Katholiek Nieuws- en Advertentieblad
No. 15.
Zaterdag 11 Juli 1896.
Tiende Jaargang.
DE EEMBODE
voor Amersfoort, Baarn, Apeldoorn, Barneveld, Blaricum, Bussum, Driebergen, Eemnes, Harderwijk, Hilversum, Hoogland,
Laren, Leusden, Naarden, Nijkerk, Soest, Stoutenburg, Veenendaal en Zeist.
Verschijnt eiken ZATERDAG.
Abonnementsprijs par dri# maanden i
Franco per post
Afzonderlijke nummers
f 0,40.
f 0,05.
BureauKrommestraat, F 227, Amersfoort.
Uitgave van de Vereeniging De Eembode.
Prije dar AdvartaatUni
Van 1 tot 6 regels
Voor iederen regel meer
Bij dit nummer behoort
Het satanisch karakter der
Vrijmetselarij.
IV.
Waarlijk, 't klinkt bespottelijk, wan
neer men de vrijmetselarij de Katholieke
Kerk hoort beschuldigen van priester
heerschappij, van vernietiging van 's men-
schen vrijheid, van despotisme, haar,
die het werk van Christus voortzet en
de slaven des duivels tot vrije kinderen
Gods maakt. Even als God eerbiedigt
de Kerk het verstand en den vrijen wil
des menschenzij legt voor de rede
hare gansche leer, al hare waarheden
en geheimen bloot, zjj stelt de plichten
voor, welke men heeft te onderhouden,
en dan eerst, wanneer het verstand de
redelijkheid des geloofs heelt ingezien,
en dienvolgens de wil met volkomen
vrijheid tot het lidmaatschap heeft be
slist, dan eerst wordt men door haar
opgenomen onder het getal harer kin
deren. God wil in Zijne Kerk de ver
nietiging van den mensch niet in diens
hoogste gavenverstand en vrijen wil
in Zijn H. Godsdienst wil Hij beiden
geëerbiedigd zien en Hij eerbiedigt
daarin zich zelven, Zijn eigen beeltenis;
H|j wil geen dienaren, die slaven zyn,
maar dienaren, die Gods vrije kinderen
worden genoemd en zyn, die Hem dienen
uit vrijwillige liefde-
Hoe schitterend en verheven treedt
deze waarheid reeds bij de wording des
Christendoms, bij de menschwording van
Gods Zoon in het licht: De mensch
wording is een vrije daad Gods, maar
evenzeer een vrije daad des menschen.
Een hemelbode wordt gezonden tot
Maria, de nederige Maagd van Nazareth;
hij ontvouwt haar het plan Gods en
legt het neer in hare handenhij open
baart haar de uitverkiezing tot Moeder
Gods en de menschwording hangt aan
hare toestemming. Aanstonds rijst in
den geest van Maria het bezwaar tegen
hare toestemming,Hoe zal dit ge
schieden, daarikgeen man erken," - en
dan eerst, nadat haar verstand is be
vredigd, het bezwaar weggeruimd, de
moeilijkheid opgelost, de wondervolle
wijze van haar Goddelijk moederschap
veropenbaard, dan eerst geeft zij hare
toestemming en spreekt,Zie de Dienst
maagd des Heeren, mjj geschiede naar
woord I" By deze hoogste daad Gods
zelfs zien we derhalve beide, rede en
ran de zijde Gods op de schitte
rendste wijze geëerbiedigd. Met deze
eerbiediging van 's menschen vrijheid
is Christus Zijn werk begonnen en zal
het voortzetten tot de voleinding der
eeuwen.
Hoe geheel anders is het in de vrij
metselarij I Hoe openbaart zich daar de
oproerling des hemels in zjjne volle ty
rannic en despotisme I Hij wil geen vrije
dienaren, maar slavenhij wil geen
vrije volgelingen, maar blinde, willooze
werktuigen in zijne handenDe geest,
wiens hoogvaardigheid de oorzaak werd
van zijn verwerping, duldt geen rede
vrijen wilin de vernietiging van
beide kan hij slechts heerschenHij
kan slechts despoot zijn! En hierin
openbaart zich wederom het satanisch
karakter der vrijmetselarij.
