Katholiek Nieuws- en Advertentieblad Rodolf van Eschborn. Zaterdag 11 Februari 1893. Zesde Jaargang. DE EEMBODE voor Amersfoort, Apeldoorn, Baarn, Bameveld, Blaricum, Bussum, Driebergen, Eemnes, Harderwijk, Hilversum, Hoogland, Laren, Leusden, Naarden, Nijkerk, Soest, Stoutenburg, Yeenendaal en Zeist. Verschijnt eiken ZATERDAG. Abonnementsprijs por drie maand Franco per post f 0,40. BureauKrommestraat, F 227. Amersfoort. Uitgave van de Vereeniging De Eembode. Pril» dor Advertent! tm Van 1 tot 6 rogelsf 0.30 Voor iederen regel meer- 0.05 Correspondantila en Advertentién moeten uiterlgk Vrydegavead vóór 6 ure ana het bureau bezorgd zijn. KARAKTER. m. (siot.) Nn wjj in ons vorig artikel hebben uiteengezet, waarin het katholieke karak ter bestaat, is het geenszins moeilijk aan te loonen, wat de karakterloosheid van som mige katholieken is. Alles, wat een katho liek karakter bezit, mist de karakterloos heid óf geheel óf gedeeltelijk; waar het eerste ons het heerlijkste schouwspel ont vouwt der treffendste harmonie, daar zien we in het tweede de stuitendste disharmo nie, de schrilste tegenspraak tusschen het teeken en 't beteekende, tusschen naam en daad, tusschen geloof en belijdenis, tusschen godsdienst en leven. Het is een wangestalte in de zedelijke orde, het Janosbeeld, met zijn twee aangezichten, gelijk; van de eene zijde toonen zjj het merkteeken van Christusvan de andere zjjde loochenen zij het door hunne daden. Stilzwijgend gaan wij de karakterloos heid voorbjj der diep zedelijk gezonke- nen, die alle gevoel van menschelijkheid hebben uitgeschud en slaven zijn ge worden van de bedorvendste hartstoch ten. Liever willen wij de aandacht ves tigen op drie soorten onder de Katho lieken, wier karakterloosheid wij in korte trekken zullen schetsenvooreerst de liberaal-katholieken, vervolgens de laf- hartigen en eindelijk de brood-katho lieken. Vooreerst de liberaal-katholieken. Door voortdurende aanraking met het libera lisme, ènin omgang ér. in lectuur, zijn zjj langzamerhand geliberaliseerd drup pelsgewijze hebben zij het doodelijk vergift der dwaling gedronken, de be ginselen van 't liberalisme ingezogen, die hen tot karakterlooze Katholieken heeft verlaagd. De liberaal-katholiek wil een Katholicisme volgens zijne opvatting, in overeenstemming met het liberalisme; hg wil aan het Katholicisme alle vastheid ontnemen, hetzelve, onder de leus der verdraagzaamheid, rekbaar en plooibaar maken overeenkomstig de wisselende FEUILLETON. II) Op den Martinnsbnrcbt waren inlosecben zekerder berichten aangekomenenkele personen hadden zich in den krjjg bijzonder onderscheiden en eoder dit getal mu.it zich, naar men zeide, ook een jong officier nit den middelstand bevinden, die, eerst sedert korten tgd in de Nederlanden wegens zijne zeldzame dapperheid en beleid tot lnilenent benoemd, zich in den alag bj Hóchst opnieuw zeer onderecheiden bad door zjjn moed, die den domheer en minister ven oorlog, Wijnand van Ranschenberg, het leren gered bad ten koste •V> zijl etgaa jeugdig leren. Men mompelde, dat bet de zoon wta van den ouden hoetiebakker aan de fontein. Ook Godfried wandelde aan den oever op en neer. Sedert dien verscbrikkelgkon nacht bad hg roet noch duur meerzijne oogen lagen diep ln haone kaast. zijne wangen waren ingevallen en zijn haar viel slordig op sjji» schonden af. De burgers vso Mainz vermeden hem angst