Donderdag 5 Augustus 1915. No 8603. 64e Jaargang. Op reis. Uitgave van de Naamlooze Vennootschap „l>e Airiersfoortsche Courant, voorheen Firma A. 11. van CleefT" HOOFD REDACTEUR P. J. FRSD2EIKI AMERSFOORT. Verschijnt Dinsdag-, Donderdag- en Zaterdagavond. Abonnement per 3 maanden 1. tranco per post /1.15. Adverteuti 11 1—6 regels 00 cent; elke regel meer 10 cent. Bijregel abonnement reductie, waarvan tarief op aauvraag kosteloos. Legale, officieêle- en ontelgenlnga- adverfentlfin per regel 15 cent Reclame» 1—5 regels f 1.25. Bewijsnummersnaar buiten worden in rekening gebracht en kosten evenals afzonderlijke nummers 10 cent. Bij advêrtentien van buiten de stad worden de incassecrkosten In rekening gebracht. KORTEGRACHT 9. Postbus 9. Telefoon 19. Aan onze abonné's die tjjdeljjk eiders vertoeven, wordt, op aanvrage en met duidel\jlsa opgave van ftdres, de cou rant eiken verschijndag tegen vergoeding van porto toegezonden. Ook uiet-geabonncerden kunnen op de zelfde wijze de geregelde toezending van de B Amersfoortscbe Courant" tijdens hun uitstedigheid zich verzekeren. K E N NI S (i K V I N (i. LEVENSMIDDELEN. MAXIMUM-PRIJZEN. De Burgemeester der Gemeente Amers foort maakt bekend, dat bij circulaire van den Minister van Landbouw. Nijverheid en Handel dd. 2 Augustus 1915. no. 27550, is toege zonden een lijst waarbij worden aangegeven de maximum-prijzen van levensmiddelen, luidende als volgt: GROOTHANDELPRIJZEN. Regeeringstarwsmeel (bij verkoop op meelkaart) per 100 K.G. f 13.50 Tarwebloem (gebuild in- landsch) -20.75 Tarwemeel (ongebuild) -17.50 Boter (bij verpakking in wit fust van 50 K.G.) per K.G. - 1.40 Boter (bij verpakking in wit fust van 25 K.G.) - 1.41 Boter (bij verpakking in Delftsch of I.eidsch fust van 20 K.G.) - 1.45 Boter (bij verpakking in Delftsch of Leidsch fust van to K.G.) - 1.46 Volvette jonge Goudsche en Edammerkaas met Rijksmerk (t) per 50 -42.00 Volvette jonge Goudsche kaas (1) 50 -40.00 Jonge Edammer kaas (40 ,W -3Q.00 Jonge Goudsche kaas (4° 0)50 -38.00 Kaas in Edammer- en Goudsch model (30-f) (1) 50 -33.no Kaas in Edammer- en Goudsch model (20-f-) (1) 50 1 -28.00 Magere Edammer- en Goudsche kaas 50 -18.00 Friesche nagelkaas (1) 50 -21.00 Suiker (witte geraffineerde) 100 -48.50 Zeep (zachte, groene oi gele)I20 -30.25 KLEIN H AN DF.LPR IJ ZEN. Regeeringsbrood (bij ver koop op meelkaart) per K.G. f 0.12 Tarwewaterbrood (gebuild -0.24 gebakken onder rabinaal toezicht)- 0.25 Tarwebrood (ongebuild bruinbrood)- 0.20s Regeeringstarwemeel (bij verkoop op meelkaart) - 0.16 Tarwebloem (gebuild in- landsch)- 0.26 Tarwemeel (ongebuild) - 0.22 Boter- 1.60 Volvette jonge Goudsche en Edammer kaas met Rijksmerk (1) p, '/a °-57a Volvette jonge Goudsche kaas (1)- 0-55 Jonge Edammer kaas (40 0-55 Jonge Goudsche kaas (40 (1)- 0-50 Kaas in Edammer en Goudsch model (50-f-) (1) -0.42s Kaas in Edammer en Goudsch model (20-}-) (1) p. K.G. f 0.37s Magere Edammer- en Goudsche kaas - 0.27s Friesche nagelkaas (1) 0.30 Koffie (Santos)-1.16 Cichorei (in pakjes) - 0.06 Suiker (wittegeraffineerde) - 0.55 Zout- 0.09 Zeep (zachte, witte of gele) 0.32 Scda- 0.07 PetroleumL - o. 11 Omtrent rijst, havermout, boonen, erwten, aardappelen, uien, kool, verschillende inge- I maakte groenten, margarine en raapolie is j een prijsregeling nog in overweging en zal nader worden kenbaar gemaakt. De hierboven vermelde prijzen gelden voor de