Dinsdag 9 November 1920 No. 9406 70e Jaargang stadsnieuws. bevolking. Uitgave van do Drukkerij „DE AMERSFOORTSCHE COURANT" voorheen Firma A. H. van Cleeff. Verschijnt DINSDAG-, DONDERDAG- en ZATERDAG. ABONNEMENT per 3 maanden f 1.franco per post f1.15. Afzonderlijke nummers 5 cent. ADVERTENTIËN 1—6 regels 95 cent; elke regel meer 15 cent. Bij regel-abonnement reductie, waarvan tarief op aanvraag kosteloos. Legale-, officleele- en ontelgenings-advertentiën per regel 20 cent. RECLAMES 1—5 regels f 1.55J; elke regel meer 30 cent. Incasseerkosten worden in rekening gebracht. Inzending van advertentiën op den dag van verschijnen uiterlijk 10 uur, voor het Zaterdagnummer uiterlijk Vrijdagavond. REDACTEUR: K. LUBERTI, AMERSFOORT BUREAUX KORTEGRACHT 18 EN VALKESTRAAT 19, TELEFOON 19. KENNISGEVINGEN. PUBLICATIE. Bakkersnachtarbeid. De Burgemeester van Amersfoort maakt bekend. dat ter gemeentesecretarie kamer No. 3 ter inzage ligt een aanvraag van J. ARONSON, om vergunning tot het verrichten van bakkersarbeid tusschen 8 uur des namiddags en 6 uur des voor middags in het perceel Langestraat 143. Op Maandag 6 December a.s., des voormiddags tien uur, zal in het raadhuis gelegenheid bestaan om ten overstaan van den Burgemeester bezwaren tegen de aanvraag in te brengen. Daarbij worden zoowel de aanvrager als zij, die be zwaren inbrengen, in de gelegenheid gesteld zich naar aanleiding van de bezwaren mondeling en schriftelijk te verklaren. Zoowel de aanvrager als zij, die bezwaren inbrengen, kunnen gedurende acht dagen vóór het bovengemelde tijdstip, ter secretarie der gemeente, van de ter zake Ingekomen schrifturen kennis nemen. Amersfoort, 6 November 1920. De Burgemeester voornoemd, v. RANDWIJCK. WINKELSLUITING. Burgemeester en Wethouders van Amersfoort, brengen ter openbare kennis, dat ingevolge artikel 1 sub 3 c en d der »Ver- ordenlng op de Winkelsluiting* het sluitingsuur der winkels op werkdagen van 22 November tot en 6 December, van 17 tot en met 24 December en 31 December e.k. zal zijn 9 j uur 's avonds. Amersfoort, 5 November 1920. Burgemeester en Wethouders voornoemd, De Burgemeester, v. RANDWIJCK. De Secretaris, A. R. VKENSTRA. KENNISGEVING. De Burgemeester en Wethouders van Amersfoort breugen ter kennis, dat in de gemeente Hoogland een geval van milt vuur is voorgekomen. Amersfoort, 5 November 1920. De Burgemeester voornoemd, v. RANDWIJCK. Steenstr. 6 Mej J. Burgy, E. v. Meysterw. 3 naar Arnh.weg 62 C. ten Braak, Muurh. 29 naar 't Laantje Mej. M. Kingma, Muurh. 29 naar't Laantje 1 Mej. A. v. d. Water, Varkensmarkt 1 ib naar Snoukaertl. - Mej. A. de Blij, Regentessel. 2 naar v. Bemmel- str. 57 Mej. M. v. d. Flier, Teut 512 naar Walikerst. 25 J. v. Diggele, Bolleweg 7 naar Woest.weg 92 J. Hoogkamp, A. 'tOude Stadhuis 1 naar Havik 14b Mej. N. Vlug, Langestraat, 12a naar Hellestr. 85 Mej. G. Fliek, A. Paul.l. 7 naar Leusderw. 258 W. Kladder, v. Bemmelstr. 20 naar Valkestr. 7 Jhr. J. Godin de Beaufort, Heil b. weg 39 naar St. Anfridusstr. 2 H. Tijsseiing Heil.b.weg 39 St. Anfri- dusstr. 2 Mej. W. Tolboom, Z. Singel 70 n. Muurh. 5 P. v. Haselen, K. Beekstr. 