Katholiek Nieuws- en Advertentieblad No. 36. Zaterdag 6 December 1890. Vierde Jaargang. DE EEMBODE voor Amersfoort, Apeldoorn, Baarn, Barneveld, Blaricum, Bussum, Driebergen, Eemnes, Harderwijk, Hilversum, Hoogland, Laren, Leusden, Naarden, Nijkerk, Soest, Stoutenburg, Veenendaal en Zeist. Verschijnt eiken ZATERDAG. Abennementaprija per drie maanden: Franco per postf 0,40. fzond erlijke nummersf 0,05. BureauKrommestraat, F 241, Amersfoort. Uitgave van de Vereeniging De Eembode. Prijs dar Van 1 tot 6 regels Voor iedcren regel meer uiterlijk Vrijdagavond Sint Nioolaas. Wanneer dit nummer den lezer in handen komt, heeft de beminde kinder heilige alreeds op den vooravond van het groote feest weer dapper huis ge houden onder het jonge volkje. Zeker het is een avond, die, Ijlkcn jare door de jeugd weer blijde begroet, ook voor de overige huisgenooten zijne aantrek kelijkheid blijft behouden, en die moge lijk daarom wel aan menigen schilder en schrijver tot een uitgelezen onder werp heelt gediend 0111 een echt kunst juweeltje te leveren. Ook wij behoeven ons maar die zalige dagen der jeugd weer voor den geest te roepen om te welen, hoe op den bewusten avond vrees en hoop beurtelings het kinder hart kwamen bestormenvrees wel op het eerste gezicht van den ontzagwek- kenden Sinterklaas, waarvoor zich de oude huisknecht of een peetoom zoo gaarne wilde leenen, maar een vrees en een angst, die al heel gauw tot dolle pret oversloeg, als op de ernstige be risping van den grooten Man eene uil- deeling van de kostelijkste versnaperin gen en snuisterijen ging volgen. Doch wij zouden de aloude traditie te kort doen, wanneer wij hier van het St. Nicolaasfeest alleen maar een kin derfeest wilden maken. We welen het allen te goed om het te durven ont veinzen, hoe ook volwassenen en ouden van dagen, ja hoe we zelf nog gaarne met een surprise van St. Nicolaas wor den verrast, en hoe in menigen huise- lijken kring de St. Xicolaas-avond een welkome gelegenheid is, om een recht gezellige, min of meer feestelijke bijeen komst met vriend en kennis te houden. Het vreemdste van het geval even wel is, dat jan en alleman hierin vol ijverig meedoet, onverschillig van welke kleur of religie, met andere woorden, dat Roomsch en niet Roomsch, Protes tant en Israëliet, Orthodox en Modern deelneemt aan een feest, dat, al wordt het gemoderniseerd, toch in ieder geval, zij het slechts om zijn oorsprong, eene Roomsche tint blijft behouden. Ik zeg ,al wordt het gemoderniseerd"; want om te weten, hoe er onder anders- gezinden al vreemd met onzen Heilige wordt omgesprongen, en hoe de feest viering met hare eigenaardige volksge bruiken op belachelijke, soms eigelijke wijze wordt verklaard, zou men alleen inzage dienen to nemen van sommige hunner persproducten, die bij gelegen heid van dit feest als zoogenaamde St. Xicolaus-nummors de wereld worden ingezonden. Daarin wordt de historische persoon van den bisschop wel niet juist over boord geworpen dit ware al te vermetel doch zijn arbeid en won dervol leven wordt er eenvoudig als legendarisch voorgesteld, en het ontstaan en de eigenaardige wjjze van verecring, welke door de Christenheid gedurende vele eeuwen dezen heiligen Weldoener is ge bracht, vindt er o. a. zelfs men zou het haast niet kunnen gelooveu eene meer dan bespottelijke, ja schandelijke verklaring, in hetgeen er van eene afgo dische verecring van den Germauuschen God Wodan uit de heidenschc tijden hier te lande zou zijn overgebleven. Maar genoeg, we laten ons verder hiermede niet in, hoe de niet katholieke wereld, welke stoutweg zelfs den oor sprong van het St. Nicolaasfeest durft miskennen, dit feest al moge vieren wij vragen alleen, hoe het mogelijk is, dat in een land, waar het staatsleven na den storm der Reformatie een zoo anti-Roomsch karakter heeft aangenomen, waar de pnpenvrccs niet het minst dooi den onbezweken ijver van Orthodoxe pre dikanten nog dagelijks