Katholiek Nieuws- en Advertentieblad No. 31. ZaUag ill UctoDer 1ÏSU1 DE EEMBODE voor Amersfoort, Baarn, Apeldoorn, Barneveld. Blaricum, Bussum, Driebergen, Eemnes, Harderwijk, Hilversum, Hoogland, Laren, Lensden, Naarden, Nijkerk, Soest, Stoutenburg, Yeenendaal en Zeist. Verschijnt eiken ZATERDAG. Abonnementsprijs per drie maanden i Franco per post Afzonderlijke f 0,40. f 0,05. BureauKromnmtraat, F 227Amersfoort. Uitgave van de Vereeniging De Eembode. Prija dar Adrartentilni Van 1 tot 6 regelsf 0,30 Voor iederen regel meer- 0.05 Corrospondentiên en CEERICALISME. I. 't Is zonderling, dat er tegenwoordig nog zooveel menschen zijn, en dat nog wel onder het intelligente deel der natie, die gelooven aan en bang zijn voor spoken. Dat men in de domperige en stumperige middeleeuwen hier en daar heksen- en spookgeschiedenissen aan treft, is begrijpelijk, maar in onze wereld van hooge verlichting en beschaving ie had dit ooit kunnen denken 1 En toch is het zoo! 't Clericalisme het spook, waarvoor de wereld der hoogere intelligentie, o, zoo bang is! Van tijd tot lijd wordt dit spook op geroepen, vooral wanneer een of andere partij op godsdienstig, maatschappelijk of staatkundig gebied te dicht het Eluisjo 3t. Petrus nadertdan hefl men den alarmkreet aan: „voorzichtig! 't is daar niet zuiver, het spookt er, kem er niet te dicht bijEn waarempel nauwelijks wordt die kreet aangeheven of men ziet sommigen bleek van schrik vluchten en voorloopig zich op een eerbiedige distantie houden. Nog in den laatsten tijd heeft minister Van Houten lot behoud der liberale partij weer eens dit schrikbeeld opgeroepen. In teedere zorg, dat zijne partij, ten gevolge der uitbreiding van het kiesrecht, zal worden uiteengeslagen en wellicht een gedeelte met de Katho lieken zal meegaan, heeft hij van de ministertafel de bazuinstoot doen hoo- renTegen het „clericalismeWacht u voor dien gevaarlijken vijand Of de Minister zijn doel bereiken zal, wij betwijfelen het. Als men zoo dik wijls een spookgestalte laat opdoe men, dan begint men langsamerhand te merken, dat het een spook is en het verliest zijn effect. Dit blijkt ons uit verschillende liberale bladen, die van geen anti-clericalismemeer willen hooren. Voor velen echter is en blijft het cle ricalisme de boeman, de schrik der kinderen. Is dan werkelijk het clericalisme zoo verschrikkelijk en gevaarlijk? Laat ons onderzoeken, misschien gelukt het ons nog wel van dezen en genen, die voor hel clericale spook nog bang zijn, clori- calen te maken. Wat is dan 't clericalisme? Clerica lisme is niets anders dan de aanhanke lijkheid jegens geestelijken, oi beduidt, in concreto, personen, die den clerus aanhan gen en daarom clericalen worden genoemd. (s die aanhankelijkheid nu zoo erg Ligt daarin gevaar Is dit zoo verschrik kelijk, dat men alarm blazen of hel clericalisme voorstellen moet als een monstrum horrendum, dat men Ie vluch ten heeft als de pest? Zijn dan de clerici, de geestelijken, zulke afschuwelijke wezens, dat de om gang, de aanraking met hen doodolijk besmettelijk is? Wal doen die geestelijken toch wel om zoo afgrijselijk te zijn Kort en bondig zij ons antwoordniels kwaads, veel goeds 't Zijn immers geen dieven, die u bestelen, geen movers, die u uitplun deren, geen brandstichters, die uw huis in lichtelaaie zetten, geen anarchisten, die u met bommen werpen 't Zijn immers geen revolutie-mannen, die het staatsgezag ondermijnen, geen socialisten, die in opruiende geschriften en redevoeringen het volk ophitsen lot opstand en verzet, geen