19 Mei 1917. AMSFOORTSCIE COURANT. No. 8877. 67e Jaargang. j VERMOGENSBELASTING 19171 Uitgave van HOOFD-REDACTRIC: SUZTt FREDERIKS-Van CI.EEFF AMERSFOORT. de Naamlooze Vennootschap „l)e Amersfoortsche Courant, voorheen Firma A. H. van Cleelf". Verschijnt Dinsdag-, Donderdag- en Zaterdagavond. Abonnement per 3 maanden j 1. franco per post/1.15. Adverte .tiën 1—6 regels 60 cent; elke regel meer 10 cent. Bijregel- abonnement reductie, waarvan tarief op aanvraag kosteloos. Legale, officieele- en onteigenings- advertentiön per regel 15 cent. Reclames 1—5 regels ƒ1.25 Bewijsnummers naar buiten worden in rekening gebracht en kosten, evenals afzonderlijke nummers, 10 cent. Bij advertentiCn van buiten de stad worden de incasseerkosten in rekening gebracht. KORTEGRACHT 9. KENNISGEVING EN. Burgemeester en Wethouders van Amers foort, maken bekend, dat, in verband met het a.s Tsraülietisch Pinksterfeest, op DON'DER DAG 24 MEI a.s., ingevolge art. 8, eerste lid sub a, der Verordening op de winkel sluiting, tot des avonds, 10 >/a uur ontheffing .wordt verleend van de verbodsbepalingen van genoemde verordening en dat tevens op dien dntjim tot genoemd uur ontheffing wordt verleend van het bepaalde in art. i, iu der Verordening, houdende het ver bod van het gebruik van gas uit de Ge meentelijke gasfabriek en van electriciteit door middel van het Gemeentelijk kabelnet op bepaalde plaatsen en bepaalde tijdstippen. Amersfoort, 45 Mei 1917. Burgemeester en Wethouders voornoemd. De Burgemeester, Van RANDWFJCK. De Secretaris, K. KAAN Jzn. I.-s. DISTRIBUTIE LEVENSMIDDELEN. Burgemeester en Wethouders van Amers foort maken bekend, dat in de week van 21 tot en met 27 Mei iy 17 zal worden ver krijgbaar gesteld: op bon No. 17 RIJST, (ook op bon van groene erwten) BAK- en BRAADVET, GORT, ZEEP, AARDAPPELEN (voorzoover voorradig), Regeerings-VARKENSVLEESCM. Zuiderzee-haring a 2 cent per stuk, voor- zoover voorradig, op bon No. 17 van Ge zouten spek. Zonder bon: Gezouten kluiven, aan den Keuringsdienst, Appelmarkt, voor 22 cent per K.G. Zonder bonKalfsvleesch, voorzoover voorradig, bij Bleijenberg cn De Vries, Ap pelmarkt 7, of aan de Keuringsdienst, Ap pelmark, voor 25 cent per pond. Amersfoort, 18 Mei 1917. Burgemeester en Wethouders voornoemd, De Burgemeester, Van RANDWIJCK. De Secretaris, A. R. VEENSTRA. BONBOEKJES VOOR DAGMEISJES. De Directie' van het Levensmiddelen bureau maakt bekend dat voor dagmeisjes op vertoon van de legitimatiekaart en hec bonboekje van hun ouders een bonboekje voor een persoon kan worden verkregen, indien zij in het gezin waar zij werken hunne maaltijden gebruiken. Bij afgifte van een dergelijk boekje wordt het dagmeisje ten aanzien van de verstrekking van regeeringsartikclen afge trokken vati de sterkte van het gezin waarin zij woont. Amersfoort, 17 Mei 1917. De Directe voornoemd Dr. H. W. DE BOER. K. KAAN Jz. BESCHIKKING, betreffende vervoer van kanariezaad. De Burgemeester der Gemeente Amersfoort maakt bekend, dat de Minister van land bouw, Nijverheid en Handel; Gezien artikel 8 der Distributiewet 1916; Heeft goedgevonden vast te stellen de navolgende Distributieregeling voor Kana riezaad. Art. 1. I-Iet is verboden kanariezaad te vervoeren, te verkoopen of af te leveren. Art. ti. Van het verbod, In artikel 1 gesteld, kan dispensatie worden verleend door de Provinciale