tenli» ordinantie» Gods. Vóórdien hebben we daarvan nooit gehoord (gelach) en hij haaide er den toren van Babel en de douane bij (gelach). Hij heeft bij die gelegenheid ge zegd, dat vrijhandel wel past voor een groot, doch niet voor een klein land doch dit is in lijnrechten strijd met de geheele leer der Staathuishoudkunde om deze eenvoudige reder., dat vooral een klein land op goeden J vangen, om een allerbelangrijkst evenement. En nu kan men wel iemand kiesrecht geven, doch daarbij moet men hem geven voorlichting en leiding opdat hij geen misbruik make van, als een kind met een mes, niet zichzelf ver wonde met dit wapen. Daarom heb ik het verantwoordelijkheidsgevoel, steeds voeling te houden met de kiezers, onzijdig en onbe- voet moet blijven met zijn naburen en deze op geen enkele wijze behoort te hinderen. De historie van ons land bewijst trouwens ten volle, dat dr. Kuyper het niet bij het rechte eind had. Charles Boissevain heeft juist dezer dagen herinnerd, dat een afgevaardigde van Emden in den Duitschen Rijksdag heeft gezegd, dat vrijhandel de consequentie is der religie en dat zij ligt in de goddelijke wereldorde, ter wijl bescherming is verloochening, is maak werk, is een afgodenbeeld. En die uitspraak kwam niet voor in het »Berliner Tageblatt* doch in een zeer hoogstaand Christelijk blad, dat der conservatievejonkerpartij.de »Kreuz- zeitung*in den rijd toen de jonkerpartij vrijhandel noodig had. Hieruit leert men, dat de menschen de ordinantiën Gods daar zoeken, waar deze hun belangen dienen (applausk Een hoogst ernstige zaak is ook onze koloniale politiek. Indiê ligt wel ver van ons, maar toch ook ons zeer na aan het hart, hetgeen ook zoo behoort, omdat we daar een taak kregen. In deze groote periode van opbloei is het onze taak, mee te werken tot ontwikkeling der inlandsche bevolking; een zeer delicaat werk. Een niet te ontkennen feit is, dat deze Regeering en deze Gouverneur-generaal, die de koloniale politiek voeren niet een quacstie van rechtsch of linksch op éen punt een kolossaal verschil toonen met het geen het koloniaal beleid vordert, namelijk het streven tot kerstening der inlanders, dus het brengen van het religieuse element in de politiek. Dit kan geschieden op twee wijzen, name lijk door zeker cachet te leggen in sommige Regeeringsdaden zooals de passar-ordi- nantie, het verbod van markt houden op Zondag, niet de rustdag der inlanders, welke zóo groote tegenkanting vond, dat zij niet kon uitgevoerd gelijk ze werd ontworpen cn door invloed te oefenen op de scholen. Uit aanhankelijkheid wenscht de inlander scholen, waar hij ook Nederlandsch kan lee- ren. Deze taak wordt op prachtige wijze vervuld door de neutrale Gouvernements- scholen doch daarnaast opent men zendings scholen, die maken, dat men in Mohamme- daansche streken gaat optreden tegen den cultuur-godsdienst. Eén woord van den Padisjah en de Heilige oorlog ontvlamt. Mr. Van Deventer heeft in het propaganda boekje geschreven over dit groote gevaar en uiteengezet hoe de behoefte van den inlander niet daarheen gaat, doch dat hij vooral be hoort vrijgelaten in zijn vrijheid van gods dienst. Maar toch zijn reeds tal van Gouverne- mcnts-scholen vervangen door dessah-scholen met niet-Europeesch personeel en dit is een hoogst gevaarlijk spel, dat, als het wordt voortgezet, zal leiden tot verzet en oproer, waarvan het einde niet is te voorzien en waarbij anderen zeer best eens konden gaan visschen in het