Wat een despotisme voor's menschen
rede ontdekken wjj in deze satanische
sekte! Geheel in tegenstelling met de
Katholieke Kerk, die al hare geheimen
en waarheden, hare geboden en voor
schriften openbaart, en in het volle zon
licht plaatst, houdt zy hare ware ge
heimen tot den uitersten schuilhoek ver
buigen en de zoogenaamde geheimen
welke zy tot en met den 32»te graad
openbaart, wikkelt zij in een voor 's men
schen geest ondoordringbare duisternis
daar heerscht de dood voor's menschen
rede! Symbolisch wordt dit voorgesteld,
wanneer iemand tot lid der orde wordt
aangenomende onnoozele, die zich
door bedrog heeft laten vangen, wordt
tot bevordering van den l»le graad ge-
blinkdoekt ten teeken, dat hij voortaan
blind werktuig zal zjjn in de hand
der loge. Bovendien verplicht hij zich
de toekomst tot geheimhouding
terwyl hij zijn rechterhand op de keel
legt, geelt hij te kennen, dat hy zich
onder halsstraffe verbindt de geheimen
der loge te bewaren. Wat een despotisme
Hoe beschamend en onteerend voor
menschen rede, die een halszaak aan
vaardt zonder te weten, icathjj aanvaardt.
Met de slavernij des geestes gaat ook
s van den wil gepaard; de laatste
volgt steeds als blind vermogen den
weg des verslands. Wat het oog is voor
het lichaam, dat is de geest voor den
wilis het oog blind, dan heeft de
blinde een geleider noodig, aan wien
hij zich geheel moet toevertrouwen en
vien hij geheel afhankelijk is. Zie
daar in deze gelijkenis geheel de deer
niswaardige positie van den logeman
geschetst. Onbekend met het doel is hy
als een blindede geest der duisternissen
geleidt hem en voert hem trapsgewijze
in den eenen graad tot den an
deren; meer en meer verliest hij alle
lfstandigheid en wordt „eheel afhan
kelijk van zyn geleider: hij wordt een
blind en willoos werktuig in zijne han
den tot volvoering zijner helschc plannen.
't Is de geest der loge echter niet ge
noeg de vrijheid te vernietigen in de
gevangenschap des geestes, de reeds
gevangen wil moet in slavenkluisters
geklonkenVolgt het lid der vrijmetse
larij op zijn weg, bij iedere schrede, die
hy zet, bij iederen graad, waartoe hij
opklimt, worden hem nieuwe boeien
aangelegd; telkens, bij iedere bevordering,
wordpn hem verplichtingen opgelegd,
verbindtenissen opgedrongen, welke, on
der dure en godslaslerende eeden en
bezweringen bekrachtigd, ware slaven
ketenen zijn. Tot beproeving van den
promoveerende zijn daarbij dikwyls voor
schriften door hem te vervullen, plech
tigheden te onderhouden en handelingen
te verrichten, die waarlyk afschuwelijk
zyn, walging en afgrijzen wekken. Bo
vendien, naarmate hy hooger stijgt in
rang, worden de te onderhouden voor
schriften afschuwelijker, de bezweringen
menigvuldiger, waarmede hy de ver
plichtingen, door de logo hem opgelegd,
aanvaardt. En welke verplichtingen
De plaatsruimte, waarover wjj kunnen
beschikken, gedoogt niet al deze ver
plichtingen op te sommen en in bizon-
derheden na te gaanwjj willen hier
slechts wjjzen op het wezen daarvan.
