Katholiek Nieuws= en Advertentieblad No. 38. Zaterdag 21 December 1907. Een en twintigste Jaargang. DE EEMBODE voor Amersfoort, Apeldoorn, Baarn, Barneveld, Blaricum, Bussum, Driebergen, Eenines, Harderwijk, Hilversum, Hoogland, Laren, Lensden, Naarden, Nijkerk, Soest, Stoutenburg, Veenendaal en Zeist. Verschijnt eiken ZATERDAG. l-ninco per pr>«t Afzonderlijke nummers Bureau: Langegracht 13, Amersfoort. Uitgave van de Vereeniging De Eembode. Prijs dar Adverlenliën Van I lol 6 regels1 0.30 V<u>r letteren regel meerf 0.05 Correspondciiliën en AdvertcntlCn moeten uiterlijk Vrijdag- nvond vuur -I uur aan hel bureau bezorgd zijn. Dit nummer bestaat uit twee bladen. EERSTE BLAD. KERSTMIS. het feest der armen. Wat een tafereel vol eiitdelooze te genstelling levert ons Bethlehem's stal liet machtigste en rijkste Koningskind wordt in ile diepste armoede geboren, en het is niettemin bestemd om Zijn volk met de grootste schatten te ver rijken. Daar ligt liet, dat koninklijk Wicht, eeuwen te voren voorspeld als de ge zegende Vredevorst, die komen moet om het rijk van Israël te herstellen en al de volkeren dezer aarde onder Zijn gelukkigen sehepter te vereenigen. Daar ligt het, behoeftig en onvermo gend, zonder woon, zonder wieg. zonder dekking, armer dan het armste men- schenkind. En toch jubelt liet engelen koor van omhoog over den rijkdom en den zaligen vrede, welken de pas geborene aan het armzalig mcnschdom komt brengen. Hij verschijnt in den nacht, als de nevelen van zonde en ongeloof het aardrijk bedekken doch het nachtelijk duister wordt hier de rijkste bron van het heerlijkste licht, wijl de Zon der gerechtigheid opgaat om het al met hemelschen lichtgloed te bestralen zoo baart de duisternis zelve het licht. Hij verschijnt, de lang verbeide, maar kan hij Zijn komst geen onderkomen vinden. Men wijst I lent meedoogenloos af, die komt om allen liet hemelseh Paradijs als een onvergankelijk lustoord te openen. Wat wonderbare tegenstel ling alweer tusschen de armoede en den rijkdom. En dan, aanschouwt dien arme Kleine, in liet barre jaargetij aan de koude ten prooi, terwijl slechts wat schamele doeken Zijn tcodere ledema ten dekken. Neen, het Kind van Maria uit het Koninklijk geslacht van David, gesproten, heeft geen aanspraak op den gebrnikelijken eeretitel der Oostcr- sclie koningskinderen, en verdient den naam van „in 't purper geborene" niet. In plaats van in een purpcrklectl ligt liet in armoedige windselen ge huld, en toch is juist dit Kind de Koning der koningen, de Heer des lieclals, die ons meer dan een purperkleed, hel kleed van Gods genade en liefde koinl brengen, dat heerlijke kleed, dat wij aan den hemelsellen bruiloftsdiscli niet kunnen missen. Is het dus weer de armoede niet, die den rijkdom hier aanbrengt V Evenzoo, als we 'tarinc Koningskind daar zien, liggend op het harde stroo in de kribbe, weten wij, hoe het slechts door eigen ontbering den rijken troost heelt verdiend, welken al de zijnen zelfs te midden van allerlei beproe vingen' en bij iedere» slrijd hier bene den nog zoo overvloedig kunnen smaken. Hoe zouden wij dan inet den grooten Paulus dien nieuwgeboren Koning niet loven en danken, „die, terwijl Hij rijk was, om oiizentwllle arm is geworden, opdat wij door Zijn armoede rijk zonden Waarlijk, de dag Zijner geboorte mag de feestdag der armen hceten. Want iu den stal van Bethlehem worden al de