Katholiek Nieuws- en Advertentieblad No. 52. Zaterdag 26 Maart 1904. Zeventiende Jaargang. DE EEMBODE voor - Amersfoort, Apeldoorn, Baarn, Bameveld, Biaricum, Bussum, Driebergen, Eemnes, Harderwijk, Hilversum, Hoogland, Laren, Leusden, Naarden, Nijkerk, Soest, Stoutenburg, Veenendaal en Zeist Verschijnt eiken ZATERDAG. a.bonneraer.t«prij« per drio auidn Franco per posti 0,40. Afzonderlijke nummert - 0,05. BureauBreedestraat 18, Amersfoort Uitgave van de Vereenlglng De Eembodo. Brija dar Advartantttai Van 1 tot 6 regelt Voor iedere» regel meer Bij dit nummer behoort een bijvoegsel. Sociale actie van 't Christelijk Ministerie. n. (sm.) Zonder Chriitus is de actie der zocia- liitische democratie. Haar doel beet de tiofTeiyke verbetering des volks. Uit haar aard it zij onmachtig 't volk zedelijk te verheffen. Zonder God toch is de zede lijke band onmogelijk van rechten en plichten. Alles tpat uiteen in een ruee- doogenloot egoïsme. Voor de orde treedt in Staat en maatschappij de wanorde in de plaats, de anarchie in de eerste, de verwoesting in de tweede. Logisch voert 't socialisme tot dezen afgrond. Het openbaart maar al te zeer zijn waar karakter't is niet opbouwen, maar afbreken geen opheffen, maar neerslaan. Het mist den hoeksteen, door God gelegd, Christus, 't geloof ontbreekt, de grondslag. De heilstaat, waarmede de leiders hun volgers paaien en verlokken, is een hersenschim, zoo onzinnig zelfs, dat zjj niet bjj machte zjjn het beeld daarvan le schetsen. Met Christus is de actie der christelijke democratie. Het doelwit, dat zjj na streeft, is niet alleen stoffelijk, maar ook zedelijk het volk te verheffen. Nog iets anders is noodig dan de broodkorf, om het volk gelukkig te maken. Het heeft nog eene ziel en vandaar, dat de Regee- rtng in haar wetgeving Diet slechts de belangen des licbaams, maar ook, zoover dit of haar gebied ligt, die der ziel met allen ijver voorstaat en behartigt. Hoezeer getuigt niet hare werkzaamheid om voor den werkman ook financieel lots verbetering te brengen, zijne rechtspositie te verzekeren. Tegenover het commu nisme of het collectivisme van den Staat handhaaft zjj, als in God zetelend, het eigendomsrecht, waardoor de weg voor hem openblijft tot persoonlijk bezit. Maar tevens ook in het welbegrepen belang van den werkman houdt zij hoog het gezag, steunt op de goddelijkheid daar van, verdedigt het met alle kracht tegen de revolutionnaire woelingen en verzekert aldus de veiligheid vooi den Staat. Van de andere zyde beijvert zjj zich meer indirect het volk zedelijk le ver heffen. Tot dit doel strekt o.m. hare wet gevende werkzaamheid tot beperking van 't drankmisbruik, tot verbetering der rechtspraak ten opzichte van jeugdige misdadigers, tot vrijmaking van het onderwijs, tol gelijkstelling van het christelijk onderwijs met de openbare school, tot bestrijding der openbare zedeloosheid enz. In dezelfde richting is zij practisch werkzaam om de christelijke elementen in de ambtenaarswereld te versterken, de ongerechtigheden te doen ophouden door de op elkander volgende liberale ministerie's gecreëerd. Partijzucht is haar verre. Vooreerst heeft zij de handen vol om het verre gaand verbroken evenwicht tusschen gelijkberechtigde burger» eenigszins herstellen. Haar plicht derhalve is het: haar volle aandacht le schenken candidaten der christelijke partijen, mits de bekwaamheid en geschiktheid niet ontbreken. Zij wil geen bevoorrechting het recht voor de eigen mai Ofschoon zij in hare partijgenooten den besten waarborg heeft voor de veiligheid van den Staat, sluit zjj niemand van welke kleur ook builen. Waar Von Bülow de deur voor de socialisten lot staats ambten gesloten verklaart om het niet denkbeeldig gevaar in hun revolutionnair streven gelegen, daar wordt door onzen Premier hun den toegang niet ontzegd, op voorwaarde slechts, dat zij, behalve bekwaamheid c eschiktheid, geen ge- opleverei r de bestaande orde. Dit is bjj de ring de liefde in be oefening brengen tot de uiterste grenzen, de liefde ten opzichte harer felste tegen standers. Zoo levert 't christelijk Ministerie een schouwspel van onwrikbare kracht. Het