Katholiek Nieuws- en Advertentieblad
7 No. 12.
DE EEMBODE
voor Amersfoort, Baam, Apeldoorn, Barneveld, Blaricum, Bussum, Driebergen, Eemnes, Harderwijk, Hilversum, Hoogland,
Laren, Leusden, Naarden, Nijkerk, Soest, Stoutenburg, Yeenendaal en Zeist.
Verschijnt eiken ZATERDAG.
Abonnementsprijs pat drie maasdam
Franco per postf 0,40.
Afzonderlijke nummersf 0,05.
BureauKrommestraatF 227Amersfoort.
Uitgave van de Vereeniging De Eembode.
Frijn dar Advsrtantitni
Van 1 tot 6 regelsf 0,30
Voor iederen regel meer- 0.05
Bij dit nummer behoort
een bijvoegsel.
|M|Sk ZIJ, die zich vóór
1 Juli abonneeren op
„UE EEMBODE", ontvangen
de tot dien tijd verschijnende
nummers gratis.
Het satanisch karakter der
Vrijmetselarij.
LI.
Het geheimzinnige dezer secte heeft
voor de ongeloovigen iets verleidelijks
en verlokkends. Al beweren zij ook, in
niets anders te gelooven dan in het
stof, toch toont zich hun natuur ster
ker dan hun bewering, dun hun leer.
De idéé van 't bestaan Gods en van
een geestenwereld schynt te diep in
's inenschen hart gegrift, dan dat zij
daaruit kan worden uitgedelgdmen
moge zoo ongeloovig zijn als men wil,
toch verraadt men in zijn handelingen
en daden het ingeschapen bewustzijn
van iets hoogers dan de stoffelijke we
reld. Het ongeloof, 't is spreekwoordelijk
geworden, voert tot bijgeloof; de god
delijke openbaring verwerpend, werpt
men zich in de armen der dwaze bij
en lichlgeloovigheid, ot liever in de
kunstgrepen des satans.
De duivel kent dien trek van 'smen-
schen hart. Voor den geloovige open
baart zich de hemel met zjjn Drieëeni-
gen Qod, met zjjn Engelen en Heiligen
als zjjn toekomstige verblijfplaats voor
een waarlijk christelijk leven, openbaart
zich ook de hel met haar afvallige en
gelen en verdoemden als het eeuwig
strafoord voor zondaars en onrechtvaar-
digenvoor den geloovige openbaart
zich de wereld als de groote kamp
plaats tusschen de twee Rijken, het
Rijk Gods en Belial's, het Rijk der ver
lossing en der slavernij, het Rijk van
genade en waarheid en het Rijk van
logen en eeuwigen ondergang. Voor den
geloovigen christen derhalve een volle
dige oplossing overeenkomstig zijn wezen,
uit geest en stof bestaande, in het licht
der Goddelijke openbaring de diepste
gevoelens zijns harten bevredigend, maar
den ongeloovige?hij vindt zijne
bevrediging niet in de verwerping der
openbaringen Gods, in het huldigen al
leen der stoffelijke wereldzijns ondanks
wordt hij gedreven tot het onstoffelijke,
tot het onzichtbarehet mysticisme
heeft voor hem een onweerstaanbare
aantrekkingskracht.