vallig, went de haat van den broodnjjd rustte op hem, den indringer, den vreemdeling. Ook ham kwam het nianwa, dat in de stad over zgn zoon rondging, ter oore. Hjj jjlda naar de slotpoort, waar da door de vimebees vervoerde Ijjken legenmet gejaagd heid zocht bjj naar zjjn kind, zgn dood kind meeningen, met verloochening der onver anderlijke beginselen. Deerniswaardiger onkunde verraden is bijna niet mogelijk Twee ismen te vereenigen, die met elkan der in lijnrechten strijd zijn, is er grover begripsverwarring te verzinnen De logen met de waarheid «amen te koppelen, is er grooter onzin denkbaar? Deze een voudige en voor de hand liggende waar heid tast hij niet! En toch gaat hjj groot op zijn ijdele wetenschapde verwaandheid ontbreekt hem niet. Hij is een man van vooruitgang en verlich ting, van hooger ontwikkeling waant hjj zichin het nabauwen van hetgeen de liberale pers hem levert is hij welspre kend. Niet gering is zijne betweterjj hij gelooft aan eigen onfeilbaarheid. Vandaar de geest van criliek, welke hjj gestadig uitoefent op alles, wat van katholieke zjjde uitgaat; in zijn waan wijsheid velt hij 't oordeel over die genen zelfs, van wie Christus gesproken heeft: .Die U hoort, hoort Mij en die U versmaadt, versmaadt Mij." Vooral moeten dezen het misgelden, wanneer zij met kracht optreden en karakter toonen tegenover zijne karakterloos heid voor onverstandig, voor overdreven en onverdraagzaam scheldt hij hen. Karakterloos blijft hjj zich laven aan den verderfelijken stroom der liberale pers, al wordt daarin voortdurend zijne Kerk aangevallen en gelasterd, al wordt daarin alles wat den Katholiek heilig en dierbaar zijn moet bespot en door het slijk gesleurdals een ontaard kind blijft hij de heiligschendende hand kussen, die zijne Moeder in 't aangezicht slaat. Het liberalisme levert hem zjjne vrienden, de vjjanden van 't Katholicisme zijn zijne vertrouwelingenin hunne gezelschappen vindt hjj gelegenheid zijn trjj- en onzinnige ideeën zonder tegen- genspraak te verkondigen. Degelijke kennis der geloofswaarheden ontbreekt hemtwijfelachtig is hjj in zijn geloof, onverschillig in 't godsdienstige, lauw in de beoefening, kleurloos in 't open bare leven 't Katholicisme schaamt hjj zich, de vrijzinnigheid rekent hij zich de .sluipmoordenaar" was uil zijne gedachten verdwenen Inlusschen landde ook een kleine boot aan de waterpoort. Een schipper bestuurde zetwee ruiters, met verbanden om het hoofd, zalen naast eene baar, waarop ten zwaar gekwetste rustte; aan bet hoofdeinde was Hieraan neergeburkt, die van tjjd tot tjjd linnen zwacblels, welke hij eerst met kond water verfriscbl bad, op het hoofd van dsn gewonde legde, die daar als levenloos tsrneder lag. Toen de boot aan wal stiet, waren terstond honderd banden gereed om hem de eerste hulp Hieraan droog de hulpvaardige menigte zacht terug en leverde de baar aan vier gespierde handen over, die nu voorzichtig weggedragen werd. De gewonde liet telkens een smartelijk ge kreun booren, alt de baar eren schokte. Met de grootste omzichtigheid droegen de vier mannen, door den bezorgden Hieraan voor afgegaan, de baar den Jacobsberg op. In bet buisje bg de fontein zag hel er sedert dien droevigen nacht treurig uit Agnes was slil en teruggetrokkende wonde van baar bart was evenmin geheeld als die van haar pleeg vader, en evenals deze verkropte zjj haar leed in de