DEEEMBODE lieblad Bijvoegsel. Donderdag 24 December'*1903. /entiende Jaargang. Fifin mflfldifffl VPfinW ^aar "aal[ bl(M!ide. ZÜ was dapper en voren zag hem scherp aan en sprak: vastbesloten, practisch en doortastend .Morgen, heeren is het Paaschfeest, en Het was Paaschzaterdag, den 8sten April van het jaar 1871. Buiten Parjjs lag het kolossale leger der Duitschers, dat kalm en bedaard, maar met ijzeren vuist de hoofdstad omsloot, zoodat geen muis in of uit kondaar binnen, in de ongelukkige stad zelf, was het treurig gestelddaar heerschte burgeroorlog, en hielden de communisten hun bloed- gericht. Paleizen en kerken werden ge plunderd en neergebrand, geestelijken gevangen genomen, de aartsbisschop zelfs zuchtte in den kerker, het recht van eigendom bestond niet meer, alles was prijsgegeven aan roof en plundering. De communisten hielden huis op een wijze, als de meest verbitterde vijanden het niet zouden gedaan hebben. Bloed en vuur, rouverijen en misdaden stempelden hun schrikbewind. Niemand was zijn leven zeker. Het was Paaschzaterdag, maar het Paaschfeest zou in weinig kerken ge vierd worden de geestelijken waren ge vangen genomen en ter dood veroor deeld. Ook de kerk van St. Eustachius was van haar herder beroofd. De pastoor, abbé Simon, zuchtte sedert weken in de gevangenisgeen H. Mis werd meer opgedragen, geen Sacramenten meer toegediendde kerk was leeg en ver laten. Den volgenden dag was het Paasfeest. ,Zoo kan het niet langer gaan. Wjj moeten onzen pastoor terughebben, op het Paaschfeest moet een H. Mis worden opgedragen sprak juffrouw Lemoureux voor een groote vergadering van vrouwen uit de .Hallen" en zij vond algemeen bijval. De hallen te Parijs zjjn groot, uit jjzer en glas opgetrokken ruime gebouwen, waar dagelijks de voornaamste levens middelen zijn te krijgen als: vleesch, groenten, gevogelte, visch, boter, kaas, eieren, vruchten enz. Het aantal banken, waaraan verkocht wordt, bedraagt onge veer liOO, en het aantal verkoopsters is ongeveer 20000, terwjjl de koopers en koopsters niet te schatten zjjn. Er wordt dageljjks voor minstens een half milioen omgezet. De vrouwen uit de Hallen zijn de verkoopsters, eerlijke, flinke, brave vrouwen uit het volk, alge meen bekend en geacht, maar ook in sommige gevallen gevreesd. Ze heb ben een groote macht in Parjjs en zjjn zich daarvan zelf bewust. Zij zijn aan eengesloten en goed georganiseerd en dat is haar kracht. Buitendien zijn er nog duizenden en nog eens duizenden, die met deze verkoopsters min of meer in betrekking staan. Juffrouw Lamoureux, een weduwe, nog in de kracht van haar jaren, met een flink figuur en welbe spraakt, was in 1871 de eerste en voor naamste van haar medeverkoopsters. zoeken, is B6t1BTO!P|f,'de^rOBd4reinhgen te bevestigen, van waaruit de gebeele deelneming der Katholieken aan het openbare leven moet geleid worden. Leo XIII zaliger gedachtenis, Onze ver heven voorgai ger, gaf duideljjk aanwij zingen voor het openbare werken onder het Christelijke volk in de heerlijke encyclieken „Quod Apostolici num< van 28 December .1878, .Rerum varum" van 15 Mei 1891 en .Graves de Communi re" van 18 Jan. 1901, en nog in eene bijzondere instructie, die uitging van de congregatie voor buiten gewone kerkelijke aangelegenheden. En Wjj, die niet minder dan Onze voor