De Nederlandsche cultuur in negentiende eeuw de AKKERTJE De zusters Imhoff AMERSFOORTSCHE COURANT DINSDAG 20 JANUARI 1942 Romantiek, positivisme en symbolisme XEDE VAN PROF. GOEDEWAAGEN Voor de Nederlandsch-Duitsche Kul- luurgemeenschap heeft de Secretaris- Gcneraal van het Departement van Volksvoorlichting en Kunsten, prof. dr. T. Goedewaagen, gisteravond in het American-hotel te Amsterdam een in teressante rede gehouden over „De Ne derlandsche cultuur in de negentiende eeuw". Prof. Goedewaagen wees er op, dat zooais de sibbekunde het individu uit zijn voorvaderen leert kennen als moment in een ontwikkelingsreeks, de cultuurgeschiedenis een blik op de achtergronden van -heel een ,volk en heel een cultuur opent. De negentiende eeuw dacht anders over zich zelf, dan wij over haar. Zij zog zich tegen den achtergrond dei- achttiende, die zij als een tijd van ver val. als pruikentijd, als periode van corruptie en verslapping aan de kaak stelde om zichzelf als nieuwen opbloei na de vrijwording in 1313 gelukkig te kunnen prijzen. Wij echter, op afstand geplaatst en objectiever in onze be oordeeling der verschijnselen zien de negentiende eeuw vooral als een ver volg op het tooneelbedrijf der acht tiende eeuw. Wij zien de versplintering en de stijl loosheid ook na 1813 nog verder voort schrijden dan daan-'oor, Wy zijn min der straf in onze afwijzing der acht tiende en minder juichend over de negentiende eeuw. Niemand zal ontkennen dat de pe riode groote figuren heeft voortge bracht, meer zelfs dan de achttiende, maar vergeten wij evenmin dat de eeuw onzer grootouders een der meest stijllooze is van heel onze geschiede- Vcreenzaming van den kunstenaar. In de negentiende eeuw treedt voorts in ontstellende vorm de vereenzaming van den kunstenaar duidelijk aan het licht. Hetzelfde kapitalisme, 'dat den arbeider heeft ontrecht en hem zijn meest elementaire rechten als volks genoot heeft ontnomen, heeft ook den kunstenaar tot paria gemaakt. De langzaam toenemende overheersching van het kapitalistisch en technologisch denken, de liooge vlucht der industrie en de emancipatie van het uitbuitend jodendom, dat in kunsthandel, kran tenuitgeverij zich een groote macht voor, maar liever nog achter de scher men, wist toe te eigenen, hebben den cultureelen werker tot het cultuurpro- Ictariaat gebracht. Met dit alles hangt samen een even ontstellende vervlakking van het cul tureel besef in het publiek. De verlee- lijking van ontland in de negentiende eeuw is haast spreekwoordelijk. De le venswijze, de sociale vormentaal, de kleecling het getuigde alles van het gemis van een öuidelijken stijl. Toch heeft dit alles zijn zin gehad en als wij de verschillende ontwikkel ings- phasen dier cultuur gaan naspeuren, zullen wij zien, hoe de eeuw onzer grootouders met al haar verwarring en vervlakking, met heel haar stijloosheid niettemin in tal van opzichten funda menten heeft gelegd, waarop wij klein kinderen voortbouwen. Romantisme, positivisme en symbolis me zijn de levensphascn van den ne- genti: nden-eeuwschen m.ensch, die zich in ta! van min of meer toevallige en persoonlijke verbindingen en tegenstel- ïingen uit elkaar ontwikkelen en zoo voor den mensch van onze generatie uit gangspunt en begrenzend kader zijn. De romantiek. De romantiek heeft ons volk weer zijn sterke wortels in de volkskracht in herinnering gebracht. En niet, slechts in herinnering, maar orik «n de daad. Want de romantiek is meer dan een sprookje of litteraire idylle. Zij had een politieke taak. In dc n tijd die hier het Napoleontische, recht onder hevig verzet trachtte in te voeren, stond de romantiek bij