ongelukkige» gebaat, die rond dolende in het duister, armelijk en ellendig, van hel kleed van Gods genade beroofd, een redder be hoeven en eindelijk dien redder be groeien in hel Kind, dal daar rust in de kribbe. Daarom zijn het arme her ders, die als de eerstelingen en ver tegenwoordigers van gansch het nten- schelijk geslacht naar de kribbe ont boden om nl aanstonds in den rijkdom van het arme Kind Jesus te dcelen. Moge dan Zijne armoede ook onze rijkdom zijn. Verzuimen wij dus niet op dit armeufeest eveneens naar Beth lehem te snellen om iu onze over- grootc nooddruft bij den algocden Vrede vorst heil en uitkomst te zoekendocli gaan wij er heen. arm gelijk de herder-, d. i. arm van geest en onthecht aan de goederen dezer wereld. Het is im mers de eiscli, welken deze Hemel koning aan Zijn getrouwen heeft gesteld „Zalig zijn de armen van geest, want hun behoort het rijk der hemelen." Doch ook in den meer letterlijken zin moet liet Kerstfeest voor ons het feest der armen zijn. Christus, die kwam om allen op te heffen uit den slaaf van vernedering en ellende, heeft bizonder de armen liefgehad en tijdens Zijn sterfelijk leven op aarde door eigen voorbeeld de stoffelijke armoede gehei ligd. Hij werd in de grootste armoede geboren, Hij heeft in armoede geleefd, bezat nog geen steen om Zijn hoofd op ter ruste te leggen en stierf aan het kruis van alles beroofd, zelfs van Zijne weinige klcedcren. De armen waren Zijne vrienden, zij vormden Zijne wacht, welke hein voortdurend omgaf Hij predikte onder heit, en koos ziel; weer predikers uit hun midden. Hij prees juist hen volzalig, en beloofde huil het paradijs, die, trouwe navolgers huns Meesters, met blijdschap en heilig geduld de armoede zouden dragen. Wat kan den vlccschgeworden Zoon Gods dan aangenamer zijn. dan dat wij in de armen, Zijne vrienden, ook Hem zeiven vereeren: „Al wat gij den minste der mijnen gedaan hebt, dat hebt gij aan Mij gedaan." Maar vooral op het Kerstfeest, dat zoo bij uitne mendheid het feest der armen is, wijl het zoo geheel cenig den lof der ar moede verkondigt, voegt het, de armen niet te vergeten en ter liefde Gods door een rijkelijke aalmoes hunne feest vreugd te vergrooten. Hier mogen derhalve op dit liefdefeest de liefde ademende versregelen van den chris telijke» volksdichter ter opwekking dienen Op, uil uw nnnslocl, naar liet stroodak in dc verte, De arme Heiland roept in guren win ternacht Op. uil uw blij gezin, naar'I eenzaam huis der smarle, Ween mei die wccncn, trouw en zacht. Zoo en niet anders zult gij zelve» de reinste Kerstvreugde smaken, als gij eerst liet arme Kind van Bethlehem ter eer ook uwe liefde tot de armoede getoond hebten de liefde kent geen moeilijkheden of bezwaren. Schroomt gij wellicht, met de offergave in de iiaud in eigen persoon weldoende op te Ircdc». of vreest gij, met uwe gift uw doel niet te treffen, welnu, dit behoeft u geen zorgen Ie baren. De priester wil in uwe plaats zich vol gaarne mei dezen liefdedienst belasten, en de linker weet niet, wat de rechter hand geeft. Of wel, gij kunt u wenden tot de Viineiitius-vcreeiiiging, die. op het voetspoor van den grooten armen- vriend der zeventiende eeuw, in stof felijke», en te gelijk en meer nog iu geestelijken zin het welzijn beoogt der noodlijdende broniers. Elke gift, hetzij groot of klein, draagt hier bij om een liefdewerk te steunen, dat juist in onzen kommervollen