Zuidsiagol 5 Ruime bijverdienste. WILT GOEDKOOP YISGH ES FRUIT ETES BEZOEKT G. AARSKIN. Smösterd GOUDDORST EN RECHTSGEVOEL HET MYSTERIE EERROOEE OOGEN! Dfi gedaante ii iet ziart J, m dei Kommer, BloomenflalsctiBstr. 34 UpÉanë St. 1STicolaas-OacLeataix: E b Vï, S G,™,a alltt dinS?n 'ooneu. Se L™ h» 8 S"""1 d" ""«Si" VbJÏ^P?!°.?ïb5Wkl,'"1™llle «mnhtait.. oor deze wijsheid had Schopenhauer echter geeo ook I hoed.» k°° h'J S 8,tel Uit «4- houden en neemt hij daarom op dc Platonijche Idee. Schopenhauer erkent de eeuwige, onveranderlijke idee, I L.! verwerkelijkt in de exemplaren van dieren en planten, die hier op a:.rde geboren worden en sterven. Maar hoe is die blinde, onredelijke Wil van Sch., die geen doel heeft en slechts «wil is om te willen,» hoe ,aa V? 8taat omzlch teobjectiveeren in grondvormen zóó schoon, dat zij in staat zijn deze wil te sussen Sch 8 schelding van Wil en intellect niet te aanvaarden, omdat altijd de vraag blijft, dat er sprake Kan zijn van willen zonder kénnen. Het intellect gaat dus voor en daarna komt de wil. Bij Schopenhauer is dit echter omgekeerd, en wanneer men aan hem vraagt: wat is toch de verhouding turschen wil en intellect dan zegt hij: de Wil is de sterke blinde, die den zienden lamme intellect het op de schouders draagt. Dit is geestig gezegd, doch het 1 ezwaar blijft bestaan, immers als dit waar was, dan zouden wij niets bc- geeren omdat het goed is, maar datgene goed noemen, wat wij begééren. En daarom vinden wij bij Schop, ook geen sprake van plichtalleen datgene ben ik verplicht - zegt hij - waartoe ik mij bij contract heb verbonden Dus is er ook geen sprake van een grens tusschen goed en kwaad. In zijn gansche stelsel staat geen woord over zonde, en zijn moraal is ten slotte een moraal zonder Inhoud. Het «sollen» is er niet in. De categorische imperatief van Kant noemt Sch. eeuvoudig een misbaksel! Plichten beslaan niet als zoodanig, want waar plicht is, moet ten slotte ook recht zijn. Niemand is tot iets verplicht zonder motief, zonder dat er een voordeel tegenover staat. Béu verplichting zondert Sch. uitdie der ouders tegenover hunne kinderen, daar zij nog niet bestonden, toen man haar aanvaardde. Geen plicht om een hongerlijder brood te geven dankbaarheid evenmin een plicht. «Het werken volgt op het zijn»; deze stelling sluit in, dat het karakter onveranderlijk is. Daarom moet aan een, die zich slecht betoond heeft, geen vertrouwen meer geschonken worden. Want de sjechte mensch is gelijk de slang, wie gif en giftanden zijn aangeboren, en ware het karakter voor verbetering vatbaar, dan zou de oudere helft van het meuschelijk geslacht beter moeten zijn dan de jongere. Door op voeding wordt men echter wel wijzer, doch niet beter men kan geen lood in goud veranderen, Maar, zegt spr., het spreekwoord leertgewoonte wordt een tweede uatuur. Waar dus de jonge menschen gewend zijn aan orde en regel, aan tucht, daar zal hen dit op den duur tot een tweede natuur worden. In elk geval blijkt hier, hoezeer het uoodig is Schop's ethica afzonderlijk te behandelen. Spr's hoofdbezwaar op dit punt tegen Sch. is, dat deze niet inziet de een heid van