BIJBLAD AMERSFOORTSCHE COURANT behoorende bij de uitgave van N.V. de AMERSFOORTSCHE COURANT voorheen Firma A. H. van CLEEFF VAN ZATERDAG 18 MEI 1912. Een baken in zee. Nu ook hier weer sprake is van een coöperatief avontuur verzoekt men ons de volgende correspondentie uit »De Nederlan der* over te nemen, welke voor hem die kan en die wil lezen een zoo ernstige waarschu wing bevat. Over het algemeen verkeeren de arbeiders coöperaties in ons land nogal in bloeienden toestand. Onder bekwame leiding rendeeren ze soms zelfs uitstekend. Te Arnhem bestaat o.m. ook een neutrale coöperatieve brood bakkerij en verbruiksvereeniging «Werk- mansbelang*, die geruimen tijd bijna uitslui tend brood aan de leden leverde en in zeer bloeienden toestand verkeerde, zoodat de bakkerij zich steeds uitbreidde. Toen kwam de tijd, dat ook te Arnhem de vleeschprijzen bijzonder begonnen te stijgen en tal van consumenten vroegen zich af, wat daarvan het einde zou zijn. Men kwam met het idee van een coöperatieve slagerij, en 't eind van het liedje was, dat »Werkmansbelang*, tegen den zin van vele leden, als afdeeling kreeg de eerste coöperatieve vleeschhouwerij en spekslagerij. Wat was het daar in het begin drukEr waren geen handen genoeg om te helpen, en toen de drukte wat minderde, leek het den buitenstanders toch nog altijd, of de zaak uitstekend rendeerde. Maar reeds spoedig liepen er geruchten, dat het niet al te best ging, en 't slot was dan ook, dat men na een paar herrie-verga- deringen besloot de slagerij op te heffen, die ongeveer tien maanden had bestaan. Een commissie van onderzoek werd be noemd, die dezer dagen met haar rapport gereed kwam. Merkwaardig is dat rapport o.i. vooral, omdat er uit blijkt, dat het Bestuur der sla gerij zoo goed als volstrekt geen begrip van het bedrijf had en geheel afging en ver trouwde op den meester-slager, die bleek dat vertrouwen feitelijk niet waard te zijn. Uit het rapport blijkt, dat de omzet over tien maanden bedroeg f 91.117.87. Het Bestuur had er meermalen op aange drongen, dat de vleeschprijzen verhoogd zou den worden, maar de chef achtte dat niet noodig. Alles ging zoo vreemd mogelijk. Kwitan ties voor geleverd vee schreef men gewoon weg op een stukje papieralleen het aantal der beesten werd vermeld, niet het gewicht. De chef liet de beesten inkoopen door commissionairs; de omzet verminderde, maar hij wilde geen personeel ontslaan omdat er te veel werk was. Door een misleidend verhaal van overwerk beurde een boekhouder per week f 3 extra. Door het blind vertrouwen, dat het Bestuur in den chef had, controleerde het de marktberichten nooit. Geen der bestuur ders had feitelijk goed het huurcontract van het winkelhuis nagelezen. Van een koopman, die onlangs door het Amhemschc Gerechts hof tot twee maanden gevangenisstraf is veroordeeld, wegens het afleveren van ondeug delijk vet, was voor f 250 vet gekocht. Verschillende posten waren tijdelijk verdon keremaand, om de balans niet al te ongunstig te maken. Alle controle van de zijde van het Bestuur op de handelingen van den chef ontbrak en zoo was het gevolg van alles, dat het geheele verlies op de slagerij zal beloopen een 6 a 7000 gulden. Het is te begrijpen, dat er onder de leden der coöperatie groote ontevredenheid heerscht. De commissie heeft al voorgesteld het geheele Bestuur naar huis te zenden. Binnen enkele dagen zal wel een ledenvergadering worden belegd en dan zal het Bestuur tevens trach ten, zijn houding te verdedigen. Of het lukken zal, weten wc niet; maar deze heele geschiedenis is, dunkt ons, een waarschuwend voorbeeld voor al hetgeen op dit gebied bestaat, of nog begonnen wordt. De eerste Arnhemsche coöperatieve vleesch houwerij en spekslagerij is een baken in zee! Rede inr. Treub. De wederoprichting