troebele water. De groote leer der godsdienstige verdraag zaamheid behooren we hoog te houden anders komt onze koloniale taak en komen onze koloniën in gevaar (applaus). Over het onderwijs hier te lande is, vooral in den laatsten tijd, wel alles reeds gezegd, i Een enkel punt echter nog. Onze openbare school is het symbool der verdraagzaamheid. Onder Minister Kuyper is de ineenschake- lings-commissic benoemd, welke verbetering zou aanbrengen over het geheele veld. Zij diende reeds lang geleden haar rapport in doch de Regeering heeft het niet gebruikt, evenmin als zij de positie der onderwijzers verbeterde. Wat ze wel deed Het opdrijven der subsidién voor de bijzondere scholen. Er is niets tegen subsidiedoch het ga vergezeld van een openhartig, ruiterlijk, system itisch onderzoek. Men moet durven en witten weten, waar die subsidièn blijven. Dat onderzoek is nooit van rechts, doch wel van links te verwachten (applaus). Thans de Grondwetsherziening. Wat zal het effect zijn als rechts de over winning behaalt? Dat, door het schrappen van art. 192, de openbare school wordt de Asschepoetster, die de haard mag vegen als het al te vuil is, terwijl de zusters genieten van het goede en het overdadige (applaus). Ik hoop het niet te beleven, dat de openbare school wordt een berooide school, van wei nig betoekenis. voorgoed terug gedrongen door de Grondwet. Dan is er nog het kiesrecht, dat ook u wel heeft doen vragenhoe zal zich dit ont wikkelen. In 1848 kregen we in ons land het eerste rechtstrceksche kiesrecht, in 1889 werd uit breiding gegeven en de* formule »maat- schappclijke welstand* ingevoerd we ken nen de definitieve oplossing nog niet, doch gevoelen, dat dc uitbreiding verder moet. Het kiesrecht is het middel om te ko men tot een goede wetgeving. Definitieve oplossing van het kicsrechtvraagstuk is daar- Ook de huidige Regeering kon niet komen zonder oplossing van dit vraagstuk en zij benoemde dan ook een Staatscommissie welke een Latijnsch dichter zou zeggenhoudt je iachen in gaf een echt blanco artikel. De Regeeriug deed dan ook ten slotte maar een voorstel om kiesrecht te ge ven aan de hoofden der gezinnensterk als zij is om mooie namen te geven aan lcelijke dingen, noemde zij dit huismanskiesrecht. Men zeidehet kiesrecht der liberalen is zoo losJan stemt, Piet stemter zit geen organisme in. Wij zuller. dat beter doen en nemen als basis het gezin, een organisme als de cel in de biologie. Doch de velen dan, die geen gezinshoofd kunnen zijn, zooals de R. K. geestelijke, door zijn coelibaat, of hij die niet kapitaal krachtig genoeg is. En men verliet daarom het geheele systeem en behield toch den naam gezinshoofden-kiesrecht. Dat is oneer lijk, onoprecht; dat is in een woord zonder inhoud of beteekenis. Kiesrecht is uit zijn aard organiseerend. Jan en Piet praten wel degelijk en zij vor men kiesvereenigingen en bonden en unie's en maken ruim gebruik van hun Grondwet tig recht van vereeniging. Erger nog. Deheeren kenden de vrouwen niet en schrevende wetgever heeft alleen op het oog de mannen. Doch toen ze thuis kwamen, zagen ze wel vrouwen. En toen hebben ze de heele Grondwetsherziening maar vergeten (gelach). Overal hebben wij de vrouw noodig overal werken wij gaarne met haar samen, behalve op dit gebied. En daarom is in het concentratie-program wel degelijk opgeno men vrouwenkiesrecht (bravo's). Men waarschuwt me, dal het tijd wordt voor het debat. Daarom nog éen punt, de plaats, die het