Katholiek Nieuws- en Advertentieblad No. 38. Zaterdag 17 December 1004. Achttiende Jaargang. DE EEHBODE voor Amersfoort, Apeldoorn, Baarn, Barneveld, Blaricum. Bussum, Driebergen, Eemnes, Harderwijk, Hilversum, Hoogland, Laren, Leusden, Naarden, Nijkerk, Soest, Stoutenburg, Veenendaal en Zeist. Verschijnt eiken ZATERDAG. Abonnementsprijs per drie n Franco per post f 0,40. f 0,05. BureauBreedestraat 18, Amersfoort. Uitgave van de Vereeniging De Eembode Frijn der Adverteutièn: Van 1 tot 6 rogelsf0.30. Voor iederen regel meer-0.05. Bij dit nummer behoort een Bijvoegsel. De stiitkoodige toestand. Wat voorspeld is, geschieddede tus- ichenpartijen verdwijnen, ze trekken samen tot twee machtige legers, geloof en ongeloof. En de rede De nood zakelijkheid dwingt. Het kwaad zoowel als het goed is consequent. Iedere dwaling volgt den negatieven weg. Met de ontkenning van een of andere waarheid begint zij om te eindigen met de verwerping van allen. Men leeft niet eeuwig op brokstukken der waarheid. Men teert voortdurend in zonder toevoer. M:n heeft zich verwijderd van de on uitputbare Bron en zoekt de zandkuilen, die geen water houden. De dwaling van 't liberalisme begint baar loop in de geschiedenis met de halfslachtige neutraliteit: alle godsdienst is vrjj, maar privaat-zaak. Zij huldigt een staatsstelsel zonder God. Hierdoor werd de grondslag der be staande christelijke staatsinrichting weg geslagen. Immers deze steunt op God, op Christus den hoeksteen, aan Wien zij alle gezag en kracht ontleent. Bedriege- lijk derhalve bleek de neutraliteit, 't Was niet coor, maar tegen Christus. Een halve eeuw heeft het liberalisme zich met deze valsche leuze gehandhaafd, de regeeringen van Europa bemachtigd. De twee groote middelen om den staat te ontkerstenen werden te baat genomen de wetgeving en het onderwijs. De moderne beginselen werden op beide toegepast Christus uit de wet gebannen, de toe komstige staatsburger zonder Christus opgevoed. Het systematisch doorvoeren dier be ginselen moest noodzakelijk leiden tol ontbinding van 't liberalisme. De dwaling vervolgt onverbiddelijk zjjnlogischen gang. Halfheden bevredigen haar niet; zjj sleept ze mede en rust niet, alvorens de eindpaal te hebben bereikt, de uiterste consequentie. Het liberalisme was on- noozel als het vogeltje, dat zijn eieren uitbroedde zonder te vermoeden, dat daaronder zich een sperwersei bevond. Met moederlijke liefde werden ze opge- FFUILLETOW. DE OHO DAN. 4) Dter stood by op den drempel; in 't ttilde oogeoblik bid by de dear opengeworpen, leretond weer diebt geiligen en den grendel èr voor gesehoven. Hijgend viel hg op eeo bink oeernu wie by teominrte voor 't oogenblik veilig. ,De kapel." too sprak bg bjj rich zelf, ,is een heilige pluis voor deze Bretignerszg zullen bet niet wegen ir mei geweld binnen te dringen." Voor er echter een paar minuten voorbij wareo, weerklonken bglslagen op de gesloten dear. Sidderend kroop Pierre Lebon in een hoek. Buiten volgde eleg op slag, tot eind dijk de dear voor de geweldige slagen bezweek. .Daar is bg, dinrl" schreeuwden de smokke laars bn wezen nair Pierre, die zich taoden- klippereod nog meer verschool, .Mannen, wit gebeurt bierWilt gg een moord begun in eeo gewijde plaeti Terug I" Zoo riep op dit oogenblik eeoe stem, eo eene booge mannengestalle pliitite zich beschermend voor Pierre Leboo. De nnokkeluri bleven stain en kekea den spreker, die beo tegenhield, In hit gelaat. Lnide begonnen «jj tl jubel». kweekt tot op een goeden dag de jonge sperwer tot dank de jongen en zelfs de moeder verslond. Ziedaar het ware beeld der geschiedenis van 't liberalisme. Het verbrokkelde in verschillende partijen, waaronder éen de jonge sperwer geleek, 't socialisme, dat langzamerhand al de parlijen in zich opneemt en de moeder met zijn krachtige klauwen verscheurt om haar te verslinden. 