DRÜKWMK Zuidsingel 5 ™'4H^srr* r k«- SihfterSSS s=,£jra.lï;Sa£ «3«t-Jsè3Sr£ SS-a-agftaaa WILT G0EDK00F YISCH EN FRUIT ETEN BEZOEKT C. AARiEM. Ph. A. v. Achterbergh Op het gebied van het beste adres Hedenavond Amieiiia Chailley-Quintet uit Parijs SonMe, van J""" pauao Boelimann, Bach D„„t V" de ?°c t,r, °r"iik ;»»p™ So SPORT. Het Dagehjksch Bestuur van den A. N. aan dl T°"',,en*>nd voor Nederland, heeft adres -JS J Provincle U'"cht een vereenf8 het verklaa» te veSg T 5? tot de S,a,en Rechte h«rrf?n Commissie in zake de ver harding van een gedeelte van de Holland- Nir-lJr gemeenten Zegveld en Si °m eene bii^rage uit de Pro vinciale kas in de kosten van v rharding van genoemde kade. Door verharding van dit weggedeelte, hetwelk eenerzijds zal aansluiten aan den bestaanden grintweg in de Meye en ander zijds aan dien nabij de buurtschap Slikken- aam, zal eene rechtstreeksche verbinding «m 8land komen tusschen Bodegraven en Wilms, met welke wegverbeterlng het door gaand provinciaal verkeer ten zeerste zal worden gebaat. Het Dagelijksch Bestuur verzoekt daarom, ln welwillende overweging te mogen ge"en den gevraagden financieelen steun wei te willen verleeuen. Een adres van gelijke strekking is ver zonden aan den Minister van Waterstaat, ter verkrijging van financieelen steun uit 's Rijks kas. L .^ezcnclen Stukken. Huilen verantwoordelijkheid der Redaelie. Kopij van ingezonden stukken, al dan niet geplaatst, wordt niet teruggegeven. Amersfoort, 24 Oct. '20. Geachte Redactie. Wij veroorloven ons de vrijheid, onder de aandacht Uwer lezeressen te brengen, dat er vanaf Donderdag 28 dezer, om de 14 dagen, cursussen zullen worden gegeven i°. door dokter Prins over Kinderver zorging, en 20. door dokter v. d, Bergh over Moeder- schapshygiënc. Deze cursussen worden van 8—q'/ï uur 's avonds gehouden in het gymnastieklokaal van de school aan de Lange Beekstraat, welke lokaliteit ons door B. en W. in gebruik werd gegeven voor bovengenoemde cur sussen, welke ongetwijfeld ten goede zullen komen aan de volksgezondheid. Voor iedere vrouw, van welke richting ook, die haar kennis over kinder- en moederschapahyglêne wil verrijken, is een kosteloos toegangs bewijs verkrijgbaar bij: Steppé, Soester- '!7i v. Mechelen, Stellingwerfstr. 87; Kekke, Bloemendal 28; Kroon, Verhoeven- straat en Schmidt, Miereveldstraat 15. Mocht de toeloop te groot worden, dan zal getracht worden een dubbelcursus in te voeren. Men haaste zich dus me» het halen van een toegangsbewijs. Voor het bestuur der S. D. Vrouwenclub B. STRUIK-VONHOF. ADVERTENTIEN. 'xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxmxxixxxx.-.. Weder uls voorheen dagelijks versch I voorhanden de van ouds bekende prima kwaliteit St. MIGOLAAS 28 CENT PER ONS A. J. YAN ZALINèEN, Langcstr. I M EWECTRISCHEBANKKTBAKKERIJ tëxxxxxxxxxxxxxxrxxxxxxxxxxxxxx? BUITEN GEVAAR is ieder, die zijn ademhalingsorganen mei de be roemde Wyliert-Tsblotten tegen koest, hecschlield en keelpijn beschut. Verfrisschend, ontsmettend. Vraagt alleen Wybert-Tabletten. Blauwe blikken doo- zen i 80 eent met nevenstaand fabrieksmerk. '4 Ook naar maat te vervaardigen. Dagelijks versch verkrijgbaar fy gekruide ST. NICO LAAS 20 en 25 CENT PER ON8 ANTH. C.van B CJURJEN 1 ARNH.STR. 21 TEL. 431 De zaak is echter veeleer zoo, dat de wijsbegeerte niet voor iedereen is, dat zij krachtens haar eigen aard slechts voor enkelen geschikt is. En dat beseft Schopen hauer óók wel, want hij zegt, dat d« filo sofie ons op de hóógten brengt, waar het vanzelf éitnsaam moet zijn. Filisofecrende denken wij over de ervaar bare wereld en kunnen ons geen andere wereld dan deze denken. Wèl kunnen wij de wereld anders denken. Nu zegt Schopen hauer de wereld is mijn voorstelling, ze is zóó, als ik haar zie. Het ligt er dus maar aan, hoe men haar ziet. De wijsbegeerte immers omvat niet alleen de natuur, maar ook ons geestesleven, de innerlijke erva ringen ais begeerten, lijden, enz. Do wijsbegeerte met den godrdienst ver gelijkende, bespeurt men zeer veel overeen stemming. Beiden houden zich bezig met den zin der wereld; ook de godsdienstige overtuiging bevredigt alleen, wanneer zij het zijnde als redelijk doet zien. Met minder kan ook de wijsbegeerte niet toe. Er is iets in den mensch, dat naar waarheid, naar het eeuwige vraagt. Bij zooveel verband rijst vanzelf de vraag: wat is dan het viv.se/ii7tusscbenwijsbegecrte