1 n. Snouckaertl. 22 J. Prins Fokkes, Langestr. 109b naar Sch.penn.str. 31 R. Veenendaal, Soesterw. 87® naar Soesterw. 310 Mej. H. Uding, Utr.weg 35 naar P. 3uysl. 8 T. Buitenhuis, Sch.penn.str. 2 naar Leusderweg 216 H. v d. Vis, Liend.weg 58 naar Methorststr. 12 J. Wiss, L. Vrouwestr. 38 naar Hellestr. 20 M. Sterk, Soesterw. 48 naar P. Pijperstr. 11 J. Stulven- berg, Verhoev.str. 68 naar Langegracht 18 - Mej. E. Dabringhausen, Arnh.weg 30 naar v. Bemmelstr. 33 W. Droogers, Kortegracht 16 naar KI. Haag 15 M. Luyendijk, Kamp 66 naar St. Anfridusstr. 9 H. Stael, Kamp 66 naar St. Anfridusstr. 9 J. van Goor, Kamp 66 naar St. Anfridusstr. 9 A. Kiene, G. Doustr. 12 naar G. Doustr. 14 Mej. H. v. d. Broek, Utr.weg 87 naar Utr.weg 125 H. v. Appel, Bissch.weg 80 naar Verhoev.str. 27 Mej. C. Meijnen, Arnh.weg 60 naar Fred. v. Blank.h.str. 36 C. Groeneveldt, A, Paul.l. naar P. Buyslaan 8 J. Frima, J. v. Oldenb.l. 18 naar Limb. v. Stlruml. 2 A. Spoel, Kamp 20, naar Breestr. 72 J. v. d. Eshof, Soesterw. 214 naar Stationspl. 2 Mej. M. Plante, v. Bemmelstr. 57 naar Regentessel. 2 A. v. d. Twee!, Langestr. 1 naar Kruiskamp 84 J. Roe land, Langegracht 18 naar Paternosterstr. 3 P. Gouw, Dievenweg 13 naar Woest.weg 82 Mej, J. IJzerman, Woest.weg 150 naar Arnh.weg 1 R. v. 't End, St. Agathastr. 19 naar Coninckstr. 56"' G. v. Gelder, Vlasakkerw. 42 naar Langestr. 68 H. Geerhof, Utr.weg 7 naar B. Wuyt.laan 69. Firma K. W. JAEGER AFLEVERING BINNEN 8 DAGEN WINKEL: FABKIEK LANGESTR. 74 - KAMPSTR. 90 -96r TELEFOON 198. Opgaven van verhuizingen binnen de gemeente van 15 tot 20 Oct. 1920. Mei. J. Burgerhart. Langestr. 33 naar Arnh.weg 67 Mei W. v. d. Glas, M. Withoosstr. 5 naar Miere- veldstr. 65 - Mej. A. te Kulve. H. v. Viandenstr. 21 naar Varkensmarkt ttb - H. Cardinaal, Sch.penn. kade 17 naar Sch.penn.kade 40 H. Quispel, lvl. Koppel 9 naar Oliesteeg 7 - G-J?ke1, f 5.5re naar Verhoev.str. 29 M. v. d. Molen, Rembrandt- str. 42 naar Scheltemal. 3 G' Bruuyn' Leusderw- 204 Scheltemal. 4 - F. Ferrare. Muurh. 3 naar Soes terw. 161 J. Bakker, Soesterw. 109 naar Leusderw. IX - C Prins. Leusderw. 56 naar Kroontjesmolen 14 J. Baarschers, P.-Bothl. 24 naar P. Bothl. 38 Wed. G. Rissink naar Utr.weg 136 naar Hems.usl. 7 Dr. Ph. Peyrot, P. Buysl. 27 oaar d® Wrtlaan Mej. H. Wernert, P. Buysl. 27 naar de Wu.aan H. de Lange, Bolderstr. 25* naar Bolderstr. 29 - Mej. W van Veluw. Kcrkstr. 3 naar Pr. JuhanapL 3 - T v. Wijland, Bissch.weg 50 naar Dievenweg 9 - Mej. S. v, Barneveld, Gasthuisl. 4.naar Bergstr. 37 T. Hoeksma, Breestr. 60a naar KI. Koppel 28 J. Timmerman, Krankel.straat 5 naar Langegracht 2 ia - Wed. J. Huynen Krankel.str. 5 naar Lange gracht 21a G. Overwater. Kruiskamp 30 naar J- De bronzen medaille voor «2 jaren trouwen dienst wordt op 19 November a.s. toegekend aan den fourier J. J. Klaasing van het 5e Regiment Infanterie thans gedetaceerd bij de Militaire Politie. Tweede Abonnements-Concert. Op het tweede der door het Concertbureau Hans Augustin in »Amicitia« georganiseerde Abonnements concerten Zaterdag 20 November, zal optreden de groote zangeres Ilona Durigo. Marcel van