maand Augustus, behoudens vroegere vervanging. Klachten over niet-inachtneming van boven vermelde maxima, alsmede wenschen om voor bepaalde op de lijst niet-vermelde arti- kelen maxima vast te stellen, of wel om met het oog op plaatselijke omstandigheden voor eene bepaalde Gemeente wijziging in de maxima te brengen, behooren gericht te I worden tot den Burgemeester. De Burgemeester voornoemd, H. W. van ES VELD, 1 VVeth. loco-Burg. Amersfoort, 4 Augustus 1915. j (1) Deze prijzen zijn niet van toepassing op oude kaassoorten, room- en lunchkaas, Leidsche- en Delfsche komijnekaas en kaas, bereid onder Rabinaal toezicht. Onder kaas gemerkt 40 -f-, 30 -f of 20 -f- wordt kaas verstaan, welke respectievelijk 40 pet, of meer, 30 pet. of meer, of 20 pet. of meer vet in de droge stof bevat. Bij verkoop van kaas aan detailhandelaren kan f 2 boven den maximum-prijs voor ver koop in het groot in rekening worden gebracht, indien de hoeveelheden ten hoogste 50 K.G. per zending en per week aan den zelfden afnemer bedragen. Opgemerkt wordt nog, dat de vorenbe doelde prijzen slechts betrekking hebben op boter en kaas, bestemd voor verbruik in Nederland. BEKOHHEttim Ons is weieens voorgehouden bekommer u niet te zeer over de toekomstlaat deze I maar voor zichzelve zorgen gelijk ook I reeds in het Levensboek bij uitnemendheid 1 omtrent »den dag van morgen* is gezegd. I Wij zullen niet den nadruk leggen op het I woordje »te«, in deze raadgeving voorko- mende, wijl het meestal een overdrijving aanduidt, die haar eigen afkeuring met zich I draagt. Ook dient onderscheid gemaakt te I worden tusschen zich bekommeren en be- I kommerd zijnhet laatste duidt een stem- ming, een gemoedsgesteldheid aan, die geens- zins geschikt is om de geestkracht te ver- I hoogen, doch die juist den drang tot werk- zaamheid dopt verflauwen. En zonder werken, dat zullen toch wcini- I gen tegenspreken, kan geen mensch leven. Al ware het niet, dat hierdoor de middelen tot onderhouding van het stoffelijk bestaan verkregen moeten worden, buitendien is de beweging, die de inspanning van lichaamlijke en geestelijke krachten vordert, onmisbaar om versterving tegen te houden. Nu is het ook waar. dat wij niet altijd precies de be wegingen, dat is, den arbeid, verrichten waar toe wij op dat oogenblik de meeste neiging zouden hebben, die misschien ook het meest I zou bijdragen om hot gevoel van welbehagen te versterken, |dat de zelfgekozen Icvensver- I richtingen gewoonlijk vergezelter is de prikkel van het te bereiken doel, die den j wil beheerscht en aan de actie leiding geett. Op deze zijde van het vraagstuk valtzoo- I zeer het meeste licht, dat de zoogenaamd doellooze arbeid, dien men aanvat alleen om de beweging, ter wille van de oefenining van organen die zouden verslappen indien zij inactief bleven, bij velen weinig in tel is. Het werk wordt gedaan ter wille van het product, en hoe meer waarde dit heeft, des te eer zal men zich ook overmatige inspan ning getroosten. Toen de sport in de mode kwam eigenlijk is hij er nooit uit geweest, al werd hij ook in verleden dagen andera beoefend dan in onzen tijd beeft men reeds de noodzakelijkheid ingezien om er een doel aan te verbinden, dat boven den gewonen drang tot spierenbeweging uitgaat in den vorm van wedstrijden, met bekroningen of zoo iets. Menigmaal is ook de opmerking vernomen, dat de heertjes en de dametjes, die zoo