AFBRAAK INBOEDEL, Inboedel, D. J. SMITS, Advertentiën. AFBRAAK, Yrijwillig Erfhuis, Vrijwillig Erfhuis Vereenig ittg Voor de JCunst. OPENBARE VERKOOPING De Deurwaarder D. C. PRINS De Deurwaarden D. C. PRINS De Deurwaarder D. C. PRINS Brillen en Pince-nez Langestraat 20. Tapijten, Gordijnen. Karpetten, Loopers, Vitrages, Tules, Linoleums. Zeilen. Behangerij Stoffeerderij. een geloof aan leerstellingen of een beweging van het hart? De antithese is daarom zoo verkeerd, omdat de zonen van eenzelfde land er door in twee groepen worden verdeeld. En nu moogt gij zeggen, dat de libe ralen, die antithese hebben geschapen, maar dan liegt gij, mr. S. want dat heeft Kuyper gedaan. Wij nomen het den ambtenaar Kuy per, die Lindeman ontsloeg, dien amb tenaar nemen we het kwalijk, dat hij ons uitscheldt voor paganisten (applaus.) Ku heeft mr. Sybrandy gesproken van het moderne levensbeginsel. Wat staat daar tegenover? Het orthodoxe? Dat Samuel van Houten den zelf moord weer in eere wilde hersteld zien, moet als bewijs dien en voor het paganis- tisch karakter. Maar dan zeg ik, dat Ds. Rudolph, die zelf op wilde trekken om als beul te fungeeren zeker ook pagauistisch is (a p p 1 a u s). Waar komt uw christelijk beginsel duidelijk in uit? Als dat er is moet het toch in de wetten van dit ministerie zijn weer te vinden. Ku aan het einde van het vierjarig tijdperk, moet die christe lijke levensbeschouwing toch in wetten zijn neergelegd. Dat is niet zoo. Gij zit vast aan de conservatiefste partij, aan Rome, die van ul uw maatregelen, door u opgenoemd, afkocrig is. De grootste antithese bestaat tusschen Rome en Dordt, hetgeen door niemand scherper is gezegd dan door Dr. Kuyper zelf. Mr. Sybrandy zegt, dat de mannen van de Hervormde kerk meer en moer het ministerie steunen. Ja, dat hebben ze gedaan in 1901, maar dat doen ze nu niet meer. Ik wijs op de houding van de Friesch Christelijk liistorischen cn op de brochure van Dr. van Leeu wen. Deze wijst op het streven van l)r. Kuyper om mannen van Rome en Dordt in den Hoogen Raad te brengen, mogelijk met de bedoeling om te kun nen verkrijgen wat hem in '86 is mis lukt. Mr. Sybrandy heeft ook weer de zweep van Mr. Troelstra gebruikt. Ook die moet ik hem uit de hand rukken Wij vrijzinnig democraten erkennen niet den klassenstrijd. De heer Du ys. En je wil tempo ren. Zelfs Treub, de meest rooie, zegt, dat de klassenstrijd niet bestaat. Dat is het groote verschil waaruit blijkt dat de vrijzinnig-democraten en sociaal-demo craten geen mannen van een richting zijn. De heer Sybrandy heeft gezegd, het zwaartepunt wordt verplaatst naar links en daarvoor als voorbeeld aangehaald Groningen. Drucker werd daar in 1904 gekozen tegenover van Houten, maar nu tegenover d'Aulnis staat hij vrij zwak. Eu als Amsterdam IX, Beverwijk en den Helder vallen, waar zijn dan de bewijzen. Kuyper is reactionair om de dood eenvoudige reden, dat hij verbonden is aan Rome, en hij zijn reactionaire plunje heeft moeten bergen. Ku de postwet. Als ik me niet vergis, is het Wirtz, die in de K. Pr. Gr. courant tegen dit wetje opkomt. Ook hij spreekt van Russische maatregelen en aan 't slot van het artikel zegt hij: Wij aarzelen niet het uit te spreken, dat het ons hoogst aangenaam zou zijn als deze wet niet ongewijzigd in het Staatsblad kwam en 't liefst zagen we het er geheel niet in. Hier is het dus een anti-rev. van wien de actie tegen de Postwet uitgaat. Over de staking zal ik niet spreken, maar mr. S. zegt, dat de anarchisten zich niet storen aan wetten en gebodeh daar wil ik, in Sybrandyaansche stijl redeneeren en zeggen, Kuyper