Katholiek Nieuws- en Advertentieblad toot Amersfoort, Apeldoorn, Baam, Barnereld, Blaticwn, Bussum, Driebergen, Eemnes, Harderwijk, Hilversum, Hoogland, Laren, Leusden, Naarden, Nijkerk, Soest, Stoutenburg, Veenendaal en Zeist. No. 40. Zaterdag 2 Januari 1904. Zeventiende Jaargang. BE EERBOÜE Verschijnt eiken ZATEBDAQ. imontnprija per drie a Franco p?r post Afzonderlijke nummert BureauBr eedestraat 18, Amersfoort. Uitgave van 4e Vereeniging De Eombode. Prije der j Va* 1 tot 6 regelt Voor iedere» regel meer Bi] dit nummer behoort een bijvoegsel. Motu-Proprio des Passen. Sedert onze eerste aan hel episcopaat der geheele wereld gerichte encycliek, waarin Wjj medegiugen met huigeen onze glorierijke voorgangers bepaalden betreffende de deelneming der Katho lieke leekenwereld aan liet publieke leven, verklaarden Wij deze voor hoogst prijzenswaardig en ook by den tegen- woordigea toestand Yan de Kelk en van de burgerlyke maatschappij noodwendig. En Wy kunnen niet anders dan prijzend op den voorgrond'stellen den ijver van zoovele hooggeplaatste persooulykheden, die zich reeds sinds langen Lyd aan deze belangryke taak wyden, alsmede de rustelooze werkzaamheid van zoo tal rijke, uitstekende jonge mannen, die zich met vreugde haasten om in deze richting buu best te doen. Lie onlangs te Bologna gehouden en door Om be vorderde en aangemoedigde Katholieken dag heelt de sterkte der Katholieke krachten bewezen, en te gelykerlyd aan getoond, boe nuttig en prijzenswaardig deze werkzaam kunnen zijn in geloovige, Katholieke kringen, als hunne werk zaamheid goed geleid en deugdelijk ge disciplineerd is, als eenheid in de grond stellingen, in streven en handelen heerscht. Het 6lrekt Ons intusschen tot niet geringe bekommering, dat een zeker meeningsverschil, helaas! heftige pole mieken onder hen heeft teweeg gebracht, waardoor de eigen krachten licht ver snipperd en minder werkzaam zouden kunnen worden, ais deze strijdigheden niet te rechter tijd onderdrukt werden. Wy, die voor alles eenheid en overeen stemming der geesten nog vóór het houden der vergadering hebben aanbe volen, opdat gemeenschappelijk beraad slaagd zou kunnen worden over de practische maatregelen voor de deelne ming der Katholieken aan het openbare leven, Wy kunnen thans niet zwijgen. En daar het verschil van de meeningen op practisch gebied zich ook allicht zou kunnen nestelen op het theoretische, waar zjj noodwendig hun steunpuDt zoeken, is het nood'g, de grondstellingen te bevestigen, van waaruit de geheele deelneming der Katholieken aan het openbare leven moet geleid worden. Leo Xlil zaliger gedachtenis, Onze ver heven voorganger, gaf duidelijk aanwij zingen voor het openbare werken onder het Christelijke volk in de heerlyke encyclieken „Quod Apostolici numeris" van 28 December .1878, .Rerum no varum'' van 15 Mei 1891 en .Graves de CommuDi re" van 18 Jan. 1901, en nog in eene bijzondere instructie, die uitging van de congregatie voor buiten gewone kerkelijke aangelegenheden. En Wjj, die niet minder dan Onze voor gangers erkennen, dat het openbare werken onder het Christelijke volk op correcte wijze geleid moet worden, ver langen eene nauwkeurige en volledige inachtneming van deze wijze voorschrif ten, waaraan niemand in de toekomst het wage Óch te onttrekken. Om ze nu gemakkelijker bijeen te hebben en in te prenten, hebben Wy ze korteljjk in de volgende paragraphen samengevat, als grondregel voor het openbare wer ken in het Christelijke volk. Deze voor schriften moeten voor alle Katholieken vaste regelen zjjn voor hunne houding. Grondregelen voor het open bare werken onder het Christelijke volk. 1. De menschelpe maatschappij, tooils God U "ISTwuti gelijkheid ven de venchiUeodo .iTh huiui illvn hifnn. fUeeld, beloond e mensclielijke patroons eo proletariërs, geleiroeo den, edelen en plebejer» lyo, dii eeoigd duor een band vin Helde, el lis ver- ïttaar weder- ddocl in den lilln stoQelyk ton opliet een blijvend i liet noodig ditvaardigbeid b(j de eerdedigiog in oproer. 