Katholiek Nieuws- en Advertentieblad No. 45. Zaterdag 8 Februari 1902. Vijftiende Jaargang. DE EEMBODE voor Amersfoort, Apeldoorn, Baarn, Barneveld, Blaricum, Bussum, Driebergen, Eemnes, Harderwijk, Hilversum, Hoogland, Laren, Leusden, Naarden, Nijkerk, Soest, Stoutenburg, Yeenendaal en Zeist. Verschijnt eiken ZATERDAG. Aboruioroontoprijn per drie maanden i Franco per post Afzonderlijke f 0,40. f 0,05. BureauBreedestraai, 18 Amersfoort. Uitgave van de Vereeniging De Eembode. Prije der Adrertentitn i Vu 1 tot 6 regels Voor iedere* regel meer Feestgaven voor Z. H. den PAUS. Vorig» ijMr Behoed den Pao» eo schenk heui kracht Tul heil van Kerk en Staal, verzacüt Zjjn lot O, God! Op het Collectaotenreeat der Parochie van (I. L. V. Hemelvaart voor Z. H. ilea Paos gecollecteerd Wat schittert daar zoo hoog en ver Een glans vao groote waarde 1 Zij spreidt haar licht op aarde. A. M. D. Gt A. S. Als blijk vao bolde en eerbied bij 's Paosen zilveren ieesi - D. H. Uit eerbied en liefde voor den Psus-KooiDg Leo XUI Van L. eo M v. d. G. Op hoop van zegen X. N B. d. W B. en Z. W. P. Ter eere van het H. Hart. Gods zegen beboelt elk een. Ook die van landbouw leven, Daarom raad ik beo aan, Dat zjj den Paos meer geven. Want joist ia ooze dagen Heelt de landman min te klagen. Van een landbouwer op hoop var 'olging H. de F. 1. doel ook mee H. H. Hulde aan den Paus De kinderen van P. S. Voor Leo'e loon Een parel aan zjjn hemelkroon. H. G. A N. N C. H. J. Op hoop van zegen 'tls zielsgenot den Paos legeven, 't Schenkt vreugd voor dit en 'l [ander leven. Van N. N W— v. d. H. Tot intentie voor een overledene A. K. Ter eere vao den Zoeten Naam eo om een zaligen dood Al zwoeg ik bard om karig brood, Ik geef toch graag een Paus zoo groot. V an een werkman op hoop vao zegeo Op hoop vao zegen N. S. B. Tot intentie voor gezondheid Vau J. v. d. E. en A. d. P. om zogen Van J. d. P. om een gelukkigen levens staat. X. H.« Ter eere van het zilveren Paasfeest, van 10 dienstboden op hoop vso zegeo. B. R N. N. Opdat God ooze werkzaamheden zegenen mag G— d. B. Op hoop van zegeo - P. v. d. G. Tot zekere intentie M— d. B. d. H. Tot Uleoia der geloo- vige zielen Voor Z. H. i Vele oog ingekomen gillen zullen in volgend nummer vermeld worden. FEUILLETON. Een nieuw gebod? Een pijnljjke stilte beerschte te Grotldori. De groote fabrieken waren gesloten, de machines stonden stil, geen schoorsteen rookte, de werk lieden hielden vrjjaf. Men zag bgaa niet anders dan donkere gezichten, daar toch de dorpelin gen ten naaste bij allea bon brood verdienden bg den eigenaar via al die fabrieken, en ou "erd er niet gewerkt, het geld was op en bg velen etood de armoede voor de deur. Reeds drie weken was hot zuo stil. Toen bad de woordvoerder der werklieden uit bet plaalsje, zekere Karei Berger, eeoe toespraak gehouden on den met gespannen aandacht loisterenden medegedeeld, dat hel werk moest gestaakt wor den, indien de eigenaar der fabrieken, Reiohold Wegellog, do eischen der werklieden niet wilde inwilligen. Mgnhoer Wegeling gil echter niet toe, de werklioden ook niet, eo zoo kwam bet tot eene werkstaking. De heer Wegeling was hierdoor zwaar ge troffen; joist op dat oogeoblik moest bij groote bestellingen afleveren, en als bg ze niel lever de binnen den bepsaldeo termijc, zon bg, be halve da boele, die hjj beloopen zon, groote Herinneringsdag. De 7e Februari is een herinneringsdag, want op dien dag, ten jare 1878, ont sliep Pius IX, na een Pontificaat