Vrijdag 24 «HH$ December 1920 No. 9425 70e Jaargang GIRO- EN CHEQUEVERKEER MET ALLE PLAATSEN VAN ONS LAND KERSTFEEST EN NIEUWJAAR. Uitgave van do Drukkerij „DE AMERSFOORTSCHE COURANT" voorheen Firma A. H. van Cieeff. Verschijnt DINSDAG-, DONDERDAG- en ZATERDAG. ABONNEMENT per 3 maanden f 1.-, franco oer oo.t fAwwiiit,„ ADVERTENTIÊN 1-6 regels 95 cent; elke regel meer 15 cent. Bij regel-abonnement reductie, waarvan tarief op aanvraag kosteloos. Legate-TSel"en onteigening.-adverten l6n per regel 20 cent RECLAMES ,-5 regel, f ,.55) elke regel meer 30 cent. -:- Inca^eerkoften worden «nT^Ing gebrtcht Inzending van advertentlfin op den dag van verschijnen uiterlijk 10 uur, voor het Zaterdagnummer uiterlijk Vrijdagavond. REDACTEUR: K. LUBERTI, AMERSFOORT mtRTravT-r BUREAUX KORTEGRACHT I8 EN VALKESTRAAT 19, TELEFOON 19. KENNISGEVINGEN. KAMER VAN ARBEID, voor de Bouwbedrijven te Amersfoort. Burgemeester en Wethouders der Gemeente Amersf,; Gelet op artikel 11 van het Kiesreglement voor de Kamers van arbeid Herinneren de hoofden of bestuurders van de na volgende bedrijven: Het bewerken van hout, steen of metalen, het leggen van electrische geleidingen of van gas- of waterlei dingen, het schilders- en stoffeerdersbedrijf, heiers- Btucadoors- aardwerkers- en straatmakersbedrijf, het ontwerpen van en het honden van toezicht bij het uitvoeren van bouwbedrijven aan hunne verplichtingen om vóór t5 Januari a.s. eene lijst of zoo uoodig lijsten op te maken van do namen en van de voornamen der mannelijke en vrouwelijke personen, die in hun be drijf binnen het gebied der Kamer van arbeid als patroons of In hun dienst als werklieden werkzaam zijn geweest gedurende het laatslverioopen kalender jaar, en om die lijst of lijsten vóór 15 Januari a.s. te zenden aan Burgemeester en Wethouders voornoemd, Op de lijsten tuogou niet vermeld worden zij, die gedurende den bovenaangeven tijd niet binnen het gebied der Kamer van arbeid bij hetzelfde hoofd of denzelfden bestuurder zijn werkzaam geweest. Op de lijsten behoeven niet te worden vermeld zij, die geen ingezetenen des Rijks of geen Nederlanders zijn of op den 15 Februari a.s. den leeftijd van ,5 jaren niet zullen hebben bereikt. Zij, die gedurende het laatslverioopen kalenderjaar, In het bedrijf van hetzelfde hoofd of denzelfden be stuurder werkzaam zijn geweest, cn die aanspraak kunnen maken om op eene kiezerslijst voor de Kamer van arbeid te worden geplaatst, worden er voorts aan herinnerd, dat zij daarvan vóór 15 Januari a.s. aan gifte kunnen doen bij Burgemeester en Wethouders voornoemd. De Formulieren der lijsten en der aangiften zijn vanaf heden ter Gemeente-Secretarie kosteloos ver krijgbaar. Amersfoort, den 23 December 1920. Burgemeester en Wethouders voornoemd, De Burgemeester, v. RANDWIJCK. De Secretaris, A. R. VEENSTRA. Burgemeester cb Wethouders van Amersfoort maken bekend, 'dat het bureau van den burgerlijken stand geduren de de beide Kerstdagen voor het publiek geopead zal zijn des voormiddags van 8 '/j '°t 9 uur, uitsluitend lot het doen van aangiften van geboorten eu overlijden. De hiervoor noodige aanvrage moet geschieden aan- het gemeentehuls, mondeling of schriftelijk, uiterlijk tusschen 8 on 8'/4 uur des voormiddags van den dag, waarop men aangifte wil doen. Amersfoort, den 22 December 1910. Burgemeester en Wethouders voornoemd, De Burgemeester, De Secretaris, v. RANDWIJCK. A. R. VEENSTRA. De Burgemeester van Amersfoort, brengt ter kennis van belanghebbenden, dat, be houdens onvoorziene omstandigheden, de opkomst van de eerste ploegen der militielichting 1921 niet zal plaats hebben vóór den tóen Februari 1921. Amersfoort, 21 December 1920. De Burgemeester voornoemd, v. RANDWIJCK BEKENDMAKING HINDERWET. en Wethouders van Amersoort. J ipenbare kennis. esluit van 21 Dec. 1920, aan DE FIRM- T. VAN HOOGEVEST EN ZOON en hare rechtverkrijgenden voorwaardelijk vergunning is verleend tot het oprichten van een