Katholiek Nieuws- en Advertentieblad No. 19. Zaterdag 8 Augustus 1896. Tiende Jaargang. DE EEMBODE voor Amersfoort, Baarn, Apeldoorn, Barneveld, Blaricum, Bussum, Driebergen, Eemnes, Harderwijk, Hilversum, Hoogland, Laren, Leusden, Naarden, Nijkerk, Soest, Stoutenburg, Yeenendaal en Zeist. Verschijnt eiken ZATERDAG. Abonnementsprijs par drie mundin: Franco per post 10,40. Afzonderlijke nummersf q,05. BureauKrommestraat, F 227, Amersfoort. Uitgave van de Vereeniging De Fembode. Prijs dar Advertontièn Van 1 tot 6 regelsf o,30 Voor iederen regel meer0.05 Het NalanUrh karakter der VrlJmetaelarlJ. vn (Slot.) Wat wil de vrijmetselarij na de ver nietiging van koningschap en katholi cisme, wat is haar einddoel? De naam, welke ze draagt, duidt het aan, de in- signe's van schootsvel en troffel ver klaren ons het doel wat zij nastreelt, namelijk te bouwenen wel een tempel, welke het gehecle menschdom moet omvatten, om daar niemand minder dan satan zelf, op den troon der godheid verheven, afgodisch te vereeren, hem als opperbouwmeester des heelals te er kennen, als eerste oorzaak der schep ping te huldigen, als god te aanbidden. Het plan daartoe is reeds ontworpen, door den opperbouwmeester is het be stek daartoe reeds geleverd. 't Klinkt tegenstrijdig en toch is het waar: het bouwplan is de absolute negatie, de volvoering daarvan verwoes ting, vernietiging. Volgens dit plan moet de wereld als het terrein voorden te bou wen tempel gewonnen worden. Het chris ten dom derhalve, dal de wereld op het heidendom heeft veroverd, moet neerge haald en van het aanschijn der aarde ver delgd worden; alleen op de ruïnen des Christendoms kan de satanische tempel der vrijmetselarij verrijzen., haar Rijk wor den bevestigd en kan zij heerschen. Het werk alzoo der satanische secte is geen op bouwen, zooals men leugenachtig voor- geelt, maarsloopenalles wat Christus tot heil der wereld heeft opgebouwd, afbreken en tot de diepste grondslagen verdelgen haar werk is het werk „des Geistes.der immer verneint," wiens doel is de to tale verwoesting der maatschappelijke orde. De corruptie der menschheid is het middel om tot dit doel te komen. Daar toe moet haar leer dienst doen, het pantheïsme, dat het gronddogma der Katholieke Kerk, het bestaan Godsom- verwerpt, om daarvoor de negatie inde plaats te stellen en den logen te ver kondigen: „de mensch is god!" Deze leerstelling, wanneer ze eenmaal is op genomen in 's menschen geest, heeft noodzakelijk logisch liet totale zedebe- derf van den mensch ten gevolge. Im mers wanneer de mensch zich eenmaal als god beschouwt, dan wordt voor hem de waarheid der openbaring dwaling, de wet Gods een onrechtvaardig slaven juk, de leer der Kerk logen, haar licht duisternis, de deugd ondeugd, het goed kwaad; de mensch gevangen door de oude bekoring „gij zult als goden zijn," wordt van den troon, waarop hij ge steld is als koning over de zichtbare schepping, als vrij kind Gods, neergc- sleurd in het stol en slijk der aarde uit de vergoddelijking van den mensch volgt de vergoddelijking zijns vleesches met al zijn zinnelijke lusten en be geerlijkheden, wier driften hij met god delijk recht opvolgt't is het aanbid- van 't stof, waaruit zjjn vleesch is gevormd't is in hem de triomf van het lagere op de ruïne van het hoogere 't is de verdierlyking van den mensch I Zoo bereikt de corruptie haar eindetotale verwoestingde koning is slaaf, Gods kind het dier gelijk gewordenBij deze ontzaggelijke ruïne herhalen wij vol wee. moed het woord der eeuwige Waar heid „Homo, cum in honore esset, non intellexit et similis foetus est jumentis| tpiibusnon est intellectus" de mensch, toen hij in eere was, heeft het niet be grepen en is gelijk geworden aan de lastdieren, waarin geen verstand is. 