van ruim 31 jaren, een duur, die exceptio neel is. Wie zich die jaren terugdenkt leeft ser in een wereld van lichtbeelden, in n Pausschap te voren niel zoo bij elkaar gevonden. Jubel- op iubelkroon, de Syllabus, welke de uitspraken eener valsclte wetenschap op godsdienstig, staatkundig, onderwijs gebied enz. ver oordeelt. De dogmatische verklaring van Maria's Onbevlekte Ontvangenis, het Vaticaansch concilie, dat 's Pausen On feilbaarheid uitspreekt. Louter licht en glorie Maar de passiebloem ontbreekt niet, i 's Pausen kroon is een doornenkroon. In de binnenlandsche politiek verleent hij vrijheden aan zijn volk, enzijn minister wordt vermoord. Rotne werd gerevolulionneerd, en hij, om grooler kwaad te voorkomen, vlucht als balling naar Gaeta; hij keerl terug naar Rome, maar om na korte jaren niet zwaarder kruis te worden beladen. Alsof demonen en hun gevlecschde helpers andermaal nu „is het uwe ure en de macht der duisternissen" hebben ver in, zoo woelen en worstelen zij. Ondanks den heldenmoed der Zouaven Rome overweldigd en sinds is de Pauselijke Majesteit versloten in het Valicuan. Het katholieke volk protes teert de Mogendheden aanvaardden den toestand, doof voor de stem des Rechts. Voeg er bij het streven van het oud-Katholicisme, zich verbroederend met hel Jansenisme, de Kulluurkatnpf en we herinneren slechts aan eenige staties ;n 's Pausen lijdensweg. Met overweldigers ot revolutiegeest, sloot Pius IX nooit een transactie. Op .non possumus" stuitte elk pogen daartoe af, en in denzelfden toestand van onvrijheid volgt Leo XIII even versaagd die lyn. Geen brug, waarop Christus en Belial elkaar ontmoeten. Deed nu Italië en de revolutie afwerk In geenendeele want berooving der' reldlijke soevereiniteit moest middel zijn om te komen tot opheffing der geeste lijke soevereiniteit, en dit is niet bereikt. Zeker eere-primaat liet zich met 't booze program verdragen, geen geestelijke rechtsmacht over de katholieke '-1 en die is even onvernietigbaar in 'l Paus dom als b.v. 't merkteeken des doopsels de ziel van den christen. Verbeeld ten opperbisschop van Ausoniê, belast om alleen Italië, en desnoods zijn bond- genooten te zegenen, goed gesularieerd, maar ondergeschikt aan 'l ministerie van eeredienstAlsof 's Heeren woord .hoed mijne lammeren, Itoed mijne schapen" te vernietigen, 't Pausschap te verbrokkelen en de Petrusrots te verbrijzelen ware! Alsof niet buiten Rome een wettig gekozen Paus le Stedehouder van Christus zjjn zou, ook voor de Katholieken van Italië. Het woord van Christus blylt immer in zijn volle kracht.Zie, lk ben met u tot de voleinding der eeuwen." Verontrustte beu dit woord of bezielde denfariseeschengeest tier keikvcrdrukkers vreeze voor een volkslumult bij de Katholieken der goheelo wereld Althans 't boos program Is onafgewerkt, en de Romeinsdie kwestie is nog in 't stadium, ingetreden met den dag der overweldi ging van Rome. De Hoogcpricster is door een rooversdaad uit zijn wereld lijke soevereiniteit ontzet, Italië drong de Majesteit tot het kleine territorium van hel Vaticaan, maar waarborgde hem quasi daarvan het bezit. De Sou- vereinen evenwel zonden hein hunne ge zanten, en ontvangen zijne nunciussen. Bismarck wilde hem als arbiter bij de Carolinen-kwestiede Tsaar legde aan Leo XIII zijn plan van de vredes-con- ferentie voor, en bij de uilsluiting van zijn soeverein persoon door Italië's be merking, protesteert Leo, als tegen mis kenning van zijn recht. Neen, 