Buitenland. Binnenland. Geschetter. Telegrammen. Katholieken 16en door Israëlieten19. Thans zijn er 72 winkels (dus 16°/o meer), van welke gedreven worden door Protestanten: 31 (15 meer); door Roomsch-Katholieken 5ü (bijna verdub beld) en door Israëlieten 9 (met meer dan de helft verminderd Vergelijkt men de tussehen haakjes geplaatste getallen met de reeds ver melde veranderingen in procenten der- zelfde gezindheden in dien tijd dan blijkt globaal, dat de prcoentsgewijze ver meerdering der Roomsche winkelzaken driemaal zoo yroot is als die van het getal inwoners der gelijknamige gezind heid; terwijl de aangrociing van het aantal Protestandschc winkels vijfmaal zoo klein is als die der Protestantsche ingezetenen; en dat het aantal Israë litische winkels bijna dubbel zoo sterk verminderd is als de betrekkelijke vermindering bedraagt der Israëlieten in onze gemeente. Hieruit volgt dus, dat in de laatste 25 jaren de Katholieke winkelstand alhier naar verhouding vijftien mimi zoo snel is vooruitgegaan als de Pro testantsche winkelstand. De juiste beteekenis van het omschre ven verschijnsel kan niet genoeg onder de oogen gezien worden; vooral in een stad als Amersfoort, die door Industrie of Fabriekswezen nooit een toekomst vau bloei zal kunnen vinden, zoodat de gezeten middenstand zijn middelen van be staan, niet het minst zijn vooruit gang in sociale en politieke betee kenis, bijna geheel door den handel, met name: in de winkelnering zal moeten zoeken. De gevolgen der „Katholieke actie" te Amersfoort verdienen dus de volle aandacht ook van iederen niet-Room- schen ingezetene, onverschillig of hij behoort tot de koopers of de verkoo- per8; zij strekken zich veel verder uit dan menigeen hunner oppervlakkig meent. En de middenstand zij wel indachtig, dat zijn huidige middenstandspolitiek, te ver doorgevoerd, en versterkt door de welbekende lauwheid der zooge- naamd-liberalen alhier, in velerlei op zicht uadeelen zal veroorzaken, waarop velen hunner thans niet genoeg het oog gericht houden, doch die zij aan den lijve zullcu ondervinden, als het te laat is! Men vergeto ook niet, dat bedoelde lauwheid in den regel steunt op on verschilligheid voor de gezonde open bare belangen, en deze op enghartig egoisme, welke laatste eigenschap op den duur niet kan nalaten to voeren tot eene coöperatieve verbruiks- vereenigingj in den geest, van „Eigen Hulp" te s'IIage, en dat deze, eenmaal ook te Amersfoort op groote schaal op gericht wordende, grootelijks tot npdeel zou strekken van den handeldrijveuden middenstand in hot algemeen, in het bijzonder der Protestantsche winke liers, die ongetwijfeld reeds lang, ieder voor zich, de gevolgen der „Katholieke actie," in hunne zaken bespeurd zullen hebben, doch die het genees middel than's zoeken in een rich ting waarin h et erger dan de kwaal zal blijken te zijn. Tegenover „Katholieke actie"be hoort dus gesteld te worden: „Protes- tantsche actie," en deze is in onze gemeente thans alleen te bereiken dooi de concentratie, der liberaalgezinden, wij zeggen het Pator Ermannna: „ook in alle takken van industrie, han del en nijverheid," niet het minst door eene uitsluitend zakelijke ge meentelijke politiek, los van Rome! De Deutsche Wochenzeitung in den Kinderlanden vestigt terecht de aandacht op het zonderlinge geschetter van De Standaard, wolk blad het wil doen voorkomen, als zou ons van de zijde van Duitschland gevaar dreigen. Het artikel ontleent zijne beteekenis zeker niet aan de positie welke het blad in de Pers inneemt, maar wel aan de omstandigheid