Katholiek Nieuws- en Advertentieblad
No. 22.
Zaterdag 30 Augustus 1902.
Zestiende Jaargang.
DE EEMBODE
voor Amersfoort, Apeldoorn, Baarn, Barneveld, Biaricum, Bussum, Driebergen, Eemnes, Harderwijk, Hilversum, Hoogland,
Laren, Leusden, Naarden, Nijkerk, .Soest, Stoutenburg, Veenendaal en Zeist.
Verschijnt eiken ZATERDAG.
Abonnementsprijs per drie meenden
Franco per post
Afzonderlijke
i 0,40.
f 0,05.
BureauBreedestraat, 18 Amersfoort.
Uitgave van de Vereeniging De Eemhode.
Prijs der Advertentitm
Van 1 tot 6regel*f0.30
Voor iederca regel meer-0.05
4 urn aan hel lu
nliilo moeien uiterlijk Vrijdagavond
Kerkvervolging.
II. (Slot.)
De Kerkvervolging in Frankrijk dicnl
in een ander licht te worden beschouwd.
Hier treedt niet op een geweldige tyran,
die in verwaten trols, door hoogmoeds
waanzin aangetast onze Moeder de II.
Kerk den oorlog verklaartneen, in
Frankrijk is het anders gesteld, dal be
wijst overtuigend de geschiedenis.
Toen dit Rijk in 1871 diepverslagen
lag, zag men het volk in al zijn gele
dingen in bange oogenblikken neerge
knield aan den voet der altaren, om van
den barmhartigen God hulp en bijstand
af te smecken bij de zware worsteling,
die het te doorstrijden had. En ter
nauwernood was de oorlog met de
daarop gevolgde commune die een
schouwspel had geboden van verwoes
ting, schanddaden en gruwelen zoo
vrceselijk als sinds de groote revolutie
niet waren gezien achter den rug, of
de goede geest der bevolking deed zich
kennen in het plan van den bouw eener
boete-kerk, die als de kerk van het H.
Hart op den Mont Martrc, de plaats,
die getuige was geweest van de grootste
misdaden in die veelbewogen dagen,
gesticht werd.
Men zou nu gemeend hebben, dal liet
volk in zijn geheel op den goeden weg
was teruggekeerd, maar wie zoo gedactit
heeft, kende de loge in Frankrijk niet.
De omstandigheden noopten haar wel
zich eenigen tijd in te toornen, maarzij
bleef dezelfde onverzoenlijke vijandin
van onze Moeder de H. Kerk. Hadden
de trouwe zonen der Kerk toen echter
werkelijk gewild, dan zouden zij
toestand hebben kunnen scheppen, die
aan liet zwaar beproefde land tiaar ouden
luister en grootheid had teruggeschonken.
Evenals ten huidigen dage werden zij ech
ter ook toenmaals door partijtwisten tol
onmacht gedoemd, zjj moesten zich een
Republiek laten welgevallen, terwijl
,leve de Koning!'1 hen op de lippen
trilde.
En die Republiek, men wist liet maar
al te zeer, is liet domein van de loge
op dat getiied schijnt haar heerschappij
onbeperkt. Toen dan ook de beweging,
om een koning of keizer ten Iroone te
verhellen, door onderlinge verdeeldheid
onderdruk!, begon liet Rijk der
loge zich weder te doen gelden. Van
lieverlede moest de Kerk zich opnieuw
geniepige belocdigingen, opgei n ngen
moeilijkheden laten welgevallen, omdat
hel wachtwoord, dat van do logo uit
gaat, geen ander is dan: de Kerk is de
Zoo werd liet sein lot den aanval
gegeven en zag men reeds vóór Lwintig
jaren de Maart-decreten in toepassing
brengen, die de Liefdezuster uit de hos
pitalen en gasthuizen verdreef, cn de
lijder aan een liefdelooze behan
deling van zoo menige verpleegster onder
wierp. Under protest werden destijds
die Engelen van liefde van liet zickiied
van armen en bclioefligen verjaagd, en
de hoogste adel des lands achtte liet
eene eer die verdreven rcligicusen een
passend uitgeleide te doen. En tocli
gingen de oogen niet open voor den
toeleg der logehaar werd nog vrij spel
gelaten in haar satanisch werk.
Sinds dien tijd is gestaag door haar
beproefd om de macht en den invloed der
Kerk in Frankrijk Ie fnuiken. Z. II.
