'Sfo. 97. Zaterdag 3 December 1904. ie Jaargang Zenuwachtig. Liberaal Orgaan voor Amersfoort en Omstreken Uitgave van de Vereeniging „DE EEMLANDER". DE POLITIEKE TOESTAND. FEUILLETON. VerschijnI Woensdags en Zaterdags. Kureau Hendrik van Viandenstraat 28. Abonnementsprijs Per jaar Franco per post Per 3 maanden Franco per post f 3.00 - 3.50 - 0.75 - 0.90 l'rijs der advcrtcutiën Van 1 tot 5 regels 0.40 voor iederen regel meer0.08 Bij abonnement aanmerkelijke korting.) In een openbare vergadering van de Vrijzinnige Propaganda-Club trad Woens dagavond de heer K. Reyne van Haarlem op met het onderwerp: De jolitieke toestand. Nadat de waar nemend-voorzitter, de heer F. M. van Teen de vergadering geopend had, sprak de heer Reyne ongeveer als volgt: Overeenkomstig de bekendmaking zal ik hedenavond in uw, zij het dan ook klein luidden spreken over den politieleen toestand. Er bestaat een bezwaar tegen de keuze van het onderwerp, nl. dit, dat, we weer spoedig de begrootings- ?batten in de Tweede ICamer krijgen, aldus verschillende onderwerpen zullen vorden ontwikkeld, minder goed dan lat binnenkort in de Kamer zal gebeuren. Tk heb dit bezwaar ook wel gevoeld, maar ik meen het teu deele te kunnen ondervangen, door de inleiding te ver doelen in twee ongelijke helften. In de eerste plaats wensch ik dan na te gaan de leidende beginselen van de verschillende partijgroepen en ten tweede zal ik enkele opmerkingen maken over het tegenwoordig regeeringsbeleid. Bij de bespreking van het eerste ge deelte treden dan op den voorgrond de kerkelijke partijen, die nauw verbonden zijn, hoewel ook bij hen veel ingrijpende verschillen in de staatkundige overtui gingen bestaan, evengoed als links. Het verschil is alleen dat bij de kerkelijke partijen die verschilpunten meer binnens kamers worden gehouden, zoodat zij in 1901 zelfs geheel waren opgeborgen. In 1901 hebben zij den politiekcn strijd overgebracht op kerkelijk terrein en dat heeft hen saamgebracht! Toch mogen we het met verbazing aanzien, hoe het mogelijk is, dat de katholieken samen gaan met de groep, die nog niet zoo lieel lang geleden hun geloof nog niet vilde erkennen als een openbaren gods dienst; hoe het mogelijk is dat zij samen gaan met de Friesch Christelijk-Histo- rischen die den Mariadienst als afgoderij villen doen verbiedenhoe het mogelijk is dat zij samengaan met de Calvinisten, die toch evengoed als de „paganiston" ketters zijn. De katholieke partij heeft zich trouwens altijd verbonden niet die irtijeu waarbij het meeste voordcel voor ben zelf was te behalen. Eu hoe _4tv we een ander prijzen, bedoelen we vaak ons zelf. Naar hot Duitsch, van ERNST ECKSTEIN. ocd Ik spreek in vollen ernst, en schaam Jij bijna, dat ik eerst nu dit ernstige iunt op hei tapijt breng.... Om kort te aan: als het leven uwer vrouw u hef i, vermijd dan allen sterken drank! Die taakt u te opgewonden, zelfs als gij ;d geluimd zijt. Hoogstens van tijd tijd een glas rooden wijn of bier anif- maar zeer weinig!" .Een glas? Geen (Nippel zal ik wa- nHet is om zich de haren uit te ■kken, als de gezondheid mijner Le- nore er door in de waagschaal gesteld OU worden, dat ik toevallig wat te veel ebruikte! Water zal ik drinken, koud ater melk, wat mij betreft ook aarolie, als het moet! Ik ben bereid is het mogelijk, dat de echte Kuype- rianen samengaan met de Katholieken, ofschoon