staat zonder partijzucht op den bodem der gerechtigheid, handhaaft het recht, beoefent de liefde, welke hare handelin gen ontplooit over allen. Bevreemden echter kin het ons niet, dal de linkerzijde de regeering van partijdigheid beschuldigt. Men is reeds zoo gewoon, een halve eeuw lang, aan de partyzucht der elkan der opvolgende regeeringen, dat dr linkerzijde zich een strikt rechtvaardige regeering niet meer denken kan. Vandaar te verklaren de aanvallen en de iaster- lijke beschuldigingen van partijdigheid, waaraan dit Ministerie van die zijde bloot staal. Immers, zoo de waard geweest is, zoo vertrouwt hy zyn gasten. Bovendien kan men zich van die zijde geen waar begrip vormen van de hoogere beginselen, die het christelijk Ministerie beheerschen, daar hun wereldbeschou wing atheïstisch is. Zoo staat het christelijk Ministerie voor ons krachtig en sterk tegenover zyne vyandige partijen. Onwankelbaar de verordeningen Gods huldigend, gewor teld en gegrondvest in Diens eeuwige beginselen van recht en plicht, bezield en beheerscht door de liefde, welke zich uitbreidt over alle staatsburgers, is het in het waarachtig belang inet een niet te overtreffen ijver werkzaam. Dit treedt zoo schillerend in het licht, dal zelfs door de oppositie dit moet worden erkend, wat meer is, in lofredenen wordt verkondigd. In het belang des volks heeft zij ingry- pende wetsontwerpen aanhangig gemaakt. Of deze lot wetten zullen worden ver heven in het loopende jaar 1904 zal afhangen van de oppositie. Wil zij 't obslructionisme, dan zal hei aan haar, niet aan de regeering te wyten zyn, dat de tot waarachtig heil des volks onder nomen wetgeving voor een deel moet blijven rusten in de portefeuille van'het Ministerie. Wij hopen het tegendeel, dochvreezen met grond, daar wy maar al te goed het karakter der socia listen kennen, die uit partijbelang er geen heen in zien, om den gesalari- eerden nationalen tyd door hum bug en breedsprakigheid in beslag te nemen, 't Ia bekend, zy moeten nu een maal een kranig figuur maken voor hun volgelingen. Maar hun spel wordt te doorzichtig en daarom juist gevaarlijk Dr hen by de aanstaande verkiezing het volgend jaar. BUITENLAND. De encycliek van Z. H. Paus Pius X over den H. Gregorius den Groote is verschenen. De H. Vader herinnert er in aan de opbouwende werkzaamheid van zyn grooten Voorganger en zegt, dat ook hy omringd is door gevaren en roept de volken naar de Kerk, welke alleen aan de wereld den vrede kan verzekeren. Hij staat stil by het gelyke belang van de geestelijke en de burger lijke macht, welke beide van God komen, lly zal de rechten en voorrechten, welke het Pausdom te behoeden heeft, dus verdedigen. Men beleeft ruoeilyke lyden. Immers, men heeft de byl opgeheven tegen de wortels der Kerk en loochent alle goddelijke lusschenkomst. De ency cliek zet uiteen, welke rol de bisschoppen te vervullen hebben en welken socialen arbeid men verrichten moei in het be lang der arbeidersklasse. Z. H. de Paus heeft opnieuw geprotes teerd tegen de schandelijke en verwoede Kerkvervolging in Frankrijk. Dit was ter gelegenheid van zijn patroonfeest, toen de H. Vader in antwoord op het adres van het Kardinalencollege het volgende zeide ,Wij hebben overvloedige aanleiding tot zorgvolle en bittere gevoelens, als wij zien met welke heftigheid de Katho lieke beginselen worden bestreden, met welke hardnekkigheid de Kerk- en Staats- vijandige dwaalleeringen onder de massa worden verspreid, met welk een onver stand de weldadigste Kerkelyke instel lingen op vele plaatsen worden vernield. Gij kent de betreurenswaardige gebeurte nissen in Frankrjjk, waar W{j sinds Onze troonsbestijging bewijzen van Onze op rechte toegenegenheid voor de natie en hooge achting voor de regeering hebben gegeven. Vol vreugde over de bewyzen van liefde en aanhankelijkheid van hel Katholieke volk, treffen Ons smartelijk de reeds genomen en de in voorbereiding zjjnde wettelijke maatregelen tegen de Kerkelyke congregaties, die zich door weldadigheid en opvoedenden arbeid voor Staat en Kerk hoogst verdienstelijk hebben gemaakt. Niettegenstaande onze bemoeiingen