Katholiek Nieuws- en Advertentieblad No. 30. Zaterdag 26 October 1895. Negende Jaargang. DE EEMBODE voor Amersfoort, Baarn, Apeldoorn, Barneveld. Blaricum, Bussum, Driebergen, Eemnes, Harderwijk, Hilversum, Hoogland, Laren, Leusden, Naarden, Nijkerk, Soest, Stoutenburg Yeenendaal en Zeist. Verschijnt eiken ZATERDAG-. Abonnementzprij» par drie b Franco per post Afzonderlijke f 0,40. f 0,05. BureauKrommestraat, F 227, Amersfoort Uitgave van de Vereeniging De Eembode. Prijs der AdvertentiSn: Van 1 tot 6 regelsf 0.30 Voor iederen regel meer- 0.05 terljjk Vrijdagavond Tevredenheid. L In een legende wordt verhaald van een zeker rijk heer, dat hjj op zijn buitengoed langs den openbaren weg een opschrift liet plaatsen van den vol genden inhoud „Dit buitengoed is voor dengene, die waarlijk tevreden is." Menig een ging voorbij en, dit opschrift lezend, gevoelde in zich de begeerte ontwaken naar dat rijke bezit, maar durfde zich niet aanmelden, omdat er nog veel aan zijne wenschen ontbrak, éindelijk houdt iemand voor dit opschrift stand, die zich volkomen gelukkig en tevreden waant. Hij begeeft zich naar den rijken heer, betuigt daar dat hij waarlijk le- 'reden is en vordert derhalve voor zich Let buitengoed. Doch de rijke antwoordde h :m„Vriend, waarlijk tevreden zijt gjj niet, want die waarlijk tevreden is, ver langt niets meer Deze legende leert ons, dat de volmaakte tevredenheid hierop aarde niet te vinden is. De volmaakte tevredenheid toch sluit in zich, dat alle verlangens zjjn bevre digd, dat er niets meer te wenschen overblijft Zoo volmaakt gelukkig is geen sterveling op aarde; dit is weggelegd voor de uitverkorenen aan gene zijde des grafs, als zij eenmaal in den hemel in het bezit zullen zijn van God, het hoogste, het volmaaktste goed. Betrekkelijke tevredenheid daarentegen is voor den mensch hier op aarde moge lijk. God, de opperste Wetgever, heeft dit zelfs den mensch ten plicht opge legd, dien ieder, in welke omstandig heden des levens ook, voortdurend heeft te vervullen. In al de lotgevallen heeft de mensch de Voorzienigheid Gods te erkennen, in tegenspoed en rampen, in gebrek en armoede den vinger Gods te zien, in alles Zjjne wijze beschikkingen als Regeerder en Onderhouder der wereld te huldigen. In deze voortdurende erken ning en onderwerping aan Gods H. wil FEUILLETON. De weg naar het Paradijs. 4) De zege «os duur gekochtofficieren en soldaten betaalden den prijs met bun bloed. De veldhospitalen waren weldra mol zwaar ge wonden gevuldde licht gewonden sleepten zich, door vriendelijke band onderstennd, van bet slagveld, terwijl andere, in wiens bleeke gezichten bet teekeo des naderenden doods maar al te duidelijk te lezen was, met de groot ste voorzichtigheid en zorgvuldigheid werden weggedragen. Af en toe schreed een priester door de rjjen en deelde geestelijken troost aao degenen, die zjjn geestelijke hnlp het meest bekoeldenen ook de engel, die men bg alle gelegenheden aan het bed van den lijdende vindt de lieldczoster was daar om de smar ten der gewonden met onvermoeiden jjrer te De priester wees den kranken op een beter leven en een hoogeren roem, en de dochter van den H. Vincentius k Pa ulo reikte hun den lavendee drank, voerde de geneeskundige voor schriften nit, vermaande tot gedold en sprak den stervenden moed en troost toe in hnn Onder de verwonden bevond zich een Bre- tagner, die in den «lag vreeeeljjk was verminkt gewordenhjj naderde snel zjjn einde en riep met luider stem om een priester. Zijn gekerm bracht een jonge roster aan xjjno zijde. Van ligt de ware tevredenheidhet is de volkomen berusting in God, die ieder toebedeelt wat en gelijk Hij wil. Hieruit volgt dat tot de ware tevre denheid de godsdienst noodzakelijk is. In den godsdienst alleen leert men de wetenschap, dal er niets geschiedt uit noodzakelijkheid of bjj toeval, maar alles volgens de regeling en verordening Gods, dat er zelfs geen haar van ons hoofd valt buiten Zijn aanbiddelijken wilin den godsdienst alleen leert men de weten schap, dat het plictit is en redeljjk om zich steeds aan den wil Gods onderwor pen te betoonen, wien niemand