in de 1894 uitgesproken rede van Dr. Kuyper, Marnnatha staatsamen gaan mot Rome, ik zeg U, dat kan niet, dat mag niet. Maar samengaan met Rome, dat mag nu wel, omdat het poli tieke spel het wenschelijk heeft ge maakt. Op kerkelijk terrein bestaan er ingrij pende punten van verschil tusschen de protestanten en do katolieken, maar ook tusschen de protestanten onder elkaar. Het zijn politieke partijen, die elkaar 't licht in de oogen niet gunnen, althans elkaar met scheele oogen aanzien. Laat ik dit met enkele voorbeelden bewijzen. Op de jaarvergadering van den Cbristelijken Werkmansbond, die onder patronaat staat van Ds. de Visser, werd er door de leden over geklaagd, dat zij door Patrimonium slechts als halve Christenen worden aangezien. Eu een nog sterker voorbeeld hoorde ik vorige week toen ik met den bekenden anti revolutionair Ds. Postma van Voorburg debatteerde, die erg te keer ging tegen de openbare school en deze o. a. een leege zuigflesch, anti-revolutionairen zijn ..'.tijd sterk in het gebruik van beelden, noemde. - En dicnzelfden Ds. Postma ontlokte ik de verklaring dat hij zeil zijn kinderen naar de openbare aebo.pl zond, omdat het hoofd van de Christe lijke school de gruwelijke misdaad had begaan, niet van zijn vader en zijn moeder te vermoorden, maar om gerefor meerd te worden, en dat zette alle be zwaren tegen do leege zuigflesch op zij. Daartegenover weet tik niets anders te zetten dan het woord van den psalm dichter: Ai ziet, hoe lieflijk de broeders samenwonen. Maar, hoor ik zeggen, de kerkelijke partijen laven zich toch aan dezelfde bron, de Schrift, die leiddraad moet zijn in het staatsleven. Daar heb ik niets tegen, als men uit de daden tenminste maar proeven kou den geest van do Schrift. En die ontbreekt juist, als echte formalisten stellen zij steeds de letter op den voorgrond. Tegen dergelijk handelen kan men het ethisch bezwaar opwerpen, dat zij zich zoodoende op werpen tot keurmeesters van het geloof hunner medemenschcn. We krijgen dan een morderne inquisitie met dit verschil dat we vroeger hadden brandstappel en mij op te offeren, zoodra ik weet, dat het noodig is. Tot dusverre knordet gij alleen, zonder eenige beweegredenen op te geven, zoodat het scheen alsof gij mij den heerlijken Riiclcsheimer en de lekkere Havanna's niet gundet..." Dokter Kulluer drukte hem hartelijk de hand. „Ik zie, dat gij een man zijt! Uw karakter is mij een waarborg voor de redding uwer vrouw! Goede reis!" Deze kuur op Rigi-Scheideck werd werkelijk de gelukkigste van alle door Dr. Kullner in zijn praktijk voorgeschre- vene veranderingen van lucht. De genezing begon van den aanvang der reis af. Men had eerst kaartjes ge nomen naar Neurenberg Hugo ver klaarde namelijk minzaam, dat een lan gere tocht te vermoeiend zou zijn; niet voor Leonore, o neen! die kon wel wat verdragen; maar voor hem.... „Weet ge, Leonore, de laatste weken heb ik mij wel wat overwerkt; daarom wil ik nu mijn reisje kalm aanleggen, zonder de minste overhaasting, piano, pianissimo....!" Als Hugo de jonge vrouw niet met dezen inval voor geweest was, zou Leonore hem gehad hebben en ook zij zou voorgewend hebben, dat zij haar eigen gemak op het oog had, om hare dierbaren patient maar niet te doen vermoeden, dat zij om zijnentwille be zorgd was. Het eerste uitstapje naar schavot en tegenwoordig de Kuyperiaan- sche