Leo XIII, die liet helsche plan maar al
te zeer doorschouwde, heeft niet opge
houden tegen dezen toeleg te waar
schuwen en de roerendste vermaningen
tot de Fransclio Katholieken gericht, om
toch de onderlinge politieke geschillen
bij te leggen, en een honger doel r
slreven, doch niets heeft gebaat. Eindelijk
zag dan ook de loge haar tijd gekomen
om stouter op te treden en YValdeck-
Rousseau kwam niet zijn wel op de
Vereenigingen. Brutaler aanslag op recht
en vrijheid kon bezwaarlijk worden ge
pleegd in liet Fransche Parlement werd
het satanisch plan naar verdienste ge
brandmerkt, doch alweder zonder resul
taat. De judaswel werd aangenomen,
meerderheid wer-l gevonden, di
zicli noch om recht uorlt om vrijheid
hijnt te bekommeren.
Vu zou men toch veronderstellen, dal bij
•n zoo schandelijken aanslag op hetgeen
;n volk heilig en dierbaar moet wezen, en
aarvan de religieusen zoo bruiaal liet
slacht nlter werden, een krachtig verzot
bij de stembus liet gevolg zou wezen.
Aan den kiezer kwam immers spoedig
daarop een wapen in handen om een
zoo tyramiicke regeering, als die van
Waldeck-Rousscau c. s. zich had getoond,
een nederlaag te bezorgen en daarmede
de geschonden rechten te wreken. Doch
bracht, helaas! de uitslag van dien
strijd, waarbij liet hoogste goed op
hel spel stond V Niets dan dut de
vijandige anti-ciericalc meerderheid nog
versterkt uit liet strijdperk te voorschijn
trad.
Geen wonder, dal do loge nu den
tijd gekomen acht met nog brutaler
geweld op te treden. Waldeck-Kous-
sean word door een nog schijnbaar
gedweeër werktuig der loge vervangen,
en thans is men zoo ver gekomen,
dat men zelfs particulier eigendom niet
meer eerbiedigt, waar liet vervolging van
kloosterlingen betreft. Maar nu ook ver
toont zich een verzet, zooals in de laat
ste jaren niet werd gezien, en zeker
allerminst door du Regeering zal zijn
verwacht. Nu kwamen personen uil alle
standen en klassen, dc hoogste adel
met de eenvoudigste lieden, waaronder
vrouwen zicli niet liet minst onbetuigd
lieten, in heftig verzet. Schouder aan
schouder stonden zij gereed om de zoo
zeer beminde scliool-Zusters in bescher
ming ie nemen, en alleen voor geweld
weken zij, oin de tyrannen geen voor
wendsel te geven tol nog grooter dwinge
landij. Ook en vooral Irad do landbou
wersstand vastberaden op, diens verzet
deed zelfs het ergste vreezen, want de
Brelagner, diep gegriefd enbelecdigd in
wat iiem heilig en dierbaar is, verloo
chende ook thans zijn oude (rouw aan
de H. Moederkerk niet.
onderwijl trachtte de Judas, Com
bes, die godsdienstige beweging als een
gevolg van een royalistisch komploL
te stellen, doch nu dood zich 't
geval voor dal o.a. de i'arijschc Figaro
volstrekt geen clericaal blad dit een
verkrachting der waarheid noemde en
den handschoen voorde liere Bretagner-
hoeren opnam.
,n« llrotagoerhour zegt o.a. da t1;/<
godsdienstige overtuiging m
vrouw uil hel volk, die weigel
■eiligi, de
.in, d.-nki-n mm geen Kuning en a.m geen
politiek zjj verdedigen hun golonl un hun
•rjjlieiiten in dil land. waar elke sleeu hun
preekt van find en de dingen daarboven, ol'
gevolgen van dei
'innen, zijn vervol
er olkani
inngd zj
Zoo hoeft het Fransche ministerie
de scherpst tegenover elkaar staande
partijen en dc meest uiteenloopende
geestesrichtingen Ie zaam gedreven, lol
verdediging van hel vertrapte recht en
der vrijheid. Mannen
zien als oud-ministers, inagisl raten, leden
der Fransche Academie enz. enz., zoo
radicaal als liberaal, maar voorstanders
van recht en vrijheid, koeren zich legen
de Regeering en geven adviezen,
de eigendom door haar geschonden
wordt. Deze wijziging in de openbare
meening valt reeds te constatoercn.
De Fransche Regeering heeft echter
verklaard den strijd lol liet uiterste te
willen voorlzctten en zonder onvoorziene
gobeurlenissen slaat liet arme Frankrijk
nog iieei wat te wachten. Dc loge wil
haar hoogsie troeven uitspelen, dit valt
meer te ontkennen. Maar de Regee
ring, welke haar vertegenwoordigt, zal
hij liet bereiken van het uiterste ook
opnieuw moeten ontwaren, dat al haar
misdadig werk ten slotte den luister en
dc glorie der Kerk zal bevorderen. Een
i kan niet meer uitblijven. Met een
helsche woede moeten de religieusen
worden verdreven, licht tot de laalslcn
maar dan zal er indien het
zoo ver komen mag een lijd komen,
er niet meer uit te drijven is; en
waarmede moeten de revolutionnairen,
de huidige vrienden en bondgenooten
der Regeering, dan bevredigd worden?
