Katholiek Nieuws- en Advertentieblad No. 19. Zaterdag 10 Augustus 1895. Negende Jaargang. DE EEMBODE voor Amersfoort, Apeldoorn, Baarn, Barneveld, Blaricum, Bussum, Driebergen, Eemnes, Harderwijk, Hilversum, Hoogland, Laren, Leusden, Naarden, Nijkerk, Soest, Stoutenburg, Yeenendaal en Zeist. Verschijnt eiken ZATERDAG. Abounsmentsprijs par dria a Franco per post Afzonderlijke nummert f 0,40. r o,o5. Bureau: Kromnmtraat, F 227, Amersfoort. Uitgave van de Vereeniging De Eembode. Piy« dar Advartentitni Van 1 tot 6 regelsf 0.30 Voor iederen regel meer- 0.05 Correspondentiên on Adverlentiên moeten uiterlijk Vrijdagavond vóór 6 ure aan bet bnrean bezorgd tjjn. Een mislukte profetie. Er is een tijd geweest, waarin 1 sarrend ongeloof zich durfde uilen vermetele profetie. De schoorsleenen der fabrieken, zoo werd er gesnoefd, zouden de torenspitsen der kerken ver vangen, en dan eerst zou een tjjdperk van nooit gekend geluk voor het mensch- dom zijn aangebroken. Dat ideaal, het koste wat het wilde, moest bereikt worden. Maar de ijveraars daarvoor waren evenzeer overtuigd dat een geweldige worsteling tusschen ge loof en ongeloof niet zou uitblijven, al vorens te komen tot hel begeerde doel. Zjj wisten dat een heftige tegenstand zich ontwikkelen zou, nu de ziel des menschen de voornaamste prjjs zou we zen, waarom de kamp zou gestreden worden. De vooruitgang met al zjjn ijdele menscheljjke grootheid had de moderne wereld letterljjk beneveld men meende zeker te zjjn van een volledige zegepraal. Aan de stof moest voortaan de eer ge geven worden, die alleen aan den le venden God behoort. Toen verrezen als om strijd een steeds grooter aantal fa brieken, die, onder beheer van moderne wereldhervormers, aan de maatschappij een geheel ander aanzien zouden geven. Deze moesten mede kweekplaatsen wor den van individuen, volkomen geschikt voor deze eeuw. Met de meeste behen digheid moest daarom de lof dezer in richtingen worden uitgebazuind. Een beter stoffelijk bestaan werd den arbei der voorgespiegeld, die zich wilde be geven binnen de wanden van een der gelijk fabrieksgebouw ook ziju geest zou daar gelouterd worden van alle godsdienstig geloof, dat een kwelling heette te zjjn voor de arme door bijgeloof verstompte en verdwaasde menschheid. Zoo in den breede werd het plan, door bet godverzakend liberalisme ont worpen, opgezet Et c zekere dwang, aan list gepaard, bracht uitkomsten voort, die menigen jubel ontlokte aan het hart van den modernen wereldbeschouwer, die altijd maar voortdroomde volkomen triomf. De behoeftige werkman werd alzoo een eerste prooi voor de moderne tiran nen. Aan hem werd een blijde toekomst voorgehouden en meerdere steun en be scherming beloofd, als ook hij ging neer knielen voor het stof. De kansen voor de dwingelanden werden daarbij steeds gunstigereen altijd toenemend aantal personen werd door de omstandigheden des tjjds voortgestuwd naar fabrieken andere groote werkplaatsen, om hun tijdelijk bestaan te vinden, en om vrouw kind te behoeden voor kommer en ge brek. En daar werd hun dan ingefluis terd dat alleen geluk moet gezocht worden ti een aardsch paradjjs. Vreeselijk treurigDeze godtergende leer vond maar al te zeer ingang in de har ten der door Gcd minder met aardsche goederen bedeelden. De edelste gemoe deren werden soms door dien kanker des