Katholiek Nieuws- eu Advertentieblad No. 49. Zaterdag 3 Maart 1900. Dertiende Jaargang DE EEMBODE voor Amersfoort. Apeldoorn. Baarn. Barneveld. Blaricum. Bussum. Driebergen, Eemnes. Harderwijk, Hilversum, Hoogland, Laren, Leusden. Naarden, Nijkerk, Soest, Stoutenburg, Veenendaal en Zeist. Verschijnt eiken ZATERDAG. Abonnementsprijs per drie maandeni Franco per postf0.40. Afzonderlijke nummersf 0,05. BureauBr eedestraat, E 349. Amersfoort. Uitgave van de Vereeniging De Eembode. Prijs der Advertentièn Van 1 tot 6 regelsf0.30 Voor iederen regel meer- 0.05 (',<irre,|'onilonlil<n on Adwlentiftn moeion uiterlijk Vrijdagavond Henricus van de Wetering doorjde genade Gods en de gunst van den Apostolischen Stoel Aartsbisschop van Utrecht, Aan de Geestelijkheid en de Geloovigen van One Aartebisdom Zaligheid in tien Heer. Wanneer 'wij, B. G., aan liet einde dezer eeuw terugzien op de geschiede nis der katholieke Kerk in ons vader land gedurende dit tijdsverloop, dan hebben wij zeker reden om ons le ver heugen en dankbaar te zijn. Krachtig hebben zich onze Kerk en het katho lieke leven in den loop dezer eeuw ontwikkeld, vooral sinds de kerkelijke hiërarchie in ons vaderland werd her steld. Wij gaan er groot op te mogen getuigen, dat misschien in geen land ter wereld de Katholieken zoo trouw zijn in het vervullen hunner godsdienst plichten, zoo geheeld aan ons H. geloot als in Nederland. Door Gods zegen hebben wij een keurbende van priesters, die met onvermoeiden ijver zich wijden aan het heil der zielen. Ook in onze koloniën en in alle werelddeelen lellen wij onze priesters-missionarissen, wier apostolische ijver en geest van zelfop offering een glorie zijn onzer Kerk, een eer voor ons vaderland. In onze semi naries worden een groot getal jongelieden, die zich tot het H. Priesterschap geroe pen voelen, tot die verheven bediening voorbereid. De religieuze orden en con gregaties verheugen zich steeds in toe- nemenden bloei. Voortdurend zijn er velen, die, tot een leven van hooger volmaaktheid geroepen, zich in het kloos ter begeven om, onthecht aan het aard- sche, zich alleen den dienst van God te wijden. Talrijk en bloeiend zijn de katholieke vereenigingen, die met lof- waardigen ijver de geestelijke enstoffelijke belangen, vooral van armen en onge- lukkigen behartigen. Groot is het getal geloovigen, die veelvuldig naderen tot de H.H. Sacramenten, zooals blijkt uit de verslagen, die jaarlijks bij ons worden ingediend. Wie telt de kerken en ge stichten, die sedert het herstel der hië rarchie op Nederlandschen bodem zijn verrezen door vrijwillige bijdragen der geloovigen, met hooggeroemde offervaar digheid bijeengebracht? Dit alles, B. G., getuigt voorzeker van oprechten godsdienstzin, van een krachtig en leven dig geloof en vervult ons met vreugde en dankbaarheid. Dankbaar moeten wij zijn aan God, die ons zoo zichtbaar zegende, zoo vele en groote voorrechten schonk. Opdat B. G., die godsdienstzin, dat krachtdadig en levendig geloof onder ons behouden blijven, dat godsdienstig leven meer en meer toeneme, is het noodig, dat wij een groote en innige liefde en diepen eerbied hebben voor Jesus Christus in het Allerheiligste Sacra ment. Dat H. Sacrament immers is ingesteld om in ons hel bovennatuurlijk leven der genade te onderhouden en te voeden. En daarom heelt de Verlosser als uitwendig teeken, waaronder Hij in dit Sacrament wilde tegenwoordig zijn, gekozen Qe gedaante van brood en wijn, van voedsel. Dat Sacrament is voor ons, B. G., de bron des levensdie e<»i dit brood eetzal leven in eeuwigheid. Afhankelijk