Katholiek Nieuws- en Advertentieblad
No. 2.
Zaterdag 11 April 1896.
Tiende Jaargang.
DE EEMBODE
voor Amersfoort, Baarn, Apeldoorn, Barneveld, Blaricum, Bussum, Driebergen, Eemnes, Harderwijk, Hilversum, Hoogland,
Laren, Leusden, Naarden, Nijkerk, Soest, Stoutenburg, Veenendaal en Zeist.
Verschijnt eiken ZATERDAG.
Abonnementsprijs par drio n
Franco per post
Afzonderlijke
f 0,40.
f 0,05.
BureauKrommestraatF 227Amersfoort.
Uitgave van de Vereeniging De Eembode.
Prijs der AdvertentUm
Van 1 tot 6 regels
Voor iederen regel meer
f 0,30
- 0.05
uitariyk Vrijdagavond
Bij dit nummer behoort
Een vergeten bladzijde.
HET HELSCHE PLAN.
Onder bovenslaanden titel troffen wij
dezer dagen in een verdienstelijk katho
liek Fransch tijdschrift uit de geschriften
van den genialen en aanvankelijk ook
zoo edelen en ijvervollen, maar later
helaas zoo treurig afgedwaalden priester
Lamennais een allertreffendste aanhaling
aan, die ons te merkwaardig voorkwam
om haar ook onzen lezers niet onder
de oogen te brengen. Zjj betreft een
droevige en huiveringwekkende schil
dering, welke genoemde Fransche schrij
ver nu zestig jaren geleden van het
helsche strijdplan dor Vrijmetselarij beeft
geleverd, zooals het toen in het geheim
en ais in de duistere holen dier ramp
zalige sekte werd gesmeed, en zooals
wij het thans in de treurige werkelijk
heid, niet het minst in het ongelukkige
Frankrijk, gansch en al zien volvoeren.
Het was in een somberen nacht;een
hemel zonder sterren drukte zwaar op
het aardrijk gelijk een gewelf van zwart
marmer boven een graf. En niets ver
brak de stilte van dien nacht, tenzij al
leen een vreemdsoortig geluid als van
een zacht klapwieken, dat van tijd tot
tijd boven velden en steden werd ge
hoord.
En alsdan pakten zich de duisternis
sen samen, en ieder voelde zijn ziel
verstijven en een rilling door de leden
gaan.
En in een zaal met zwart floers behan
gen en door een rossig lamplicht verlicht,
waren zeven afschuwwekkende en ver
schrikkelijke mannen op zeven ijzeren
zetels gezeten. Zij hadden de Hoofdzon
den op hun voorhoofd geschrevenelk
voorhoofd droeg beurtelings een der ze
ven Hoofdzonden. Geen menschelijk oog
was in slaat te onderscheiden, of het dui
vels waren of menschen van den duivel
bezeten.
En in het midden der zaal verhief
zich een troon samengesteld van men-
schelijke beenderenen aan den voet
van den troon was, bij wijze van voet
bank, een kruisbeeld aangebrachten
voor den troon stond een ebbenhouten
tafelen op de tafel een vaas vol met
rood en schuimend bloed, en een nien-
schelijke schedel.
En de zeven mannen schenen pein
zend en droefgeestig, en hun oog, diep
in de oogkassen verborgen, liet van lijd
tot tjid vuurvonken ontsnappen van
loodblauwe kleur.
En een van hen, zich oprichtend,
naderde waggelend den troon, en zette
den voet op het kruisbeeld.
Op dal oogenblik sidderden zijn le
dematen, en hij scheen bijna te bezwij
ken. De anderen sloegen hem onbewe
gelijk gade, zü verroerden zich niet in
het minstmaar ik weet niet, wat hun
voorhoofd wel leekende, en een lach,
die van geen mensch is, trok hun lip
pen te zarnen.
En hij, die haast in onmacht had
schijnen te vallen, strekte de hand uit,
nam de vaas vol met bloed, goot er
van in den schedel en dronk.
En deze dronk scheen hem to ver
sterken.
