stilstaan, vertwijfelend, met een smarte- lgken trek om den mond, als onze ver wachtingen beschaamd worden, als onze hoop ijdel blijkt, als teleurstelling ons treft, en er oogenblikken komen waarin we ons afvragen, of wij ooit weer moed zullen hebben om de reis voort te zetten, om het werk te hervatten waarvan de uitslag ons is tegengevallen, en waarin we jammerenis dat nu het loon voor al onzen arbeid Is het maar niet beter, de handen in den schoot te leggen! WaaromWaartoe 1 Maar dit krachteloos aarzelen mag slechts een oogenblik duren, en duurt ook maar een oogenblik voor wie zijn werk met toewijding heeft gedaan, niet aangevuurd door winstbejag of eerzucht, maar gedreven door geestdrift om des arbeids wille. Een troost kan het hem daarbij zijn, te deuken ik heb gedaan wat ik konik heb mij ontberingen ge troost jarenlang ik heb begeerten onderdrukt, ik heb lijf en ziel gegeven, gansch gegeven, ter wille van de goede zaak. En nu des levens bijl met een forschen slag is neergekomen op den boom, dien ik van klein plantje af heb opgekweekt, nu kraakt wel de stam, nu trillen wel de takken, uu sidderen wel de bladeren, maar nog is niets verloren, want van éen slag valt de boom niet. «De lendenen omgord'1. Zoo fluistert in zich zelf de levensreiziger, die, door teleur stelling neergeslagen, zich een oogenblik moet neerzetten op een steen laugs den weg. Eu strakker 3noert bij zich het pel grimskleed om de lendenen, vaster bindt hij zich de sandalen eu fierder werpt hij het hoofd in den nek, eer hij voortschrijdt op het moeilijk pad, dat hem langs strui ken die hem wonden, en langs steeuen waarover hij struikelt, naar de sterren voert. Al viel de hemel naar omlaag, hij zou er kloek zijn schouders onder zetten. Zwaar valt de eerste stap, doch is deze maar eerst gedaan, dan is weer spoedig 't oude leed vergeten. Want niets is on mogelijk voor een taaien wil, voor een volhardenden arbeid. Is dus op het oogen blik het doel niet bereiktwat nood. Bereikt zal het worden eens als gÜ wilt. 't Is dus uitstel, geen afstel. Maar gewerkt moet er wordeu, met toe wijding het werk moet heel onze ziel heb ben, anders rafelen de teleurstellingen, die ons treffen, de koorden onzer taaiheid uit. Tegenspoeden hebben hun nutteleur stellingen kunnen heilzaam werken. Zjj leeren ons, ons levensdoel niet te ver te stellen, te ver voor de krachten van ons lichuam en van onzen geest. Zjj leeren ons soms beperking, waar die noodig is. Teleurstellingen wjjzen ons vaak de fouten aan in onze wijze van werken. Gaat het over dezen boeg niet, dan moeten wij het overeen anderen werpen. Teleurstellingen behoeden ons vaak voor zelfgenoegzaamheid. Gjj meende, dat ge u met voldoende toewijding aan uw taak hadt gegevenmaar zie den uit slag. Gij moogt niet tevreden zijn. Nóg meer kunt gij de spieren spannen, nóg meer van uw geest eischen; nög meer arbeid is er noodig. Zoo kan een teleurstelling haar nut hebben. Maar leed doet zij steeds. En dit is vooral leed, dat den idealist treft. Wie zich in het leven alleen bewust is, dat hij een maag heeft, zal door teleur stellingen weiuig geschokt worden. Nu ja, de bietstuk kan wat taai zijn of de saus mislukt, maar een ander gerecht streelt even goed zjjn tong. Maar hij, die bij brood alleen niet leeft, wien iet genoeg he^ft aan zijn bord soep, zijn pantoffels en zijn bed, hij die zich idealen schept, waardoor hij zijn leven moeilijker, maar mooier, ziju geest rijker, zijn hart warmer maken kan, hem treft iedere teleurstelling dieper, daar zijn gevoeligheid verfijnd i9, gevaar loopt te verweekelijkeu soms. Hij bouwt zich in gedachten een schoon kasteel voor de toekomst. De zalen er van schit teren van louter licht eu kleurfier verheffen de torens zich in de lucht vau de tinnen wapperen en flapperen vroolijk veelkleurige vanen. Nog eer het geheel voltooid is, zou hij zijn paleis willen betrekken. Maar zie, met donderend geraas stort het kasteel dat een luchtkasteel bleek te zijn in elkaar. Woest en ledig lijkt hem nu de aarde, grauw de hemel. Maar iemand krijgt kruis naar kracht in 't leven. En de idealist juist omdat zijn geest veerkrachtiger is i9 gauwer weer den slag te boven en terwijl het gebouw zijner droomen ineen stort, heeft hij reeds den grondslag gelegd voor een nieuw tooverpaieis, schooner nog en rijker dan bet vorige. Ieder mensch moet eigenlijk een beetje een wijsgeer zijn. Een tikje philosophie is noodig om er ons aan vast te houden, als de levenszee ons dreigt te verzwelgen. In groote steden heeft men midden op drukke pleinen en straten een verhoo ging aangelegd, waar de voetgangers, a!s !t om heu heen tè woelig wordt, een oogenblik zich in veiligheid kunnen