HEEEMBM1R
ieblad
Bijvoegsel.
Zaterdag 14 November 1903.
entiende Jaargang.
kUDStie dat te nas kwam verwonderlijke vlugheid op zijn krukken Ik sprong achteruit. De verontwaardi- IB
Een kunstje, datje pas kwam.
De bekende Engelsche buikspreker
Toole had in een der koffiehuizen aan
het strand te Londen een voorstelling
gegeven en niet weinig den lachlust van
het publiek gaande gemaakt. Een der
aanwezigen maakte hem zijn compliment,
maar kon daarbij eenige spottende op
merkingen niet weerhouden over Toole's
kunstje.
Een dergelijk kunstje, antwoordde
Toole, kan in het Ieren nog wel eens
te pas komen. Luister maar eens. Hij
nam een stoel en ging bij het gezelschap
zitten.
Eenige jaren geleden ging ik langs
Drury lane naar Gaiely-Theater, toen
ik aangesproken werd door een grijsaard,
die om een aalmoes vroeg. Hij had
oogenschijnlijk laiume beenen, sprak met
gedempte stem en zag er met zijn witte
haren en baard allerellendigst uit.
Wat een armoe, dacht ik bjj mij
zeiven. Hoe is het mogelijk, vroeg ik,
dat gij op uw leeftijd nog uit bedelen
gaat. Hebt gij geen zoons of dochters?
Jawel mijnheer, antwoordde hij
met doffe stem, als schaamde hij zich,
maar zij hebben mij verlaten.
't Is schande, hernam ik. Ik haalde
mijn beurs voor den dag en wilde hem
een halve kroon geven maar opeens
bedacht ik mij, en om zeker te zijn, dat
mijn geld goed besteed was, zeide ik:
Wacht, ik kan u nog beter helpenwaar
woon je?
Een kwartier hier van daan, was
het antwoord. Als u wil, zal ik u wel
naar mijn woning brengen.
Eerst later viel mij het in, dat hij mij
met zooveel aandrang had uitgenoodigd,
maar nu lette ik er niet op.
Ga dan maar vooruit, zeide ik, ik
volg u.
De grijsaard zette zjjn krukken in be
weging en sleepte zijn doode beenen onder
duizend betuigingen van dankbaarheid.
Het was een van die nare mistige avon
den, de roode lichtkrans om de lantaarns
verlichtte ternauwernood het glibberig
macadam. In de straatjes, die wij door
gingen, zag ik slechst eenige spitsboeven
gezichten en menschen van armoedig en
hongerig uiterlyk, en hoewel ik voor een
klein geruchtje niet vervaard was, begon
ik mij toch ongerust te maken, zoodat
ik zelfs op het punt stond mijn gids te
laten loopen.
Zijn we nog ver van uw woning
vroeg ik aan den krukkeman. Dit zeggende
keek ik op mjjn horloge, een uurwerk
van groote waarde. Op dit oogenblik
trof mij een blik van begeerigheid onder
de borstelige wenkbrauwen van den
grijsaard en ik merkte op, dat de oude
oogen had gelijk een jonge man.
Allerhande kwade vermoedens be
stormden mij, maar somtijds is onze
eigenliefde grooter dan onze voorzichtig
heid en ik bleef den man volgen, die met
verwonderlijke vlugheid op zijn krukken
voortstrompelde, nu en dan omziende
of ik hem nog altijd achterna kwam.
Opeens bleef de grijsaard staan en
zeide op denzelfden schorren toon
Hier woon ik, mijnheer.
Hij ging de openstaande deur binnen
van een smerig huis en klauterde langs
een steile trap omhoog. In de duister
nis had ik moeite hem te volgen slechts
het stampen van de krukken op de
treden geleidde mij.
Op de derde verdieping bleef de grijs
aard staanik hoorde hem in het
donker rondtasten en daarna het knar
sen van een sleutel in een verroest slot.
Een oogenblik, mijn beste heer,
zeide dezelfde schorre bevende stem, ik
zal licht aansteken.