dat het blad nog immer beschouwd moet worden als het orgaan van den Minister-President Dr. Kuyper. De Standaard acht den algemeenen politieken toestand zeer zorgwekkend; het wijst ten betooge op de militaire maatregelen in Denemarken, Zweden, Spanje en Portugal genomen, op het verbond tussehen Frankrijk en Rusland en dat tussehen Engeland en Japan. Overal ligt de brandstof opgehoopt; een kleine vonk is voldoende een wereld brand te ontsteken. Ondenkbaar is het dat Duitschland bij dien strijd een rus tige toeschouwer zal blijven, wat alsdan onzen toestand zeer precair maakt, temeer waar met den ouden stelregel, dat een oorlogsverklaring aan de vijan delijkheden moet voorafgaan, is ge broken. De mogelijkheid is dus niet uitgesloten dat wij plotseling overvallen zullen worden. Aldus De Standaard, die dus de mogebjkheid onderstelt dat wij eensklaps, zonder meer, door Duitschland zouden worden overvallen. Want uit het gehcele verband van het stuk blijkt dat de waarschuwing op Duitschland doelt, daar noch Frankrijk, noch Engeland door hunne ligging ten opzichte van ons tot een dergerlijken ouvarwachten overval in staat zijn. Mij vragen niet welke reden De Standaard heeft voor hare mecning, dat Duitschland een dergelijk struikroovers- pobtiek zoude voeren. W ellicht bestaat er verband tussehen deze vrees van het regeeringsorgaan en de dooi den Minister van financiën voorgestelde „verdedigingsrechten". Maar in hooge mate bedenkelijk achten wij hot, dat een door den Minister-President geïn spireerd blad zich op deze wijze uit laat over een bcvrienden staat en over een volk als bot Duitschc, waarmee wij op den meest vriendschappelijkcn voet verkceren. Zou de verklaring echter ook hierin kunnen worden gevonden, dat de be roemdheid", door den Spaanschen Mi nister-President Maura verworven door zijne krijgstoerustingen, onze regeeriugs- personcn belet te slapen, en dus ook wij aan den vooravond staan vau nieuwe .uitgaven voor leger en vloot AVe zullen zien. Een goed werk. Uit het Lager huis. „Het „Neue Tageblatt" doetvelen wellicht een dienst met een aantal ge- ograpliische namen te verklaren, die in den tegenwoordigen oorlog veel voor komen. In de Chineeschenamen beteekent: pe, Noord; tong, Oost; nan, Zuid; se, West. Verder pei, zwart; lioang, geel; shang, boven; liia, beneden; kwang, breed; Chung, midden; fu, stad; king, hoofdstad; hai, zee; kiang, stroom; ho, rivier; tsen, doorwaadbare plaats; chan, gebergte; tien, hemel; kin, goud; chu, parel. Zoodoende begrijpt men de beteekenis van de samenstellingen; Peking, Noor derhoofdstadNanking, Zuiderhoofd stad; Sjanghai, Bovenzee; Tonghai, Oostzee; Jantsekiang, Jantse-stroom; Hoaugho, gele rivier. De klemtoon rust steeds op de laatste lettergreep. In het Japansch beteekent saki, voorgebergte; kokoe, land; kjo (kio), hoofdstad; Nanking, Zuiderhoofdstad; Shang strand; joko, dwars; koero, zwart; naga lang; to, Oost; sai, West; mi, hoog; kjoe, negen; sji, vier; ni, zon; pon, oorsprong; sjima, eiland; wan, golf, zeestraat. Dus Tokio, Oos terhoofdstad; Sai kio, Westerhoofdstad; Nangasaki, lang voorgebergteNipon, zonne-oorsprong. In het Korcaansch beteekent pho golf, als Chemulpho, Masainpho, en Y u stad, als Wiiu on An-Yu. Het Lagerhuis heeft Vrijdag in tweede lezing een wetsontwerp goedgekeurd, waarmede hel, volgens den woordvoer der der regcering, den voet heeft ge zet op het hellende vlak dat naar het socialisme afvoert. Dit wetsontwerp, dooi den liberaal Trevelyan voorgesteld, heeft ten doel om eigenaars van land in de onmiddellijke nabijheid