weer staan kan, Zijne leiding op aarde te volgen als die eens Vaders, die alles beschikt en bestuurt met oneindige wijs heid en goedheid tot verheerlijking van God, tot geluk des menschen in den godsdienst alleen vindt men de kracht, om in de lotgevallen des levens te vreden te zjjn en onderworpen de ellen den en rampspoeden te dragen, tegen spoed zoowel als voorspoed met den heiligen man Job zegenend aan te Buiten den godsdienst zal men de tevredenheid tevergeefs zoeken. Ook al is daar de mensch met aardsche schatten gezegend, al geniet hij gezond heid en voorspoed, al baadt hij in weelde en zijn alle wereldsche genietingen zijn deel, toch zal zijn hart onbevredigd kloppen en deszelfs diepste verlangens onvoldaan blijven. God alleen is in staat zijn hart te bevredigen, en daar hij buiten en zonder God leeft, kan de ware vrede zijn deel op aarde niet zijn. Wel kan zijn levenslot worden benijd, zijn bestaan gelukkig geprezen, toch ver bergt de uitwendige schittering van rijk dom, weelde en genot soms het. bitter ste zielelijden tranen der vlijmendste smart worden zoowel gestort in de paleizen der rijken als in de hutten der armen. Dikwijls bedriegt ook hier de schijn. Betreurenswaardiger wordt zijn lot, wanneer de voorspoed wijkt om plaats medelijden aangegrepen verhoad zjj in der baast zijne wonden en sprak tot hem orer de goed heid en barmhartigheid Gods. De arme soldaat had lol hiertoe met geslo ten oogeu daar gelegen, als trachtte hg de rest zjjner krachten vaster bijeen la houden. Als hy echter de slem der zuster boorde, sloeg hö de oogen op en riep.AgncsGy hierdoch bgna gelijktijdig veegde by er aan toe.Ver geel mg, eerw. zuster, ik vergis mg; gy ge- lgkt op èen jong meisje. .Dal nwe moeder in hare familie opnam." ,Zoc. is het toeh waar'. Acb, nu zal ik als een goed christen sterren I In xyo goedheid beeft God n tot mg geroerd. Het is mg alsof gij alle herinneringen aan mgn lieve geboorte plaats, die ik nooit zal wederzien, aan mgn doodbed breogL" Zuster Theresa was diep getroffenook zg zag aUe gebeurtenissen baars lerens haren geest voorbijtrekken, van den Igd af, dat men hare moede.- naar het graf droeg, tot op den dag waarop xy bare kloostergelofte aflegde. En nu zal de familie, die haar zoo edelmoedig bad opgenomen, een onherslelbaren slag treffen. .Arme Karei I" verzuchtte de liefdezuster, ,gg zgt in een ernsligen toestand, maar waohoop niet. Waaneer ge ook mol Gods toelating nwe armen verliest, dan zult ge tevens ontwaren dat ge Trimden bezit, .die door liefde en deelne ming uw ongeluk rerlieK.-o zollen." ,lk zal mgn oud-ra aleebts tot last vallen en bet getal der verminkten in bel land slechts te maken voor de rampen en tegen spoeden des levens. Bjj de inwendige onvoldaanheid des harten voegt zich alsdan de bitterheid van het uitwen dige lijden, hetwelk hein met iooden last neerdrukt zonder de minste ver troosting. Het genot in de verstrooiingen van den voorspoed mist hjjde roes der bedwelming, waarin hjj leefde, smoorde van tjjd tol tijd nog de inge schapen zucht en aandrang naai' hoo- ger gelukmaar thans lijdt hij dub bel, aan zich zeiven overgelaten, zon der vroeger gekende afleiding, zonder kracht en steun in den godsdienst te vinden, en zonder het raadsel te kun nen ontwarren waarom hij lijdt. Geen wonder derhalve, dal men dikwijls in deze standen aan het leven, lot een ondragelijke last geworden, een einde maakt door zelfmoordmen gelooft niet in de toekomst van eeuwige be straffing en beloomng, men torst den ondragelijken levenslast zonder hoop op een eeuwige vergelding aan de vernieti ging wordt bjjgevolg de voorkeur gege ven boven een ellendig voorl gezet beslaan. Maar dalen wij af van de rijken tot de arbeidersklasse onzer hederidaagsche maatschappij, dan ontmoeten wij daar zeer dikwijls een ant i-clirislelijken ontevre den geest. Niet te ontkennen valt, dat het lot van den werkman vooral in onze dagen dikwijls zwaar is en moeiclijk. De alom hecrschcnde ma laise oefent daarop een ongunstigen in vloed uit. Stoom of machine hebben bovendien het werk uit veel in weinig handen overgebracht. Een noodzakelijk