als wij zijn van God in geheel ons wezen, in ons bestaan, in al ons doen en laten, hebben wij be hoefte aan Gods tegenwoordigheid. By God zijn, is 's menschen hoogste geluk, voor altijd zijn bij God zijn laatste en hoogste bestemming. Geen grooter straf voor dei- mensch op aarde dan die, welke de H. Apostel Paulus in zijn brief aan de Ephesiërs ons voorhoudt, wanneer hij de beschrijving van den rampzaligen staat der heidensche wereld besluit met de woordeneine Deo in hoe mundo, zonder God te zyn in deze wereld. Zon der God in deze wereld, d. i. zijn, leven zonder hooger beginsel, zonder lioogere kracht, zonder hooger doei. Op wonderbare wijze heeft de God delijke Verlosser liet verlangen van menschen hart, dat, voor God gesrlia- >n, naar God haakt, willen bevredigen het aanbiddelijk Sacrament des Al- laars. Daar is Hij wezenlijk en waar achtig tegenwoordig, daar is hel Zijn vermaak te zijn nut tie kinderen tier •hen. Hij zou ons niet als weezen achterlaten en stelde dit Allerheiligst acrament in, waarin Hij onder den •liijn van brood en wijn verborgen, in is midden blijft lot de voleinding dor tijden. Een vernedering grooter dan de vernedering in het geheim der menseh- wording. Aan liet kruis, zegt de H. Thomas van A(|uine, was alleen Zijne Godheid aan ons oog ontl rokken, maar dit geheim der nmlclooze liefde én Godheid en mcnschheiil levens. Niets auilt Zijne aanbiddelijke tegenwoor digheid alleen door het geloof voor gelicht welen wij, dat de God van hemel aarde daar tegenwoordig is, en ons aanbidding neerwerpend voor dit liefdegeheim, belijden wij met den II. TnoniasIk geloof wat de Zoon Gods gezegd heeft, niets is zekerder en méér waar dan dit woord der eeuwige waar heid zelve. De tegenwoordigheid van God vor dert van ons, B. G., dat wij Hem eeren, huldigen en aanbidden, Hem dikwerf bezonken. Wanneer God hel voor ons heil en onze zaligheid noodig geacht heeft in dat geheim van liefde en ver nedering in ons inidden te verblijven, dan is hel onze plichten eischt ons heil, dat wij tot dien God van liefde dikwerf naderen. Waar het Zijn vermaak is te zijn met de kinderen der menschen, daar moet het ons geluk en onze vreugde wezen, te zijn met en bij Hem. Komt dan dik werf, B. G., uwen Jesus in hel li. Sa crament aanbidden. In vele, zoo niet in de meeste paro chies van ons aartsbisdom wordt in deze dagen het veertigurengebed gehouden. Drie dagen achtereen zal het Allerhei ligste ter aanbidding zijn uitgesteld. Dat toch in die dagen steeds een groote schare van trouwe geloovigen den troon Zijner liefde omringe! Dankt Hem voor de liefde u in dil H. Sacrament beloont. Smeekt Hem om genade. Tracht Hem eerherstel te geven voor zoo velen, die koud en onverschillig voor Zjjne liefde, Zijne tegenwoordigheid niet op prijs stellen, Hem niet bezoeken, niet veree ren in dit aanbiddelijk Geheim. Uil liefde tot ons immers stelt Hij zich aan die miskenning bloot, wijl Hij uit liefde tot ons daar tegenwoordig is. Vrij algemeen ook bestaat in Ons Aartsbisdum de godvruchtige gewoonte om in den vastentijd zoo niet dagelijks, ten minste enkele malen in de week, het H. Misoffer bij te wonen. Voorzeker, B. G. een gezegende en hoogst lofwaardige gewoonte. Dan, zoo vragen Wij u in gemoede, zijn er niet onder ons die ook op andere tijden van bet jaar, ten minste nu en dan, door de week de H. Mis konden bijwonen, wanneer zij zich een klein offertje, een gering bezwaar wilden getroosten? Schieten wij hierin niet te kort aan de wederliefde, aan onzen Ver losser verschuldigd? Jesus daalt alle dagen uit den hemel