En het hoofd wendend, ontschoot
deze kreet als een dof gereutel zijn borst
Gevloekt zij de Christus, die ons de
vrijheid van hel vleesch en de vrijheid
van de zonde heelt benomen.
fin de zes andere mannen stonden
op, en allen slietten gezamenlijk den
zelfden kreet uitJa, gevloekt zij de
Christus, die ons de vrjjheid var. het
vleesch en de vrijheid van de zonde
heeft henomen 1 Waarna, als de overi
gen weer op hunne jjzeren zetels waren
gezeten, de eerste hernam
Mijn broeders, wat zullen wij doen
om onze vrijheid te herwinnen en orn
het rijk van Christus te vernietigen
Daar, waar hij heerscht, kunnen wij
niet heerschen en onze belangen zijn
dezelfde daar de eene zonde de bond-
genoote van al de andere isdat ieder
dus voorslelle wat hem zal goeddunken.
Wat mij betreft, ziet hier den raad,
dien ik geef. Voordat de Christus kwam,
wie is het die ons in onze begeerlijk
heden en genotzucht stoorde Zijn gods
dienst rooft ons de vrijheid. Laat ons
de vrijheid heroveren en verdelgen wij
den godsdienst van Christus.
En een tweede schreed vooruit naar
den troon, nam den menschelijken sche
del, goot er bloed in, dronk, en zei
vervolgens
Om den godsdienst van Christus
te vernietigen, moet men den menschen
de ware wetenschap ontnemen, omdat
de ware wetenschap van zelve tot de
leer van Christus geleidt. Steller, wij
dus de wetenschappen op prijs, bevor
deren wjj de geestesverlichting, ver
spreiden wij de leer-methoden, maar
vertrouwen wjj de scholen aan de leer
meesters der ongerechtigheid toe, zoo
is het dat wij de ware wetenschap zul
len kunnen verwoesten.
En allen antwoordden Het is waar
laat ons de ware wetenschap verwoesten.
En na verricht te hebben wat ook
de beide eersten hadden gedaan, sprak
nu de derde
Als wij den godsdienst van Chris
tus verwoest en de bronnen der ware
wetenschap zullen hebben verdorven,
zullen wij veel hebben gedaan, doch er
zal ons nog een zaak te doen overblijven.
Men moet bij elk volk de ondeugden
en do misbruiken van alle volken ver
spreiden. Daartoe moet men de natuur
lijke slagboomen verbreken die het eene
volk van het andere scheiden, de onder
linge gemeenschap en den handel verge-
makkelijker, aan iedere natiehare eigenaar
dige gebruiker, en gewoonten ontnemen,
den vooruitgang der beschaving alom
prediken wij zullen zoodoende te midden
van elk volk de ondeugd van al de
volken verbreiden, wij zullen van geheel
de wereld een enkel land, van het
menschelijk geslacht een enkelen vuilnis
poel, van al de volken een enkel volk
maken.
En allen antwoorddenhet is waar
laten wjj van geheel de wereld een en
kelen vuilnispoel, van alle volken een
enkel volk maken.
En na hel bloed gedronken te hebben,
zei oen vierde
Wij hebben ons belang en de vorsten
hebben ook het hunne, en het past hun
niet dat de boosheid en de dwaling onder
de volken de overhand verkrijgen. Zij
zouden zich dus legen ons kunnen wapenen
en den godsdienst van Christus verdedigen,
omdat de godsdienst van Christus de
hechtste grondslag is voor den troon.
Men moet dus den opstand verwekken
en hem in alle oorden der wereld ver
breiden. Alsdan zuller. de vorsten onder
den dolk sterven of wel zij zullen gedwon
gen worden de vlucht te nemen en rond
te dolen over de aardezjj zullen on
machtig tegenover ons zjjn en zjj zullen
den godsdienst van Christus niet ver
dedigen.
En allen antwoorddenhet is waar
verspreiden wjj den opstand in alle oorden
van de wereld.
En een vijlde, na eerst het bloed te
hebben gedronken, sprak:
Zoolang het zwaard der gerechtig
heid nog scherp is, zullen de revolulie's
onmogelijk zyn en zullen de volken zich
aan den beul niet durven wagen. Men
moet de verzachting, de matiging prediken
der straffen men moet aan alle misda
den de straffeloosheid verzekeren en aan
het zwaard der gerechtigheid zijn scherp
te ontnemen.
En een zesde zei
Ik ken het nut van uw voorstellen
doch om de rechtschapenheid uit het
hart der menschen te verbannen, moet
men ze bedwelmen door wellust.