Dan zullen, evenals in de dagen der
groote revolutie, de moderne Jacobijnen
aan dc beurt komen om vervolgd en
ter verantwoording te worden geroepen,
en als liet drama tusschen deze onder
ling zal zijn afgespeeld, en hel Fransche
volk weder aan den voet der altaren
zal worden gevonden om uilkomst en
redding van God af te smeeken, dan
zullen de nu zoo gesmade kloosterlingen
uit hun ballingschap worden teruggeroe
pen en als de redders der geteisterde
maatschappij weder met gejubel en ge
juich in zijn midden ontvangen worden.
BUITENLAND.
De president der Vereenigde Staten
van Amerika, de heer Roosevelt, is alles
behalve ingenomen met de slichting
van trusts door dc kapitalisten, die niets
anders beoogen dan uitzuiging der maat
schappij op groote schaal. In eene rede,
door hem gehouden, zeide hij, dat de
legen de trusts in het economische leven
aangeheven klachten groolendeels geheel
ongerechtvaardigd zijn. Trusts zjjn thans
even noodzakelijk in het praktische leven
als de werklicdereorganisatiën, die van
nut zijn bij de loonsbeweging. Wat noo-
dig is, dat is toezicht en eene behoor
lijke welgcving. Er moet een middel
gevonden worden tot bescherming tegen
de slechte uilwerking, die voortkomt
uil het tegenwoordige stelsel of het
gemis van een stelsel. Naar zjjne mee-
FEUILLETON.
Geloof en Liefde.
VIERDE HOOFDSTUK.
5) Nikon zoo beetle do bevelhebber der troe
pen binnen Anliocbin. Nn het ambt van keizer
lijk stadhouder was er geen post meer geacht
en invloedrijker in do provincie, dan
opperbevelhebber der bezetling. Wel stond hjj
onder den keizerlpen stadhouder,
tocb tamelijk onalbankeljjk. Servin
kwamen io veeivnldige, ambleljjke ae
groote vertrouwelijkheid kwam
tusscben henbeide Romeinen
veel in karakter. Somljjds scheen hel, dat Ser
vian niet vrij van njjd was tegenover Nikon.
Dezo dnnrenlegen stond in de nauwste vriend
schapsbetrekking met Knlistos.
Nikon beleed sinds jaren het geloof der Chris-
leneo, maar dit was volstrekt niet bekend aan
de heidenen van Antiochia. Wie goed en waar-
■Ök gelooft voelt terstond behoefte ook anderen
in dal geluk en de genade des gelools te doen
deelen. Hoe gaarne zon li ij niet alles geda
hebben, om zjjn beslen, edelslen vriend Kalistos
tol bel Christendom te bekeeren I Hoe dikwijls
had hjj hem de schoonheid en de verwachtingen
van Christus' leer in begeesterde woorden ge
schilderd, met sterke overtuiging eener soldaten-
nalunrl Kalistos luisterde steeds gewillig en
gaarne naar hem en sprak dikwjjla het voorge-
doordrongen was, drong Nikun er hjj he
am het heilig doopsel te ontvangen. Ka
beloofde hein ook ia de aaaste foekoms
bealissendeu stap te doen. Op den dag, waarop
de Christenen Kerstmis, hel geboortefeest des
Heilands vierden, voelde Nikon ecu innerljjkcn
aandrang om zijnen vriend 's morgens vroeg te
bezoeken, en hem te smeeken, op dezen schoo-
nen dag door hel heilig doopsel in de gemeen
schap der Christenen te treden.
Lang spraken beide vrienden met elkaar
Kalislos legJo zjjn laatste bedenkingen bloot,
Nikon weerlegde ze alle met gloed, zoodat
Kalistos zijnen vriend verzocht hem lol den
bisschop van Antiochia te brengen, om door
diens band het heilig doopsel te ontvangen.
Toen beide vrienden het paleis wilden ver
laten, trad Julia haren echtgenoot tegemoet en
zeide op beslisten tooo, dat zjj hem dezen dag
niet kon toelaten bet paleis te verlaten. Op de
vraag naar de reden harer vrees, antwoordde
zjj, dat zjj een naren droom had gehad, welke
haar bet ergste voorspeld bad. Nikon wilde zich
lachend verwijderen en beide echtelieden alleen
laten, maar Julia wensc'ule, dat hjj zou blijven
en den droom ook aanhooien. Zjj twijfelde
oogenblik of Nikon zou in hare vrees d>
.Vertel nu maar eens, Jolia," spiak Kalistos
vriendelijk en liefdevol, .vertel eens, w
zoo erg gedroomd bebl."