ongeloofs aangetast. En zoo moest ontwaren, dat een zedelijk en gods dienstig bederf alverwoeslend uit de verblijfplaatsen der moderne industrie zich over de wereld verbreidde. Zoo nen de zonen des volks als slacht offers onzer bedorven eeuw in den dampkring der fabrieken soms naar ïn lichaam verwelken en jammer lijk vergaan. En, wat hier opmerking verdient, al le bestaande machten, die door den geest des tijds waren aangetast, steun den de rampzalige volksverlichter in hun snood bedrijf. Maar de vruchten, aan den boom der moderne wetenschap gekweekt, beginnen te rijpen en schen en gevaarlijken oogsL De geweldige beroeringen, die de wereld tot in hare diepste grondslagen doen schokken, ge- daar verpletterende bewijzen van. Zij leeren met onverbiddelijke gestreng heid, waartoe de ongelukkige komt, die de werken des ongeloofs zjjn heil gaat zoeken, en die het oor leent aan ben die aan God en alle bovennatuur lijk geloof den rug hebben gekeerd. Met FEUILLETON. De Schildwacht. Ia da jaren der groote revolutie kwamen met de Franschen allerlei slag van volk naar Doitachlaad. Onder de oageloovige officieren van bet Frmnache revolutie-leger waa een overate, die bij een eerbied waardige n pastoor waa inge kwartierd. De overate waa een aardige, geul- liga karei, meer door en door een xoon der rerololiehg geloofde noch aan Ood, nocb aan de onsterfelijkheid der sic], en loochende bemel en hel. Niels wee hem liever dan bet heiligste door bet slijk Ie alenren, en daarover flenwe aardigheden te verkoopeo. Een ordesgeestelijke, die dikwijls bjj den pastoor r er toefde, was veelal bet doelwit van qja ongepaste geestigheden. Opeen heeten zomerdag bevond rich de pater ia den tuin van de gastorie eu Boks wae de Fraasebman weder achter hem. ,Eerw. peter," lei de orante, die zoo goed en kwaad hjj kon zich van de Duüacbe taal bediende, om toch maar zijn spot den vrjjen teugel te laten, ,ik heb medeljjde» met n. Gij kastijdt n, bidt immer, an eet en drinkt weinigarm aefaepael I Met De pater zweeg en wilde verd, gaan. .Bigt toch slaan," riep de overste. .Een braaf soldaat mag niet zoo snel ontwijken, wanneer hjj goed gewapend is. Verweer o, als gij moed bezit Ik zal mg gaarne met u onderhouden. Versla ro|j met owe wapenen, als ik ongelijk beb. Onder richt mij met grondige bewijzen voor het ver stand. Maar gij sjjt geen echt soldaat. Gjj dnrlt niet nw wapens dengen niet" „Dat beteek ent dos," antwoordde de paler, „dat ge mg tot een tweestrijd uitnoodigt, niet waar overste?" „Goed begrepen, pater, ik ooodig n uit tot oen tweestrgd met de tong, ol met bet verstand." „Maar, beste overate," antwoordde de verstan dige priester, .laten wjj toch liever de gods dienstige zzveo laten rosten. Gjj ziet, ik ben voor uwe voorlichting Ie ood en heb het ook nooit gewaagd n mijne overtuiging op te drin gen. Dus afgedaan." „Hoe, pater, gjj retireert? Dat rind ik miserable I" „Een gepaste ontwijking ontaart een goed soldaat niet, mjjnbeer overste. Maar nu ge in mjjn gezelschap behagen schijnt te vinden, ver zoek ik n mg over een militair pont, dat ik niet begrijp, opheldering te geven." „Zeer gaarne, eerw. heer." „Ik boor u," ging da pater voort, „van ver schillende xjjden als een edel menschenvriend roemen. Streng in den dienst, handhiaft ge de goede orde en tocht onder owe soldaten. Maar wat ik mjj