communisten, die het kapitaal, het eigendom als recht en in naam der lagere standen opeischen, geen masons, die het wetboek der re volutie voor de volkeren openen 'tZijn immers geen menschen, die boeken en dagbladen uitgeven, scholen en leerstoelen stichten, vereenigingen en schouwburgen in het leven roepen, staatsstukken schrijven en redevoeringen houden, photographiën en kunstwerken leveren, waardoor de bandeloosheid bevorderd, de verwildering der zeden veroorzaakt wordt; waardoor de geest door dwaling wordt verblind en het hart bedorven! Ook z\jn het geen menschen, die de schandelijkste onzedelijkheid van het vuile Malthusianisme aanbevelen, verde digen, propageerenl 't Zjjn voorts geen uitzuigers, die schurkachtige practijken uitoefenen, die zich als woekerplanten slingeren om het zuurverdiende kapitaal der min deren, zich verrijken met het bloedgeld anderen, met de kas er van door gaan of door de schandelijkste bank schandalen de heele wereld verergeren ,t men legen dusdanige personen alarm blaast, flat, 't zij zoo Meer nog on niet meer zijn dan een staaltje plichtVerder nog moest men gaan, moest nut het ontleedmes in de hand dusdanige rotdcelen uit het maat schappelijk lichaam verwijderen, om de ganschc ontbinding te voorkomen! Maar legen den clerus en zjjn aan hang Maar tegen mannen te alar- en, die geheel onschuldig zijn aan het veelvuldig kwaad, dat de maatschap pij op ieder gebied teistert Heeft o: it gehoord dat een veldheer alarm liet blaz n tegen personen, die aan den oorlog part noch deel hebben, niels kwaads in hun schild voeren, die als aalmoezeniers, als broeders en zusters der liefde komen in het kamp om, als de strijd daar is, t e wonden der gekwetsten te verbinden, de zieltoogenden bij te staan, hen te troosten en te bemoedigen hun heldhaftigen dood voor Vorst Vaderland Zou men niet denken, wanneer zoo iets geschiedde, dat de man krankzinnig was geworden Zoo'n soort krijgsoversthebben we toch in onzen minister van Binnen andsche zaken Van Houten in het liber.de kamp heeft hij bij het eindigen der behande ling van de nieuwe kieswet het signaal aangegevenaux aimes, te wapen strjjd tegen het clerical sme, dat is de vjjand Men zegt, dat Van Houten een zeer knsp man is. Maar 't schijnt toch, dat, gelijk de krankzinnigen hun lucida in- tervalla hebben, hij daarentegen s aan vlagen van waanzin lijdt. Gelukkig echter zijn er onder zijn stafofficieren, die in die oogenblikken de wijsheid be waren, gelijk hel Vaderland, het Utrechts Dagblad enz. Doch de overigen? Zjj zijn nog onnoozel genoeg zich te laten bang maken voor het clericale spook. Want dat het een spook is hebben we in dit artikel duidcljjk genoeg aangetoond, door de uiteenzetting wat het clerica lisme niet isden volgenden keer zullen wjj dit nog duidelijker doen door te beschouwen, wat het wel is. BUITENLAND. Het burgerlijk huwelijk van prins Victor Emmanuel en prinses Helena van Montenegro is Zaterdagochtend in de balzaal van het Quirinaal voltrokken. Bij die gelegenheid waren slechts tegen woordig koning Umberto en koningin Margherita, de koningin weduwe Pia van Portugal met prins Oporto en de prinsen Victor Napoleon en Karageor- gewiets, verder de ministers, de Kamer presidenten, eenige senatoren en afge vaardigden en de oude Crispi. Daarna begaf men zich naar de kerk van Santa Maria degli Angeli. In den ingang werden zij ontvangen door Mgr. Delia Piane. Het huwelijk werd inge zegend door den groot-prior der Pala- tijnsche SI. Nicolaas-basiliek te Bari. Koning Umberto heeft 32 senatoren