monde van Groen van Prinsterer op de bres van het organisch gegroeide en in de geschiedenis beproefde oud-vaderland- sche recht. Hij, een bewonderaar van Herder cn van acn gemeenschapsgeest der middeleeuwen, volgeling der histo rische. anti-liberalistische colleges, ging in zyn denken van de natie uit. Maar niet alleen de voorman der an- t.i-revoluiinnairen, ook de grondlegger van het Neöerlandsch liberalisme, Thor- brcke is van huis uit een romantisch denker, geschoold in de leerschool van de historische rechtsschool en gekant tegen hoi negatieve rechtsbegrip van het individualisme. Ook Thorbecke wil de den staat niet met een mechanisme, derh met een levend organisme verge lijken. Do .geest van'het individualisme, die het liberalisme in later generatie kenmerkte is meer in strijd met Thor- beck.es visie dan een noodzakelijkfe con-1 sequentie daarvan. Romantisch is ook het reveil in zijn teruggrijpen naar de gronden van een levend Christendom en in zijn verzet tegen den liberalen geest der eeuw, zoo als ook de wetenschap dier dagen haar kracht uit het historisch bewustzijn der romantiek heeft gezogen. Het positivisme. Met de romantiek echter was het laatste woord der vorige eeuw nog niet gesproken, doch slechts de eerste aan vang gemaakt. De onmiddellijke wer kelijkheid van Nederland omtrent het midden dezer eeuw was een nieuw en ongekend vraagstuk. In de romantiek had de tendenz, de idee overheerscht maar nu ontwikkelde zich allengs de tendenz om het zonder tendenz te doen in de kunst. Zco werd de leus „Terug naar de onmiddellüke realiteit", het wachtwoord van een nieuwe periode, die van het positivisme, waarin de ro mantiek ais in haar tegendeel omsloeg en de geest der vorige eeuw in nieuwen vorm zich zelf, zijn wezen ging zoeken. Impressionisme, realisme, individua lisme, liet zijn alles symptomen van een groote algemeene omwenteling in den geest der negentiende eeuw, een verfrissching en zuivering, een bevrij ding van gelijkte, historische vormen. Tot zoover de individualistische lijn van het positivisme. Daarnaast en er vaak mee verweven loopt de roode lijn, de sociale lijn. De onmiddellijkheid der werkelijkheid bestond niet alleen uit de directe impressies en aandoeningen. Onmiddellijk en reëel was ook het soci ale vraagstuk, dat de romantiek nog niet had kunnen zien. Het begon met Multatuli, den vrij denker. den ontbinder van liaast alle bindingen van het verleden met zijn ironie en zijn aan Nietzsche verwanten afosristischen stijl. Ook hij excentriek en een verachter van het publiek. Maar tevens een man met een warm hart voor het onderdrukte volk in Nederland en Insulinde. De sociaql-democratie. „Ik stak een vaan uit en niemand kwam", heeft hij gezegd. Maar na hem kwamen uit de tachtigers van der Goes en Gorter en uit een volgende generatie Henriette Roland Holst. Na hem kwam Troelstra en de sociaal-democratie, al len harde positivisten en feckters voor een beter Nederland ondanks de beper kingen van hun marxistisch denken en de beperkingen van het tijdkader, waar in zij leefden. Door hen en met hen is het historisch besef der romantiek te loor gegaan en zij hebben het cultureele leven in ons vaderland in vele opzichten vervlakt. Maar door hun zin voor de sociale realiteit en hun aanklacht tegen de plutocratie en de bourgeoisie hebben zij iets tot stand gebracht, waartoe de brave „Gids" nooit bij machte was. Zij hebban niet door de bocht van de Hee rengracht gekeken, maar door sloppen en stegen der achterbuur-ten, waar ook Nederlanders wonen. Veel hebben zij kapot gemaakt door den joodschen in vloed. die hen in zijn macht kreeg. Maar wij