Waarom advertentiènT Uit den omtrek. STADSNIEUWS. LAMAISON BOOWER&Go. Sociëteit Amicitia. Het Vroolijk Tooneel" HOTEL DE POES De Dame van Maxim. Publiek Verkoopen: Aanzienlijke OpenbareVerkooping Den Inboedel en de Bibliotheek, ZIT- en SLAAPKAMER Keukenmeid, Keukenmeid. S.M. PEREL, shir. PédicarB. Bloembollen. der, oud 19 jaren, wonende in deze gemeente. Hij heeft 31 October de ouderlijke woning verlaten en bevond zich blijkens een ontvan gen aanzichtkaart 1 November te Zeist. Hij is in gezelschap van een meisje, oud 21 jaren, en bij gebrek aan reisgeld vermoedelijk te voet op reis naar Duitschland (Duisburg). Het meisje dat zich bij hem bevindt, ge naamd Lena Berits (ook wel Lena Roodzant) was laatstelijk dienstbode te Amsterdam. Een bankbiljet vermist. Een winkelier aan het Strooveer te Rotterdam deed gisteren aangifte van de vermissing van een bankbiljet van f 100. Het vermoeden bestaat intusschen, dat de hond het heeft opgegeten! De M&b., die dit meldt, vindt hel een vreemd geval. Wij ook. Waar 't beest dergelijke weelderige uitspattjngen geleerd zou hebben? Rolkreupel. Bij den landbouwer S., te Vijfhuizen (Haarlemmermeer) heeft het rolkreupel onder zijne schapen ge- heerscht. Hoewel de ziekte geweken was, was de ontsmettingstermijn nog niet geheel verstre ken. Met toestemming heeft S. nu de' schapen echter verkocht, en zijn dezen onder politie- geleide vervoerd en ook onder haar toezicht geslacht. Volgens wettelijk voorschrift zijn de vach ten ontsmet en de pooten verbrand. School- en Kerknieuws. Universiteit van Amsterdam. Maandag 14 November, des namiddags te 3 uur, zal mr. R. Fruin, benoemd tot gewoon hoogleeraar in de encyclopaedic der rechtswetenschap en in het oud vaderlandsch recht, dit ambt openlijk aanvaar den door het uitspreken eener redevoering in de Aula der Universiteit te Amsterdam. 's-G r a v e n h a g e10 Noy. Examens Mid delbaar Onderwijs. Aardrijkskunde K IX. Geéx. 2 cand.; geslaagd de heer J. II. Pik, van Hoogezand. Slatsoinrichting, IC ZI. 4 cand.; toegelaten voor schoolakte de heeren J. H. Jaspar, van Limmel, en J. Verboon, van Schiedam; voor huisakte J. A. A. van Loon, van Aratum. Schoonschrijven (N.). 6 cand. Geslaagd de hee ren: J. G. van Ettingen en A. Sjoer, van Utrecht; J. H. de Fraipont, van Meerssen; C. Goote, van Vlissihgen, en M. J. Segaar, van Amsterdam. Wiskunde, KI. Opgeroepen, opgekomen en afgewezen 3 candidalen Ds. J. W. Wegchelaar, predikant bij de Geref. Keik te Alkmaar, heeft om gezondheidsredenen emeritaat aangevraagd. In 'de zitting van den gemeenl"eraa<d van Utrecht van Donderdagmiddag werd <le oiededeeling van den minister van Binnen- landsche Zaken, dat hij, krachtens machti ging van IÏ. M. de Koningin, voorshands geen vrijheid kon vanden subsidie uit 's Rijks kas toe te staau ton behoeve, der Gemeentelijke II. B. S. voor meisjes, v-oor kennisgeving aan genomen. Een ingekomen adres van de Schildersge- zellenvereeniging „Door Eendracht Sterk" om alsnog -voor 1911 ten behoeve van haren vak cursus in het genot v.an subsidie van f 50 te worden gesteld, werd dn handen van B. en W. om praeadviies gesteld. De heeren mr. G. H. v. Bolhuis, mr. W. L. P. A. Molengraaf, mr. E. Fokker en dr. C. Eykman werden als leden van hel college van regenten der Vereenigde Gods- en Gasthuizen herbenoemd. Aan mej. N. Klaassen, uit Leiden, benoemd leerares in de natuurkunde aan de H. B. S. met 5-j. c. voor meisjes, werd op voorstel van