benoemd bjj gelegenheid van het hu welijk van den prins van Napels, Er waren liefhebbers voor eene dergelijke benoeming in overvloedmeer dan 150 afgevaardigden hadden verzochi voor senator in aanmerking te komen. Du Budini, heeft hun echter allen gepasseerd, orn geen onderlinge afgunst te wekken, en enkel oud-afgevaardigden, geleerden en ambtenaren gekozen. Hij zelf werd bjj die gelegenheid tot ridder van de Annunziate-orde benoemd. Een bemoedigend resultaat van het jongste Congres van Trente, gericht tegen de vrijmetselarij, is de stichting van het vrome werk voor „de Eerste Heilige Communie", een genootschap, dat zich ten doel stelt de ouders op te wekken, dat zij hun kinderen godsdienstig onderwijs doen geven en de kinderen zeiven godvruchtig voor te bereiden tot de eerste Heilige Communie. Hierdoor zal men trachten de jeugdige zielen te onttrekken aan den invloed der Vrijmetselarij, die den godsdienst bestrjjdt bjj de kinderen op school en ook in de gezinnen. De zetel van dit genootschap zal zjjn gevestigd Ie Viterbo, in de kerk van de H. Rosa, welke eenmaal gerestaureerd, vergroot en rijk versierd zal prijken als het monument van het feest der 7 öjarige herinnering aan de Eerste H. Communie n Z. H. Leo XIII. De onthullingen in de Hamb. Nachr,, het lijforgaan van Bismarck, betreffende een overeenkomst lusschen Rusland en Duilschland, ten tijde van Bismarck ge sloten, maar onder Caprivi niet ver nieuwd, hebben de Duitsche pers ge ducht in beroering gebracht. Ook te Weciien hebben deze een pijnlijken in druk gemaakt. Vandaar dat door ver scheidene Duitsche organen werd aan gedrongen op een verklaring van de tegenwoordige regeering of Caprivi, hetzij om de „onthullingen" toe te lichten of ze te beantwoorden. Het Tageblatt het daarbij vooral voor Oostenrijk n meende dat de bondgenoot te Weeneii gerustgesteld behoorde te wor den, anders zou hij door onthullingen als die van Bismarck wel eens argwaan kunnen gaan koesteren tegen de heele Duitsche politiek. Aan dit verlangen is in zooverre vol daan, dat de Heichsameiger gesproken heeft. Het zegt Bjj de openbare bespreking van de jongste „onthullingen" van de Hambur ger Nachrichten over de Duitsch-Rus- sische betrekkingen tot 1890 toe, werd veelvuldig de wensch vernomen, dat de regeering ook harerzijds het woord in deze zaak zou mogen nemen. Wjj zjjn gemachtigd lot de verklaring, dat dit niet zal geschieden. De diplomatieke handelingen van den door de Hambur ger Nachrichten ter sprake gebrachten aard behooren uit haren aard tot de strengste slaatsgeheimen het berust op een internationalen plicht ze consciën tieus te bewaren. De schending van dien plicht zou gewichtige staatsbelangen kunnen benadeelen. De keizerlijke re geering moet daarom afzien van elke opheldering zij zal tegenover die mede- deelingen noch het onjuiste verbeteren noch het onvolledige aanvullen, in de overtuiging, dat het vertrouwen in de oprechtheid en de trouw aan de gesloten verdragen van de Duitsche politiek bij de overige mogendheden te goed ge- FEUILLETON. Een weg naar bet i Droeve tooneelen «peelden rich daarom in Laobera familie af. maar daar Laober rich van den beginne reeds tegenover liin vrouw, als een leer persoontje in de ernstigste dingen getoond had, zoodal deze nneen gemakkelijk «pel had. Zjj was aan hel overwinnen, en haar man aan bet toegeven gewoon. Angnst moest dos wijken, en bjj deed het ten sloUe gaarne, alleen om een familieleven le ontkomen, dat voor hem rgk was aan harde behandeling en aan vernederingen van allerlei