ongenade. En naast het ethisch bezwaar krijgen we dan nog ditin hoeverre de scheiding is aan te brengen tusschen de materia listische rede en de goddelijke open baring. Het hier gemaakte onderscheid toch is niet juist. In de praktijk van het leven immers, worden de mannen van rechts herhaaldelijk gedwongen om van die rede gebruik te maken. Zoo o. a. of er voor een koffiehuis gordijntjes moeten hangen of niet, of automobielen 40 of 50 K.M. mogen loopen; of het invoerrecht op petroleum moet verhoogd worden enz. Dat zijn allemaal vragen, w aarbij men zich niet beroepen kan op de Schriftuur. Dan moeten zij toch ook te rade gaan bij de rationalistische rede. Bestaat er eigenlijk wel tegenstelling tusschen de stoffelijk dienende rede en de geestelijke openbaring? De Rede heeft toch nog altijd naast zich het ge weten, liet besef van de zedelijke ver antwoordelijkheid, geestelijke goederen, die ik niet wil ruilen voor de letter van de Schrift, omdat die in heel andere tijden, voor andere meuschen en andere toestanden is geschreven en toch nog altijd noodig heeft een zekere uitleg. En daarmede hebben we tevens den sleutel van het gekrakeel der politisee- rende theologen. Als zij aan 't twisten raken, dan beheerscht het conservatief- (,-f demokraat zijn hun uitleg. Zoo is het te verklaren dat Lobman en Kuy per, Talma en Schokking, Nolens en Staalman verschillende dingen uit den Bijbel halen. Dit is nu geen vrijzinnige spitsvondigheid, want daar, waar ze niéö.n- den de schrift te kunnen hanteeren op geestelijk terrein, daar bleek juist de meeste spraakverwarring. Laat ik u her inneren aan het debat over de eeds kwestie. Laat ik u herinneren aan (le gesmoorde discussie over de doodstraf. Laat ik u herinneren aan het debat oier de voorwaardelijke veroordeeling en over de Drankwet, die niet zonder de hulp van de gesmade sociaal-demokraten er door gehaald kon worden. En laat ik u ten slotte herinneren aan de merkwaar dige nota van den merkwaardigen heer van der Biesen. Bij al die dingen op geestelijk terrein hebben de kerkelijke partijen elkaar op zeer onchristelijke en heidcnsche wijze om de ooren geslagen. Daarbij bleek tevens de voosheid en de onoprechtheid van de kerkelijke mdeeling Neurenberg geleek reeds op een huwe lijksreis. Hugo was de beminnelijkheid en oplettendheid in persoon. Hij babbelde vroolijk en levendig over allerlei, totdat Leonore, die vreesde dat al te druk praten schadelijk voor hem kon zijn, ver moeidheid huichelde cn haar bekoorlijk kopje bekagelijk in een hoek vleide. Nu zweeg hij, om haar niet te over spannen, trok het blauwe gordijntje dicht, opdat het licht der gloeiende Julizon, die haar stralen juist op liet het raam pje wierp, haar niet hinderen zou, en sloot toen eveneens de oogen alsof hij sliep. Tusschen de oogharen door sloegen zij elkander met de teederste langstel ling gade. „Tot dusverre is alles goed gegaan boven verwachting goed!" dacht Le onore, diep ademhalend. Toen de onhandige pakjesdrager haar hoedendoos vallen liet, had Hugo wel een kleur gekregen, maar hij was da delijk weer kalm geworden en nu zat men reeds anderhalf uur in een dreunenden en rammelenden wagen, zonder dat het hem zenuwachtiger scheen te maken! Zou reeds het uitzicht op het rus tige buitenverblijf dezen omkeer be werkt hebben? Of was zijn zachtmoe dig gedrag reeds een gevolg der ver andering