Brood-Commissie aan gesteld voor de Provincie, waar de betrokken partijen kanariezaad zich bevinden, welke Commissie aan deze dispensatie voorwaarden kan verbinden. Amersfoort, 19 .Mei 1917. De Burgemeester voornoemd, Van RANDWIJCK. LKGITIMATIEKAARTEX. BONROEK- JES, BROODKAARTEN. Alle Icgitimaflekaartcn zullen vanaf heden alleen worden uitgereikt aan het Stadhuis Bureau Bevolking en wel: roomkleurige, voor hoofde n v a 11 gezinnen, gestichten, ziekenhuizen e.d. groene, voor inwonende perso- n e n die niet in het gezin medeleven, b.v. kamerbewoners die afzonderlijk bediend worden r o od e. voor t ij d e 1 ij k a 1 hic r ver- blijven.de personen b.v. militairen alhier in garnizoen, pensiongasten. Personen met groene legitimatiekaart kunnen aan het Levensmiddelcnbureau een bonboekje van één persoon verkrijgen, op vertoon van het boekje van het hoofd van 't gezin waar zij inwonen en tegen inlevering van hun eventueel afzonderlijk verstrekte hoek je met 1 streep. Personen met ronde legitimatiekaart kunnen een bonboekje verkrijgen tegen inlevering van hun boekje van elders of het eventueel alhier verstrekte. Personen met een rootle kaart moeten bun broodkaarten van hunne woonplaats laten komen, uitgezonderd militairen, aan wien broodkaarten alhier worden verstrekt indien zij hunne woonplaats opgeven. Dagmeisjes kupneti ftp vertoon vm de legitimatiekaart en het bonboekje van hun ouders een bonboekje voor een persoon krijgen indien zij in het gezin waar zij werken hunne maaltijden gebruiken. Omtrent de b r an tls to f f e nverstrek- king zullen weldra door de daarvoor aan gewezen commissie nadere medodeelingen worden gedaan. De Burgemeester van Amersfoort maakt bekend de volgende BESCHIKKING betreffende maximumprijs voor kanariezaad. De Minister van Landbouw, Nijverheid en Handel, Gezien artikel 8, derde lid, d.er Distribu tiewet 1916, beeft goedgevonden de navolgende maxi mumprijs vast te stellen; Kanariezaad f31.per 100 K.G. franco laatste, spoorwegstation of veer. Amersfoort, 19 Mei 1917. De Burgemeester voornoemd. Van RANDWIJCK. De Burgemeester der Gemeente Amers foort maakt bekend, dot de Minister van Land bouw, Nijverheid en Handel, Gezien artikel 6 der Distributiewet 1916 verbiedt alle handelingen, die er toe leiden, dat te velde staande rogge voor een ander doel wordt gebruikt dan voor menschelijk voedsel en met name het maaien van de onrijpe rogge en het gebruiken van deze als veevoeder. Amersfoort, 19 Mei 1917. De Burgemeester voornoemd, Van RANDWIJCK. De Distributie van het levensmiddclen- bcdrijl maakt bekend, dat de distributie- regeling van buiden cn leder voor looistoffen en voor inlandsche eikenschors hier ter inzage liggen voor belanghebbenden op het I.cvensmiddelenbureau Valkestraat No. 12 (laatste loket). De Directie voornoemd: Dr. H. W. DE BOER, IC. JCAAN Jz. '1' 1' O O 8 t. Er bestaat in dagen der beproöving geen vooraf gereedgemaakte en voor de hand liggende troost, geen troost, die aan het gemoed, dat troost van noodo heeft, kant cn klaar kan worden geschonken, zoodat het dien alleen behoeft aan te nemen. Hij moet altijd zelf gezocht en veroverd worden. Er zijn Wol velerlei troostwoorden en troost gronden, die door deelnemende harten den treurenden worden aangeboden. De een herinnert u aan de onbestendig heid van alle aardsche zaken, waaraan nu eenmaal ieder sterveling