gevolg hiervaa is, dat. het werk zich meestal tot den zomertijd bepaalt, en 's winters de werkloosheid onzettende verhoudingen aanneemt. De liefdadig heid heeft diensvolgens in de winter maanden een zware taak. De hoofdoorzaak echter der algemee- ne ontevredenheid ligt in de ongodisterij hieruit vooral zijn de wanverhoudingen tusschen kapitaal en arbeid, tusschen patroons en werklieden ontstaan. Daar, vermeerderen. Zuster Agnes! ik wensch dat zich zelfnooit zal ik in staat zgn te arbeiden ach, ik kan zelfs niet eens mgn dierbare moe der omarmenSterf ik nu, dan sterf ik als strijder en als christen. O, dal slechts een prios- Jfa een wgle ging Karei weder voort: .Ach hoe betreur ik bel, dat ik niet op ODten kleinen Godsakker naast de kerk rusten mag. Wanneer de oorlog ten einde is, zult gg, lieve zuster, zeker naar Frankrgk terugkecren. Waaneer het eenigszins mogeiyk is, bezoek dan mgne brave en goede ouders en zeg hun dat hun kind tol zgu laalstcn ademtocht hen barlelgk be minde. Breng hnn mgn eerekruis en verdeel bet roode lint onder mijne zusters." .Dat wil ik gaar. e doen, Karei," zcide zusier Theresa. Met deze woorden Dam zg den ver wonden krgger het ridderorde van de borat. .Beveslig hel aan uwen rozenkrans, zuster Gg weet wat ik bon allen nog zoo gaarne zeg- Op hetzelfde oogenblik verscheen de priester. Agnes rnimdc hare plaats aan het veldbed voor den geeslelgke, en bleef, op oen afstand geknield, wee- nendbidden voorden ougebikkigenjongen man. Nadat de zielenherder hem verlaten had, voelde Karei zich geheel overgegeven en bgna gelnkkig. ,lk heb nog een verzoek tot n te richten, ,Eo dat is, Karei?" .Herhaal voer my de gebeden der stervenden waar men God onkent, kan het kapi taal niet anders zijn dan egoislisch, de rechtvaardigheid is daar verbannen, de liefde uitgestootcnvermeerdering der rijkdommen wordt het streven, om in den korten tjjd des levens zooveel te genieten als mogelijk is. Tot dit doei worden vooral in mijnen en groote fabrieksplaatsen de werkkrachten der arbeiders aangewend de werkman wordt geëxploiteerd, veel arbeid geeischt, weinig loon uitbetaald ter voldoening der geld- en genotzucht, zoodat hier en daar den arbeider een juk wordt opge legd, wat. volgens de krachtige uitdruk king des H. Vaders, weinig meer van dat der slaven verschilt. De aanwijzing dezer toestanden ecliter is minder van toepassing op ons Land hier doet zicli dikwijls een andere oorzaak gelden, nl. de con currentie. De scheeve verhouding waarin ons Vaderland ten opzichte van andere Rijken geplaatst is door het vrjjhandel- sysleem, heeft de kwijning van landbouw en nijverheid len gevolge, zoodat men, om met andere landen te eoncurreeren, genoodzaakt is óf voor karig loon te laten werken of wel werkplaats of fabriek te sluiten of over de grenzen te brengen, 't Is duidelijk, dat, waar de verdienste gering is, het loon niet hoog zjjn kan. Hier derhalve kan wel van onmacht, niet van onwil sprake zijn bij den werkgever. Verschillende oorzaken alzoo hebben saamgewerkt om het harde lot van den werkman te verzwaren. Hier is liet werk loosheid, daar't niet voorzien in de gevolgen van ouderdom en ongelukken, welke hem tot volslagen armoede doemen hier een te weinig loon, düar te weinig werk, dat hem noopt tot een kommervol, karig bestaan. Daarbij komt, dat hij zich be wust is tot den zwaarsten levenstaak te zijn bestemd, terwijl hij van de andere zijde de hoogopgevoerde, tergende weelde en genietingen der rijken aanschouwt. Geen wonder derhalve, dat bij de alge- meene verbreiding van ongodsdienstig- in d; schoone taal myner landslieden." De zuster vervulde zynen wensch. Bjj hel sterfbed van den armen jongeling geknield, bad zg de lilaniCn en gebedon zooals lig verlangde. Zacht bad do lijder mede. De tegenwoordigheid van de goede Agnes, die luide sprak betgeen hg op zgn moeders schoot gelispeld had, ver vulde hem met hemelschcn troost in zgn laats! e oogeoblikken. Opeens sloeg hy zgn oogen len hemel, wierp een liefdevollen blik op zuster Theresa en mur melde: .Vaarwel Agnes." «Amen 1" antwoordde de zoster." Karei stierf. Agnes bewaakte