3' 31 door Ood ingesteld. Dit systeem van pracliseli ut müsli moest 'wel noodwendig - gelijk de uitkomBt trouwens leerde - een 'ii"|>- eiuindo verwarring te weeg brengen oi> het. gebied der zed-leer, Immers gelijk de meest beroemde wgzcn uit. de heidensche oudheid reeds '•«■mger- mate "t vermochten op te merken: u godsdienst is de voornaamste grom - slag van recht en deugd. Verbre-U men de banden, die den menscli vei- hinden win God, den opperaten «.•ver ('11 den algomeeneii Kocht-1. dan blglt er slechts HChUngestalie van zedeh-er over: een enkel •'urs.' Igke, of, gelijk men haar noemt, o--n onafhankelijke moraal,-lie vreent- *i. allen eeuwigen grondslag, aan a goddelijke wet, ons onlwyl- baat n langs een noodlottige helling •"<- de slotsom voert, dal de monrwh zichzolven ton wet moet zijn. M vai op dit standpunt, onbekwaam m ,.lch op do vlouioleii dor M» lijke hoop Uit hoogere y® ui tu verhellen, zoekt die ut n niet anders meer dan een slollelijk voedsel in het samenstel der genie tingen en gemakken van in hem ontbrandt, de dorst naar n r maak, de begeerte naar geld en goM* de zucht naar onmatig en snel g' win, al zou het zgn ten koste gerechtigheid; in hem ontvlam: zeil der tijd elk verlangen naar eer en aanzien en woedt <te s-. achtigo en onge.temde bt-gocr e mn zelfs langs onweltigeii weg m bevrediging te zoeken In mm ■lelijk ontwaakt, en weldra r,^' 'n()r verachting voor de wytl''" l' .j de overheid en hoorncht w tajrfd van zeden, die op anderen oversliuiuo, noodwendig den ondergang der maat schappij met zich!,r™Sl- overdrövon W« iniHsohiei' ^wii WO aldus de droevige gevolgen vermelden van de treurige noroe - gen, die Wij hier besproken- Ne w, want de foiten >b» onder- ons bereik en zg lievosligon mïl, d to Kov..te;rokk.i. spoedt met het winhrengen van krachtiger, steun, dun bezwgken straks de grondslagen zeiven der ntaaisotmp- PÜ on gaan met hen de ginselen van recht en eeuwige stom. M»k,i;ko schade aan mm al de deelen van hel maatschappelijk lichaam toegebracht, t„ beginnen niet het huisgezin. W .ml. de godsdlonstlooze staat, die er niet aan denkt, dat bij in bevoegd, heden begrensd en dal hem liet ('.e.- zag slechts tot oen bepaald duel is aangewezen, heeft de hand gelegd nu den huwelijksband om dien te ont heiligen, door er het godsdienstig karakter aan te ontnemen: dm stunt heeft voorts zooveel hg kon inhiuuk gemaakt opliet natuuir.cbl, dal dei ouders ten opzichte der opvoeding van hun kinderen toekomten m verschillende landen lm.li lez- llde staat do oplosbaarheid van den e. nt aangetast, door aan hot losbandig gebruik der echtscheiding een wette lijke ainctie te verleenen. Welnu, iedereen kent de vruchten, die dooi deze machtmisbruiken zgn opge leverd: op schrikbarende wjjzo ver meerderd zgn de huwelijken, die eliK-d iu schaiidelijkeu hartstocht, hun oor sprong vinden on daarom woldia oiulet de wet vallen der ontbinding, terwijl zü nu eens in jamnmi lijke oneenig- heden, dan weder in ergerlijke on trouw ontaarden. Kn \N g sproken lüur niet eens van de kinderen, van het onschuldige kroost, dat woi Jt ver waarloosd, of dat bedorven wordt hier door het toottoel van het slecnte voorbeeld der ouders, daar onder den invloed van het git, dat de >ds henst- looze staat dag aan dag de jeugd doet indrinkeu- Met liet huisgezin wordt even. nis de maatschappelijke en staatkundige orde bedreigd, vooral door de nieuwe leeringeo, die door aan de *>«verw- niteit een valschon oorsprong toe ti kennen, het ware denkbeeld ervan hebben vervalscht. Want indien hel souvorein gezag op furmeele wgze mm den wil der menigte ontleend wordt en niet. aan God, lat opperste c-n eenig beginsel van elke macht, dan verliest het iu de schutting der on derdanen, zgn meest eerbiedwekkend karakter en ontaardt in een kunst matig machtsvertoon, dut