Donderdag 23
April 1914.
No. 8406.
63e Jaargang.
Uitgave van de Naamlooze Vennootschap „De Amersfoortsche Courant, voorheen Firma A. H. van Cleeff"
HOOFD-REDACTEUR
P. J. 7RSDSRZZS.
AMERSFOORT.
Verschijnt Dinsdag-Donderdag- en Zaterdagavond. Abonnement per 3 maanden ft.
franco per post fi.i5. Advertentien 16 regels 60 cent; elke regel meer 10 cent. Bijregel
abonnement reductie, waarvan tarief op aanvraag kosteloos. Legale, officieele- en onteigenlngs-
advertentien per regel 15 cent Reclames t5 regels f 1.25. Bewijsnummers naar buiten
worden in rekening gebracht en kosten evenals afzonderlijke nummers 10 cent. p
Bij advertentien van buiten de stad worden de incasseerkosten in rekening gebracht. .rostbus 9.
BUREAU:
ZORTSGRACHT 9.
Telefoon 19.
KENNISGEVINGEN.
EERSTE ZITTING VAN DEN
MILITIERAAD.
De Burgemeester van Amersfoort
martkt bekend, dat de uitspraken in de eerste
zitting van den Militieraad voor deze Gemeente
zullen geschieden op Maandag 27 April a.s., aan
vangende des voormiddags 10 uur, te Utrecht
in de zaal genaamd „Groot Kunstliefde" van het
Gebouw voor Kunsten en Wetenschappen, aan
de Mariaplaats, in te gaan tegenover de Boter
markt.
De uitspraken geschieden in het openbaar,
nadat belanghebbenden, op plaats en tijd boven
genoemd, in de gelegenheid zullen zijn gesteld,
hunne aanvragen om vrijstelling toe te lichten
of te doen toelichten.
Belanghebbenden zijn niet verplicht, in deze
zitting van den Militieraad te verschijnen.
In de eerste zitting van den Militieraad wordt
uitspraak gedaan omtrent vrijstelling wegens
eigen militairen dienst of broederdienst en om
trent uitsluiting van den dienst, behoudens het
volgende.
In de tweede zittting van den Militieraad, in
Augustus, wordt uitspraak gedaan omtrent
1. geschiktheid voor den dienst van hen, te
wier aanzien het gevoelen der geneeskundigen
van den keuringsraad niet van gelijke strekking
is;
2. geschiktheid voor den dienst van hen,
voor wie een nieuw geneeskundig onderzoek is
aangevraagd
3. vrijstelling van in het zelfde jaar geboren
broeders
4. vrijstelling waaromtrent, buiten da schuld
van hen, wie zij geldt, in de eerste zitting geen
uitspraak kon worden gedaan
3. uitsluiting van hen, te wier aanzien sedert
de eerste zitting een reden tot uitsluiting be
kend geworden is, voor zoover zjj niet reeds
bü onherroepelijk geworden uitspraak vrijgesteld
of ongeschikt bevonden zijn.
Amersfoort, 21 April 1914.
De Burgemeester voornoemd,
Van RANDWIJCK.
Burgemeester en Wethouders van Amersfoort
brengen ter openbare kenniB, dat bij hun be
sluit van 17 dezer aan I. J. Kreupelingen zijne
rechtverkrijgenden vergunning is verleend tot
het uitbreiden zijner steenhouwerij door vergroo
ting der werkplaats op het perceel alhier gele
gen aan het Smallepad, bij het Kadaster bekend
onder seotie D no. 3020 ged.
Amersfoort, 21 April 1914.
Burgemeester en Wethouders
voornoemd,
De Burgemeester,
VAN RANDWIJCK.
De Secretaris,
A. R. VEENSTRA.
Oprechtheid.
Bij sommige menschen vindt men een
geest van dubbelzinzigheid, van tweeslach
tigheid, die hen in staat stelt, veel en toch
weinig of niets te zeggen, alles en toch niets
te doen, met weinig woorden langs den neus
weg oneindig veel te bedoelen, met dubbel
zinnige gezegden tegelijk te vleien en te
krenken, kortom zich over te geven aan
een waar circusspel, aan ware goocheltoeren
op zedelijk gebied. Dien geest vindt men
bijna overal en het kost geen moeite, men
schen te ontmoeten met twee of meer karak
ters, die zich verbergen achter hetgeen zij
aan de buitenwereld te zien geven. Den ver
maarden inbreker, die voor de buitenwereld
een fatsoenlijk, eerbaar, geacht bestaan leidt,
den dusgenaamden gentleman-inbreker treft
men niet alleen in romans of op het tooneel,
maar in overdrachtelijken zin ook op het ge
bied van het zedelijk leven aan.