onderworpen is, aan de noodzakelijkheid om zich in het onvermijdelijke te schikkeu, overeenkomstig de goede, oude spreukWat ik niet ver anderen kan, neem ik geduldig aan. I Banlzvereeniglng' H. L. A. DULLAERT Co. AMERSFOORT - l.aiiLTLTHrlil 30 - Telefoon 303. .SOEST - Vim Wende-straat 20G - Telefoon 6. Sf'HF.RPENZEEL - Rijks-straatweg - Telefoon 2. HANDEEI iUNG bij de aangifte voor de zenden wij op aanvrage aan belanghebbenden gratis. BM Een ander troost u met verwijzing de heelkracht van den lijd, dieallesn' stilt en alle smarten verzacht .en alle wonden geneest en gras laat groeien over allo heuvels van menschelijk geluk en men- schelijkc hoop. Een derde spreekt u van de ondoorgron delijke raadsbesluiten der Goddelijke Voor zienigheid, die bij ieder onheil, dat ons treft, haar bijzondere, wel onbekende en onbegrijpelijke, maar zeker goede en ze genrijke bedoelingen heeft. Op een zalig hiernamaals wijst wederom een ander, op een land der onsterfelijkheid en des ivederziens. -vaar alle tranen ge droogd worden en ieder duister verlicht wordt, waar alle vragen haar antwoord en alle raadsels hun oplossing vinden. En nog een ander zegt niets tot U, hij weel u niets te zeggenhij drukt allceo zwijgend uw hand, om u te kennen te geven: .,lk ben met u bedroefdik begrijp uw smart en deel cr in". Zeker, dat alles doet u goed als een tee- keu van medegevoel en deelneming. Maar eigenlijk troosten, kalraeeren, den storm der ziel bedaren, kan dat alles niet. Waarom niet? Omdat de troost in geen geval van buitenaf kan komen, maar alleen vanuit het binnenste omdat de troost iemand niet door anderen kan gegeven worden, maar zelf gezocht, verworven, veroverd moet worden in de binnenkamer, in de diepte des gemoeds, in den arbeid der ziel, in het stille geduld, in het ernstig gebed, Ja, als gij de verliezen, die u treffen, de slagen van het lot, die u wonden, de pijn lijke ervaringen uws levens niet alleen met doffe berusting dragen of met lichtvaardige oppervlakkigheid .vergeten en van u schud den, maar een werkelijken en waarachtigcn troost daarvoor vinden wilt, dan moet gij u zelf er door heen slaan, zelf er vrede mee krijgen en in uw denken en gevoelen er een plaats voor inruimen, zelf leeren zeggen >N'iet mijn, maar U w wil geschiede!» Dat is evenwel niet zoo gemakkelijk als hel schijnt. Het kost strijd, vaak een zwa- ren, heetcn strijd. Wie ooit in zijn leven voor een moeilijk en donker lot gestaan heeft, wien ooit een bittere lijdensbeker op de handen is gezet, wien een diepe, vlijmende smart de ziel gewond heeft, wie kent dan niet dezen kamp van tegenstrijdige gedachten en gevoe lens, die in de ziel op- en neergolven Wie weet niet, hoe moeilijk het valt dan aan hoofd en hart, aan het- vragende ver stand Voor te houden Niet m ij n wil, maar U w wil geschiede Moeilijk valt het aan het nadenkend ver stand, in den chaos der menschelijke lot gevallen, rede, gedachte, doel, wijsheid en liefde, een goeden, Goddelijken wil en raad te ontdekken, Is niet alles, zoo vraagt het peinzende hoofd, een spel des toevals cn van onbe wust hcerschendc krachten Is niet alles een bonte verwarring van gedachteloos werkende factoren Zijn wij geen arme slaven van een onbdwust noodlot, met alles wat wij zijn cn bezitten, met al ons geluk, ons willen, onze hoop. een macktelooze .speelbal van onbeheerde