8. De plichten voor de kapitalist de volgende Een rechtmatig eo te beleedlgco in recbleaarJigbeii 0-igde boepnriogen duor openlijke of bedekten woeb verderfelijke verloidiogj bun den geest en de liefde voor de spaarzaamheid niel ootoeraen; bun geen arbeid opleggen onevenredig aan liuone krachten ol ongeschikt voor hno leellgd ol geslacht. 9. 't Is een plicht van liefdadigheid voor den rgke, die bozil, tegemoet le komen aan de behoelt9 van den arme eo ongelukkige, volgens de voorschriften van liel Evaogelio en dote verplichting is zoodanig, dat hem op den dag des oordeels speciaal rekenschap zal gevraagd Horden naar de vervulling ervan volgons de woorden van Christus. 10 lo armen moeien zich oiol schamen over hun gebrek en de liefdadigheid van de rjjkeo Jezus, die i ijk kc i geboren worden, arm wilde rgeljjke- rr werklieden-kwestie Ijjke v brengen, zooala de ver eoigiogen van ouderlingen steno, de onderscheidene private verednigingeu de palronagee voor kinderen en bovenal de 13. Naar dit doel richt zich de Christelijke volksactie or Chrisielpko democratie met zijne veelvuldige eo onderscheidene iostelliageo. Deze stelyke c i den reed tralie t :t gr tag bepai „..telen des geloof" eo der Ka tholieke moraal, en tij kwetst in geen eDkel opzicht bet onaantastbare recht vao den priva ten eigendom. 13. De Cbrisleljjlto democratie moet zich niet meDgen in de politiek, zjj moet niel worden dienstbaar gemaakt noch aan de partijen, noch aan politieke doeleinden bare laak la niet daar, moet zjjn een weldoeode actie voor gebaseerd op het natuurrecht en de •OU.OUJ, „ten vao het Évangelie. De Corisleljjke democraten van Italic, zullen zich geheel moeten oothonden van alle politieke actie, die, io de huidige omstandigheden lederen Katholiek U en hunne vertegenwoordigers eene algeheele onderwerping en gehoorzaamheid te betoooen het ls geen verdionalenvolle ijver noch een oprechte godsvrucht, zelfs in zich schoone en goede uken te ondernemen, wanneer zjj niet z(jo goedgekeurd door den eigen helder. 15. Opdat deze Christelijk denrocratiache actie eenheid van leiding hebhe, zal zg in Italië, door het werk der congressen en de Katholieke comiié's moeten geleld worden, dat in zoovele jaren van lofT-ijjk streven, veel verdiensten fc—t jegens do Kerk en waaraan Pins IX en XIII don laat oplegden de algemeens ieU beweging le leiden, altlj amine en opperlolding van de bisa De Katholieke schrijven moetei godsdienst, en do Christelijke eo oaluurlilko moraal, onderwerpen aan de vooi afgaande censuur^ van den Ordinarius volgens de cooali- Dat do geestelijken dezelfde Constitutio in acht nemer, en zg, alvoreoo gescliilllen van geheel technisch karaklor lo publiceercn, do toestemming vragen van den Ordinarius. 18. Zu moeten boveodien alle krachlen in spannen, opdat dn liefde en de eendracht onder meden worden; als er redenen van tweedracht ontnam moeten z„, alvoren Iets le pubheeeren zeileo, behouden» bero-p, op de wgzo als 1 hoort, op het hoogero gezag, d' "d k^d a'°"C' K-vf'ol'okB aclii-tjve: van^ loutere lietdadigbeid zooals hierboven go- Dat zij zich den Cbrislns indachlig zjjn, die alle meoschen wil vereenigen door een band van wederzjjüsche liefde, welke de vervolmaking der rechtvaardigheid is en tot verplichting leidt om voor het waderkcerige weltjju le worken. Wij bevesligen hiermede uit eigen initiatief en op grond van zekere kennis, uit kracht van Onze Apostolische auto riteit, de voorstaande grondregelen in al hunne deelen en gelasten, dat ze in alle Katholieke comiié's en vereenigin- gen, van welken aard ook, ter kennis zullen worden gebracht. Genoemde ver- eenigingen moeten ze in hunne ver- eenigingslokalen in het openbaar aan plakken en dikwjjls bij de vergaderingen voorlezen. Wij bevelen verder, dat de Katholieke dagbladen ze volledig afdruk ken en de verklaring doen, ze in acht te willen nemen en ze ook werkelijk naar geweten op te volgen anders krij gen zjj een ernstige vermaning en in geval deze niet baten zou, zullen ze door de kerkeljjke autoriteit verboden worden. Krachtige taal en werking heb ben echter geen nut, indien het goede voorbeeld niet blijvend voorgaat, bege leidt en volgt. Het kenmerk var alle deelnemers aan welke Katholieke orga nisaties ook, is de openbare belijdenis des