van steden te beletten, dat zij jaar in jaar uit dat land aanhouden, er op rekenende dat k ie langer zij met den verkoop wachten hoe meer do waarde van dien grond stijgt. Het is sedert lang een grief in vele steden die zich uitbreiden, dat zij voor den aanleg van arbeiderswoningen en voor hel bouwen in het algemeen, voor den aanleg van parken en andere werken van openbaar nut, stuiten op den onwil van grondbezitters om bun land, lig gende rondom de stad te verkoopen. Van vele kanten dringt men aan op een wet, die de gemeente-besturen zal mach tigen, dergelijk land te onteigenen. Haar waarschijnlijk zou er in dit Parlement geen meerderheid voor te krijgen zijn. Het wetsontwerp van Trevelyan gaat dan ook niet zoo ver. Het wil dal land alleen belasten naar zijn werkelijke waardedus niet de waarde die het als weiland of bouwland of hei heeft maar als land in do onmiddellijke na bijheid der stad en voor huizenbouw of andere stedelijke doeleinden geschikt. En, aangezien er op dei-gelijken grond soms ook minderwaardige gebouwen staan, bepaalt het wetsontwerp, teneinde dien grond mede te kunnen treffen, verder, dat land en gebouwen afzonder lijk belast zullen worden. Aldus wil men de eigenaars nopen hun land aan zijn bestemming te onttrekken. In de twee vorige zittingen van het Parlement is reeds een dergelijk wets voorstel ingediend, maar beide keeren werd het verworpen, nadat de regeering zich er tegen had verklaard. Nu liet zij de beslissing aan het Huis over. Vreesde zij, dat zij anders een nederlaag zou lijden? Eest mogelijk, want verscheiden unionisten verklaarden zich voor de wet. Grent Lawsou, die uit naam der regee ring sprak, raadde de aanneming echter af, en alle ministers die in het Huis waren stemden tegen, maar 33 unionis ten gingcu met de liberalen mode. En zoo kwam de tweede leziug van het wetsontwerp er met een meerderheid van 67 stemmen (223156) door. Volgons de Standard heeft de nade rende verkiezing het wetsontwerp deze meerderheid bezorgder is in Enge land (de wet geldt niet voor Schotland en Ierland) een wijd verspreid verlangen naar een dergelijke wet. Vele gemeen tebesturen hebben het voorstel dan ook gesteund. Maar voor het wet wordt, moet het in het Lagerhuis nog eeuige stadia doorloopeu, en de regeering kan veel hinderpalen in den weg leggen. En dan is het Hoogcrhuis er nog. Met dat al begroeten de liberale bladen de stemming van Vrijdag met vreugde. SËOEL, 15 Maart. De Japansche overheidspersonen bebben de correspon denten die thans te Pingjang en Andz- joe zijn, gelast, te Sëoel terug te kee ren. Zij weigeren als totdusver passen te verstrekken. Deze bevelen worden als veelbcteekeud beschouwd. De uitwerking van het Koreaansch- Japansche protocol is reeds waar te ne men. Er worden radicale veranderingen gebracht in het land. Vele ambtenaren zullen afgezet worden, omdat zij veil zijn. Barbaarsche kastijdingen zullen afgeschaft worden, de postdienst wordt uitgebreid en er zal een Japansch offi cier benoemd worden tot raadsman van den Koreaanschen minister van oorlog. De prefecten die beschiüdigd worden, het geld te hebben gehouden dat be stemd was tot betaling van het graan dat de boeren aan de Japanners gele verd hadden, zullen vervolgd worden. Men bereidt ecu grootsche ontvangst voor markies Ito voor. KIEF, 15 Maart. Een groep van honderdvijftig studenten, nieerendeels Israëlieten, hebben onrust verwekt. Zij hebben oproerige geschriften verspreid en revolutionnaire liederen gezongen. De poütie is er bij te pas geroepen. Aan zestig studenten, bij (wie vijftig