Katholiek Nieuws- en Advertentieblad No. 7. Zaterdag 14 Mei 1904. Achttiende Jaargang. DE EEMBODE voor Amersfoort, Apeldoorn, Baarn, Barneveld, Blaricum, Bussum, Driebergen, Eemnes, Harderwijk, Hilversum, Hoogland, Laren, Leusden, Naarden, Nijkerk, Soest, Stoutenburg, Veenendaal en Zeist. Verschijnt eiken ZATERDAG. ontzprijz par drie maanden Franco per post Afzonderlijke summers (0,40. f 0,05. BureauBreedestraat 18, Amersfoort. Uitgave van de Vereeniging De F.embode. Prlje dar AdvartantltBi Van 1 tot 6 regels Voor iedere* regel meer Eenheid. Wjj weten, dat de katholieke Kerk niets voor het voortbestaan heeft te vreezen. Zij heeft van haren goddelijken Stichter de zekere belofte harer onvergankelijk heid. Maar hoe haar voortbestaan zijn zal, hangt grootendeels af van de Katho lieken zeiven. Hoe inniger zij onderling zjjn vereenigd en verbonden, hoe grooter de kracht en de invloed der Kerk zijn zal; zijn zij echter in actie niet eens gezind, 't is duidelijk, dan zullen de krachten zich versnipperen ten nadeele der Kerk en tevens tot groot voordeel van den aanvallenden vijand. Eendracht, 't is bekend, maakt macht. Niemand beter dan de goddelijke Stichter kende de noodzakelijkheid der eenheid. Her haalde malen en steeds dringender smeekte Hij van Zjjn hemelschen Vader de eenheid af over Zjjne volgelingen, de volmaakte eenheid, die er bestaat lus- schen Hem en den Vader. Men denkt te dikwijls den vjjand buiten demi en vergeet, dat de groote vijand vaak schuilt binnen de veste. De groote vijand binnen onze muren is de oneensgezindheid. Wij bedoelen hier natuurlijk niet op 't gebied van ge loof en zeden. In necuiariii tm daar wordt de volmaakte eenheid des geestes gevonden. Zonder de onder werping aan de onleilbare geloofs- er zedeleer der Kerk houdt men op katho liek te zjjn. Maar wij bedoelen hier een ander terrein, waarop de vrijheid geoor loofd is overeenkomstig helin dubiis liberlas, de vrijheid in twijfelachtige zaken. Van deze heerlijke gave Gods, door God den raensch geschonken, kan ook op dit gebied misbruik gemaakt worden ten nadeele der gemeenschappe lijke zaak, welke wij allen moeten voor staan en dienen. Hier heelt de vrjjheid hare grenzen, die door de gezonde rede bepaald wordt. De rede zegt ons, dat hel persoonlijk belang voor het alge- raeene wjjken moet, dat, wat het hoogste is, 't zwaarste wegen moet. Te dikwijls komt de hartstocht in hel spel, die de rede benevelt, 't Is doorgaans óf 't egoïsme, dat 't eigenbelang dient, óf wel de hoovaardigheid, die, steunend op eigen oordeel, streeft naar gelijkhebberij. Deze tweevoudige hartstocht heeft dit eigen, dat zjj de perken der persoonlijke vrijheid te ver uitzet, in het eigen ik opgaat en 'l algemeen belang daaraan ondergeschikt maakt. Wij willen dit met een voorbeeld illu- slreeren. Slaat slechts een blik op Frank rijk. De inillioenen Katholieken worden daar getyranniseerd door een luttel getal loge-mannen en waarom? Omdat deze millioenen hel niet eens zijn. Om persoon lijke belangen en opinie's zijn zij ver deeld in verschillende partijen, en terwijl zij met elkander kibbelen over rcgeerings- vorm enz. dringt de vijand in gesloten gelederen binnen. Haddc men daar ge luisterd en gehandeld overeenkomstig de dringende en herhaalde vermaning van Leo XIII z.g., de bestaande republi- keinsche regeeringsvorm, als niet strijdend met de katholieke