Vermenigvuldigen wjj de genietingen
des hartenhuldigen en kronen wjj de
kunstenaars, die zinnelijke genoegens ver
schaffen, als munnen van deugd mis
leiden wij 's menschen begrip en daarmeö
zullen wij ook zjjn hart misleiden.
En allen antwoordden het is waar
misleiden wii door het zingenot het be
grip en het hart des menschen.
Toen verscheen de zevende, en sprak,
als hij gelijk de anderen uit den men
schelijken schedel gedronken had, op
zijn beurt de voeten op het kruisbeeld
Weg met Christus: dood aan den
eerlooze en eeuwige strijd zij er tus-
schen hem en ons I
Maar hoe de volken van hem lever-
vreemden Zoolang er nog tempels, al-
laren en priesters van Christus zijn,
ijdele hoop.
Hoort mij! sloopen wij de tempels,
maken wjj de altaarschatten zoek en
vervolgen wij de priesters.
En or zal niemand meer zijn die de
rechten van Christus verdedigt, en niets
dat ze den volken in herinnering brengt.
En het volk zal een kudde zijn zon
der herder, hel zal onze stem volgen,
en wij zullen heerschen over de ge
sloopte tempels en over de bedorven
volken.
En allen antwoordden het is waar
sloopen wjj de tempels, maken wij de
altaarschatten zoek en vervolgen wij de
priesters.
En eensklaps doofde de lamp uit, die
de zaal verlichtte, en de zeven mannen
verdwenen in de duisternissen.
En aan een rechtvaardige, die op dat
oogenblik waakte en bad voor het
kruis, werd gezegdHet plan van den
goddelooze zal vergaan. Bid slechts, ljjd
en blijf hopen.
Ziedaar de schrikwekkende allego
rische, doch niet minder juiste schets,
die een wakkere kampioen van Christus
in voorspellenden geest van het satani
sche plan der toen nog pas opkomende
mai;onnieke Sekte heeft gegeven. Intus-
schen ging nu ruim een halve eeuw voorbij,
waarin de waarheid dier voorzegging door
de droeve uitkomst zelve volkomen werd
bewezen. Zoo kon in de vorige maand
nog een schandeljjk bericht, dat uit de
hoofdstad van het land waarvoor Lamen
nais wel inzonderheid zjjn voorspelling
deed, de wijde wereld werd ingezonden,
hiervoor op nieuw ten bewjjze strekken.
De vrijmetselaars, aldus werd gemeld,
hebben den 1 sten Maart te Parjjs, in het
gebouw van het Groot Oosten, hun
winter zonnestilslandsfcrst" gevierd. Aan
het feestmaal verklaarde Br.Tiniure,
lid van den raad der orde, dat ,als de
raad zou verdwijnen, hij door den rai-
misterraad kon worden vervangen"
waaraan door dien spreker zeker
wel met niet minder helsche voldoening
nog werd toegevoegd .In één woord,
de toestand is een buitengewone voor
de vrijmetselarij. Men zou in het. Ely-
seum een loge kunnen stichten, het
aantal meesters zou voldoende zjjn, de
voorz.mr.ware aangewezen."
Een rampzalig getuigenis dus, het
welk openljjk voor de gansche wereld
de bekende waarheid huldigt, dat Frank-
rijk, nog wel „de oudste dochter der
kerk", totaul door de Loge beheerscht
wordt! Hoe lang echter zal het duren?
Gelukkig toch komen ook, vooral inden
laatsten tijd, van uit dat zelfde land
nog andere berichten in, dat de katho
lieke strijdkrachten weer ontwaken en
zich opmaken tegen de vijanden van
het voorvaderlijk gelootongetwij
feld dank zij der vele smeekingen, wel
ke vrome zielen immer aanhielden in
stilte voor het heil van Kerk en Staat
ten hemel op te zendon. Alzoo blijft,
voor die bidt en Ijjdt, de zoete hoop
bestaan.het plan der goddeloozen zal
verjjdeld worden."
FEUILLETON.
Christus is verrezen!
Vrij uit ha Duiitch naar Dr. Karl Hay.