aard. Zelfs niet eens in dezelfde stad mocht hö bljjven, ook dat zette zijn beminnenswaardige tante bjj haren zwakken echtgenoot door. B waar de jongen als leerling in dienst trad, was Per spoor wel zd uren verwijderd. Zoo had vrouw Lanber het gewild. Angnst bad een enge! in plaats van een men- scbeakind moeten zgn, wanneer niet een zekere verbittering zgn hart was binnengeslopen. Vooral omdat hjj een ontvankelijk hart en in hoogen graad een wakkere jongeling was, liet de harte- looze behandeling, die hjj in bel huis zgns ooms ondervond, een bljjvenden indruk bjj hem achter. Wat heb ik toch misdreven, dal mjjn e'8CD familie mjj zoo onwaardig acht? vroeg bg zich steeds herhaaldelijk af. En altijd opnieuw moest hjj ten antwoord geven, dat zjjn armoede en zjjn godsdienst bet waren, die hem nit het hnis van zjjn oom verdreven hadden. J«, ware hjj de zoon van rjjke onders geweest, zjjn tante zon omtrent zjjn geloof zeker een. wellicht beide oogen heb ben toegedrukt. - maar arm, van nederige afkomst, dat paste nn eenmaal niet in de meening der jjdele vrouw. August was verstandig genoeg om dit feit in zjjn gebeelen onaangenameu omvang te begrijpen, en schrander genoeg om in te zien, dal ook zjjn arme oom heden nog onder den vloek zijner arme afkomst te lijden had. De jon geling balde onwillekeurig de vuisten, wanneer hjj daarover nadacht. Mocht hjj zjjn vroeg gestor ven vader, zgn arme moeder haten, omdat zjj bem geen rijkdommen achterlieten Zon hij zjjn diepbetrenrde ouders daarom minder liefhebben, of wie mocht zich bet recht aanmatigen, hem daarvoor geringer te achten dan een ander, die door eet, gratienze beschikking als een kind der fortuin in de wieg ia gelegd De aderen op zijn voorhoofd zwollen van loom, zoo dikwijls h| zoodanige gedachten spelruimte bjj zich gaf. Zjjn oom schreef hem af en toe, zond hem ook menigmaal cenig zakgeld, doch verzocht hem dan levens, dat August niet direkt aan hem zou schrijven, maar slechts onder een opgegeven num mer, dan werd de brief aan de post afgehaald, en hg wist maar al te goed waarom, had oom erbjj gevoegd. Ja, hg wist waaromHaar zgn levendige energieke geest verzette zich daartegen en beklaagde den wel is waar zwakken oom. terwijl bjj hem in korte woorden terugschreef, dat hjj het weigerde op zulk een wjjzcmetdeo broeder zijner moeder te verkeeren, hjj zon be proeven, of hjj ook zonder vreemde hulp den weg door het leven vioden kon. In Lauber's huis bracht deze brief een on«' genaam tooneel, maar de zaak zelf bleef bjj bat schappij en beoefende die voorlaan mot nog meer gestrengheid. Eu haar man, kon bij den armen neef vergeten Waarom ook niet Wie nalatig mweloos is tegenover God hoe zou die, het menscheljjke verhoudingen betreft, nog 1 bevonden kunnen worden De arme August werd dan ook spoedig vergeten, en zelfs zjjn naam werd in bet hnis zijns ooms niet meer ge noemd. Om zoo te zeggen was bjj voor de tweede maal verweesd. III. Vier lange jaren duurde de leertjjd van August. Het weinige geld, dat hem van den verkoop dtr behoeftige meubelen zjjner ouders ten dienste stond, had hjj in deze jaren voor kleeding andere behoefte nagenoeg verbruikt. Haar e veel kostbaarder schat, die zijn moeder h( achterliet, ging verloren in bet huis van zjjn patroon, het was de goddienslzin en bet kin derlijk geloof, kleinoodig-i, wier bewaring hjj zjjn stervende moeder met een heilige geestdrift had beloofd. Dit geschiedde niet op een enkelen dag, maar van lieverlede. Geljjk de zonnige dag door de zachte avonddampen trapsgewijze in duis teren