en godsdienst? En dan vinden wij dit:Een godsdienst kan men zich niet vormen, hangt men aan, hetzij als lid van een volk, van een historischen levenskring, het is iets, dat wij ontvangen hebben Wijsbegeerte daar entegen, ook al hebben wij de stelsels van anderen bestudeerd, Is ieU dat wij zelf door werkt moeten hebben, iets dat wij ook wel door eigen denken hadden kunnen vinden en te voorschijn brengen. Wanneer er nu gewoonlijk een vijandige houding tusschen godsdienst en wijsbegeerte te constateoren is, dan komt datmisschien juist wel doordat zij zoo dicht bij elkander liggen. De atrijd is dan ook in werkelijkheid een zusterstrijd. De wijsbegeerte toch zal nooit den godsdienst kunnen vervangen, om dat de mensch niet alleen verstand heeft, doch ook een willend en gevoelend wezen Ia. De wijsbegeerte zetelt vooral ln het verstand. De zekerheid, dat God doel en grond aller dingen is, ontspringt dan ook niet uit de wetenschap, zoodat deze laatste het geloof ook nooit kan wegnemen. Do wetenschap Immers is altijd vloeiendde een redeneert weg wat de ander heeft op gebouwd. Méér noodig dan wetenschap is daarom overtuiging. Onze godsdienstigo overtuiging evenwel moet wortelen in het gemoed. Daarom moeten godsdienst en wetenschap (wijsbegeerte) gescheiden blijven. Dan kunnen zij ook goede vrienden blijven. De wetenschap zal het gemoed van den mensch nooit geheel bevredigen, zij heeft echter met den godsdienst gemeen, dat zij eenheid in veelheid zoekt. De wijsbegeerte heeft haar taak volbracht, zoodra zij voor de verschijnselen een bevredigende verklaring gevonden heeft, een wereldbeschouwing, die aan de eischen van het redelijk denken voldoet. Dan Immers is Ideöele berusting mogelijk. Maar de godsdienst gaat verder, spreekt van verzoening tusschen Mensch tn God, tusschen mensch en wereld, breDgt ons tot onze rechte betrekking tot God. Het geloof moet steeds rust voor de ziel kunnen geven. Godsdienst Is dus de theorie van een praktijk, geen afgetrokken wijsgeerig stelsel, doch een levens-léér, heilsleer. In de geloofsleer is vergaderd, wat de besten, meest godvruchtigen van alle ecu wen gedacht en beleefd hebben. Dit moet het uitgangspunt zijn voor bet verder nastreven van de waar heid. De filosofieën de theologie kunnen elkan der dus wel helpen (Calvijn noemde de wijs begeerte een schitterend geschenk Gods I) doch moeten voorts elk een eigen weg gaan. Hiermede eindigt de algeraeene inleiding. Aan de orde komt nude eigenlijke Schopen- hauersche wijsbegeerte, waarvan nog vooraf is op te merken, dat de persoonlijkheid van den wijsgeer er sterk ln naar voren komt en dat de feitelijke conclusie van het stelsel is wij :jt'i er (hebben ons einddoel berelki), wanneer de wil om te leven ln ons ver nietigd is. STOTTEREN "de" Betaling na genezing. Lfplezen voor Dooven. AMAJJD, PRINSEN BOLWERK 32, HAARLEM. Prospectus gratis. DAN DE VISCH EN FttUITZAAK Allo soorten gerookte visch tegon lage prijzen. Tevens grossier in gedistilleerd. JENEVER 40 procentf2.00 BRANDEWIJN 40 f2.10 CITROEN 40 f2.00 COGNAC 40 f2.30 alle soorten wijn en samos, bisschop, portwijn en likeuren tegen zeer lage prijzen. Alles bulten den bond van distillateurs. Beleefd aanbevelend, 1 HET BESTE ADRES VOOR AIXE Huishoudeiyke Artikelen is Z. r. <1. BIJL, Koporslngorjj 111 e t UopnrntlQ-Inrlchtlng. KAMPSTRAAT 17. TIMMERMAN. Bovcclt zich aan voor allo voorkomende werkzaamheden. Or. St. Jansstr. 18. Kortogr. 18 Tel. 19 Vnlkostr. 1» De Stoomwiisschcrij „1)E HOOI'", firma N1EIJWLAND en de Sanitaire Wasckindustrie „NIVEl'S", brengen ter kennis van hunne clientèle: dat Maandag 24 dezer de bepalingen van de nieuwe arbeidswet, waarbij na 6 uur Zaterdags na 1 uur) alle fabrieksarbeid verboden Is, van kracht zijn geworden dat de wascliwagens en de incasseerders dus vóór dat uur aan de fabrieken terug moeten zijn dat zij, met het oog hierop, dringend verzoeken tijdig de wasch en bot waschgeld klaar te hebben, opdat de wagens eu de incasseerders niet noodeloos behoeven tc wachton en niet behoeven terug tc komen dat ten einde geen tijd te verliezen, door hunne wagenbestuurders en incasaecrdors geen boodschappen meer kunnen worden aangenomen dat huune kantoren voortaan ln de schafttijden en 'e avonds na 6 uur (des Zaterdags na 1 uur) GESLOTEN ZIJN.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsche Courant | 1920 | | pagina 3