gangers erkennen, dat het openbare werken onder het Christelijke volk op correcte wjjze geleid moet worden, ver langen eene nauwkeurige en volledige inachtneming van deze wijze voorschrif ten, waaraan niemand in de toekomst het wage zich te onttrekken. Om ze nu gemakkelijker bijeen te hebben en in te prenten, hebben Wij ze korteljjk in de volgende paragraphen samengevat, als grondregel voor het openbare wer ken in het Christelijke volk. Deze voor schriften moeten voor alle Katholieken vaste regelen zjjn voor hunne houding. Haar zaak bloeide, zjj vastbesloten, practisch en wat het voornaamste waszjj was goed katholiek en stRk dit niet onder stoelen of banken. Vandaag hadden zjj er over gesproken hoe morgen, Paasch dag, een H. Mis in de St. Eustachius- kerk, die juist tegenover de Hallen lag, zou worden opgedragen, daar de pas toor gevangen zat. ,We hebben nu genoeg gebeden" sprak juffrouw Lamoureux tot de anderen, .we moeten nu de handen uit den mouw steken. Onze Lieve Heer geeft ons geen tong alleen om te spreken, maar ook om voor anderen te spreken, en Hij geeft ons handen, armen en vuisten om ze te gebruiken. De heeren op het stad huis bekommeren zich niet veel om bidden, daarom zullen we ze op eene andere manier laten bljjken, wat we willen, onze gevangen pastoor zal vrij komen en wij zullen morgen een Paasch- mis hebben. Gij allen, en wie we nog onderweg tegenkomen, gaat mede naar het stadhuis, dan zuilen we eens zien wie er baas is in Parjjs I" Eenigen meenden, dat het een beetje te gewaagd was, maar juffrouw Lamou reux sprak: „Zoo de regeering, zoo de onderdanen 1 Deze heeren wijken alleen voor geweld, we zullen het dan ook toepassen I Ter wille van den godsdienst moet men geen eerljjk middel onbeproefd laten, en als wjj vrouwen naar het stadhuis trekken, steekt daarin geen kwaad." .Maar waarmede wilt ge de heeren vermurwen, als ze ons den pastoor niet willen teruggeven Juffrouw Lamoureux zag de vraagster van terzjjde aan. „We hoeven niet mooi te praten om ze goedgunstig te stem men, uit vrees voor onzen toorn zullen ze toegeven" riep ze I ,En als ze niet willen en ons verzoek afslaan. .Daar denk ik niet eens aan", sprak juffrouw Lamoureux, ,ze zullen ons den pastoor teruggeven. Maar nu genoeg ge praat vooruit naar het stadhuis I" En een menigte van duizenden markt vrouwen togen naar het stadhuis. Onder weg sloten zich nog velen bjj hen aan. Juffrouw Lamoureux en een half dozjjn gezellinnen liepen onverschrokken de trappen op. De wacht en de politie lieten ze wjjselijk ongestoord voorbijgaan. Blanqui de gevreesde voorzitter en zjjn ambtgenoot Pyat zaten samen aan de groene tafel te werken, elk met een flesch wijn voor zich. Een paar andere vertrouwden waren eveneens aanwezig, toen de vrouwen met juffrouw Lamou reux aan het hoofd binnentraden. Blanqui zette groote oogen op toen de vrouwen binnen kwamen, doch toen hjj merkte, dat het .volksvrouwen" waren werd hjj beleefd. „Wat willen de dames -" vroeg hjj. Juffrouw Lamoureux ging wat naar- hem scherp aan en sprak .Morgen, heeren is het Paaschfeest, i we hebben geen geesteljjke om een heilig misoffer op te dragen." „En viel Blanqui snel en kwaad opspringend haar in de rede „Wat zou dat Juffrouw Lamoureux ging kalm verder; .Geef ons, als ik u verzoeken raag, ons onzen