tijd. en vooral in liet barre van dit jaargetij, nog dagelijks nieuwe uitbreiding vraagt. Moge hut Kerstfeest dan voor rijk en arm een waar vreugdefeest zijn, hetgeen zeker geschiedt, wanneer men daarvan slechts het feest der armen wil maken. Dat zij derhalve, die door Gods genadige goedheid met ruimere middelen zijn gezegend, niet nalaten otn aan liet aardsche onthecht, voor de armen aan de kribbe dankbaar hun aalmoes te offerenmaar dat ook van den anderen kant de armen, getroost door liet offer, dat zij om hunnentwil door den Godmcnsch in Zijn ongekende armoede te Bethlehem zien getracht, zich blijmoedig aan Gods heiligen Wil, onderwerpen, ook voor de toekomst bereid om met liefde en geduld de armoede te dragen. Dat allen dus vol geloof en vol liefde in aanbidding voor den armen Vredevorst geknield. Hem recht hartelijk danken voor de schatten van huil en genade, die hem zoo rij kelijk zijn toegevloeid van uit Bethle hem's stal, dan zal dit feest ook aan aller harten reine vreugde en wezen lijken zielevreii schenken. BUITENLAND. ITALIË. In de Consistoriezaal van het Vati- cann had Maandag met dc gebruike lijke plechtigheden het geheime con sistorie plaats, waarin vier nieuwe kardinalen werden gecreëerd, n.l. mgr. Gasparri, mgr. de Lnï. mgr. Luijoii en mgr Andrieu, waarbij Z. H. liet H. Col lege de vraag stelde„quid vobls videtur, wat dunkt u." Daar geen der kardinalen een bemerking maakte, las de H. Vader de plechtige mededecling van hun benoeming verder voor. Aan dc nieuwe kardinalen werden dc titel kerken toegewezen, terwijl nog aan dc iu het April-consistorie gecreëerde kar dinalen Kiiinldini en Aguirri y Oarclnl als titelkerken de San Pancrazio en dc San Giovanni a Porta Latina gegeven werden. Verder benoemde de Paus cvnige aartsbisschoppen en bisschop pen. Van deze plechtigheid maakte Z. H. gebruik om in een toespraak te wijzen op 'den strijd, die in deze dagen dc Kerk heeft te strijden. De Paus herinnerde er aan. hoe de vervolgingen, die zonder een oogcnbllk ophouden met het sterfelijk leven van den Verlosser gepaard gingen, ook het leven van Zijn Kerk blijven vergezellen. Zoo zien wij Haar heden openlijk of in 't geheim van alle kanten aange grepen en bestredenHaar wetten en rechten worden met voeten getreden, zelfs door degenen, die ze moesten beschermeneen goddclooze pers be strijdt Haar schaamteloos, zonder op houden, en gaat daarbij zelfs zoover, dat de openbare rust er door ver stoord wordt, zoonis men onlangs in Italië heeft gezien. Bij die aanvallen van buiten voegt zich nu nog een heilloozc propaganda in den schoot der Kerk zelf: het streven der modernisten, die het Pause lijk gezag minachten, en die de pretentie hebben er zich zelf voor in de plaats te stellen, een nieuw geloof en een nieuw bewustzijn uitroepend en bekrach tigend. Minder groot zou het gevaar zijn, wanneer zij openlijk zich bevon den in de rijen der verklaarde vijanden van de Kerkmaar zij wagen t juist integendeel zich Katholieken Ie noe men. tot de Sacramenten te naderen, de H. Mis 1c celebreeren. De Paus zeide daarop tot vervul ling van zijn apostolischcn plicht ten opzichte van de modernisten dc nood zakelijke maatregelen genomen te heb ben. waarbij hij vooral had getracht de jonge geestelijkheid van hei verderf te redden. Het episcopaat heeft die Pauselijke voorschriften met liefde aan vaard en. past ze met ijver toe. Maar de