op het altaar neer en draagt zich aan Zijn Heinelschen Vader op als het zoenoffer voor de zonden der wereld. Nog altijd hangt Hij, om zoo te spreken, opgeheven in de handen des priesters, lusschen hemel en aarde, het zoenoffer voor ons en onze zondenschuld, den Vader voor ons om barmhartigheid smeekend. Moeten wjj dan in dank voor zooveel liefde ons niet gaarne een offer getroosten voor Hem? Men zegt: 't is geen verplichting, 't hoeft niet. Dan, mogen wij bij zooveel liefde vragen, of wij het wel verplicht zijn Getuigt de vraag „zijn wjj het wel verplicht te doen?" niet reeds van wei nig liefde en dankbaarheid? Dat toch uilen B. G., de liefde van Jesus met wederliefde mochten vergelden en door het godvruchtig bijwonen der II. Mis op werkdagen een schat van gunsten en genaden verkrijgen I Niet slechts is iiij daar tegenwoordig en offert Hij zïcli voor ons op, maar Hij vcreenigt zich ook op het innigst met ons, Hij geeft zieh-zelven, Zijn vleesch en bloed aan ons lot spijs, als voedsel. Zoo nauw, en innig is de vereeniging van Christus met ons in de H. Com- Hem opgaan, Zijn leven ons bezielt, zoo dat wij het den Apostel mogen nazeg gen iV/rf ik he/ maar Christus leeft in mij Door die innige vereeniging met Christus wordt het hooger leven der genade in ons gevoed en onderhouden, worden wij doordrongen van Zijn genade en kracht, waardoor Hij ons tot daden aandrijft, ons doen richt, aan ons leven die vruchtbaarheid en lioogerc waarde verleent, welke liet uit zich-zelven niet kan hebbenworden wij gesterkt tol den strijd, bevestigd in de liefde, zoodal wij vol vertrouwen met den Apostel mogen uitroepen Wie zul ons scheiden van de lie/tle van Christus, daar ik alles vermag hl Hem, dir. mij versterkt. De tijd nadert weer, B. G.. dal alle ware Katholieken hel lichaam des Hoe ren zullen nuttigen. Daartoe verplicht het gebod der Kerk, dat ons met schaamte moet vervullen. Cf is het niet beschamend voor ons, dat de Kerk ons heeft moeten gebieden, dit verhevenste der Sacramenten te ontvangen, terwijl wij geen grooter geluk moesteh kennen dan tot dit Allerh. Sacrament te mogen naderen Uwe liefde en godsvrucht, IJ. G. zul len zich niet bepalen bij hetgeen door de Kerk is voorgeschreven, gij zult meer malen in het jaar lot de iafel des Hoe- ren naderen. Denkt dan, zoo dikwerf gij nadert, aan de waarschuwende ver maning van den Aposteldat tie me.nscli zieh-zelven be/iroeveen alzao van dit brood cte en van den kelk tlrinkcmant die onwaardig eet en drinkt, eel en drinkt zich-zelven het oordeel, nirl onderschei dend hel lichaam des Hoeren. Doordringt u meer .en meer van de oneindige waar de en heiligheid van dit Sacrament. Be reidt u steeds met groote zorg voor om het zoo waardig mogelijk te ontvangen. Daarom zullen wij, B. G., in den h. vastentijd God vergiffenis vragen voor onze zonden, door boetewerken God voldoening geven, door vasten en sterving onze ongeregelde en zondige neigingen bestrijden, om aldus in een hart, gezuiverd niet alleen van alle den, maar ook van alle gehechtheid aan de zonde, Jesus Christus, ons waarachtig Paaschlam, zoo waardig mogelijk le ontvangen. Dan zal ook aan ons waarheid worden, dat Hij blijft in met Zijn genade en kracht, en Hem blijven door ons geloof en Ten slotte vermanen Wij u, B. G. te bidden voor de II. Kerk en vóórharen hoogbejaarden Opperherder, onzen H Vader Paus Leo XIII, voor Ons vader land, voor 11. M. onze geëerbiedigde en beminde Koningin en hare Konink lijke Moeder en voor allen, die in over heid gesteld zijn. Krachtens Apostolische volmacht ver- leenen Wij