nacht overgaat, zoo verduisterde in het gomoed van August dag aan dag, jaar aan jaar hel licht des geloofs en de gloed des cbriste- lijken levensdonker en koud werd het in de ziel van de i beklagenswaardigen jongeling. Hoe kon bet anders gaan? August bad wel in het huis van zgn patroon koel en inwoning in huis wel te verstaan, maar niet in diens familie Want de boekdrukker Staufort was een rjjk en deftig heer aan wiens tafel geen ondergeschikten werdeu toegelaten. De bekwame knechts woonden in de stad, slechts de beide leerlingen verbleven in het buis huns mee omdat men ze tot bezorging van alle mogeljjke zaken steeds bjj de band moest hebben. Hun maaltijd hielden zjj met den knecht en de an dere dienstboden in een afzonderlijk vertrek. Voor August viel dit in den beginne hard. Bjj zjjn oom kwamen wel herhaaldelijk onaange naamheden voor, doch hjj lelde toch immer door bjj do familie. Dit had nu opgeboudeo, van daar dat bjj zich als een uitgestootene op de wereld beschouwde. Hjj gevoelde zich voel on gelukkiger dan de overige dienstboden zijne meesters. Die hadden toch alle een l en al hadden zjj daar ook slechts arme o of arme zusters, dan waren het toch altijd bloedverwanten, die naar hen vroegen, die zjj bezochten en omgekeerd. Dit alles ontbrak den armen August. Hij kon niet zeggen i knecht„Den volgenden feestdag bezoek ik mijn broeder," niet als de dienstbode„Het Kerls- mis ga ik voor drie dagen naar buis." Naar bem vroeg niemand, en geen buis was er, waai by als zoon of broeder of neef voor een pa dagen welkom gcheeten werd. Hy was alle midden in de groole stad Wel volgde by den raad zgner moeder hield hy nog een tydlang vol met geregeld bidden en naar de kerk te gaan, en zoolang dat deed, gevoelde hy zich in zgn verlatenheid nooit alleen. Het beeld zgner moeder omzweefde hemen bet scheen hem op te beuren, hem Ie troosten en te leiden. Haar met den tyd ver flauwde deze herinoering immer meer. Als kind had hg ze in zicb opgenomen, dus op een tyd, waarin by de wereld met geheel andere oogen i. Diet die ieder rnensch Ie doorworstelen heelt, nadat by de kinderschoenen heeft uitgetrokken, de tyd, die beslissend isvoor bet gansche leven, had August in een omgeving moeten doorbrengen, die de ongunstigste invloed op hem moest uit oefenen. Hy kreeg de wereld van een geheel ander standpunt Ie zien dan in hel huis zgner brave moeder, en in de daardoor erg scheve voorstelling nam ook zy een andere plaats in dan voorheen. Het kwam alles zoo van liever lede, dat August in dit nieuwe noodlottige leven was ingegroeid, zonder dal bg het zelfs bemerkte. In het huis van zgn patroon heerschte, zooals wg reeds gezegd hebben, een deftige toon. Hg was katholiek, wat echter geenszins bctee- kende, dat hg veel met zgn geloof of de kerk op had. Slechts op Zon- en hooge loestdagen, die door katholieken en protestanten werden geviord, kleef de zaak gesloten, niet echter wan neer het speciaal katholieke feestdagen betrof. De stad bad een ongeveer geiyk getal katho lieke en protestante inwoners, m daardoor vial het minder op, dat men op katholieke feest dagen 1n de drukkerg van Staufert arbeiden lieL August stuitte dat in deo beginne zeer tegen da borst, maar by zou door de overige knechts uit gelachen zgn, als by voor zich een vrgea dag zou hebben aangevraagd. „Ware ik patroon." eeide hy evenwel op zekeren dag tot een in zyn nabgheid ataanden werkman „ik zou op feest dagen in u>yn zaak niet laten arbeiden."

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1896 | | pagina 1