van de plaatselijke afdeeling der Vrijzinnig-democratische partij wier Bestuur werd gekozen in de verga dering van 25 April j.l. heeft aanleiding gegeven tot het j.l. Zaterdag verspreiden van „Het Zoeklicht", het orgaan der afdeeling, en tot het beleggen eener openbare verga dering op Maandag 13 Mei, in welke het Kamerlid mr. M. W. F, Treub als spreker optrad en waartoe in het bijzonder waren genood het Bestuur der kiesvereeniging «Gc- meentebelang* en de Redactie van »Do Eemlander*. Dr. E. K r u i s i n g a opende, als Voorzit ter der plaatselijke afdeeling, omstreeks kwart na achten de vergadering, welke werd gehou den in «Amicitia* en die, vooral, den tijd des jaars in aanmerking genomen, zeer druk was bezocht, en verheugde zich over die drukke opkomst, niettegenstaande eerst Zaterdag te voren door middel van «Het Zoeklicht* de vergadering werd uitgeschreven. In die periodiek, vervolgde spr., zijn de motieven voor de wederoprichting der afdeeling aan gegeven en die wederoprichting heeft de afdeeling willen vieren door een van de generaals der partij te doen optreden. Bovenal echter is prof, Treub uitgenoodigd, omdat er van vrijzinnige 2ijde is beweerd, dat hij die wederoprichting niet zou goedkeuren, daar zij scheuring zou brengen onder de vrijzinnigen hier te stede. Om die reden, vervolgde spr,, zijn het Bestuur van «Gemeentebelang* en de Re dactie van »De Eemlander* uitgenoodigd tot debat, waarom zij dan ook bij het even tueel debat voorrang zullen hebben. Ik hoop intusschcn, dat ook aan andere debatters tijd zal worden gelaten. Mr. Treub, thans het woord verkrijgend zeide ongeveer Het was mij bijzonder aangenaam, dat hier weder werd opgericht een afdeeling van de Vrijzinnig-democratische partij en in ver band met de meening, geuit in een der plaatselijke bladen, naar aanleiding van een uiting van mij in mijn kiesdistrict, dat ik die oprichting niet zou toejuichen, was het voor mij een groote vreugde, dat mij do gelegen heid werd gegeven, een blijkbaar nogal zonderling misverstand te kunnen recht zet ten. Ik heb reeds tijden gestreden tegen het vrijzinnig allegaartje zonder beginsel en zonder ideaal en nu zou ik tot getuige wor den geroepen om te veroordeelen, wat ik altijd heb bepleit. Dat is me toch een beetje al te kras; vandaar dat ik de uitnoodiging dan ook gaarne heb aangenomen. Onder de vrijzinnigen van allerlei scha- kecring is zekere strooming van eensgezind heid, zijn er vele punten van overeenkomst op te merken. Dikwijls wordt van den overkant, van kerkelijke zijde, gepoogd, te na te komen aan het hooge goed. verkregen door de Fransche revolutie en bevestigd in 1848; ik bedoel de geestvrijheid. Geschiedt dit, dan trekken de vrijzinnigen van alle schakeerin gen óen lijn. Waar men poogt de vrijheid van godsdienst, van drukpers, van gedachte aan banden te leggen omdat het dan eerst voor de kerkdijken recht naar den vleeze zou gaan zijn we eén. En geen wonder dan ook, datt waar we de overheersching der kerkelijke meerder heid in de Eerste en de.Tweede Kamer zien en de priester der R. K. kerk zoowel als de priester-zonder-wijding der Hervormde kerk meer en meer de heerschappij gaat voeren over het maatschappelijk leven, de gedachte opkomt aan een vrijzinnige con centratie tegen de kerkelijke coalitie. En toch is die conclusie te eenen male en volstrekt verwerpelijk. Het is een geluk bij het ongeluk voorde coalitie, die vooral op onderwijsgebied zich thans doet gelden, dat zij de vrijzinnigen nog niet geheel de baas isanders zouden zij onderling nog meer krakeelen dan zij ooit tegen de vrijzinnnigen hebben gedaan. Wij, vrijzinnigen, voelen dit onnatuurlijk opdringen, dat misschien nog 5, misschien nog 10 of 20 jaar zal duren; maar wij zien óok, dat het volk allengs mee begint te