AKERSFOORTSGHE COURANT. Zaterdag 4 December 1920 No. 9417 70e Jaargang H. L. A- DULLAERT Co. GIRO- EN CHEQUEVERKEER MET ALLE PLAATSEN VAN ONS LAND Uitgave van de Driikkerg „DE AMERSFOORTSCHE COURANT" voorheen Firma A. H. van Cleeff. ADVERramro^0'' °0NI'ERDAG- ZATERDAG, ABONNEMENT p.r 3 mundtn 1frapco ptr pet f i.ij. AGondolijk» nummer. 5 cent rege 95 cent' elke re8ei meer «5 cent. Bij regel-abonnemeut reductie, waarvan tarief op aanvraag kosteloos. Legale-, officleele- en g ngs-a vertentiën per regel 20 cent. RECLAMES 1—5 regels f 1.55]; elke regel meer 30 cent. Incasseerkoston worden in rekening gebracht. Inzending van advertentiën op den dag van verschijnen uiterlijk 10 uur, voor het Zaterdagnummer uiterlijk Vrijdagavond. REDACTEUR: K. LUBERTI, AMERSFOORT BUREAUX KORTEGRACHT 18 EN VALKESTRAAT 19, TELEFOON 19. KENNISGEVINGEN. Bakkersnachtarbeld. De Burgemeester van Amersfoort maakt bekend, dat ter gemeentesecretarie kamer No. 3 ter inzage ligt een aanvraag D. F. VAN KAMP, om vergunning tot het verrichten van bakkersarbeid tusschen 8 uur des namiddags en 6 uur des voor- middags in het perceel Soesterweg 57®. Op Vrijdag 31 December a.s., des voormiddags tien uur, zal in het raadhuis gelegenheid bestaan om ten overstaan van den Burgemeester bezwaren tegen de aanvraag In te brengen. Daarbij worden zoowel de aanvrager als zij, die be zwaren inbrengen, In de gelegenheid gesteld zich naar aanleiding van de bezwaren mondeling en schriftelijk te verklaren. Zoowel de aanvrager als zij, die bezwaren inbrengen, kunnen gedurende acht dagen vóór het bovengemelde tijdstip, ter secretarie der gemeente, van de ter zake ingekomen schrifturen kennis nemen. Amersfoort, 1 December 1920. De Burgemeester voornoemd, v. RANDWiJCK. KENNISGEVING. De Burgemeester van Amersfoort brengt ter kennis, dat in de gemeente Stoutenburg gevallen van mond en klauwzeer zijn voorgekomen. Amersfoort, 2 December 1920. De Burgemeester voornoemd, v. RANDWIJCK. BEVOLKING. Opgave van verhuizingen binnen de gemeente van 1 tot 5 Nov. 1920. P. Thewissen, Ki. Nachteg.steeg 16 naar Jan Steen- straat t8 E. Vollenhoven, Utr.weg 141 n. Huygens- laan 10 Mej. M. v. Manen, St-Anfrldusstr. 3 naar Utr.weg 249 - Wed. H. Kraanen, A. de Kamp 30 naar Kreupelstr. 4 Mej. J. Wijntjes, St.-Bonifaclus- straat 72 naar Utr.str. 43 W. Leeuwenkamp, Soesterweg 386 naar Arnh.weg 213° A. Pot, Beekenst.laan 29 naar Parallelw. 14 P. v. d. Bos, Coninckstr. 51 naar Tsut 35 - B. Renes, Gasthuis laan 37 naar J. Tolllusstr. 19 F. Bakker, Teut 37 naar J. Tolliusstr. 19 Mej. H. v. Nimwegon, A, Paul.laan 22 «aar Z.-Singel 70 J. Jansen, Havik 53 naar Sch.penn.str. 25 A. Veenstra, Utr.weg 130 naar A.-Paul.laan 6 Mej. C. v. d. Tuin, Utr.weg 130 naar A.-Paul.laan 0 Mej. J. Krelkamp, Pr.- Marielaan 9 naar Fred. v. Blankenh.str. 20 - L. Vonk, Bissch.weg 149 n. Bissch.weg 80 L. Vos, Arnh.weg 169 naar Utr.straat 20 - J. Heeres, Utr. weg 85 naar Utr.straat 23 - A. Pordon, P.-Bothlaan 17 naar Vlasakkerweg 60a W. Krielen, Kamp 27 naar I.eusderweg 78 - J. van Eyk, Aldeg.str. naar Soesterw. J271 H. Hermsen, Langestr. naar W. v. Mechelenstr. 29 J. Drost, Krommestr. 29 naar Soesterweg «04 - D. v. ïuyl. v. Campenstr. 48 naar Leusd.rweg 96 - P. Peterse, KrankeUtr. 5 naar Groot* Haag - D. Peterse, G. v Stelling- werfstr. 18 naar Breestr. 13 M. v. Vlasakker, Burgerbuurt 10 naar J. Steeostr. 5 - P. Ruts, Soesterweg 123 naar Soesterweg 275 S. Duyker, Puntenb.laan 4oa naar Scb.penn.kaue 34 J- Veld huizen. Kamp 20 naar Zogstr. 16 - J. Relnders, Gr Koppel 5 naar Puntenb.laan n Mej. tl. v. Doorn, Arnh.weg 61 naar v. Asch v. Wijckstr. 