wordt levendig gehouden, de glorierijke sterfdag van een heiligen Bisschop door allen, al is hel dan met koek en banket, in broederlijke eendracht wordt gevierd. Me dunkt, voor dit anders zoo on verklaarbare feit is wel geen andere reden to vinden, dan de populariteit, welke de weldadige Heilige van de vroegste tijden reeds af bij ons volk verkreeg, en welke St. Nicolaas tol een echt Hollandschen Heilige gemaakt heeft. Zeker het oude Katholieke Amsterdam, dat nog tot op den htiidigon dag zijne tradi- tioneele deugd van milddudigheid niet ver loochent, komt hiervan de grootste eer toe. Het is bekend, hoe Neorlands hoofd stad, toen zij niet meer dan eene arme visschcrsplaats was, zich reeds den heiligen Bisschop van Myra tol pa troon heeft verkozen, en hoe, nanrmale zij zich uitbreidde en grooter werd, bij hare inwoners ook de bijzondere deugd van dezen Patroon, de groote weldadig heid gepaard aan eene oprechte voor liefde voor de jeugd, steeds meer en meer navolging vond. Ook dit hun edel voorbeeld bleef niet zonder uilwerking. Daar volgens vast gebruik het jaarfeest van den Schutsheilige niet alleen plechtig in hel bedehuis werd gevierd, maar ge durende lipt verder verloop van dien dag tevens in den familiekring slichtend en tegelijk lustig werd voortgezet, zoo had rnen ook van St. Nicolans-dng een kerkelijk en een huiselijk feest weten te maken. Aldus geschiedde het, dat deze geheel eigenaurdige vereering van Am sterdams Patroon zich allengs ook over de verschillende streken des lands voort plantte; en hoewel die viering in den loop der tijden al eenige wijziging on dervond, toch bleef zij haar kenmerkend karakter behouden, hetwelk hierin be stond, dat men ter eere van St. Nicolaas op zijn feest de noodlijdenden en vooral de jeugd wilde gedenken om ook hen volop in de algemeenu feestvreugde te doen deelen. Ongetwijfeld hebben onze lezers hel feest van St. Nicolaas nooit anders beschouwd dan als een feest, waaraan de godsdienst ten grondslag ligt. Daar om zullen zjj naar die overtuiging huns harten nu weer zoo min als hunne kleinen ook de armen niet willen ver gelen, om daarna aan den huiselijken haard Sint Niklaas des te blijder te vieren. V. C. t. A. C) Myra. tail Lyoië in Kle-ir BUITENLAND. liet Bestuur van de „Vereeniging voor het katholieke Duitschland" welke vereeniging Dr. Windlhorst tot ee-e- voorzitter heeft en dezer dagen is gesticht, hooit eene oproeping gericht aan het Katholieke Duitsche volk. waarin 0. a. wordt gezegd De socialisten voelen, dat zij in de katholieke bevolking van Duitscbland hunne krachtigste bestrijders vindendaarom hebben zij op Ifuii congres te Hallo, het katholicisme for meel don oorlog verklaard. Keu aantal katholieken uit alle gedeelten des rijks hebben dientengevolge besloten, de bo vengenoemde vereeniging op te richten, die. ten doel heelt, de dwalingen en de pogingen ter omverwerping op maat schappelijk gebied te bestrijden en de christelijke maatschappelijke orde te ver dedigen. leder meerderjarige katholieke Duitscher kun tegen betaling eeiier juar- lijkseho contributie vun een murk lid dezer vereeniging zijn. Het komt er nu op aun, in gesloten gelederen legenden nieuwen vijund op te trekken, door een ulgcmecncii Duitschcu bond te vormen, waardoor de krachten georganiseerd, de middelen Vermeerderd, de werkzaamheid in de pers en in vergaderingen uitge breid kunnen worden, opdat de tegen stander tol zelfs het laatste dorp vinde toegerust en overal in den lande zijne dwaalleer sluile op waarheid en macht. De Duitsche bisschoppen hebben onlangs in hunne bijeenkomst te Fulilu ge waarschuwd legen de dreigende ken- tcekenen van naderend gevaar. Ken vas'. aaneengesloten samengaan zul bun ten bewijze strekken, dut het volk hunne herderlijke oproeping heeft begrepen. Kn dal de Duitsche keizer iu vereeniging met de Duitsche vorsten, heeft afgezien van eene politiek die door middel van politiemaatregelen