van lucht? "Van de kerkelijke partijen afstappen de kom ik thans aan de Sociaal-demo- kratische Arbeiders Partij of kortweg genoemd de S. D. A. P. Nu stem ik toe dat (1e oogenblikkelijke strijd niet gaat tegen do sociaal-demokraten, maat hot is een eisch van klaarheid, dat we onze grenslijnen gaan afbakenen ook naar den kant van de sociaal-demokra ten. Dit wordt misschien wel wat te veel vergeten, en het is eengroote grief geweest tegen het ministeiie Pierson dat minister Pierson zelf heeft nagelaten zijn terrein af te teekenen tegen de sociaal-demokraten. Eu deze fout heeft zich gewroken, daar ingang heeft ge vonden de zeer onjuiste opvatting bijv. dat inzake de sociale politiek de soci aal-demokraten verder gaan dan de vrij zinnigen. Dat is onjuist. Verder gaan toch sluit in zich gaan langs dezelfde lijn. Onjuist, omdat de beweegredenen, zoozeer verschillend en afwijkend zijn dat ook in de sociale politiek, de sociaal- demokraten zich bewegen in andere richtingen dan wij. Er zijn verschillende legenden geko men, die vooral in verkiezingstijden druk gecolporteerd worden door de Christelij- ken. Zoo o. a. dat de sociaal-demo kraten en de vrijzinnigen zijn: kinderen van één huisgezin, loten van één stam enz. Dat zijn legenden. In den verkiezings strijd voor de Provinciale Staten vond zelfs ingang de pure dwaasheid, dat de liberalen stonden ouder curateele van de soc.-dem., een pure dwaasheid als dat de vrijzinnigen gedreven werden door den zweep van nu-. Troelstra, een pure dwaasheid als dat, wanneer de liberalen ili Zuid-Holland gewonnen hadden, de soc.-dem. zouden zijn geworden de orgeldraaiers de liberale kermissen. Die praatjes vinden - Wang bij de eenvoudigen. Bij een bespreking nu van de S. "D. A. P. wensch ik op den voorgrond te stellen de erkenning, dat er nog tal van aanwijzigingen zijn iu ons maatschappelijk samenstel, die voedsel geven aan het socialisme. Er bestaat nog te veel onrecht er wordt nog te veel leed geleden. Het socialisme komt daaraan te gemoet door schoone beloften en door het voorspiegelen van een toekomststaat, vandaar dat duizen den en duizenden gelooven, dat ook zij nog eens zullen aanzitten aan de gedekte tafel des levens. Maar dat wijst tevens onze taak. aan, om te trachten weg te Daar nu sliep hij en vast ook! Dat was zeker goed voor zijn geschokte zenuwen! IIoo diep en regelmatig was zijn ademhaling! Als nu die [akelige vlieg die om zijn hoofd gonsde, deze heerlijke sluimering maar niet stoorde Voorzichtig nam zij baar zakdoek, om den rustverstoorder te verjagen. In het zelfde oogenblik sloeg hij de oogen op. „Hoe, slaapt gij niet?" vroeg hij ver baasd. lk? Neen..!, Datwilzeggen, oventjes... Maar gij, lieve Hugo....? Ik heb u toch niet gewekt?" „Neen, Ik kan niet slapen in den trein.... Ik beproef het wel, maar het gaat niet... En dan die tropische, hitte! Iiet is werkelijk...." Hij bedacht zich echter bij tijds, dat deze uitdrukking Leonore wel eens ze uuwacktig zou kunnen' maken. Daarom voegde hij er kalm bij: „Het is werkelijk.... veel warmer, dan ik ver wacht had Leonore had reeds lang last van de hitte; geen koel tochtje woei er dooi de jwee geopende portierraampjes en reeds herhaalde malen had op haar lip pen een zucht gezweefd, dien zij nog bij tijds bedwong, even als Hugo zijn geliefde uitdrukking van uit zijn vel springen. Zeg eens?" begon