werkplaats voor machinale houtbewerking, te drijven door 6 electro- motoren met een gezamenlijk vermogen van 21J P.K., in het perceel alhier gelegen aan het Lieve Vrouwe kerkhof Non ij/17 kadastraal bekend Gemeente Amers foort, Sectie No 4920 en 4921. DE FIRMA L. A. A.'VAN HAMERSVELD en hare rechtverkrijgenden voorwaardelijk vergunning is verleend tot het oprichten van een benzine reservoir. in heeperceel alhier gelegen aan den Arnhemsche- weg No. 10a en b kadastraal bekend Gemeente Amers foort, Sectie B No. 1564 en 1374. Amersfoort, den 22 December 1920. Burgemeester en Wethouders voornoemd, De Burgemeester, v. RANDWIJCK. De Secretaris, A. R. VEENSTRA. STADSNIEUWS. De 10de Volkstelling. Wie goed regeeren wil, dient het volk te kennen. Om die kennis te bevorderen, worden in alle ont wikkelde landen periodiek volkstellingen of beter gezegd «volksbeschrij vingen gehouden. In ons land is alles in gang voor de 10e Volkstelling, welke ons volk zal beschrijven op het tijdstip van den over gang van oud naar nieuw. Het is de plicht van ieder, door nauwkeurige in vulling en door prompte inlevering van de telkaarten naar vermogen mede te werken aan het welslagen van de toe Volkstelling: waar eigen kennen of kunnen te kort schiet, is bij de Volkstellers raad en hulp te krijgen. Medewerking is niet alleen Ieders plicht, zij dient ook eigen belang. Wie goed geregeerd wil worden, moet de overheid steunen in haar om het volk te leeren kennen. Predikbeurten. Doopsgezinde Kerk, Blankenheimstraat, dienst op Zondag 26 (dus niet op 25) December. Oudejaariavonddienst begint te zeven uur, niet te half zeven, zooals op de lijst staat). Rijkspostspaarbank. Opgave betreffende het postkantoor Amersfoort en zijne hulpkantoren. Over de maand November 1920. Op spaarbankboekjes,hier uitgegeven, werd, in den loop der maand ingelegd f 81.360.67s En terugbetaald79.758.37 Derhalve meer Ingelegd dan terug betaald Hieronder 9 formulieren ad f 1 in Hpnurbankzcgels van 5 cent en 48 formu lieren ad fl in spaarbankzegels van 1 cent fdehoolsparen). Het aantal alhier nieuw uitgegeven spaarbankboekjes bedroeg100 Door tusichenkomst der alhier ge vestigde kantoren werd ter Directie op staatsschuldboekjes ingeschreven een nominaal bedrag van En afgeschreven Derhalve minder In- dan afgeschrev Het aantal, alhier uitge reikte, nieuwe staatsschuld boekjes bedroeg 1 f 1.602.30s f 9-550.- Bankvsreeniglng H. L. A- DULLAERT Co. 1 Ammfusrt, Soest, Utrecht, Steenbergen, Noordhroek Het is niet onbekend, dat In de christelijke gods dienst het geloof aan geesten nog altijd bes;aat. Als er één zegewijze is, waardaor dit bet meest wordt gekenmerkt, is het toch wel deze: God is Geest. Welnu, hoe Is dat geloof aan geesten te begrijpen? Hoe Is men er toe gekomen om buiten de wezeos, dié men kan zien, hcoren, enz.. óók nog te geloovcn aan ds aanwezigheid van geesten? Dit geloof nu is zéér oud. Zoover tnen de lot gevallen van de msnschen kan nagaan is dat geloof aan geesten er altijd geweest. Men moet zich dus allereerst afvragen hoe de maatschappelijke toestanden waren bij zeer primitief ontwikkelde menschen, om te begrijpen hoe zij tot dat geloof zijn gekomen. In 't kort ais volgt: In barbaarscho tijden sterft bijna geeu enkel Individu een natuurlijke dood, d.w.z. door ziekte of ouderdom. Neen, zij gaan gewoonlijk te gronde aan ongevallen. Zij zijn weinig bestand teget de werkingen van de natuur. Alles wat er in de natuur gebeurt kost veel slachtoffers. Natuurrampen zijn ia de primitieve samen leving regelmatige oorzaken van den dood. Hoe moeten zij dan dat verschijnsel van den dood uitleggen, als ze niet, zooals wij, de ondervinding hebben, dat ieder op z'n tijd sterft, dat er, vroeg of laat, een eind aan 't leven komt? Want we moeten ook dit bedenken, dat de menschen In die tijden in zéér kleine groepjes bij elkaar leven en niets weten van bet verleden. Er is geen geschiedenis. Misschien Is er eenlge herinne