't Is den Satan echter niet genoeg den eenzelvigen mensch door corruptie te hebben verwoest, de menschheid moet in haar geheel als maatschappij worden neergehaald en vernietigd. De mensch toch is een sociaal wezen, hij leeft in betrekking tot en met anderen. Door een drievoudige macht wordt de onderlinge menschelijke samenleving staande gehouden den godsdienst, het eigendom en de wetworden deze drie steunsels weggeslagen, het gansche maatschappelijk gebouw stort neer in puin. Dit nu juist wil Satan en vandaar dat hjj zijn volgelingen decreteert„ni la loi, ni Ia propriet'', ni la religion" geen wet, geen eigendom, geen gods dienst meerdeze zjjn de vijanden, waar tegen wij een str|jd gezworen hebben tot het uiterste, zonder genade, op leven dood. Van deze drie eerlooze vijan den moet de godsdienst het gestadig mikpunt z|jn onzer moorddadige aan slagen, omdat, wanneer w|j den godsdienst hebben gedood, wjj de wet en den eigendom buigen onder onze macht op de lijken van deze moordenaars al leen zullen wjj den godsdienst, de wel en den eigendom der vrijmetselarij kunnen op bouwen en de maatschappij hervormen." Waarin deze drie dan zullen bestaan In de negatie, in het niet meer bestaan van Godsdienst, eigendom en wet Waarin de hervorming In de verwoes ting en verdelging der maatschappelijke ordeIn het stichten van een wereld republiek op de puinhoopen van al de Rijken der aarde, waarin tegenover den godsdienst het atheïsme, tegenover den eigendom het communisme, tegenover de wet het anarchisme zullen heerschen van een wereldrepubliek, waarin de we reldburgers tegenover elkander zullen staan met al hun bedorven lusten, drif ten en hartstochten zonder breidel of toom, met het absolute recht tot de misdaad waarin zelfs de afschuwelijkste daden van geweld, moord en bloed zul len verheerlijkt worden als goddelijke daden, daden van absolute vrijheid en goddelijk recht. Dan zal het sloopings- werk zijn voltrokken, de wereldrepubliek gesticht, de tempel der vrijmetselarij volbouwd Hiermede echter is het laatste eind doel nog niet bereikt. Wel is de tempel gereed, maar een troon moet daar nog verrijzen voor den opperbouwmeester des heelalsIn den afval der mensch heid van God wordt wel Satan's haat tegen God en zjjn nijd legen den mensch bevredigd, maar zijn hoovaardigheid niet voldaanDe oproerskreet, weleer door hem uitgestootcn in don hemel, wordt ook, na zjjn onteerenden val, hier op aarde herhaald en 't klinkt tot de door hem in slavenketenen geklon ken menschheid als een onverbiddelijk gebod.Ascendant similis ero Al- tissimo" ik zal opstjjgen, ik wil den Allerhoogste geljjk zijn Hij wil in het Rjjkder verwoesting zetelen als godheid, op den troon door de loge hem te be reiden de vertering, de aanbidding ont vangen van alle volkeren dor aarde. Reeds telt hjj thans zijne vereerders en aanbidders onder de leden zjjner secte de cubalistcn en luciferislen, 't is geen geheim meer, buigen voor Satan hun knieën en brengen hem den afgodischcn wierook der aanbidding. Muar deze aanbidding moet algemeen worden, Sa tan moet als den eenigen almogondon God door de wereld worden erkend en gehuldigd. Ziedaar het einddoel der vrijmetselarij, het laatste geheim I 't Is waar, dit doel zal nimmer wor den bereikt, de wcreldrepubliek der vrjjmotselarjj is louter onmogelijk, de vernietiging des Christendoms in strjjd met de onfeilbare belofte des Stichters. Toch mogen wjj het ons niet cntvcinzen, dat Kerk en maatschappij ooit zoozeer zijn bedreigd, ooit cenc samenzwering hebben gekend zoo sluw, zoo vereenigd, zoo talrjjk en beschikkende over zoovele middelen als die der vrijmetselarij. De Staten worden besprongen en zjjn niet bedacht op tegenweer, de volkeren ont kerstend en de regeeringen zwjjgen, de troonen bestormd en de Vorsten ont wapend, de grondslagen der maatschappij ondermijnd en de gezagvoerders staan met slappe handen en waggelende knieën; één echter is er die niet zwijgt, 't is de door de loge ont troonde Koning, de gevangen grijs aard van het Vaticaan, de zichtbare Plaatsbekleeder