Eenige seeonden verliepen, waarna
het dansend licht van een vetkaars zijn
stralen door het vertrek wierp, dat mij
het eerste oogenblik reeds ruim en
luchtig voorkwam.
De bedelaar gleed achter mij heen
en opnieuw hoorde ik het knarsen van
een slot, dat dichtgedraaid werd. Ik
had gedacht een vies en ellendig ver
blijf aan te treffen, met eenige kreupele
stoelen en een matras op den grond
in een der hoeken. Maar deze kamer
was met zekere weelde gemeubeld en
op den vloer lag een keurig tapijt.
Wat beteekent dat vroeg ik met
verbazing. Gij hebt mij bedrogen
Ik ging naar de deur terug. De grijs
aard was verdwenen; een man in de
kracht van zijn leven, inet een grijze
pruik in de hand, en het gelaat met
kunstmatige rimpels bedekt, zag mij
glimlachend aan.
Je kijkt erg verwonderd, begon
hij spottend, je ziet wel, er gebeuren
nog wonderen in onzen tijd. Ik heb het
gebruik van mijn beenen weer terug
gekregen en mijn krukken, daar staan ze.
Dit zeggende, wees hij naar den hoek
bij de deur.
En wat wil je nu hebben? vroeg
ik zonder vrees te laten blijken.
Je moest me uw horloge leenen,
hervatte hij onbeschaamd. Het mijne is
juist bij den horlogemaker in reparatie
en het uwe schijnt me een stuk van
waarde toe dat zal wel goed loopen.
En is dat nu alles, wal je hebben
wil 1 vroeg ik op spottenden toon.
Neen, je beurs zou ik ook graag
hebben, ik ben slecht bij kas op het
oogenblik en wil bij mijn bankier het
gewone krediet niet overschrijden.
Ellendeling I riep ik uit, op den
valschen bedelaar toetredend. Maak die
deur open en laat me gaan.
Ik was ongewapend, maar voor een
vechtpartij was ik toch niet bang. Maar
de gewaande bedelaar haalde een revol
ver uit zyn zak.
Neen, zeide hij op mij aanleggend,
je komt er niet uit. Eerst je beurs en je
horloge.
Ik sprong achteruit. De verontwaardi
ging en de woede, dat ik zoo onnoozel
en zoo dom geweest was mij aldus te
laten vangen als een vogel in een strik
belette mij te spreken. Wat kon ik nu
doen tegenover dien gewapenden kerel,
die mij met zijn revolver ieder oogen
blik als een konijn kon doodschieten
Maar plotseling kreeg ik een goeden
inval.
Wacht leelijke schurk, nu heb ik
je, klonk plotseling een ruwe slem
achter den bedelaar.
Verschrikt zag hij omik maakte
van de gelegenheid gebruik, met één
sprong was ik bij hem en rukte het
wapen uit zijn hand.
Nu is 't mijn beurt, zeide ik hem
de revolver onder zijn neus duwend.
Maak die deur open of ik schiet
je door de hersens
De schurk zag mij verwonderd aan.
't Was een onverschrokken kerel, daar
viel niet aan te twijfelen. Maar de revol
ver en die onverklaarbare stem maakten
hem gedwee.
Dof grommend als een bulhond maakte
hij de deur open en sloeg ze met ge
weld achter me dicht.
Al tastende vond ik de trap en kwam
op straatvandaar begaf ik me met
haastige schreden naar het strand. Ik
kwam een half uur te laat in Gaeity-
Theater, waar ze reeds ongerust waren
over mijn wegblijven.
De revolver heb ik als oorlogsbuit
bewaard, en nu ziet ge wel, besloot
Toole, dat het kunstje van buikspreken
mij dien avond uit een leelijk avontuur
heelt gered.
BURGERLIJKE STANDEN.
Gemeente Amersfoort.
is: Gerrit, z. van E. Eikelboom
o W. F. Buempol ei
Heodrikus, z. van H
ten, Jantje, d. va
z. van N. van Daraelaar en W. van Gelder. -
Hendrik, z, van J. Tiggelaven en M. Plaggen -
boet'. -- Alijda, d. vao A. H. Staal en J. van
Aalten. Hendrikua, z. van A. Vennis en H.