niet verklaren kan ia, dat gjj voort durend zoo vele ecbildwachten uitzet zoo ge heel voor nieta. Die geheele drommen, vloekend en dreigend, soms zich wrekend door geweldpleging over de schromelijke misleiding, slaan de arme tobbers daar als de dupes van het barste, schandelijkste bedrog. Maar ook de moderne barbaren, die met hun goddelooze leerstellingen de maat schappij "'dus hebben bedorven, staan ontsteld over hun ziclenmoordend werk. Zij hadden zich een gelukstaat gedroomd, zoodra de damp der fabrieksschoorstee- nen de wereld geheel zou bedwelmen en dc- torens der kerken met hun kruisen waren neergehaald. De sarrende kreet uit het liberale kamp, die als een uitdaging gold, wek te als van-zelf onder de Katholieken de diepste verontwaardiging op, en dwong ten sterkste tot een hardnekki- gen strijd. Men durfde hen tarten met den ondergang hunner bedehuizen. De vermetelen Zjj weten, noch kunnen ver moeden wat een kerk beteekent voor den Katholiek. Dit gebouw is hem im mers allerdierbaarst, omdat de zoetste herinneringen zijns levens met hetzelve ver bonden zjjn. Nog nauwelijks in het leven getreden, werd hjj ter kerke gebracht, van de smet der erfzonde door de wateren des Doopsels te worden gerei nigd. In de kerk heeft hij zijn eersle II. Communie gedaan, en zich nadien tel kenmale gesterkt met de heilige Sacra menten tegen den soms zoo zwaren, moeitevollen levensstrijd. Daar, aan den voet der altaren, heeft hij zoo menig maal, wanneer zjjn hart bedroefd en ontmoedigd was, dien troost gevonden, welken de wereld hem niet geven kan. wanneer ongeduld en verbittering zjjn gemoed kwamen folteren en hem morren en wrevel wilden stemmen, vond hjj in het huis des Heeren nieuwe kracht om met volle overgeving aan Gods heiligen wil zjjn moeilijke taak voort te zetten. En wanneer de drift zijner hartstochten hem van het pad der deugd deed afdwalen, vond bjj in den tempel Gods vergiffenis voor zijne zon en keerde daarmede weder een i, h*b loch erbarming, menschen? Ik sm mijnheer overate I" ,Wel pater, gjj ijjt een slecht soldaat. Wan neer wjj geen schildwachten plaatsen, zjjn wjj ook niet zeker in bet leger. Zonder schildwacht kan de vjjasd ons in den slasp overvallen en ons den bals breken." .Maar, mijnheer overste, zoolang gjj hier zjjt, heeft zich geen enkele vjjand vertoond. Reeds vierhonderd maal (tonden nw manschappen te tirgeefs op de wacht Welk een nultelooze kwellerjj." .Volstrekt geen onttelooze kwellerjj 1 Al heeft nog geen vjjand ons verrast of overvallen, dan toch hebben wjj zekerheid dat wjj rastig kunnen eten en alapen. Ziet D, die zekerheid verschaft ons de schildwacht" „Maar, mijnheer overste, de vjjand kon ook wel eens ongewapend komen. In zulk een mo gelijk geval, «laat da achildwacht toch ook nut teloos op zjjn post" .Waarachtig, pater, gjj zgt een slecht soldaat Dat ge niet beter den oorlog begrijpt 1 Ik moet om n lachen. Komt de vjjand zonder wapenen, dan maakt bjj een visite. Ahaba, domme duif!" .Wie van ons beiden de .domme dnif' is, zal ik spoedig toonen. Ik heb n in een gevaar lijke hinderlaag gelokt, waarin ik n met uwe eigene wapenen verslaan en gevangen nemen zal. Ik ga tot den aanval over. Gjj noemdet mjj zooeven een slecht soldaat, ik geef n in ernst, mgnheer overste! dit weord terngl" .Wal, gjj beleedigd mjj Ik eisch voldoening 1" „Die