B. én W. het onderwijs .in de wiskunde ge durende den loopenden cursus aan die school opgedragen. Daar evenwel mej. Klaassen voornoemd niet onmiddellijk hare betrekking lier vervan ging van mej. dr. A. A. Dalhuizen aanvaar den kan, werd tol tijdelijk 1 eeraar in de na tuurkunde aan die school benoemd dr. C. Huwen, die levens belast werd met de waar neming van de lessen in de wiskunde. Na veel bespreking werd aangenomen de voordracht van B. en \V. tot verkoop van een stuk grond nabij de Croeselaan, groot 2114 viert. M., voor f 12,684, aan de Utrechtsche Woning-Maatschappij, ten behoeve van den bouw van 24 ééngezins arbeiderswoningen, tegen een wekelijkschen huurprijs van hoog stens f 2.50, met de .bedoeling dit getal lot 60 uit te breiden. In de avondvergadering werd aan de orde gesteld de voordracht van B. en W. betref fende de exploitatie van bet terrein tusschen Ba an straat, Prinsenstraat en Nicolaasweg. B. en W. hebben ernstig de vraag onder de oogen gezien, of de grond uitgegeven moet worden in erfpacht of verkocht moet wor den. Zij adviseeren voor dit terrein tot ver koop over te gaan, en den minimum-prijs tot 1 Februari a.s. te bepalen op f 18 de vk. M. B. en W. willen verder aan de bebouwing der zeven bouwblokken de volgende eischen stel len: ten eerste goedkeuring der van de straat zichtbare gevels, ten 2e verbod om de tuinen door muren van de straal af te sluiten en goedkeuring van de hegafsluitingen, en ten 3. minimum gevclbreeclte. B. eh W. willen verder bepaald zien, dat om bedoeld terrein slechts ééngezinswonin gen worden gebouwd van een minimum huur waarde van f 450. Na uitvoerige besprekin gen, ook over de quaestie erfpacht of ver koop, werd inet 22 legen 4 stemmen besloten bedoelde gronden te verkoopen. Op de jongste algemecne vergadering van de Utrechtsche bloemistcn-patroonsver- - ecniging is in beginsel besloten om in No vember van hel volgende .aar eene groote herfsttentoonstelling te houden. Reeds is er eene commissie benoemd tot liet maken van een concept-programma, waarin een aantal vragen werden opgeno men voor de Koningin van den Herfst, de Chysanthemum indicum van Linnaeus! Hilversum. De „Arbeidersbouwver- eeniging" is bij ko<n. besluit toegelaten als verceniging, uitsluitend in het belang der ver betering van de volkshuisvesting werkzaam. Bij hel onlauigs^gebouden examen voor vaandrig zijn van het 5e regiment infanterie geslaagd de reeenveisergeanfcen K. Mulder en Thijs. Op verzoek vestigen wij nog eens de aandacht op de morgenavond in de Sociëteit Amicitia te geven voorstelling van „Hötel de Poes" door Het Yroolijke Toonecl. Het ontstaan van het Christendom. Over bovenstaand onderwerp sprak gisteren avond th\ H. J. Toxopeus in dc Re- monstrantsche kerk voor dc afd. Amers foort van den Ned. Prot. Bond. Spr. begon met er op te wijzen, dat het ccu ontzettend uitgebreid, omvangrijk on derwerp is, zoo dat men hel in een avond feitelijk niet kan bespreken. Spr's bedoeling is liet om te laten zien en te doen uitko men, dal het Christendom niet toevallig is ontslaan, maar dat het is voorbereid in ver- scliillende geesUesstroomingen van die da gen. Het zal feer kort moeten zijn maar toch heeft spr. hot willen behandelen, omdat het zoo bij uitstek belangrijk is, om te zien hoe hel Christendom geboren en geworden is na een eeuwenlange voorbereiding. Hij zal slechts een enkele lijn aangeven, waar langs het voelen en denken der antieke we