In de vrijmetselarij ontvouwt de Sa-
in een geheel stelsel van geheimzin-
igheden, in leekens en figuren, in woor-
en en symbolen, in voorschriften en
plechtigheden, in legenden en geschie
denis, in benamingen en leerstellingen,
beginsels en gevolgtrekkingen, om de
ongeloovige wereld te lokken en in zijn
strikken te vangen. Alles wikkelt hy in
nevelen en duisternissen, omdat logen
kwaadin naakte gedaante vertoond,
hun verleidende kracht verliezenhij
maakt zijne orde daarom lot een waar
doolhof, in dichte nevelen gehuld, opdat
ieder, die binnentreedt, daarin den weg
niet vindend, te gronde ga. Lang en
donker zijn de kronkelwegen, die daar
door elkander slingeren alvorens den
hoogslen graad te hebben bereikt, al-
is de tempel der geheimen wordt
geopend. Vóór dien tijd wordt de aan-
g eboren nieuwsgierigheid wel geprikkeld
maar niet bevredigd, 'tls waar, telkens
bij de bevordering tot hoogcre graden
worden nieuwe geheimen geopenbaard,
maar zoozeer in nevelen gewikkeld, dat
het misschien aan enkelen gegeven is
onder den sluier van het mystieke de
dwaasheden te aanschouwen. Daaivoor
wordt een buitengewone eruditie ge
vorderd, bekendheid met de profane en
gewijde geschiedenis, met de ketterijen
en hare leerstellingen, met hel heiden
dom en zijn verschillende eerediensten,
met de verschillende verouderde talen
de benamingen hunner goden, en
wat dies meer zjj, dat het bijna on
mogelijk is, dat 'smenschen geest, in
deze duisternissen verdwaald, liet volle
begrip erlangt van de zoogenaamde dog-
men hem verkondigd. Alles is er op
aangelegd om den toegetreden br in
spanning te houden, zijn lust te prik
kelen naar diepere mysterie's en der
halve zijn verlangen naar hoogere gra
den om daarin de ontdekking te vin
den van voor zijn geest bevredigende
geheimen. Doch doorgaans te vergeefs,
want enkelen slechts worden bevorderd
tot den 33»'en graad, waar al de ge
heimen der vrijmetselarij worden ont
sluierd. En zoo worden en blijven zij
hun gansche leven de blinde werktuigen
in de handen van hem, die deze secte
bezielt en beheerscht.
Bovendien aanschouwt men hier te
gelijkertijd de tot dwaasheden en tegen
strijdigheden voerende dwaling. Dit is
het kenmerk der dwaling, het kenmerk
van den vader der logen. Terwjjl de
waarheid voort tot gevolgen, welke steeds
in harmonie bljjven met 'smenschen
rede, voert de logen daarentegen tot
de onzinnigste ongerijmdheden. Vandaar
dal de dwaling der vrijmetselarij zich
verbergt onder een ondoordringbaren
sluier, terwijl de Katholieke Kerk hare
waarheid plaatst in het volle zonnelicht.
'tZou ons te ver voeren de dwaasheden
en tegenstrijdigheden der vrijmetselarij
in hare gebruiken en ceremoniën, in
hare leerstellingen en gevolgtrekkingen,
in figuren en symbolen enz. aan te
toonen, wywillen hier slechts wijzen op de
tegenstrijdigheden, waarin degenen ver
vallen, die tot dit geheim genootschap
toetreden.
Men verwerpt hel geloof om de ge
heimen en men laat zich opnemen in
genootschap, hetwelk geheimen voor
spiegelt, maar ze openbaart, in dichte
nevelen gehuld, terwijl het geloof juist
het licht zoektmen ontkent de God
heid van Christus, die in de historie
voor ons staat als de voor ons mensch
geworden God, omgeven door een wolk
van getuigen en getuigenissen, en men.