van Christus zijn mach tige stem heeft waarschuwend over de wereld weerklonken tot de Stalen om zich uit eigenbehoud wederom op chris- ^enlijken grondslag in te richten, tot de volkeren om terug tc koeren tot het christendom en zjjn beginselen, tot de rogeeringen om den godsdienst als de eenige steun des gezags te beschermen, tot de Vorsten om op te treden ter verdediging van hun waggelende troo nen; hij hoeft mot bewonderenswaardi ge scherpzinnigheid en zeggingskracht de dwalingen onzer dagen aangetoond, de door de loge verduisterde en bestreden •hoid wederom in het volle licht ge plaatst, de moeilijkste sociale vraag stukken opgelosthjj hoeft eindelijk den vjjnnd aangewezen, dien moet wor den bestreden, de vrijmetselarij, en al mocht zjjn woord tot hen klinken als de slem des roependen in dc woestijn, voor ons is zjjn woord als dat van den onfcilbaren Loeraar van vorsten en volkeren een wet, en al moge de we reld rondom ons verzinken en vergaan de vergadering en de aanbiddin'. van Satan, den moordenaar der zielen, wjj blijven met den Paus, den onwrikbaren Rots, vereenigd, wjj bljjven met hem den Stichter van onzen godsdienst men en beljjden: „Gij zijl de Chris tus, de Zoon van den levenden God overtuigd dat deze belijdenis in woord daad ons voeren zal tot de over winning, tot de eindzegepraal. BUITENLAND, De herstemmingen, die Zondag in P.olgië hebben plaats gehad, zjjn ten gunste der Katholieken uitgevallen. Te Mechelen zjjn de katholieken her kozen zjj wonnen 4 zetels te Verviers, 3 te Walcourt, t te Stavelot, 1 te Chimay, 1 te Mechelen, samen dus 10, verloren er slechts 1 te Antoing. De liberalen heroverden 9 zetels op de socialisten, die er 5 wonnen. En te Antwerpen hebben zjj met behulp der socialisten den zetel behou den, die hun door de katholieken be twist werd. Na een langdurig debat heeft de Fransche Raad van State met algomeene stemmen besloten dat de katholieke geesle lijken te Rijssel en Roubaix, die verboden procession hadden georganiseerd, ter verantwoording zullen worden geroepen. FEUILLETON. De drie vrienden- moeder en zoon zich in elkanders armen wierpen. Elke gestrenge gedachte was onmid- deljjk nil het brein der goedige vrouw gewe- genietingen aanzetten. Hjj 'begreep, dat die be geerte naar vrijheid en onafhankelijkheid slechts kon uitloopen op rouw in do familie, op den 6) De komst van Edmond bracht haar groote verlichting. Edmond had van Arsène vernomen, wat er den vorigen avond gebeurd was, en hoewel hg er nog niet alle gevolgen van kende, had hg zich gehaast, zjjn vriend te gaan op zoeken. Mevrouw Delmont luisterde met gretigheid naar eenige bijzonderheden omtrent de wjjze, waarop Jules den avond bad doorgebracht, en zg bezwoer den waardigen en getrouwen jonk man in de gevoelvolste bewoordingen baar zoon toch nimmer te verlaten. Jules had eindelijk besloten, naar beneden te gaan en zijne moeder op te zoeken, lo mond de deur openstiet en zich in de zjjns vriends wierp. „Wall houdt ge oog van met" riep Jules snikkend uit „Of ik van u houd, beste jongen dan ooit 1" „Ach, Edmond, als ge eens wist, hoezeer ik tnjjzelven vergeten hebl" „Arme vriend, laten wjj daar niet denken. Ga mee naar uwe moeder en geef haar de vreugde haars harten weder." Dit zeggende, nam Edmond Jules hartelijk bg de band en bracht hem bjj mevrouw Del- Het was tea onuitsprekelijk zalig oogeoblik, „O, Jules, als ge eens wist, hoezeer ge me hebt doen lijden 1" „Moederlief," zeide Jules met nadruk, „ik beloof u dat dit het laatste verdriet is, dat ik u berokken!" VU. Wjj hebben zoozeor uitgeweid over deze ge beurtenis, wjjt van dezen avond de geheele verdere levensloop van Jules Delmont eo zijne moeder afhing. Zoo hij minder eigenliefde had gehad en meer standvastigheid in zgne beslui ten, meer wilskracht in zjjn karakter, hg zou zich van toen at bevrijd hebben van diei keerden invloed, die zoozeer op hem ha. werkt, en