is ook anarchist, want bij de onderwijsnovelle heeft hij zich ook niet aan de grondwet gestoord. Over de speetwet zal ik niet spreken, van nature ben ik zoo afkeerig van visch, dat ik mijn neus dicht knijp. Een stem. Het geldt hier de vrouwen. Ku de vrouwen dan, maar ik moet me er toch afmaken! Bij de onderwijswet treedt Kuyper als reactionair op. Door het aantal kleine schooltjes, dat zal verrijzen, wordt het onderwijs slechter. Kuyper heeft gezorgd voor pensioen aan vrouwen van openbare en bijzon dere onderwijzers. Maar daartegen is verzet gekomen van Idsinga en Fabius, die er in zagen een verloochening van het groote anti-rev. idee, terwijl mr. Heemskerk zelfs zei: het is een afglij den naar staatssocialisme. De openbare school wordt niet aan gevallen. Mr. Sybrandy moet maar eens lezen wat Ds. Van Grieken, Ds. Vonken- berg en Ds. Offringa hebben gezegd. Dan is het toch te gek om te zeggen: wij hebben niets tegen de openbare school, het is meer dan onziu om te zeggen: wij leggen de openbare school geen stroobreed in den weg. De Militiewetten hebben veel geld gekost, maar alle anti-revolutionairen hebben er toch voorgestemd zij dragen dus mede de verantwoordelijkheid. De heer D u y s. 't Is ook een pot nat. Dan zal ik den heer Duys uit zijn eigen brochure aantoonen, dat dit niet zoo is. Bij de verschillende stemmingen over het toestaan van nieuwe oorlogschepen stemden alle a. r. voor en liberalen tegen. Mr. S. moet dus niet zeggen, op de liberalen rust de verantwoordelijkheid, ook de a. r. hebben er aan meegewerkt. Kog even wil ik wijzen op de belas ting-politiek. Ik heb hier een blaadje' over de leugen der „bedrijfsbelasting en daarin lees ik: „De vrijzinnigen willen wel ook voor den landbouw bedrijfsbelasting invoeren, doch volgens het uitgewerkte plan van prof. Treub zullen de boerenarbeiders cn de huurboeron met een landgebruik van 10 ii 11 hectaren van gemiddelde opbi engst, beneden de grens der belast baarheid vallen en dus n i e t s te betalen hebbenzal een huurboer mot een land gebruik van 15 H.A., die hem f 75 per H.A. inkomen geven, betalen van f 3.71 tot f 4.50, naar gelang van de grootte van zijn gezin, dat wil zeggen dat hij minder betalen zal naarmate het gezin grootor is. Terwijl Dr. Kuyper door zijn tariefsverhooging boerenarbeiders, kleine cn groote boeren vrijwel zonder onder scheid wil laten betalen, als zij een gezin hebben zonder kinderen f 4.40, bij 1 kind f 5.50, bij 2 kinderen f 6.60, bij 4 kinderen f 8.80. bij 6 kinderen f 11. bij 8 kinderen f 13.20 enz. De clerieale woordvoerders verzuimen dus mede te deelen, dat de „christelijke" regeering de kleine en middelsoort boe ren en de boerenarbeiders veel meer wil laten betalen, dan zij volgens de vrijzinnige belastingplannen te beta- zullen hebben. Zij verzuimen eindelijk mode te deelen, dat niet alleen de kleine maar ook de grootere eigengeërfde hoeren zoowel wanneer hun eigendom vrij als wanneer het met hypotheek is bezwaard aan merkelijk (bij een grondbezit van 20 hectaren ongeveer 15 pCt.) minder zullen betalen volgens het v r ij zinnige, dan volgens het „christelijke" belastingplan. Zoo worden de kiezers door de cleri eale sprekers en kranten misleid. Ten slotte nog iets over het be ruchte blanco-artikel. Mr. S. stelt het voor, alsof wij vrijz. dem. er zijn inge vlogen. In 1901 gingen de Unie-hberaleu en wij een eigen weg. De Unie-liberalen nu zijn vooruitgekomen en willen het blanco artikel. Wij vrijz. dein. zeggen, wij kunnen nu in twee stappen bereiken wat we eerst in een stap wilden. Dat is het groote onderscheid weer met de