Arbeidersontwikkeling. De Commissie voor Arbeidersontwikkeling, ingesteld door A. B. B. en S, D. A.VP. afd. Amersfoort, deelt mede. dat door haar het volgende programma is vastgesteld »Kapltaal en Volksinkomendoor J. d. Tempel, op 26 October en 9 Nov. 1920, 15 cent per avond. «Historisch Materialisme*, door F.v.d.Goes, op 23 Nov., 7 Dec. en 21 Dec. 1920, 10 cent per avond. «Kunst en Socialisme* (met platen), door A. Hahn Jr., op 9 Jan. 1921, 20 cent. «Collectief Arb. contract*, door E. Kupers, op 20 Jan. 1921, 10 cent per avond. Chartist en be w eging in Engeland*, door E. Kupers, op 3 Febr. 1921, 10 cent. «Karl Marx», door Jos. Loopult, op 22 Febr. 1921, 15 cent. «Staatsrecht*, door P. T- Schmidt, op 8 en 22 Maart 1921, 10 cent per avond. De Commissie geeft voorts een cursus in vakvereeniglngsadminlstratie (opleiding afd.- beatuurder) onder leiding van de heeren Drost, Muilwijk en Schmidt, en een cursus In bouwkundig teekenen onder leiding van den heer Albrecht. Inlichtingen zijn te krijgen bij den secre taris P. J. Schmidt, Miereveldstraat 15. Kaasmarkt. Aangevoerd werden op 25 Oct. 1920, 35 wagens, bevattende 6500 K.G. kaas. Prijzen f81.— tot f84.per 50 K.G. Handel flauw. Uit hot politie-rapport. Bekeurd wegens openbare dronkenschap A. H., BreedestraatJ. P., Arnhem. Door de politie is aangehouden de Dultscher W. S„ wiens paspoort niet van een Nederlandsch visum was voorzien. Hij is te dier zake naar Duitschiand uitgeleverd. Een bewoner van de Regentesselaan doet aangifte van diefstal van zijn rijwiel. Overgenomen van de politie uit Amster dam een minderjarige, Chr. H. S., ontvlucht uit het gesticht Nederlandsch Mettray. Hij wordt naar Apeldoorn overgebracht. Nachtverblijf verleend aan W. F., ZutphenJ. O., op weg naar LunterenM. J. P. H., te Utrecht; B. v. d. W.. met vrouw en 3 kinderen op weg naar Enschedé. Een bewoner van de L. Nicasiuastraat doet aangifte, dat in de Regentesselaan zijn rijwiel is ontvreemd. Ons bericht over de dronken boeren, van Zaterdag, kan op de volgende wijze worden aangevuld: Vrijdagmiddag omstreeks 2 uur werd op de Appelmarkt de hulp van de politie Inge roepen door café-houder v. d. Hoek aldaar, aangezien er tusschen eenige bezoekers van zija café een vechtpartij was ontstaan, waar om bedoeld café werd ontruimd. Een der verwijderde vrouwen die onder den invloed van sterken drank verkeerde, ontstak hier over zoodanig in woede dat zij een der ruiten van bedoeld café insloeg. De politie trachtte baar en de haar vergezellenden tot kalmte te brengen, doch inplaats dat zulks gelukte begon zij zich tegen de politie te VolksaniYersiteit. Ds. K. DEN HOLLANDER Pred. Herv. Gem. te Amersfoort, over: DE WIJSBEGEERTE VAN SCHOPENHAUER. Eerste lezing. Het is in zekeren zin een durf. voor de V. U. te spreken over wijsbegeerte, omdat volgens bet programma niet meer dan een L. O. mag worden verondersteld. Het zal daarom noodig zijn, zoo eenvoudig moge lijk te blijventoch zullen wij dieper moeten gaan dan gewoonlijk op deze cursussen het geval zal zijn. Dat kan niet anders, want wijsbegeerte Is begeerte gericht op wijsheid, het is een trachten naar diepere kennis. Plato zei, onder deze kennis te verstaan wetenschap in het algemeen. Dat zou dus ook zijn beroepskennis, en dit is dus wel een zeer algemeene opvatting van de wijs heid. In zooverre is zij juist, dat wij weten dat onwetende menschen niet gaan filoso feeren, niet verlangen naar wijsheid. Zij mcénen gewoonlijk wijs te zijn, beelden zich dat in; als regel verlangt men dan ook niet naar datgene, waarvan men niet weet dat men er van verstoken is. Wij verlangen naar wijsheid, ook al is ze