beginselen, oprecht aanvaard, nooit zou Frankrijk het tooneel geworden zijn van schandalen, zooals het thans te zien geelt. De vrijheid in twijfelachtige zaken, wij herhalen het, heeft hare grenzen. Het hoogste goed bezitten wij, Katholieken, in onzen H. godsdienst. Alles wal persoon lijk is of partijbelang moet daaraan ondergeschikt zijn. Machtige vijanden staan ten volle gewapend rondom legerkamp. Het ongeloof, de loge, het socialisme, in bondgenootschap tegen onzen godsdienst vereenigd, trachten binnen te dringen en daar dood en ver woesting aan te richten. Meer dan ooit is van onze zjjde eenheid noodig om het recht onzer vaderen te verdedigen. Wij moeten zjjn aaneengesloten tot een bene ordonala, welgeordende slaglinie. En is dit wel het geval in onze dagen? Dat dit veel te wenschen overlaat, kan men vernemen uit de herhaalde klachten en dringende vermaningen door Leo XIU in zijn verschillende Encyclieken ge- uit. Overal, waar de gelegenheid zich opent, dringt hjj aan op eenheid. Hij gaat verder. Hij baant ons den weg in de wereldberoemde Encycliek „Rerum Novarum'' tot eenheid van actie op sociaal gebied. Pius X, zijn opvolger, heelt uit deze en andere Encyclieken de grondwet gelrokken en, scherp geformu leerd, verplichtend gesteld, om aan de twistgedingen, vooral in Italië, zoo moge lijk een einde te maken. Als motief tot dezen maatregel geeft de l'aus vooral aan ■te versplintering der katholieke krachten. In de politiek waant menigeen zich vrjj te kunnen bewegen. Men hoort het soms luide verkondigen: ,De politiek is een vrij terrein." In abstracto, in theorie, toegegeven, maar ook in concrete, in de praktijk? Men heeft hierin de wijze lessen en voorschriften te volgen, ons door Leo XIII in zijne wereldbrieven nagelalen, waarin wordt gezegd, dat men vrij tol zekere hoogte persoonlijke opiniên moge koesteren aangaande vrije politieke quaesties, deze verkondigen, verdedigen, echter alleen onder beding, dat de onderlinge liefde en vrede be houden blijven, maar wal dealgemeene actie betreft, hierin moeten de persoon lijke mneningen zwijgen en hebben de Katholieken de leiding hunner Disschoppen te volgen. Dezer dagen ontving Z. H. du Paus de afgevaardigden van de Katholieke Journalisten-vereeniging in België in audiëntie. Bij die gelegenheid bood de Voorzitter der genoemde vereeniging, benevens de aanzienlijke som van 120,000 francs, bijeengebracht door de Katholieke Belgische Pers. een adres aan, getuigende van innige liefde en verknochtheid aan den H. Stoel, afgelegd in den naam van geheel België. In zjjn antwoord noemde de Paus zich gelukkig de afgevaardigden der pers te mogen ontvangen, een der gewichtigste zaken van onzen lijd. Daarbij sprak Z. H. deze merkwaardige woorden: .Houdt u nauw met elkander ver eenigd; gedoogt geen verdeeldheid in midden. Door eendracht alleen wordt u de zegepraal verzekerd. Gelukte het uwe vijanden, tweedracht te zaaien we gelederen, de vrucht van uw werken ware verloren. Eenheid van doel, gebruik maken van dezelfde middelen, gelijke inspanning bij het vervullen uwer taak, daardoor zult gjj de verdediging des geloofs verzekeren. Gij zijl als een leger, in verschillende corpsen verdeeld voetvolk, ruiterij, artillerie. Iedere afdee- ling strijdt met de haar eigen middelen, naar best vermogen, maar allen streven naar hut gemeenschappelijk doel, die de zegepraal is des