geprangde borst en droeg zonder morren Zg was alleen en zat onder den lindeboom, wiens laatste bloesems door de lentezon besche nen werden en bnn geur in dsn omtrek ver spreiddenbet gegons der talloaze insektcn. tot eer. De belangen van den godsdienst laten hem koud, aan katholieke zaken neem' hij geen deel, neutrale wekken zjjn sympathie, liberale genieten zijn, steun. Verdraagzaam is hjj jegens allen, behalve voor zijn eigen geloofsgenoolen de laalslen bestrijdt hjj met woord en daad, de eersten vergoelijkt of verde digt hij. Bij verkiezingen staal hij zel den aan katholieke zjjde, onder de liberale gelederen trekt hjj op ter stem bus. De katholieke school belastert hij, het neutraal onderwijs vindt in hem een warm verdediger. Zoo staat hij als Katholiek karakterloos voor onshjj draagt het merkteeken van Christus iu zjjne ziel en de neutraliteit belichaamt hij in zjjne woorden en dadenhij is gekenteckend tot soldaat van Christus en strijdt nimmer onder Diens vaandel; hjj heeft trouw gezworen aan Christus en zijn H. Evangelie en zijn leven is ontrouw aan zjjn gegeven woord. Libe raal-katholiek, welk een diepe karakter loosheid ligl in dit saamgekoppeld woord 't Katholicisme en 't liberalisme sluiten elkander uit: 't is met of teg'n Christus Vervolgens het soort Katholieken soms goedig vau aard, maar om hun zwakheid karakterloos. Zij missen fierheid en moed, zij worden beheerscht door vrees en menschelijk opzicht; hun wil werd niet geoefend, in den strijd niet gestaald; zorg vuldig vermeden zjj de worsteling, waarin hel katholiek karakter wordt gevormd. Vandaar zjjn zij zwak als het riet, dat door den wind wordt heen en weer ge slingerd, beweegbaar als de windwijzer, die met alle luchtstroomingen meedraait, gevoelig als de barometer, die naar ge lang de drukking der lucht op en neder- gaat, rijst of daalt. Het katholieke leven moet voor hen zijn als het zachtvloeiend beekje. Teqen strjjd en aanval zjjn zij niet bestand, in bekoringen bezwijken zjj, in beproeving vallen zij af, met Petrus ver loochenen zjj den Christus in critieke oogenblikken. ln gezelschappen wordt door hen de deugd niet beschermd, de die zich in het zonnelicht koesterden en hun vroolgksn meidans uitvoerden, het aardig ge fluit der kleine musseben die drok been en weer vlogen om voedsel voor buone tjilpende jon gen te zoeken, alles moest een zekeren weldadigen en vreedzamen invloed op hear hebben uitge oefend, want er beerschte een doodsche stilte om haar heen. Bijna alle bewonen dezer schaarseh bevolkte stadswijk waren naar de rivier gesDeld. Hel onheilspellende kanongebulder had haar met een iekere*o angst vervuld, want baar geest hield zich baars ondanks onophoudelijk bezig met hem, die óók in den slag verwikkeld was, en wiens beeld baar, betzij zjj waakte of sliep, immer voor den geest zweefde. .Waar is de oude, Agnes zeide de oude Rosa, haar plotseling in hare verre van roos kleurige overpeinzingen storend. Er lag iets in den toon der bejaarde dienstmaagd, die haar deed opspringen en ze strak aaokjjken- ,Ik weet het niet," antwoordde tij, ,hij is al □ren wegmaar wat scheelt u, boe zjjt ge zoo ontroerd spreek om Godswil I" .Goed of slecht nienws, zoo ge wilt, het ware beter geweest, dut de oude het nit onzen mond vernomen had, inplaals van debooze mensebcn. Rudolf...." .Wat is er met bem, spreek toch opl" .Rudolf moet zich goed