Menschen uit éen stuk daarentegen, die
open en rond voor hun meening uitkomen
en dan ook slechts éen opinie hebben, vindt
men tegenwoordig hoe langer zoo zeldzamer.
Zij zijn uit de oude doos, en, zoo men er
nog aantreft, loopen ze kans, lichtelijk uit
gelachen te worden.
Inderdaad is het gebied van het zedelijk
leven zoo iets geworden als gelegenheids-
politiek, welke tot gemakkelijk en fraai
beginsel heeftals ik iets doe of de mijnen,
dan is het goedals gij of de uwen daaren
tegen, die mijn mededingers of tegenstanders
zijt, het zelfde doet, dan is het kwaad.
Het is te vreezen, dat komende geslachten
van de menschen van tegenwoordig zullen
zeggen Het ware rijke naturen, maar tevens
vol van tegenstellingen en plotselinge inval
len ze hadden beurt om beurt, ja zelfs ge
lijktijdig, de meest verschillende en de meest
tegengestelde meeningen. Ze brachten niets
tot stand, daar hun woorden en hun daden
elkaar steeds weerspraken en zoodoende tot
niets terugbrachten ze schenen meer dan ze
waren de leugengeest en de geest van te
genspraak en negatie beheerschten hen in
alle gebieden huns levens. Te schijnen, een
schoonen schijn aan de buitenwereld te
geven, was hun eenige levensdoelde
schijn van hun werkelijkheid.
De grondslag van leven en samenleving
is de waarheid. De waarheid is even weinig
in onze wereld te missen als in de sterren
wereld, de getrouwheid aan de eeuwige wet
ten die deze wereld beheerschen. Elke in
breuk op deze wetten, hoe gering ook, zou
verwarring en ondergang met zich sleepen.
Iets dergelijks gebeurt in de wereld waarin
wij leven, als wij onze hoogste levenswet,
de waarheid, schenden, en elkaar wederzijds
bedriegen.
Een der meest treffende gebreken van
den mensch is wel het gebrek aan waarheids
zin. En juist aan dat gebrek moet hij in de eer
ste plaats zien te ontsnappen.
Al het goede immers, dat ooit de harten
der menschheid verkwikt heeft, is eerst ont
kiemd in de ziel van heel enkelen, die, na
de waarheid er van te hebben ingezien, zich
hebben gehaast er getuigen, warme voorstan
ders, ja kampioenen van te worden en die
waarheid een toekomst te verzekeren door
het brengen van de grootste en duurste offers.
Zoo moet het ook gaan met den strijd
voor de waarheid in het algemeen. Laat zich
een keurbende vormen uit alle gebieden des
levens, ten einde tot hernieuwde eer te brengen
dat kleine levensdevies, dat er zoo argeloos
en zoo nietszeggend uitziet, maar dat toch
een wereld van diepen zin verbergt: ja is
ja, en neen is neen. Laat zich een keurbende
samenstellen die, ten diepste in de ziel ge
troffen door den afgrond van leugen en
bedrog, waarin zoovelen nederdalen, geen
ander levensdoel kent dan het bevorderen
van de waarheid, om haar overal en altijd
te dienen en te huldigen. Nu de waarheid is
zóo machtig, dat haar verdedigers geen bui
tengewone eigenschappen en hoedanigheden
noodig hebben om getrouw te zijn tot
het kleinedat is hun heele geheim.
Een kind, met dit geheim gewapend, is
sterker dan een man, ja, dan vele mannen
samen, die het geheim niet kennen.
Laat iedereen dan dit werk der waarheid
met zichzelf beginnen. Laat iedereen begin
nen met van zich te verjagen alle huichelarij,
dubbelzinnigheid, twijfelzucht, tweeslachtig
heid.
En laat men in het begin van dezen her-
scheppingsarbeid niet aarzelen, het offer te
brengen dat hierin bestaatzijn fouten eerlijk
te beken.ien en zich te toonen zooals men is.