Koningsschap inneemt in onze constitutioneele monarchie. Die plaats is ingezet in 1813 en bevestigd in 1848 en 1889. Reeds in de wetgeving van Van Ho- gendorp heet het»De Staten-generaal deelen de legislatieve macht met den Souve- reinen Vorst*. Deze Regeering wil er van maken: »De Koning oefent de wetgevende macht uit in overleg met de Staten-gene raal*. Het is een noviteit, den Koning meer naar voren te schuiven, doch een waarmee men meer kwaad dan goed zal doen. Ook wil deze Regeering in de Grondwet neerleggen de uitdrukking >bij de gratie Gods* ten einde aan het Koningschap meer schijn te geven. Ja juist, schijn het is niets meer dan schijn. We zijn allen wat we zijn bij de gratie Gods. Onder en door deze Regeering is ontstaan een scheiding tusschen volksgenooten, een splitsing der saamhoorigheid, die werkelijk weer moet weggedaan. Godsdienst is een dier stille elementen, die ieder voor zichzelven waardeert en waarin hij een ander noch wil mengen, noch zich wil zien mengen. Thans wordt echter godsdienst gebruikt, ja misbruikt, om poli tieke doeleinden na te jagen. Men misbruikt het Christelijk etiket waar tegenover an deren voor niet-Ckristenen worden geschol den om macht te oefenen en anderen van zich te stooten. In de 15e, 16e, 17 en 18e eeuw werd er heel wat gehakkeld over godsdienst, doch reeds in 1853 gaf Thorbecke het voorbeeld van verdraagzaamheid ten bate van de Roomsch-Katholieken. Godsdienst moet blijven een heilige zaak en mag niet misbruikt om menschen te schei den, die niet gescheiden mogen worden. Geitenfok-vereenigingen, sport-vereenigingen met godsdienstig momis het niet treurig om aan te zien het is alles uit den booze en van bovenaf wordt het gebracht in het volksleven. Er wordt gezegd, dat de linksche begin selen niet Christelijk zijn. Zij werden ge vormd door de historie en zijn ontstaan door de vrijzinnige stroomingen. De rechterzijde is óok zeer verdeeld, ge tuige de zeer uiteenloopende meeningen over het weder toepassen van de doodstaf, de al dan niet voorwaardelijke veroordeeling, zelfs de verplichte verzekering. Toch heet het rechtsbeginsel voortgekomen uit den gods dienst en men beroept zich op heksen-pro- cessen, enz. Daarom stel ik de vrijzinnige concentratie zoc hoog en verwacht ik zooveel van haar. omdat zij is het symbool onzer nationale eenheid. Daarom, geestverwanten, helpt haar den zege behalen door te kiezen mr. W. H. de Beaufort (langdurig applaus). Om y.45 kreeg de heer Van Meche- 1 e n het woord, die zeide, dat er voor de leden der s. d. a. p. heel wat zou zijn aan te voeren tegen de rede van inleider, doch dat zij thans in zoo grooten getale hier j waren om te toonen, dat zij met de vrijzin- I nigen optrekken vóór mr. De Beaufort (hoe rah's). Het vrijzinnig concentratie-program was ons niet genoeg; daarom beeft het partijbe stuur vragen gesteld ook aan mr. De Beau fort, die al onze wenschen en eischen vol komen heeft toegestemd (hoerah's). De roode stemmers worden dus niet vrijgelaten, doch hebben te zorgen, dat mr. De Beaufort wordt gekozen (applaus). De heer Goote, uit Amsterdam, kreeg hierna het woord en dankte het Bestuur een heel klein beetje. Het heeft wel debat aan gekondigd, doch geeft er geen voldoende gelegenheid voor. In rechtsche vergaderin gen geeft men heel wat meer tijd aan de debaters (geroepnooitééns bij Hooger- zeyl). Prof. Van Hamel is voorzichtig geweest, ondeugend-voorzichtig. Hij begon met te zeg gen, dat de vrijzinnigheid is in 's lands be lang en heeft begrepen, dat het denkend deel der natie zou vragenmaar waarom missen we dan al hetgeen is tegen een bui- tenlandschen indringer; waarom heeft uw program geen enkel woord over de lands verdediging Inleider is hier gekomen als concentratie man, doch hij heeft óok gezwegen over ds sociale wetgeving. Prof. Van Emden heeft het in Amsterdam V zoo juist gezegdwij zochten naar punten, die ons vereenigden. 