bereidt men een onrecht vaardige en snoode wet voor, welke do geestelijkheid, haren onderwysarbeid ontnemen, instellingen opheffen en hare goederen intrekken zal. „Daardoor wordt de Kerkelyke, gods dienstige en zedeljjke opvoeding der jeugd onmogeljjk gemaakt en onmetelijke schade aan de zielen toegebracht. Wy betreuren en keuren luide af dergelijke aanslagen, die vóór alles met de wel begrepen vrijheidsidee als grondwet van den staat, de natuurlijke rechten der Kerk en de eischen der goede zeden in strjjd zyn." De Paus eindigde zyn rede met te zeggen, dat zyn moed niet verminderd is en Z. H. wenschte, dat dit gevoel van moed en kracht ook de mannelijke en vrouwelijke kloosterlingen van Frank ryk zou bezielen, „uitverkoren kinderen der Katholieke Kerk, die Wy," zei de H. Vader, ,raet de innigste genegenheid van ons vaderlijk hart en met onze vurigste gebeden volgen." Deze ernstige en fiere taal, die op de Katholieken van Frankryk een diepen en bemoedigenden indruk heeft gemaakt, heeft de vjjanden der Kerk daar doen gryozen van verbeten woede. De ,Lan- terne", het bevriend orgaan der regeering, schreef alreeds: .Wij verwachten van Combes een energieke daad als anttvoord op de uitdaging van het Vaticaan. Hy moet de terugroeping van onzen gezant by het Vaticaan doorzetten en Sarto's nuntius wegsturen. Hy moet nog meer doennaraeljjk onverwijld de scheiding inleiden van Kerk en Staat. Frankrijk onderhoudt een gezant by zyn verklaar den vyaudhet geeft dezen vyand geld middelen en wapenen voor zjin troepen. Hoelang zal dat nog duren Dat Combes gaarne aan het verlangen van „Lanterne" en consorten zou vol doen is zekermaar dat hy den toestand niet geheel meester is, bleek ook weder in de Fransche Kamer bij de behandeling van hel beruchte wetsontwerp, waarby het geven van onderwijs door de Congre gaties wordt verboden. Ondanks het verzet van Combes werd Maandag een amendement Leygues ten gunste der missiën aangenomen met 283 tegen 272 stemmen. Dinsdag is echter artikel 2 van het FEUILLETON. De wraak eener Kloosterzuster. Op de oostelijke helling der Sabgoscbe ber- (eo, dicht bg Terni, liep over een voetpad door de Augustuszon verbrand, een mi met twee kinderen aan haar band, terwijl zg een derde op baar armen droeg. Nn en dan •tonden de uitgeputte kinderen, van vjjf tot seven jaar, stil om adem te halen. Vooruit, Luigi, mood, Constanta, Een herdor nit het gebergte ontmoette het armoedig aiUieud troepje. Waar gaal ga been vroeg hjj. De vronw weee in de richting vóór ba: Indien ik n dit vraag, hernam de ia dit, omdat de wind van de Abrollen optetten. Binnen een nur ot twee tal e vreeaeiyke atorm zgo, en het ravijn, dal gij volgt, leidt naar geen enkele woning. Wat te doen? Sla linke af en gjj lult weldra bel kloos ter der Franciscanessen van Santa Maria della Torre voor tien, waar gij een jcbnilplaate uit vinden. Z|j sloeg den aangeweien weg in en bereikte weldra het klooeter. Uitgeput liet de vret vrcuw tich onder aan de trap neervallen, bad baar opgemerkt, want twee Franascac' In haar bruin gewaad, verschenen aaoslt Een barer bleet boven aan de trap liaan, ter- Wj^ de tudere zester naar de uitgeputte vrouw snelde met een dampend schoteltje io de band, waarin een soort maïssoep was, die de Itali anen .polota" noemen. Begeerig sageo de kin- doreo naar de dampende soep. Op hel oogen- het warme elan, verdoiaterde eeosklaps do hemel eo dikke droppels begoooeo te valleo, terwijl in Zuster Theresa, ui de kloosterlinge, die boven aan de trap was blijven staan, die on- gelukkigen kunnen onmogelijk buiten blgveo. Ga met rojj mee, tei laster Theresa. Laogiaam stond de vronw op eo volgde met baar drie kinderen de religienie in bet klooster. Een dof gerommel in verte kondigde het naderende onweer aan, De zuster bracht de vrouw in een klein ver trek, dal er heei eenvoudig, bijna armoedig, nitzag. Een groot Christusbeeld hing au dso Deien avond tal men n wal scbapevleesch brengen, tei de zuster heengaande. De vronw boog het hoold en zei met een bitteren glimlach Dat is le veel. Als het onweer voorbij is, tollen we neer vertrekken. Door vermoeienis