Er is slechts éen duurzame band en dat
is die, door waarheid gelegd. Het is een
groote dwaling, te gelooven, dat men kans
loopt zijn vrienden te verliezen, als men zich
toont gelijk men werkelijk is, niet slechts
gelijk men schijnt te zijn. Neen, de waar
heid doodt geen vriendschap; zij doet ze
integendeel herleven. Denk maar eens aan
den gelukkigen invloed van jeugdvrienden,
als die vriendschap der jeugd haar grondslag
vindt :r. wederzijdsch vertrouwen en innige
genegenheid. Jammer genoeg verdwijnt de
oprechte, openhartige vriendschap der jeugd
al heel spoedig voor de diplomatie, de voor
zichtige staatkunde van den rijperen leeftijd.
Zoo is dari ook de waarachtigste en hechtste
vriendschap die, waar, ondanks de schom
melingen jn wisselingen van het aardsch
bestaan, tusschen twee menschen een ziels
verwantschap bestaat, die niets verbergt en
waarvan de grondslag is gelegd in den
jongelingsleeftijd.
Ongelukkigerwijze tracht de mensch niet
alleen het kwade te verbergen, maar óok
met meer zorg nog het goede en dat is
een der grootste hinderpalen van den voor
uitgang.
Hoeveel in den grond goede, weeke, teer
hartige karakters zijn er niet, die een voor
komen van ruwheid en harteloosheid aan
nemen om te verbergen, welk eer schat van
goedheid in hen is en die zich voor die
goedheid in hun verdorven omgeving eigen
lijk schamen
Laat men dan zonder ophouden het ge
vaar bestrijden, op twee gedachten te hin
ken, de eene intiem voor zichzelf, de andere
naar buiten, voor de buitenwereld.
Als immers dit systeem van hinken op
twee gedachten nog algemeener wordt dan
het nu reeds is, dan leidt het tot een alge
meen geestelijk bankroet.
Laat men den moed hebben, dat systeem
te verzaken, voorgoed vaarwel te zeggen.
Hoe heilzaam is het, als de menschen elkaar
leeren kennen, elkaar leeren begrijpen, mede
deelzaam zijn, broeder zijn in den waren zin
van het woord. Hoe noodig is dit op elk
levensgebied en welk een heerlijk kapitaal
van energie en arbeidslust levert bet op!
Vóór alle dingen is een ernstige, ware en
oprechte wisseling -van gedachten hetgeen de
denkers en strijders van het hedendaagscbe
menschdom het meest behoeven. Zij, die den
moed wenschen te bezitten om te zeggen
wat ze meenen, en te meenen wat ze zeg
gen, zullen zonder twijfel menigmaal voor
groote moeilijkheden komen te staanmaar
even vaak zullen zij hun belooning vinden,
tot hun groote verwondering dikwijls, in de
sympathieën van menschen, in wie zij te vo
ren hun heftigste tegenstanders meenden te
moeten duchten.
Belasting naar draagkracht
Wij hebben vandaageen paar lieve cijfer
tjes te onzer beschikking» schrijft de »Utr.
Crt.», frappante cijfers, die met alle cijfers
dit gemeen hebben, dat er niet tegen te re
deneeren valt. Zij slaan door.
De Tariefwet moest van de baan, omdat
zulk een indirecte belasting te veel heette te
drukken op middenstand en arbeidende klasse.
Geen indirecte belastingen, riepen zij, die
nu de meerderheid in de Kamer vormen, in
Juni 1913. Directe zijn veel beter; daar kan
je het kapitaal mee treffen. En die het meest
heeft, kan immers het meeste missen....
Men weet, dat de Tariefwet slechts tien
millioen méér in de schatkist werpen zou.
Tien milioen meer; let goed op dat laatste
woord. Men moet n.l. niet denken, dat er
tegenwoordig in 't geheel geen inkomende
rechten worden geheven en dat het ontwerp
Kolkman een eerste stap zou beteekenen op
een nieuwen weg.
Geen sprake van.
De invoer in Maart bracht in de schatkist
f 1 669 623 (verleden jaar f 1 588 040I. Voor
de eerste drie maanden bedroeg de opbrengst
der invoerrechten f 4534441 (verleden jaar
f 1 453 7 3°* In viermaal drie maanden, of een
jaar, wordt dat dan pl.m. 18 millioen.