1) De slaap was tengevolge der groote hitte eei
ïoefle vi
den aanblik van dat bloeiende wonderwerk des
almachtigen Gods was het mjj onmogelijk de
oogen te sluiten. Mjjn gezellen legden zich neder,
hielden hun gezichten en handen bedekt tegen de
muskieten en waren spoedig in slaap gevallen. Ik
zat stil, zonder op de steekvliegen te lellen, en
dacht aan het verre Sion, dien berg des heils,
aan Getbsemané, aan den kruiswog, aan het
rolsengraf en den jubelroep van Paschen .Hjj
Een krokodil, die zich op den oever had be
geven, sloop door do opening, die wjj in het
bosch hadden gehouwen, onverwachts op ons
toe. Toen hjj ons zag, hield hij stil. Het scheen
als overlegde hjj ot hjj zou vluchten of
ons aanvallen. Waarschijnlijk besloot hjj tot
het laatste, want hjj zette na een korte
pauze zjjn weg weder voort. Ik greep naar de
boks en schoot bem een kogel in het oog. Hjj
brulde, wierp zich voor- en achterover, draaide
zich tot hjj op den rug kwam te liggen en was
dood. Hot was een zwarte kaaiman van dertien
voet lang.
Het schot had mijn gezellen natunrlgk ge
wekt. Wel had het dooden van het dier hen
niet doen schrikken, want op het land zjjn
deze beesten niet gevaarlijkmaar van een
weder inslapen was geen sprake meer. Perdido
itond op en verwijderde zich, terwjjl hjj met
behulp van zjjn mes het struikgewas dieperin-
drong. Dikwjjls verliet hjj zonder schjjnbare
reden onze legerplaatsmen boorde hem dan
verte luid sprekeo, en wanneer hjj dan
terugkeerde was hjj inwendig opgewonden,
ach uiterlijk stiller en algetrokkener dan voor-
Toen hjj weg was, voerde ik de gedachten,
die mjj bg een vroeger gesprek met de Tobas
1 ingevallen, schielijk uit, en sneed schie
lijk eenige passiebloemen af om de beteekenis
der afzonderlijke doelen te verklaren. Terwjjl
ik bezig was bemerkte ik Perdido. Hjj was te
ruggekeerd en verborg zich in onze nabijheid
in hel struikgewas, om mjj heimeljjk aan te
hooren. De uitdrukking zjjner oogen was daarbjj
geheel wonderljjk. Kr lag weliswaar de gewone
uitdrukking van verachting in, maar ook iets
wal ik bjjna weemoed of geestelijken honger zou
mogen noemen. Toen hjj bemerkte, dat ik hem
gezien had, kwam hjj naderbij, rukte een
,Dns deze bloemen zjjn een zinnebeeld des
ljjdens van uwen zoogenaamden Heiland, niet
waar Sennor?"
.Ja," antwoordde ik bedaard, .ech'er niet den
zoogenaamden, maar den werkelgkenl"
.De ranken zollen de roeden, de simpele
bladeren de lansen, de vezelkrans de doornen
kroon, de vjjl stofbnilen de wonderteekens, de
vruchtknop der kelk met haar drie stelen de
nagels des kruises beduiden. Sennor, wanneer
dat niet de hoogste onnoozelheid ia, dan be-
Hg wierp de bloem op den grond en vertrad
haar. Trillend van ontroering wiep ik hem toe
.Denk gjj wat ge wilt, S»nnordoch ge hebt
nu niet de passiebloem, maar dat, wat zjj be-
teekent, met voelen gelreden I"
.Passiebloem", spotte hjj lachend, .zoo wordt
die bloem toch slechts door domme menschen
genoemd. Gjj weel toch in ieder geval dat haar
eigenlijke naam granadilla is. Zjjt gij werkeljjk
zoo dwaas dat, wat gjj zegl, te gelooven Het
ljjden van Chrislos 1 Wie was Christus Een
mensch als gjj en ik 1 Hoe kan één mensch de
geboele mensckbcid zalig maken I Hjj is gestor
ven, gelijk ieder stervon moet. En dat Hjj hol ver
lossingswerk door een opstanding zou bekroond
hebben, zal, dat is dat dat is
Hjj bield zich in door den blik dien ik hem
toewierp. Ik sprong op, plaatste rnjj dicht voor
hem en vraagde
.Dat is dat is nn, wat is hel
.Onwaarheid. Geen dooden staan op 1"
Ik wilde hem een driftig antwoord in bet gezicht
slingeren, doch ik hebeerschtemjjenzeide op een
ernstigen toon, terwjjl ik hem de hand op den
arm legde
.Sennor, ge doet mjj leed, afgrjjseljjk leed 1
Christus is ook voo. u gestorven en voor n
verrezen en wel gelukkig voor u dat bel zoo is."