moeten hen als Nederlanders de plaats geven, die hun in onze geschie denis toekomt. Het historisch besef hebben zij met de romantiek over boord geworpen en zjj vervielen tot alle kwa len der verjoodschïng van den moder nen mensch. Maar hun werk was noo- dig en heeft zijn vruchten gedragen. Het liberalisme. Positivistisch was heel de staatkunde van het liberalisme. Het individualis me ven den neutralen staat, den mecha- nischen, op het beginsel der quantiteit berustenden staat, heeft met de organi sche staatsgedachte grondig gebroken. Hierin drukt zich wellicht het duide lijkst de onmacht der negentiende eeuw uit. Maar met dat al moet men niet ver geten, dat ook het liberalisme voor den lateren historicus zijn noodzakelijke functie heeft vervuld. Symbolisme. De negentiende eeuw beeft reeds zelf het positivisme zien ondergaan. In de tweede helft d:er eeuw begint het reeds zich zelf op te lossen om voor een nieu we strooming, die men samenvattend symbolisme kan noemen, plaats te maliën. Symbolisme beteekent het zoeken van het verband tusschen werkelijkheid en idee, tusschen het gegevene en on middellijke en de mythe eener wereld beschouwing. Voor het symbolisme in de schilderkunst is de impressie niet meer de hoogste wet, doch de idee. Zoo zien wij de figuren van Thijs Ma- ris, Thora Prikker, Tooron, Derkinde ren, Roland Holst, van Konijnenburg, maar ook van Gogh als uitingen van een nieuw verlangen in den negen- tienden-eeuwschen mensch. Hier zoekt deze eeuw op de grens naar de twin tigste opnieuw het verband met en de tendenz naar geestelijken inhoud, die de vereerders van het onmiddellijke uit het oog hadden verloren. Dit symbolisme zoekt ook synthese der bouwkunst met beeldende kunsten en kunstambacht en in Berlage's Beurs is deze synthese tot stand gekomen. De Volksvoorlichting De rechtspositie van den kweeker DOOR MIDDEL VAN DE RADIO Gisteren heeft de Nederlandsche Om roep de perschefs van de velschillende Departementen en andere Staatsinstel lingen ontvangen voor het houden van een bespreking omtrent de wijze waar op de Nederlandsche Omroep van dienst zou kunnen zün bij de voorlich tende taak voor het Nederlandsche volk. Het hoofd van de afd. Interdeparte mentale Voorlichting van het Departe ment van Volksvoorlichting en Kunsten de heer Ingerman, heeft een toespraak gehouden waarin hü o.a. zeide, over tuigd te zijn, dat indien de Nederlander bezield is met een ideaal hij ook in staat zou blijken dit in gloedvolle woorden en boeiende taal aan zijn volksgenooten kenbaar te maken. Dit wordt ook door de praktijk bewezen en de Nederland sche Omroep kan honderden bewijzen naar voren brengen, waaruit blijkt dat het Nederlandsche volk wel degelijk en ernstig luistert naar datgene, wat door de radio wordt gezegd. Een van de vele bewijzen is wel, dat de heer Max Blok zijl gemiddeld een driehonderd-tal brieven ontvangt als antwoord op zijn radiopraatjes. Hoe Regeeringsmaatregelen te behandelen? Sprekers waarschuwde zijn hoorders, dat zij wel moesten bedenken, dat elke voorlichtende ambtenaar er diep van doordrongen moet zijn, dat er een groo te verantwoordelijkheid op zijn schou ders rust. Slechts wanneer hij zelf is voortge komen uit het volk kan hij een waar achtig volksvoorlichter zijn, die zelf midden in dit volk staat en zoowel zjjn ziel als zijn behoefte kent en begrijpt. Hjj is dan ook van meening, dat waar het gaat om regeeringsmaatregelen, de ze niet op „populaire wijze" door de ra dio behandeld moeten worden. Een ernstige styl en goed gekozen woorden met belangrijke argumenten zijn hier op hun plaats. Dit wil evenwel niet zeggen, dat men geen