aanvaardt in de loge allerlei legenden
voor ware historie aangaande oorsprong,
benamingen, teekens enz.men loochent
de wereld der geesten, en men accep
teert daar de benamingen van verschil
lende helschc geesten, aan de Katholieke
Kerk ontleend; men roept daar zelfs in
de hoofdloges den helschen geest op,
die persoonlijk verschijnt, die de verga
deringen preBidieert en leidt; men keert
do Kerk van Christus den rug toe onder
voorwendsel, dat zij de vrijheid des
menschen vernietigt, en men levert zich
over aan de kerk van Satan, waarin
ongehoorde tyrannie geest en wil
slavenkluisters boeit; men maakt zich
zelf tot deïsten en men verlaagt zich
daar lot willooze en blinde werktuigen
zonder bekendheid met doel en stre
ven men negeert en bestrijdt de waar
heid des Christendoms zonder eenig on
derzoek, niet wetend derhalve wat men
loochent en bestrijdt, en men omhelst
de vrijmetselarij zonder haar te kennen
men verwerpt het bestaan van God en
men schaart zich in de gelederen om
Hem te beoorlogen, die volgens zijn
beweren niet eens beslaat; men legt
allerlei eeden en bezweringen af bjj de
bevorderingen der verschillende graden,
welke zonder het bestaan van God zin noch
betcekenis hebbenmen ontkent de
waarheden en de geheimen van onzen
H. Godsdienst, het geheim van Christus'
tegenwoordigheid in het Altaar-Sacra
ment en men plundert de ciborie's om
de heilige Hostiën in de nachtelijke bjj-
eonkomsten op heiligschendende wyze
te massacreersn en te ontheiligenWaar
zouden wij eindigen, wilden wjj een
volledig verslag der tegenstrijdigheden
geven van de mannen der loge; 't is
in één woord een aaneenschakeling van
onzinnige dwaasheden en ongerijmdheden,
zoozeer met 'smenschen rede in strijd,
dat men gerechtigd is den vrijmetselaar
den vollen zin des woords een dwaas,
zot te noemen.
BUITENLAND,
In de Belgische Kamer werd Dinsdag
door den minister van Financiën een
wetsontwerp ingediend tut voorloopige
wijziging van de invoerrechten en accjjn-
sen op het gedistilleerd, ten einde het
alcoholisme te bestrijden. Volgens dit
ontwerp zal van gedistilleerd van 50
graden in fust 150 frs. per HL. geheven
worden en voor iederen graad sterker
3 frsvan likeuren in flesschen 300 frs.
per HL.
De minister vroeg voor dit ontwerp
de urgentie, welke werd toegestaan. De
commissie ging dadeljjk het ontwerp
onderzoeken. Terwjjl de rapporteur voor
lezing deed van zijn verslag, protesteerde
de linkerzijde heftig. Er ontstond een
stormachtige discussie tusschen leden
der rechterzijde en der linkerzijde; de
laatstgenoemden werden herhaaldelijk
tot de orde geroepen.
Het onlwerp werd ten slotte aange-
imende rechterzijde stemde vóór,
de linkerzijde tegen.
Nu de kroningsfeesten te Moscou ge
ëindigd zijn en de Keizer weldra zjjn
plechtigen intocht in zjjn hoofdstad St.
Petersburg zal houden, is het volgende
manifest verschenen:
„Wjj, Nicolai de tweede, Keizer en
alleenheerscher aller Russen, Czaar van
Polen, Grootvorst van Finland, enz. enz.
doen kond allen getrouwen onder
danen In de dagen onzer plechtige
kroning heeft de bevolking van de eerste
hoofdstad, zich met de vertegenwoordi
gers van het geheele Russische Rijk
innig vereenigende, ons hare heugelyke
bewijzen van geestdriftige liefde en on
verbreekbare gehechtheid gegeven van
het volk tegenover zijn monarch. Deze
volksgeest, die sedert eeuwen den geest
onzeralloenheerschende voorouders sterk
te én kracht gaf, zoowel in droeve, als
in blijde dagen, heeft zich bijzonder ge
openbaard op den dag van het volks
feest, en ons tot aandoenlijke troost
gestrekt in het ongeluk, ons in de vroo-
lijke en blijde dagen met kommer ver
vullende, een ongeluk dat zoo velen der
feestgenooten getroffen heeft. De volks
geest heeft voor het aangezicht van geheel
Rusland de onverbreekbaarheid der
banden bewezen, die ons aan ons lief
en trouw volk verbinden.
„Moge de genade des allerhoogsten,
die onze hooge roeping door de heilige
zalving gezegend heeft, ons door de ge
beden aller trouwe en vrome zonen
Ruslands kracht en wjjsheid verleenen
tot volbrenging onzer plichten tot heil
van het dierbare vaderland.