pro clamaties zijn gevonden, zijn de kaarten afgenomen. Vermoedelijk hebben dezelf de personen beproefd, Zaterdag in de fcestvergadering van het Rechtsgeleerd Genootschap onrust te verwekken. In die vergadering waren verdachte meu- schen zonder entréekaarten binnenge drongen, die proclamaties ronddeelden Er is niemand gearresteerd' Uit één stengel des gelool's. Les idéés uoareheut. Bij het hooger-onderwijs-debat in de Tweede Kamer verkondigde Dr. Kuy per de stelling: zonder geloof geen we tenschap en hij liet er op volgen „Alle uitgangspunten bij elke redeneering zijn althans ten slotte gebouwd op een axi omatische zekerheid van het bewustzijn." In „De Tijdvan 3 Maart komt de. heer Th. B. eeu katholiek priester hier tegen op en noemt het „eene verder felijke en zeer fundamcnteele dwaling." De minister verliest het onderscheid uit het oog tussehen gelooven eenerzijds, en begrijpen, inzien, anderzyds. AVe kun nen de eerste begiuselen der mensche- lijke rede wel niet bewijzen, maar ze behoeven ook geen bewijs. Maar dit maakt ze nog geen voorwerp van ge loof. Gelooven is en blijft een aannemen op gezag. Maar de eerste beginselen der inenschelijke rede nemen wij niet aan op gezag, doch gedrongen door de kracht kunner innerlijke klaarblijkelijk heid, die wij onmiddellijk duidelijk en klaar inzien. Zij zijn dus allerminst een voorwerp van geloof. Geloofswaarheden worden aangenomen om het gezag dat ze ons te gelooven voorstelt. De innerlijke klaarblijkelijk heid is daarin geen motief. Meestal zal ze voor ons verstand geheel ontbreken. Alleen behoort de bevoegdheid van het gezag voor ons verstand te blijken. Daar om moet aan het geloof eenigo weten schap voorafgaan en kunnen de eerste beginselen der rede geen voorwerp van geloof zijn, want dan zou het geloof den grondslag der redelijkheid komen te missen. Dan wordt alles subjectief, en wordt alle objectieve waarheid ge loochend. Men, zegt de heer B. ten slotte, ver kondigt een hoogst fundamcnteele en dus zeer verderfelijke dwaling. Die „men" is dr. A. Kuyper. Trots al het gepraat van Dr. Kuyper, dat de twee stengels groeien op den gezameljjken wortel des geloofs, gaapt er toch ook nog een vrij diepe afgrond tussehen beide. AVel verdedigt de heer Nolens uit zuiver christelijkeu aandrang de wet, die slechts zal dienen voor den hoogeren bloei en de meerdere macht der vrije Universiteit, waar die ketter- sche leerlingen worden verkondigd, waar tegen de heer B. opkomt, maar wan neer we stukken lezen als het hier aangehaalde, in de Katholieke pers, dan wordt het duidelijk hoe weinig christelijken maar zooveel te meer politieken aandrang er bij de katholie ken kan zijn, om alles wat Kuyper op discht te verdedigen. In Belang en Recht komt een hoogst belangrijk artikel voorvan de hand van mr. J. G. L. Nolst Trenité over het wets ontwerp op de arbeidsovereenkomst. Meer in het bijzonder vestigt de schrij ver de aandacht op die artikelen in het ontwerp, die voor de vrouw in het bij zonder van belang zijn. Bedoeld om als art. 1637 f een plaats in het Burgerlijk Wetboek te krijgen is het volgende: „Een gehuwde vrouw is bekwaam als arbeidster zonder bijstand van haar man arbeidsovereenkomsten aan te gaan; zy staat in alles wat op de gesloten ar beidsovereenkomst betrekking heeft, gelijk met een ongehuwde meerderja- rigc." Zooals men weet, zegt de tegenwoor dige wet (Burgerl. AVetb. art. 1366) dat de getrouwde vrouw geen overeenkomst kan treffen. Toch kan bij art. 1369 n de uitwer king van dit artikel verminderen. De echtgenoot der arbeidster kan