krachten, zonder plan en dus ontoerekenbaar? Hier is het de blinde natuurkracht, die een verwoestender, inval doet in 's menschen leven en levensgeluk, de woede der ele menten, de grillen van het klimaat, de onafwendbare gang van ziekte en dood. Daar zijn het de algemeene tijdsomstan digheden en toestanden der wereldof het is de boosheid en het geweld der menschen, het zijn de maatschappelijke wanverhou dingen, de sociale nooden. Waar blijft bij dal alles hel hooger bestuur? Wat is dat toch voor een ding, dat wij „het lot" noemen,die geheimzinnige, raadselachtige, onbekende inacht des lots, die nu eens vriendelijk, dan verschrikkelijk is, hier bomthnefijk lacht, daar zonder ver- schooning „en gruwelijk huis houdt Wat is zij Is zij iets anders dan een verward men gelmoes van toeval, noodlot, natuurwet en menschelijke willekeur En toch, gij arm, klein, beperkt kortzich tig menschen verstand, wanneer gij de vaak zoo donkere wegen van het mcnschcnlot voor uzelf verklaren wilt, dan kunt en moogt gij nimmer bij deze louter uiterlijke, werktuigelijke opvatting blijven staan. Wij moeten ons verheffen boven het ver warde en ingewikkelde weefsel der natuur lijke drijfveerep, dieper dalen, hooger klim- Wanneer wij leeren, onzen eigen wil,d.i. ons zinnelijk wezen met zijn zelfzuchtige wenschon cn verwachtingen onvoorwaarde lijk te onderwerpen aan den heiligen, god delijken loop der dingen, dan staan wij niet meer onmachtig en weerloos tegenover de wisseling der aardsche omstandigheden en de donkere machten van het lot. Zij kunnen ons wonden, maar niet dood drukken; zij kunnen ons buigen, maar niet ten gronde richtenhun golven om ringen ons, zij bruischen op tegen ons huis, zij slaan tegen ons hart, zij ontnemen ons menige dierbare bezitting. Maar-ons geloof, onze hoop, onze levens taak, ons levensdoel kunnen zij ons niet ontroovcn. En zij zullen dat ook niet Omhoog 't hoofd Eu hier? In de Arnhcmsche Courant lazen we het volgende De koning van de straat. Het is haast overbodig te -.eggen dat wij met den koning van de straat onzen bemin- nelijken jongen burger bedoelen, die in de huishoudelijkheid vau onze spreektaal straatjongen genoemd wordt. Hij, die koning van de straat, is veel bepraat, veel beschreven, in rijm bezongen zelfs enhij blijft altijd dezelfde en is volstrekt niet hoogmoedig geworden door het feit, dat hij zoo dikwijls de aandacht trekt. Hij leeft zijn eigen leven en gaat zijn eigen gang, met de contrasten die zijn desondanks ongecompliceerd gemoed te zien geven. Ilij is afwisselend brutaal of voor komend, behulpzaam of plagend, vernielend van aard of vol teederheid voor het zwakke, dat zijn medelijden wekt. Het kind der stralen, alle kinderen, die zich herhaalde lijk en vrij in de straten bewegen, en onder hen voornamelijk de jongens, zouden aller liefst zijn zoo zij niet zoo dikwijls alleronaangenaamst waren. In kleine steden waar het verkeer niet enorm Is, zoodat het publiek geen voortdurende contröle oefent op het kleine goed, dat *iver de straat holt er. joelt, of rustigjes zijn guitenstreken of minder aardige plagerijen uithaalt, in kleine steden is er van die jongeren veel last te bespeuren en de meeste last op de vrije middagen en des Zondags, wanneer de school hen niet onder weldadige tucht houdt. Wie de buitenwijken bewoont, weet pre cies, dat op Woensdag- en Zaterdagmiddagen