pastoor Simon terug of „Of' vroeg Blanqui luid lachend, maar zijn lachen verstomde, toen de spreekster een paar stappen vooruit kwam, vlak voor hem ging staan, hem met lonkeleude oogen aanzag met de band naar het raam gericht sprak „Of ge zult voor de vrouwen uit de Hallen moeten zwichten I" Blanqui ging zitten. De vrouwen uit de Hallen dat was een macht, waar niet mee viel te spotten en waarmee men rekening moest houden. Hjj zag zwjjgend Pyat aan. Deze stond reeds aan het raam en keek naar buiten en gal Blanqui een teeken, bjj hem te komen. Beneden voor het stadhuis stonden zoo ver men zien kon hoofd aaD hoofd dui zenden en duizenden vrouwen, rustig wachtend het oog gericht naar de ramen der raadszaal. .Drommels, dat zjjn er veel 1 Daar valt niet mee te spotten" sprak Pyat. Hij riep een klerk. „Hoeveel groentenverkoopsters zjjn er te Parjjs-" .Volgens de laatste telling zes duizend". ,En vleeschverkoopsters .Niet veel minder." .Hm dat is al een heel leger en een met wilskracht." ,En hoeveel vischvrouwen-" .Dat zjjn de gevaarljjkste, ze zjjn nog erger dan de Pruisen, dan komen de fruitverkoopsters, boter- en kaashande- laarsters een heel legioen I" sprak Blanqui. .Dan komen nog moeders, schoon moeders, grootmoeders, tantes, nichtea, dochters, schoondochtersVerder nog mannen, zoons, schoonzoons, zwa gers" sprakPyat, .kjjk eens, hoe ze allen naar boven zien het Ijjkenwel allemaal geladen dynamiet patronen. Ik begin bang te worden." .Het is geen gekheid. Ze zjjn in staat je levendig te braden en te roosteren hier op het stadhuis." .Mag ik antwoord hebben?" vroeg juffrouw Lamoureux met eene stem zoo scherp als een pas geslepen mes. Blanqui trad naar voren en sprak op een beleelden en vriendcljjken toon .Om de groote verdiensten der vrouwen van de Hallen heeft het comité besloten uw verzoek in te willigen, maar om alle opzien te vermijden, zal, als gjj het goed vindt, de pastoor eerst morgen vroeg om 4 uur uit de gevangenis ontslagen worden." .Dat zal ik toestaan' sprak juffrouw Lamoureux met het gezicht eener ko- rwijk, Hilversum, Hoogland, Pr*]* <tac Adiarc«ntl»iii 6 regels reu regel meer cl Silo. o oitsrlUk Vrt)di«avoBd ische Jgers oeld. gen" fd roost ioog- werd Ideld. Grondregelen voor het open bare werken onder het Christelijke volk. 1. De menschelök» maaUcb»ppij, «ooalaGod baar heeft iogealtld, beitaa» ai» on«°|0|'" elementen, e.en.l» de leden .w hetmeoachelBk lichaam oogelgk ago; se alle gelgk le maken ia onmogelijk.^ verschillende u I.iiun hierin. [iogeo vanonderlingeo Chrimelgke democratie moet ver see/'veraf'a'aa™ Mn'^'o^r' democratie; deze sociale den tol basis de beginselen des geloof tbolieke moraal, en sjj kwetst ii oplicht bel onaaotastbire reebt Tc ten eigendom. 13. l)e Christelijke democrat! niet meDgeo in de politiek, lü moe dienstbaar gemaakt noch aan de f aan politieke doeleindei t zjjn e erd op bel oatuurrreht en de het Evaogelie De Cnristelgke deelnemers aan welke Katholieke orga nisaties ook, is de openbare beljjdenis des geloofs, heilige levenswandel, rein heid van zeden, gewetensvolle beoefening van de geboden Gods en der Kerk. En wel, omdat dit de plicht is van icderen Christen en ook, omdat de tegenstander zich in acht zal nemen, als hjj niets kwaads van ons te zeggen het ft (Tit. II, 8). Wjj verhopen