geloofs, de zegepraal van den Christus." Heerlijke woorden, die voor alle landen van kracht zijn en die door allen mogen begrepen worden en in toepassing ge bracht tot heil onzer beginselen, ten zegen van de katholieke zaak. Want op deze voorwaarden alleen kan de volle kracht uitgaan van onze partij, kunnen uil onze actie de gunstigste resultaten worden verwacht. Eendracht maakt macht. Ont breekt deze, dan loopen de krachten uit een en doemen lot machteloosheid en verspilling van eigen kunnen. BUITENLAND. De uitslag der horstemming in Frankrijk is, dat de regeering op onder scheidene plaatsen een gevoelige neder laag geleden heeft. Om slechts te noemen N'antes, Bennes, Bordeaux, Grenoble, Armentiéres, Havre, Rijsel, Roubaix, Duinkerken, Atrecht en Pau, waar de anti-minislcrieelen hebben gezegevierd. Daarentegen beeft de regeering te Parijs gezegevierd. Deze nederlaag zal daar door de anti-ministeriëelen pijnlijk ge voeld worden. Door gebrek aan leiding, eensgezindheid en samenwerking onder de goedgezinden kunnen thans de socia listen en ministerieelen koning kraaien hun meerderheid bedraagt 44 tegen 36. Ongetwijfeld zullen de Parijzenaars zwaar moeten boeten voor de fouten weder bij deze verkiezing begaan. De socialistische schreeuwers zullen zich geducht doen gelden, nu zij heer en meester zjjn in de hoofdstad des rijks, en de gevolgen daar van zal de bevolking spoedig gewaar worden, zooals meerdere steden Frankrijk, onder de heerschappij der socialisten gebracht, dit reeds hebben ondervonden. Uit Oostenrijks hoofdstad komen betere tijdingen. Van daar wordt geseind, dat de Christeljjk-socialen, de krachtige partij van dr. Lueger en prins Lichlenstein, bij de gemeenteraadsverkiezingen aldaar een pracht ige overwinning hebben behaald. Alle christelijke sociale candidatcn in de districten Landstrasze en Döbling wer den gekozen. Van de 46. zetels in het eerste kiezerskorps vielen er 30 den Christelijk-socialen ten deel. In het vierde en het zesde district veroverden de Christeljjk-socialen 6 zetels. Overal elders behielden zij al hunne mandaten. Z. H. Pius X heeft een Capucjjn be noemd tot bisschop van Treviso. De H. Vader heeft nu aan den armen klooster ling, als een bewijs van zjjn bijzondere genegenheid, het borstkruis gezonden, dat hjj zelf gedragen heeft, jen hjj bis schop was. Dit kruis was hem zeer dier baar. Mgr. Sarto had het ontvangen van zjjn voorganger te Mantua. Eindelijk heeft de Kamer van Justitie te Rome toestemming gegeven om den gewezen minister van Onderwijs NaBi, die tjjdens zijn ministerschap zoo zonder ling met de financiën des Rjjks wist om te springen, te vervolgen en gevangen te neinen. Daarop heeft echter Nasi niet gewacht, maar heeft eenvoudig de plaat gepoetst. Men vermoedt, dat hjj naar Zwitserland is gevlucht De anarchisten in Spanje hebben weder van zich doen hooren. Nu weer heb ben zij een aanslag gepleegd tegen een Jesuleten-college in Barcelona. Zij legden een bom voor het gebouw. De bom ont plofte, het gebouw werd beschadigd en het dak stortte in. De daders zijn nog onbekend. De snelheid en voortvarendheid, waar mede de Japanners in de laatste dagen zijn opgetreden, heeft terecht verbazing gewekt. Niet alleen, dat zjj geland zjjn te Pi-tse-wo, maar bovendien is een ge deelte van hun leger aan land gegaan te Kintsjeu, da* juist boven de smalle landengte van Dalny is gelegen. Onmid