gevoelen, dat men, ook op het gebied van het staatkundig leven, zijn eigen overtuiging moet laten gelden en niet blindelings moet volgen den priester der R.K. kerk of den ongewijden priester der Hervormde en der Gereformeerde kerk, en het is wel opmer kelijk, dac deze ommekeer in gedachten zich het meest uit in die streken, waar de priester den boventoon heeft. Het klinkt zoo begrijpelijk, dat velen wen- schen, dat de vrijzinnigen van allerlei scha keering éen groote partij vormden en niet langer hun kracht 'zochten in allerlei onder ling krakeelendoch ik acht dien wensch onmogelijk te vervullen. Sedert ik me in het politieke leren begaf, en dat is nu zoowat een 30 jaar geleden, heb ik hoe langer zoo meer gevoeld, dat een partij, die haar volge lingen niets anders kan aanbieden dan strijd tegen de beginselen of de daden eener andere partij, nooit eenigen invloed kan heb ben op het staatkundig leven, op de ontwik keling der maatschappij. De leuze «anti- clericaal* is niet voldoende om volgelingen tot zich te trekken. Wat wij, als vrijzinnigen, allen met elkaar gemeen hebben het als éen man opkomen voor dc vrijheid van gedachte kan niet hoog genoeg worden gesteld en we zien het dan ook telkens gebeuren als in of buiten de Kamer die vrijheid wordt aangerand. Dan staan alle vrijzinnigen, van sociaal-democraat tot conservatief-liberaal, schouder aan schou der. Doch zou 't nu werkelijk zóo zijn, dat de vragen, die hun stcinpcl drukken op de maatschappelijke ontwikkeling, samenkomen in dit óeticgezamenlijk optrokken voor dc vrijheid van gedachte Al is er voor ons, vrijzinnigen, reden te over, nooit uit de ge dachte te laten gaan, dat we vrijzinnigen zijn, toch liggen de hoofdvragen van het moderne leven buiten de quaestie der kerke lijke overheersching; althans rechtstreeks, niet middellijk. Wat is de hoofdzaak Voor allen, die rechts dan wel links deelnemen aan do pu blieke zaak, is de vraag dezein welke richting zal de Staat meewerken aan de verbetering der maatschappelijke toestanden ik zeg nietaan dc oplossing van het sociale vraagstukimmers het sociale vraag stuk is oneindig; lost men het vandaag zoo ver mogelijk op, dan zal men morgen reeds weer aan een nieuwe oplossing moeten beginnen. En hierbij nu komt uit het groote verschil van inzicht van de vrijzinnigen van de diverse schakecringen. Zoodra we ons begeven op sociaal-politiek gebied, is er geen eenheid meer merkbaar, evenmin als bij dc kcrkc- üjken met dit groote verschil, dat bij dc kcrkelijkcn de groote meerderheid is reaction- nair-conservatief. Bij rechts voelt men, uit verschillende oorzaak, meer conservatief; de ervaring leert dit duidelijk. De mannen van Patrimonium en van den R. K. Volksbond mogen al democratisch doen, toch staan zij niet op tegen hetgeen gebeurt van korketijkc zijde, zooals bijvoorbeeld de kosten der ouderdomsverzorging bestrijden uit de Tarief- wet. Waarom noemde ik, a'.a voorbeeld, juist de Tariefwet Omdat den arbeiders van rechts wordt voorgehouden niet, dat het Tarief zal drukken op de artikelon van dagclijksch gebruik, maar dat het vooral zal treffen de weelde artikelen, en dat ons land zal worden opgeheven uit zijn economisch verval. Het allereerste, dat iedere arbeider gevoelt, is, dat zelfs de allereerste levensbehoeften duurder zullen worden. Wie werkelijk demo cratisch gevoelt, zegt, dat dit een nadeel is van groote beteekenis. Maar de mannen van Patrimonium en van den R. K. Volksbond maakt men wijs, dat de werkloosheid hier te lande overmatig groot is, dat er geen bedrijf, geen handel, geen landbouw is. En ons land verkeert juist in een ongekende periode van welvaart en dit juist na een zeer regeimatigen vooruitgang; de in- cn dc uit voer zijn geleidelijk aan, hoe langer zoo grooter geworden onder