Katholiek Nieuws- en Advertentieblad
No. 3. Zaterdag 21 April 1894. Achtste Jaargang.
DE EEMBODE
voor Amersfoort, Apeldoorn, Baarn, Barneveld, Blaricum, Bussum, Driebergen, Eemnes, Harderwijk, Hilversum, Hoogland,
Laren, Leusden, Naarden, Nijkerk, Soest, Stoutenburg, Yeenendaal en Zeist.
Verschijnt eiken ZATERDAG.
per drie auilni
Franco per post
Afzonderlijke nummers
f 0,40.
f 0,05.
BureauKrormmtraat, F 227. Amersfoort.
Uitgave van de Vereenfging De Eembode.
Pry« der AdvartatttMai
Van 1 tot 6 regels
Voor iederen regel meer
De Overgankelijkheid der Kerk.
En waar is het Grieksch-Romeinsche
Keatnijk minder machtig dan het vo
rige, maar niettemin listiger, roomogelgk
nog trotscher en verachtelijker; welks
waanwijze keizere zich het recht aanma-
tigdender Kerk de wet voor te schrijven, en
dienstbaar te maken aan hunne misdadi
ge en onzinnige plannen. Het is gevallen
onder het kromzwaard van Mahomed's
volgelingenhet verdierlijkend juk der
Turken werd op zyn schouders ge
worpen, en de Turksche Sultan troont
tot op den huidigen dag in het paleis
der ontaarde opvolgers van Constanten
den Grooten.
En de keizers van het Westen, die,
eveneens door hun trots verblind, er
met alle kracht naar streefden, om de
tyrannic der Cesare weder in hun per
soon ten zetel te verheffen, en die van
niets droomden, dan van eene absolute
heerschappij over de Kerk en haar
Opperhoofd, waar zjjn zij God verwekte
een Gregorius VII en een Innocentius III,
om hunne snoode plannen te verijdelen
xij zjjn gevallen onder den smaad der
volkeren, wier verdrukkers zij waren,
lerwjjl hunne geslachten, door Gods
vloek getroffen, uitstierven. En die ver
overaar onzer eeuw, dien de wereld met
verbazing als een samenstel van meer
dere groote geesten beschouwde
hij, wiens legere een onverbreek
baar verbond met de Overwinning
schenen gesloten te hebben, en die met
zijn zegevierende adelaren door alle
hoofdsteden vgta Europa trokhij, die,
niet tevreden met de wereldlijke alleen-
heerechappjj, ook de heerschappij over
de zielen voor zich eischte, en in zijn
verwaten trots zijn soldatenhand aan
Christus' Stedehouder sloeg en hem in
gnrang«no/4,ap)«tii«,Tf«.w<p hjj, die met
een spotlach de lippen uitriepdat
de banvloek des Pausen de wapens niet
uit de handen zjjner dappere krjjgers
zou doen valfttoNapoleon de Groote,
de diepe deal», de machtige wetgever,
het onovertroffen krjjgsgenie, waar is
hij? Hjj is neergebonsd van zjjn troon,
zjjn rijk ging met hem ten gronde, en
hjj zelf, door het vereenigd Europa op
een eenzame rots inden Oceaan gekerkerd,
mocht zich gelukkig achten, in de hand
die hem kastijdde, de wrekende hand
van God te erkennen.
Ja, God gaat daar voorbij, en de
vervolgers zijn niet meer, en de Kerk
bljjft bestaan, altijd zegevierend, altijd
onwrikbaar, altijd stralend in haar vollen
luister, terwjjl haar, te midden der vree-
selijksle vervolgingen, die bovenaardsche
kalmte bjjbljjft, daar ri) steunt op de
ontfeilbare beloften haars Stichters, die
haar de voortdurende zegepraal over al
hare vijanden heeft toegezegd.