modernisten volharden in liuii op stand. zooals duidelijk de taal aan toont, die zij in hun pers aanslaan. Mocht God die afged waalden verlichten De majordomus van Z. I I. heeft aan den voorzitter van het Belgische Co mité voor de feestelijkheden bij gele genheid van 's Pausen jubilé den vol- „Daar de huidige sociale toestand niet tot vreugde stemt en niet geëigend is tot geloofshetoogingen in Rome, heeft de Paus liever, dat de Katholieken ten hunnent deze gelukkige gebcurtensi vieren, in gebed eu door mede te werken tot zedelijke en stoffelijke ver heffing hunner broeders. „Wanneer zij evenwel toch den Paus de bewijzen van hun eerbied en kin derlijke gehechtheid willen komen brengen, zal de H. Vader hen wel- FEUILLETON. Hel Keistfeest van tin Sens-cultlltn. II. f.M.lIJ 2) „De Sier" kwam in de vlakte uitdaar ivan de sehaduw minder dicht en bemerkten de vier soldaten den nog legen dc bleekroode schemering der lucht zich aflcckcnendcu man. die de lantaarn droegmen onderscheidde zijn schaduwbeeld, mei een lang kleed om- oold u gedekt u i. Hij begaf zien in een olijfakker, gescheiden duur lage muurtjes van los op elkaar gestapelde sleenen vervolgens maakte hij ven draai en sloeg een stveiinchligen weg op, en hij kwam ter stond weer iu de schaduw terecht. Nonodi en zijn manschappen, afgaande op hel licht van dc lantaarn, verhaastten luin schreden. Zij bevonden zich in dc straal van een verlaten dorphier en daar verhieven zfcli de sombere, regelmatige blokken der onbewoonde huizen geen .schijnsel gleed door de gesloten vensters naar builennicI hel minste gedruiseh ver stoorde de stille. IX- Armeniër duwde een toeslaande deur open, die achter hem dicht viel. De vier Franse-hen hieven slil slaanzij drukten hun gezichten vlak legen de reten van dc deur aan, zij kekende man was een groot, prachtig eu verlaten kerkgebouw ingegaanzijn lan- geworden mozaïeken, vreemde, rosachtige slraten uit; een vierdubbele rij ranke zuilen steunde lu-1 gcwcll, dat op sommige plaatsen open was. De Armeniër zette zijn laniaarn op den grond eu viel Ie midden van den ledigen tempel op hel aangezicht neder. Dien kerel daar vertrouw ik niet, sprak de sergeanthel komt me voor, dal hel oogen- wapcus gereed houden, en laat mij maar Vervolgens op zijn heurl de deur open duwende, betrad hij liet kerkgebouw, gevolgd door zijn kamcrndcii. De man verroerde zich niet hij hel vernemen van het gedruiseh; hij bleef "1 deemoedige houding neergeknield, mei liet hoofd tegen de vloersleenen. Nonodi trad op hein toe, en hem de liauil op den schouder leggende, zeide hij hem Zeg eens, goede vriend... ge moet hier niet gaan liggen slapendie plaats is ongezond. De Armeniër richllc hel hoofd opwaarts 'l was een grijsaard met willen baardhij nam Je soldalen, die hem omringden, mei een ver wonderd gelaat van liet hoold lol dc voelen op. Ik had, zeide hij in het Fransch. Stille heerschte er; Nonodi scheen eenigs- - Zoo iels is natuurlijk niet verboden, antwoordde hij, langs zijn knevel strijkende... hij rielrt zich weder overeind en zijn lantaarn opnemende, voegde hij luin loe Volgt mij. Alle vijl logen dwars door het kerkgebouw heende Armeniër liep voorop, gebeden prevelenddc soldaten volgden hem omzichtig. stappenbeneden bevond zich eene smalle, witmarmeren poortdeze poort verleende locgang lol een uitgestrekte spelonk, uil een reeks kleine afdcclingcn en smalle gangen