ons tegenwoordig handelsstelsel weet de industrie telkens nieuwe banen aan te wijzendc werkloosheid is volstrekt niet grooter dan in een land waar men projectie huldigt. Als nu de R. K. zoowel als dc Protes- tantschc pastoors den mannen van den R. K. Volksbond en van Patrimonium kunnen wijs maken en ieder weet hoe ze daarin zijn geslaagd - dat het Tarief wel degelijk is in het belang van den arbeider, dan volgt daaruit hoe de reactie is de terugwerkende kracht, die allen van rechts samenbindt. Bij de stembus wordt daarop dan ook steeds gespeculeerd en steeds beweerd, dat dc be langen der brandkast beter worden behartigd door rechts dan door links. De kleurlooze middenstof, een der moeilijkste elementen voor de vrijzinnigen, is dan ook steeds ge neigd, over te gaan naar rechts, hoewel zij wars is van elke godsdienstdrijverij. En het gaat niet aan, waar het de sociale politiek geldt, maar weg te doezelen het verschil van opvoeding en daardoor óen groote vrijzinnige partij to vormen. Indien de vrijzinnigen dit deden, zou niet zoo geheel onjuist zijn de uiting der sociaal-democraten, dat alle burgerpartijen met óen sop zijn overgoten. Indien dc Vrijzinnig-democraten de conservatieve liberalen meenamen, dan zouden, door dit samengaan, de conservatie ven stap en richting aangoven. Stap en richtingcn het is niet alleen de quaestie van meer of minder snel. maar bovenal van richting. Als men het Vrijzinnig-democratisch pro gram vergelijkt met dat van de Liberale unie dan is het verschil niet zoo buitengewoon grootdoch telken male is gebleken, dat de Unie-liberalen nog te veel vastzitten aan dc ideeön van 1848 en vandaag zoowel in de algemeene als in dc plaatselijke politiek wil len samenwerken met dc oud-liberalen, mor gen met een andere fractie cn don derden dag liefst met alle vrijzinnigen. Welnu, we zijn 't hierover en vooral waar het geldt sociaal gebied, niet met elkaar eens. Een groot aantal Unie-liberalen staat zeer na aan de Vrijzinnig-democraten en daarom ia het voor ons, Vrijz.dem., niet gewenscht de ver schillen weg tc doezelen, al zullen we vol gend jaar, bij de verkiezingen, samenwerken met de Unie-liberalen. Toen, een gocdo 10 jaar geleden, dc Vrijzinnig-democraten traden uit de Liberale unie, geschiedde dit vooral wegens het algemeen kiesrecht, zoowel voor de vrouw als voor den man, dat een der allereerste beginselen is van do Vrijz.- democraten. Do Liberale unie is het tc dien opzichte vrijwel met ons eens en strijdt óok voor algemeen kiesrecht. Doch de vrijlibe ralen zijn het nog niet met ons eensals ze zich bij ons aansluiten dan doen ze dit nog schoorvoetend, doch niet uit volle overtuiging. Toch zullen ze door den drang dor omstan digheden, tot ons over komen. Immers Leerplichtwet, Woningwot. Veilig heidswet, Arbeidswet, in 't algemeen alle wetten die leiden tot sociale verbetering, wijzen op de richting en de taak van den modernen Staat, een taak die belang heeft voor de geheele gemeenschap. En zou men dan aan sommigen onthouden hun invloed op de richting van den Staat, met name aan dc mindorbczittenden een beter deel te geven van het gemeenschappelijk inkomen, ten einde daardoor hun ontwikkeling*- en bestaansvoorwaarden te verhoogen. Het ia niet een quaestie van meer dan wel minder hart loopen; het Is inderdaad een verschil van richting. Nog beter blijkt het verschil van opvatting als wc de sociale taak der moderne maut- schappij in het oog houden. De Vrij-liberalen zeggen, dat de Vrijzinnig-democraten voor standers zijn van Staats voogdij, terwijl zij zelvcn Staats-vrijheid voorstaan. Wij, Vrijz. dem., willen aan den Staat geven een posi tieve werkzaamheid, doch wij willon niet aanranden dc vrijheid en evenmin een aan slag plegen op de persoonlijke vrijheid. Dc bedoeling