sociaal-deinokraten, die zeggen alles of niets. Ik moet eindigen en moedig alle vrijzinnigen aan om te zorgen, dat de zege wordt behaald door den vrijzinnigen candidaat. De heer Duys. M. de V. Alvorens ik met het debat begin heb ik een kort verzoek en wel of het vergund is hier evenals bij de lezing van den heer Smeenge een collecte te mogen houden voor de stakende timmerlieden te Hilversum. (De voorzitter, na met den heer Sybrandy geraadpleegd te hebben zegt er geen bezwaar tegen te hebben). De hee,r D uys vervolgt Tegen één ding moet ik opkomen. Toen ik straks den heer Sybrandy in terrumpeerde moest ik mijn mond houden. En ik ben nog geen 2 minu ten aan het woord, vergadering, of ik word hier al weer telkens geïnter rumpeerd door den heer Sybrandy. Die moet 't ook niet doen. Dan moet gij, mijnheer de Voorzitter hem het woord ontnemen. Kog één verzoek heb ik. Wanneer ik 10 minuten van mijn debat af sta, mag ik die dan straks gebruiken voor repliek? De Voorzitter weigert. De heerDuys. Vooruit dan maar. Geen repliek. Ik vroeg het met het oog op den persoon van den heer Sybrandy. Wat de anti-these betreft, ook wij sociaal-democraten erkennen dat er tweeërlei levensbeschouwing. Haar mijnheer Sybrandy, ge zult me toe geven, dat al dat geklets van: we leven uit Gods Woord enz. op zich zelf nog niets beteekent. De eerste de beste schurk kan dat u nazeggen. Als gij Uw bijbel naleest, in het bijzonder de tien geboden, dan weet ge, dat die spreken zoowel van de plichten van den mensch jegens zijn naaste als jegens God. Vier geboden handelen over de plichten jegens God en 6 over de plichten jegens zijn naaste. Te zeggen, dat men daaraan hecht beteekent niets, maar uit d a d e n moet dit blijken. En in dien zin heeft dit Ministerie niet getoond Christelijk te zijn. Talma heeft gezegd, dat als zijn Christendom in strijd komt met zijn democratie, dat hij dan zijn demo cratie laat varen. Hieruit blijkt, dat hij het Christendom niet kent, want Christendom en democratie zijn een. En thans de ondergang van het Romeinsche rijk, volgens den keer Sybrandy te wijten aan het nieuw- Malthusianisme. De heer Sybrandy heeft een univer sitaire opleiding gehad en dat nog tvel aan een openbare universiteit. Bij de reputatie, die Sybrandy aller- wege in den lande geniet, had ik gedacht dat hij wel van de „Vrije" zou komen. Doch dit doorgelaten, de heer Sybrandy weet zeer goed dat de ondergang van het Romeinsche rijk een gevolg is geweest van de opeen- hooping van het groot- grondbezit. Ook daaraan zal de tegenwoordige staat ten gronde gaan en dat geeft juist het mooie aan onzen strijd. Ge had de boeren, burgers en buitenlui dat moeten zeggen en niet ze maar wat wijs moeten maken. Gij hebt het recht niet te spreken, wij leven uit oen bloempot des geloofs. Hoe zijn U w daden, mijnheer Sy brandy? 't Vorige jaar hebt ge gezegd hier in Amersfoort, sprekende over partijdige benoemingen, dat erin heel Brabant maar 3 katho lieke notarissen waren. En toen de heer Baukamp U toe riep: „In Bergen op Zoom zijn er al twee", toen antwoordde U met echte advocaterij„dan is de derde ergens anders." M. de V. Ik ben zelf kandidaat notaris en ik heb hier het jaarboekje van 1901 meegebracht en daaruit blijkt dat er toen in het arrondissement den Bosch 17 katholieken tegen 14 niet- katholieken stonden. Schaam U, mijnheer Sybrandy dergelijke schandelijke leu gens te verkoopen. (Luid applaus en bravogeroep/ De heer Sybrandy interumpeert, weer. De Voorzitter Ik kan U zoo niet door laten gaan. Gij gaat buiten de orde. De heerDuys: Vergadering, de heer Sybrandy heeft gezegd, dat we