geen anderen grondslag beett dan den wil der menschen, waarvan liet wordt ulgemio, en even wankelend en veranderlijk als die wil zelf. Zien wil niet in de wetgevingen van onzen tijd de gevol gen oovan deze dwaling? Al te vaak immers, in plaats van te zgn wat zg wezen moeten - de geschre ven rede geven de wetten niet anders dan de uitdrukking van de macht van het getal eu van de dwingelandij eener politieke factie. Aldus vleit men de schuldige neigin gen van de volksmenigte en viert men den teugel aan de hartstochten des volks, ook dan wanneer zg de arbeidlievende rust verstoren der bur gerij, in afwachting dat men ten slotte in het ergste geval nog zijn toevlucht kan nemen tot geweldige maatregelen waarbij het bloed der burgers stroomt. Waar de ..ai istolgke beginselen wor den verzaakt, waar gebroken werd inet die beginselen, welk'-zoo machtig een invloed deden golden tor bezege ling van de broederschap onder «!-• volken, on ter vereeniuing van heel de inensclih.'id tot een .-ooit van groot huisgezin, kwam langzamerhand in "o verhoudingen een in naijverig egoi-nio in zwang, ge waarvan de natiën weder- Ikander z-sml niet met naai. minste /.-ker mot -•:. Wiili- dut modelling.-rs hozi. lt, Ie ï'-iige .olge daarvan lieten zg kelgk i: kii van z«f. Ickheid «u i"i. vergetelheid van d»-n (.liet .-clioiniing net zwnkk. n n ve Ldogenlieid, Imt belang vat 'II li .1" lieknOl Jyke kans d-l rii teltou. verzekerd uls iifeiuand hen zal voronlrm den eerbied, dien ni"li >l; schuldig.) is. It iinpzalig.' be. die aan d>- sl-dlelgke klin.di teek. nis van de «pperate wereld lieblien gegeven ,-n men iiioeL loescln ij ven die krijgsloenisli vrede, welk.- opzichtop i den im t. de l den O. .rl •gen, dien g. tenminste on •li lijn kan g- j mirnerlgksli lenswiiardigo Deze I op lief. got.ii boezem der volksklui doen ontkiemen, die niiievred-nhei.!, die oproerigheid, die herbaalde wiii■- ordelijkheden doen geboren worden, welke sleidits tic Voorboden zgn van Hog 111", r t- iliiollteil stormen. ollendigo («••stand, waarin zie i •- n zoo nanzi.'i.luk deel der minden klassen bevindt on die voorzeker v.a - dient tor liartn genomen «n n.ur vermogen verholpen woolen, k-nnt uitmuiitend ten siado aan de b-.ta lingen va l-olie uiige Volksti-roi-nleiH, eu in liet hgzomler nan de mainieii van het snotdisme, die, onder de m. est onzinnige v .«rspiegelingon aan do nederigste siuiiilen. Iiiiii weg ver volgen tot de vel wezel,Igklllg il.-r lueesl schrikwekkende plannen. Hij die zieli begird op een ge vaarlijke helling, daalt noodwendig al tot in het diepst van den afgrnn-l. Met de kracht der logica, die In- r w.'d in slaat Wils de geschonden l.e gins I-li Ie wreken, heeft zich dan ook een ware hond gevormd van misdadigers. nnmule bar- baarsch in zijn w.llen, heelt die hond re.-ds door zijn eerste ontreden de wei.i doen sidderen. Dank aan zgn krachtig itincemduiteii en aan zgn international.* vertakkingen is hy nasis in si nat, alom zgn misdadig.- han.l ie verhellen zonder te vroezen voor ocii hindernis, zonder torn t te deinzen voor .-enige euveldaa I. Zgn l'-ihiu elke tell lev sella; sehappg ten .cncitinlc omver en daartoe al de mi-ldelen enden, die door blinden eu hartstocht kunnen worden machtig was ais men wel meende. Economisch" conflicten, klassenstrijd, ze ontbranden van alle k: -grijpen om zich heen en in liet kalm zou lo-gaan. ov iedereen kan h-waarnen men de vrgheid in onze dag'-n ver slaat, namelijk als toekom- nd zoo wel aan de dwaling als aan dew.i.ir- hold, aan het kwaad zoowel ai- aan het. goed. loopt hel erop 'li:, dat ku-veid -Tl 'ruim ha .n li g-:u'..7k: haiiMo-'hr it.ii. griiwe!-u kan d—i de a«.biel ijk" ,-ordt zij zich ontt 1 ge- werking van uirin kiaarolijkvlgk 33 der brJirlle to onttrekken aan li iod. heef: de Ten eonemale overtuigd van die goddelijke krachtdadigheid, heb!.