de menschelijke natuur en scheiding maakt tusschen hoofd en hart, waardoor hij komt tot deze stellingen. Sch. zegt, dat bet hart niet om te keeren is, en zoo is voor hem straf iemand het hoofd recht zetten en niet een middel tot verbetering. De verant woordelijkheid zit hem niet In de daden afzonderlijk, doch in geheel ons zijn en wezen, in onze ersentie dit zijn is echter te beschouwen als een vrije daad. Want de messch is ten slotte wat hij wil, en volgens Schop. voor zijn eigen zijn verantwoorde lijk. Maar als dat zoo is, dan is de mensch al een heel ellendig schepsel! Hoeveel schooner en zedelijker is dan de christelijke geloofsleer, die ook begint met kennis van de menschelijke ellende, maar die voort- schrifdt tot de verlossing en eindigt met de dankbaar heid. Schopenhauer had bij dit alles alleen oog voor het dogma van de erfzonde, want daarin was het universeele bederf uitgesproken. Zoo prijst hij het primi tieve christendom met zijn wereldverloochening en blijft staan bij de ellende, zooals ook ten zeker meta.-physisch pessimisme in de kerkleer bij de ellende blijft staan. Dit nu is metaphysisch pessimisme, en Schopenhauer ziet aldus alleen ellende, kent geen zonde of verlossing, alleen vernietiging, geer. dankbaarheid. De christelijke geloofsleer is hier niette behandelen, tijd en plaats zijn daarvoor niet geschikt, maar spr. wil er toch op wijzen, dat daar wordt geleerd, dat er een scheur gaat door de wereld, dat er zonde (zelf handhaving van den mensch en opstandltegen het hoogste gezag) is, maar dat er ook verlossing van zonde is, en dat de verloste mensch uit dankbaarheid de geboden Gods gaat opvolgen. De zonde is niet zonder recht vaardige straf, maar er is ook liefde, die de zonde vergeeft. Er is bekeering des harten in anderen zin dan die van Schop, en verlossing van zonden. Er is een eeuwige Raad, die wordt volbracht, en de geloo- vigen weten, dat alle dingen ton slotte medewerken ten goede. Daar is het leven een voorbereiding voor hooger en beter leven, daar is verzoening met lijden en leven en sterven, verzoening met God. (Wordt vervolgd). CORRESPONDENTIE. J. F. Uw ingezonden stuk kan niet geplaatst worden. In de eerste plaats is het geen gewoonte dat een kritiek op een door de courant geleverde kritiek wordt opgenomen. Wanneer men een blad uitnoodigt over iets of iemand een oordeel uit te spreken, dan heeft men zich aan dat oordeel ook te onderwerpen, goed of slecht. Bovendien begrijpen wij niet waar u de aanmatiging vandaan baalt te beweren, dat uw oor deel «je ware» is. Waar hebt gif zelf bewezen tot oor- deelen in staat te zijn? Enne, zou u u maar eerst uiet eens abonnééren op een courant, alvorens gastvrijheid te vragen en ongevraagde» «goeden raad» te geven aan haar redactie? ADVERTENT1EN. TROUWE BEGELEIDER in weer cn wind zijn de beroemde Wjbert- Tablette». Zij beschutten U legen hoost, Ueeschheld, keelpijn. Onmisbaar voor Zangers en Redenaars. Vraagt alleen Wybert-Tabletten. Blauweblikkcndoo- zen li 80 cent met nevenstaand fabrieksmerk, Speciaal adres voor Dames- en Heoronkloeding NAAR MAAT Steeds voorhanden de NIEUWSTE ENGELSCHE STOFFEN UITERSTE