nl., zoo hij den arbeid, welke zyn vrouw op zich genomen heeft, niet goed acht voor haar zelf of voor het huisgezin, de ar beidsovereenkomst door den kanton rechter laten ontbinden. Bij artikel 1637 i wordt het aangaan van een arbeidsovereenkomst tussehen man en vrouw verboden. Yan dit arti kel vindt men in de memorie van toe lichting: „De gehoorzaamheid, de dienst-ver- houding, alle eigenaardighodon van de arbeidsovereenkomst, gaan kwahjk samen mot de gelijkheid, welke in het huwe lijk aanwezig zijn." Mr. Nolst Trenité teekent hierbij aan „Ziehier door eon lid van dit clericale ministerie de gelijkheid van man en vrouw in het huwelijk erkendhet ge bod van art. 161 B. AY.„de vrouw is aan haren man gehoorzaamheid ver schuldigd," afgekeurd 1 Les idéés mar- chent!" Na hetgeen wij over het Hooger-On- derwijs schreven achten wij het van groot belang onderstaand artikel over te nemen uit „De Christen Demokraat" hot anti-rev. orgaan van de heereu Staal man en de A'ries. Tegen de Mooger- Ouderwijswet. Er dreigt voor het Minsterie Kuyper een zeer ernstig gevaar. Een gevaar dat een gevolg is van de houding van dit Kabinot in zake de on derwijs quaestie. In plaats van te beginnen met het lager onderwijs, voor de vrijmaking waarvan ons Christelijk volksdeel heeft gestreden bij de stembus van 1901, kwam Mmi.-ter Kuyper met een wet op het Hooger onderwijs. In die wet worden niet bevredigd) de wenschen der Christelijk-Historischen die, daaraan valt niet te twijfelen, de meer derheid deden komen aan de zijde der Christelijke partijen. Blijkbaar had een belangrijk deel der Hervormde Fredikauten, verwacht, dat de Regeering aan hunno wenschen in zake Hooger Onderwys waarvan zich vooral Dr. Schokking tot tolk had ge maakt, alsnog zou voldoen. Ze zijn in die verwachting echter te leurgesteld en het Rcgeeringsantwoord wijst hunne eischen af. Een flauwe hoop restte nog dat by de mondelinge beraadslaging van meer dere toegevendheid zou blijken, doch nu ook bij die gelegenheid Minister Kuy per op zijn stuk bleef staan en de af doening der eischen van de Orthodox Hervormden afwijst of liever verschuift naar de onbekende toekomst, nu komt er een krachtig protest en dringen tal van toongevende predikanten ernstig aan op verwerping van deze wet. In aansluiting met wat Dr. de Alsser in de Tweede Kamer verklaarde kwamen reeds de Amsterdamsche predikauten zich verzetten en thans werd het vol gend adres aan do Tweede Kamer gezonden. „Het Ministerie van Predikanten der Nederduitsche Hervormde Gemeente van Rotterdam neemt de vrijheid zich tot U te wenden, met het navolgende verzoek in zake het op het oogenblik bij U in behandeling zijnde AVetsont- werp tot wijziging van de AVet op het Hooger Onderwijs. Het openbaar debat, tot dusverre in de Tweede Kamer over dat AYetsont- werp gevoerd, heeft de vreeze beves tigd, dat aan het belang, hetwelk ook de Nederlandsche Hervormde Kerk bij het Hooger Onderwijs heeft, ernstig schade wordt toegebracht. Het valt niet te ontkennen, dat hare belangen bij eene goede regeling van dit gewichtige volksbelang ten zeerste betrokken zijn. Heeft zij uit den aard der zaak reeds belang by een degelijke, wetenschappelijke opleiding van hare predikanten, ook afgezien daarvan stelt zij als Volkskerk, de Kerk waartoe het grootste gedeelte der natie behoort, er natuurlijk allen piijs op, dat die oplei ding kunne geschieden aan volledig meer dan tegenwoordig het geval is ingerichte theologische faculteiten. Dat met die belangen geen rekening is gehouden in de voorstellen, die van regeeringswege