zij na eenige oogen- blikken: „zou het niet heerlijk frisch zijn in deze hitte als wij een paar lek nemen het onrecht en om daar waar we fouten bij de Sociaal-demokraten aantreffen niet nalaten daarop te wijzen. Ik wil hedenavond enkele principieele fouten bespreken. Ze zijn iu de staat kunde blootgelegd, in o zulke dikke boeken, maar het volk leest geen dikke handboeken, vandaar dat we er ook tot liet volk over moeten spreken. Wat is het socialisme en wat wil het? Prof. Quack heeft in zijn vermaard werk, „De socialisten, personen en stelsels", ge schreven, dat het socialisme op hem den indruk maakte te zijn, nu eens een zacht vlooiend beekje, kabbelend door bloem rijke dalen cn dan weer oen woesten bergstroom uit de hoogte neerkomende, alles in de dalen verwoestende. Dit is wel een heel mooi beeld maar hoe fraai ook deze vergelijking is, ze kan ons geen juist beeld geven. Ik wil alleen spreken over de S. D. A. P. want ik kan geen rekening houden met de talrijke ver schillen. We weten het, door de géheele geschiedenis loopt een roode draad van Plato af langs de Gracchen, door de middeleeuwen, tot het in onze eeuw een planmatig idee is geworden Maar juist daarom zal ik alleen over de S. D. A. P. spreken, omdat deze partij voorheeft, dat ze behalve een streven ook een stelsel heeft. Dat stelsel is neergelegd in Marx' Das Kapital, het vermaarde boek dat niet alleen bevat een toekomstideaal, maar ook een afgelijnde bewegingswet. Ik noemde hot een vermaard boek, ik zou ook kunnen spreken van een machtig gebouw rustend op deze drie pijlers: de waardeleer; de leer van liet historisch materialisme en de Verelendungstheorie. De waardeleer voert ons midden in den socialen strijd. Ik zal er evenwel niet veel ovor zeggen want theorie is uit den aard der zaak dor. De korte inhoud is echter deze, dat de waarde van de goederen wordt bepaald dooi den tijd waarin men ze produceert. De orithlfsePiingspremie, de winst enz. noemt Marx de meei''»'2A.rdc. Op die waardeleer is een uitvoerige crnifk. ge oefend door Böhni Bahwerck, Treub, Kropotkin en door den medestander van Domela Nieuwenhuis Chr.Cornelissen. De critiek komt dus niet van een kant en men moet erkennen, dat de soc. dem. hebben nagelaten die critiek behoorlijk te weerleggen. Yerder laat ik dit rusten. Yan meer belang zijn een tweetal uitvloeisels dezer kere perzikken aten?" „Perzikken? Hebt gij die dan bij u?" „Of ik! Ik dacht, het zou u een aan gename verrassing zijn, in de woestijn van den spoortrein, een dergelijke oase te vinden... Daarom heb ik van morgen nog perzikken cn abrikozen gekocht uw lievelingstruit puike waar, en daarbij goedkoop!" „Hoe heerlijk!" zeide hij vriendelijk en tikte haar voorzichtig op de wang, als vreesde hij de sluimerende zenuw achtigheid weer op te wekken. „Maar daar zit ik nu met mijn arm zalige pralines, die ik door Zapp liet halen. Armzalig zijn zij trouwens niet; puike' waar van Kühling en Bor- nemann, Koningstraat. Ik ken uw lief hebberij! Ziet ge, daarginds dat pakje in den zijzak van mijn overjas!" Hij wees haar het net, waarin zijn jas naast hunne reistasschen lag. „Hoe lief van u!" zeide de de jonge vrouw en greep zijn hand. „Aan zulk een kleinigheid te denken, en den ou- ontbeerlijken Zapp er voor uit te zen den!" Wordt vervolgd.)

Historische kranten - Archief Eemland

De Eemlander | 1904 | | pagina 1