WEERBERICHT.
Thermometerstand
STADSNIEUWS.
Kerknieuws
Rechtzaken.
MEDEDEELINGEN VAN HET
KONINKL. NED. MET. INSTITUUT.
Opgemaakt voorm. 10.50 uur.
De Bilt, 2 Juni 1911.
Hoogste barometersta id 775.0 m.M. te
Kopenhagen, laagste 760.9 te Seydistjord
Verwaohting tot den avond van 3 Juni
1911. Zwakke tot matige Oostelijke tot
Z.O.-lgkc wind.
Gesteldheid van de lucht: Helder tot
lichtbewolkt, droog weer.
Temperatuur: Warmer.
barometerstand te AMERSFOOpT
Barometerstand hedenmiddag te 12 uur
766 inM.
Vorige stand te 12 uur 766 m.M.
te Amersfoort.
Hoogste gisterenP. 82
Laagste hedenuachtF. 52
Hedenmiddag 12 uurF 74
AMERSTOORTSCHE
BAD- EN ZWEMINRICHTING.
TEMPERATUUR van het water op Vrij
dag 2 Juni dos '9 morgens 7 uur is 67° F.
De Vereeniging „Handel en Ngver-
heid" houdt Dinsdag 6 Juni a s. des avonds
lialfnegeu haar maandvergadering in de
Zwaan. De agenda vermeldt de volgende
punten:
1. Voorstel van het bestuur adhaeBie
te verleenen aan het adres van de Ned.
Ver. van Sigaren-Winkeliers aan de Tweede
De nieuwe vertaling vak het
Nieuwe Testament.
Door Prof. Dr. H. OORT.
Uitgave van P. M. Wink
te Zalt-Bommel 1911 f 8.50.
II (Slot.)
In het vorig stukje werd toegezegd
eenige proeven te geven ter illustratie van
het daargeschrevene.
Laten wg daartoe kiezen Mattheus XI,
het hoofdstuk over Johannes den Dooper.
De vertaling zelve onderscheidt zich niet
opvallend van de oudere vertalingen (Sla
tenvertaling van 1635 Synodale van 1869);
gelijk doorloopend, is de vertaling korter
vloeiender en duidelijker; maar overigens
zijn er in dit stuk geen bijzondere vondsten
of grepen, gelijk elders wel; daarom reeds
iB de vergelijking juist eigenaardig.
Toch is er nog een andero reden ook,
waarom ik juist dit aanhaal nl. het licht,
dat op het hoofdstuk valt dooi Prof. Oort's
inleiding en aanteekeuingen.
Een aandachtig en doordenkend bijbel
lezer verwondert zich, waarom in Mat
theus XI zoo geringschattend door Jezus
over Johannes den Dooper gesproken
wordt.
Als deze bgbellezer de voorstelling bezit,
dat Johannes voor niet anders opgetreden
is dan om, als desbewust heraut van den
Messias, Jezus aan te kondigen als den
Koning van bet komende Koninkrijk der
Hemelen, als hem verder voor den geest
staat het schoone en bescheiden woord
uit Johannes Hl 30 „Hg (Jezus) moet
wasseu, maar ik (Johannes) minder wor
den", dan is hij verrast en niet weinig
teleurgesteld in Mattheus XI:11 te verne
men, dat die ijverige, geloovige, nederige
apostel van Jezus Christus nog minder is
dan de minste in het Koninkrijk der He
melen.
Kamer, tot steun van hun adres tegen het
debietrecht op tabak.
2 Voorstel van het bestuur adhaesie
te verleenen aan de motie en adres aan
de Tweede Kamer van de Algemeene Win
keliers Yereeniging te Amstardamjtegen het
ontwerp Tariefwet.
3. Voorsiel van het bestuur tot het
vormen van een Commissie ter beant
woording van vrageu, ingezonden door de
Commissie voor de middenstands enquete.