ring van oudere menschen, maai overigens weten zij niets van het verleden. Zij weten niets van elkaar af, Nederlanasolie Spoorwegen. Wegens verachlkklng van de markt te Utrecht zullen de treinen 1302 PUTTEN UTRECHT C.S. (Putten v. 6.12 voorm.) en 902 BARNEVELD-N1JKERK (Barneveld t. 5.57 v.m.) NIET op Zaterdag 25 December 1920 (ren Kerstdag) en op Zaterdag 1 Januari 1921 (Nieuwjaarsdag) DOCH op VRIJDAG 24 DEC, en op VRIJDAG 31 DEC. 1920 loopen. Commissie voor Arbeidersontwikkeling Frank van der Goes, Privaat-docent aan de Universiteit te Amsterdam, over Historfsch-Materlalisme. Derde Lezing. Dezen avond zal een woord gesproken worden over godsdienstige opvattingen in 't algemeen, die zeer verschillend zijn, maar allen hier op neerkomen, dat ze erkennen het bestaan van een macht sterker dan die van de menschen. Zoolang de menschen zich af hankelijk voelen van een macht sterker dan zij zelf, van een macht waarvan zij ook de uitingen wel meenen te voelen maar niet altijd begrijpen zoolang zullen ze die macht vereeren, gunstig trachten te stemmen. Alle godsdienstige menschen hebben dit besef, dat er een min of meer machtige (machtiger althans dan zij zelf) bestaat, die zij niet in alles kunnen ver staan. maar waarvan ze wel meenen te begrijpen, dat zij zich moeite moeten geven om volgens den wensch van dien machtige te leven. Dat was het kenmerk van den barbaarschen godsdienst, dat is nog het ken merk van den christehjken godsdienst. Daarmee is echter de omschrijving van het wezen van den gods dienst niet volledig: er behoort nog bijhel geloof aan geesten. Hot geloof dus aan het bestaan van wezens, die met de gewone zintuigen niet kunnen worden waargenomen, maar die toch voortdurend be staan. Wezens dus die men niet zien, niet betasten kan ea die, juist omdat ze niet met de zintuigen zijn waar te nemen, geacht worden te vooreneen geestelijk leven. Met de zintuigen kan men alle stoffelijke dingen waarnemen (dingen, die men hooren, ruiken, voelen, enz., kau), maar wezens die men niet op die manier kan waarnemen en waarvan men toch meent de aan wezigheid en de werking te bespeuren, dit zijn geestelijke ze hebbeu geen middelen van verkeer en vervoer, ze krijgen niet dan bij hooge uitzondering berichten. >Ze weten niets van het verleden#, dat beteekent ook, dat zij dus niet weten, dat do dood zich altijd cb ovet de heele -wereld heelt voorgedaan. Stel u dus dit voor ccnige honderden menschen weten alleen dit: dat zij met elkaar op 'n bepaalde plaats samen wonen en dat van hun kleine aantal het grootste deel door rampen aan z'n levenseind komt. Zij vatten het ver schijnsel dat Iemand sterft op, als het verlaten door den geest van het lichaam. Als zij iemand zien, ge dood door een wild dier, door deD bliksem, door esu overatrooming, enz., dan weten zij daar-, an geen ver klaring. Ze weten niets van dë dood. Ze weten alleen, dat iemand kort te voren nog bestond, nog uitingen van leven gaf en zich dan piotscling niet meer be weegt: onl-zield Is hij. Dergelijks uitdrukkingen als ontzieldt, of *den geest gevenkomen voor in alle 1 taltal En die menschen vatten dat letterlijk op. De geest bestaat nog, hij zit alleen niet meer in het lijf. Daarbij komt nog, dat zij het verschijnsel van de droomen niet anders weten te verklaren dan door het geloof aan een geest, die zich buiten het eigenlijke leven beweegt. Die menschen geloofden alles wat ze zien in den meest ruimen zin van het woord. Als gij Iemand in Uw droom ziet, die 20 jaar geleden leefde, dan weet ge heel goed, dat die persoon zelf niet In Uw slaapkamer Is. Maar die menschen meenen van wel. Zij zeggen ik heb die persoon gezien, gehoord, hij heeft daar gestaan, hij is bij mij geweest, zijn geest heeft mij bezocht. Zij schrijven die geesten dus ook toe een veel grooter en heel anders Ingericht vermogen dan dat van de menschen. Ze droomen over iemand, die ze een heel eir.d weg weten en toch verschijnt hij en ls