's Lands defensie is toch niet zoo'n gansch onbenullige zaak. Gaarne zou ik een voor éen alle punten bespreken, doch ik krijg daarvoor geen tijd. Ik had gedacht, dat deze professor bij uitstek zou bespreken de rechtsquaestiën van dezen strijd, die bijzonder wordt vertroebeld (hoerah's) ook door een knipoogje tegen de malcontenten in de Hervormde kerk. Aan het einde werd prof. Van Hamel bijna gemoedelijk (gelach) en dan moet een vrijzinnige voorzichtig wezen. Wij mannen van rechts willen geen gemoedelijkheidwij willen klare uiteenzetting van het principe waarom het gaat. Een vrijzinnige komt steeds met het woord verdraagzaamheid en heeft dus steeds een groot deel van zijn gehoor aan zijn zijde doch het gaat niet om verdraagzaamheid dan wel om verdeeldheid, doch om het beginsel God óok in den Staat. Dit is het verschil tusschen verdraagzame vroomheid en vrome verdraagzaamheid. De Christen zegtGod in alles. De vrijzinnige zegt: God is een privaatzaak. Het doet mij vreemd aan als ik de con- centratie-candidaten hoor spreken over ver draagzaamheid en bedenk, dat hun politiek accoord het gevolg is van die verdraagzaam heid en dat de vrijzinnige steeds een wig tracht te drijven tusschen Katholieken en niet-Katholieken. Wie verdraagzaam is en neutraal, is een blad papier. De Cbr. mannen, met hun scherpe belijning, vreezen geen overheer- sching van Rome. Zelfs als de concentratie de 51 haalt wat niet gebeurt -— gaat Rome toch door en blijft het zich ontwikkelen. Wat willen de concentratie-mannen dan Weet U wie het bij het juiste eind had Mr. De Beaufort, toen hij schreef, dat al dat gedoe met de Hervormde kerk niets anders is dan bangmakerij. En ook de Tariefwet is niets dan bang makerij. Prof. Van Hamel zeide: in de Tweede Kamer wordt gefluisterd, dat de Tariefwet van de baan is een fluistering, die o! zoo graag wordt geloofd en hij liet er bijna dadelijk op volgen Als deze Regeering blijft, komt de Tariefwet terug. Prof. Van Hamel sprak over dr. Kuyper's Heilige orde*ik vraag nog een oogenblik. Prof. Van Hamel: Gaarne. Geroep: Düt is vrijzinnigheid. De heer Goote: Ik zou staatjes van de Tariefwet kunnen stellen tegenover staatjes, die gewoonlijk worden aangevoerd. Prof. Van Hamel sprak voortdurend over de vrij handelspolitiek van ons land, maar dit heeft steeds het protectionisme gehuldigd en aller lei stappen op dat pad gedaan. Doch nu wordt men verblind door de briefjes van het Anti-Tariefwet-Comité. Hoe is die strijdwijze te qualiificeeren (gelach). Minister Kolkman wil slechts verbetering van het Tarief. Hij stelde het leidend begrip voorop en wil geld hebben voor de sociale wetten en tevens de nijverheid vooruit helpen. Daartoe worden niet belast grondstoffen en weinig belast half-fabrikaten. Slechts heel-fabrikaten worden flink belast. Ik kom meer in de volksbuurten dan prof. Van Hamel en zie daar winkeltje aan win keltje een abnormaal verschijnsel. De s. d.a. p. heeft bij deze verkiezing 144 000 stemmen uitgebracht (hoerah's) een zelfde aantal als