in het debat alles mochten bespreken. Ik verzoek U M. de V. mij 't spreken niet onmogelijk te maken. De Voorzitter: Zeg dat tot je eigen partijgenooten De heer Duys. Hoe durft U dat te zeggen. Toen ik de vorige keer tegen Oosterbaan debatteerde presen teerde een van Uw partijgenooten een jong baasje, een bakkersknecht mij een pak slaag? Nu de staking, 't Is brutaal dat een anti-revolutionair ons durft verwijten revolutionair te zijn opgetreden De Anti revolutionairen hebben zich zelf niet ontzien kerk deuren te foreeeren. Wat is er nu van die staking. De positie van het spoorwegpersoneel was ellendig. Jarenlang hebben ze bij de liberale ministeries op verbetering aangedrongen. Domela-Nieuwenhuis sprak er met vuur over in de Kamer. Maar het hielp niets. Die jarenlange onder drukking was de oorzaak van de uitbarsting in Januari 1903. Vroeger zeiden ze altijd, ga met je grieven naar de directies, vecht het daarmee uit. Doch toen de arbeiders de macht in handen hadden toen zei het politieke Christendom niet: „maak het met de directies uit!" In die dagen hebben we het namaak-Christen- dom in zijn macht gezien. Gij hebt ons den strijd opgedrongen. Kijk liever naar uw eigen partijgenoot Syveton in Frankrijk. Troelstra had eens moeten doen, wat die gedaan heeft. Maar daarover zwijgt de cleri eale pers. Bij de speetwet moest Millerand er bij gehaald worden. Doch dat is min. We erkennen den verburgelijkten Millerand niet meer als onzen partij genoot. Ik heb thans niet den tijd om alle door Sybrandy genoemde wetten te be handelen. Maar ik pretendeer, dat dit „Christelijk" Ministerie niet mag komen met een pensioneeriug voor 70-jarigen. Van de 100 menschen beleven er geen 30 de zeventig. In uw eigen bijbel staat, dat Mozes gezegd heeft, uw jaren zijn 70. Dus op 70 jarigen leeftijd zy"D de arbeiders al verplicht uit te knijpen. In andere landen is het beter. Daar krijgt de arbeider al op zijn 55 of 65 jarigen leeftijd. Als 't niet waar is M. d. V., dan liegt Dr. Kuyper, want aan hem ontleen ik de gegevens. (De voorzitter hamert en zegt iets) Wat ge van Vliegen gezegd hebt is meer dan schandelijk. Vliegen heeft gezegd, als een arbeider f 16 per week verdient, dat hij er dan niet op tegen zou zijn, hem eenige centen per week te doen betalen, waar bovendien de S. D. A. P. tegen is. En Kuyper a/j van de premie. Dat is geen vergelijking, mijnheer Sybrandy. Ik heb geen tijd meer om in te gaan op hetgeen de heer Moerman gezegd heeft, maar heel gaarne ben ik bereid eens met hem te debatteeren. 't Is wel noo- dig, dat hier het verschil tusschen het socialisme en liberalisme goed uiteenge zet wordt. Onthoudt dat beeld van de jas ver gadering. De Christelijken willen hun geestelijk leven aanpassen aan het zondige leven. M. de V. Alen toleerert hier allerlei leugens en opent en sluit do vergade ring mot gebed. Men speculeert op „de kleine luyden". Ik protesteer tegen de insinueerde wijze, waarop de rijksverzekeringsbank er bij gehaald is. (Voorzitter hamert). Ja. M. de V. ik wil eindigen meteen laatste protest! (Voorzitter beukt op de tafel, de ver vergadering is rumoerig. Er wordt ge schreeuwd: „nog 3 minuten heb je den tijd".) Ik wil mijn laatste zin uitspreken. (Geweldig gehamer, rumoer, eindelijk wat kalmte). Ik protesteer vergadering tegen de Judaspenning, die deze man op zijn borst draagt en in de stakingsdagen heeft veroverd. (Luid applaus.) De repliek van mr. Sybrandy geven we in het volgend nummer. Thans volstaan we met de mededeeling, dat de vergadering veer rumoerig werd. Toen mr. Sybrandy niet over de notaris kwestie sprak, maakte