TRIJSNOTEERING G. W. M A A 8, Conpeur W. v. Meclielenstrnat 22 Dagelijks versch verkrijgbaar fjjn 5 gekruide ST. NICÜLAAS 20 en 25 CENT PER ONS AXTT2. C.van 33 (JT7R2XT j AUNII.STR. 21 t: Tl Teneinde opeenhooping van werk tegen den a.s. 8t. Nlcolaas to voorkomen, is het gewensch'. reeds VROEGTIJDIG UWE DAARVOOR BENOODIGDE POR TRETTEN TE LATEN MAK EN,OF UWE VERGROOTINGEN TE HESTELLEN FIRMA J. W. WKNTZEL LANOF.STtt.UT 1Ü0A. DAN DE VISOH EN EKUlïZAAK Alle soorten gerookte visch legen lago prijzen. Tevens grossier io gedistilleerd. JENEVER 40 procentf2.00 BRANDEWIJN 40 f2.10 CITROEN 40 f2.00 COGNAC 40 f2.50 alle soorten wijn en samos, bisschop, portwijn en likeuren tegen zeer lage prijzen. Alles buiten den hond van distillateurs. Beleefd aanbevelend, HUIIIMfl IIIMI1 I van rijn's Amersfoortsch Bioscoop- en Variété-Theater Langestraat PROGRAMMA TAN i t/m 0 DECEMBER 1020. 1. Bioscoop-rome. 2. Ann de Westkust ran Noorsegon. Groet spannend drama In 6 afd. Leerzaam karakterspel voor groot en klein. PROGRAMMA TAN 7 tot en met 0 DECEMBER 1020. Uiterst spannende detective-roman in 7 achtereenvolgende weekserlCn im~ 20 Serie Deze film is de mooiste, die ooit werd vertoond. Ze is zoo spannend dat U een serie gezien hebbende met onge duld het vervolg tegemoet ziet. We kunnen er nooit genoeg van vertellen, alles valt in 't niet bij dc werkelijkheid. I11 alle plaatsen een uitverkocht huls. Ontelbare staaltjes van moed, durf en sensatie. Elke serie nieuwe verrassende spanning. Voor degenen, die vóór het ver schijnen der 7e serie met redenen omkleed kunnen opgeven Wie Is Pierre Ln Rue f (De man met de Roode Oogen) loven wij prachtige prijzen uit: le pr. Gouden Dames- of Hesren- horloge. 2e pr. Kunstvoorwerp. :le prijs flO.— en 4e prjjs f5.— Inzendingen moeten geschieden Inge sloten couvert aan de Directie van het Amersf. Bloecoop-Thcater. Daar bet Is voorgekomen, dat personen uit plaatsen waar deze film reeds was vertoond de theaters kwamen be zoeken, teneinde de prijzen te bemach tigen, hebben wij gemeend als voor waarde te moeten stellen, dat bij iedere Inzending moet worden bijgevoegd het bewijs, dat wij U bij de entrée- biljetten der vorige voorstellingen van de serie-film «De man met dc roode oogen» hebben uitgereikt. Indien meer goede oplossingen mochten inkomen dan prijzen zijn be schikbaar gesteld, worden deze ouder de goede oplotsors verloot. Wegens de onorm hooge kosten sfjn wij genoodzaakt, de prijzen te verhoogen. Logo fl.50. Eerste rang 80 ct. Tweede rang 50 et. cn Derde rang 35 et. DE DIRECTIE. Een eerste klasse zaak hier ter stede VRAAGT een NETTE, WELBESPRAAKTE DAME OF HEER voor het bezoeken van particulieren, teneinde een prima consumptie artikel aan te bevelen. De provisie Is zoo gesteld, dat werkelijk in zeer korten tijd TIEN GULDEN per dag kan worden verdiend. Brieven onder letter H met opgave van relatlön aan ITTMANN'S boekhandel. heeft voorhanden zeer doelmatige artikelen voor zooals: BERKEL SOLAR en andere CARBID en KAARSLANTARENS, HAND- WA.lïMFTïS -ii TASBF«'*fTFPVFRS 7TF «TM.AGE.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsche Courant | 1920 | | pagina 3