4 Mei H v Korlaar, Muurh. 11 naar Soesterweg 303 A. Kmc, Arnh.weg 39 uur Bucgjtbuuit 10 - T Mecuwsen, Vlasakkers naar Jan Steenstr. 17 Mej. G. Overeem, Pr.-Marlelaan 11 n. Fr.halsstr. 14 T v d. Brink, Veldstr. 1 naar Bissch.weg 149 A Severs, Eemstr. 26* naar Korteer. tab - C. Burks, Eemetr. ,t> uur KI Spui 16 - D.mei vuc DrW, Z.-SIngel 46 naar Z.-Singel 33 Mej. E. Wigger Z.-Slngel 46 naar Z.-Singel 33^.- J«"«, man, -0— Verhoev.str. 86 naar Aldeg.str. w,„lnk 7 naar Leusderweg 74 Wasslnk, 3 G. v. d. Llenden, w°»!d5ï: Langestr. Hoogewe0 Hoogeweg 101 naar Lageweg Amersfoort, Soest, Utrecht, Steenbergen, Noordbroek Commanditaire Ban Isver eeniging Hoogeweg 93 naar v. Asch v. Wijckstraat 7 J. Botterweg, Utr.weg 54 naar J. Steenstr. 9 Mej. E. Hazeleger, Snouckaertl. 20 n. Beekenst.l. 20 A. v. d. Veen, Soesterweg 76 naar Soesterweg 87a R. Pothoven, Groenesteeg 7 naar Veldstr. 1 Mej. E. Steers, Langestr. 25b n. S.b.penn.str. 5 Mej. C. v. Wagenlngen, Havik 9 n?.;.r v. Asch v. Wijck str. 29 L. Cloo, St. v. d. Hajenlaan 7 n. Utr.weg 42 Mej. S. de Bree, G. v. Srellingwerfstr. 98 naar W. v. Mechelenstr. 1 M. Simons, Langestr. 25b naar Sch.penn.str. 5 J. Hos, Muurh. 65 n. Ver- hoev.straat 54 Mej. L. Mo rs, Zandbergen naar Scheltemalaan 3 H. Mours, Zandbergen naar Scheltemalaan 3 G. Jimmink, P.-Bothlaan 20 naar Utr.weg 247 A. Koning, Utr.weg 127 naar Regen- tesselaan 37 M. Bouwmeester, Bissch.weg 72 naar G.-Doustr. 10 C. Grijpma, Leusderweg 119 naar Sch.penn.str. 6 J. Snijders, Rozemarijnstr. 12 naar Molenstr. 1 Mej. W. Draayer, Snouckaertl. 11 n. Soesterweg 56 W. Pothoven, Groenesteeg 7 naar Kamp 84 F. Rak, Muurh. 140 naar Driest 45 P. Prins, Regent.laan 3 naar Bergstr. 21 Mej. J. Dattzelaar, Muurh. 142 naar A 't O. Weeshuis 13 P. v. Pol vliet, Arnh.weg 39 naar J-Steenstr. 3. Volksuniversiteit. Ds. K. DEN HOLLANDER Pred. Herv. Gem. te Amersfoort, over: DE WIJSBEGEERTE VAN SCHOPENHAUER. Zesde Lezing. (Vervolg.) Hegel heeft gezegd >het goede voltrekt zich eeuwig in de wereld<let er op, dat alles moment is en dat wij door elk moment heen moeten om tot het andere te komen. Schopenhauer neemt dat niet aan, omdat hij geen oog heeft voor evolutie. Dit blijkt uit zijn volkomen miskenning van de geschiedenis. Weer een echt Oostersche opvattingAlles slechts ellendevan een processie der nienschheid weet Schop, niet af. En daarom wil hij ook geen voortplanting, want deze schept juist toekomst. Wat nu het pessimisme op zich zelf betreftdit lijdt van nature aan innerlijken tweespalt. Want het zegt, dat de wereld slecht is, doch vanwaar die maatstaf? Alles Is slecht, maar die maatstaf, die moet dan toch goed zijn. Wie deze wereld slecht noemt, moet nood zakelijk de idee hebben van een betere wereld, en hier heeft dus het pessimisme een optimistischer achtergrond, Ook vergeet het pessimisme de waarde van den arbeid immers zoowel lichamelijke als geestelijke arbeid schenkt u vreugde. Men denke aan het woord van De Genestet «Werken en denken en leeren is leven lc Waarom oordeelt Schop, bitterder over de menschen dan over de dieren Omdat hij uitgaat van de gedachte, dat de mensch anders kin en dus moet zijn. Het fundament der moraal is bij Schop, het mede lijden hooger norm kent hij niet. Het Christendom kent echter wèl hoogere normen: de 10 geboden, liefde, plichten. Juist hier is Schopenhauer gevaarlijk. Het grootste kwaad dat gij iemand kunt aandoen is Immers, dat gij de liefde bant. Bovendien zouden de vele weldaden, die anderen ons bewijzen, ondragelijk