reld is geloopen lol heil Nieuw Testamentiscli Christendom. Spr. wenseht uit te gaan van den liistori- schen tijd van Jezus van Nazareth en ge looft, dal als men het oudste Christendom bestudeerd, men den indruk krijgt, dal er een machtige persoonlijkheid achter steekt. Al mag men dan niet nauwkeurig den per soon van Jezus kunnen omschrijven, toch kan men zeggen, dal hij een grooten -indruk heeft gemaakt.' In het N. T. is enthuslasme, geestdrift en dat is te verklaren uit den machtigen indruk, dien Jezus op dc jonge ren heeft gemaakt. In het N. T. vinden-we^, meer den indruk van Jezus dan den persoon zeil', maar toch is dc geestdrift in het N. T. niet verklaarbaar zonder Jezus. Mén kan twee wegen inslaan om het ont staan van het Christendom te verklaren. Men kan het verklaren als een kolossaal wonder, omdat de tweede persoon der Dric- cenige Godheid mer.sch is geworden. Maar zoo opgevat is het verklaarbaar. Men kan ook een anderen weg bewande len. De moderne theologie heeft ons geleerd de Bijbelboeken te lezen met kennis des on derscheids en zoo is men gekomen lot een logische verklaring van het N. T. Christen dom. Omdat te kunnen verklaren wil spr. verwijzen naar de Grieken, de Joden en de combinatie daarvaii hét' Hellenisme. in de eerste plaats vraagt onze aandacht dc Crieksche wijsbegeerte te beginnen met Socrates, die sleehls één boodschap had aan de meiisoheh, n.l. om zich zelf te leeren ken nen. In één adem met hem mag genoemd worden de diéhler-philosoof, de goddelijke Plato, leder mensch, zegt Plato, heeft in zich een goddelijke ziel, di evan de Goden konu cu. die naar de Goden terug wil. Hij gaal uit van de onderstelling, dat cr twee werelden zijn, eén wereld der ideeën en een wereld der verschijnselen. Zijn wijsbegeerte noemt men daarom dualistisch. Onze ziel hoort in de wereld der ideeën, ons lichaam leeft in de wereld der verschijnselen. Plato heeft op'het leven een ascetischen kijk, want er is een ander en beter leven. Plato is ook bekend geworden door zijn staatstheorie. Al teekent hij ons nog zoo mooi den idealen mensch, toch vindt hij zijn ideaal niet in den enkelen mensch; maar in dc verzameling der merischen. Met voorbijgaan vaii Aristioteles komen we bij de Stoïcische wijsbegeerte, zoo ge noemd, daar Zen O gewoon was zijn hoor ders in een stoa, een zaal met zuilen, om zich te vcreenigen. Die wijsbegeerte is prak tisch, niet bespiegelend en zet beide voeten op den grond. Het ideaal hierbij is de deugd, dc wijze uiens»h, lijnrecht daartegenover slaat de dwaze mensch. Seneca was een. Stoïsch wijsgeer en heeft zelfde ideeën uil gesproken als Paulus, waaruit blijkt de.nau-, we verwantschap dezer wijsbegeerte' met het oudste Ohristejjdpm. Ten slotte noemt spr. nog de sceptici,, die aan alles gingen twijfelen en zeiden: rede neer maar niet, want ten slotte weet toch niet. Door al die wijsbegeerten en wijsheid zijn de menschen toch niet gelukkig geworden^ en bleef onbevredigd het verlangen naat* verlossing. Toen zagen zij hunkerend uit naar iets nieuws en toen de Perzische gods diensten dan ook naar het westen drongen, vielen de Grieken daarvoor op de knieën. Paulus .liecfl veel van die Perzische gods diensten overgenomen. Met die Oostcrsehc godsdiensten kwamen levens over dc astro logie en dc magie. Komende tot het Hellenisme wijst spr. ei op, dat voor de dagen van Alexander van Macedonië geen gemeenschap bestond tus schen het Oosten en Westen. Hij