zich menig onheil bespaard bebbeo; maar hoewel zjjne beloften oprecht gemeend waren, nam hjj niet de noodige maatregelen om ze te vervullen, en nog steeds bleef zjjn hart eeoigszins naar de losbandigheid overhel len, lerwjjl slechts éèoe gevaarlijke gelegenheid Meer en meer hechtte bjj zich dan ook aan zijn braven makker. B(j hem gevoelde bjj zich veilig: in zijn gezelschap vond hjj iets, dal hem steeds aantrok, en vooral die vrooljjke onschuld, die het voorrecht verschaft van een zuiver ge weten en een voortdurende neiging om het 8 Ongelukkig was het niet zoo met Jules. Na zjjn eersten misstap en dc gevolgen ervan, scheen het als brak bjj voorgoed met elke gelegenheid, die hem in gevaar kon brengen. Het scheen als vermocht het ernstig woord van Edmond ge- Op Arsène maakte dit voorval een diepen .Het bevestigde hem in het goede en gehechtheid aan zgn goeden Edmond. Van toen af zette hjj de dwaze denkbeelden uit het hoofd, beid van zjjn karakter, zijne onbedarl lzaam- hcid, zijne buitensporige eigenliefde, zjjn zucht naar zingenot en bovenal de gewoonte van al- Ijjd zjjn zin gevolgd te zien, stortte hem in het gedaansomwijlen bad hg naar Edmond ge luisterd en over zjjn woorden nagedachtmaar zgn invloed ging geheel en al lo loor door den omgang, dien Jules onderhield met den huiche laar, die, Arsène niet hebbende kuonen winnen, zich thans in het hoofd bad gezet om den ramp zaligen Delmont te bederven. Die ongelukkige bedreef koelbloedig bet grootste kwaadhfi bad de ondeugd tot repulatu of fortuin te compromitteeren volleerde verfijndheid zjjn oiler te bel. hechtte zich aan Jules als aan o- en verkondigde hem met e .tellingen, welke de jeugd mis- ilen ia het verderf storten. Ein delijk gaf hü hem boeken te lezen, waardoor hel verstand op een dwaalspoor wordt gebracht en de hartstochten worden geprikkeld door boelden, die de schandelijkste der ondeugden omkleedon met oen bodricgel(jken stralenkrans. In 't eerst gevoelde Jules, dat hjj verkeerd leed, maar spoedig ging hjj don gewonen weg ip en geraakte hjj verzoend met zaken, die tem vroeger afkeer, zelfs walging zouden heb- slechten makker vergiftigd, vergat hjj spoedig Edmond en Arsène. Somwijlen sprak hjj no;-, maar de een wsb oen „heilig boontje de ander praatte hem na, zoodat hü blijde van hen ontslagen te zjjn. Tusschen moeder en zoon vielen er ook vaak hevige tooneelen voor. Dan werden er I tranen gestort, maar de beste voornemei want Jules was nog niet geheel bedorvt den jongeling had gekoester wjjze teleurgesteld. zijnor vrienden, buiten gegaan, ider verwijderd, had hjj buitengewone verteringen gemaakt, had h(j zjjn horloge, een kostbaar stuk zjjna vaders, Ie gelde gemaakt. zich zelven vergelen met eene ver blindheid, waBraan men geen geloof zou kunnen slano, als men, helaas, niet wist op welk een poel van ellende het menschelijk hart kan ge lijken. Maar in dien rampzaligen toestand was hem toch nog èóno gedachte bijgcbloven, de ge- dachto namelijk aan zijne vroegere vrienden, eu zich schamende om zjjne moeder onder de oogen te treden, had hjj zich tol hen begeven, de eenigeo, die hem nog vertrouwen inboe- Zjjn onwaardig gedrag zelf had hom .Ie oogen geopendalle betere gevoelens waren nog niet in hem verslikt, maar hij gevoelde zich als verpletterd onder hut vroeselijk gewicht der verwjjlingon, die hg tol zich zelf richtte, en de wanhoop maakte zich van hem Edmond bad al zijn overredingskracht noodig om in dat verbitterde gemoed de hoop wederom Ie doen herleven. Eindelijk wilt hjjzjjno legen- werpingen te overwinnen en hem te bewegen om zjjne moeder uit haro ongerustheid en hear ljjden te verlossen, door zich in haro armen te werpen. Arsène was hem vooruitgeloopen, om mevrouw De monl de tijding te brengon van den terugkeer haars zoons. „Zoudt gjj hem nog vorgiffeiJs kannen scben-

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1896 | | pagina 1