-:. Wij, van den aanvang van Ons Pu ,-, schap. U08 met zorg er oploegei-g do heilzame bedoelingen der Kerk het vo'.io licht te st-dlen en zoov mogelijk met den schat harer leering het akkerveld van hare hoilz werkzaamheid uit te breiden. I lm was het doel van de voornaam-:. nct*n eedurende Ons Pontiflcaat gcvaar ligil. met name van de Ency. I CiIOVel' lie Cllrig!t lijke II*;/,'... - I do ih Hachelijke I 'rijhe i :.v. ie Vo "flelijk Ihncelijk, over.. r. I.v r -j.-O/H-nbn-r r ten', ov-1 ii. Ch eistetykt Inrichting tbr I li'./-; ■iiiui/aluk. over de Plieln U'o Wilden o ii zuiveren, dc iu ie w-nden zijn alloive' l'st legen «i.it. ge aanval Ieu val! .ie unnrchk Hoe ZOU II aen niet siddoroii diging en i ue.l,'lijden, bij .i, aan de tu ilrijke slacluoilei.- loop der laaiste jaren ge- gen, presidenten van machtige ropu- blieken, wmreenige misdaad bestond iu de opperste waardigheid van liet gezag waarmede zij waren bekleed Bij het waarnemen der onmetelgke kwalen, door welke de maatschappij wordt aangetast eu \an de vreese- lijke gevaren door welke zij word: bedreigd, eisclit Onze plicht, dat Wij nog eenmaal de munneii van goeden wil waarschuwen, en hen vooral, die de hoogere rangen in de samenleving men. eu dat Wij hen bezweren, gelijk Wij bet doen in dit oogen- blik, tocli te denken aan de redmid delen, die door den toestand worden geëiseht, en doze met voorzichtigheid en kracht toe te passen zonder dralen. Vóór alles moet men zich afvragen, welke die middeleu zijn en behoort men zich rekenschap te geven van hunne waarde. De vrgheid en hare weldaden, ziedaar op de eerste plaats, wat Wij hemelhoog hoorden verhef fen in haar had men het beste ge neesmiddel tegen alle kwalen gevon den, een onvergelijkelijk werktuig tot het verwezenlijken van een vrucht baren vrede en van allerlei voorspoed. De feiten evenwel hebben daghelder aangetoond, dat die vrijheid niet zoo kiinneii waaru -1 do »u>f heet: h. iu niet knnnoi) gov. n vraag!-!likken, die l 'l. kkilig I-. t.l" :i op «n/o hoogs:** -i.goii. kon de iiieiiscbolnkc w. '(i-ufchap !i.-i ,mt- woord niet gevende dorst i'.a.r waathetd, naar goed. n.u.r «nciiidtg- boid. die oils werd niet g. loseht en novti do vreugden, noch <i« scbation .lor aarde, noch hoi l«i- nt-inen van de g.makken lev.-:., konden de zoil- lijke pijniging sul.eii. die het nien.-.'he'.iik hart kwelde. BI;-:: ei ons dan mets anders over dan nim- achting of verwaarloozing van do vonnbvlcn, die ontspruiten aan het e. lor wijs. aan d« wetenschap, aan de beschaving en aan een wgze en zoet,- vrijheid Voorzek* r neen men be hoort ze in tegendeel in hoogo ivaar- dooiing te houden, ze te bewaren en zoeken te vermeerderen als een kost baar bezit want zij vormen hulp middelen. die uit hunne natuur goed gewild door God-zei ven en ver ordend door de Eeuwige Wijsheid tot velzijn en ten bate van het menscli- dom. Maar noodig is, dal het gebruik ervan geregeld worde naar de bedoelin gen van der. Schepper, noodig is, dat men ze nimmer ufseheide van het gods dienstig element, waarin de kracht berust, die haar niet enkel hun bij zondere waarde verleent, maar daaren boven huu eigenlijke vruchtbaarheid. Ziedaar de oplossing van het raadsel. Wanneer een organisch wezen vervalt en tot bederf overgaat, dan is daarvan de reden iiierin te vinden, dat het op hield te bestaan onder de werking dei- oorzaken, die bet zijn vorm en zijn in richting hadden meegedeeld. Wil ruen liet hersteld zien in gezondheid en bloei, dan is geen andere weg open dan dat men het opnieuw onderwerpt aan de levenwekkende werking der zelfde oorzaken. Welnu, de tegen woordige samenleving, in de dwaze poging, die zg gedaan heeft om zich V.K ■echter i tiet de Kerk niet iui...v heilzame uitwerkselen. Want niet enkel