Katholiek Nieuws- en Advertentieblad
TWEEDE BLAD.
Zaterdag 12 October 1901.
Vijftiende Jaargang.
DE EEMBODE
voor Amersfoort, Apeldoorn, Baarn, Baraeveld, Blaricum, Bussum, Driebergen, Eemnes, Harderwijk, Hilversum, Hoogland,
Laren, Leusden, Naarden, Nijkerk, Soest, Stoutenburg, Veenendaal en Zeist.
Verschijnt eiken ZATERDAG.
Abonnementsprijs per drie mnnndeni
Franco per poat 10,40.
Afzonderlijke nummer»f 0,05.
BureauBreedestraat18 Amersfoort
Uitgave van de Vereeniging De Eembode.
Prijs der Advortentiém
Van 1 tot 6 regel»f 0.30
Voor icdcron regel moor-0.05
CorrospondentiCn en AdvorlentiGn moeien uiturljjk Vrijdagavond
BINNENLAND.
Constitutioneel zeden.
Bij eene vacature in den Hoogen Raad
heeft de Tweede Kamer twee juristen,
één Anti-revolutionnair en één Katholiek
Ier benoeming voorgedragen, die niet
voorkomen op de aanbeveling«lijsl van
den Hoogen Baad.
Dat i« volgens hel Vaderland een
ernstig vergrijp tegen conslitutioneele
zeden. Dal begrjjpt de Standaard niet.
De Tweede Kamer toch slaat acht op
die aanbevelingslijst .als zij dat dienstig
oordeelt". Zo» spreekt de wet. Waar is
nu 't vergrijp? Het opmaken van een
lijst door den Hoogen Riad bindt toch
de Tweede Kamer niet In bindingsgeval
zou die Raad, bij elke volgende vacature,
bij machte zjjn om de buitensluiting van
anti-revoluliomiairen uil zijn college Ie
weren, want op heden neemt daarin
geen enkel anti-revolutionnair zitting.
Het wil ons voorkomen, dat ons
Hoogste Rechtscollege, door de wijze,
waarop liet zijn aanbevelingslijst invulde,
ernstiger vergrijp deed dan het aan de
Tweede Kamer verweten vergrijp tegen
conslitutioneele zeden.
Moet al weer de politiek er bij komen
ons is 't wel, mits erkend worde, dat
bij een weinig toeschietelijkheid de
Hooge Raad aan goede politiek zou
gedaan hebben. Of is dal ook al tegen
conslitutioneele zeden
De termijn van invoering der nieu
we Militiewet zal. naar alle waarschijn
lijkheid, worden bepaald op 1 Januari
1902. De Regccring zal echter dit err-
sle jaar nog geen gebruik maken van
de bij de wet verleende bevoegdheid
tot verhooging van hel jaarlijks contin
gent, zoodal dit voor 1902 niet liooger
zal zijn dan 11 000 man, evenals vroe-
ger.
Met de invoering treden evenwel in
werking de voornaamste bepalingen,
die kenmerkend zijn voor deze wetten.
Allereerst de inschrjjvingsplieht, waarbij
niet langer de plaats van vestiging, inaar
alleen en uitsluitend het Nederlander
schap als criterium geldt.
Volgens de nieuwe wet zijn de eeni-
ge zoons niet meer vrij, en van ren on
even aantal zoons is de grootste helft
(vroeger de kleinste) dienstplichtig.
Volgens een thans bestaanden toe
stand zou in Maart 1902 de lichting
der militie van 1895 gepasporteprd
worden. Volgens de nieuwe wel geschiedt
dit echter niet. Zij blijft in 1902 als
achtsle lichting (tot dusver waren er tel
ken jare slechts 7) lot de militie bc-
hooren, om in 1903 de eerste lichting
te vormen van de landweer, waarvan
zjj aldus den grondslag vormt. Naar
mate deze van jaar tot jaar wordt aan
gekweekt, vermindert de schutterij. Na
1 Januari 1902 zal dus geen nieuwe
schutterij meer worden ingelijfd.
Naar gemeld wordt, is de toestand
van jhr. mr. Leo van Nispen tolSovenaer,
lid van de Eerste Kamer voor Utrecht,
zeer verergerd, en zijn hem, al wordt
nog geen daieljjk einde verwacht, de
laatste HH. Sacramenten der stervenden
toegediend.
Op de Bondsvergadering der R.