't doel is niet bereikt door de revolutie. Als geestelijk hoofd bestuurt de Paus van uit zijn valicaan tot ge vangenis, de Kerk, vaardigt zijn Ency clieken uit, roept de bisschoppen van een half werelddeal tol zirli in nationaal coneilie. Verheven Sereniteit, terwijl het .Los van Rome" 't wachtwoord is, be noemt de Paus eene commissie van katholieke geleerden in verschillende landen belast met de studie der Bjjbel- excègese, waarbij 't geen de nieuwere wetenschap aanvoert of opwerpt in 't verhoor zal worden geroepen Zells 't meest verstokt anti-clericalisme, indien 't niel stekeblind is, moet hier bekennenlot op heden is de toeleg mislukt en ons doel niel bereikt. De oude kreet van den stervenden Juliaan den Afvallige.Galileër, gij hebt over wonnen," geeft de bevestiging van 's Hee ren woord, dat de poorten der helle niet zullen triomfeeren. Van onkatholieke, vooral van liberale zijde is de bewering vernomen, dat ont zet van zijne wereldlijke soevereinileit, en vrij van de beslommeringen hier aan verbonden, de Paus te ongestoorder zich kan wijden aan de uitoefening zijner geestelijke macht. De roof van Sint Pie- ters erfgoed, de inneming van Rome door den Piemontecszou dan eigenlijk het Pausschap in betere conditie hebben ge bracht. De Cavour s, Crispi's, Garribaldi's, Mazzini s lol weldoeuers van 't Pausdom verheven! Zoo 'n spelen met de verkeerde kaart van de wereld wordt slechts ge ëvenaard door de luchtsprong-redenee ring, waarvan de conclusie luidt, dat vermits bij een toestand van beroofd zijn der wereldlijke soevereiniteit de Paus zijn Opperherdcrschup beter uitoefenen kan, die toestand derhalve behoort voort te duren. Het wordt ten laatste een socialisten argument, van hen, die de heele maatschappij op hun manier in betere conditie willen brengen. Wij, Roomschen, redeneeren anders en doen anderstwintigste eeuwers als we zijn, sluiten we ons aan hij de Christe nen der eerste eeuw. Die baden zonder ophouden tot den Opperheer der Kerk toen zijn Stedehouder op aarde, Petrus, gevangen zatzoo doen wjj ook. In plaats van 't oor te leenen aan 't gewawel, dal hel ontzet uit de wereld lijke soevereinileit eene winste is voor 't Pausschap en eene verlichting voor den Paus bij 't bestier der Kerk, luiste ren we liever naar 't woord van Pius IX, dat ook 't woord is van Leo XUI. Het heeft tot inhoud, dat, onder de leiding der Voorzienigheid, den Pausen eene wereldlijke soevereinileit is aan gekomen, teneinde in vrijheid en onaf hankelijkheid onbelemmerd hunne gees telijke macht te kunnen uitoefenen. Pius IX overleed 7 Februari 1878, den 20 Februari d. a. v. werd Leo XIII, zijn opvolger, en leidt met gelijken moed den strijd van het licht tegen de duister nis, der ééne waarheid legen de veel vormige dwaling. Den 20 Februari a.s. doet derhalve het zilveren jubeljaar van dit mprkwaardige Pausschap zijne int'ede. Evenals Pius IX is hij in de lange periode van 't onrecht het slachtoffer, is zijn kroon met doornen doorvlochten, zet hij den lijdensweg der Pausen De kruisweg-statiën verplaatsen ons o a. op de plek, waar Jerusalems vrome vrouwen den kruisdragenden Christus te gemoet gingen en Hein door 't oQ'er hunner tranen en van meêlijden troost wilden aanbieden. Zij brengen ons ook in ver beelding op de plek, waar eene vrome vrouw aan Christus den zweetdoek aan bood, tot een vluchtig solaas en een stonde koele verfrissching. Reeds bij de intrede van zijn jubel En toch gaf bg oiet toe. Hg