geloofs, heilige levenswandel, rein heid van zeden, gewetensvolle beoefening van de geboden Gods en der Kerk. En- wel, omdal dit de plicht is van icderen Christen en ook, omdat de tegenstander zich in acht zal nemen, als hjj niets kwaads van ons le zeggen het ft (Tit. II. 8). Wjj verhopen van deze Onze bemoeiin gen voor het gedijen van de deelneming der Katholieken aan hel openbaro leven, bijzonder in Italië, met de hulp van Gods zegen, rjjke en heerlijke vruchten. Gegeven te Rome, bij St. Pieter den 18eD December 1903, in het eerste jaar van Ons Pausschap. PKJS P.P. X. Bij dBn saovang van het jaar 1904. De wisseling van twee jaren brengl eene ernstige stemming in 's menschen ziel. Immers ze doet haar denken aan het kort stondige des levens,dat met de jaren voorby snelt j ze doet terugzien naar hetgeen in het afgeloopen jaar der menschheid wedervaren is, en dan dringen thans als met onstuimige vaart herinneringen op aan gebeurtenissen, welke het jaar 1903 stempelen tot een tijdperk van grootsche en gewichtige beteekenis in de geschie denis. Slechts zij hier met een kort woord aan enkele herinnerd. En dan herleeft voor den geest, hoe -in bet begin van het oude jaar teekenen van verzet en revolutie zich openbaarden, als ons land lot dan toe nimmer had gekend. Niets minder werd beoogd dan door stremming van alle verkeer een wanorde te scheppen, die leiden zou tot verovering van ImL gezag. Doch ons volk mocht zich verheugen in eene Regeering, die doordrongen is van het besel, dat alle gezag komt van God.en bet derhalve krach- lig moet worden gehandhaafd. Kloek en vastberaden trad zjj op en de uitkomst was, dat desocialistischo en anarchistische volksleiders als dcgroolste volksbedriegers werden ontmaskerd. Daartoe hebben zij zolven zeker wel het meeste bijgedragen. Een der leiders kwam immers zelf getuigen, dat in een der vergaderingen na de mis lukking van hun snood bedrjjf, het .erger toeging dan in de hel" en hjj liever een gevangenisstraf van 4 jaren onderging, dan nog één zulke vergadering bjj le wonen. Maar de ellende en het namelooze wee in honderden huisgezinnen door de slaking gebracht, wordt nog altijd hier en daar soms zoo smarteljjk gevoeld. Kunnen nu de .misdadige woelingen" dier opruiSrs aldus mag gevraagd die zooveel onheil aanrichtten, daarom wel krachlig genoeg worden gebrand merkt? En onderwijl de gemoederen door de revolulionnaire bewegingen in voort durende spanning en onrust werden ge houden, ging eensklaps in ons midden de mare rond, dat het leven van een der vurigste, invloedrijkste kampioenen voor het lot der mindere klassen door een ernstige ziekte werd bedreigd. Een zacht, bedenkeljjk mompelen, dat de robuste gestalte, waarin een reuzengeest, die sinds jaren met noeste vljjt en zeld zame wilskracht had gestreden voor Kerk én Staat èn Maatschappij, door een noodlottige kwaal was aangetast, bracht onrust in de harten van het geheele Katholieke Nederland. Tot eenige troost werd op eens vernomen, dat de hoog geëerde lijder, Mgr. Dr. Schaepman, zich naar Rome had begeven met nog eenige hoop op herstel. Die hope werd echter maar al te spoedig verijdeld. De doodsklok in zjjn zoo geliefd Rome verkondde dra, dal de groote Ijjder zyn strijd volslreden had. Weldra echter kwam een andere treur mare uit Rome, niet het Katholieke Nederland, maar de geheele Katholieke wereld schokken tot in het diepst des gemoeds. Zjj trilde nog van zielsgenot over het groote voorrecht door God haar geschonken, met den roemrijken Paus Leo XIII zijn 2ó-jarig pontificaat te mogen herdenken. Daarbij had zjj de bljjde vol doening mogen smaken dezen Plaats- bekleeder Gods ook door onkatholieke vorsten en staatslieden met warme geestdrift als een der uilnemendste en grootste mannen van onzen tjjd gehul digd te zien. Doch ook deze vreugde werd maar al te ras door droefheid vervangen, wjjl het leven des Pausen onverwacht door een ernstige ongesteld heid scheen bedreigd. Wel kwam deze droeve mare niet geheel onverwachts. De volheid der jaren was reeds lang gekomen en de beminde Paus Leo had de wereld er op voor bereid, dat zijn stervensuur begon te naderen. In de