niet direct nuttig. Professor Bolland (hoogleeraar in de wijsbegeerte te Leiden; de man die de wijsbegeerte van den Duit- schen filosoof Hegel (f 1831) opnieuw op gang heeft doen maken in ons land) heeft gezegd zijn In verhandeling over «HetNut der Wijsbegeerte* (in de O. Bibl. voorhanden), dat wij naar het onmiddellijke nut er van niet moeten vragen, doch dat wij in ons dagelijkach leven, bij vragen omtrent kunst en wetenschap, zullen bemerken dat wij er «nut* van hebben. Wij vragen naar meer licht, diepere kennis, naar wijsheid. Wijsheid ls méér dan wéten- schap, meer dan feitenkennis. Wijsheid dringt door tot hot Wezen der dingen en verzetten, dez® te slaan en te trappen, het geen hare mannelijke gezellen aanleiding gaf zulks ook te gaan doen. Dit gaf de politie reden de vechtenden uit elkaar te slaan en de voornaamste belhamels, zijnde Ph. B. en W. B., beiden wonende te Nij- kerkerveen, te arresteeren en naar het politie bureau over te brengen waartegen zij zich ook hevig bleven verzetten. Bedoelde vrouw hield ook niet op en maakte het de politie zoo lastig dat ook zij, A. 13. geheeten en wonende te Woudenberg, ten slotte werd gearresteerd en In bewaring gesteld. Tegen al de hier genoemde personen wordt proces-verbaal opgemaakt terzake mis handeling, wederspan nigheld, vernieling en het in staat van dronkenschap de orde ver storen. Na ontnuchterd te zijn, werden de lastige individuen des avonds 10 uur weder ln vrij heid gesteld. HINDERWET, oo Burgsmeester en Wethouders van Amers foort, Gelet op artt. 6 en 7 der Hinderwet, brengen ter kennis van het publiek, dat een door DE FIRMA T. v. HOOGE VEST EN ZOON ingediend verzoek met bijlagen, om ver gunning tot het oprichten van een werkplaats voor machinale houtbewerking, te drijven door 6 electromotoreo, respectievelijk één van 7 P.K., één van 5 P.K., één van 4 P.K., één van 3 P.K., één van i( P.K. en één van 1 P.K. in het perceel alhier gelegen aan het Lieve Vrouwe Kerkhof Nos. 15 en 17 bij het Kadaster bekend onder Sectie E, Nos. 4920 en 4921 op de Secretarie der gemeente ter visie ligt, en dat op Maandag, den 8 Nov. aan staande, des voormiddags te half elf me gelegenheid ten Raadhuize wordt gegeven om, ten overstaan van het Gemeentebestuur of van één of meer zijner leden, bezwaren legen het oprichten van de inrichting in te brengen. Tot bet beroep, bedoeld In art. s 5, ie lid der Hinderwet, zijn volgens de bestaande jurisprudentie alleen zij gerechtigd, die over eenkomstig art. 7 der Hinderwet voor het Gemeentebestuur of één of meer zijner leden zijn verschenen, teneinde hunne bezwaren mondeling toe te lichten. Amersfoort, 25 October 1920. Burgemeester en Wethouders voornoemd, De Burgemeester, v. RANDW1JCK. De Secretaris, A. R. VEENSTRA. Buitenlandsche Kroniek. De presidentsverkiezing in Amerika, lederen keer, dat men In Amerika de presidentsverkiezing tegemoet gaat, kan men daar eenstemmig hooren, dat de verkiezing dezen keer van grooter beteekenis is dan verschijnselen, is slechts tevreden met gron den en beginselen. In het Boek der Spreuken staat geschreven wijsheid is kostelijker en kostbaarder dan koralen, en geen klelnoodien evenaren baar*. Ook staat daar, dat godsvrucht het beginsel van de wijsheid is. Want ten slotte is het de godsvrucht, die dringt naar den dieperen grond der dingen, naar den Oorsprong, waaruit alles is. Het zijn de godsdienstige menschen, die het meeste bshoefte hebben aan wijsheid, ook, omdat deze noodig is voor het oplossen van zoovele problemen in het godsdienstig leven. Daarom wordt van de theologen geCiscbt, dat zij kennis nemen van de wijsbegeerte, zoowel van den