verklaarde de vorderingen der werklieden buitensporig, en bleei bij zjju inzicht. Zelfs oog, toen het tot rumoerige opstootjes voor zjjo huis kwam tneo een hagel vao steeoeo tegen de vensters vao zgn buis vloogtoen Karei Berger in hevi- geo toorn de hand tegen hem ophief. Op dat zeilde oogeoblik was Wegelings jeug dige echtgenootfl tusscben beide maooeo geko men, en Bergers hand viel met kracht op haar hoofd neer. Een oogeoblik heerschte ademlooze stilte, daarna leidde Wegeling zjjoe sidiereode vrouw in bare kamer, en buiten gingen de werklieden uiteeo, met schuwe blikkeo naar de vensters kgkeod. Wegeling gal hel voorgevallene niet bg de politie aan, ook oiet hjj het gerechtshof, maar hg ging op den trein, reisde naar de booldslad der provincie en beproefde daar werklieden te krggen. Zijne briovon klonken ocbler weinig bemoedigend: de werklui uit de stad, zoo schreef hg aan zjjne vrouw on den adminiBtra- tenr, wilden niet naar Grottdorf komen, om door bon optreden aldaar hun kameraden niet de overwinning nil de hand te nemen. Dal was nu al drie weken geleden. Wegeling gaf bet zoeken in de provinciale hoofdstad op en wilde het in de residentie gaan beproeven. Op ijjoe reis van de eene nsar de andere stad moest hjj Grottdort voorbij toespreken en bjj haar upbearing zoeken. Mor genochtend zou hjj thuis komen, zoo schreef hjj in zgn laatsten briel. Stil mjjmerend over dezen briel, en zich ver blijdend over zjjne komst, zit mevrouw Wege ling in een leunstoel en ziet droomerig rond. Het is avond, en morgen vroegZjj hoort bjj haar mjjmeren volstrekt niet, dat de deur zacht wordt geopend en de keukenmeid binnen komt. Eerst nn deze even hoest, ziet zjj op. ,Zoo, zjjt gjj het, Marie 1 Hebt ge nw inkoo- pen al gedaan?" „Ja, mevrouw." „Hoe ziet het er in het dorp uil?" „God heeft een verdiende straf toegediend I" „Hoe zoo? Ik begrijp u nietI" „Wel, de vronw van Berger, die slechte man, die de oorzaak Is van al het onheil, heeft plot seling de typhus gekrogen. En nn durven de kt zieh het haar uit het hootd t hjj zoo'n slechte xiekenver- t kan helpen. Ook schimpt hg ouwen, dal ze zoo vreesachtig er drukt hg zjjne kinderen aan gt, dat toch om Godswil bon et zal sterven. Men zou mede jaar, willen de Nederlandzche Katholieken aan des Heeren Stedehouder bij hun toewijding het blijk hunner deelneming aanbieden. Zij hebben vroeger de heldenschaar der Zouaven geleverd, de laatste kreet van hen, die op 't slagveld vielen, was, na de aanbeveling hunner ziel aan Jesus, Eviva il papa Re I Hunne zonen zjjn bereid 't zouaven-geweer der vaders op schouder le nemen en over de bergen te trekken als 't moet. Dat offer van bloed en loven is titans niet geëischt. Enkel lot het brengen van een geldelijke bijdrage zijn we door ons Doorluchtig Episcopaat uitgenoodigd. Ook wij hebben die vereerende uit- noodiging aan onze lezers ter kennis gebracht, en van stonde af vloeiden, evenals bij dergelijke gelegenheden, aan onze Administratie de giften toe onze lijsten zijn hiervoor 't bewijs met niet genoeg te loven bereidvaardigheid en offerzin. Toch mogen we er wel attent op maken, dat de Eembode nog slechts in vier weeknumnters de lijst der giften geopend houdt. Vandaar het be leefd verzoek r.an onze lezers en de be langstellende Katholieken in gemeenten en parochiën buiten onze goede stad Amerst jort, van wier te zenden bijdragen ons bureau toezegging ontving, of wier offer zeker ons bereikt, niet te lang te dralen met de