gebruik zou mogen maken van humoristische of zelfs sarcastische woorden: in vele ge vallen zal men hiermede meer kunnen bereiken dan met zwaarwichtige be schouwingen, want het Nederlandsche volk is nogr steeds vatbaar voor typi sche Nederlandsche volkshumor. Na deze openingsrede hebben nog verschillende hoofden van afdeelingen van den Nederlandsche Omroep hun standpunt uiteen gezet en dit heeft aan leiding gegeven tot een zeer geanimeer de bhspreking. SCHAATSENRIJDER VERMIST Sinds Zondagmiddag één uur wordt, de 18-jarige J. N. de Beurs, kantoorbe diende en wonende te Sehagerbrug ver mist. 4 Hij was van plan per schaats van Sehagerbrug in de richting Schagen te rijden. Daar er nog wakken waren, vreest men, dat hij onder het ijs gescho ten is. Het zoeken wordt nog voortgezet. i VOÖRTKW EEKINGSMATERIA'AL VAN CULTUURGEWASSEN DIëSVIERiNG TECHN. HOOGE- SCHOOL GAAT NIET DOOR De rector magnificus van de Tech nische Hoogeschool te Delft heeft be- 1 kend doen maken, dat de viering van den diës der Hoogeschool op 21 Ja nuari a.s. niet kan doorgaan. INSTELLING VAN RASSENLIJSTEN Het Verordeningenblad van Zaterdag 10 Januari bevat een besluit van de Secretarissen-Generaal van de Departe menten van Landbouw en Visscherij en van Justitie, houdende bepalingen be treffende de rechtspositie van den kweeker van voortkweekingsmateriaal van cultuurgewassen en het verkeer met zoodanig materiaal, Deze regeling bevat twee onderdee- len. In de eerste plaats wordt de moge lijkheid geopend, dat de kweeker van een nieuw ras, te weten degene, die net ras het eerst nieuw gewonnen heeft, zekere rechten gaat genieten, indien op diens daartoe strekkende aanvrage dat ras door een overheidsinstantie, als hoe danig een Raad voor het Kweekers- recht is ingesteld, in een Centraal Ras senregister wordt ingeschreven. Dit re gister zal worden, verdeeld in verschil lende afdeelingen, die voor één cultuur- gewas of groep van cultuurgewassen verschillend zullen zijn. Bij de beoordeeling of een ras als nieuw kan worden aangemerkt, zal worden uitgegaan van dezen maatstaf, dat een ras slechts als nieuw zal wor den beschouwd, indien het zich van an dere rassen, waarvan op het tijdstip van indiening van de aanvrage reeds voort kweekingsmateriaal in den handel js gebracht of waarvan de inschrijving 'is verzocht of verkregen, voldoende on derscheidt en in voldoende mate ras zuiver is. Behalve registratie van nieuwe ras.- sen is bij wijze van overgangsbepaling ook inschrijving mogelijk van reeds be staande landbouv.-rassen, die op de laat ste Beschrijvende Rassenljjst van het Instituut van Plantenveredeling voor komen. Rasscnlijsten In de tweede plaats bevat het besluit bepalingen over de instelling van Ras- seulijsten, die kunnen worden ingesteld voor een enkel cultuurgewas of voor een groep van cultuürgewassen. De in stelling van een Rassenlijst beteekent, dat het desbetreffende cultuurge was, van bijzondere waarde is voor de bodemcultuur in Nederland, terwijl dit uiteraard eveneens geldt voor een op die Rassenlijst geplaatst ras. Op grond daarvan zijn voor deze cultuurgewas sen en rassen bijzondere voorschriften gegeven, waarvan de voornaamste deze zijn, dat van cultuurgewassen, waar voor een rassenlijst is ingesteld le. tenzij de Secretaris-Generaal an ders bepaalt, slechts voortkweekings materiaal van op de Rassenlijst geplaat- rassen in het verkeer mag worden gebracht; 2e. slechts voortkeekingsmateriaal in hc-t verkeer mag worden gebracht, dat jioor een door den Secretaris-Generaal aan te wijzen keuringsdienst is goedge keurd. Opgemerkt zij verder, dat behoudens senke uitzonderingen, voor plaatsing