het lgk van haren vroege- ren speelgenoot tot het ter aarde was besteld. De arme jonge Brelagner stierf onder vreem den hemelgeen bloempje bloeide op zgn graf en geen beminde hand bcspreukte zgn stoffelijk overschot met gewyd water. Hot leger keerde naar Frankrijk terug en hield onder algemeenen jubel der bevolking zjjn feesteiyken intocht in de stad Parys. Op het land zog men de aankomst der brie venbestellers mot barlslochteiyk ongeduld te gemoet, om berichten omtrent het leger te ver nemen. In de steden werden de uit den stryd terugkeerenden van alle zgden omringd en met duizend vragen bestormd. Ook onze pacbterslieden verwachtten bun zoon. Zijn tot nog toe betracht zwyg.n schreven zij toe aan zgnen wensch de ramilio te veirassen. Men telde de dagen en berekende den tjjd, heid en ongeloof, de ontevredenheid hand over hand toeneemt onder de arbeidende klasse. De ongeloovige werkman heeft den sleutel niet lot oplossing van het raadsel, waarom hjj tot harden arbeid is veroordeeld, terwijl anderen de zalig ste rust genieten waarom hij een zorg vol en moeilijk lever, moet voortslepen, terwijl anderen in weelde en allerlei genietingen zich baden. Hij wordt onte vreden met zijn lot, wrevel vervult hem tegen de rijken, de afgunst maakt zich van hetn meesier. Luid gemor tegen zijn positie en dc beslaande orde doel zich hoorenhij verwijt de samenleving zijn rampzalig bestaan, hij beschuldigt de maatschappij van zjjn ellendig, ongeluk kig leven. Hiermede gaat gepaard een geest van verzet en opstand tegen alles, wat de bestaande orde in 'l leven riep en blijft handhavendeze orde moet neergehaald, andere toestanden moeten geboren, andere, gunstiger verhoudingen in het leven geroepen, waarin de werk man niet meer als een miskende ver schoppeling der maatschappij, maar in zijn volle rechten der geljjkheid zal wor den erkend. Zoo werd de mgeloovigc arbeiders klas rijp voor de afschuwelijkste en on zinnigste aller dwalingen, voor hel socialisme. BUITENLAND. Diegenen onder de Franschen, die nog steeds droomden van Keizer Wil- helm's gezindheid tot vrijwillige terug gave van het Rijksland, zullen nu wel iot de overtuiging gekomen zjjn dat hun illusie op dit punt ijdel was. De Keizer heeft zich, bij gelegenheid der onthulling van het gedenkteeken voor wijlen zijn vader keizer Friedrieh op het slagveld te Worth, rnaar al te duidelijk daaromtrent uitgesprokenVolgens Petit Journal, wiens correspondent bij de onthulling tegenwoordig was, zeide de Keizer„Deze grond is Duitsch en zal het blijven tot in eeuwigheid, en met Gods hulp zal het Du'lschc zwaard hem weten te verdedigen tegen wien het ook zijl" waarin hg naar bui* terugkeeren kon. De pas toor had reeds een uituoouiging ontvaogen om bg de terugkomst des zoons tegenwoordig te zyn. Op zekeren morgon was do pastoor na het opdragen van het II. Misoffer weder inzya woning aangekoinon, toen een liefdezuster by hem aan schelde. Genove va opende entrad plotseling oeni- ge schreden terug als zy do bezoekster herkende. „Zusier Agnes! hoe gelukkig beu ik u we der te zien na de vele beproevingen co raoeilgkbeden die gg verdragen hebt BroederOnze geliefde Agnes is terug I" „Geef mg uwen zegen, eerw. vsder," zeide de non, terwijl zg zich voor hem op de knie ën nederliet. Hg zegende haar en sprak op hartelgkeu toon „Wel, zgt gij weder hier, mgn kiod! uw pad was ruw en moeilgk. Zgt gg du gekomen om hier te blgven en onze arme kinderen la on derrichten Wg hebben school nocb klooster." „Zeer gaarne wil ik dat, eorw. vadermaar heden bob ik een treurigo opdracht te vorvnl- len. Een soldaat uit het dorp stierf in do Krim. Zgn testament en zyn laatste woorden moet ik aan zgne moeder overbrengen." .Is Karei dood?" ,Hg stierf op den achtsten September als een christen en als een Brelagner. Eerw. vader, zon a met met mg tot zgn oudera willen gaan Ik behoef uwe hulp. Uwe tegenwoordigheid zal ertoe bijdragen den zwaren slag, die hen ge troffen beeft, te vetzachten. Hoe kan ik de ooders zeggen, dat hnn zoon gesneuveld is 1" (Wurdl vtrtol/dj

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1895 | | pagina 1