worden, wanneer wij niet mochten aannemen dat zij uit een zedelijk beginsel voortkwamen doch ze moesten toeschrijven aan medelijden. Verder heeft Schop, geen recht de menschen te veroordeelen omdat zij niet anders zijn dan wat dc natuur en de uitwendige Invloeden hen hebben gemaa'-t. Niemand zal er aau denken een leeuw te verwysen dat hij een verscheurend dier is. Waarom echter dan wei den mensch een verwijt er van gemaakt, dat hij zijn verstand gebruikt voor egoïstische doeleinden Zoo blijkt het pessimisme in hoofdzaak misanthropie. Mephisto zou zich in een volmaakte wereld niet gelukkig gevoelen, want kwaad kan alleen gesticht worden onder voorwaarde dat het goede bestaat. Wij moeten daarom er aan vasthouden, dat de mensch veranderen kan. Eduard von Hartmann zegt >De boosheid der menschen Is slechts kunstmatig Ingedijkt door de dammen van wet en maatschappij, niet verbeterd. De onzedelijke gezindheid heeft het grove gewaad afgelegd en gaat deftig gerokt.c Wie zal hem weerleggen Toch Is de waarde van het geloof aan zedelijken vooruitgang, al is deze niet wetenschappelijk te be wijzen zegt Spr. zeer groot. Want naar de wet der wisselwerking versterkt dit geloof ons in de over tuiging, dat wij geen lijdelijke toeschouwers zijn, maar geroepnen om mede te werken aan den zedelijken opbouw van het menschelijk geslacht. Zal de beeldhouwer erover jammeren dat de ruwe steen zijn ideaal niet te aanschouwen geeft Nean, maar hij zal opstaan en arbeiden De jammerende beeldbouwer is dc pessimist, die zuchtend en Utter staat tegenover de wereld. De mensch met gezonden kijk op de dingen werkt en bidt en juist daaruit wordt hem de ware en hoogste levensvreugde geboren. De mensch moet idealen hebben, want daarop alleen berust de hoogere waarde zijns levens. In plaats van levens-verlichting prediken wij dan de levenswijding door ernst en innerlijke vroomheid, en gelooven daarbij dat het Christendom in het bijzonder een groot aandeel heeft In de betere toekomst. Do godsdienst is een tegengif tegen het pessimisme, dat het oog sluit voor het gewichtige verschijnsel der godsdienstige zedelijkheid. Kunst en wetenschap acht bet pessimisme principieel in de menschelijke natuur aan wezig, maar de zedelijkheid slechts ais accident, ais conventie. Dit is echter een groote dwaling, zegt spr. Onze slotsom kan dus zijn, dat de kloof tusschen pessimlsmeen optimisme niet breed is.dochontmetelijk diep. De pessimist gaat uit van de dwaling, dat een volmaakte wereld hem gelukkig zou maken en daarom is voor hem het gebrekkige een bron van ellende. De optimist beschouwt bet gebrekkige en ellendige als zoodzakelijke voorwaarden tot het geluk. In dit opzicht is het Christendom optimistisch 13 noemen. E11 in c"t verband is uitdrukkelijk te verklaren, dat de wijsgeerige réveil onzer dagen, als terugslag op de onwijsgeerlge periode daarvoor, den afstand tusschen wijsbegeerte en christendom vermindert. Wijsbegeerte en geloof behooren geen tegenstellingen te zijn. Na denken kan lelden tot bidden, gelijk bidden tot na denken beweegt. Het Is niet toevallig, dat het oude Christendom zich aangetrokken voelde tot de Grlek- sche wijsbegeerte, vooral tot de Platonische, waarin de dualiteit werd ontwikkeld van de geestelijke en de nlet-geestelijke wereld. En de kerkvader Augustinus b.v. heeft geen oogenblik de wijsbegeerte verloocheud toen hij christen geworden was. Ten allen tijde heeft het Christendom winst gedaan met wijsbegeerte in haar edelste vormen.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsche Courant | 1920 | | pagina 1