bracht ze tot elkaar; de cultuur van het Oosten ver bond zich met den godsdienst van het Wes ten en omgekeerd. Die samenvloeiing van Crieksche wijsheid en Joodsche vroomheid noemen we Hellenisme. In dc laatste eeuw voor Christus, was de geheele wereld Grieksch geworden. De Joden bewoonden toen het noorden van Egypte met Alexandrië als middelpunt. Ten einde de Joden in dc gelegenheid te brengen den Bijbel le lezen, liet de koning dezen in het Grieksch verta len door 72 geleerden, uit Judea. Daaruit bleek dat het Joodsche niet meer kon buiten het Grieksche. De joodsche geleerde Philo, trachtte aan tc tooncn, dat de Grieken eigen lijk hun wijsheid hadden gehaald bij dc Jo den. In hel O. T. vond hij terug alle wijsbegeer ten van de Grieken. Hij maakte daarvoor werk van dc .allegorische schriftverklaring, door iets in een tekst te leggen, wat er eigenlijk niet in stond. Philo is vooral be langrijk door zijn logos. Hij nam het dualis me van Plato over en stelde de twee werel den streng tegenover elkaar. Daarlusschen stelt hij de middenwezens en het voornaam ste daarvan noemt hij logos, de rede, het woord. De vierde Evangelist is ter schole geweest bij Philo, Johannes laat echter het woord vleesch worden. In de derde plaats komt spr. tot het Jo dendom. Dal we daarin voorbereiding vin den van het Christendom is genoegzaam be kend. Na de Babylonische ballingschap is het Jodendom opgegaan in he( Boek. Het levende woord verdween, men .scjhrccJ piles. Het is den weg opgegaan van de wettische vroomheid, wat spreker npeiut de negatieve zijde der voorbereiding van het Christen dom. De positieve zijde vinden we bij de Psalmdichters. Na de ballingschap zijn de Joden in aan raking gekomen nul den Perzischen gods dienst, waarvan zc veel hebben overgeno men. De engelen- en daemonenleer bijv. is niet Joodsch van. origine maar Perzisch. Ook ontstond toen een nieuwe letterkunde, die der openbaringen, waarvan het boek Da niël en dc openbaring producten zijn. De bespiegelingen over duistere onderwerpen vielen zeer in den smaak bij de Farizeeërs; de Saduceeërs moesten daarvan echter niets weten, terwijl als derde partij in het Joden dom kwam, dc csceners, een soort Joodsche monnikenorde, die nadruk legde op de rein heid. Men heeft wel eens gezegd, dat Jezus een csceneris geweest is, wat echter nooit is bewezen. Wel bestaat cr echter groote overeenstemming met Johannes den Dooper, die geheel doortrokken is van die leer. Deze is de onmiddellijke voorganger van Jezus geweest, omdat hij begonnen is met de ge wetens van de menschen wakker te schud den, omdat hij wees op het komende ge richt. Na eenige minuten pauze, komt spr. tot den tijd van Jezus zelf. Hij gaat uit van de onderstelling dal Jezus geleefd heeft, maar we weten ontroerend weinig van hem. De Kvangelicrs geven minder een Jezusbeeld, dan wel een Christusbeeld. Weinig weten we van Jezus, maar toch dit, dat hij zich heeft laten doopen en is opgetreden met de prediking van het koninkrijk Gods, dat ko- mcr.de is, waarmee Johannes de Dooper rtiüni was voorgegaan. Hel verschil tusschen •fÖeziis en Johannes is, dat de laatste predikte <mn schrik, Jezus daarentegen om liefde te vvrsporoiden. Dc groote vraag is, wat Jezus heeft ver staan onder het koninkrijk Gods. Gewoon lijk vat men het op, dat Jezus bedoeld heeft geestelijk heil, maar dit komt spr. niet juist voor. Hij verstaat cr onller een toestand van aardsch geluk voor het Joodsche