de wegen hier en daar met glas bestrooid zullen zijn, omdat daar de lantaarnglazen worden ingegooid. En de bloemperken, de tuinen, waar de bloemen onder het bereik zijn van den voorbijganger, hebben op die middagen het meest te lijden. Want aan de behoefte om een beetje te vernieler#; die we bij het kind een soort van physieke behoefte zouden willen noemen, aan die behoefte moet blijkbaar worden voldaan. Er wordt dus met steenen gegooid, takken worden af- en bloemen uitgerukt. Op het bewaren van tak of bloem komt bet maar zelden aan. Het kind buiten de school, ziedaar een groot stuk der paedagogische taak. Het kind buiten de school, onder wiens toezicht is het? Meestal aan zich zelf overgelaten, met anderen tot een groep of kleine bende vereenigd, zoodat men te samen durft men alleen nooit zou durven, heeft hij Sslechts zijn eigen controle en die is natuur lijk van weinig beteekenis. Voor dat kind buiten de school zou veel gedaan kunnen worden, maar dat vele is op :ichzelf een geweldige taak. Waar is de hulp te vinden, die dat werk verdeelt Maar er kan wat gedaan worden. En het is, wc zeggen het met blijdschap, de Af deeling Arnhem van Volksonderwijs», die dat begreep en haar plannen daarvoor ontwierp. «Volksonderwijs» wil, zooals men weet, het volkonderwijs in het algemeen en dat der openbare school in het bijzonder behartigen. Nu heeft de Arnhemsche afdee- ling er van zich dit jaar vooral ten taak gesteld: de opvoeding van het kind buiten de school. Dat vernemen we uit een prettig gestelde, zakelijke circulaire, die door het Afdeelings- bestuur is rondgezonden, en die we met genoegen lazen in weerwil van de nieuwere spelling, die we nog altijd maar niet mooi kunnen vinden. Blijkbaar zijn we daarvoor te oud en hebhen we te lang en te con sciëntieus De Vries en Te Winkel ge raadpleegd. Maar zóo oud zijn we niet of we maken onderscheid tusschcn kleine détails van den overigens zoo aangenamen uitelijken vorm en den m ooien inhoud van de circulaire. Laten we dien woordelijk mededeelen, in onze spelling. Zij bevat in hoofdzaak het volgende «Waar hier in Arnhem zoovee! van het natuurschoon te genieten valt, en er zoo weinig van genoten wordt, is de vraag gerezen, hoe de liefde tot de na tuur aan te wakkeren. De afdeeling meent dit het best te bereiken door de kinderen zelf een tuintje te geven, dat ze onder deskundige leiding naar eigen inzicht kunnen bewerken en een paar jaar houden. Ze krijgen dus een soort van elementair tuinbouwondericht dat hier tot nog toe geheel onbekend is en waarvan het be stuur der afdeeling de beste verwachtin gen koestert. Ten eerste zullen de kinderen een deel van hun vrijen tijd buiten nuttig eu aan genaam besteden. Ten tweede zullen ze meer eerbied krijgen voor tuinen en plan soenen en vernieling tegengaan. Ten derde zullen ze later oorueelkundiger hun tuintje vóór of achter 't huis kunnen bewerken. Voordeelen genoeg om het neipen van een proef tè wettigen, want de afdeeling stelt zich voor in 't klein te beginnen, bijv. met 50 tot 100 kinderen van eenige open bare scholen. Op de medewerking van 't Gemeentebestuur meenen we te kunnen rekenen om een geschikt terrein te vinden; van deskundige leiding en toezicht^ zijn ws verzekerd, maar er moet geld zijn voor

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsche Courant | 1917 | | pagina 1