gebroken, strekten Luigi en Conatanza rich op den grond uit, en ondanks bet koetteren vso den donder, die het klooeter deed schnddeo tn het geweld vu den regen, die tegen het veneter aloeg, vielen zy spoedig De moeder bad ook bet kleinste kindie slapen ,<elegd, en alleen in dit somber vertrek begon Eenvoudig eo wreed wes hatr geschiedenis. Op twiotigjarigen leeftijd was Lorenta Fraoca, de vrooljjke en achoono .contadine" van Spa- accio, in het huwelijk getreden met Fabio Torenle, een der beite pachters van dan mar- klas Ubaldo della Piota. De eerste jaren vsd hun huwelijk waren gelukkig geweest. Toeu waren slechte, onvruchtbare jaren gekomen, de pachter kon tjjo huur niet betalen aan zjjo beer, die een etreng meester was. Fabio bad ïjjo geweer ter hand genomen en begoo te stroopen io de bossrben en verbond licb met allerlei elag van rerdaebte iioden. Hg bleef eerst een, twee, drie dagen van bnis, vervolgens weken lug. Als hij Uinis terugkeerde, bracht hy steeds geld mee, dat bg tekcr niet ec- ijk moest verdiend hebben. Zgn brave vronw smeekte hem, dat zwervend leven vaarwel te zeggen en zijn slechte vrienoeo te verlatenmaar htl Op zekeren dag ontmoette de markies hem en zei lot hem Ik beb een anderen pachter genomen, gg Ik ben u niets schuldigGü geelt m(j dus niet eens den tyd, een schuilplaats te toeken Ik wil u alleen een raad goveo. In bet ge bergte houdt rich eeo brigade gendarmen op wees op nw hoede, men houdt u streng in het oog. ii trad De pachter verbleekte vu Ireigeod op den markiee toe en zei heesch Markies, ik heb u eens om zes meuden titstel gesmeekt om de huur der hoeve te br- taleoik was toen werktsam en geinkkig. Ik zwoegde van deo morgen tot deo avond. Maar gÖ hebt geen medeiyken met my gehad, gy hebt mg toen gedreigd alles te verkoopen wat ik b:iat, indien ik u niet belaaldo. Gg zjjt bot, die mg in den loeatud gebracht bebl, wurin ik nn verkeer, gy zyt de schuld van al myn ellende, Ik zal my wreken, mark' t Ubaldo dolta Piota begon le lac in u draaide den ongelukkige den rug toe. Dee avonds trad Fabio zyo hois binnen. De hud, die zgo geweer omk eld hield, beelde zenuwachtig. Loreosa, lei by in de dniaternis, waar rijt KÜ Bjj den ultgedoofden baard Vwim beweging. De vronw etak eon lamp aan en zag bet doods bleeks gelaat van haar mu. Loreoza, hernam hjj met bevende stem, kleed vlag de kinderen aan en vlocht. Vlochten 1 Waarheen Naar de Abruzzeo, in de meest ontoegan kelijke bergen. Ik zal u daar wellicht teragvindeo. Bracio, mgo vricod, heelt daar familie, die zal Zjj zjjo allen acbnrken, Ik weet bet. Dzir ia niets aan te doen. Behalve de bandieten ie er niemand meer, die ons wil helpen. Vertrek, morgen zal het willicht te laat zijn. Zy trad op bem loe en hem echerp auzlenda, Wal hebt gg gedaan? Ik beb markiea Ubaldo gedood. Zjj trad ontzet eeo stap achteruit. Ik was er sinds lug op voorbereid, dat gy den eeo of anderen dag zoo ieU zondl doen-, antwoordde zy. Vervloekt iy da dag, waarop Ik deo naam van myn vader tegen den nwea verwisseld heb. Zjj kleedde de kinderen aan, nam betklelnite in baar armen, pakte eenige kleereo samen en verliet met hear kinderen hot hnla, waar >y zoo gelukkig had kunnen rijn. Terwyi de arme vronw in het kloosterrertrek zat, dacht zjj ui dit alles. Zy dacht au baar vrengde, zoo spoedig verdweoeo, aan de zoo korte nren vu voorspoed en geluk, daarna au baar angsten, au de dagen, dat zy tover- geels wachtte op baar eebtgeooot. Te midden van het geratel van den donder scheen bet haar toe, eensklaps het gedrnlach vu wielen te hooren en bet klappen vu iwts pen, daarna hel gelold van rlokeleade stappan, van gespoorde laarzen op bet plein voor het klooster. Zy beefde. Lut ze maar komen 1 luisterde zy daarna. Altjjd verder gaan, nergenc kaonaa uitrusten, drinken us de beken en bedelen lugs de baizen, of leven els de dieren in de wonden I Ik hen ltf en dwaas geweest I Mu zon my bebben knocco aanhouden, maar mjjn kinderen aonden niet van honger zyn omgekomen. Mon zou hen in een verplegiogsoord bebben opgenomen, waar Door smart gebroken lii

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1904 | | pagina 1