volk. Je zus was een kind van zijn tijd, van den an tieken lijd en hoort geplaatst te worden in de eigenaardige lijst van dien tijd. Miiar al is hij een kind van dien tijd, asm den an deren kant steekt hij er weer. yei» uit. Dat hij echter werkelijk een kind van den an tieken tijd is, blijkt uit zijn ;d.ul\«?lcn geloof. Hij had een cseetischen kijk op de, i'ereld als Plato. Met sociale kwesties liet hij zich niet in; hij verwachtte, dat het Godsrijk aan staande was en dus vond hij hél niet noodig- zich bezig te houden met maatschappelijke toestanden. ijSpr. zét hierna uileen hoe Jezus over zicb 'zelf dacht. Hij gelooft, dat Jezus langza merhand is gekomen tot de overtuiging, dat hij iets bijzonders was voor de armen, Je zus zal Christus geworden zijn in den loop der tijden voor de afmen, verdrukten en vermoeiden en in het volbrengen van die taak is hij gestorven. In zijn sterven is iets van de goddelijke noodwendigheid. Hierna komt spr. tot' de Messias gemeen te te Jeruzalem, die na Jezus' dood is ont staan en zet uiteen hoe de oude Christoinen uit hel O. T. wilden bewijzen, dat Jèzus' kruisdood daarin was voorspeld. En om te bewijzen, dat de aardschc Jezus ook al de Christus' was, kwam men tot hel wonder lijke verhaal van zijn doop, dal alles echter religieuse fantasie was. En nog verder gin gen ze terug in de historie van Jeaus en kwamen tot de voorstelling dei- bovenna tuurlijke geboorte. De oudste Christenen bleVen in hun leven Joden, zoodat er groot gevaar was, flat het Christendom zou terugvallen tol het goden dom. Dat zou ooit gebeurd zijn, aLs niet een man was opgestaan, Saulus Paulus, die het had afgerukt van zijn Paleslynschcn grond slag. Spr. schetst hel leven van. Paulus te Iiarses te midden der Stoïsche wijsbegeerte en wijst op den invloed van do Oöstcrsche godsdiensten op hem. Zijn doop- en avond- maal-theorie heeft hij van de Perzen ge- 1, leénd: Het aardschc leven van Jezus valt bij Paulus weg, bij hem staat in het midden de kruisdood, di. het centrum der Paulinische theologie. Na gewezen te hebben op Pau lus gemeente le Antiogiê, waar de naam Christenen is opgekomen en mei den nieu wen naam het nieuwe karakter, wijst spr. er op, dat het resultaat van Paulus predi king naar buiten niet groot was, maar wed naar binnen. Want twee groote dingen heeft hij gedaan. Hij heeft liet Christendom losge maakt van hét Jodendom en het cntluisias- me der oude christenen in zedelijk opzicht een teugel opgelegd en het daardoor moge lijk gemaakt dat het zich kon ontwikkelen en worden tot de katholieke kerk. Paulus bemoeide zAoh niet mol Jezus' le ven. Daarom is hel zoo goed, dal we de Evangeliën hebben, waarin we wel eenige historie vinden. Ten slotte wijst spr. er op hoe het vierde Evangelie is ontstaan onidor den invloed van hot gnosticisme, een soort godsdienstige wijsbegeerte die den nadruk logde op zeke re kennis. Onder den invloed van dat gnos ticisme is ook geboren een praktische ker kelijke richting, die zich openbaart in het ambt, de lioogere en lagere ambten, waar uil zich de heele hiërarchie ontwikkelde met den paus aan 't hoofd. In dc tweede plaats openbaarde die prak tische richting zich ki den geloofsrogel en in dc derde plaaits in het ontstaan van het N. T., waarvan spr. de beteekems nader uit eenzet. Op hel Stationsplein is men druk bezig mei het maken van de door den gemeente raad bepaalde veranderingen. Het mooie perk en de zoo flink