begeerig zijn naar werken*, beter zouden doen als zij zich met iets «nuttigs* bezig hielden, zonder dat men daarbij be dacht, dat opvolging van dien wenk een economisch nadeel zou teweeg brengen, aan gezien daardoor arbeidsgclegenheden verloren zouden gaan, die niet gemist kunnen worden. Met het oog op het productieve van den arbeid kan alzoo de vraag worden gesteld ter wille van wat werken wij 't Gewoonlijk denken wij daar niet over na. Een eenzijdige voorstelling, die ook verband houdt met economische begrippen, herleidt zoowel het geestelijk als het lichamelijk werk vermogen tot een koopwaar. Een werkgever betaalt er dc beschikking over, onder zekere door gebruik of wet aangenomen voorwaar den, en hetgeen er mee tot stand wordt ge bracht, is zijn eigendom. Hij zou, indien hij er lust in had, het onmiddellijk na de vol tooiing waardeloos kunnen maken Met het min of meer logische in dezen gedachtengang kunnen wij toch geen vrede hebben. Er is in het arbeidsproduct nog iets meer neergelegd dan de oogenblikkelijke benultiging van de stof in bepaalde verhou dingen en vormen iets van de ziel des makers is er in tot uitdrukking gekomen iets alzoo, dat in betrekking staat tot het onstoffelijke en onvergankelijke. I Dat is nu misschien in uiterst geringe mate het geval mot alledaagsche nutsdingen van bloot machinale bewerking, doch er is hier een opklimming, een gradatie, welke opstijgt tot de verhevenste scheppingen van het menschelijk arbeidsvermogen. Zou men I niet de bewering absurd noemen, dat Amster- damsche patriciërs aan Rembrandt zijn «Staal- meesters* hadden kunnen bestellen en na de betaling in stukken scheuren Dat een uitgever Vondel zijn «Lucifer* had kunnen afkoopen en daarna in den haard werpen In liet werk van geest en handen is een element van bezieling, dat het in verbinding brengt met het oneindige en het bewustzijn daarvan in de menschcnziel helpt opbouwen. Nogmaals van een anderen kant bezien ivt. de vraag Waarvoor werken wij eigenlijk Natuurlijk niet ter wille van het verleden. Dat is iets afgedaans. Bij elke schrede heeft er een verschuiving plaats naar het onherstel bare, waaraan niets meer te veranderen valt. Men zou, van achteraf ziende hoeveel gebrek kigs het ontsiert, er nog wel een «laatste* hand aan willen leggen het ontsnapt aan alle pogingen. Maar voor het tegenwoordige. Dat is heel iets anders en neemt al onze aandacht. Wij trachten het heden te maken tot Iets waar devols, versierd door hetgeen genot kan schenken, vervuld van hetgeen de zinnen streelt en de neigingen beviedigt. Het wijkt snel, dus men wil er alles van maken, een zij het ook kortstondig verblijf in een feest zaal, waar al wat vreugde geeft is saamge- bracht. Dat is wel een krachtsinspanning waard. Daar zijn er, die van dezen prikkel wei- ni;; gevoelen. Het huidig oogenblik lijkt hun zó o spoedig in 't verleden opgelost, dat het de moeite niet loont, er zóo veel voor over te hebben. Nauw is de dag ter kim gerezen of de avond begint weer te schemeren en de lieflijkste zomer herinnert er ons tegelij kertijd aan, hoe ras al het schoone, dat hij biedt, weer verwelkt zal zjjn. Reden te meer om het met volle teugen te genieten, zouden wij zeggen, ofschoon er toch wel waarheid ligt in des Predikers ijdel- heidsklacbt. Zij erlangt te meer grond als wij nagaan wat er wel begrepen wordt onder de genotsvoorwerpen van het oogenblik, en