van deze Onze bemoeiin gen voor het gedijen van de deelneming der Katholieken aan het openbaro leven, bijzonder in Italië, met de hulp van Gods zegen, rjjke en heerlijke vruchten. Gegeven te Rome, bjj St. Pieter den 18»f December 1903, in het eerste jaar van Ons Pausschap. PIUS P.P. X. huidige orostaodigbcdeD iedi 14. Do Christ el|]ko demc strikten plicht afhankelijk te indorwerping set is geen vc sprechto gndsv goede saken U sjjo gnedgekeurc 15. Opdat c ertegenwooi K-hoor algeheels ■lie gver oocb een zelfa io zich schoone eo ernemeo, wanneer z\j Diet Christelijk democratische dmg bebbe, zal Sjj io Italië, lor het werk der congressen eo de Katholieke imbé's moeten geleld wordeo, det ia zoovele ren van lolT-Ijfk streven, veel verdiensten iert jegeos do Kerk eo waaraan Pioa IX eo )0 XIII deo last oplegden de algemeene ilholieke bewoging io lelden, altijd oader tscberming eo opperleldiog van de bisachoppeo. 16. De KaihoUeke schrijvers moeten lo olies wat belraft de godadianaUge belangen en de Bij den aanvang van bnt jaar 1901 De wisseling van twee jaren brengt eene ernstige stemming in 's menschen ziel. Immers ze doet haar denken aan het kort stondige des leveni.dat met de jaren voorbij snelt; ze doet terugzien naar hetgeen in het atgeloopen jaar der menschheid wedervaren is, en dan dringen thans als met onstuimige vaart herinneringen op aan gebeurtenissen, welke het jaar 1903 stempelen tot een tjjdperk van grootsche en gewichtige beteekenis in de geschie denis. Slechts zjj hier met een kort woord aan enkele herinnerd. En dan herleeft voor den geest, hoe in het begin van het oude jaar teekenen mare uit Rome, niet het Katholieke Nederland, maar de geheele Katholieke wereld schokken tot in het diepst des gemoeds. Zjj trilde nog van ziclsgenot over het groote voorrecht door God haar geschonken, met den roemrjjken Paus Leo XIII zjjit 2ö-jarig pontificaat to mogen herdenken. Daarbjj had zjj de bljjde vol doening mogen smuken dezen Plaats bekleder Gods ook door onkatholieke vorsten en staatslieden met warme geestdrift als een der uitneiuendste en grootste inannen van onzen tjjd gehul digd te zien. Doch ook deze vreugde werd maar al te ras door droef lieid vervangen, wjjl het leven des Pausen onverwacht door een ernstige ongesteld heid scheen bedreigd. Wel kwam deze droeve mare niet geheel onverwachts. De volheid der jaren was reeds lang gekomen en de beminde Paus Leo had de wereld er op voor bereid, dat zjjn stervensuur begon te naderen. In de plerhtige audiëntie, die Z. H. verleende op 20 Febr. 1903, bjj de aanbieding van het feestgeschenk, de tiara, sprak de hooge Feesteling ook deze veelbeteekenende, liefdevolle woorden; ,A1 deze bewjjzen van liefde schenken Ons troost in de bitterheden onzer zorgen, vooral omdat dit alles geschiedt tot meerdere eer van Onzen Heer Jezus Christus. „Met liefde drukken Wjj daarom u allen aan Ons hart, op de eerste plaats dierbare zonen, die bet initiatief tot de leidiog van deze plechtigheden u genomen hebt. Uw jjver en de geD, door u hierin aan den dag ge legd, zullen dankbaar in Ons geheugen bl|jvea. „Ziedaar Onze laatste les; ontvangt ze en prent ze allen in uw geest; het is Gods bevel, het heil te zoeken in do Kerk, en het krachtige steeds nuttige werktuig des heils alleen in het Paus schap