dellijk na hunne landing zijn de Japan ners aan het werk getogen en hebben zij Foetsjou, Port Adams en Wasang- tien bezet. De kozakken-patrouilles, die hier en daar de wacht hielden trokken bjj de nadering der Japanners zich terug. Port Arthur heette voorgoed van de FEUILLETON. Ter afgedwaald doeh weergekeerd. De toestud der zieke vrouw was veel erger den pestoor Lebrecht vermoedde. Terstond be raadde by keer voor op beer nedereod einde, en vernam nn tot zyn leedwezen, det Eitje in alle opiicblen de waarheid bad gesproken. Adolf was er niet. In den namiddag kwam de dokter en eonatateerde, dat vronw Holms toestand niterst bedenkelijk was. Nog had by de zieken kamer niet verlaten, of er klonk een klokje en snkele oogenblikkeo later bracht pastoor Leb- recht baar de heilige Sacramenten der Ster- vendeo. Op verzoek van den priester werd ook Adolf geroepen; de dokter zelf bracht bem bianaB en ging toen been. De stervende was nog bjj volle bewnstzjjn, zij wenkte baar zoon lot zich en nam zjjne band in de hare. .Adolf," sprak zjj zacht, .verzwaar mjjn laatste oogenblikkeo nietl Tal niet af van bat heilig geleol, dat owe ouders en vooronders boog gebonden hebben I" Op dezelfde wjjze vermaande ook de grjjse om n te krenkenDat ging toch niet. Hjj vond dan ook geen woorjen ten antwoord. Nog een maal opaode zjjne moeder de oogen: .Adoll. ik smeek jedoehotniet I" De aangesprokene boog zicb over de eterrende, in wier bleeke trekken de dood zich meeren meer alteekende. .Moederneen," waa alles, wat bjj nog zeggen kon, en als geheel veranderd wendde hy zich tol den priester en sprak .Eerwaarde, ik bljjl Katholiek!" .God zjj dank!" antwoorddo deze plechtig. Ook de stervende moeder sloeg nogmaals de oogeo op. .God zegene u, mjjn kind 1" lispelde zjj en eene beweging met de band toonde aan, dat zy zjjos hand wenschle vaat .te bonden. Pastoor Lebrecht legde Adolls hand in de hare en begon do gebeden der stervenden te bidden. Tast bield de stervende de band baars zoons een oogenblik omkneld, Jaarna werd de drnk mindernog een lichte zacht een moeder hart bad opgehouden te slaan. De bolofte, door een kind aan zjjn stervende moeder gedaan, wordt gewoonlijk niet zoo snel vergeten, Ook Adoll scheen het ernst met de vervnlliog van zjjn gegeven woord, maar ach 1 de kniperjjca van deal loszinnig» Range wer den grooterhjj beproefde de betere voornemens des jongelings ia de klem te verstikken. De gevolgen bleven, belaas, niet nit. In denzelfden zomer nog liep bet als een loopend vunrtje door de stad SpiersAdolt Holm hoeft zich by de nienwo loer aangesloten en zicb door den predikant WAhren in hel proteatantsche ge loof doen bevesligen. Zooals wel te begrjjpen was, werd deze stap in allo katholieke kringen diep bclreurd hel was dan ook niet onbekend geblevno, wat Holm aan het sterfbed zjjner moeder beloofd had. Do brave lamilie Hilger, die in de voorstad Hazen- poel woonde, had nog steeds gehoopt op een ommekeer des jongeliogs; als eeo donderslag klonk huo dan ook hel bericht van zjjn alval in de ooren. De uitwerking ervan was verschillend voor de leden van het gi moeder en dochter vergoten bittere tri Bernard echter, de ongeveer twintigjarige een begin, hjj zal nog wel veol dieper zinl Vader Hilger dacht er ook zoo over. Voor Adoll zou nu oene reeks der bitterste teleurstellingen aanbreken. Lodewjjk Range bad hem, wjj het