Gooi zei begeleiden. Vereeniglng »H e t Volksg' Vorige week werd te dezer stede de eerste vergade ring gehouden van de hier ter plaatse opgerichte ver- eeniging »Het Volksgebouw Deze vereeniging stelt zich ten doel, door het bijeen brengen van gelden de beschikking te krijgen over een kapitaal, om daarmee een gebouw te stichten en te exploiteeren moderne-arbeiders-beweging hier ter plaatse. Op deze vergadering werd besloten om hen, die dat plan sym pathiek vinden, in de gelegenheid te stellen de ver eeniging te steunen, ten eerste door lid of donateur te worden, en ten 2e door een of meer obligaties te nemt welke zullen worden uitgegeven ten bedrage van f 5. f 10. en f25.—, rentende 3 Inlichtingen zijn te verkrijgen bij den Secretaris- Penningm. den Heer J. v. Doorn, Jan Steenstraat no. 7, alhier. ds. B1 n n e r t s. (Slot). Wij hebben gezien, dat wij niet bij de optimisten moeten staan, doch moeten wij nu wel bij de pessi misten gaan? Hebben de genoemde pessimisten de werkelijkheid wel zoo gezien als ze is? En wanneer wij nu eens naar hun persóón gaan kijken, dan merken wij, dat bv. Schopenhauer de meest onmogelijke onder de menscbcn was, dat bij met iedereen ruzie had. Maar zou hij ons dan objectief kunnen vertellen, hoe wij de menschen moeten beschouwen En Larochefoncauld leefde aan het hof van Lodewijk XIV, waar zijn maximes allicht juist waren, doch elders zijn er toch nog wel andere menschen en echte dankbetuigingen. Ook die man beeft dus niet objectief en nuchter de werkelijkheid gezien. Verder was Rousseau een man met buitengewone gaven. Maar welk een zonderling I Met wat linksche en vreemde manieren bewoog hij zich onder de men schen! Neen, hij is toch ook geen goede gids. Zoo is het ook met Immanuel Kant, hoe zeer een der grootste denkers die de menschheid heeft op geleverd. Maar hij was ongehuwd en blesf zoo vreemd van alle zorgen en vreugden en ook van alle schoon heid welke de wereld biedt. De pessimisten zijn dus wel waard dat wij naar hen luisteren, doch overgeven aan hun leiding moeten wij ons niet. Daarvoor zijn zij niet objectief genoeg. Zien wij nu eens naar Frits Reuter en Peter Rosegger, die toch allesbehalve pessimisten zijn en die toch met open oog de werkelijkheid hebben ge zien. En Goethe, de groote geest, die heel goed ge weten heeft hoeveel donkers in 's menschen hart kan wroeten en die toch geen pessimist was. De pessimisten hebben dus groote waarheden naar voren gebracht, en elke levensbeschouwing, die daar mee geen rekening houdt, Is niet waard te worden overdacht. Wij moeten dus niet meedoen aan de be wering van Jan Rap, dat de wereld vooruit gaat. Wij kennen de hypothese, die van de evolutie, waarbij wordt aangenomen dat het volgende het betere is en dat wij zoo langzaam komen tot bet allerbeste, tot bet ideaal, tot het koninkrijk Gods. Doch dit is verdwazing. Nu zijn er verschillende oplossingen voor deze groote problemen; vergelijkende zullen wij trachten de juiste te vinden. De eerste oplossing dan is die van het geloof aan bet «paradijs* en dat dit eenmaal weer op aarde zal komen. Maar dit geloof berust op een