gedragen hebben, .Bij de heilige Maagd!" riep het meisje uil, .Iaat mg niet langer in onzekerheid I" Hjj moet gevallen zjjn, en men zegt, dat de godsdienst niet tegen laster of spot ver dedigd, lafhartig gaan zjj mêe in het onedel spel. In vergaderingen hebben zjj steeds het oog gericht op 't aanzien van personen, vrees belet hen voor hun ge voelen uit te komen, 't menschelijk opzicht ■naakt hen lot ja-knikkers bjj stemming. In het openbaar leven zjjn zjj mannen van 't laisser faire, zij bekreunen zich weinig of niets om politiek. Katholieke kiesvercenigingen interesseeren hen niet, de candidaten-lijst wordt te nauwernood ingezien, 't stembiljet bljjft oningevuld, wellicht om eenige minuten gaans ter slembus. In hunne handen is 't gezag misplaatst; 't mist alle weerstandsvermo gen, 't weet zich niet te doen geldenon der deszelfs schaduw ziet men het kwaad welig tieren. Tegenover de brutaliteit der onderhoorigen staan zjj ondoortas tend, tegenover de eischen der kinderen toegevend, in strjjd inel hun geweten, en worden oorzaak van het verderf der hun loeverlrouwden. Zoo staan de zwakken karakterloos voor ons; in de ure der beproeving houden zjj niet vast aan waar heid, recht en plicht, maar verloochenen hun katholiek karakter door daden, die daarmede in openbare tegenspraak zjjn. Eindelijk 't derde soortde brood-ka tholieken zij zijn de materialisten in zeke ren zin onder ons. Boven alles stellen zij hun eigen stoffelijk belang, dat al hun handel en wandel beheerscht, zjj vereeren den Mammon boven Christus, 't Zijn de Esau's, die voor een bord linzensoep hun eerst geboorterecht verkoopen, de Judas sen, die voor eenige zilverstukken hun godsdienst verloochenen, de zaak van Christus en zijne Kerk verraden. Onder het stof bedolven, hebben zij weinig of geen begrip meer voor het hoogere, '1 geestelijke; aan hun Katholicisme ont breekt bezieling en leven. In katholieke zaken zoeken zij niet de zaak, maar zich zeivenwaar zij voordeel zien, zijn zij toeschietelijk, waar zij nadeel vermoeden, niet te vinden; gaarne verleenen zjj hun naam en invloed, waar iets te hopen oude het doode lichaam xjjne zoons aan den Rynoeter zoekt Agnes wai op hare koieóa gezonken en bad baar gelaal met belde handon bedektijj beefde over haar gansche lichaam. .Het is niet waar, by ia niet gevallenzeide op eens eene ruwe stem. Agnes stond wankelend op en wendde zich naar den kant, ranwaar dia stem kwam. Achter den boom atond Hieram en trok met beide handen aan rgn langen baard. .Schutter, wet weet gy van hem, ik bezweer n, vriend, spreek I" riep Agnes den kanonnier toe. ,Hü is niet gevallen, zeg ik nby is slechts gevaarlgk .gewond I" .Hoe kunt gg dat weten, schutter?" .Niemand kan bet beter weten dan ikik heb hera op mgn rug van bet alegveld gedragen." ,0, heb dankprevelde Agnes en greep zgne .Maar waar is bg nu?" .Daar ginds I" zeide Hieram droog en wees naar de elraat, die naar dsn Jscobsberg voerde, waar juist de vier dragers met de baar versche nen waren en langzaam de woning naderden. Hieram onderstennde de arme Agnes, die dreigde in xwgm te zullen vallen. Hare oogeo waren strak op den naderenden stoet gericht. .Wees bedaard, jnfler, bet zal zoo erg niet zjjn," troostte de kanonnier op rnweo, maar vriendeijjken toon, ,de jeugd, de lerenslust en den zulke uitstel ends verpleegsters als gg zy t zul len bem er spoedig weer bovenop helpen. Een striem over zgn ara, een steek, die op zijne valt iu 't belang hunner affaires, waar echter schade dreigt, onttrekken zjj zich of treden daartegen openljjk vjjandig op. 