Rouwendal. - Uendrika Maria, d. var, A.
Holler en L. van den Brink. - Gerardus, z.
van G. Diederibse en S. H. Noordzij. Ivonoe
Everdioa Elisabeth Dido, d. van VV. J. Jeltes
en D. E. Opstelten. Melje, d. van E Smit
en M. van Wjjland. Geertruida Johanna, d.
van H. Kniks en E. van Keulen.
OsomTHotiWDD. Huisman en P. de Vrije.
F. J. Kisner en F. C. Hauland. - J. Kinver
i. G. Boorsen en C. W.
Moslertn
GZTHOI
K. Peereboorn en M. G. van der
li. J. van der Vliet en W. J. Massa,-
a Munsler en M. A. Ooslerw(jk. - H.
en J. Draajjer. G. Blombergen en K.
:rlzoks Anna Jagtenberg, 78 j. wed. van
n Eijkelenburg. Joann Henricb Wenaing,
wijk, Hilversum, Hoogland,
Prijs dér AdvsrténtièaI
6 regels
«a regel meer
n niteriyk Vrijdagavond
d te
sme,
hare
ver-
:hten
door
i ge-
be-
ireld-
ische
wor-
schitterendste oeiotten atvamgen te *M j--- ••—-« ----- wgeu nci nuauiuu.mt, aai -y.i
maken, Katholieken voor zijn vaandel te stem wordt met eerbied vernomen, hare rechtspositie gelijk in de middeleeuwen
winnen, leden schipbreukzij werden grootsche verschijning ontlokt de schoon- onder de christenvolkeren hernemen,
standvastiger en trouwer en talrijker sle lofzangen aan de lippen der vijanden, Kerk en Staat tot heil der raenschheid
FEUILLETON.
Engelsch-lndiê.
Zeden en gewoonten.
De zeden en gewoonten va
zijn een onuitputtelijke bron
voor bezoekers, reizigers of
Europa. AUes is zoo hemelscbbre
vao wat wjj gewoon sjjo in ooa
nna klein landje, dat wjj alecli
belangstelling
rissen van
srscbillend
afkeurende gedachten over hetgeen wy zien,
hooren en ondervinden met betrekking tot bun
karakter, hun levenswijze en bon voorkomen
^In 't algemeen. AUea sebgot onderste boven,
alles scbgnl averecbtscb gekeerd te zjjo en voor
een gernimeo tjjd is de bezoeker getuige van
oienwe ondervindingen. Sinda een jaar ben ik
hier onder dit volkje en nog dagelijks, als ik
mjj onder ben begeef ol als zjj naar mg toe
komen, moet Ik nieuwe tooneeien beleven. Het
Oostersehe volk heeft een eigenaardige manier
van bandelenvolgens onze denkbeelden doen
zg alles verkeerd, en op bun beurt zullen zfj
dit zeggen als zg ons doen en laten gadeslaan.