't Socialisme heeft éeu groote verdienste het heeft de lucht gezuiverd. Het bleek de machtigste pool, die ter linkerzijde al de partijen samentrekt, 't Is het ge wone gevolg der dwaling; de logica dwingt en dringt lot de laatste consequen tie. De halfheden houden geen stand; ze worden medegesleept. Maar ook in de eindconsequentie weet men, waaraan zich te houden. Het monstrum, 't socia lisme, staat voor ons als de volle be lichaming der revolutie op godsdienstig, maatschappelijk en staatkundig gebied. Aan de andere zijde stonden de par tijen, die de christelijke staatkunde hul digen. Tegen de aanwentelcnde revolutie moest het terrein verdedigd. Om met goed gevolg te strijden was noodig een onderling verbond. Twee onzer tminenlsle mannen, Dr. Schaepman on Dr. Kuyper hebben deze reuzentaak volbracht, hebben de geloovige partijen te zamen gevoerd en vereenigd. Hoezeer ook op godsdienstig gebied van elkander gescheiden en tegenover elkander vijandig, toch bood 't Christen dom den bodem tot samentrekking. Het Christendom was tevens de standaard, waar omheen de geloovige parlijen zich moesten vereenigen, wilde men den gods dienst redden en het vaderland behouden, 't Werd ieder duidelijker, dat het dure plicht was zich te vereenigen. Tegenover het veldwinnend ongeloof zouden de geloovigen, onderling ver deeld, machteloos staan. De kracht moest derhalve gezocht worden in de eenheid. In Christus was de baud der eenheid aangewezen. Christus te zien haerschen in Slaat, Maatschappij en Huisgezin was aller doel en streven. Tot dit gerteen- schappelijk doel moesten de verspreide machten worden samengebracht. Daarheen koersten de leiders. Maar «De Chouan 1 Do Chouan I" riepen zg verheugd, lieten de opgeheven bjjlen en messen zakken eo drukten hem de band. „Wie ia de man, dien gg vervolgt vroeg Jean Cotterau. ,Zie hem zelf maar eene aao," antwoordde Aodré Rongier, ,eo zeg dan o( wjj gerechtigheid gedaan hebben!" De Chouan wierp een blik op den ingelokkige in den boek. .Pierre Lebon I" sprak bg. ,Ja, Pierre Lebon, de verrader," riep André Rongier weer, ,de lafaard, die n in de gevangenis gevoerd heeft." Er ontelood eeo diepe stilte. Een oogenblik keken de Cbonan eo de Commiaaaris elkaar scberp aan. Dit de blikken van dexen spraken vertwgieliog en doodeljjke angst. Hg dacht niet anders dan dal ayo einde was gekomen. ,Ga been. gg zjjt vrijsprak de Cbouan en maakte plaats voor bern. „Wat ou, wilt gjj hem vrg en fraok laten heengaan Ongehoord I" riepen de smokkelaars. „Ga been, gij zyt vrj) 1" herbaalde de Chouan, Eeo vreugdestraal schoot nit Pierre Lebon's oogeo. Als een aal sloop hg weg en verborg zich io de schaduw vao bet woud. Snel giog bg den weg terug, welke hg paa gekomen was Halverwege ontmoette hg den „gabelou" met du «triwagen „Omkeerenl" beval Pierre wat hadden zij niet te overwinnen I Vij anden te vereenigen van 't ergste soort, op godsdienstig gebied 1 Ontmoedigend waren dikwijls, vooral in den beginne, de resultaten, maar met taai