Allen komen hierin overeen, dat ze
het satanisch cachet toonen, tyranniek
en despotisch zjjn, geen eigen rede dul
den, geen vrjjheid veroorloven, den wil
kluisteren tot blinde gehoorzaamheid aan
al de bevelen en voorschriften der loge
een lid der vrijmetselarij kan zich be
en een geketende slaaf te zjjn I
Blinde onderwerping wordt van hem
gevorderd in het bewaren der geheimen,
in hel onderhoudendervreemdsoortigste
voorschriften bjj onderling verkeer
blinde gehoorzaamheid overal en in
alles]; tot den dood de sccte te volgen
nimmer afvallig te wordenblinde
gehoorzaamheid in den strjjd tegen de
bestaande orde, legen God en diens Ge
zalfde, tegen de Kerk en het koning
schap, tegen het gezag en deszelfs eer
biediging blinde gehoorzaamheid in
het huldigen van het pantheïsme en
deszelfs gevolgen, waardoor de vergo
ding des menschen wordt voorgespiegeld,
maar dat in werkelijkheid niets anders is
dan de verlagendste slavernjjblinde
gehoorzaamheid in het verwekken van
wanorde en het aanwenden van alle
zelfs ongeoorloofde middelen daar
toe ja, in landen waar een krach
tige rechtsmacht ontbreekt of de mis
daad kan verborgen worden zelfs
blinde gehoorzaamheid, wanneer hjj op
bevel, of door het lot aangewezen,
wordt uitgezonden om de wraak te vol
ui tegen bijzondere vjjanden en in 't
bloed dezer slachtoffers de baat der
loge te koelen en deze gehoorzaamheid
wordt gevorderd dikwyls op straffe des
doods! Zóó verlaagt Satan zjjne volge
lingen zoo voert hjj, in de vernietiging
van geest en wil over hen, zjjn tyran-
nioke heerschappij! Zóó na de
gevangenis dos geestes door dwaling,
na de slavernjj van den wil door ty-
rannle worden de leden van Satans
synagoog in eeuwige ketenen en eeuwige
jammeren gestort.
En toch durven zjj, wier han
den en voelen in slavenketenen zjjn ge
klonken de Katholieke Kerk beschuldi
gen van despotisme, de Kerk, de ko
ninklijke Dochter Gods, de Goddeljjke
P.ruld van Christus, in vrjjheid gebaard
en zelf door de kracht Gods moeder
geworden, zonder de glorie van hot
maagdschap te verliezen, de eeuwen door
aan duizendon en milloenen het leven
der vrijheid schenkt, hen baart totvrjje
kindoron Gods, hen ondurwjjst en opvoedt
in do waarheid, dio den mensch vrijmaakt
on hen na een leven van volgzaamheid en
gehoorzaamheid uit vrijwillige liefde
opzendt ten hemel, het Rjjk der vol
maakte vrjjheid, van ongestoorde vrede
en eeuwige gelukzaligheid I
BUITENLAND.
Zondag jl. hebben in België verkie
zingen plaats gehad, wjjl de helft der
Kamer van Afgevaardigden periodiek
moest aftreden. Volgens de herziene
grondwet van Augustus 1893 moot do
Senaat om de vier jaren en de Kamor
de twee jaren vernieuwd wor
den. Vandaar dat thans in de provin
ciën BrabantAntwerpen, Namen, Luxem
burg en West-Vlaanderen algemeene
verkiezingen moesten plaats hebben.
De Kamer heeft 152 zetels. De par
tijverhouding in de Kamer was: 104
katholieken, 33 socialisten en 15 libe
ralen. Van de 77 leden, die moesten
aftreden, behoorden 66 tot de katho
lieken, 10 tot de liberalen en slechts I
tot de socialisten. Het toeval was dezen
laatsten ditmaal bjjzonder gunstig. Zjj
hadden bjjna niets te verliezen en alles
te winnengeslagen, bleven hun
krachten op ongeveer dezelfde hoogte;
overwinnende, veroverden zjj nieuw ter
rein. Voor de liberalen daarentegen gold
het eene vraag van leven en dood reeds
tot een klein troepje teruggebracht door
de verkiezingen van 1894, liepen zj) ge
vaar alle beteekenis in de Kamer te
FEUILLETON.
De drie vrienden.