Om eenige algemeene voorbeelden te noemen
De tanden der zaag zijn naar bet baodvat ge
keerd en rij zullen kracht zetten als zij de
zaag naar zich toetrekken en niet als zij haar
van zich duwen; hun schrijven ia volgens dat
der joden, van achteren naar vorenzg zullen
steken en een wenk gevenals zg jegens lernan
wrok gevoeleo, zullen zg daarin lucht geve
door soms zicbzel! te pijoigenzjj znlleo i:
ODze tegeowoordigüeid niet rooken, doet we
spawen, daar zg gerust .door-pro
eenigd r
vragen o
t kali
een reden bijvoegend,
druk zjjn thuis, dat zg oog ver moeten loopen,
dat er regen op banden is etc. Hel zou io Europa
een overtreding der etiquette ljjn alt men iemand,
die op visite was, zon zeggeo, dat bjj of zjj nu
wel gaan koo 1 bier ia dal zeer fatsoenlijk. Het
zon mj^ te ver voeren alles op te noemen, wat
een vreemdeling in bet land der Zon moet
ondervinden. U ziel dat bet Ooiterscbe volk
radicaal vorscbilt io gedachten en handelingen
van ooa Europeanen; dit alles moet das io aan
merking genomen worden als men een gedachte
wil vormen over bet karakter der inboorlingen
van lodiê. Eenige zaken heb ik aangestipt en ik
hoop, dat het goedwillend door de lezers wordt
Het oemeo van een morgeobad is een gelief
koosde gewoonte der lodiaoen. Het is een op
merkelijk en typisch gezicht, als meo na zons
opgang de loidjes van eiken leeftgd, sekse of
stand, naar de rivier of bron ziet gaan om
vol, tl
:e op hoofd of schouders
mogelijke doeleinden wordt gebruikt. De mauDen
eo jongens zjjn zoo nauwkeurig niet, docb loopen
verder de bron ot pl is in, wasschen zich geheel
of gaan eeo eind zwemmen. Ook daarna vullen
zg bnnne kroiken en gaan naar buis. Zjjn de
kindoreo Ie klein om gedurende deo dag naar
de tank te gaan, dan krijgen zjj thuis een bad,
wat menig blank ventje zon doen huiveren eu
schreeuwen. Dal het bad-neuien io verband
ataat met den beidenschen godsdienst behoef ik
wel ciel te zeggen. Het behaagt de goden
bnnne vereerders te zien baden en aldus zicb
te zien reinigen I Het is jammer eebter, dal ban
goden het alleen gemunt bebben op bet lichaam
en niet op de ziel.
Men zou meeoeo, dat dit bad nemen slechts
één gevolg bad, ol. gcede gezondheid. Het z«n
zoo zjjo als bet water altjjd beider en zuiver
was; docb daar liet eo vooral in stilstaande
poelen of plassen niet zoo is en daar men in
dezelfde plaatsen alle kleedingstukken gaat was-
scheo, levert het soms een aantal ziekten op
van verscbUl-zdeo aard.
Het is een algemeen bekend iets, dat negers
witte tanden bebben en gitzwart haar. Hebbea
ze dat van nature of bebben ajj er een middeltje
voor? Als men deed in Holland, wat men bier
dagelijks doel en solbs meermalen gedurende
deo dag, dan sou meo minder uitgeven aan
Ursel
Hij was derhalve 55 jaar oud. Zjjn
vader vertegenwoordigde lange jaren het
arondissement Mechelen in den Senaat,
waarvan zjjn zoon op 14 November 1899
voorzitter werd.
De overledene had tal van ridderorden,
a. die van den Nederlandschen Leeuw.
„Heel het leven van den hertog
d'Ürsel," zegt de XXe'tSiècle, ,is een ge
loofsbelijdenis geweest. De parochianen
van St. Gudule zagen hem elk jaar op
H. Sacramentsdag en op den avond van
Witten Donderdag voortschrijden achter
het H. Sacrament. Zjjn redevoeringen in
den Senaat droegen den stempel van zjjn
geloofsovertuiging. Alleen het vet langen,
om de Kerk te dienen en mede te wer
ken tot de zegepraal der beginselen van
het Catholicisme, deed hem zich werpen
op de politiek, waartoe hjj van nature
weinig neiging gevoelde."
''oning Chrisliaan van Denemarken
heeft Zondag zjjn veertigjarig regeerings-
jubileutn gevierd. Hjj is de nestor der
vorsten van heel de wereld Z. M. is
85 jaar geniet in hooge mate de
genegenheid van zjjn onderdanen, eu
verheugt zich nog in het bezit van een
sterk gestel. Door de huweljjken zjjner
dochters, (een is thans koningin van
Engeland, een andere de weduwe van
czaar Alexander III) is koning Christiaan
met de voornaamste vorstenhuizen van
Europa vei want.
Uit Konstantinopel wordt gemeld, dat
de eerste dragomans van de Oosten-
rijksche en Russische gezantschappen
zich Dinsdag naar Yildiz Kiosk begaven
om een spoedig antwoord op het her
vormingsmemorandum te vragen. De
grootvizier bracht des namiddags een
bezoek aan de gezanten Calice en
Zinowjew.