reeds, bet nitzicht geopend op eeo hu in een zeer aanzieolyke patricier-familiea zeepbel spatte dal uit elkaar. Den jongen Holm waa hel ernst geweest met deze verlokkende voorspiegelingen en al heel spoedig na overgang tot het protestantisme trachtte bjj in nadere kennis te komen met de famllio Wagner. Hy dacht er volstrekt oiet aan, dat juist deze haodelnyze zoo beslist mogelijk door beo was verworpen, en hetaotwoord,datby dan ook kreeg, liet aan dnideljjkhoid niets te wauscben over. Op deze bittere ontnuchtering volgde weldra was schrijnwerker en zetto de t zijns v te zoeken. Door zyn atval had hjj de katho lieke bevolking tan Spiers gekrenkl, was hot dao wonder, dal niejpand lela meer met hem wilde te doen hebben? En de nieuwe geloofagenooteu van Holm brach ten hem alles, bohalve vertrouwen. Eu wal deed Lodewjjk nu, om zyn bedrogen vriend te troosten Het viel dezen huichelaar niet moeilyk, zjjn makker, vun nu af meer zjjn offer, vol verach ting den rug toe te keoren. Hjj scheen gehoel veranderd. Ijverig bezocht hjj de morgen- gods- dienstoeteniogen in den Iraaien, eerbiedwaard! gen Domer ging geen Zoodag voorbjj, waarop hjj niet den hoogdienst in de katbedraa woonde. Werd hem gevraagd, wat hec veranderd had, dan antwoordde hjj.Het treurige voorbeeld van Holm." Opmerkzame waarnemers hadden weldra oec anderen grond voor zyn veranderd doen en latet gevonden. Op hetzelfde nar, dat Ruoge in dl laatste dagen dageljjks naar de heilige mis ging, kwam ook de vrome Kreszens Hilger met hare moeder Ier kerke. En bjj het nitgaan wist hjj het zoo aan te leggen, dat bjj moeder en docbtei ontmoetto en vriendelijk groette. Zolfs had men opgemerkt, dat bjj beide een eiodweegs gezel schap hield. Natuurlijk kwam Adolf dil ook le welen; bet bracht hem geheel io vertwijfeling. Juist was het nieuwe jaar 1687 aangebroken toen des morgeus de luikeu voor de rami de zaak van Holm gesloten bleven; ook ge durende de volgende dagen werdoo zij niet ge opend, zoodat de politie ten slotte reden meende te hebben, met gewald binnen te dring». Niets was in 't inwendige veranderd; op de tafel ech ter lag een brief, waarin Adolf Holm mei deelde, dat hjj Duitschland voor immer verlaten had, en van plan was in 't Fransebe logor dienst te Zoo wat acht weken konden er na Adolta plot •eling verdwijnen verloopen zijn, toen een man in Zondagspak, met oen fraalen rulket in de hand, de nauwe straten der voorstad Hozen- poel doorliep en io het huis van Hilger ver dween. Deze man was niemand andera dan Lodewjjk Range, de zoo plotseling bekeerde man van de wereld, en hjj kwam, om de band der bravo Kreszenz vragen. Zyn optreden was voi zollbewustzjjn. .Weldra hoop ik secretaris te worden op het raadhuis, en geloof wel in staat te zyo, Kreezenz een gezellig tehuis te kunnen geven." Wal vader Hilger hem daarop heeft geant woord, is nooit recht dnideiyk geworden. Te Spiers echter vertelde men elkaar, dat hy den worver by den arm genomen en zwügend buiten da dour had gezet. Later verklaarde Hilger openiyk, dat hy zyne dochter liever ais ïyk zag, du aan de band van een zoo karakter- en ge wetenloos menscb. Dil gezegde verspreidde zich spoedig door de sUd, en daarom gaf de afge wezene er de voorkonr au, eveneens het stof vu de voet» te schuddra. Niemand betreurde zyn verdwijnen. (Wtrdl n

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1904 | | pagina 1