dat van hen, die in Duitsch- land moeten gaan werken omdat hier geen brood voor hen is. Ik erken, dat eenige zaken duurder zullen worden, doch lang niet alle. Is het dan zoo erg f 2.40 a f 2.60 per jaar meer te moeten betalen als de loonstandaard stijgt? In het Oosten des lands zag ik aanvragen voor grondwerkers, die in Duitschland 40 cent per uur konden verdienen. Kom daar hier eens om. Op éen ding wil ik nog wijzen om u te doen bepalen of ge rechts dan wel links zult stemmen (geroep links). Als ge links stemt, stemt ge voor verwarring (gelach) want hoe is het mogelijk, dat de concentratie tot een meerderheid zal komen? Zij staat èn tegenover de coalitie è.i tegenover de s. d. a. p. Wie moet dan regeeren (geroep: links). Wilt ge den chaos, stemt dan links; wilt ge vrijheid van geestelijke beginselen stemt dan (geroep: links). Om 10.05 kwam prof. Van Hamel tot zijn repliek en zeide Ook ik heb met belangstelling en sym pathie van den eersten spreker vernomen, dat de s. d. a. p. zal stemmen op mr. De Beaufort. Slechts deze opmerking. De spreker zeide: >aan al onze wenschen en eischen komt mr. De Beaufort te gemoet*. Mr. De Beaufort kan geen andere wen schen en eischen bevredigen dan die, welke voortvloeien uit het concentratie-program en die zijn neergelegd in het manifesthij zal dus geen gehoor geven aan verdere wen schen en eischen. Ook mij is het zelfde gevraagd en ook ik heb gezegd al hetgeen daar staat, zullen wij als eerlijke mannen uitvoeren. Meer heb ik niet gezegd en meer heeft ook mr. De Beaufort niet gezegd. Mr. De Beaufort heeft er stellig ernstig over gedacht vandaar, dat zijn antwoord wat laat inkwam doch hetgeen hij ant woordde, is zeker geheel in de lijn van het concentratie-program. De andere spreker heeft zich beklaagd over de gelegenheid tot debat. Zooveel mo gelijk is hem tijd gegeven, doch reeds in den aanvang zeide ik, dat ik op tijd thuis moet zijn. Er is trouwens geen behoefte meer aan betoogingen en tarief-berekeningen. Die heeft men thans nu toch wel in overvloed gehad. Toch heeft hij gelegenheid gehad, te zeg gen wat hij op 't hart had. Debater heeft o. a. gezegd, dat het con centratie-program niets bevat omtrent defen sie en seciale wetgeving. Nu zou ik werkelijk ondeugend willen worden en willen vragenwat hebt gij dan op uw program? Art. 192 Grondwet en anders hoegenaamd niets (applaus). Wij heb ben ettelijke zaken op ons program gij slechts éen. Ik moet heel matig zijn omdat ik in zóo korten tijd toch niet alles overhoop kan halen, hetgeen trouwens onnoodig is na de vele vergaderingen, die hier van beide zijden zijn gehouden. De Militiewet ligt er. We hadden nu wel groote woorden kunnen zetten in ons pro gram, doch ieder Nederlander weet dat en dus behoefde het er werkelijk niet meer te staan. De sociale vraagstukken zouden op dit oogenblik te zeer aanleiding geven tot detail- quaesties. Doch zij zullen worden behandeld in vrijzinnigen geest en ik verzeker u, dat wij de oogen open hebben voor de nooden van de onderste lagen der maatschappij (applaus). Dat gevoel bestaat bij ons allen de uitwerking zal volgen te zijner tijdthans echter is het niet het juiste moment voor details. Debater zeide ook, dat ik gemoedelijkheden heb verteld, Concentratie is een zich samentrekken naar het zelfde centrum van al hetgeen bij elkaar behoort; coalitie is de verbinding van deelen, die niet bij elkaar behoe.en te behooren. Debater sprak van God in het Staatkundig leven. Als