geduld en stoere volharding hebben zij gewerkt tot de schitterende uitkomst, 'f christelijk Ministerie. Wat tot stand is gebracht, moet be houden blijven. De verbondenen moeten weten te geven en te nemen. Zoo ooit dan is thans eensgezinde samenwerking en onderling overleg noodig. Van de overzijde hoort men reeds voortdurend het strijdgebulder tegen het christeljjk ministerie. Een stortvloed van laster wordt dagelijks over haar uitgestort. Vooral de Premier moet het misgelden. De toeleg is duidelijkhet Ministerie in iniscrediet te brengen om het bü de aanstaande verkiezing 't vol gend jaar te doen tuimelen. 'I Christelijk karakter der Regcering is der linkerzijde een doorn in hel oog. NatuurlijkAtheïstisch is hare staat kunde. De Regeering durfde een aan slag wagen op 't troetelkind van 'l liberalisme, het neutrale onderwijs in al zijn instanties. En vandaar de toorn langs de gansche linie. De socialisten verkneuteren zich van pret. Zij zijn zeker, dat zelfs de liberalen, die bij de revo- lutionnaire staking der spoorwegen vlak tegen hen over stonden, bjj de volgende verkiezing zullen stemmen in hun geest, in anti-christelijken zin. Van den val van 't huidig Ministerie houden zjj zich diensvolgens reeds overtuigd. Zij staren reeds op eene regeering, waarin het socialisme een overwegenden invloed zal uitoefenen. Zal dit gebeuren? Dit hangt af van de christelijke partijen. Zeker is het, dat de gewichtigste strijd 't volgend jaar zal worden gestreden. Zal het christen dom zegevieren of het paganisme? Zal de beslaande staatsorde bljjven gehand haafd of de revolutie daarvoor intreden Zullen Slaat, Maatschappij en Huisgezin tot Christus, het eenig Heil der wereld worden teruggebracht, of overgeleverd aan 't modern heidendom, een chaos van verwarring? Op deze vragen hebben de christen-parljjen 't volgend jaar ant woord te geven. Leboohjj had zijne zelfbehoofsching lertiK be komen. Den volgenden morgen begaf hjj zich naar een andere streek van Bretagne. Zijne geboorteplaats Sl. Qnen-dee-Toits en omgeving bleven van zjjne redevoeringen verschoond. ,Jean Cotterau, hoe kondet gjj uw vjjaod, die iu 't ongeluk heeft geslooten, ongehinderd laten heeogaan?" vroeg André Rongicr. .Vrienden," sprak de Cbouan, ,ik wilde het eerste nar, dat ik weer in myo geboorteplaats doorbracht, niet met een moord bezoedelen. De jaren, door mij in de gevangenis doorgebracht, hebben mg zedeljjk gelouterd. .Mg is de wraak", spreekt Onze lieve Heer, en het is de plicht van den Christen, Hem die over te lateo. De eerwaarde beer Marbnre, de geesteljike, die in de afgeloopon vjjf jaren voor mijn zielebeil zorgde, deed mjj beloven, dat ik mij niet zou wreken. Ik beb mjjn woord gebondeo." .Wees welkom thuis," riepen de manoen en drukten hem de hand. Zjj gevoelden, dat hjj iets groots gedaan had, eene daad, die hem boven ben allen verhief, die zoo pas de wapens hadden opgeheven. In trioral vergezelden v.y hem naar xjjn buis. .Goddank, dat gjj weer Ihqis zgt", sprak züue moeder en drnkte hem de hand. ,Om mijnentwille heb je alles geleden, Jean," z*i Perrioe «n soslds naar baar broeder, BUITENLAND. Het jubelfeest der Onbevlekte Ontvan genis is te Rome schitterend geviprd. De plechtigheid in de St. Pieler vooral was groolsch en indrukwekkend. De basiliek was met duizenden gevuld. E'ct altaar, aan 't welk de Paus offi cieerde, was getooid met de kostbaar ste sieraden: boven den troon des