op de Rassenlijst felleen in( aanmerking kunnen komen rassen, welke ïn het Centraal Rassenregister zijn ingeschre ven. terlaal van dat ras in het verkeer te brengen. Deze monopoliepositie kan echter niet worden gehandhaafd, als er wel een Rassenlijst voor het betreffen de cultuurgewas is ingesteld. In dat geval geniet de kweeker slechts rechten, welke- een met, het oog op het algemeen belang meer beperkt karak ter vertoonen, welk belang immers vor dert dat hier te lande in voldoende ma te goedgekeurd voortkweekingsmate riaal van waardevolle rassen op redelij ke condities verkrijgbaar zijn. De geregistreerde kweeker heeft dan: le. het uitsluitend recht om voort kweekingsmateriaal, dat door de keu ringsdienst als orgineel o£ elite is er kend. onder die aanduiding in het ver keer te brengen; 2e. recht op een kweekersvergoeding, volgens tarief, uit een voor het betref fende cultuurgewas in te stellen kwee- kersvergoedingenfonds, dat wordt ge vormd uit de bijdragen, welke door den keuringsdienst zullen worden geheven van alle goedgekeurd voortkweekings materiaal, dat door haar niet als orgi neel of elite wordt erkend (zoogenaam de nabouw). De bescherming De duur der bescherming is 25 jaar, behoudens'mogelijkheid van verlenging met een termijn van 10 jaar, indien de rechthebbende dit drie jaar voor het verstrijken van dien termijn bij den Raad voor het Kweekersreeht verzoekt. Voor sierteeltgewassen kunnen andere termijnen vastgesteld worden. Voorts bevat het besluit bepalingen over de keuringsinstellingen, wier be voegdheid en werkwijze worden gere geld. alsmede strafbepalingen. Het treedt in werking op een nader te bepalen datum; het ligt in de bedoe ling in de eerste plaats het, in werking treden der regeling te bevorderen 1 landbouw- en groentegewassen. De uitvoeringsvoorschriften zullen binr.en afzienbaren tijd worden afge kondigd. Rechtsgevolgen registratie. de Verwey zelf heeft met rijn tijdschrift het zijne in deze ontwikkeling bijge dragen voor zoover het de letteren be treft. Hier werd het jaar 1895 een ken- j teringspunt, toen van Deyssel. de pro feet van het realisme van Zola naar Maeterlinck overging en rijn individua lisme opgaf. Men ging zoeken naar de achter gronden van het bestaan en in de let terkunde kwam opnieuw een nieuw ge luid, het Platonisme van een Boutens, het mystieke geluid van Henriette Ro land Holst in haar eerste verzen, en uit de school van Verwey, Gerretsen en Bloem. Over de geheele linie na het vervlak kend positivisme een dieper religieusi- teit, een zich losmaken uit de abstrac ties van een op overschatting van het natuurkundig en technisch denken en vormen berustende realistische wereld beschouwing. Het symbolisme zet de dingen der aarde weer tegen den goudgrond van geestelijke waarden. In het slot van rijn rede wees prof. dr. Goedewaagen erop. dat de twintig ste eeuw voortbouwt op de drie groote stroomingen, welke de negentiende eeuw beheerschtende romantiek, het j positivisme en het symbolisme. De romantiek vindt men terug in I bet besef van onze eeuw van gebonden- j beid aan volk. bodem en geschiedenis. 