4 Ingekomen Stukken.
5. Mededeelingen.
Bij kon. besluit is een pensioen ver
leend van f 867 aan den heer H. W. de
Heus, vroeger directeur der Rijks-Normaal
lessen alhier.
De heer T Bos, loorling van de
Rijks Normaallessen albier slaagde gisteren
te Utrecht voor het examen vrije- en orde-
oefeningen
Aan den 2cn cursus der oefenings
batterij in de legerplaats bij Oldebroek
zullen deelnemen de le luits. J. van Andel
en A. Josephus Jiita, van het le reg.
veld-arf.
Op de j.l. Dinsdag gehouden, druk
bezochte huish. verg. van do Ned. Ver.
tot Afsch. van Ale. Dr. konden 9 nieuwe
leden en 5 begunstigers worden inge
schreven. Haar onderafd. do Zangvereen.
,De Blauwe Vaan" telt thans meer dan
50 h-den.
Zondag 18 Juni wordt een wandeltochi
naar Woudenberg gehouden, midden Juli
een naar Soesterberg en begin Augustus
nog een meeting.
De Tucht-Unio zal op Vrijdag 30
Juni haar algemeene vergadering to Amers
foort houden
Te Utrecht slaagde gisteren voor het
examen voor onderwijzeres onze stadgenoote,
mej. G. J. van Gelder.
De Ned. Waterpolo-comrnissie ver
gaderde gisterenavond te Amsterdam en
deelde de Ainersf. Zwoin- en Poloclub in,
in de tweede klasse.
Voor de competitie werden voor deze
club de volgende data en wedstrijden
vastgesteld.
18 Juni. A. Z. on P. C.A. Z.
(Amsterdam.)
25 Juni. Triton (Weesp)A. Z. en P. C.
9 Juli. A Z. en P. C.Triton.
16 Juli. A. Z.—A. Z. en P. C.
Welnu we slaan de vertaling van Profes
sor Oort op en vinden daar allereerst een
inleiding op dit hoofdstuk, waaruit ik een
stuk citeer.
„De hoofdzaak is het
„oordeel over Johannes den Dooper. Om
„wat hier van hem gezegd wordt te ver
staan, moet men uitgaan vau het feit, dat
„geruimen tgd naast de christengemeen
ten groepen van aanhangers van Johannes
„bestaan hebben, die óf niets van Jezus
„wisten öf niet in hem, maar in Johannes
„deu Verlosser zagen. Wij treffen hen in
„Handelingen XVIII 24 XIX 7 aan.
„Ook overleveringen bg' een lateren schrg-
„ver gewagen van leerlingen van Johannes
„die hem den Christus noemden; en de
„plaats die de Dooper in het vierde Evau-
„gelie inneemt is het best daaruit te ver
klaren (zie op Joh. 1 19-39). Onze
„Evangelist nu stelt zich mede ton doel
„deze overschatting van Johannes tegen te
„gaan en de gansch eenige beteekenis van
„Jezus te verkondigen. Hij laat Johannes
„ougeloovig althanB aarzelend staan
„tegeuover Jezus, cn dezen zich niet alleen
„op zijn wonderen beroepen, maar ook op
„het feit dat hij aan armen de blijde mare
„brengt dat het Godsrijk nadert en zg
„daarin kunnen komen (26). Al was
„Johannes meer dan profeet, hg was toch
„niet meer dan de voorloopei van den
„Heer en stond buiten het Godsrijk (715).
„Hieraan wordt vastgeknoopt de gelijkenis
„van de op de markt spelende kinderen,
„waarin het onderscheid is to zien tusschen
„den stroeven Johannes en „den vriend
„van tollenaren cn zondaren""
„Zgn dit
„de leidende gedachten van den evangelist
„geweest bij het in elkander zetten van
„dit stuk, dan blijkt dat hij, nevens hooge
„waardeering van wonderen, een diep
„inzicht heeft gehad in hetgeen Jezus van
„Joodsche leeraren en Griekschc wijs-
„geeren, ook van Johannes den Dooper,
„onderscheidde: het zaligspreken van
„„armen naar den geest.""