plechtige audiëntie, die Z. H. verleende op 20 Febr. 1903, bij de aanbieding van het feestgeschenk, de tiara, sprak de hooge Feesteling ook deze veelbeteekenende, liefdevolle woorden: ,AI deze bewjjzen van liefde schenken Ons troost in de bitterheden onzer zorgen, vooral omdat dit alles geschiedt tot meerdere eer van Onzen Heer Jezus Christus. .Met liefde drukken Wjj daarom u allen aan Ons hart, op de eerste plaats u, dierbare zonen, die het initiatief tot en de leiding van deze plechtigheden op u genomen hebt. Uw jjver en de zorgen, door u hierin aan den dag ge legd, zullen dankbaar in Ons geheugen bljjven. „Ziedaar Onze laatste les: ontvangt ze en prent ze allen in uw geest; het is God9 bevel, het heil te zoeken in de Kerk, en het krachtige steeds nuttige werktuig des heiis alleen in het Paus schap le Rome." Het moet smarteljjk hebben aangedaan uit den mond des Pausen te vernemen .Ziedaar onze laatste les." En waarlyk de laak van Leo XIII liep ten einde. Reeds den 20 Juli d. a. v. stonden de kinderen der H. Moederkerk treurend en weenend bjj de Ijjkbaar van hua be minden Vader in Christus, van een Paus, die aller bewondering en eerbied wist af te dwingen. Ook toen weder kwamen vorsten en staatslieden, geleerden en eenvoudigen en toonden de innigste deel neming in het groote verlies, ter wjjl de pers van alle natiën byna eenparig de vermelding der droeve tyding deed ver gezeld gaan van bewijzen van diepe vereering voor Leo XIII, aan wiens na gedachtenis door haar d9 schoonste lof- en huldebetuigingen werden gewjjd. Ja, de groote slag, die ons, Katho lieken, getroffen had, werd allerwege diep gevoeld. Men huldigde als in één adem den gestorven Paus Leo als een der uilslekendste persoonlijkheden van de negentiende eeuw, die op de ont wikkeling der volkeren een zegenrijken invloed heeft uitgeoefend en het aanzien der Katholieke Kerk en van het Paus schap tot een schier ongekende hoogte heeft opgevoerd in een tjjd, waarin de gansche hel tegen de Kerk scheen los gebroken. De hoogere geestelijke macht van hel Pausdom heelt zelden zoo rein geschitterd als onder Leo's glorierijke regeering, en de schoonheid der Katho lieke Kerk heelt zich in zjjne dagen der wereld in volle heerlijkheid vertoond. Overal toch valt een Btreven tot ver heffing der wetenschap en van het gods dienstige leven in de Kerk waar te nemen. Niet lang echter duurde de droefheid en rouwe, waarin de Kerk door den dood van den hoogvereerden Paus Leo XIII gedompeld was. God troostte spoedig Zjjne Bruid en schonk haar een nieuwen Paus, die reeds door schitterende deugden, groote geleerdheid en treffenden zielen ijver uitblonk. Den 31en Juli II. gingen de kardinalen in 't konklave en reeds den 4en Aug. d. a. v. trad kardinaal Sarto, Patriarch van Venetië, als Paus uit het konklave te voorschijn. Algemeene jubel vervulde de Katholieke wereld bjj het vernemen dier heugeljjke tyding, want er heerschte aanstonds een gevoel, dat de kardinalen een uitmuntende keuze hadden gedaan. En sinds dien is ten volle bewaarheid, dat de Katholieken in dezen Paus een Herder en Vader hebben, die de harten zjjner kinderen als stormer- hand voor zich heeft weten te winnen. Voor ons, Katholieken, beslaan dut overvloedige redenen tot dankbaarheid aan de goddeljjke Voorzienigheid, die in het afgeloopen jaar alles weder zoo wondervol heeft beschikt Nu de wereld smachtend roept om vrede, doch, die vrede berusten doet op vuurmonden en de punten der bajonetten, een vrede derhalve, die een donkere toekomst schept, weerklinkt boven al de wanhoops kreten dezer aarde het woord des PausenAlles hernieuwen in Christus I" «De begeerte naar vrede is ongelwjjfeld in aller harten", zegt Pins X in zyn Encycliek, ,on er is niemand, die hem niet vurig wenscht. Maar dwaas is die dezen vrede zoekt buiten God, wanl God verjagen is de rechtvaardigheid verban nen, en is de rechtvaardigheid verwyderd, dan wordt alle hoop op vrede een hersen schim". ,De vrede is het werk der rechtvaardigheid." Tot bekoming van dezen waterachtig» vrede ons daarom hljjde geschaard ooder

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1904 | | pagina 1