voldoening zal komen, laat ik mg slechts liefelijke rust in zjjn door stormen be wogen gemoed. Geer wonder dus, dat er, na het hoonend krijgsgeschreeuw uit het on- geloovige strijdperk opgegaan, een zeke re wedstrijd in een schitterende ver eering Gods ontstond, als zelden te voren was gekend. Allerwegen verrezen nieuwe prachtgebouwen aan den Drieëenigen God gewijd, met het tceken des kruises gekroond. Zoowel in de steden a's ten platte lande stichtte men kerken, die een sprekende getuigenis kwamen afleg gen van een vurig katholiek geloof. Dat was het schoone en zielverbljj- dende antwoord, hetwelk hel katholieke Nederland op de godtergende uitdaging gegeven heeft. Maar wellicht zjjn de dagen in aan tocht, waarin er meer van den Katho liek zal worden gevraagd, dat er andere offers van hem zullen worden gevergd. Nu de moderne wereld God uit de har ten des volks heeft gebannen, is daar door vanzelf ook een ellende gekweekt, die al meer en meer aandrijft tot daden van wanhoop en geweld. Aan zjjn aan voerders van weleer, die het kruis wilden verbrijzelen en de volken doen neder- knielen voor de afgodsbeelden onzer eeuw, is hij reeds ontsnapt. Wie zal hem breidelen, nu hij, als toomeloos ge worden, altijd nog meer opgehitst, schier dolzinnig wordt voortgedreven Zij die in de tempels, aan den voel der altaren, zich hebben gehard tegen den strjjd onzer dagen, zullen zich in een niet te verre toekomst bevinden tegenover degenen, die door den damp kring van onzen modernen tijdgeest, die evenals de rook der fabrieksschoorstee- nen de atmospheer verontreinigt, zjjn vergiftigd, en dan zal een vreeseljjke botsing Wellicht niet kunnen uitblijven. Deze te weerstaan en ten goede te leiden is de grootsche taak die den Katholiek wachtende is. Maar opziende naar het kruis, dat nog altijd fier de torenspitsen onzer kerken giert, kan de strijd hem niet doen vreezen. Het kruis heeft im- nader verklartc. Ziet o, ik beschouw het leven ala een veldleger, dat geen erger vjjand heeft dan den dood. Begrepen?'' „Goed, goed, verklaar n verder." „No is het zeker dal de dood ons eenmaal overvalt. Hebt ge onzekerheid ervan, mijnbeer overate, dat bij slecbla ala vriendelijke bezoeker komt, om nw ellendig leven le doen eindigen, en legeljjk uwe met acbnlden beladen ziel te dooden Ah, eerwaarde, maar hebt gjj zekerheid, dat de ziel na den dood voorUeelt Waar bljjft nu de genoegdoening." ,Nn geen uitvluchten, beer overate. Geef mjj een bepaald antwoord. Hebt gjj zekerheid, vraag ik n, dat de ziel met bet lichaam vernietigd wordt?" „Zekerheid,zekerheid? Neen! maar wat wilt gjj nn, eerw. beer?" „Gg zgt dos onzeker hieromtrent De dood overvalt ona dos, en achter hem pes op, mgnheer overste! achter hem ataat een vreeseljjke eeuwigheid, of zjj etaat er niet. Slechte deze twee gevallen zjjn mogeljjk. Wilt gjj dat bestrjjdea, dan daag ik n biertoe nitl" „In dien strjjd heb ik geen lost Maar, pater, gjj wordt zoo ertutig, dat ik mjj niets meer .Wanneerik de oogen verdraaide en zuchtte, dan zoo ik n amoseeren. Maar gjj hebt grond verlangd voor uw verstand, mijnbeer overate, ik hond n bij nw woord. Gjj hebt mjj tot een tweestrijd uitgedaagd en de wapenen daartoe aangewezen. Ik heb beide aangenomen, enzjjt mers te allen tjjde schitterend getriom feerd! BUITENLAND. Uit de Franscite stad Douai komt