K. Werkliedenvereniging in het Aarts
bisdom, Zondag a. s. te Deventer te hou
den, zal in de eerste sectie, in plaats
van den Weleerw. kapelaan Van der
Waarden te Arnhem, jhr. mr. J. de
Wijkerslooth optreden als inleider van
het onderwerp: .Over de verzekering
van den werkman tegen ouderdom en
invaliditeit."
In de algemeene vergadering zal een
rede worden uitgesproken door den
Bonds-adviseur Mgr. dr. Schaepman.
Naar de „Kath. School'' verneemt,
zal de Leerplichtwet niet ingelrokken,
maar gewijzigd worden.
Daartoe zal eene commissie worden
gevormd beslaande uit ééu inspecteur,
twee districtsschoolopzieners en vier ar-
rondissementsschoolopzieners, ten einde
de noodigc wijzigingen te overwegen.
Een stierenhypnotiseur.
In Spanje is thans de beroemdste
man don Tancredo I-opez.een stie-
renhypnotiseerder, wien zijn tijdgenoo-
ten den bijnaam »Rey del Valor,"
koning van den heldenmoed, gegeven
hebben. Alle bladen hebben al een
levensgeschiedenis van hem geplaatst, de
geïllustreerde bladen hebben zijn por
tret opgenomen en in tal van kijk
kasten ligt zijn portret Don Tancredo
heeft zelfs reeds den hoogsten top der
populariteit bereikt, want er worden op
de »Puerta del Sol" te Madrid leemen,
houten en kartonnen statuetten en pop
pen verkocht, welke hem voorstellen.
Zoo iets valt slechts beroemden van
eerste grootte ten deel. Wat don Tanure-
do doet, is ook ongelooflijk. Zelfs de dap
perste stierenvechters bewonderen de
onverschrokkenheid en koelbloedigheid
van den zonderlingen man. en schud
den daarbij bedenkelijk het hoofd, als
wilden ze zeggen »Dat loopt nog eens
slecht met hem af." Hetzelfde denkt
overigens iedereen in stilte en iedereen
snelt naar do Plaza, om de opwinden
de werking van don Tancredo's ver
richtingen zelf te ondervinden. Ziehier
hoe de stiereuhypnotiseerder tc werk
gaat. Don Tancredo, in een lang, ge
heel wit gewaad, plaatst zich, met op
de borst gekruiste armen, op een klein
voetstuk, dat eveneens wit is geverfd,
midden in de arena. Geen spier van
zijn lichaam verroert zich, men meent
een standbeeld vóór zich te zien.
Het kritieke oogenblik is gekomen.
De dicht opeengedrongen menigte wordt
plotseling doodstil, en aller oogen zijn
gericht op de witte gedaante. Een trom
petstoot schettert. De poort van den
toril vliegt open, en met een vreese-
lijk gebrul snelt een zwart monster.de
vechtstier, de arena binnen.
Do met bloed beloopen oogen van
het dier loeren naar een offer, Het
boort met zijn meter lange spitse
hoorns in den grond of in de planken
der schutting en doet met zijn voor-
pooten wolken zand en stof opwarre-
len. Nu heeft het dier den man, die
daar roerloos staat, gezien, een ietier ziet
reeds in den geest den armen Tancre
do door de geweldige hoorns gegrepen,
in de lucht geworpen, opengereten,
gespietst, vermorzeld en in een bloe-
digen vleeschklomp veranderd. Adem
loos, met angstige spanning staren de
toeschouwers naar den ongelukkige,
die zich aan den dood heeft gewijd.
Maar don Tancredo staat daar onbe
weeglijk als versteend en vestigt zijn
blik, waarin een zonderling vuur gloeit,
op den pijlsnel voortrennenden stier. Hoe
dichter het dier komt, des te langzamer
wordt zijn loop, en eensklaps staat hij
vóór hem stil, als betooverd, kijkt on
rustig heen en weer, besnuffelt hem
eenige malen, en keert hem dan plot
seling den rug toe, om naar andere
voorwerpen te kijken. Het publiek
barst los in donderend, zenuwachtig
gejuich en don Tancredo verlaat la
chend, de arena.