't Zjjn de wjjzen niet des Evangelie'» maar dezei' aarde, de voorzichtigen dezer wereld, geljjk de rentmeesler der H. Schrift; lijdeljjken voorspoed beschouwen zjj niet als het weik des homels, maar van eigen arbeid en overleg. Met liberalen, vrijmetselaars en joden verkeeren zjj op vriendschappeljjken roet, wanneer zjj be- hooren onder hun clientèle, tegenover hunne katholieke medeburgers staan zjj vol afgunst, wanneer dezen concurrenten zjjnbet eigenbelang vervoert hen tot oneerlijke middelen, tot kwade praktjjken. Zij bekommeren zich niet om 't zielen heil hunner onderhoorigen, slechts vragen zij voor 't geringste loon veel en goed werkzij exploiteeren hunne werklieden, al gaan dezen daarbjj ookzedeljjk tengron- de. De orde, door Christus verplichtend gesteld, dat het geestelijke boven het stoffelijke gaat, keeren zij om, het tijde lijke weegt hjj hen altoos het zwaarst. Vandaar is hun leven in voortdurenden strjjd met het voorschrift .eerst het rjjk Gods en zjjne gerechtigheid te zoeken", met het ontvangen merkteeken en de daardoor opgelegde verplichtinghet Katholicisme, dat zjj belijden, ontkennen zij door hunne daden, en worden alzoo karakterloos. Karakter alzoo duldt geen halfheid: wat men is, moet men geheel zijn half slachtigheid maakt karakterloos. Vooral voor den Katholiek is de halfslachtigheid uitgeslotenvoor hem geldt het onfeil baar woord van Christus.Die niet met Mjj is, is tegen Mij, en die niet met Mjj vergadert, verstrooit". Voor den Katholiek is geen andere weg mogeljjk, dan met het ontvangen merkteeken van Christus zijn geloof, beljjdenis en leven in over eenstemming te brengen, wil hjj een karakter zijn voor zijn toekomstigen Rechter. ribben alstnitte, dit is allee, wat men uitwendig aan hem gevonden heeft. Evenwel sehynt ook zgn hoofd er onder geleden te hebben, want zgn paard ia gevallen en leg bovenop hem." Rose wilde reed» in geween en gejammer loe- barsten, toen Agnes zich met moeite inhield. Zy bield baar terug en beval haar met een ge biedenden blik te zwggen. Allerlei stormachtige gedachten vervulden het afgemartelde brein van het jonge meisje, dat in dit gewichtig oogenblik de verschrikkingen van dien zomernacht weer dnideiyk voor hear geest zag staan. Diezelfde jongeling, die toen bjjua door zgn eigen vader gevloekt wtz, werd nu doodelgk gewond by beer gebracht, en aan hare liefdorgke zorgen toevertrouwd 1 Zg wenkte de dragers met da bend niette de deur des huizei wgd open. Men trad om zichtig binnen en zette de baar met den araen gekwetste zachtjes neder. Rudolf scheen te slapen zgne rechterhand lag vast tegen zyn hart gedrukt. Ton bjj voorbjj Agnes gedragen werd, scheen deze hem met haar oo^en als te willen verslinden. Plotseling echter ontstelden hare trekkenhet bloed steeg haar naar het hoofd, n eene uit drukking van het hoogste gelok helderde hear gelaat als een zonnestraal op. Zgne hand was ongeschonden I Door een eenvondig teeken met de baad gaf zy te kennen, dat men heen kon gaan, «o ter stond verlieten allen bet vertrek, als ware nn gewoon baar te gehoorzamen. Zg was alleen met den gewonde. (Tér* isrwfrdj

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1893 | | pagina 1