aangeslagen iepen,boomen zijn verdwenen, zoodat alles daar nu erg kaal is. Van Oldenbarnevcklt heeft héél Wal op .zijn geweten Maar als zijn standbeeld eenma.al prijken zal aan den voet van dé Kdiiinglimélaan, in een passende omgeving, dan zal het aanzien van liet plein er vermoedelijk wel dbor ver hoogd worden. Een voordeel zal in elk geval zijn het verbreeden van de verkeerswegen daar ter plaatse- Het perk bij Lusiduna is ook „afgebroken". Er wordt den laatst en tijd weer her haaldelijk geklaagd over dc vele glasscher ven, welke op den publieken weg aangetrof fen worden. Vooral .de overblijfselen van ge broken melkflesschen ziet men niet zelden midden op straat liggen. Voor de wielrijders levert dat glas vaak een onaangenaam deficit op, niet alleen mei het oog op de lekke ban den, maar ook door het veroorzaken van tijdverlies. Belangrijk is de vraag dan ook of van overheidswege het euvol niet kan bestreden worden. In Duitschland zijn bijv. scherpe bepalin gen gemaakt op het roekeloos wegwerpen van glasscherven, doorns, spijkers en andere pun tige voorwerpen op den publieken weg. Scheepstijdingen. Opgave van het Agentschap Alex Mac kintosh Co., Amersfoort. S.S. Grotius, vertrok 3 ^November uit Ba tavia. S.S. Rembrandt, arriveerde 4 November te Lissabon. Alle van de Maatschappij Nederland. S.S. Rotterdam, arriveerde 28 October le Rotterdam. S.S. Nieuw Amsterdam, arriveerde 31 Oc tober te Ncw-York. S.S. Noordam, passeerde 30 Oct. Lizzard. S.S. Rijndam, vertrok 25 October van Ncw- York. S.S. Potsdam, vertrok 1 November van New-York. Alle van de Holland-Aimerikalijn. S.S. Kon. Willem II, arriveerde 7 Novem ber te Suez. S.S. Pr. Juliana, arriveerde 6 November te Batavia. Alle van de stoomv. Mij. Nederland. Faillissementen. Failliet verklaard: G. .Buitenshuis, landbou wer tc Hovelaken. Rechter-commissaris jlhr. mr. J. T. de Marees van Swinderen, curator de heer M. L. Celosse. Telegrafisch Weerbericht. tl HAT waarnemingen in den morgen van 11 November 1910. Medegedeeld door het Kon. Ned. Met, Instituut te de Bilt. Hoogste stand 767.1 te Perpignan; laagste stand 740.8 te Helder. Verwachting tol den avond van 12 Nov.: Stormachtige, later tijdelijk afnemende W.- wind. Zwaar bewolkt, regenbuien. Weinig verandering in temperatuur. Allen die iets te vorderen hebben van of scholdis: zijn aan Mevrouw EVA BERG, in leven zonder beroep, weduwe van den heer EPHRAIM SCHöNFELD,"gewoond hebbende te Amersfoort en aldaar 9 November 1910 overleden, worden verzocht daarvan opgave of betaling te doen vóór 25 November a. s., ten kantore van ondergetoekende. Soes- terweg 7. BOLK, Notaris. HUURHUIZEN 38 balasWc uah dm* aan- an varkoop van Iffaatan, Wiaaala an C a n p o n s. ftluiton prolongatie ft af 4-1 nr i o h tl ng. Zaterdag, 12 November, 8 uur. Dir. SoU. KINSBERGEN enJ.SLUIJTERSJr. HET succes van den dag! nieuwste succesklucht in bcdr. door Georges Feydeau, schrijver van ,,De Dame van Maxim" Enorm Lach-succes! Meer dan 50 malen te Amsterdam voor uit verkochte zalen vertoond, Het Vroolijk Tooneel is een der beste Blij spel-Ensembles. Hot trad met succes op in het Bioscoop-theater, Amsterdam; Gebouw, Den HaagSchouwburg, Utrecht, onz. 8*"* In het 2e bedrijf: nieuwste Décor truc uit Parijs. PRIJZEN: f 1.25 (leden ƒ1.