1 Het positivisme vindt men terug in de socialistische tendenz van onze eeuw er. in den eerbied voor den arbeid. Het i symbolisme eindelijk vindt men terug j in het hernieuwde religieuze bewust- i zijn en in het Godsvertrouwen. In de twintigste eeuw is de wereldbeschou wing de verbinding der drie stroomen. die in de negentiende eeuw nog los van e'kander stonden. De rechtsgevolgen van de registratie zijn verschillend al naargelang een ras al dan niet behoort tot een cultuurge was, dat voor de bodemcultuur in Ne derland van bijzondere beteekenis is en waarvoor uit dien hoofde een Rassen lijst is ingesteld. Is er geen Rassenlijst voor een cul tuurgewas ingesteld, dan heeft de kwee ker te wiens name een ras van dat cul tuurgewas is ingeschreven, het uitslui tend reelat om het voortkweekingsma- Gelukgewenscht Gelukgewenscht jarige. Vandaag het voor u een feestdag en waarschijn lijk zult gij dezen dag besluiten met een gezellig familiefeestje in huiselijken kring. Velen zullen u komen gelukw schen en de post zal ongetwijfeld tal van schriftelijke gelukwenschen aan u brengen. Maar u hebt nog een ding vergeten. U hebt nog niet meegedaan aan de ver jaardagsstorting. Wat die verjaardags storting is? Wel stort u even zoo vele dubbeltjes of kwartjes of misschien wel guldens op de girorekening van de Ne derlandsche Ambulance (al naar ge lang uw beurs het toelaat). Gelukgewenscht jarige en denk aan het gironummer 87600 Nederlandsche Ambulance, Koninginnegracht 22 te 's-Gravenhage. DE ZAAK TEGEfc KAPITEIN VERWEY Donderdag a.s. zal de rechtszaak te gen den kapitein Verwey, die zich te verantwoorden zal hebben voor door hem gepleegde handelingen tijdens de oorlogsdagen door het Vredegerechts hof in behandeling worden genomen. In verband met het zedenkwetsende karakter dezer zaak zal de behande ling met gesloten deuren plaats vin den. De bewoners van een huis aan de Tollenstraat te Amsterdam hadden Woensdag door brand have en goed verloren. - De Nederlandsche Volksdiepst greep onmiddellijk in en wist de gedupeerden denzelfden dag nog van de noodige kleeding te voorzien Pax-Holland-De Haan m Dat nare kriebelige gevoel in Uw keel is de voorbode van 'n verkoudheid of griepl Wacht dan niei Voorkom die narigheid direct. Neem nog vanavond 1 of 2 AKKERTJES. Morgenochtend voelt Gp U weer echt „fit", Neem 'n Xlf De Nederlandsche Pijnstil/er^ KUNST EN LETTEREN SYMPHONIE VAN EEN VROUW Te Hagen (Westfalen) werd dc eer ste uitvoering gegeven van de 6de sym phonic van Jolianna Senfter. Bij het hooren kon men zich amper voorstellen, dat een vrouw dit .werk had gecompo neerd van zoo groote kracht getuig de de muziek, die in wezen met de neo romantiek is verwant. De kern van het werk blijft het tweede deel, dat vrijwel geheel opgaat in muzikale lyriek^ die van diep gevoel getuigt. De componiste werd by deze eerste uitvoering beloond met een uitbundig applaus. CONRADO DEL CAMP O OVER DE SPAANSCHE MUZIEK Op uitnoodiging van den Duitschen radio-omroep is de leider der Spaansche muziek, .prof. Conrado del Campo, de dirigent der philharmonische concerten te Madrid, naar Berlijn gekomen om een programma te dirigeeren, dat het pu bliek een beeld moet geven van dc Spaansche muziek. Zooals de dirigqit mededeelde, put de Spaansche musicus, evenals de dichter, uit de rijke bron van volksliederen en volksdansen. Van de jongere componisten brengt Del Campo Joaquien Turina ten gehoo- re, hier reeds bekend door zijn „Sinfo- nia Sevillana"; voorts naast Granados en Albeniz ook Manuel de Falla, wiens werk in Duitschland reeds meermalen werd uitgevoerd. Bij deze opsomming mag niet worden vergeten hetgeen Del s Campo zelf heeft gecomponeerd, o.a. het groote orkestwerk „La divina come, dia". Radio-programma's WOENSDAG 21 JANUARI 1943. Hilversum I, 415,5 M. 7.15 Gram.muz. 745 Ochtendgymn. 7.55 Gram.muz. 8.20 Ochtendgymn 8 30 BNO: Nleuwsber. 8.45 Gram.muz. 9.15 Voor de hulsvrouw. 9.25 Gram.muz. 10.00 Orkest Malando, solist en gram.muz. 11.00 Voor de kleuters. 11.20 Gerard Lebon en zijn orkest. 12.00 Gram.muz. 12.40 Almanak, ip.45 BNO: Nieuws- en econ. ber. 13.00 Bij den kleinen boer ln den Achterhoek. 