Ook in onzen tijd is de strijd, die tegen
de Kerk gevoerd wordt, felfeller wel
licht dan ooit. De vereenigde machten
van de hoogste en laagste sporten der
maatschappelijke ladder spannen al hare
krachten in, om haar, de Onvergankelijke,
te vernietigen. Uit Staatsinstellingen en
wetgeving wordt meer en meer de chris
telijke geest gebannen, volgens de moder-
beginselen moeten do volkeren wor
den geregeerd- Door het godsdienstloos
onderwijs moet de jeugd gevormd, de
maatschappij gemoderniseerd, ontker
stend worden. Daarom moest de Kerk
worden bestreden, haar heilzame invloed
gefnuikt, haar bezielende inwerking op
de menscheid vernietigd. Vandaar dat
zij zooveel mogelijk op ieder gebied werd
teruggedrongen, hare vrijheid belemmerd,
in sommige rijken zelfs in boeien ge
kluisterd. Frankrijk, de oudste dochter
der Kerk, door de vrijmetselarij onder
mijnd, dwingt de jeugdige seminaristen,
de toekomstige priesters, zich met het
zwaard, in plaats van met het kruis, te
omgorden en hun verblijf van studie
gebed met de kazerne te verwisselen
de kloosterlingen worden uit gast- en
ziekenhuizen verdreven, uit de scholen
verbannen, uit da kloosters verjaagd,
waar zij zich wijden aan hel gebed en
met edelmoedige zelfopoffering aan de
werken der naastenliefde. In Italië zien
wij zelfs het Opperhoofd der Kerk weder
rechtelijk van zijne Staten en tijdelijke
macht beroofd, zoodat hij niets meer
zijner verdediging schijnt te bezitten
dan de majesteit zijner Apostolische
zending en den glans zjjner hoogere
wijsheid en zijner deugden.
Geen wonder derhalve, dat bet be
derf alom hand over hand schrikbarend
toeneemt. Waar de Kerk als verspreidster
van het waarachtig goede stelselmatig
wordt onderdrukt, daar zal, het kan
niet anders, het kwade weelderig tieren
en over het menschdom de rampzaligste
vruchten afwerpen. Vandaar het bederf
der zeden, dat als een invretende kan
ker knaagt, zelfs aan het hart der ka-
molieke volkenvandaar de toenemende
onkunde en onverschilligheid in het
godsdienstige en de verv aarloozing der
plichten, welke door den godsdienst
worden opgelegd; vandaar verder de
genotzucht, die in het aardsche de be
vrediging van het bedorven hart zoekt;
vandaar eindelijk het verlies van milli-
n in katholieke landen, die, onge-
loovig geworden, zich vereenigen met de
vijanden van Gods Kerk om haar te be
strijden, en met hen samenspannen om
haar te vernietigen. Reusachtig is de strijd,
welke tegen de Katholieke Kerk wordt ge
voerd het ongeloof in onze dagen, zoo
machtig geworden, treedt openlijk in geslo
ten gelederen te zamen om legen haar
het worstelperk te treden en langs de
gansche linie met ontzettende meerder
heid slag te leveren. Wij, katholieken, vree
zen dezen strijd niet, wellicht de ontzet-
tendste welke ooit tegen de Kerk is
gevoerdwij weten, dat de Kerk niet
menschelijke maar eene goddelijke
stichting is, die de onvergankelijkheid
"e voorldurende zegepraal over hare
vijanden in haren boezem draagt. Vrjj
moge zich hel ongeloof tegen haar
openljjk verheffen in de uiterste con
sequentie der liberalistische dwalingen,
het radicalisme, anarchisme en socia
lisme, toch voor haar duchten wijniet,
wel voor de arme maatschappij, welke
mede het mikpunt geworden is hunner
vijandelijke aanslagen. Want tegelijk met
den strijdleusweg met de priester
heerschappij I weg met het altaar 1 weg
met de Kerk 1 wordt de kreet aangeheven
weg met de rijken 1 weg met alle gezag
weg met de kroon I welke als de sombere
echo opgaat uit de reien der socialisten
en anarchisten. Een stortvloed van jam
meren zullen zij storten over de reeds
zoo diep rampzalige maatschappij, maar
de Kerk zij heeft de verzekering
der eeuwige belofte haars Stichters, dal
de poorten der hel niet tegen haar
vermogen. Betrouwend op deze onfeil
bare belofte, bekrachtigd door de ge
schiedenis van meer dan 18 eeuwen,
hefl iedere Katholiek, hoog boven de reeds
bij voorbaat aangeheven zegeliederen
rer vijanden, den kreet aan,de Kerk
zal zegevieren
wonnen zal zjj haren tocht voortzetten
en den loop der eeuwen voleindigen over
eenkomstig de wijze raadsbesluiten Gods
tot op den dag, dat zjj, har» heerlijke zen-
vervuld hebbende, zegevierend uit
het strijdperk zal te voorschijn treden, om
voorGods rechterstoel de eindoverwinning
over hare vjjanden te vieren. En wij,
zonen dier Kerk, zullen wij op dien dag
in hare zegepraal deelen O, zeker, als
wij, hetzij als nederige soldaten in de
rangen ongekend, hetzij als aanvoerders
met gezag bekleed, haar, onze teedere
Moeder, trouw blijven tol in den dood.