Velen weten voor de macht, door don
Tancredo op den stier uitgeoefend, geeri
andere naam dan die der hypnose an
deren meenen, dat het egaalwitte van
de figuur en het voetstuk bedarend op
den stier werkt, evenals het rood
prikkelt en nog anderen willen weten,
dat een stier geen onbewegelijke voor
werpen aangrijpt. Wat hiervan zij, nog
niemand, die don Tancredo heeft nage
daan. Wel is het door enkelen be
proefd, maar op het beslissend oogen
blik verloren zij hun koelbloedigheid,
knikten in de knieenen klappertand
den, werden derhalve overhoop geloo-
pen, opengescheurd en half dood uit
de arena gedragen. Don Tancredo
heeft dus nog altijd het monopolie van
zijn stiorenbetoovering. Nog kort gc-
gclcdcn een arme schoenlapper in zijn
vaderstad Valencia, is hij nu een ge
vierd en rijk man, die voor elke voor
stelling loon peseta's honorarium
krijgt. Hier mag dus gezegd
'Schoenmaker, hou je niet bij je leest,"
want had hij dat gedaan dan ware
hij vermoedelijk als een arme schoen
lapper gestorven, en nu! Maar we
zijn er nog niet, toch kan eenmaal de
dag aanbreken, dat hij stervend ver
zucht; .Ware ik maar schoenlapper
gebleven I"
Een plaats van eeuwig
stilzwijgen.
I Icel ver in den zuid-westelijken hoek
van Frankrijk, dicht bij de Spatui-
sche grens en aan den voet van de
machtige Pyreneeën, verrijst het kloos
ter van de strengste vrouwenordu der
wereld. Het zijn de heilige zusters der
Mernardus-orde van Anglet, wier bui
tengewoon strenge kloosterregelen ge
lijken aan die van dc beroemde Trap
pisten-monniken.
Deze heilige kloosterzusters brengen
heel haar leven door in strenge een
zaamheid cn leggen daarenboven de
belofte af van altijddurend stilzwijgen,
welke natuurlijk veel moeilijker te
houden is voor een vrouw dan voor
Toen ik verleden zomer aldus
vertelt iemand in het Anhu. //Ah/.
in Biarritz verbleef, hoorde ik zooveel
spreken over deze nonnen, dat ik be
sloot een bezoek bij haar af te leggen.
Ik ging over de zandduinen cn door
de heerlijkste bosschen ten slotte
kwamen wij aan een groot park, waar
toe een lange dreef van populieren en
lorkebobmen toegang gaf. Hier kwam
eensklaps een gevoel van kloosterach
tige afzondering over mij, want op
een schild nabij de poort stond te le
zen »Men wordt verzocht stil te
spreken."
Daar de zusters van den II. Bcr-
nardus met niemand mogen spreken
of zelfs niemand aanzien, was het on-
nondig, dat ik inij tot haar wendde.
Maar aangezien er in de nabijheid een
klooster is van de II. Maagd, ver
zocht ik een der zusters mij tc geleiden.
Welwillend legde zij onmiddellijk
haar werk neer en fluisterde heel zacht,
dat zij mij zou vergezellen naar het kloos
ter. Wij traden binnen langs de gron-
te poort, aan :t einde van dc lange
dreef en traden op een groote bin
nenplaats, omgeven door kleine witte
Hier wandelden een aantal witte we
zens rond, geheel in flanel gekleed.
Op het hoofd hadden zij een groote
zwarte, wollen kap, die bijna heel haar
gelaat verborg, van achter laag over
den rug neerhing en met een groot
wit kruis was voorzien. Aan de voeten
droegen zij zware houten schoenen, en
om den hals een langen keten met
een groot kruis.
Uiterlijk hadden zij niet veel van
gewone nonnen, en 't was een groot
contrast de zusters der orde van de
H. Maagd, met haar donkerblauwe
kleeren en sneeuwwitte kappen naast
haar te zien.
Al de zusters waren ijverig bezig
met wiedei: van onkruid geen enkele
zag op noch scheen de minste aandacht
te schenken aan onze aanwezigheid.
Mijn geleidster fluisterde mij toe,
dat alle nieuwsgierigheid volgens haar
regel moest uitgeroeid worden.
Toen de Fransche keizer in 1854
het klooster bezocht, vroeg hij een
cel van binnen te mogen zien. De
abbó Cestac, die 't klooster stichtte 'en
't keizerpaar begeleidde, opende de
deur van een der cellen, waarin een
non op een houten stoel zatte naaien.
Zij zat met den rug naar de deur cn
deed niet de minste beweging, toen hij
binnen trad, maar zette rustig haar
arbeid voort.