13.15 Vlooi, plano grammuz. 13.45 Nederlandsche, Orkest muziek (opn. en gram.muz.). 13 55 Gram. 14.15 Omroeporkest. 15.00 Voor de iw. 15.20 Zang mot pianobegeleiding. 16.00 Bijbellezing. 16.20 Voor do rijpere Jeugd. 17.00 Gram.muz. 17.15 BNO: Nieuws-, en beursber. 17.30 Nationale Jeugd- n-kwartler. 17.45 Zang. plano en gram. 18.15 Rundertuberculoso en volksge zondheid. 18.30 Ramblers. 19.00 Actueel halluur. 19.30 Melodie en poëzie. (Vanat ".15 alleen voor de Radio-Centrales, die beschikken over een lijnverbinding met de studio). 20.15 Amusementsorkest en gram. 21.45 BNO: Nleuwsber. 22.00 BNO. En- gelsche uitzending: ..The Dutch achieve ments ln the Netherlands Indies" of gram, muz. 22.15—24.00 Gram.muz. Hilversum H, 301,5 M. 7.15—8.45 Zie H'sum I. 8 45 Gram.muz. 10.00 Morgenwijding. 10.15 Orgelconcert (opn.). 10.40 Voordracht. 11.00 Zang met pianobegeleiding. 11.35 Gram.muzlek. 12.15 Klaas van Beeck en zijn orkest en soliste, 12.45 BNO: Nieuws- en econ. ber. 13.05 Me- lodlsten, soliste en planosoli. 14.15 Ult Neerlands Gouwen, lezing. 14.35. Omroepor kest en solisten (opn.). 15.30 Gram.muzlek. 17.00 Voor de Jeugd. 17.13 BNO: Nieuws-. en beursber. 17.30 Het Groote Om roeporkest. 18.00 Gram.muz. 18.15 Het Groo te Omroeporkest en soliste. 19.00 BNO: Bra- bantsch praatje. 19.10 ENO: Nieuwsberich ten. 19.20 Omroep-Volkszangkoor met orgel begeleiding. 19,45 In en om dc NSB (Voor bereid door de NSB). 20.00 Omroep-Sympho- nle-orkest en solist. (Vanaf 20.15 alleen voor de Radio-Centrales, die over een lijn verbinding met de studio beschikken). 20.45 De zandhoek, een nationaal schandaal. 2100 Omroep-Symphonie-Orkest. 2145 BNO: Nleuwsber. 22.00 Gram.muz. 22.10—22.15 Avondwijding. FEUILLETON 'ROMAN VAN EVA WENDORFF Ncd: landschc bttcetltinq van E, Kok 10, Vooruit dan maar. zoodat 5i:j conaangename geval zou gauw moge- -''hier ei:.-! rug had. Tcon de deur van •j" f'jktcrnv.'onüig voor hem geopend Werd. srhrok hij. het frlssche meisje, met het hel der - :tc schort, dat z:rh als helpster van c:, ;i dokter voorstelde, was Elly Keesc. Zij v. .-iinen mc-t Ilse op den cursus geweest, rij was toen verloofd met een assistent-dok ter cn zij waren niet hun vieren vaak ult- r'"-v:c.%t. Elly schudde hem krachtig de nanet. Tre-.tig dnt je komt, Ewald. toch niet ziek? Hoe gnat het net Ilse? Zij kwam bij hem ln de wachtkamer, dlc nog leeg was. Z(j haalde een boek en no- Ik ben pas aelit dagen hier, vertelde zij trots maar dokter Fablan laat alle ad ministratie aan m(J over Waar was Je c'.on eerst?, vroeg Ewald lachend en een beetje sceptisch, h(| was niet blzondcr overtuigd van Elly's kundig heden O. Ik heb mijn vader op zijn kantoor geholpen, vertelde z(J. Ik wilde eigenlijk heelemaul geen betrekking bij een dokter nnnnemen. Maar toen kwam er opeens een gelegenheid en een beetje eigen geld kan men altijd gebruiken. En hoe gaat het met Günther? vroeg Ewald. Gilniher was de verloofde van Elly. Elly bloottic O. dat Is allang uit, zeide zij. maar nu lachte zij weer Neen dat was n'.ccs voor mij. Ik had geen lust om my nl te binden.- !k ben pas 21. De konv.t van den dokter mnakle een eind aan het gesprek. Dokter Fabinn was eon men v?n midden 30. met fonkelende oogen achter brllleglazen en een volkomen kalen schedel. Hy onderzocht nauwkeurig hart en longen en het hinderde Ewald te zien. dat de dokter telkens weer naar zijn stethoscoop greep, blijkbaar had hl) Iets ge vonden. wat hem Interesseerde. Tenslotte was hot onderzoek afgeloopen. Dokter Fa blan schreef zijn aanmerkingen op een kaart en eindelijk begon 1»U 1e praten. U had dus ln ht» voorjaar een heftige bronchitis, mijnheer Marschalk