Dan, onwrikbaar stand houdend, te
midden der aanvallen die de Kerk te
verduren heelt, zullen wjj op het einde
ons leven de zoete overtuiging be
zitten, niet voor een droombeeld gestre
den te hebben, en met den Apostel
mogen uitroepen,ik heb den goeden
stryd gestreden, ik heb mijn loopbaan vol
bracht, thans ga ik het loon ontvangen,
datde Eeuwige Rechter mjj bereid heeft."
Ja, zjj zal zegevieren, omdat zg het
werk Gods is, voor de onvergankelijkheid
gestichtverwinnend en nimmer over
BUITENLAND.
De Duitsche Rijksdag heeft Maandag
bij derde lezing het Cenirums-voorstel
tot weder toelating der Jesuïeten aan
genomen met 168 tegen 145 stemmen.
Met het Centrum stemden vóór de op
heffing der uitsluilings-wet de vrijzinni
gen, de democratische volkspartij, de
sosialisten, de leden van den Boeren
bond, de Elzassers en de Polen, daar
entegen waren de nationaal-liberalen,
de Rijksparljj, de Vrijzinnige vereeniging
en de conservatieven tegen liet voorstel
gekant.
De Bondsraad zal alleen nu nog over
het voorstel te beslissen hebben, en het
is te verwachten dat deze beslissing in
gunstigen zin uitvalt, zoodat weldra
de Jesuïeten en aanverwante orden we
der den toegang tot het groote Duitsche
vaderland zullen verkrijgen. De Germa-
nia geeft alvast den Bondsraad den
goeden raad, zich eens uit ware vader
landsliefde boven kleinzielige confessio-
neele tinauwdheden te verheffen en
door ware gelijkstelling der verschillende
gezindten den godsdienstvrede te her
nieuwen, gelijk het na den dertigjarigen
oorlog geschiedde.
De Rjjksdags-commissie, belast met
het onderzoek van het door de Regee-
ringaangebodenontwerp-labaksbelasting,
heeft dit voorstel met 17 tegen 11 stem
men verworpen. De minister Miquei
verklaarde Donderdag, vóór de sluiting
der zitting, dat hij in de nieuwe zitting
het voorstel, eenigszinsgewijzigd, opnieuw
zal indienen.
Donderdag is te Coburg met groote
plechtigheid het huwelijk voltrokken
van den groothertog Ernst Ludwig van
Hessen-Darrastadt met prinses Victoria
Melita, tweede dochter van den hertog
Alfred van Saksen-Coburg feerljjds her
tog van Edinburg). Daarbij waren tegen
woordig Keizer Wilhelm, diens groot
moeder koningin Victoria (tevens groot
moeder der bruid), keizerin Friedrich,
de prins van Wales en verscheidene
Duitsche en Russische vorstelijke per
sonen. Vooral de ontvangst van groot
moeder Victoria muntte uit door harte
lijkheid van de zjjde der Coburgsche
bevolking.
Te Rome heeft Zondag een grootsche
plechtigheid plaats gehad. I.i de St.
Pieter waren circa 7000 Spaansche pel-
ptims met twintig hunner bisschoppen
tegenwoordig bjjde Zaligverklaring van
hun landgenoot Juan d' Avila. Te mid
den van rijke versieringen waren op
twee vaandels afbeeldingen voorgesteld
van de voornaamste wonderen door tus-
schenkomst van den Zaligen d'Avila
gewrocht, terwijl het nog omhulde beeld
van den nieuwen Zalige omgeven was
door een zee van licht. Na de H. Mis
werden de plechtigheden der Zaligver
klaring verricht en het beeld onthuld.
Des namiddags gedurende het ptechtig
Lof, waarbjj de H. Vader persoonlijk
tegenwoordig was, bevonden zich min
stens 30.000 personen in de St-Pieter,
behalve nog de Spaansche pelgrims,
waarvan hel aantal door aanhoudenden
toevoer lot circa 10.000 gestegen was.
Leo XIB, gezeten op de sedia gestatoria
en omgeven door twintig kardinalen en
even zoovele Spaansche bisschoppen,
benevens tal van prelaten, werd levendig
toegejuicht, onderwijl hij zich naar bet
altaar begaf waarop het thans onthulde
beeld prijkte. Z. H. bracht aldaar eenigen
lijd biddende door en verliet toen zegenend
geestdriftig toegejuigt de Baziliek.