.Voor mjj? Waarom?
„Omdat gjj een Heiland meer behoeft dan
dnizend andere menschen."
,Ik ik ik vroeg hjj, terwijl hjj eenige
schreden terug trad en mjj met zjjn donkere
oogon wantrouwond beschouwde."
.Ja, gjj! Ligt niet een zware last op uw hart?
Waarom gaat gjj zoo dikwijls van ons weg om
uw somber gemoed luid to doen spreken? Gjj
hebt een boos geweten 1"
„Een boos geweien V" schreeuwde hjj mjj
tegen, onderwjjl hjj naar zjjn messen greep.
.Waagt gij het nog eens te zeggen, dan strez
ik u mjjn doik in het hart, zonder dal uw Ver
lasser mjj dit verhinderen kan."
.Bah," antwoordde ik, terwjjl ik mjjn revol
ver trok. Eer gjj don arm opheft, hebt ge twee,
drie kogels van mjj I Ik herhaal hel: gjj hebt
een boos gewetengjj draagt een misdaad met
u om. Er bestaat slechts één heil voor u, en
dit komt van Hem, dien gjj verloochent. Gjj
zult rust noch vrede vindengjj zult om
verlossing schreien, dat u de tong aan uw ver
hemelte kleeft. Er zal oen Ijjdenstjjd, oen tjjd
van marteling, van do diepste smarten voor u
komen, en ik wenscb vurig, dat do Poascb-
jubel .Christus is verrezen" dan ook voor u
weerklinken moge; want zonder dit woord
bestaat er voor u geen redding."
Hjj was ljjkbltck geworden en staarde mjj
als wezenloos aan. Zjjn bloedlooze lippen trilden,
en de band zonk hem op de messen neder. Daarna
echter zich beheerschend, stiet hjj een korten,
beeschen spotlach nit en zeide
.Gjj fantaseert Sennordaarom wil ik niet
langer met u twisten. Zoodra rnjj een geschikte
gelegenheid voorkomt, vorlaat ik u. Wees echter
tot dien tjjd op uwe hoede I Nu wil ik voor dezen
keer toegevend z|jn, njaar dan Is het uit Mjjn
dolk kan evon snel zjjn als uw kogels I"
Ik aebtto hot overbodig hieiop oen antwoord
te goven. Gaarno had ik hem weggejaagd, maar
dat kon ik hier in dit oude woud kwaljjkdoen.
Gedurende den volgenden dag sprak hjj geen
enkel woord tegen mjjwanneer hjj iets te zeggen
de Tobas.
Dat w
«tjjd; z
de ik mjj toen wjj n
lorvallen van de Rio Maderia overwonnen had
den en de Mainoré invoeren. Wjj waren daar
in een streek, waar men hopen mocht weder
menschen en wel blanken aan te treffen.
Deze hoop ging reeds don volgenden dag in
vervulling. Op zekere plaats, waar de vloed
smaller werd, hoorden wjj kloppen van den oBver
ons tegonklinkennatuurlijk gingen wjj er op
af. Er waren daar vele booten vastgelegd, doch
in de nabjjheid waren geen menschon te zien.
Wjj stegen uit en volgden een door het kreu
pelhout gebaand pad. Dit leidde ons naar een
open plaats, welke door bet vellen van cinchona-
boomen ontstaan was. Wjj bevonden ons op
een arbeidsveld van een gezelschap casearil-
Cascarilleroa beteekent schorsverzamelaare.
Deze mensehen gaan in bet wond om kina of
kinabast te winnen. Daaraan zjjn groote be
zwaren verbonden, en slechts krachtige, erva
ren en moedige mannen kunnen dit bedrijf uit
oefenen. Men velt den boom dicht b|J den wortel,
trekt den bast in strepen af en droogt ze verder
in de zon of op hot vnnr. In de streken, waar
gelegd, worden die boomen nlot gei
slechts zorgvuldig nfgabasl, wat kt
veel vernuftiger handelen is.
Ei waren hlor ongovuur twintig pi