Nederland zou dus niet de beproefde we
gen van den vrijhandel» hebben verlaten, als
het ontwerp-Kolkman was aangenomen; het
zou enkel een matige verhooging van be
staande tarieven hebben ingevoerd.
Maar dit tusschen haakjes.
De Tariefwet zou dus hebben opgebracht
tien millioen meer; het buitenland had er
een deel van betaald, de hoogere standen
zouden er aan hebben bijgedragen, de mid
denstand en de arbeiders ook 'n part. En
men zou wat terug hebben gekregen voor
hetgeen men had betaaldgrootere bloei
der industrie, meer gelegenheid dus tot ar
beidskracht, hoogere loonen dus, en meer
koopkracht.
Dit alles is verworpen.
De slimme(?) kiezers hebben geloofd, dat
de Tariefwet hen al tè erg drukken zou.
Nu wordt er allereerst gesnoept van het
suikerpotje, hetgeen beteekent, dat de sui
ker weelde-artikel blijft in plaats van volks-
voedsel.
Dan zal het bier worden belast.
Het bier der hoogere standen
Neen, dat blijft vrij. Het werd belast
door het ontwerp-Kolkmanhet ontwerp-
Bertling treft het inlandsche bier, het bier
van het volk.
En de tabak zal worden belast.
Inlandsche tabak
Wordt die soms alleen door kapitalisten
gerookt
Die blazen dure, buitenlandsche sigaret
ten weg (en het ontwerp-Kolkman zorgde
er dan ook voor, deze raak te treffen) maar
het pijpje inlandsche tabak en de goede
Hollandsche sigaar wordt gerookt door het
Nederlandsche volk, door middenstand en
arbeidersklasse.
Snapt ge nu goed het verschil tusschen
de systemen-Kolkman en Bertling?
De eerste snipperde tien millioen uit over
een vijfhonderd artikelen, liet het buitenland
meebetalen en sterkte de eigen industrie.
De laatste treft die artikelen en belast
deze zwaar, kiest net artikelen uit van uit
sluitend volksgebruik, laat de luxe-gebruiks-
dingen der hoogere standen vrij, geeft het
buitenland vrije baan om te concurreeren
met onze eigen zwaar getroffen nijverheid,
knot dus onze industrie en beschermt de
buitenlandsche.
»Maar de opcenten*, zegt ge.
De opcenten zijn er óok nog
Twintig op de Bedrijfs- en twintig op de
Vermogensbelasting.
Daar wordt »het kapitaal* dan toch door
getroffen
Het kapitaal? Door opcenten op de Be
drijfsbelasting
»Nu ja, door die Bedrijfsbelasting mis
schien minder ergmaar toch wel degelijk
door de opcenten op de Vermogensbelasting*.
Wacht even.
Daaromtrent hebben wij nu juist eenige
cijfers verzameld. Ze zijn ontleend aan de
laatste uitgave van de Bijdragen tot de
Statistiek van Nederland* No. 186 (24 Mei
1913) en getrokken uit de Rijks-inkomsten
over 1911.
Laten wij nu eerst eens zien, welke men
schen door die Vermogensbelasting zooal
getroffen worden.
Arbeiders nietdat zij toegegeven.
Maar de felste tegenstanders der Tarief
wet waren, met uw welnemen, middenstan
ders.
De middenstanders zouden van die Tarief
wet ozoo'n schade hebben.
En als men hen zeimaar er moet toch
geld zijn om de tekorten te dekken, dan
antwoordden zijgrijpt naar de directe be
lastingen. Laten de millionnairs betalen
De millionnairs!
Wij hebben eens opgeteld hoeveel mil
lionnairs er in ons land wonen en kwamen
tot het getal van 6251.
Die zijn dus niet dik gezaaid.
Het grootste deel der aangeslagenen in
de Vermogensbelasting vindt ge onder de
kleine luyden en den middenstand.
Ziehier een lijstje.
Duizendtallen Aantal
van den aanslag. aangeslagenen.
15 IO 39'
20 18309
30 20763
11 216
40
50
75
7 397
10058
230 78 135
Dus 78 134 aanslagen in de Vermogens
belasting kunnen gerekend worden te be-
hooren tot den middenstand.
Welnu, in de Vermogensbelasting worden
totaal aangeslagen 97 948 belastingschul-
t