Gegeten in de eerste hoofdstad Mos
cou op den ses-en-twintig sten dag van
FEUILLETON.
Op andere wegen.
(Slot.)
Had de professor op zjjn katheder gestaan,
dan ware bjj zich van het recht in deze zaak
wel bownst geweest. Mot lachenden mond had
hg dergelijke vragen als bekende, lang afge
dane dingen behandeld, en woordenrijk overde
heerechende zekerheid van de zegenrijke wen
ding des geestes en der rede gesproken. Pro
fessor Holm stond nu echter niet als philosoof
voorde zaak, maar als mensch midden daar
hy overzag de quaestie niet van het neutrale,
werkelijke wereld ontrukte standpunt
geleerden, maar bevond zich midden in
beelen atryd.
Hol geldt hier, de overwinning des levens
over den dood te verwerven
Als een roerlooie, onbuigzame troep stonden
daar de vormen der wetenschapals een strijd
bare, hoopvolle heldenschaar hier de uilda
gingen des geloofs. Do professor bevond zich
tusschen hen, als een stok staal tusschen twee
geweldige magneten hjj voelde, hoe de
tegenstrijdige aantrekkingskracht zjjn lichaam
doorstreed waarhoen zich te wenden?
Hjj had de macht over zichzelf verloren,
Wanneer er toch, trots alle redeneeringen,
eene Voorzienigheid een God was
.God God, xjjl Gö daar knnt Gjj
mjj helpen 1" riep bjj met bevende stem door
het stille vertrok. „Kunt Gjj mijn eenig kind
den dood redden, geef mij dan een
ral"
i na een wjjle dor ademloosle spanning.
daar opent het kind langzaam, zeer
langzaam de oogeo, en do bleeke lippen openen
iich eveneons als om te sprekenMet
itrakkon blik, met opgeheven armen, half voor
over gobogen, roerloos, beschouwt do prnlossor
onder de hoogslo zielespanning zfin kind
Slechts oonigo oogenblikken dnun deze toe
stand nu beurt do knaap zjjn armen op,
als wilde hj) den hals zijns vaders omvatten, en
de wasbleuko mond beweegt zich fluisterend.
ider neigt hel hoofd dieper, zijn oor houdt
bij bij de lippen zijns kinds en nu hoort hjj de
gelukkigmakendo hemelboodschap„Lieve papa,
wees niet treurig om mij heeroom bidt,
ach bid u ook, dat ik weder gezond words."
Als oen gevelde eik stort de professor zich
op zjjne knieën en omarmt, het aangezicht ten
hemel gericht, zjjn lieveling.
Do knaap was gered, de
Een straal van genade verlichtte den vader,
een toenemende hoop en een sterker geloof
overweldigden zijn gemoed, en een triomfeerondo
slem in zijn binnenste riepEr is toch een God
Het unr van middernacht was lung reeds
voorbij. De ademhaling van den knaap
immer regelmatiger en rustiger. Toch waakte
de professor in vade-lyke trouw met gevouwen
handen en zond onophoudelijk gebedr-
wedergevonden God omhoog.
De plechtige stilte van den nacht
iverlede de beelden van het verleden voor de
igen zijns geestes oprijzen. Afwisselend trokken
j voor de ziel des professors voorbij en bjj
trioor zich geheel in bonne beschouwing.