Men gelooft, dat als het antwoord
heden, Vrijdag niet gegeven is, de beide
gezanten eene audiëntie bjj den Sultan
zullen vragen om aan te dringen op de
aanneming van het hervormingsplan.
Men zegt, dat pogingen om zich te
wenden tot de Duitsche en Russische
Keizers eene kategorische weigering heb
ben ontmoet.
De verdrijving der Zusters uit de
hospitalen der matrozen door minister
Pelletan, zal een interpellatie in de
Fransche Kamer tengevolge hebben.
Abbé Gayraud zal bij de algemeene
beraadslaging over de Marinebcgrooling
minister Pelletan daarover interpelleeren.
Hjj zal tevebs den minister antwoorden
op zjjn laaghartige beschuldigingen tegen
de zusters. Bovendien zal hij trachten
.e verkrijgen, dat de hatelijke en onrecht
vaardige maatregel van Pelletan onder-
•r en dokter en ik vertrouw men zou de
zelfde witte schooue tanden, hetzelfde zwarte
baar bebben. Elk fndiaan be.teedt zeker 5 a 10
minuten 's morgens aan zyn tanden. Een dun
borsteltje, doch eiken morgen baalt bjj eeo oienw.
Hg schuurt en stout totdat zy de vereischte
witheid verkregen bebben. Ik heb echter ook
negers gezien, die ban landen verwaarloosden
eo dat steekt erg af bjj de aodereo, docb deze
laatslen zjjn uitzonderingen. Wat het baar be
treft? Ook dit bewerken eo bedoen ze zoo
ooot-olie of andere soorten olie, dat het glimt
en zwart ziet. Mannen zoowel als vronwen
dragen bier lang baar, met dit verschil dat de
mannen bet van voren laten ichereo, soma tot
aan de kruin toe; het haar binden zg van
achteren in een knoop. De jongens worden
soms zeer grillig geschorenzi bebben dan hier
en daar een langen lok hoor baogen, bv. over
de ooren, juist midden voor het hoofd of op
Het elkander groeten in den morgen eo ge
durende den dag ia ook een vaste gewoonte.
vso den naam van eeo zekeren door ben ver
eerden god, ofwel bel algemeeoe woord .Salaam",
wal beteekent: .Vrede I" D« Hindu's gebruiken
ook bet woord .Ramt," de Mshomedanen
.Alia!" beiden in hun oogen zeer mtcbUge
goden I Terwgl zg deze woorden oiUprekeo,
buigen zg diep en leggen de linkerhand t
borst en brengen beide handen te iimi
buigen. De christeoeo, als zjj elkander ontmoeten,
zjj een priester ontmoeten of komen bezoeken,
eerbiedig by elkaar en buigen het hootd tot op
den grond, terwul zjj deze woorden den priealer
toespreken: .Dat de Allerhoogste zg geprezen I"
De Hindu's zuileo zich ook eiken morgen
het voorhoofd, borst ol armen besmeereo met
een of ander ascbhet is het teekeo, dat men
tot deze ot gene kaste of eekte beboort. Het
zgn verschillende liguren eo verschillende kleuren.
Er zgn in 't geheel 70 kenteekenen, welke
figuren, welke men op bet hoofd teekent, zyn
ronde roode stippen, kringen, driehoeken, rechte
lgoeo, liggend of opstaandvooral de drietand
komt scberp uit; de twee bnitenste vorkea zgn
dikke, witte streepen van boven bet voorhoofd
op deo neus bgeenkoraend, de middelate is een
roode elreep rechtop. Of alle Hindu's de bsteekenis
der verschillende merken weten, is te betwyfelen
de Christenen welen hel niet. Ook Cbristenen
willen soms op een kerkelgkeo feestdag of op
een huwelgksfeest een roode of zwarte slip op
hun voorboold plaatsenals men vraagtwaarom
doet u dat? antwoorden zy: .Father, het ia eeo
feestdag", meer weten zg niet. Zy doen het
alleen, omdit zy denken, dat bet mooi etaat.
erl
G. J. HARTMAN,
MissionarU,