bij dezen aan de geloovigen van ons Aartsbisdom, voor dit jaar, dispensatie in de onthoudingswet op alle Zaterdagen, uitgenomen die Zaterdagen, welke geboden vastendagen zijn. De geloovigen blijven derhalve ver plicht zich van vleeschspjjzen te ont houden op de Zaterdagen van de Vas ten, de Quatertemper-Zaterdagen en de Vigilie-Zaterdagen, waarop moet gevast worden om het hooge feest, dat zij voorafgaan. Deze dispensatie geldt tot de Veertigdaagsche Vasten van het vol gende jaar. Tracht B. G. door aalmoezen en dere goede werken aan te vullen, wat door hel gebruik iniiken van deze dis pensatie aan uwe boetedoening ontbreekt. Overeenkomstig de Ons door den II. Stoel verleende volmacht geven Wjj ook voor dil jaar de gewone dispensaties in de vastenwet onder gewone voorwunr- zal dit Ons herderlijk schrjjvon in alle to' Ons Aartsbisdom bohoorende kerken, alsmede in do kapellen, waarover een reclor is aangesteld, op Zondag Quinquagesima op do gebruikelijke wijze worden voorgelezen. Gegeven te Utrecht, den 14n Fe bruari 190(1. H. VAN DE WETERING, Atirlshisselio/i van Clreehl. Op last van Z. I). Hoogwaardigheid, Dn. A. C. M. .Suiiaw man, Leerplicht in behandeling. Die behandeling in ons Parlement trekt aller aandacht naar hel Binnen hof. Nog in den luutsteu tjjd werd door de niet overlalrijke voorstan ders een beroep op de penvoerders onder hen gedaan, om door vlugma ren on andere bijdragen mot do pen, ons volk, de arbeidende klas* in 't bijzonder, to overtuigen hoe keurig en heerlijk hot seliooldwang-gerechl is. Het leek wel op een geroklameer als voor „do koningin der soepen". Toch lieten zich geen lioog-cijfcr-pennen in 't koks mes omloovercn. En huiikcrig bleek de arbeidersklas niet le wezen, en het volk, in 't algemeen, evenmin. Tegen Borgesius-hniilsap wer den reeds vroeger door de burgerij 1 I'll) adressen ingediendde adressen vtiör maken een bescheiden bundel uil. Iloo de arbeidersklasse over hot ontwerp denkt, blijkt genoeg uil de adressen legen door den B. K. Volksbond en door I'alri moniuin aangeboden. Men zal Inch de onderteekenaars geen non-valeurs ach ten, of „kudde dieren" willen schelden? Maar cr zijn zooveel sehoolvcrzuimende kinderen, die vagehondcerendc jeugd moet tegen hunne ouders worden be schermd, die losloopcrljos zouden 70000 in getal zijn Snüdt dit argument hout Is daardoor schooldwang gewettigd? De spokerigc vier nullen met een lastbaar cijfer cr voor, zijn al zoo vaak in de oogen gekeken, dat bij ons de schrik cr uit is, Trekt eens al de kleuters, voor wie op school de ruimle ontbreekt, of die wachten tot de bijzondere school, door hunne ouders verkoren, er is, of wor den thuis gehouden, oindal meester een godloochenaar of socialist is. Dan hebben we nog de schipperskinderen, de ge- moedsbezwaurden wegens de inenting, de kinderen werkelijk, door omstandig heden, thuis onmisbaar enz., en van die breede schare onnoozele kinderen blijft een gedund kuddeke over. Bovendien klinkt de Jeremiade hierom verdacht, omdat hel schoolverzuim slinkt, ook zonder Leerplichtmaar wat wet tigt dan de indiening der Borgesius- wel Is het niet te onnoozel om alleen te loopen, ordonnanties met strafbedrei gingen uit te denken, tegen een euvel, dat gaandeweg vermindert en verwacht kan worden weg te sterven? kinderen weinig vat heeft. Boete is van hen niet te halen, de gevangenis schrikt ze niet af: eenmaal weer vrij is de recidive te verwachten. Jammer dat de Minister een radicaal middel niet aandurfde, n.l. de school penning voor alle sclioolbczoekende, of met Mecstcrpermissio sehoolvcrzuimende