be richt van een schandelijken dynamiet- aanslag der anarchisten. De myn-compagnie van Aniche vierde het 50-jarig diensl-j ubilé van deD inge nieur Veulemin, o.a. ook met een kerk dienst te Aubechecourt Bjj het uitgaan daarvan werd op den jubilaris door een anarchiat een revol verschot gelost, 't welk hem ernstig kwetste. Een bom, welke de anarchist zich daarna gereedmaakte onder de om standers te werpen, ontplofte in des snoodaards hand en vermorzelde hem, de ledematen tot op zekeren afstand voortwerpende. Een tiental personen beliepen boven dien kwetsuren, maar gelukkig niet van ernstigen aard. En Parijs biedt een nieuw schandaal in zake den veelbesproken Zuider-spoor- weg. Edmond Magnier, oud-redacteur van Le Figaro en thans hoofdredacteur van l'Evénement, daarbij lid van den Senaat, heeft zich verwijderd, en is als leider van het blad ontslagen, wegens het zich laten omkoopen door bovenge noemde spoorweg-maatschappij, om bare belangen op ongeoorloofde wijze te bevorderen. De beraadslaging over de artikelen der nieuwe Schoolwet voortzettend, heeft de Belgische Kamer van Afgevaar digden Zaterdag met 79 tegen 80 stem men de eerste alinea van artikel 3 goed gekeurd, waarin bepaald wordt, dat het lager onderwijs noodzakelijk in zich sluit het onderricht in godsdienst en zeden leer. De Belgische Moniteur maakt een Ko ninklijk besluit openbaar, waarbij voor 20 Augustus het in kracht treden wordt ge'ast der nieuwe rechten op boter, margarine, room en melk, en een ander besluit, waarbjj voorloopig wordt gere geld de inning der accijnzen op fabri katen van margarine en andere kunst boter, en waarbij een geregeld toezicht op de margarine-fabrieken wordt inge voerd. In Bulgarije is weder een moordaan slag gepleegd, en wel op Malakieff, een vriend von Stambulof en een der hoof den van de liberale partjj. Hjj werd te Talar Bazardschik doodelijk gewond. dan moet ge stond houden I" „Zeer goed, peter, go voort!" „Dus is ar, om mg hier no eena in gedachte op dit standpunt te plaatsen, na den dood geen ander leven, geen Rechter, geen vergelding; weina, den heb ik in mjjn positie die paar el lendige dagen schildwacht gebonden. En dit schildwacht honden rouwt mjj in dit geval even weinig, ala bet nu nv/e soldaten ronwt, steeds op de hoede Ie zjjn geweest, ohchoon zich geen vjjand heelt vertoond. Ik heb ook in dit gevel niet te vergeefs gewacht, omdat ik rnatig en zeker heb geteeld, en zonder zorg de eeuwig heid kon te gemoet zien. Hoe gjj ook denken moogt, mijnheer overste, g(j hebt geen zeker heid, gjj twijfelt slechts aan het voortbestaan uwer ziel, aan God en vergelding. Daarom zeg ik n, gjj zjjt een slecht soldaat, wanneer gjj bjj dezen twijfel niet zorgt, evenals bj) uwe troepen in het leger, om op iedei geval voor bereid te zjjn, wanneer ge niet op echildwacht staat Begrepen De overste zuchtte. „Maar nn het andere geval. Bestaat er echter een ander leven, een levende God, en met dien lerenden God een rechtvaardig Rechter, die tot eenige vergelding beloont met een schoooen bemel of een vei schrikkelijke hel mijnheer overste, den zgt gjj een dobbel slecht soldaal, omdat gij geen schildwacht houdt, dan - waarom wordt gif bleek?" De overste was werkelijk bleek ge worden eu wilde deo tuin veris tea.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1895 | | pagina 1