,lk zag," zoo begon Jolia, ,in den droom
Lncius in purpergewaad; ernstig en streng zag
vroeg hij injj: Waar is uw gemaal, wal
Kali-tos? Op dil oogenblik sleepten de heula-
Irok zjjn zwaard hel was met u godaa
Mjjn vader zal op den re.hlorsloel, hjj wendi
ook op mjj af doch toen wekte mjj de sclir
uil den droom, Ik ontwaakte en zag niets mee
Het was Ie akelig en bloedig. Dat was ee
weok der goden, Kalistos, volg inij daarom, g
heden niet uit, want lieden, den dag na de
droom, wordt in 't geheim gesponnen, wat bloo-
dig eindigen zal. Niet waar, heste Nikon, ook
gjj wilt, dat Kalislos vandaag het paleii
weendetoen sprak Nikon
.Gebiedster, ik heloot u over uwen geinai
te zullen waken, als over mijnen oogappel e
blijf boig voor hem met Gods almachtige bi
Nikon zeide dit op zoo overtuigenden toon
en zoo ernstig, dal Julia allen verderen tegenstand
opgaf. Slechts deze vraag deed zij nog: .Waar
heen gaat gjj beiden
.Gebiedster," antwoordde Nikon, .dat moet
voor 't oogenblik geheim bljiven; spoedig zult
gjj het vernemen en er u over verblijden. 1
namiddag zjjn wij lerng."
Beide vrienden gingen. Jnlia volgde hen met
als heldin gelooide zij ai
men. Des namiddags w
in 't paleis terug. Niets
act was hjj als leerling un jongorc van Christus
gewjjd en aangewezen ais erfgenaam dor eeuwige
heerlijkheid.
Boven aan do trap wachtte Julia. IteeJi
zooals ik 'u beloofd heb, gezond
En Kalistos voegde er lachend aau toe:
.Ja. Julia, ik leef nog, teel meer dan anders.'
Deze taaiste toespeling op liet nieuwe, door lie
heilig doopsel ontvangen leveu werd door Juli:
niet begrepen. Zjj had nog de diep bekommerd,
trekken in haar gelaat van des vooriniddagsei
vervulling gegaanLncius was hier."
.Dat wil zeggen, hjj alt hier komen
feestoffer," antwoordde Nikon.
.Neen, neen, hjj wat liter," antwoordde Jnlia
i ten derden
Beide vriendon, vooral Kalistos, waren geroerd,
maar toch trachtten zjj Julia eiken grond
vrees of kwade vermoedens nit hei hoold te
pralen. Dit gelukte hun maar half, daar z
ook maar hall geloofden, wat zjj wilde
De volgende dagen gingen rustig voorbjj en
brachten niets bijzonders. Daarna kwain do
lijding, dat Lncins met veel hoogwaardigheids-
bekleeders en officieren naar Antiochia op weg
was, om liet overwinningsofler te vieren. Ser-
gius vreesde voortdurend het ergste, want hjj
zag in Lucius zjjn grootston vjjand, dieersleohl9
op uit was hem te vernietigen. Kalistos van
zijnen kant, had geheel andere zorgen. Hjj ging
naar zjjnen vriend Nikon.
.Morgen, beste vriend, heeft het groote feest-
ofer plaats voor de redding des keizers en de
overwinning over de l'orzen," sprak Kalislos.
,W|j zjjn Christenen en blijven van hol feest
weg. Er aan deelnemen ware afgodendienst,"
antwoordde Nikon.
,!k geloof ook, dat de deelname aan bet
feest zonde is, nuaria wegblijven geoorloofd?"
.Noodzakelijk, mjjn vriend, ik herbaal het."
.Maar is wegblijven geen latheid? Niet iets
als verloochening van ons geloot?"
.Wat bedoelt ge, Kalislos?"
.Ik bedoel, wjj moeten er heengaan en
voor het geheele volk, voor den stedehouder
des keizers en den gunsteling des imperators,
openlijk ons geloof io Christus beljjden. Ik zal
.Het zal uw dood zjjn."
,lk weet bet, Nikon, do dood voor Christus.
.Zolfs Christus verlangt niet, dat meo zich
zelf de beulen overlevere."
,ltoe vrijwilliger het offer, des te verdienste
lijker. O, Nikon, hoe vaak hebt gjj zelf, gjj,
mjjn leermeester en mjjn loidsmat tot het Chris
tendom, mij dit en dergelijke voorgehouden,"