saamgeslcld, door overblijfselen van altaren en stukkeu marmer versperdzwarte druip steen vormde hel gewelf. De Armeniër bekommerde zich weinig om uicnschclljk opzicht, onbevreesd voor die „goddeloo/cu". wier gids hij was. liet hij hel licht zijner lantaarn rondgaan en legde uil: „Hier bevond zich de Krihhc, waarin het Kind werd neergelegdhier lag de Maagd ncdcrgchogendaar lagen de os en de ezel vastgelegdginder knielden de Drie Wijzen nederFn de vier soldalen, mei onlbluote hoofden, aanvankelijk nieuwsgierig, vervol gens aangedaan, raaklen in gepeins over die dingen, welke ill huil hart dc vervlogen herinneringen van hun verre jeugd, de lieve legenden, welke hun moeders verleiden, deden herleven. Hun geest was vol verbazing, nu zij zich daar bevonden, op die uitverkoren plek. voor immer beroemd; in die grol, vermanrder Unu de Irotsehe paleizen, en welker roem daarin zijn oorsprong vindt, dat zij veilige uren den Armste van de kin deren der mensehen tol schuilplaats diende. De pelgrim gat een verklaring hoe sedert eeuwen de geloovigen zich iu dit onder- aardsche gewelf hadden verdrongen duizen den waskaarsen verlichtten hel, de koningen van geheel de wereld hadden hel met wonder werken gelooid vervolgen» was de oorlog uitgebroken; de Fransvhen hadden het land overweldigd, en de heilige plaatsen waren verlaten geworden. Hij. de veilige gcloovlge onder de kcttersche bevolking, door den inval geenszins verjaagd, hij kun liet niet van zich verkrijgen, dal in dezen nacht van Kerstmis de plek van de Geboorte zonder cenig hulde betoon bleef. Na dit gezegd tc hebben, knielde hij neder, en zonder zich verder om de aanwezigen Ie bekommeren, verdiepte hij Non dachten c 'l gebed i. Dec is. Tou Ie gaan, Zij waren leedvre aandoening aangegrepen, dal weerstand onmogelijk was... Die plek. waar sedert zeventien eeuwen de bedroefde menigten waren hccngcsncld, waar die heilige plaats hield hen in een vage, vertecderde, kalme overpeinzing terug. De svrgviiiu deed geen pogingen om dc tranen te verbergen, welke hem langzaam uil de «ogen rolden; zijn kameraden vingen bij tuvval zijn gefluister op bij hel aanschouwen van de Kribbe Arme Kleine I Het was wel een eenlgszins onbeholpen gebed, dal, in dezen vorm aan zijn hart ont snapte maar hel beantwoordde zoo zeer aan zijne innerlijke gevoelens, dal liet, even goed als de heerlijkste lofzangen, zijn vlucht naar den hemel heeft moeien nemen. En het was ven vreemde nacht voor die vier mannen, door zooveel lotgevalten gehard, doch wier onverschilligheid hier wegsmolt, gelijk sneeuw under een warme zomerzon. Hel was zonder iwljlcl niet het vuur der eerste ehristeueu.dat hen bezielde,nog minder hel verlichte geloof, waaruil de kravhligv overtuiging ontstaan neen, alleen hel verle den van ongekunstelde vroomheid die in elk Fransch hart sluimert, ontwaakte allengs zij dachten aan de godvruchtige feesten hunner jeugd; brokstukken van vergelen lofzangen kwamen hen weer in hei geheugen; zij zagen zich weder terug in de catechismus, in dc kerk van hun lauhourg en dc schooiie processies van vroegere dagen trokken langs hun, van lianen glinsterende oogen, en ook de kruisdragers, de banieren, de wit gesluierde meisjes terwijl de gardvn een haag vorm den. de suldaten in een kring voor hel altaar lagen ncdergcknlcld. terwijl de tamboers

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1907 | | pagina 1