-); 2e f 0.75; 3o f 0.40. Plaatsbespreking, by loting, te half één. Bureau 7^ uur. Aanvang 8 uur. Wf~ Zin de Aanplak- en Strooibiljetten I Schouwburg Utrecht. Buitengewone Voorstelling door het Hollamlscli Tooneelgezelschap „Het Vroolijk Tooneel". Directie: KOI. J. KISSBFHGEX en JAC. SLUIJTFKK Jr. (Impresario'sGEBRS. A. VAX LIER Zondag 13 November I9IO Klucht in .3 bed rij ven naar 't Frauscli van GEOHGK FOYDEAl'. Vertaling van X. IJ. Z. Orchest onder leiding tan den Heer H. KÜ1JPER. Aanvang hall achl ure. Notaris M. DEN BLEKER te IJsselstoin zal aldaar in hot koffiehuis „Het wapen van IJsselstein", op Donderdag I December 1910, 's voorm. 10 uur, ongeveer 250 perceelen Waarden- en Elzenhout en Teenen, wassende onder de gemeenten IJsselstein, Jut- phaas, Vreeswijk, Wijk bij Duurstede, in het Wijkerbrook, Cothen, Veldhuizen, in Reierscop en op Nijevelt, Kinschoten, Jaarsveld, Oudenrijn, Maarssen, Utrecht, in de Lage Weide en onder Catharijne, Willeskop en Benschop. Alles breeder omschreven in verkoopboekjes, die met alle inlichtingen to bekomen zijn ton kantore van genoemden Notaris. van de Ridderhofstad „den Ham", de Riddermatigheden van „den Ham' en „den Engb" en de Ambachtsheerlijkheid van „Themaat Wtten Enghs" met Vijf Hofsteden, uitmuntende Boomgaarden, welige Wel-, Hooi- en Bouwlanden, opgaand hout- en hakbosch ter gezamenlijke oppervlakte van ruim 170 Hectaren, onder VLEUTEN. HAARZUILEN en CATHARIJNE nabij Utrecht. Bizonder wildrijk jachtveld t) In 27 Perceelen en In CombinatlSn, alsmede een stuk grond ln erfpacht bjj anderen. TEN OVERSTAAN VAN DEN NOTARIS Mr. H. F. W. DUBOIS, op WOENSDAG den 30. NOVEMBER 1910, des voormiddags te 11 ure, in het Lokaal van Openbare Verkoopingen Achter SInl Pleter, UTRECHT. Breeder bij uitvoerige veilingsboekjes, die met situatiekaarten gratis verkrijgbaar zijn ten kan tore van Notaris DUBOISLucasbolwerk n°. 10 en by de Heeren Mr. A. A. PIT, advocaat en procureur, Voorstraat n°. 65, C. A. A. A. BEN1TNotaris, Sint Janskerkhof n°. 15, en Jhr. Mr. K. J. SCHORER, advocaat on procureur, Plompetorengracht n°. 22, te Utrecht. V Notaris M. DEN BLEKER te IJsselstein zal aldaar, in „Zoar", aan de Hofstraat No. 109, op Vrijdag 35 November 1910, 's morgens 10 uur, om contant geld, pu bliek verkoopen nagelaten door wijlen don WolEerw. Hoor Ds. S. H. BUIITENDIJK. De bibliothook bestaat uit werken op Theo logisch-, Staatkundig-, Historisch-, Kerkelijk-en ander gebiod. Daags te voren te zien. Breeder by biljetten. Een Hoer vraagt, om dadelijk te be trekken, te Amersfoort, een nette met degelijk pension, tegen den prijs van f 35.— per maand. Brieven letter H. a/h. bureau van dit blad. ■Uat tta* »dT«rt*nll« vu «we lm» niet ep dei* plaat* San saar proot aaatal lazaaa xaudaa ar dan kenaia van hebban kannen nemen. Movrouw SCHWIEP, Huize „de Wild baan" te Driebergen, vraagt tegen 15 De cember of later eene fliuke van <leu P. G. Met Februari te Zeist gevraagd eene bekwame Brieven franco lett. K. 4060 Zeister Boek en Kunsthandel, Zeist. StatioiiHiIwarsstraat 8, Utrecht, is dagelijks te consultceron ot te ontbiodon. Behandeling van Likdoorns, Xagels en verdero ongemakken aan don voet, gohool pijnloos en antiseptisch. Zendt jjoetw. van f 2.50 en U ontvangt franco huis, 250 stuks, aantal en soort salf te kiezen, uit Tulpen, enk. en dubb. Nacrissen, Crocussen, Montbretla's, Anemonen, Banunkels Izia's, blauwe en witte Diuitjes, 100 stuks f 1.25. KLEUVER, Velzen. Bestellingen voor 22 Oct., 100 bollen gratie niet goed, zendt ze my rembonrs termg.

Historische kranten - Archief Eemland

Amersfoortsch Dagblad | 1910 | | pagina 3