STATENVERTALING.
2. En Johannes, in de gevangenis ge
hoord hebbende de werken van Christus,
zond twee van zgne discipelen;
3. Eu zeide tot hem: Zgt gg degene,
die komen zou, of verwachten wg eenen
anderen'?
4. En Jezus antwoordde en zeide tot
hen: Gaat heen cn boodschapt JohanneB
weder, hetgeen gg hoort en ziet:
5. De blinden wordon ziende, en de
kreupelen wandelen; de melaatschen worden
gereinigd, en de dooven hooren; de doo-
den wordon opgewekt, en den armen wordt
het evangelie verkondigd.
6. En zalig is hij, die aan mij niet
zal geërgerd worden.
7. Als nu deze heengiugen, heeft Jezus
tot de scharen begonnen te zeggen van
Johannes: Wat zijt gg uitgegaan in de
woestijn te aanschouwen? Een riet, dat
van den wind ginds en weder bewogen
wordt?
8. Maar wat zijt gg uitgegaan te zien?
Eenen mensch, met zachte kleederen be
kleed? Ziet, die zachte kleederen dragen,
zijn in der koningen huizen.
9. Maar wat zijt gg uitgegaan te zien?
Een profeet? Ja, ik zeg u, ook veel meer
dan een profeet.
10. Want deze is het, vau deuwelken
geschreven staat: Ziet, Ik zeilde mijnen
engel voor uw aangozigt, die uwen weg
bereiden zal voor u heen.
11. Voorwaar zeg ik u, onder degenen,
die van vrouwen geboren zgn, is niemand
opgestaan meerder dan Johanues de Doo
per; doch die de minste is in hot koningrijk
der hemelen, is meerder dan hij.
12. En van de dagen van Johannes den
Dooper tot nu toe, wordt het koningrijk
der hemelen geweld aangedaan, en de ge-
weldigers nemen hetzelve met geweld.
13. Want al do profeten en de wet
hebben tot Johannes toe geprofeteerd.
14. En zoo gij het wilt aannemen, hg
is de Elias die komen zou.
15. Wie ooren heeft om te hooren,
die hoore.
Verduistering door een advocaat.
Overeenkomstig den etsch van het O. M.
veroordeelde de Amsterdamsche Rechtbank
den Utrecluschen advocaat en procureur
mr. H. tot 2 jaren gevangenisstraf wegens
OORT'S VERTALING.
Toen Johannes in de gevangenis hoorde
van de werken van den ChriatuB, liet hij
hem door zijn leerlingen vragen:
Zijt gg degeen die zou komen of moe
ten wg op een ander wachten?
En Jezus gaf hun ten antwoord: Gaat
aan Johannes melden wat gg hoort en
ziet: blinden zien weder en lammen gaan,
melaatschen worden gereinigd en dooven
hooren, dooden worden opgewekt en armen
vernemen de Blijmare. En zalig is hg die
aan mij geen aanstoot neemt.
Toen zg nu heengingen, begon Jezus
tot de schare over Johannes te zeggen:
Wat zijt gg in de woestijn gaan zien? Een
door den wind bewogen riet?
Maar wat zgt gij dan gaan zien? Een
in sierlpke kleederen getooiden mensch?
Neen, do lieden die sierlgke kleederen
dragen zgn in do huizen der koningen.
Maar waartoe zgt gij heengegaan? Om
een profeet ie zien? Naar waarheid zeg
ik u: Een die zelfs meer dan een profeet is.
Hg' is het van wien geschreven staat:
Zie ik zend mijn bode voor u uit, om den
weg voor u te banen.