IJ bereikt hebben, is bij de openbare behandeling, meer nog,dan vroeger, bij de schriftelijke gedachten- wisseling, gebleken. Opkomende voor de bedreigde belan gen der Nederlandsche Hervormde Kerk, meenen wij tegelijk op te komen voor de eischen der Wetenschap. Do best ingerichte theologische vak scholen of seminaries gaau [bovendien min of meer buiten het nationale leven om, en werken alzoo de verdeeldheid in ,de handterwijl de goed ingerichte openbare universiteiten aan de eenheid der natie bevorderlijk zijn. Zelfs met een beroep op de vrijheid is het niet goed te praten, dat in dit ontwerp de eenheid van het nationale leven wordt prijs gegeven, en de nationale Kerk, waaruit dat leven wordt gebracht ter wille van belangen, die feitelijk daar buiten staan. Bij zulk een volstrekte miskenning en zulk oen volkomen voorbijzien van groote en gewichtige belangen, achten wij het ,onze plicht te zijn Uwe verga dering eerbiedig maar dringend te ver zoeken in de gegeven omstandigheden de desbetreffende ontwerpen te verwer pen. In dit adres, zoowel als in dat der Amsterdamsche predikanten, waarbij zich anderen aansluiten wordt dus onomwon den de verwerping gevraagd. Kamerleden aan de rechterzijde die tot de Hervormde kerk behooren komen daardoor in een zeer lastige positie en het wil ons voorkomen dat hun stem Y'OOR dit wetsontwerp, voor velen al thans, zoo ongeveer gelijk staat met hun doodvonnis in 1905. Intusschen, dit mag voor een ernstig Volksvertegenwoordiger geen overwe ging zijn. Hij stemt naar plicht en ge weten. Doch hoe dit zij, het feit is er. Wordt dit wetsontwerp verworpen, dan gaat het Ministerie. Kuyper naar huis. Wordt dit wetsontwerp aangenomen dan is vanaf het zelfde oogenblik een hoogst ernstig conflict ontstaan in de Christelijke partijen. De adresseerende predikanten zullen ongetwijfeld, waar zij Jzich zoo beslist uitspraken, een groote beweging begin nen en door heel het land hun invloed uitoefenen, om in elk geval de verwer ping van de Eerste Kamer te verkrijgen. Daér schuilt het gevaar. Zooals wij hierboven dus uiteenzetten, dreigt het Ministerie alzoo om zijn eigen zinnigheid een ernstig gevaar. En al wat uit dit konflict geboren werdt, komt schier uitsluitend voor reke ning van het Kabinet zelve, want wij zijn overtuigd, dat niemand aan de Rechterzijde der Kamer wordt gevon den, die niet veel liever had gezien dat eerst de kwestie van hetLagerOnder- wijs ware opgelost. Daaruit waren geen de minste poli tieke moeilijkheden geboren geworden. Wat staat thans te gebeuren? Terwijl wij dit schrijven, achten wij de mogelijkheid niet uitgesloten dat Dr. Schokking alsnog zal komen met ecnig voorstel, waarin zijn wenschen zijn be lichaamd. Aan zijn optieden bij de Algemeene beraadslaging is hij dit als man van ka rakter verschuldigd. Laat hij een voorstel achterwege om redenen van opportuniteit, om het Mini sterie niet in moeilijkheden te brengen dus, dan heeft hij een belangrijk deel van zijn beteekenis voor zyn .party ingeboet en zal hij worden ingeschreven in het Register der Staatsschipperaars die ons Christenvolk om hunne onbe trouwbaarheid juist op het beslissend oogenblik, reeds zoovéél teleurstelling berokkenden. En, eerlijk gezegd, daarvoor kenden wij Dr. Schokking tot heden nog niet. De mogelijkheid alzoo dat hij een voorstel in den geest der protesteerende predikanten indient is alzoo nog niet uitgesloten. Intusschen, wij gelooven niet dat een zoodanig voorstel tenxy dan metbohulp

Historische kranten - Archief Eemland

De Eemlander | 1904 | | pagina 2