le Rome." Het moet stuarteljjk hebben aangedaan uit den mond dos Pausen te vernemen „Ziedaar onze laatste les." En waarlyk de taak van Leo Xlll liep ton einde. Reeds den 20 Juli d. a. v. stonden de kinderen der H. Moederkerk treurend en weenend bjj de Ijjkbaar vati hun be minden Vader in Christus, van een Paus, die aller bewondering en eerbied wist af te dwingen. Ook toen weder kwamen vorsten en staatslieden, geleerden en eenvoudigen en loonden de innigste deel neming in het groote verlies, terwjjl de pers van alle natiën bjjna eenparig de vermelding der droeve tjjding deed vor- gezeld gaan van bewjjzen van diepe vereering voor Leo Xlll, aan wiena na gedachtenis door haar de schoooste lof- en huldebetuigingen werden gewjfd. Ja, de groote slag, die ons, Katho lieken, getroffen had, werd allerwege diep gevoeld. Men huldigde als in één adem den gestorven Paus Leo als een der uitstekendste perioonljjkheden van de negentiende eeuw, die op de ont wikkeling der volkeren een zegenrjjken invloed heeft uitgeoefend en het aanzien der Katholieke Kerk en van het Paus schap tot een schier ongekende hoogte heeft opgevoerd in een tjjd, waarin de gansche hel tegen de Kerk scheen los gebroken. De hoogere geesteljjke macht van het Pausdom heelt zelden zoo rein geschitterd als onder Leo's glorierijks regeering, en do schoonheid der Katho lieke Kerk heeft zich in zjjne dagen der wereld in volle heerlijkheid vertoond. Overal toch valt een streven tot ver- heff.ng der wetenschap en van het gods dienstige leven in de Kerk waar te nemen. Niet lang echter duurde de droefheid en rouwe, waario de Kerk door den dood van den hoogvereerden Paus Leo Xlff gedompeld was. God troostte spoedig Zjjne Bruid en schonk haar een nieuwen Paus, die reeds door schitterende deugden, groote geleerdheid en treffenden zielen ijver uitblonk. Den 3ten Juli II. gingen de kardinalen in 't konklave en reeds den 4en Aug. d. a. v. trad kardinaal Sarlo, Patriarch van Venetië, als Paus uit het konklaite te voorschjjn. Algemeene jubel vervulde de Katholieke wereld bjj het vernemen dier heugeljjke tjjding, want er heerschte aanstonds een gevoel, dat de kardinalen een uitmuntende keuze hadden gedaan. En sinds dien ten volle bewaarheid, dat de Katholieken in dezen Paus een Herder en Vader hebben, die de harten zjjoer kinderen ais stormer- hand voor zich heeft weten le winnen. Voor on», Katholieken, bestaan dus overvloedige redenen tot dankbaarheid aan de goddelijke Voorzienigheid, die in het afgeloopen jaar alles weder zoo wondervol heeft beschikt. Nu de wereld smachtend roept om vrede, doch, die vrede berusten doet op vuurmonden en de punten der bajonetten, een vrede derhalve, die een donkern toekomat schept, weerklinkt boven al de wanhoops kreten dezer sarde het woord des Pausen„Alles hernieuwen in ChristusI" „De begeerte naar vrede is ongetwjjfetd in aller harten", zegt Plus X in zjjn Encycliek, ,on er is niemand, die hem niet vurig wenscht. Maar dwaai ia die dezen vrede zoekt buiton God, wan* God verjagen is de rechtvaardigheid verban nen, en is de rechtvaardigheid verwjjderd, dan wordt alle hoop op vrede een hersen schim". „De vrede is het werk der rechtvaardigheid." Tot bekottiing van desen waarachtigen

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1903 | | pagina 5