H. Vaders was het schilderij van Nobili aangebracht; 1300 gloeilampjes vormden de waardige omlijsting van Nobili's On bevlekte Ontvangenis. Iedere uiting van geestdrift was ver boden; de kreet .Evviva Maria!" aan gestemd door een der aanwezigen, vond geen weerklank: do menigte hield zich aan het gegeven voorschrift en wuifde alleen met hoed of zakdoek. balloos waren de aanwezige pelgrims: uit Erankrjjk, België, Duitschlanil, Enge land, Spanje, Amerika en ons land waren zij bij duizenden toegestroomd, om Italië niet te noemen. Twee uren duurde de groote plechtig heid. 's Pausen slem was krachtig en helderzjj droeg tot iu de uiterste hoeken der kerk. Maandag, heeft de II. Vader audiëntie verleend aan 130 bisschoppon. De meesten hunner, overgekomen voor de plechtigheden van den 8en en volgende dagen, moesten nog den eigen dag weder vertrekken. In de schitterend verlichte en versierde basiliek var. St. Pieter heeft Zondag de indrukwekkende plechtigheid plaats gehad van de heiligverklaring der gelukzaligen Sauli en Gerardus Majella. De gezanten bij den II. Stoel, de Romeinsche adel, de ridders van Malta en een ontzaglijke menigte woonde de plechtigheid bij. De stoel, die uen Paus vooraf ging, trad ongeveer halftien de Sl. Pieter binnen. De Paus was omringd door kardinalen en nam plaats op den troon in het koor. Nadat de H. Vader het verzoek had aangehoord om over te gaan tot de heiligverklaring der geluk zaligen Sauli e- Gerardus Majella, droeg Z. H. een plechtige H. Mis op. Hierna ging de Paus over tot de heiligverklaring der beide gelukzaligen. In Engeland is het allertreurigst met de werkloosheid gesteld. Op dit oogen blik moeten er te Londen 200,000 werk- loozen zijn. En deze toestand wordt dagelijks ernstiger. Alle dagbladen houden zich met deze netelige quaestie bezig. Nu de cijfers van in- en uitvoer nooit hooger zijn geweest dan thans, moest volgens die cijfers over het geheele land een groote welvaart heerschen. Naar de .God en de heiliga Maag' hebben mjj bij gestaan," antwoordde Jean, .opdat Ik dulden kon, wat mg overkwam". Vanaf dien tgd bleef hjj thai-. Zjja gezang weerklonk uit de werkplaats waar hjj hamer, boor eo mee hanteerde, door het woud, en de vogels zoogen met hem. Aan hetzoulsmokkeleo nam bjj geen deel meer; ernstig eo kort wees hjj elk aanzoek daartoe van de baad. De zaad korrel, door deo priester ia de geraogeois in zjjo hart gelegd, wae op goede aarde gevallen het schoot op eo droeg rjjkelgk vrachten. De goede moeder had tbuns weeralle kinderen om zich heeo. Wel was de familie arm als Ie voren, maar door de verdiensten van Jean waren zjj van de drukkendste zorgen ontheven. Jeao be moeide zich niet meer met do buitenwereld. Dee Zondags ging hjj met zyne moeder, broere eo zosters naar de eenzame woudkapel oaar bet beeld der Moeder van Smarteo. Stil en af gezonderd leefde bg. Zyne teruggetrokkenheid bracht bem, zonder dat hjj het wilde, eer eo aanzien. Win bjj een moeilijke vraag raad noodig bad, wondde zich lot deo Chouan. Sedert bjj io de woudkapel zjjnen vjjand vergeren eu daardoor getoond had, krachtig genoeg te zjjo, zichzelf te overwinnen, bield meu hem voor sterk genoeg het Ijjden van anderen te helpen mee dragen. Jean Cotterau, do Chouan, beheersebto de geheele streek door zjjn weldadige! Invloed. oplossing van het raadsel, hoe theorie en practjjk in deze zoo verschillend kunnen zjjn, wordt nog steeds vergeefs gezocht. Omtrent