men hem daarop attent, waarop mr. S. met breed gebaar zei: Dat is thans niet aan de orde. De heer Duys riep: Dan is het al lang goed. Bid nu dan maar, waarop het overgrootc deel der vergadering de zaal verliet. Veel moest blijven liggen tot een volgend nummer. De heer en Mevrouw MIDDEL BURGPoïïbe betuigen hun dank voor de vole bewijzen van belangstelling, ondervonden bij de geboorte hunner dochter. Visites worden bij voorkeur afgewacht Maandag 22 Mei van 21/,4'/a uur. Woensdag, 17 Mei 1905. van eene belangrijke partij te AMERSFOORT. (i COKTANT.) is voornemens om op Woensdag, 17 Mei 1905, des voormiddags ten tien ure, in den tuin van het Café „Berg en Spoorzicht", bewoond door den Heer J. W. HAMEL, aan den Stationsweg te Amersfoort, om eontaut geld in hot Openbaar te verkoopen. Eene belangrijke partij bestaande in: Vele Planken, zoo goed als nieuw, Delen, Balken, Platen, Regels, Richters, Schroten, Latten, Schotten, Deuren, Kozijnen, Ramen en hetgeen verder te voorschijn zal worden ge bracht. Alles daags en 's morgens vóór den verkoop genommerd te zien. Maandag, 15 Mei 1905. wegens vertrek naar elders te AMERSFOORT. li COKTANT. te Amersfoort, is voornemens om op Maandag, den ]5n Mei 1905, des namiddags ten een ure precies, ten woonhuize van den Heer K. B. DE RUITER, aan den Paralelwcg 8 aldaar, wegens vertrek naar elders, om contant geld, in liet openbaar te verkoopen: l>eu goed onderbonden bestaande in mahoniehouten-en andere meubelen, waaronder: linnenkast, pe nantskastje, tafels, canapé, stoelen spiegels, schilderijen, 2 ledikanten, 3 pits gaskroon, gascom foor (3 vlams), gaslamp, vloerkleed, karpetten, gor dijnen, divers koper-, tin-, ijzer-, glas en aardewerk; voorts6jongen kippen en haan, kippenhok met loop en het geen vedder te voorschijn zal wor den gebracht. Soliede goederen mogen worden bijgevoegd. Alles 's morgens vóór den verkoop van af 10 uur genummerd te zien. Woensdag, 24 Mei 1905. wegens vertrek naar elders te AMERSFOORT. CONTANT. te Amersfoort is voornemens om op Woensdag, 21 Mei 1905, des voor middags ten ÏO ure precies, ten woonhuize van den AVeledelgestrengen Heer A. SIMONS, aan de Bergstraat No. 17 aldaar, wegens vertrek naar elders, om contant geld in het openbaar te verkoopen: Den deftigen en goed onderhouden bestaande in MAHONIEHOUTEN en andere MEUBELEN, waaronder: Spiegelkast, Linnen-, Penant- en andere Kasten, Bureau ministre, Tafels, Spiegels, Schilderijen, Gravures, Canapé's, Fau teuils, Stoelen, Pendules met Coupes, Gas- en andere Lampen, Fornuis, Vill en andere Kachels, Tapijt, Yloerkleeden, Karpetten, Loopers, Vloerzeilen, Gor dijnen en Overgordijnen, Ledikanten, Bedden met toebehooren, Mangel met Linnenpers, groot Bad met Geijser, zoo goed als nieuw, antiek porselein, Tafel zilver, waaronder 12 Lepels en Vorken, Soeplepel, 2 Vleeschpcnncn, 2 Suiker strooiers, Suikervaas en Karaft met zilver; verder divers Kristal, Porcelein-, Koper-, Tin-, Blik-, Ijzer-, Glas- en Aardewerk en hetgeen verder te voor schijn zal worden gebracht. Alles daags vóór den Verkoop op de gewone uren genummerd te bezichtigen in Goud, Double, Zilver, Nikkel cn Staal. Reparatie- en Slijpiurieliting voor Rrillen. BRILLEN op voorsckriit van h.h. Doctoren bij W. F. A. OHOEA'lliriZEN. Instrumentmaker Langestraat 42. Groote sorteering UTRECHT, NOBELSTRAAT 12. Tentoonstelling der ontwerpen voor een gedenkteeken voor wijlen Mgr. Dr. SCHAEPMAN. GEOPEND van 14 tot 31 Mei, dagelijks van ÏO5 uur. Leden vrij. Niet Leden 25 ets. Entree. HET BESTUUR.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eemlander | 1905 | | pagina 5