denkbeelden wilde be strijden, is ongetwijfeld ook geschied in het vaste vertrouwen, dat dn christelijke geest van het volk nog sterk genoeg is om de voor Kerk en Staat verderfelijke denkbeelden te overwinnen. Laat dus alle standen, hoog en lang, geestelijken en leeken, werkgevers en werknemers, zich aansluiten aan de vereeniging, om den invullenden vjjand te weren, den Keizer in diens goede bedoelingen te steunen, troon en altaar te verdedigen, onder de goedkeuring van I'aus en Bis schoppen. ,Op die wijs", zoo eindigde de oproeping, „zul voor het volk het H. Geloof behouden blijven, en dit is de belangrijkste, de grootste daad van sociaul of maatschappelijk belang." Uit Brussel wordt gemeld, dat de lautsle uit Congo ontvangen berichten inhouden, dat talrijke benden Arabische slavenhandelaars, die naar Sankourou waren getrokken, met groot verlies zjjn teruggeslagen door do troepen van het kamp van Sunkourou, aangevoerd door den Belgischen luitenant Descnmps. Groote hoeveelheden verboden vuurwa penen zijn tc Hu nana in beslug genomen ten luslu vuu dc Nieuwe Afrikaansche Vennootschap te Rotterdam. Het Weenor FrtmdtnblaU zegt, dat Dinsdag de eurstu vergadering heeft plaats gehad vuil de commissie voor een nieuw douane-systeem voor Duilsch- huid en Oostenrijk. Kulnoky deed de duuruun verbonden bezwaren uitkomen, muur drukte dc hoop uit, dat dc on derhandelingen tot een gewonscht einde zouden leiden, zoadat ook nu op het gebied van den handel de vriendschap zou heerschen, die lusschen Duitschland en Oostenrijk reeds op politiek gebied beslaat. In het Engelscho Lagerhuis werd Dinsdag door den heer Chaplin inede- deeling gedaan van eene kennisgeving der Nederlandse!» regeering, dut het 1 district Vauls sedert 11 Nov. van vee- I ziekte vrij is. Duur echter die ziekte nog I in België bij de Nederlandse-I» grens I hoerseiit, achtte hjj den na de kennis- I geving verstreken termijn nog niet vol doende oin de opheffing van liet verbod 1 van vee-invoer uit Nederland te recht vaardigen. Kvenwel bestaat bij de Brit- scho regeering geenszins het verlangen dc beperkingen te laten voortduren, wumieer zjj veilig kunnen ingetrokken worden. BI N N E N L A NI). DOOD DEB KONINGS. Torslond na li.-l vertrek dor heide Koningin nen werden Maandag oil hot boo toebereidselen gemaakt voor do plechtige overbrenging vun hal Stoffelijk ovenehot vim Koning Willen. III. [Ie rouwlroin vertrok van Apeldoorn onder salvo's en de muziek der kapel Kouwmihoven uil Arnhem. Te n.irneveld en Vonrlliojjien be groetten de burgemeester* en Wethouder» den Irein. Te Amorefoort wuron dc Mliulterjj en het garnizoen op liol perron tn hal exercitieveld op- ;n knie» op den lijkwagen. De hurgenie. To Gouda >-n le Woerden bewen teryen en het garnizoen do inilllairo eer. Lange den gebeden weg waren overal op de FEUILLETON. Mijn oude werkman. DOOR FHILOPOHOS. UI „Mjjne ouders waren zeer brave mensdien," zoo begon bjj bjj zekere gelegenheid my zjjn wedervaren ta verhalen, .maar die bard moes ten tobben, om met eere door de wereld te komen. Toen ik nog maar een kind was. had mijn vader, dit metselaar van zjjn handwerk was. het ongeluk van een steiger te vallen, waardoor hij zich inwendig erg bezeerde. Wel was het later weer genezen, maar toch werd hjj niet meer zooals bjj vroeger was geweest. den winter niet veel le verdienen is, en dear mjjn vadtr zich in den zomer nog in acht moest nemen, was hel inkomen, waarvan wjj leven moesten, niet zoo groot, dat wjj hel hoog noo- digeop tijd konden bekomen." .Gelukkig had ik eene moeder, zooals er niet beter, worden gevonden. Met het weinige geld, dat mjjn vader verdiende, wist zy hei zoo te schik ken, dat onze behoettige toestand voor aoderen verborgen bleet. Vooral ook doordat ouzo klee deren zoo zorgvuldig werden onderhouden, meende men, dat bjj ons in huis nog welvaart heerschte." „Dal was 't juiat wat mjjna goeda moeder it leven zoo zorgelijk