Dit was een heerlijke vergoeding voor
de smadelijke bejegening, den Spaanschen
pelgrims te Valencia aangedaan.
Deze eerste groep Spaansche pelgrims
is weder uit de Eeuwige Stad vertrokken
en inmiddels is aldaar een tweede groep
aangekomen, die Zondag Jï dezer tegen
woordig zal zijn bij de Zaligverklaring
van Diego van Cadix, welke met de
zelfde plechtigheid zal geschieden.
In de provincie Antwerpen is eene
omvangrijke werkstaking uitgebroken
onder de steenbakkers, omdat de arbei
ders beweren in de winkels, waar zjj
verplicht zijn hunne inkoopen te doen,
alles duurder te moeten betalen. Té
Rumpsl hebben de patroons loonsver-
hooging aangeboden, maar deze werd
door de werkstakers geweigerd, waarop
do patroons weder geantwoord hebben
dat zjj niet het minste meer zullen toe
geven. Dit antwoord heeft de werksta
kers zoo verbitterd, dat zjj tot allerlei
balddadigheden oversloegen en op ver
schillende plaatsen brand stichtten. De
werkstaking breidt zich uit over de ge-
FEUILLETON.
De Reddingsplank.
Mt M Franc*. <oer TH. C. R
ijjoe ouders en de
goede pastoor hem hadden ingestort. Hjj beoefende
zjjne plichten, die men hem van ijjoe kinderga
af had geleerd Kef (e hebben. Eene eigenschap
echter ontbrak aan: zgn trouw, de moed
csgtel
S3SW
zijn hart ontbrak die edele fierheid, die
den griavendsten schimp weet Is minachten.
-I
geraakt was, verborg hg zooveel mogelijk zijne
beginselen. Het gebedenboek en de ,Nav<"
van Christus" van Thom. h Kern pis, herinneringen
aan zjjne eerste H. Communie, verdwenec
in de kast; des Zondags ging hjj zoo
mogeljjk naar de H. Mis, en dan nog tersluik
in een afgelegene, oog al verwijderde kerk. Het
onderricht, dat van den kansel gegeven werd,
woonde hjj niet bjj. Zgn geweten verbood hem
aan zekere uitspanningen deel te nemen, maar
helaas, de sluitboom, die hem terughield, was
reeds zoo verzwakt, de grensscheiding zoo on
zeker afgebakend.
Op een Zondagmorgen, juist toen hg zich
gekleed bad, werd een geklop op zjjo deor
gehoord. Hg herkende de slem van Paul
Delahaj! .Bmnoo", riep hjj aanstonds.
.Zoo, mgn waarde." was Paoi's eerste woord,
.ik had a reeds gezocht. Wjj hebben ren
aardig plannetje om te Montmorency ten uitvoer
te leggen. Wjj rekenen op a. hoor. Lome, Adolf
en Karei vrachten reeds bjj mgvooruit, niet
Bfi deze woorden zag Paul het gebedenboek,
dat op tafel lag, Hjj nam het in zjjne handen
lard op lachende xeide hjj,nn begrijp ik
non, dat gaat naar de Mis was
dat die dringende zaak. Non, beste jongen, te
tn u nog met een leibandje onder
n, och, wat xjjt ge nog een lief jongake
August bloosde tot over de ooren en
>n verlegen levens goleek hij juist
.Wat wOt ge toch, Paul stamelde hjj aarzelend.
kinderjaren
beloven
,1a, ja, goed hoor, aster bang «oor den
pastoor, dat gfl een vermaning krijgt; want
wnarzebtig, ik geloof ook dat ge gaat biechten,
«f kwcrsL"
Aug uit kleurde nog sleeker;
plannetjozal a beter opfrissehen dnozoo'nMis. Dm
volgendon Zondag kont gj) naar de Mie. dn
preek en de vespers er bjj gaas, maar vandaag,
jongeling.
Hjjlegdehet'kerkbook weder weg en volgde PauL
De lezer zal ons dn bascbrijriog van zoo'n
bui ten partijtje schenkendear werd de eerste
schakel gesmaad van een langen keten. AngstU'
maakte zich selves wjjs, dal hjj genoegen bad.
Hu es dan riep zijn geweten h«n toe wat hj
deed. es dacht hjj aan dn helEgbeid van da
zoo lilhinig gcschosdei,
benutte bjj In ziji toestand, zfcb