kindoren, en dc oprichting van scholen of asielen voor vagebondeeronde kinde ren. Een afdeeling der politie zou men kunnen belasten om elk straalloo- pertje zonder schoolpenning, dat hij oji weg ontmoet, op te vangen en naar liet asiel of onderwijslokaa! voor vage- boiuleeremlen le vervoeren. Nog erger dan de dwangvork in Leer plicht voorgehouden, is het gevaar voor de zedelijkheid der jeugd vervat in hot horhalingsonderwijs. Dit drijft 's avonds knapen en meisjes op 't schoolpad, ten platte lando veelal in den donker op aldaar weinig bezochte wegen. Hiertegen komt net godsdienstig geweten openlijk in verzot. Zal ten einde het eventueel te plegen kwaad le koeren, de middernacht!- zending, eenige afdcclingen moeten op richten tot bescherming der schooljeugd Nog dit't eigenlijk moedwillig school verzuim is le vinden op het schuldboek van een klein getal ouders, en nu treft deze Regeering met haar schooldwang alle ouders, wat redeneerkunde is dit? Eenige ouders zijn onverschillig in zake het onderwijs hunner kinderen, derhalve moet brutaalweg op het heilig recht van alle ouders worden ingegrepen. Is de heer Borgesius soms bjj den imperialis tische!) Chamberlain in de leer geweest Vergeet evenmin het averechtsche van de dwangwet, dat deze op de schuldige ouders van werkelijk vagebondeerende Nu de openbare diskussio over het leerplicht-ontwerp is aangevangen, be schouwen we liet dan ook als tot onze laak zoowel als die der katholieke pers, over geheel de linie, te behooren tot en mul hol laatste argument en tot den lautsten dag van het debat den strijd vol le houden. Gelukkig dat in hare oppo- sitic legen bet Leerplicht-ontwerp, ook al wordt dn staarthcrlialingsondcrwij3 cr afgesneden, do Katholioko pers nage noeg eensgezind is. Enkele dissenters zijn er, ook buiten onze pers, die zich dekken met de neutrale vlag der vrije kwesties. We begijjpen de bekoorlijk heid, die van de vrije kwesties uitgaat, daarmee gaat men uit spelevaren in de wateren van liet subjectivisme, en be- noernL zich zeiven tot loods. In leerplicht-zaak echter staat het mach tig protest uit alle diocesen, van bevoegde mannen, hun Kerkvoogden nabij. Nu vinden wjj het in onze simpliciteit wel zoo in-roonisch, aan de zijde te staan van mannen, door den Herder der diocese met gezag bekleed, dan hier mee te gaan met de vrjje-kweslie-mannen, wier sub jectief oordeel niet meer weegt dan de argumenten, waarop het steunt. Katholieke Kamerleden mogen zalig ontwerp zullen helpen ten val brengen, ook al laat de Minister den staart daarvan schieten. (Zie vertier rubriek L BUITENLAND. Na een reeks van zegepralen, door de Boeren op de oorlogsterreinen van Zuid- Afrika op de Engelschen bevochten, kwam Dinsdag de lijding van een neder laag der Boeren, welke allerwege een diepen indruk heeft r jinaakt. Uil Paar- denburg verzond de Engclsche opper bevelhebber lord Roberts des legers het volgende telegram „Heden morgen bij het aanbreken van den dag heelt Cronjé met zjjn geheele legermacht zich onvoorwaardelijk over gegeven. Cronjé is thans krijgsgevangen in mijn kamp. De juiste sterkte zijner troepen zal nader worden medegedeeld. Ik hoop dat de Regeering van Hare Majesteit deze gebeurtenis zal beschou wen als bevredigend aan de verwach tingen. Zij heeft plaats gehad op den jaardag van den slag bij Majuba." Na dit bericht werd nader door lord Roberts toegevoegd, dat de boerenge- vangenen omstreeks 4000 in getal zjjn en dat hy een twaalftal kanonnen over meesterd had.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1900 | | pagina 1