1) Mevrouw Delmont bevond rich derhalve
alleen met hare smart, wat oorzaak werd, dat
deze haar nog zwaarder drukte. Haar echtge
noot erkende aomwyien wel zjjn ongelijk en
wiet dit ook in vele gevallen edelmoedigljjk te
heratellen, maar er waa zooveel onvastheid in
zgn karakter en zooveel stroefheid in zjjn
eiscben, of zelfs in zjjn welwillendheid, dat het
moeilijk werd om de tevredenheid der eerste
dagen te doen terngkeeren. De geboorte van
Jules kwam een gonetigo verandering in de
verhouding der beide echtgenooteo brengen.
Trotach een zoon te hebben, toonde de beer
Delmont zich meer hartelijk en vriendelijk. HU
begon in te zien, welke zijne plichten waren,
en zijne waardigheid van vader deed niet alleen
nieuwe verplichtingen in hem ontwaken, maar
ook beter inzien, wat er berispelijks in zgn
vroeger gedrag was.
Schoons jaren gingen aldus voorbij, doch de
Voorzienigheid waakt, opdat de menschen niet
in een bedrieglijk geluk inslapen, en dikwijls
gebruikt zij, in de wjjsheid harer Vaderlijke
goedertierenheid, de beproevingen, om hen, die
zich niet boven de aardsche genegenheid weten
te verheden, !ot ernstige gedachten te brengen.
De kleine Jules was nauwelijks achttien maan
den oud, toen de wond, die de heer Delmont
op het veld van eer bad ontvangen, op nieuw
openging. Van toen af verzwakte hjj zichtbaar
kon hg het zich niet ontveinzen, dat bjj
Klit het geluk zou hebben zjjn zoon groot te
eo en hem tot man te zien opgroeien.
De gesteldheid van mevronw Delmont werd
ook geheel nienw. Verdeeld tneschen de zorgen,
die zjj haren lijdenden echtgenoot bewees en
die, welke zjj haren jongen zoon wgdde, scbeen
zjj geen andere afleidiog te kennen, dao die
welke ZÜ vond in de vrome plichten van ech-
leljjke teederheid en moederlijke liefde. Ver
scheidene jaren vervlogen te midden van deze
jgheid, eene deugdzame vroow zoo waard,
ofschoon oogenschjjnlnk weinig geschik
leven aangenaam te makeo, vond mei
Delmont er eene zoetheid en een geluk in, die
haar tot hier toe te eenenmale onbekend waren.
Getroffen door de toewjjding zjjner jonge vrouw,
die al hare grieven scheen vergeten te hebben,
om alleen te denken aan de plichten, die bet
ljjden haars echlgenoots haar oplegde, verzachtte
de heer Delmont zelf zjjn karakter en toonde
zich tan hoogste dankbaar voor de kimchi
rvan hjj aanhondend bet
Ongelukkiglijk ondervond de eerete opvoeding
van Jules de gevolgen van deze gesteldheid.
Geheel in beslag genomen door de zorgen
de bezigheden van iederen dag, zocht mevronw
Delmont hare eenige ontspanning bjj baren
jongen zoon. Zjj had er plezier in hem met
liefkozingen te overladen, zich met zjjue geestig
heden te vermaken, al zjjne wenacben te voor-
i. Het kind werd grillig, en de arme moeder
kle hel nietzjj maakte hem lot haren
afgod, wiens slavin zy werd,
Het hart van den mensch heeft altijd iets
noodig om zich eraan te hechten, en het is
altgd zoekende naar iets, in het genot waar-
hol zyn rust denkt te vinden. Indien me-
iuw Delmont het gelok gehad had, in hare
ste jeugd de beginselen eener chriateiyke
opvoeding te genieten, zoo bare ziel, verlicht
door de waarheden van het H. Geloof, onl-
ikelgk geweest zgn voor de liefde van haien
God, en zou zg in dit zuiver en verheven ge
voel een onweerstaanbare kracht en onnit-
wischbare vertroostingen gevonden hebben,
bg gebreke van dezen steun en van dit
bovenoatuurlgk voedsel, zonder hetwelk de
menschelgke ziel noodwendig moet ardwalen,
bad de jonge vrouw by de wereld de hulpmiddelen
gezocht, die baar gevoel moesten verlevendigen
t ledige in haar hart aanrollen. Hare liefde
strekte zich niet verder uit dan lot haren
genoot en baren zoon, en ofschoon gewi
en zeer prijzenswaardig, bracht deze liefdi
niet de kiem van bet ware geluk mede,
haar de grondslag ontbrak, dien de godsdienst
alleen kan schenken.