maakte. Te 1 eerge- bljjken, en toch te weinig verdiensten om het hoognoodige te bekomen, daarom leed ze meer dan iemand weten kon. Zelf voor vadei en my hield ze het ook zorgvülJig verborgen, 0111 ons daardoor verdriet te beaparen." „Van vroeg tol laat was ze altjjd onvermoeid bezig. Een stuk grond, hetwelk bjj onze woning lag, werd door ons le zameu bewerkt, ofschoon, „Zoo lubden we voort, lol ik deo leertip! van ryflien jaren bereikt had, toen my voorgoed le oogen voor de zorgen des levens werden opengedaan. De toestand van myo vader werd too, dal hjj op zekeren dog van zijn 'werk te buis kwam. lich geheel ziek le bed begal, en niet meer herstelde. Wal er toen in bel hart van myne goede moeder omging, is wol te den ken. Zjj werd al stiller en afgelrokkener. en wanneer ze alleen was, deed ze niets dan bidden ra somtijds ook schreiendit bemerkte ik alleen, als ik onverwachts by hair kwam, maar dan bad ze altjjd nog een voorwendsel om ine in eindelijk mjjn brave moeder onder haar hart zeer dreigde te bezwijken, daar onze loesland allertreurigst werd. Het verdriet stond haar op het gelaat te lezen, on toch droeg ze haarleed met de volsle or.derwerpiug aan Gods H. wil. „Op zekeren vrjjdag avond, ik kan bet mjj nog herinneren, alsof .!och. beste frons j gedaa den goeden God, geen uitkomst meer. Ik heb honger geleden, dat ik er erg machteloos van geworden ben, maar dat is nog niets, als ik nog maar redding wist. O! hol valt mo zoo hard om je dat te zeggen, maar ik kan het niet lan ger onder ma houden, want ik heb bijna den laatsten cent opgeteerdik heb niets meer om te verkoopen, of onze armoede komt er door u grond genageld. verwyten, want 1 in, was ik klaar en gevraagd en ook wel gekregen, maar dal was slechts voor enkelo dagen, en daarbij moor voor een klein loontje, Ook bjj anderen zocht ik al nomen, al wilde ik nog zoo graag, had mjjne verdienste toch niet zoo heel veel te beduiden." „Nooit zal ik echter dal oogenblik op dien avood vergelen. Mjjne zielibedroefde moeder rnoeet geholpen worden, dat atond vost; maar „Moeder hot lang zouden we hel nog kun- Zouden we hel nog acht dagen kunnen redden; ik geloof bepaald dat onze liove Heer dan wel „tk wilde mjjne moeder moed inspreken en zelf was ik hjjna hopeloos. Tocli deed het baar goed, dit bemerkte ik dudeljjk, en daarom zei ze .ja, beste Krans, wo moeten den goeden God maar bidden. Die zal omi zeker niet aan onze ellende overlaten. Maar wal ik je smeek, je moet volstrekt niet» van onzen loeatand aan vader of aan je broertje laten merken, want dat zou je vader nog ongelukkiger maken." .Ze kneep mjjne beide handen, «lie goede or hardvochtig en liefdeloos zjjn. Want, 0 et guat zoo gemakkelijk, als ze soms klachten ooren van degenen die in kommervolle om- iandigheden veikoeren, om danjte léggen ja, u moaten «e het n .Met wolko lieldolc klagen, nog al'gcschoi inigen, om met hot Ijjrf aeht w. lorgeii I aan lujj, dia toch ook in de loekotnslige ellen- Later heb ik dikwjjla legen me zeiven gezegd." 100 onderbrak de oude zjjn verhaal, .uls de menschen, die in de wereld soma 100 bemid deld zjjn, eens getuigen waren van bet ver borgen leed, dal onder ona soort van menschen soms gediagen wordt, dan zoudan ze veelmin- te komen, evenwel al met zorge lijk genoeg is. Van een arbeidersloon, als de vrouwen liet huishouden zindeljjk en knap wil len besturen, kan waarlijk niet veel worden overgelegd, dat heb ik zelf maar al te goed bjj ondervinding." „Ik ging dien avond," zoo ging de oude man weder met zjjn verhaal voort, .zonder te eten, want dal kon ik onmogelijk doen. na ge slapen viel niet ta denken." .Nooit heb ik harloljjker en vuriger den goe den God gelieden, dan ditn naeht, welken ik 100 geheel slapelooa doorbracht. Toen werd het m(| ook eerst recht duideljjk welk een verdriet mijne goede moedor reeds geleden had lev. ajjn."

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1890 | | pagina 1