tegenwoordigen als van den vroegeren tijd. Ala wij den grond der dingen kennen, dan bespeuren wij overal orde, eeuwige wetten, cosmos orde) een geest, die alles drijft. En waar wet is, daar moet toch ook een wet -gever zijn.! Bij oppervlakkige beschouwing zien wij overal strijd en tweespalt, die ons dan juist echter tot verder denken drijft, want onze geestelijke aanleg is zóó, dat wij den dieperen zin der dingen willen vatten, wij willen begrijpen. Begrijpen Is denkend vereenigen, en dat ls ook ten slotte Waarheid. Wat wij willen isons zelf terug vinden in dat, wat wij niet begrijpener moet komen een heid van denken en van zijn. Ons denken toch staat maar niet zoo naóst de ver schijnselen, niet buiten de werkelijkheid. Het is juist daarom, dat de wijze zoover komen kan, dat hij vrede heeft met wereld en leven. Waarom nu hier gesproken over Schopen hauer? Omdat spr. het met hem eens is? Neen, dat absoluut nietspr. is geen pessimist, die zegt dat bet leven niets waard Is. Maar Schopenhauer is gekozen, omdat hij zoo'n levenswijsgeer is, omdat hij ons zoo ge weldig veel levens-wijsheid leert. En nu hoeven wij bet met af die wijsheid niet eens te zijn, doch het kan zijn nut hebben daar van kennis te nemen en van gedachten er over te wisselen. ooit te voren, dat de uitslag er van met groote spanning wordt afgewacht. Door gaans is dit wel een beetje erg overdreven geweest dit jaar echter Is dit (natuurlijk!) niet zoo. De grond daarvan is, dat de vrouwen, met de doorvoering van de negende aanvulling der grondwet, kiesrecht hebben gekregen ook voor dit instituut. Ergo is men in spanning om te weten, op welke wijze de vrouwelijke stemmen zich zullen verdeelen. Evenwel schijnt het overal reeds vast te staan, dat de vrouwen in groote meerderheid republikelnsch zullen stemmen, waarbij men dan als maatstaf neemt de verkiezingen in Maine. Wanneer dus de politieke barometer in Maine niet al te ver uit de richting wijst, zullen den tweeden November de Amerikanen barger Warren Harding als president in het Witte Huis doen plaats nemen. De verkiezingen in Maine werden inge zet met een nationale campague, waarbij in de eerste plaats de verhouding van de V. St. tegenover den Volkenbond ter sprake kwamen. Beide groote partijen, democraten en republikeinen, hadden hun beste sprekers naar Maine gestuurd, omdat zij zich er wel van bewust waren, dat de September-ver- kiezingen daar als het ware een voorproef zouden zijn van die in November in het geheelo land.|En wat was de uitslag? In bet geheel werdenjuitgebracht 200.000 stemmen. De democraten gingen, vergeleken bij 1916, 3000 stemmen vooruit, terwijl de republi keinen een vooruitgang van niet minder dan 53000 stemmen boeken konden en meteen totale meerderheid van 65000 stemmen de overwinning behaalden Harding, die een republikeinsche overwinning van 25000 stemmen voorspeld had, was over dit resul taat zóó begeesterd, dat bij zich tegenover de pers op de volgende wijze uitliet: «Het resultaat van Maine is een bewijs er voor, dat Amerika opoleuw een werkelijk vertegenwoordigende (representeerende) re geering wil invoeren en aan het WilsoDisme* den doodssteek geven wil, en Amerika on afhankelijk van en onverplicht aan Europa wil houden** Deze verklaring is de strijdkreet geworden van de republikeinsche campagne. Nu moet men hierbij bedenken, dat de grenzen tus schen de democraten en de G. O. P. (Grand Old Party) in de latere jaren zoo vervaagd zijn, dat het voor menschen, die niet iederen dag van nabij met de Amerikaansche blnnen- landsche politiek in aanraking komen, zeer moeilijk is de fundamenteele grondstellingen (en dus /c^zwsteilingen) in de twee groote partijen aan te wijzen. Onder Wilson's regeering werd, gelijk bekend ls, het vrije woord en de persvrij heid zoo zeer beperkt, gepaard gaande met een steeds verdergaande agressieve inmenging in de Europeesche verhoudingen, dat de democraten onmogelijk langer ver wijten konden doen aan het adres van de Republikeinen inzake imperialisme. De republikeinen maakten hiervan gebruik om de democraten te beschuldigen van autocratie, waarbij zij het «Wilsonisme* op één lijn stelden met het Tsarisme. Hiertegenover Schopenhauer geeft een levens-en wereld beschouwing, en daarom Is het te doen. Wij hebben geen rust voor we die hebben. Het gebrek van onzen tijd is juist, dat er zooveel menschen zijn,die zoo'n beschouwing missen, die het zonder denken doen, niet trachten om tot wijsheid te komen. Om daarin verandering te brengen is b.v. toch immers deze V.-U. ook gekomen. Wat wij nu bovenal van Schopenhauer en de andere filosofen kunnen leeren, is dit, dat de dingen niet zoo zijn als ze ons toeschijnen, dat er diepere dingen zijn die onze aandacht vragen. Vooral in dezen tijd, waarin zoo weinig stabiel is, is het noodig inwendige rust te hebben, ldeSele berusting en vrede in' ons hart. Wie tot klaarheid met zich zelf gekomen Is, kan die klaarheid mee dragen in den strijd. En juist dat leeren de wijsgeeren. Schopen hauer zegt«streeft naar heiligheid, daarin ligt de veiligheid, de rust. Zij die de zinnen hebben overwonnen, die in volkomen over gave leven, zij zijn de heiligen, zij hebben rust.* Wat de aanleiding tot filosofeeren is? De mensch heeft boven het dier het vermogen tot theoretische beschouwingen, het zoeken naar het geheel van de dingen, naar den samenhang. Het dier leeft alleen op zijn wil, doch bij den mensch laat zich de theoretische belangstelling geldentegenover bet doen van het dier staat bij hem het beschouwen het be-denken gaat vóór de Daad. Zoo be staat het kunstwerk reeds in het brein van den kunstenaar vóór hij het schept. De wijsbegeerte Is dus ontstaan uit de pogingen, om tot een geheel van voor stellingen te komen omtrent het zijn van alle dingen. Dus heeft leder normaal ont wikkeld mensch zijn eigen filosofie. Iets waarbij hij rust vindt, dat vast staat voor hem. De eenvoudige mensch is zich daar van natuurlijk niet bewust, terwijl bij den vromen mensch deze wijsbegeerte meest den vorm van mystiek aanneemt. Zien wij dus do wijsbegeerte als een algemeen menschelijke functie, dan moeten wij des te meer vragen: wat ls de drijfveer tot stelden de democraten dan weer de be schuldiging van oligarchie, Nu Is Inderdaad de senaat, welke voor het overgroote deel republikeinsch is, in wezen geheel oligarchisch, en een republikeinsche staatsinrichting zou veel meer lijken op een regeering van de afgevaardigden van de bezittende klasse dan op een representatieve regeering. Inmiddels was van de oude princlplöele tegenstellingen dus niet veel meer over, en dat «niet veel* was het toltarief. De democraten hadden altijd geijverd voor een toenadering tot den vrijhandel, terwijl een krachtige tol-bescherming een van de sterkste punten was in het politieke program van de G, O. P. De republikeinen toch wenschten den bloei van de Ameri kaansche industrie te verzekeren door een overzeesche concurrentie buiten te sluiten, waarvan gevreesd werd dat zij gevaarlijker zal worden dan iets anders, naar mate de toestand in Europa beter wordt en Duitsch iand opnieuw met volle kracht zijn afge broken handel en industrie kan voortzetten. De partij wijst daarbij op de algemeen dreigende iudustriCele crisis, die zich kort voor het uitbreken van den