„Mogen wij haar gelaat niet zien
vroeg <ie keizer.
'Mijn kind," zeide de abbó, »de keizer
en de keizerin zijn hier en wcnschen
De non keerde zich om cn hief "t
hoofd op. Zij stond heel stil met neer
geslagen oogen en de handen over de
borst gekruist.
'Uwe Majesteit ziet," zei de abbé
»l»oe de zusters van den H. Bernardus
haar regel naleven. Niet eens voor do
gunst den keizer te zien, slaan zij haar
oogen van den grond op."
Kleine altaren, met beelden van de
II. Maagd en andere heiligen slaan
overal in den hof, en in den zomer
zitten de nonnen in de nabijheid dier
altaren. Zij zijn wijd en zijd bekend door
haar voortreffelijke handwerken, en ik
kreeg borduurwerk te zien, dat waar
lijk prachtig was, altaarvcrsierselen en
andere, die veie maanden werk moes
ten gekost hebben.
Under een eenvoudig strooien dak
staat een mooi beeld van de Barmhartige
Moeder, (lat aan het klooster geschon
ken werd door een dame, die alles ver
loor, wal zij in de wereld beminde.
Hier komen de zusters dikwijls bidden
voor de zielen der overledenen.
Mijn begeleidster voerde mij daarop
naar de kapel. De zusters van den H.
Bernardus moeten, om haar belofte
getrouw te zijn, een voorhangsel heb
ben, waarachter zij op haar knieën lig
gen. Zij openen enkel de lippen, wan
neer zij bij het gemeenzaam gebed
zingen, anders zouden zij ongetwijfeld
het spreken heelcmaal vergeten.
Plaatselijke Berichten.
Amersfoort. Wij ontvingen Int plaatsing hot
volgende:
Hel Kru'svcrbon I „ufdeeling Amersfoort"
hield II. I lined ig zjjna nmandeljjUelie vergade-
duor den Voorzitter I)-. Joriasen. Tol afgevaar
digden naar Utrecht, waar de oprichting vonr
ene gewestelijke of provinciale propaganda com
missie zal worden beproefd, werden aangewezen
de hoeren Kuiper on van Ki. Tol bestuurslid
rede van llr. Jorisaen over „Ons Standpunt".
Na eerst do noodzakelijkheid van den strjjd te-
geu don alcohol le hebben nangoloond, wees
ZEd. op do woorden en wunken door Mgr. den
Aartsbisschop van Uirechl t>ü verschillende ge
legenheden omtrent onzen strijd gesproken cn
gegeven.
Mei voel lof en waardeering besprak ZEd.
du tervolgens door sprekende voorbeelden do
geheelonthouder, die zjjrtu zaak eor schade
bracht dan voordeel. Daarna werd door ZEd.
Kruisverlitrrid IretiHudeld, miiur levens gewezen
op en gewaarschuwd legen do al te dwaze
eisohen en verdachtmakingen somwijlen tegen
over niet-Kruisvci bonders gosteld en aangewend.
Naar aanleiding van deze rode en van het
daarop gevolgd heftig debal, ineen ik geheel in
den geest vsn den gcachten spreker te hando-
Hel wil echter liet volk redden uil de slavernij
van den alcohol, door de drinkgewoonten te
bestrijden, door de j-ugd en jongelingschap
reeds vroegtijdig voor de alcolrolpest le waar
voor de nlsrliuwlijke mensclionleerende gevol
gen van het alcoholisme, waarin het ncdeiligt.
Op Zondag li Octobor liar) do gewone maan-
deljjksche verg, van den R. K. Volkshond plaats.
eenige nieuwe leden. In zjjno toespraak gal hjj aan
line do oceaan gevuld word door vele stroomen
op peil gehouden, ja zells dikwjjla (overvloei!.
Zoo moest het ook zjjn in elke vereeniging en
onk in onzen hond. leder der katholieke arboi-
gen geheel gevuld cn krnohligerjzoudeo bloeien';
hel christelijk democratische kamp versterkte
daardoor en van de sociale aclio ware meer te
verwachten. Verblijdend is liet daarom telkens
welke onontbeerlijk zijn voor iedere agitatie.