de plannen der Engelsche regeering aangaande de nieuwe vloot- organisalie wordt het volgende bericht: Het Middellandsche zee-eskader zal niet langer het centrum zijn der vloot. Het kust-eskader zal voortaan kanaal eskader gcheeten worden. In verschillende Engelsche havens zal dit eskader zijn hoofdkwartier hebben en beslaat uit 12 pantserschepen en lal van kruisers. Het vroegere kanaal-eskader wordt nu dit vanden Atlantischen oceaan, met Gibraltar lot steunpunt. Uit 8 panlserschepen en kruisers is het samengesteld. Twee eskaders van 6 gepantserde kruisers ieder, worden aan de voornoemde vlootafdeeling toegevoegd. Het Middellandscltezee-eskader wordt van 12 op 8 panlserschepen gebracht. Zijn basis blijft als vroeger Maltha. Het huwelijk van den Duitschen kroon prins is bepaald op 22 Maart, verjaardag van keizer Wilhelm I. Eerst zou het plaats hebben den Cen Mei, verjaardag van den bruidegom. Doch met het oog op een tocht in de Middellandsche zee, welke de keizer in de laatste helft van April of begin Mei wil ondernemen, zooals het vorig jaar, is de plechtigheid vervroegd. De jonggehuwden zullen des zomers het marmeren paleis in de omstreken van Potsdam bewonen; 's winters het kasteel van Potsdam. Later .vordt voor hen het slot Babelsbcrg hersteld, waar keizer Wilhelm I verblijf koos na de aanslagen van Hockel en NoLiling. Uil Petersburg wordt gemeld, dat het vonnis tegen de moordenaars van minister Plehwe Dinsdag is uitgesproken. Sasonow werd veroordeeld tot levenslangen. Sikorski tot 20 jaren dwangarbeid. Bij de behandeling van de zaak is het kalm toegegaan. Na de ernstige ongeregeldheden te Petersburg, scheen Maandag de rust teruggekeerd. Hoewel de gemoederen nog allesbehalve tot kalmte waren ge komen, onthield men zich van dreigende manifestaties, at werd hier en daar een enkele poging daartoe gedaan. Ten zeerste is de bevolking verontwaardigd over de ruwe wijze, waarop de politie en de gendarmes Zondag te wevk gingen tot herstel van de orde. Het is thans een feit, de Russische vloot in de haven van Port Arthur is door de Japanners reddeloos geschoten. Sinds de bezetting van den 203 M. hoogen heuvel hebben de belegeraars hun zwaar DERDE HOOFDSTUK. Se Opetand. Zoolang de verdrukking der Revolutie sich slechte togen gold ou goed richtte bloveo do Bretaguers kalm. Zjj duldden eo xwegon. Toen echter de vervolging sicb richtte tegeo deo godsdienst en zgno bedieoareo heette betMeo moet God meer gehoorzamen dao de menacboo. De opstand brak uit, Op zokcreo dag kwvra een troep soldaten io het stille dorpje St. Queo-des-Toits. Met woest gelier begaven ijj zich naar de pastorie. Do oude, eerwaarde zielzorger word er uitgehaald eo bevolen, den eed te doen. Toen hjj dit weigerde, wjjl hjj daarmede alle de io Frankrijk bedreven gruweldaden zou goedkeuren, werd bjj zonder vorm vao proces doodgeschoten. Voor waren de troepen weer afgetrokken. St, Qnen-dea-ToiU waa zonder priester. Het heiligdom stond zonder bedienaar. Weldra kwam er bericht uit de andere dorpen, dat men ook daar de niet beéedlgde priesters gedood ba-l. De stormklokken luidden. Toen den volgenden dag een door de regeering gezonden priester verscheen, boëedigd, docb zonder zending van deo rechtmaligen bisschop, stond» ds vronwen op en dreven den .indringer", zooals zg hem natraden, het dorp uit. /Wordt vervolgd),

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1904 | | pagina 1