wereldoorlog In Amerika vertoonde, en hot ls ook in overeenstemming met dit gezichtspunt, dat vele van de grootste industriüele bedrijven reeds maanden voor de presidentsverkiezing worden stopgezet, niet omdat er geen werk zou zijn, maar enkel om de publieke opinie te beïnvloeden en een republikeinsche over winning af te dwingen. Dit geschiedt dan met deze motiveering wij willen afwachten en zien hoe de wind waait. Overwinnen de democraten, dan zal een lage toeheffing het onmogelijk maken dat de binnenland- sche Industrie intensief wordt geëxploiteerd.* Het is deze taktiek, die door de democraten wordt uitgekreten voor een intimideering van ds arbeiders, daar zij hen wil dwingen tegen bun eigen overtuiging in te stemmen op de republikeinen. Hoe dit ook zij, in ieder geval ontbreekt het bij de thans gevoerde verkiezingscampagne niet aan stellige republikeinsche toezeggingen omtrent de invoering van een afdoenden beschermenden tol, en Harding heeft het ln Californiü zelfs uitgesproken, dat hij den geheelen landbouw beschermen wil en daar mee dus ook de Californischen fruitteelt. Waarmee hij ongetwijfeld de noodige stemmen zal hebben gewonnen! (Wordt voortgezet). Kunst en Wetenschap. Grootheden. Eergisteravond genoot ons bevoorrecht dorp de eer van een concert van Max Orobio de Castro, den in het buitenland beroemden en gevierden Nederlandschen cellist, die hier ook dezen zomer, zooals wij al eens vertelden, zijn® vacantie doorbracht. De vrouw van zijn eersten leermeester, Mevrouw J. E. Mossel-Belinfante, begeleidde den kunstenaar waardig en samen deden zij ons, misdcelden op dit gebied, vergeten, hoe miserabel de accoustiek van onze dit alles? En dan vinden wij dat het is: waarheidsdrang. De goddelijke geest drijft den mensch naar waarheid. Dat heeft alle groote denkers bewogen. Deze drang komt bij het denken-zelf niet altijd tot uiting. Veel meer doet zich daar gelden de drang om datgene te verdedigen en te bewaren wat wij reeds hebben, het stel verkregen begrippen en voorstellingen te verdedigen, uit vrees voor de onrust van een nieuw inzicht, omdat dit ons allicht zou dwingen tot het herzien van onzen geestelijken inven taris, en dat is altijd zwaar werk. Wtjsbegeerte is dus het denken van de waarheid, het zoeken naar geestelijke waarden. En nu is het heerlijke van onzen tijd, dat de menschheid weer op zoek is naar getstc lijke waarden, zij het op verschillende manleren. Dat Is ook te begrijpen. Als de dingen maar eens mis gaan, dan komt er een zoeken en streven naar wat ontbreekt. Er er bestaat bij velen een gemis aan waarheid. De Ouden zeiden: verwondering is de aanleiding tot fillsofie. Maar deze verwondering is ook twijfel te noemen. Allerlei vragen dringen zich aan ons op, eischen antwoord en brengen ons tot na denken. He» denken begint dus met een ver bijstering, twijfel. Begint, doch moet er niet bij blijven staan. Men kent de oude vraag van Pilatus: wat is waarheid? Pilatus, die met die vraag zelve tevreden is, elk antwoord van te voren verwerpt. En het is niet Pilatus alléén, die zoo doet. Er Is zelfs een heele deuk-richtlng (het scepticisme), die zegt: er is geen waar heid. Maar die waarheid-ontkenners nemen toch die uitspraak als waar aan, en weerspreken aldus zich zelf. «Waarheid* is tenslotte: overeenstemming van de gedachte met de werkelijkheid, de eenheid van denken en zijn. Nu meent Schopenhauer, dat de men schen de waarheid niet rvillen, dat zij op zettelijk de fijnere en diepere geesten ont vluchten en zich alleen daar vertrouwen, waar het goed vlak is.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsche Courant | 1920 | | pagina 2