verzilvering hunner toe zegging of van hun offerzin. Aan de Boeren-helden in Zuid-Afrika, strijdend voor de onafhankelijkheid van hun land, betuigde Nederland zijne sym pathie in de rijke giften voor de broode- loos gewordenen, tot leniging der nooden in de concentratie-kampen, ter onder steuning der krijgsgevangenen, vervoerd naar St. Helena of Ceylon. Aan oude traditie getrouw vloeiden de bijdragen in geheele onbekrompenheid. Wjj, Roomschen, deden mee. Op dit voorbeeld van den dag te wijzen om onze Katholieken te prikkelen tot bij dragen bij 't zeldzaam Pauselijk feest is onze bedoeling niet. Zy weten, dat het hier betreft hem, die bijna een kwarteeuw aan 't hoofd staat der strijders voor het recht, voor de volle onafhan kelijkheid en vrijheid in hel onbelem merd bestier der Kerk. Het schoone woord van den edelen graaf de Rossi, minister van Pius IX, en slachtoffer der revolutie, luidt„De zaak van den Paus is de zaak van God". De herhaling van dit woord bjj de aan bieding onzer bijdrage adelt den gever, en stempelt tot daad van vroomheid elke, zelfs de kleinste gift. stelt hjj zich aan maar, u weet wel, me vrouw, hfi is toch een slechte man „Andere menschen," valt mevrouw de spraak zame kenkeoprinces in de rode, „zijn op dit „Nu ja," riep Marie al, inig gekwetst, te goed voor deze wereld Heeft Berger n niet geslagen, dat u het bloed over het gelaat liep Mevrouw was opgestaan. „Marie," vroeg zjj, „waar is Berger nu?" „Nn Ik geloof, dat hjj naar Hocbberg is, om eene verpleegster voor zjjne vrouw te gaan halen!" „En wie is nn bjj zijne vrouw en kinderen „Wie Wel, niemand I De anderen zjjn er immers bang voor!" Reeds bad mevrouw Wegeling een doek om- „Marie," sprsk zjj, „pak gauw een groote mand met levensmiddelen in, doe er een flescti wjjn en bier bjj, en kom mede." Maria wist niet, wat te zeggen, „Wel, c erl" „Goed, ik kan niemand dwingen iemand, die aan een besmettelijke ziekte ljjdt, te gaan be zoeken! Geef mjj de mand, ik ga alleen!" Marie stond als van den donder getroffen. „Neen," riep zjj. „Dat zal nooit gebeuren 1 Mevrouw, ik mag dat als i van dit ,hnis niet toestaan. Gjj wilt daarheen I Daar, waar de typhus heerscht 1 En dan nog wol naar Berger I En als die deugniet u nn weder eens sloeg f" „Laat dat maar aan mij overt Kom, maak de mand klaar, hoort ge? En terstond 1" Mevrouw had dit zeer beslist gezegd; Maria ging heen. Het dnnrde dan ook niet lang of beiden gingen de dorpsstraat door naar Bergers huis. Hjj bewoonde een klein huisje alleen. Droevig- braadde de limp in de hniskamer. Twee kinderen, een jongentje en een meisje, van vier en zes jareo, zitten op den vloer. Het ventje telt bonte knikkers in een bakje, het meisje slaapt met baar hoofdje tegen den stoel poot geleand. Dit de slaapkamer klinkt het kermen der doodzieke moeder. Zonder vrees treedt mevrouw binnen, vol angst volgt haar Marie. Zjj zet de mand op de tafel, terwjjl mevrouw haar doek afdoet, ennn gaat het aan het werk. Do jonge vrouw begeeft zich in de ziekenkamer. De zieke ligt buiten kennis en ijlend te bed. Op eenen stoel staat een woschkora met eenige doeken en stokken gs ter verkoeling. Zjj legt de koortsige vronw koude doeken op het voorhoofd, schikt de kus- sens goed en strijkt haar het loshangende haar uit het gelaat. Daarna'gaat zjj naar de kinderen, welke Marie reeds onderhanden genomen heeft De kleine worden gewasschen eo opgeknapt.

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1902 | | pagina 1