Jules groeide voorspoedig op en werd de
trots xyner ouders. Hg had een welgevormde
gestalte, een levendig oog, een vroeg ontwik
kelden geest, een gevatheid in zgne antwoor
den en een zekere bevalligheid zelb in
kinderljjke pruilerjjen ea kleine tekortkomingen.
Degenen, die den heer Delmont kwamen be-
wgdden uit in lofspraken over dezen
kleinen jongen en, ofschoon zy hem inwendig
als een bedorven kind beschouwden, meenden
tg nit beleefdheid de moederiyke eigenliefde te
moeten vleien, waarvan zy, door hunne onvoor-
:hlige loftuitingen, de illusies nog vermeer
derden.
De heer Delmont begon het eerst to bemer
ken, dat onder de aardighedon van Julos som
mige gebreken verborgen waren. Eerst wilde
zich overtuigen of ze zonder gevolg bleven,
volgens hield hy een oogje in het zeil en
gaf zelfs eenige terechlwyzingen, maar sg wer
den verslikt onder de liefkozingen van het kind
en de tranen zyner moeder. Een glimlach en
een kus waren de wapenen, die Jules met een
ongeloofiyke bekwaamheid wist Ie hnnleeren
en die altijd eindigden met hem gewonnen spel
Naarmate echter zyn zoon vorderde op de
loopbaan des levens, voelde de heer Delmont
zyn einde naderen. Alvorens deze aarde to
verlaten, had hy bet geluk zyce toevlucht lo
nemen tot de hulpmiddelen, die de H. Kerk
haren kinderen op die laatste reis aanbiedt, en
het scheen als begreep hy de nutteloosheid van
het werk der menschon en de ydelheid hunner
begeerten, wanneer zy bonne blikken niet i
den hemel richten.
De jonge vrouw kon van deze verheven
plechtigheid geen getuige zjjn, zonder del deze
een diepen Indruk op heer maakte. De verte
lt van bet H. Geloof ont
plotseling in hare ziel, zoodal zy bU het
sterlbed van haren echtgenoot eerst In waar
heid christin werd.
Op bet oogenbllk, waarop hy gereed stond
deze wereld voor altyd te verlaten, liet de heer
Delmont, die nog steeds goed by kennis was,
Julee by zich brengen. Dn knaap was toen on
geveer tien Jaren oud, Hy deed hem neerknielen
richtte vervolgens eenige woorden tot hem,
eene hoogere beteekenis verkregen door den
ist vair het oogenbllk, waarop se gesproken
werden. HU eindigde met deze woorden
„Mjjn zoon, g|J zult weldra een jongeling
worden en geen vader meer hebben om u te
geleiden: vergeet nooit wat ik n heb aanbe
volen alvorens te sterven, en wees vooral Im
mer onderdanig aan uwe moeder on dankbaar
voor al bare liefdebiyken |egena u; troost haar
in hare smarten en wees nooit een voorwerp
van droefheid voor haar. üjj gaat my dit
plechtig belovendat dit uw laatst» aandenken
zy aan uw ongalukkigen vader 1"
Het kind brak In Irsnon uit en beloofdeaoik-
kende, al wat de heer Delmont van hem t er
langd bad.
HelzU de zieke werkeiyk zün laatste oogen
bllk bad voelen aankomen, of wel dit verloe
derend schouwspel Ie veel van zyn uitgeputte
krachten gevergd had, genoeg zy het te ver
melden dat hg dit laatste bewgs van vaderlijke
liefde geen kwartier uurs overleefde.
Wordt m