weerstaat zij aan de verderfe lijke kunstgrepen, die door het onge loof worden aangewend om het fami lieleven aan to tasten, maar zij zorgt bovendien voor en waarborgt de een heid en de hechtheid van den echt, dien zij beschermt en tot ontwikke ling brengt in zijn verheven karakter, in zijn onschendbaarheid en zijn hei ligheid. Zij steunt tc-r zelfder tijd en versterkt de burgerlijke en staatkun dige orde, door eenerzijds krachtige hulp te verleenen aan het gezag, en van den anderen kant zicli gunstig gezind te betoonen ten aanzien van wijze hervormingen en van de recht matige verlangens der onderdanen door aan te dringen op plichtmatigen eerbied voor de vorsten en op de ge hoorzaamheid, welke men hun is ver schuldigd, maar evenzeer door onver moeid de onvervreemdbare reciiten te handhaven van het inenschelgb ge weten. En aldus gebeurde liet dat, dunk aan haar, de volkeren, die aan haren invloed zich ouderwierpen, geer. slavernij hadden te vreezen, wijl zij de vorsten terughield van het glibbe rig pad der tirannie. i :.*l ui.-i. iijd-ii hcblsjii tuet v.-rl.lindhciil van zoovele zielen, op wik- m- t. Mimel.ikklg genoeg he; -.-llllKW. -* re-iel iv.v-ij validen A post e. kan t .1» god dezer eeuw re-.-:: 4-*i.*r ongcloovigen ver blind. opdiu hen nie; bestiale do ver- -i-I.:mg v.iu hot Evangelie der heer II... ui. ei de katholieke Kerk lianr gv«i betoont voor het zedelijk •a sMb-igk w.-i/; ij der volkeren,de- iiie.r v.-ihellen zich tegoa haard. lciuih-r*-ii *l *r duisternis en uotueii bun vlucht toi allerlei middelen, ten u i - haar goddelijke schoonheid te -ii en liaivnarbeid van levei - kk-nd liersi.-i verlumtnen. Wa .1 -'.a-me worden door hc-ii verbreid, -vai ,ii i,.-i. ringenBon van hm. ■e--I arglistig* k«nstgro|ien is hierin •••-i g*-n, dat zij onophoudelijk voor i- domme menigte en do nag vorig. 1 i iiiig-n de verzekering herhalen, bit *!•- K- rk gekant is tegen den s-riiltgang dor wetenschap, dat zij i- r vrglivid vijandig togonover staa:. lat *le Staat door haar bedreigd wordt /.in rechten, .lat d** jiolitiek een v.-ld is, waar /.g i-i; elke gelegonhvi*! naai iiniebi doet gelden. Dwaze be- biiidlg i.g.-n, die duizend maai woi- bi. iagei'i'aci'.i. maai ook duizea*< - u a worden weersproken door bet getuigenis van het ge zond verstand, looi -Ie historie "it met deze door een g.-!gk,di.*l;.-t t.ar; op de rechte pioat- - ft en de waa>beid is toegedaan. D Kerk zou vgattdig staan tegen* ■ver de wetenschap en liet onderwijs - voorzeker. Zij is do immer vaar- i bewaakster van het geopenbaard.- •gina maar juist die waakzaamheid reiigt haar ertoe, de wetenschap te •schermen en elke gezonde ontwik- ing van den geest te begunstigen -en! wanneer de menscli zijn v •and «pent voor de mededeelingen s Woords, der opperste Waarheid, :i Welke nis aan haar oorsprong Ie andere waarheden haar bestaan I ui-enen. dan zal hij nooit en op geen ikele wijze zijn redelijke kundigheden gevaar brengen. Veeleer zullen de i.'htstralen, die hem uit do godde- ko wereld toekomen, steeds hooger i-tcht en helderder glans mededeelen t- ii den menschelyken geest, dewijl j- dien zullen vrijwaren bij de be- ndeling der meest belangrijke vraag- t ikken, tegen benauwende onzeker- j 1 ieu en tegen allerlei dwaling. 1 erigens negentien eeuwen van roem. c .r de katiiolieke Kerk op elk ge- d van wetenschap verworven, k uien ruimschoots volstaan oiu d :e lastertaal te weerleggen. Aan d katholieke Kerk komt de ver baste toe, dat zij geijverd heeft v r de verbreiding en de verdediging d' Christelijke wetenschap, zonder w-ke de wereld nog bedolven zou M-ten in de bijgeloovigheden van he: j Jodendom en in een verlagende bar- b^rschheid. Haar is het te danken, b: voor het nageslacht de kostbare

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1902 | | pagina 2