brengen. Op de zelfde wijze moeten we ons uit onze levenservaring een vluchtheuvel bouwen, waarop wjj ons een poosje kun nen bergen, als wij in druk verkeeren een stelsel, al is het maar een licht en luchtig getimmerte, waarop wij in tjjd van nood kunnen klauteren om eens even uit te blazen eu ons zelf te vragen Wat nu! Een heel bruikbare basis daarvoor lijkt ons de gemoedelijke gedachte, dat alles wel zal komen, zooals het wezen moet. «Alles zal regt kom" zeiden onze Trans- vaalsche broeders. Deze levens-regel schijnt voort te komen uit gemakzucht,doch dit is slechts schjjn. Want de bewering, dat alle9 in ons leven wel zal komen, zooals dat het beste is, sluit niet in, dat men de handen maar in den schoot moet leggen en kalmpjes afwachten, waar ons levenshuikje door den wind zal worden heengedreven. Neen, een doel moeten wjj ons stellen en werken moeten wjj en zwoegen om dat te bereiken en dan, dan kunuen wij afwachten wat er van ons worden zalwij hebben het onze gedaan, het overige zal wel komen zooals het moet. Al begrijpen wij niet altjjd terstond de beteeken is, het nut, dat de tegenspoed, die ons treft, voor ons zal hebben, dan hebben wij dat te wijten aan onze kort zichtigheid. Te eeniger tijd zal ons duide lijk worden, dat het, zooals het gekomen is, het beste was. Afwachten dus berusten hopen maar «de lendenen omgord". Laboremus. De eerste voorjaarsvergadering van het Bestuur der classis Amersfoort van de Ned. Hervormde kerk zal bier gehouden woiden op 29 Maart. Naar aanleiding van de omstandigheid da! het vleesch ten dienste van het leger, gele verd door mihUire slachterijen, booger in prqs is dan bij levering door particulieren, wordt op last van het legerbestuur een onderzoek ingesteld, hoe hoog de prijs van het vleesch uit de militaire slachterijen zal zijn, wanneer daarbij ook rekening wordt gehouden met de uitgaven voor tractementen en pensioeneu van bet personeel, bet onder houd van de gebouwen en de Kosten van het vervoer. Aangezien verwacht wordt, dat by een levering uitsluitend door particulieren een belangrijke som m ■s Rijks schatkist blyft, wordt een afschaffing der militaire slachte- ijjen in de toekomst niet onmogelijk acht. Men zou zoo zeggen, dat nu toch wei gebleken is, dat meu vakman moet wezen om een dergelijk bedrijf naar behooreu uit te oefenen eu dat men met theoretische kennis alleen er niet komt. De standplaats vau het 15de ltndweer- district is verlegd vau Harderwijk naar Amersfoort. Er ruist- -avond hield n. d -n fojvr van „Araicitia" de lieer A. C. Tniereus, uil D.-n Huig, een voo dracht over bet Onderwerp „Karaia", Dit ia een vreemd woord, zei spr., niaar bet begrip ia geenszins vreemd. Het ia evenmin specifiek Ooatersca ala Westersch. Het iB een begrip even universeel ala „theosofie" eu algemeen ala de rneoscaeljilee aard en alle wetten der Natuur univereeel zijn. Het is de wet van oor zaak en gevolg. Letterlijk beteekent „Karma"bet- geen ie baudeleu of le doen is, bel gevolg van handeling, hetwelk weder een motief voor een volgende bundeling wordt. Nu moeten w(j dua afvragenia dit begrip han deling zulk een voornaam beg'ip? Ja, inderdaad; want bel beteelceut foitt-lyk het heele proces vaa bet loven. Handeling ia de verbinding vaa bet eigen bewustzijn met de stoer, waarin het leeft, de wereld, de Naiuur. Hierna werkt apr. uit het begrip van het eigenlijke wezen van den mensch. Dit ia een geestelijk wezen "ij kunnen bet aanduiden ala het centrum van bewuetzjjn, het eigenlyke wilaceatrum, vanwaar alle leven uitgaat en waartoe alle ervariug en kennis zal worden teruggetrokken. Dit geesteswezen wordt in het Ouristendooi geuoemd de „Zoon des Vaders" in bet Oosten, waar „de Vlam" vaak wordt gebruikt als eeu symbool van bet wezen Gods, wordt hjj genoemd „eeu Vouk van de Vlam". Dit wezen, het eigenlijke zelf, wordt in de theosofie genoemd: het Ego. Het Ego nu openbaart zich in de wereld door daarin een lichaam of voertuig op te bouwen uit de substantie die het vindt in deze wereld. Spr. gaat na hoe dit lichaam feitelijk niet alleen alaat, maar dat de me- scu zioo ook door gevoels- en door verst tndsleveu openbaart. Drievoudig ie de aard van zijne opeubaring: phyaiek, astraal (gevoelen) en mentaal (gedachte). Drievoudig is ook de aard van zjjn voertu g of lichaam. Het gevoelsleven bouwt eeu gevoels- of astraal-licbaain, en het ver9taudaleven een nientaal-liciiaam. Orn het begrip van een lichaam of voertuig ta illuütreeren, geeft spr. de symbool van het oog, ont leend aan de Egyptische en Indische rymboliek. Het oog is eeu orgaan, geschapen uit bet licht om

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsche Courant | 1911 | | pagina 1