der moderne Staats-inmenging is geen Staats-voogdijde bedoeling is. do vrijheid der behecrschende minderheid aan banden tc leggen. Welnu, dit voelt dc oud-liberaal, de vrij liberaal, niet; zij begrijpen niet het verschil tusschen de moderne Staats-inmenging, welke zij moesten toejuichen, en de oude Staats inmenging, welke zij moesten bestrijden. Ziedaar het verschil niet alleen van stap, maar ook van richting. Waar we telkens weer dit verschil zien. bij het kiesrecht zoowel als bij de sociale maatregelen, zouden we dan kunnen zeggen, dat het in het belang der maatschappij is, dit verschil maar weg te doezelen Geenszins. En hetgeen men ziet op het gebied der Staats-politiek, ziet men ook op dat der Ge meente-politiek. Ik ken uit een aard der zaak niet de plaatselijke toestanden en kan en zal me dan ook niet te zeer verdiepen in de plaatselijke politiek. Er zijn er, die beweren, dat politiok niet niet thuis hoort in den Raad maar dit wordt vooral gezegd door hen, die niet al te veel willen worden herinnerd aan hun beginselen; juisteraan hun beginselloosheid. Doch zoo als het gaat, althans behoort tc gaan, in den Staat, moet het ook gaan in dc Gemeente, een der samenstellende deelen van don Staat. Zelf heb ik nogal cenige practijk in Gemeente politiek en uit dien hoofde meen ik tot oor- deelen bevoegd te zijn. Denken wc aan de verhouding van een Gemeente tot haar personeel (arbeidsduur, loon, rechtspositie) dan zal toch wel ieder tot het inzicht komen, dat op een Gemeente wel degelijk dc zelfde verplichtingen rusten als op den Staat en op een behoorlijken werkgever van onzen modernen tijd. Ook op onderwijsgebcid treedt dit verschil van inzicht opdenken we maar een aan de regeling der schoolgelden ook voor minder bedeelden. Er is nochtans een kiem van waarheid in hetgeen degenen beweren, die do schoten niet willen openstellen voor kin deren ook van den arbeider; want als het kind van den arbeider niet kan door-studeeren tot zijn 23ste jaar, zonder verplicht tc zijn mee tc verdienen voor het gezin, dan zal de studie halverwege moeten worden afgebro ken. Welnu wo moeten het daarheen trach ten tc leiden, het zoo te krijgen, dat de arbeider en dc kleine middenstander het kunnen uithouden. Een feitelijk sluiten van Gymnasium en Hoogerc Burgerschool voor dc kinderen van hen die een inkomen heb ben beneden f 2000 is volkomen in strijd met het abc der Vrijzinnig-democratische beginselen, die wonschen, dat zóo ver wordt gegaan, dat ook kinderen dezer minderbe deelden deze scholen kunnen bezoeken. Overal waar de belangen van mcerbe- voorrechtcn in botsing kunnen komen met die van mindcrbevoorrechtcn, ja zelfs waar maar sprake is van die belangen, is ver schil, en volkomen onjuist is het, tc denken dat het verschil van opvatting van oud-U- bcralen, unie-liberalen, enz. niet thuis zou behooren in de politiek eener Gemeente, die immers in het wezen der zaak is con kleine Staat in den Staat. Het is de dood voor een politieke partij als zij zegt, zich niet to storen aan dat ver schil van inzicht cn zij al haar beginselen opoffert om allóen te zijn unti-clcricaal. Als het met de Vrijz.-dem. zóo ver kwam, zouden ze verdienen een clerlcale overheer selling dubbel zoo groot als de tegenwoor dige. Slechts als we positieve idealen hebben, kunnen we verlangen, dat dc kiezers, het geen ze voelen, in daden willen omzetten bij de stombus. Om 9.20 werd gelegenheid gegeven tot debat en het eerst het woord verleend aan den Secretaris der kiesvereeniging «Gemeen tebelang*. Mr. Van Schaardenburg, die zeer moeilijk verstaanbaar was omdat hij zich, ondanks herhaald verzoek, niet tot dc zaai, doch tot prof. Treub richtte, wcnachte slechts

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsche Courant | 1912 | | pagina 5