Hoe vroom had bjj als kind in God geloofd
i den godsdienst zijner moeder beoefendtoen
echter kwamen do studiejaren, het tijdperk
twijfel en de aandrang naar ontkenning
luarua de overwinning der moderne weten
schap over het kindergeloof. Voor zijn echtgo-
ïoote hield bij aanvankelijk zjjn overtuiging
[eheim, doch langzamerhand gal bjj ook haar
tan zjjn innerlijke gevoelens kennis en zocht
ook haar voor zjjn meening te winnen. Doch
alle pogingen leden hierin schipbreuk. Met
hartstochtelijk smeeken daarentegen had zij ge
tracht, haren echtgenoot tol het geloof zijner
kindsheid te doen lerugkeeren, doch alios
te vergeefs. Daarna was zjj stil geworden en
had nog slechts eenen wensch: dat de ziel ran
haar kind mocht behouden bljjven I
Zjj zelf werd ziek onder de geweldige ziele-
smarl: hare ziukle werd steeds ernstiger, tot
zjj onder baar lijden bezweek. Zjj stierf als een
godvruchtige christinne onder de gebeden hoars
broeders, den vromen kloosterling, en die van
haren biechtvader. De laatste woorden, die zjj
tol haren echtgenoot richtte, waren„Spaar
ons kind 1"
Was er een God en was zjjn gestorven vrouw
bjj Hem? Zjj moest zeker bjj Hem zjjn,
want een edeler, zclfopofTerender schepsel had
hjj nooit op aarde aangetroffen, en dan kon zjj nu
nederzisn op hem. Welk eene zaligheid
moest dat voor haar zijn 1 En welk een
irg voor de toekomst van haar kindl
Maar zjjn leerWat was zjj nu
Een herschenscbim, een nlolsl
Zjjn systeem, dat in al zjjn deeleu vaslge-
ikerd, stevig inelkander gevoegd gebouw, het
as slechts een kaartenbnis op wankelenden
bodem geweest, hetwelk door den adem van
Don professor overviel een huivering. Zjjn kind
as gered, ja, daarvoor had hjj zelfs zjjn we
tenschap opgeofferd
„Hebt Gij mij het geloof gegeven, o God, onl-
om mij dan ook den twijfel. Ik vind anders
geen uitkomst in dien verschrikkelijkcn strjjd
smeekte hjj luid.
Op hetzelfde oogenbiik vernam hü plotseling
ra krampachligen gil van zjjn kind. Den adem
.■lammerende beklemmingen overvielen nog
inmaal het kranke lichaam op angstvolle wijze,
zoodat de ongelukkige vader toch den laatsten
doodstrijd van zjjn kind meende te zien-
Welk een stonde!
Minuten lang staarde hjj roerloos op het
kloine lichaam en verwachtte do laatste ver
zuchting, het verdooven der angstig flikkerende
levensvlam.
Een huiveringwekkend, langgerekt klaaggoluid
klinkt kermend in zjjn oor. Was dat de
laatste levensadem? Was het nu dood
dood dood zjjn kind?
Langer kon de zwaarbeproefde man zich nii
inhouden. In zjjn brein bonsde het, tcrwj
het koude zweet hem op het voorhoofd parelde
Met gebalde vuist sloeg hy zich tegen het voor
hoofd, liep handenwringend door de sludeer-
slingerde de geschriften, die het bestaan
lod loochenden, in het rond, ze in duizend
flarden scheurend en verkreukelend hjj
de inelkandergevouwen banden smeekend
hemel op Toor zjjn oogen word het
duister, do bodem wankelde onder zjjne voe-
een luiden angstkreet zonk hjj
Toen hjj eindelijk - -eder uit dien toestand
itwaakte, voelde bjj een zacht handje op zjjn
gebogen hoofd, dat op den tand van het bed
lag, en hoorde Uuisterond de elem zjjns kinds
.Lieve God, wil mjj weder geheel gezond
Was dat in jjlende koorts gesproken? Neen,
Twee vormagerde kleine armen legden zich
met zwakke, doch hoopvollo levonskracht om
zjjnen hals. Dat was bjjna te veel geluk.
„Mijn kind, mjjn dierbaar kind God heeft
u voor my gered!" riep do professor met
plechtigen ernst.
Dan, zich losmakend uit de omhelzing, spoedde
hy zich naar bet venster, opende de jalousieSn
en liet den frisch opwekkenden adem der door
de zon verwarmde morgenlucht in de kamer
dringen. Het was Zondag en de klokken
I der kerken begonnen voor de vroegmissen te