ziet wat zij achterlaten als de beker de lip pen is voorbijgegaan. Dan rijst toch ook de vraag of het wel juist is, dat wij zoo ruste loos voortjagen om op een vooraf bepaald oogenblik een oogst binnen te halen, die, is hij eenmaal in ons bezit, niet de bevrediging schenkt, die wij er ons van hadden voorge steld. Neen, dat kan niet juist zijn. Het belangrijkste deel van onzen arbeid betreft niet het tegenwoordige, doch is mee- rendccls voorbereiding voor later. Al moch ten wij ons verbeelden, dat wij geheel opgaan in het heden, net is dc toekomst, die ons opneemt in haar leger cn aan wier onbegre pen leiding wij ons overgeven. Al zouden wij bet gemakkelijker vinden, ons noch om noch over haar te bekommeren, zij laat ons niet los, doch dwingt ons, met haar uischcn rekening te houden. Aan haar hel jen wij ons te geven met volle toewijding. Mochten wij soms wenschen, dat zij tot loon daarvoor ecnige zekerheid gaf, een kijk gunde op haar verborgenheden, een waarborg verstrekte, dat hetgeen wij haar bieden van duurzamen aard zal zijn, ook nan die be geerte wordt niet voldaan. Wij zaaien, zullen wellicht ieta van den oogst zien rijpen, ja, or wat van mogen bin nenhalen doch niets is er, dat het ons met stelligheid kan doen verwachten. Zells weten wij niet, of er iets van terecht zal komen of er niet een storm zal gaan over de vlakte, die alles vernielt, dat vele geslachten achtereen hebben bijeengebracht als hoog te roemen bezitting voor de menschheid, die nog komen moet. Wij leggen fundccringen, al maar door, en op die welke vóór ons werden gemetseld, brengen wij misschien een nieuwe steenlaag, vermeerderend alzoo het aantal en verbeterend de geschiktheid der woonplaatsen voor toenemende bevolking, maar wij kunnen niet keeren de verwoesting, die toekomstige instortingen over de wereld zullen brengen. En zullen wij nu, verdrietig over die on wetendheid, vervuld zijn van bekommering over wat volgen kan - morgen, het volgend jaar of in een verwijderd verschietZullen wij, het oog gericht op de puinhoopen die het verleden heeft opgestapeld, er eindelijk van afzien, materialen te verwerken, die ten slotte slechts de ruinen-massa's kunnen ver meerderen Er zijn vragen, die bun eigen antwoord mrebrengen. AI zouden wij tot het besluit willen kotnen, ten aanzien van de toekomst de rust der onthouding in acht tc nemen, de menschelijke natuur zou ons dat wel an ders leeren. Zij leeit van hoop en van geloot. Zij is de Ceres der mythe, haar graan strooiend over de aarde, den wasdom overlatend aan de machten des hemels. De ernstige teleur stellingen, die ons op een oogenblik gchoel ter neder slaan, kunnen ons het hoofd niet doen afwenden van het ideaal, naar hetwelk de menschcnziel wordt getrokken als de bloem naar het zonlicht. En zelfs als eigen toekomst zich gaat afsluiten, blijven wij ons geven, in de overtuiging, dat, volgens llooger bestol, niets verloren gaat. Teruggang. Wie zou, nu een jaar geleden, geloof heb ben geschonken aan den pessimist, die zou hebben voorspeld hetgeen thans is geschied Op de oerste plaats, dat na twaalf maanden alles nog even onbeslist zou zijn als bij den aanvang de «meest deskundigen* stelden den duur immers op hoogstens drie maan den dat op alle punten de vijandelijke legers nog tegenover elkander zouden staan

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsche Courant | 1915 | | pagina 1