spoedig geheel ver dwenen. Deze geest dan heeft het vermogen om zich veel sneller te verplaatsen dan de mensch. Afstanden kent hij niet. Zij beschouwen dus de wereld als be- hier het geval was. woond door een dubbele bevolkingde menschen en de geesten. De menschen gebonden aan een kort leven, de geesten betrekkelijk onsterfelijk. Even werkelijk, even tastbaar als nog levende personen zien zij de geesten. Zoo kan men zich begrijpen, dat deze primitieve volken zich gevoelden in een toestand van groote afhankelijk heid, wat de natuur in 't goede bracht werd dankbaar aanvaard. Men moet niet vergeten, dat deze menschen de arbeid niet als een regelmatige bezigheid kennen. Zij verkrijgen geen stoffen met behulp van eigen werk tuigen. Ze gaan op jacht met steenen en stokken en plukken de eetbare vruchten van de boomen. Ze zorgen niet voor een oogst, hebben geen kudden vee. Dit besef van afhankelijkheid van do natuur ging gepaard aan den anderen kant met het geloof aan geesten, allerduidelijkst iu het verschijnsel van droomen, waar door op de meest absolute manier kwam vast te staan, dat er wezens waren, die veel machtiger waren dan#o menschen. Dat «geloof» aan geesten dat was voor hen «ervaring» (dat leerden zij uit de ervaring). Wij hebben geleerd die dingen anders te zien. Wij weten dat een droom niet bet werk van geesten is. Maar die men schen wisten dat niet. Zoo is het verschijnsel van de primitieve godsdienst in 't algemeen te verklaren alles waartegen men zich niet verzetten kon, wat men men alleen met gebeden en offers kon trachten te verzoenen. Hoeveel dat verschilde met latere be grippen kan men hieruit opmaken, dat men meende soms die geesten te kunnen noodzaken iets te doen of na te laten. Het geloof heeft b.v, bestaan, dat men door groot lawaai te maken meende de kwade geesten te kunnen verdrijven, ook door het verwekken vap stank of iets dergelijks. (Wordt vervolgd). 1 Jongel. Geh. Ontb. Bond afd. Amersfoort Dinsdagavond gaf bovengenoemde vereenlging een prop. feestavond, welke cis altijd goed slaagde. De zaal wat flink bezet en het programma werd vlug en goed afgewerkt. Direct na de opening kregen we een tableau te zien, hetwelk getuigde van den goeden smaak der vervaardlgster, Mej. Bakkenes. De vlool-rr.uziek van den heer Is. Eyl was goed. evenals de zang van Mej. Aad—Prakke en van het afd. koortje. Verder zette de spreker, de heer Tob. Hag- tinglus. het doel en streven der vereenlging kort en duidelijk uiteen en voerden enkele leden der afd. net tooneelstukje op, getiteld Kerstavond» wat vrij god gespeeld werd, Vooral de jonge vrouw en. de ooffl leverden aardig spel. Jammer dat de oude vrou» een beetje te jong sprak. Dat het gebodene bij de aanwezigen in den viel, getuigde wel het applaus, dat na elk nutn kwam. We hopen dan ook nog veel van die avond krijgen en spreken graag met den voorzitter de uit, dat velen deze vereenlging zullen steun toetreding als lid of donateur. Na de sluiting we nog, dit deze vereeniging Zondag (2e Kerstdag^* 's avonds om 7 uur een Kerstavond geeft in Ons 1 Huis (Korte Gracht). We raden belangstellenden graag aan dit avondje, wat vrjj toegankelijk is, te gaan bijwonen. Bioscoop Langestraat. Het Mysterie der roode oogen. Wie is Pierre la Rue? - Eónlge zekerheid begint althans nu te komen, Wij weten nu, dat Felix, de knecht van dr. Montrose, een geheim van dezen weet, waardoor hij hem tot zekere grens in zijn maent heeft. Wij weten ook, dat Felix hulp verleend aan Florence en Clayton, wanneer zij in handen van Pierre la Rue zijn geraakt, ook al wordt daarbij weder toch nog ge suggereerd, dat Felix Pierre. Ware dit nu werkelijk het geval, dan vraagt men zich afis het logisch, dat hij dan den voor hem zoo gevaarlijken Clayton zelf helpt ontsnappen Ook ls het haast niet mogelijk dat Felix zich zoo snel zou kunnen her-vermommen all

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsche Courant | 1920 | | pagina 1