Voorwaar zeg ik u, onder wie uit vrou
wen geboren zgn is geen grootere dan
Johannes opgestaau; maar de minste in
het Koninkrgk dor Hemelen is grooter dan
hij. Van de dagen van Johannes den Doo
per sf tot nu toe wordt stormgeloopen op
het Kroninkrijk der hemelen, eu bestormers
grijpen er met geweld naar. Want alle
profetieën en de Wet eindigen met Johan
nes. En indien gij het wilt aannemen, hij
is Elia, die zou komen.
Wie ooren heeft hoore
verduistering van 10,000 mark ten nadeele
van ecno Duitsche dame, eene cliënte, die
hem dat bedrag had toevertrouwd, welke
hij aanvankelijk belegd had in effecten bg
een firma op het Damrak, doch kort daarna
deze liet verkoopen en zich het bedrag
toeeigende.
Prof. Oort teekeut o.a. bij 1115 aan: „Dit is een raadselachtig stuk. De woor
den van de dagen van Johannes den Dooper af tot du toe (vs. 12) onderstellen een
vrg lang tijdverloop tussehen het leven van Johannes en het uitspreken van dit woord
Dus ligt hier voor ons een oordeel over Johannes, niet van Jezus, maar van een later
levend man. Dat oordeel was niet zeer gunstig. Hoe groot hij ook was geweest, hij
behoorden tot den ouden tgd uatuurlijk omdat hij niet in Jezus al9 den Christus ge
loofde; daarom ging de minste der geloovigen hem voor. Wel nadert inet het optreden
van JohanneB het Godsrgk, maar alleen ongeduldige, onstuimige menschen trachten er
in te dringen, in plaats van Btil geloovig de vestigiug er van af te wachten;
En nu nog enkele meer opvallende verschillen bg' de vertaling; voor ue verande-
dering neem ik thans ter vergelijking de synodale vertaling (1869).
SYNODALE VERTALING. OORT'S VERTALING.
MATTH. XXII2.
Het koninkrgk der hemelen is gelijk Het gaal met het koninkrgk der hemelen
aan een koning, die.... als met een koning, die...,
Matth. XXII: 15.
Toen gingen de Farizeërs been en Toen gingen de Farizeërs samen over-
beraadslaagden, om hom met woorden te leggen, hoe zij hem door een strikvraag
verstrikken. zouden vangen.
Matth. XXV: 23.
Wèl gedaan, gg goode en getrouwe Goed zoo, brave en trouwe slaaf. Over
dienstkuecht! Over weinig waart gg getrouw, weinig zgt gg getrouw geweest, over voel
over veel zal ik u stellen: ga in tot de zal ik u aanstellen; kom op het feetmaal
vreugde uws hceren! van uw heer.
Marcus VI: 20.
want Herodes vreesde Johannes, weteDde want Herode6 was bevreosd voor Johannes,
dat hij een rechtvaardig en heilig man was, omdat hg wiBt dat hg een rechtschapen en
cn hij bewaakte hem; en als hg hem heilig man was; zoo zorgde hg voor zijn
gehoord had, deed hg veel, en hg hoorde veiligheid, en als hij hem hoorde, raakte
hem gaarne. hij in groote verlegenheid en luisterde toch
gaarne naar hem.
ten slotte uit de gelijkenis van den verloren zoon als de oudste zijn vader wrevelig
onrecht verwgt:
Lucas XV30.
Maar nu deze uw zoon gekomen is, die uw Maar nu die zoon van IJ komt, die uw
goed met hoeren heeft opgemaakt, hebt ge goed met gemeenc vrouwen heeft doorge-
voor hem het gemeste kalf geslacht! bracht, slacht ge voor hem het gemeste kalf!
Hoe teekouend is dat: „die zoon van U" tegenover hot statige, maar ongevoelde
„dezo uwo zoon" cn hoeveel kieBcher ook is Oort's vertaling.
Pas na geregeld en niet te kort gebruik zal men over deze vertaling ten volle kunnen
oordeelen; maar nu aireede mogen wg zeggen dankbaar zeer dankbaar te wezen voor
wat ons hier geboden wordt.
Amersfoort 27 Mei 1911.