mythenatuur lijk is het paradijs-verbaal niet als werkelijkheid be doeld. Deze kijk op de werkelijkheid moeten wjj dus laten varen. De tweede oplossing Is die van het Boeddhisme. Dit is de pessimistische, die antwoord geeft op de vraag: hoe kunnen wij ontkomen aan dit leven, dat toch eigenlijk een ramp is, waarmede wij moeten breken. Het ware boeddhisme is dan ook een monnikspij. Terloops zij bierbij opgemerkt, dat deze gedachte van de wereld is een ramp, ook in het christendom van de middeneeuwen sterk naar voren komt. Men denke de kloosters en de kluizenaars. Ook deze be schouwing is de ware niet. Een ander antwoord, dat ons nuchtere Hollanders meer sympathiek is. Is dat de arbeid het leven waarde zou geven. Wij zijn op de wereld zoo heet het dan, om iets te doen. Het zelfde antwoord geeft ook Goethe's Faust, en ieder kent het woord van Zola: travaillons. Doch ook de arbeid geeft niet volledige voldoening, niet de levenswaardeering welke wij moeten hebben. De schaduwzijde ervan Is, dat de arbeid ons van ons- zelven afleidt. En zonder zelf-inkeer Is toch geen vast heid mogelijk. En is het leven al die arbeid wel waard Neen, het ware antwoord ligt ergers anders! Wij hebben reeds gewezen op het boek fob. Job heeft alles verloren, kinderen, have en goed. En hij murmureert wel, maar ten slotte zegeviert toch bij hem het vertrouwen en zegt hij in volkomen berusting: <Goa is groot en wij begrijpen hem niet.» Dat nu is niet het laatste woord van wijsheid, doch het begin er van: dat wij maar mensehen zijn. En zien wij vervolgens naar het nieuwe testament, waarin wij ee.i leer vinden die wel degelijk rekening houdt met het pessimisme, maar die ten slotte ons toch brengt in nieuw licht. Want het Evangelie, hoe vol ook van woorden over duisternis en droevig lot in deze wereld, roept ons toch op tot een leven van harmonie, tot het eeuwige leven, het eeuwige leven dat slechts in ons zeiven te be-leven is en dat slechts bereikt kan worden in vertrouwen en in gehoorzaamheid. In 3 woorden Is hier alle wijsheid gelegdGod, onze Vader. Dit is alle rijkdom welke Jezus over de wereld heeft uitgestort. Wie dat nazeggen kan, komt door pessimisme heen tot nieuw licht. Wij moeten dus bet optimisme achter den rugheb- ben, méégenomen zijn door het pessimisme, doch ten slotte den moed en de kracht hebben om op de stem van Jezus Christus te antwoorden en te vertrouwen in God. Dan geschiedt dit groote wonder, dat het pessi misme wordt omgezet in Iets anders en nieuws. Dan gaat aan den mensch in vervulling, dat het de ver goddelijking Is van het lijden. Dan aanvaarden wij het leven en den arbeid en woont in ons de verzekerd heid, dat het einde goed zal zijn en goed moet zijn. Wel hebben dus de pessimisten voor een groot deel gelijk in hun beweringen, doch niet in hun con clusies, omdat zij bij de zichtbare wereld blijven staan en omdat zij het geloof missen. En dat geloof is het wat wij hebben moeten, het geloof in die christelijke wereldbeschouwing, waarbij wij in vrede kunnen leven en sterven.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsche Courant | 1920 | | pagina 1