gij dat doot, meent gij, dat waarheid is hetgeen gij zegt. Dat monopolie hebt ge niet (geroep: juist). Debater spotte en sprak van privaatzaak. Ook ik heb den Bijbel gelezen en daarin o.a. gevonden: iMijn Koninkrijk is niet van deze wereld*. Dus mag godsdienst niet zijn de leidende gedachte in het Staatsleven. Dr. Kuyper heeft eens gezegd: »wij zoe ken te handelen naar den wil Gods gij zoekt te handelen naar den wil der menschen*. Neen, wij trachten óok te handelen naar God's wil, doch doen dat in oprechte vroom heid, zonder vertoon en daarom In intimiteit. De vergaderingen der Gedeputeerde Staten van Noord-Holland, waarvan ik lid ben, wor den steeds geopend met een heel mooi oud gebed, waarin wordt verzocht om kracht tot plicht en gevoel van verantwoordelijkheid. Wij zeggen niet, dat wij het monopolie hebben, doch wij zijn óok niet de wigge, die wordt gedreven in de eenheid der natie en die haar in groot gevaar brengt. Dat doet gij, dat hebt ge gedaan. Het is uw eigen schuld, dat uw overdrijving, uw overschat ting, uw overmoedigheid worden doorzien. Debater duchtte verwarring; welnu, hoe sterker de concentratie wordt, des te minder zal die verwarring zijn, des te korter zal zij duren. Alle verwarring wordt ten slotte op gelost óok die, welke is veroorzaakt door de politiek der geestverwanten van den de bater. Ik hoop per telegraaf te vernemen, dat mijn geestverwanten ook hier succes behaal den. De vergadering werd hierop te 10.25 ge- gesloten. KEjf.Vj Inzage opgav^ P° ButS»»eester ter a® gaven van bet proces-verbaal houden verkiezin ter Gemeente-scS,». inzage zijn nca, aangeplakt en te„ alschfift ,ïorden S< Amersfoort, 24 .j Del Jhr. mr. H. W van het Dagelijk* eemgmg voor ten| benoemd tot lid dö de deelneming van 1 aan de in 19x5 te v/ereldtentoonstellin Prof. FKennim even talrijke als har dag herdenken waa tot priester werd ge, De heer W. Rijks-universiteit te gevolg afgelegd heti examen. Mejuffrouw B.~ pleegstcr te Nijm examen voor enqu ging tot bestrijding Tot reserve 2e 1 ment infanterie is W. Arnout, van het Kapitein J. R~j Utrechtkapitein A Terneuzen. De H. V. C.-com! op eigen terrein i met 2i er onder Aan den elfstedt Zondag van hieruit wielrijders deel, di vertrokken en van 's avonds terugkee: Om 7,15 kwam Wakker. Na hem a SoestdijkJaeger, uit Amsterdam Zetten, beiden uit Utrecht; Brouwer,u uit IJselsteinen"S Ooms komt aanst de A. Z. P. C. hier petitie ontvangt D Amsterdam. Gaumont doet van »De Arend* ke en geeft een reeks den van Merv ea5 van moellah's waarvan men die men nooit heeft Een allergrappig zaken twee zusjes, waters op elkaar ge de beide jougelui ie verdenken lukkig heeft een hu bloempje in het has eenige kenmerk vai twee ondeugden, i zijn gekleed, Welke vreeselijki teur-photograaf hec een draaglijk kiek; alleen de schoenen deksel van zijn sl f glashelder bewezen graaf*. Een geluk, zoo hardhandig wor meer te bekwamen In »De dochter geeft de Selig-ma ij boeiend drama, dat frï tevens zeer fraaie een jong goudgrave speler. Naar huis aan den weg een st hij zich haast te goudstof toevertrou veiligheid brengt, zi middels gestorvene briefje waarin hij bewaring te hebben Nu kan hij zich naar den sheriff, di arresteeren en zelfs Het geluk wil, tocht huiswaarts een 1< voor een overval van den Gouverneur portret, dat zijn n« om den Gouverneü haar zoon, die ons< ij worde ter dood gebi

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsche Courant | 1913 | | pagina 2