Helaas, niet volkomen genezen, er klinken nog rulschen- de geluiden. D moet een Röntgenfoto laten maken, ik zal u een briefje voor collega Hammer meegeven. Maar dokter, m(jn long ls Immers ge rond. stiet Ewald uit. lilj was verstijfd van schrik. nc krijg toch mtjn attest, niet waar? Dc dokter kuchte. Vandaag kan lk het u helaas niet geven, maar lk hoop het le geven als de Röntgenfoto negatief ls. In ieder geval moet u ln het voorjaar verlof nemen en naar het Schwarzwald gaan, u bent over het geheel genomen een beetje Maar dokter, ln het voorjaar wil' lk trouwen. Welnu, dan trouwt u In den zomer, antwoordde de arts gemoede'.yk. Het leven is lang, mijn Jonge vriend, het komt er heusch niet op 3 maanden aan. Hij stond op. Ik bel u op. zoodra lk de Röntgenfoto van collega Hammer ontvangen heb. Het ral wel niet zoo erg z(Jn. En voordat Ewald van den schrik beko men was. bevond htj zich weer ln de wacht kamer. Elly Neese zat aan de telefoon en relde juist met een stralend gezicht iets teeders ln den hoorn. De volgende patiënt drong langs Ewald in de spreekkamer, een Jonge man met holle wangen en slepende retired enj Elly sprong op en schudde Ewald harte lijk de hand. Nu. wat zei de oude? Niets bepaalds, ïié? Je, htj speelt graag voor sphinx. Kom .v.'cr e;n paar degen langs, dan zal lk Je Je ■;aart laten zien dan weet Je precies wat er ract Je aan de hand ls. Ewald haalde verlicht adem. Het onder reek en de eigenaardige houding van den t:":ter had hem zoo bulten zichzelf ge bracht. dat hij niets anders verlangde dan okerheid. Zekerheid omtrent zijn gezond heidstoestand moest hy hebben! Ja, maar gaat dat dan. Elly?. vroeg hij haastig. Kun Je my de kaart laten zien Natuurlijk streng verboden, lachte Elly. Maar' voor Jou maak lk een uitzondering. Wij zyn Immers oude vrienden. Zij schudde hem nog eens de hand en Ewald vertrok. Dat Elly met deze daad zulk een groot onheil zou ean richten, had zij niet ver moedt. En als Ewald niet op het voorstel van het meisje was Ingegaan, msar de din gen hun loop had gelaten, zou hem veel verdriet gespaard zijn gebleven. Hij bleef op straat staan, hoe was alles in het laatste half uur veranderd. Schijn baar was alles als zooeven. de herfstzon straalde, de mcnschen liepen met. vroolijke gezichten voorby, elegante auto's, vracht auto's. paarden, wagens en motorfietsen trokken voorbij, in de winkels lokten de voorwerpen. En toch lag nu over dit alles een droeve sluier, htj keek naar de drukte en had het gevoel, dat het hem niet meer aanging. Zelfs als hij dacht aun het sn- riienzljn vanavond met Ilse, kon hl) daar niet eens meer blij om zijn. Zoo groot was in hem de onrust, de verterende angst vooi de mogelijkheid, die geheel onverwacht! voor hem was opgedoken, dat hij geen deel meer aan het leven kon nemen. Hij voelde zich uitgestooten! Vermoeid slenterde hij door de straat. Op eens zag hij zijn beeltenis ln een winkel raam en stond verschrikt stil, deze gang. deze houding, zag hij er niet net zoo uit als die doodzieke Jongeman daareven ln de spreekkamer vnn den dokter? Een slecht teeken! Hij gooide zijn sigaret weg. zij smaakte hem niet meer. HOOFDSTUK 5. Joseph Schober en Edlth Imhoff gingen samen de uitgesleten trap op. die naar dc woning van het echtpaar Slppel voerds. De ze afspraak was ook al bijna mislukt Scho ber had met zijn beschadigden auto willen rijden. ma3r op het laatste oogenhllk had de motyr geweigerd. Dus moest hij een taxi nemen en stopte eindelijk' een kwartier t« laat, voor het huls van de Imhoffs (Wordt vervólgd)*

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsche Courant | 1942 | | pagina 2