Hierna lied du aanknndigiiig |i!aals vsn den
Hondsdag en werd medegedeeld, dat eengozel-
schapskaart kan vurkregon worden, zoo zich
III loden ainmeldeu, Do vnorzlltor hoopte, dat
hol niel hjj dit getal zoude blijven, maar zich
meerdere zouden opgeven, Overgegaan werd
Deventer en hjj acclamatie hiervoor aangewezen
do lieer Th. Verhaar.
De aanvang du rteekenschool is Ihans vastge
steld op Maandag II Octnber des avond* len
7 ure. Men hoopte, dal vele jongelieden daar
van gebruik zouden maken..Opga>e kon nog in
den loop van de week geschieden. Wegens
hel wolslagen dar vorige uitvooringen meende
10 moeten doon plnals hchhcn cn wel np Woens
dag 23 October. Een der leden wunschle dezen
ilag bepaald te zien np Vrjjdngechter na eenige
bedenking van dun Voorziller, bleef de Woensdag
gehandhaafd.
Hierna nam du Eerw. Adviseur liet woord,
en bracht een woorj van lol nun do tooneel-
vereeniging voor haro flinke houding op de
beide speelavonden cn verwachtte dezelfde werk
krachten van haar hjj volgende gelegenheden,
waardoor de aantrekkelijkheid voor die feest
avonden grootcr zoude zijn.
Eenigu vermaningen gaf Z. Eerw. nog ten
beste om du orde en liet fnlsnon le beweren
tjjdens de uitvoering np den kermisavond en in
hel algemeen goduri mie do kermis week. Op
voorstel van den voorziller werd nogmaals liet
lied der Norou door de loonceliBlen gezongen
INGEZONDEN.
t dool
onthouders w
happen, dit w
•nrngen a
geens-
geheel-
inaar veeteer in de uitroeiing van liet drank
misbruik. Misbruik is dan aanwezig, wanneer
het drinken den betrokken persoon of anderen
in eenigerlei opzicht nadeelig is ol schade toe
brengt. Hoewel dus voor onkelen liet gebruik
van één borrel of één glaB bier roods misbruik
kan zijn, mag men editor niel in lietulgemeen
liet drioken van één enkel glas onzedelijk noe
men. Een priester of een geneesheer mag bjj
de niloufeaing van zjjn ambt iemand lot ge
heelonthouding ol enkel tot onthouding van
gedistilleerde dranken kunneu verplichts», ie
mand anders heeft daartoe oict bet recht voor
aleer bewezen is, dat één enkel glaasje nadeelig
of zondig Is.
Hel Krnisverbond, dat van zijne leden de ont
houding vraagt van alle gedistilleerde dranken
en de andere als bier en wjjn niet verbiedt,
elerht niet daL iedereen Kruisvorbonder wordt,
maar noemt dit een zijner vromo wetuchen,
De Hedaciie van De Eembode gelieve aan
het volgende eena plaats te verleenen.
Bjj de candidaalslelling door de Centrale
Anli-rev. kiesvereeniging van een onderwijzer,
verdient m. i. onder meer wel overweging de
vraag, ol dit met den aard dier bulrekking is
overeen te brengen, zooveel belrelt zijne onder
geschiktheid als ambtenaar, welk ambt hem
verplicht bjj het onderwijs in do school steeds
tegenwoordig le zjjn, en waarvan bij tijdelijk
alleen ontheven kun worden, als zyne overheid
zulks toestaat. Qeeft ileze geen verlof, waartoe
zjj het recht heefl, dan knn zulk een lid geene
zilting der Staten hjjwoneo. Wet kan hij als
onderwijzer bedanken dat ia do eenige op
lossing van rechtswege maar dan ook staat
hjj gelijk met ieder ander, die over zijn tjjd
beschikken kanen die bevoegdbeid is nood
zakelijk om dergelijke betrekking naar behooren
BURGERLIJKE STANDEN.
Gemeente Amersfoort,
van 3 tol en met 'J October 1901.
OiBoncNQerardus, z. van O. Rammers en
Pomnier, Johannes Antonius, z. van J.
du Goojjer en A. Westerlaak. JosSph,z. van
A. Staal en A. Kapoen. Marrelje, d. van A.
Hofland cn W. A. van de Klomp. Antoinette
Catharina Johanna, d. van H. G. A. Z. Baron
i. J. Baronnesse
Jo.iannes, z. vnn A. Scliolte od A. M. W.
Neerincx. Hendriks, d. van G, vsn Koken
en H. Hoogoveut. Antonia, d. vsn J. Wolf