Katholiek Nieuws= en Advertentieblad I No. 48. Zaterdag 27 Februari 1909. Twee en twintigste Jaargang. DE EEMBODE voor Amersfoort, Apeldoorn, Baarn, Barneveld, Blaricum, Bussum, Driebergen, Eemnes, Harderwijk, Hilversum, Hoogland, Laren, Leusden, Naarden, Nijkerk, Soest, Stoutenburg, Veenendaal en Zeist. Verschijnt eiken ZATERDAG. Franco per post 1 0.40 Bureau: Langegracht 13, Amersfoort. Van 1 tot 6 regels Voor iederen regel meer 1 0.30 1 0.05 Afzonderlijke nummers. f 0.05 Uitgave van de Vereeniging De Eembode. n uiterlijk Vrijdag- i)it nummer bestaat uit twee bladen. EERSTE BLAD. HEHRiCUS VAN Dt WETERING. genade J DF. r VAN I scur-N AARTSBISSCHOP VAN UTRECHT. Ilulsprcla.il van Paus Plus X. Assislenl-lllssclwp hij ilcn l'auselijken rrnon. Aan ui-: Geestelijkheid en nu Geloovigun van Ons Aartsbisdom Zaligheld in ilcn lieer! In Ons herderlijk schrijven bij ge legenheid van de vasten nu twee jaar geleden, hebben Wij L' gcwc/en op de heiligheid en verhevenheid van het christelijk huwelijk. Het huwelijk, duur G"d gewild en ingesteld onmiddellijk hij de schepping van het eerste inenschen- paar, en na den zondenval door de iiartslochten van den tnonscli verlaagd lol een staal van vernedering, is door Jcsub Cliristus, den Verlosser der wereld, verheven lol een H. Sacrament. Door die verbintenis aan te gaan worden de christelijke cchtgcnooten voor hel leven met onverbreekbaren band aan elknat verbonden en ontvangen zij eene bijzondere genade om hun levensstaat heilig te beleven en de verplichtingen aan dien staat verbonden getrouw en waardig Ie vervullen, Wij hebben er op gewezen, dat nok onder de katholieken, helaas, meerei) meer ongelukkige huwelijken voorko men. En Wij aarzelen niet er aan toe Ie voegen, dat de verkeering, de voor bereiding tot het huwelijk, veelal de aanleiding en oorzaak van die ongeluk kige huwelijken is. Wat immers. B. maakt een huwe lijk ongelukkig? Niet de tegenspoed en de wederwaardigheden des levens, Zeker, die kunnen zwaar drukken eu pijnlijk knellen. Maar indien de ge huwden godsdienstig zijn en elkaar met reine liefde beminnen, dan worden die lasten en kruisen des levens mei offervaardigheid en in onderwerping aan Gods H. wil gedragen, en in plaats van cchtgcnooten vati elkaar te ver vreemden, tbrengen deze hen niet zelden nog nader tot elkander, doordat zij elkaar meer leeren hoogschatten en daarom inniger liefhebben. Wat echter brengt verwijdering lussclicn cchtgc nooten? Dat is gebrek aan waie hoog achting voor elkander, aan hoogachting, die voortkomt uit reine liefde en steunt op ware deugd. Eii wie zal ontkennen, dat veelal in de verkeering reeds die hoogachting voor elkaar verloren wordt, omdat /ij elkaar van de ineesl ver achtelijke zijde leeren kennen, omdat zij elkaar leeren kennen, niet als deugd zaam eu godsdienstig, maar als licht zinnig en gemakkelijk te verleiden. Wij voelen Üns daarom gedrongen, B, G„ eens ernstig te waarschuwen tegen de schromelijke misbruiken in de vcrkccring, de voorbereiding tot hel huwelijk. Misbruiken, die zoo algemeen zijn, dal zij als heel gewoon gelden, zoo zelfs, dal overigens voorbeeldige katholieken er geen bezwaar in zien ze aan hunne kinderen le veroorloven. Hoe dienl, vragen Wij allereerst, de voorbereiding tot een christelijk huwe lijk le wezen? Wanneer personen be sluiten een huwelijk aan te gaan, dan moeten zij zich wel doordringen van hel groole gewicht van dal besluit. Dal hel geldt eene verbintenis hel leven, waarvan het geluk voor lijd en eeuwigheid voor hen en misschien voor talloos velen afhangt. Zij, die dal beseffen, zullen van zelf zich gedrongen voelen om veel en vurig te bidden, dal zij Gods H. Wil mogen kennen en zich bij de keuze van een persoon mogen lalen lelden door zuivere bedoelingen en hoogcre inzichten. Zij zullen begrijpen, da! bij de keuze van een persoon niet alleen lijdelijke be- langen in aanmerking moeten komen, maar dat veel meer de godsdienstige en zedelijke belangen den doorslag iten geven. Immers geld (alleen kan den duur geen geluk aanbrengen. Niemand, dit spreekt wel van zelf, B.G., zal een huwelijk, eene.verbintenis liet leven, aangaan met een per- die hij niet genoegzaam kent. Daarom is aan personen, die in liet huwelijk wenschen te treden, de om gang, de verkeering met elkaar geoor- '.nW, opdat 7ij daardoor elkaar genoeg- aani leeren kennen, zoowel wal karakter -li humeur als wat godsdienstigheid n zeden betreft. Die verkeering even ed is slechts geoorloofd met het oog pp een huwelijk en derhalve alleen aan personen, die. na niet te langen tijd, met eikaar kunnen en willen huwen. Die meer intieme omgang van jeugdige personen van verschillend geslacht, die elkaar beminnen, brengt zonder twijfel gevaren mede. Vandaar, dat het gewetensplicht is. die gevaren zooveel mogelijk le verwijderen door niet tc druk en vooral niet op eenzame en afgelegen plaatsen met elkaar te verkeeren. maar steeds onder toezicht te blijven. Ook dienen die personen in den tijd der verkeering meer dan anders lol de H. Sacramenten te naderen, omdat zij in dien tijd meer bijzonder Gods genade noodig hebben, om rein en zuiver te blijven leven. Dat zijn in 't kort de wenken, de voorschriften, die alle karholiekc god geleerden voor eene geoorloofde 'ver keering geven en Wij vragen u. B. G.. in goinocdc. of ge niet gulweg moet bekennen, dal het opvolgen dezer voor schriften beslist noodig is. zullen in den lijd der verkeering de zonden worden vermeden. Wanneer immers jeugdige personen van verschillend geslacht, die elkaar genegen zijn, veel met elkaar omgaan en niet onder toe zicht blijven, dan zal wel niemand Ons weerspreken, indien Wij beweren, dat die personen haast zekei te gemeenzaam worden en zonden niet zullen uitblijven. Mogen, zoo vragen we, de ouders hunne kinderen aan die gevaren bloot stellen? Bestaal in dien tijd, die zoo vol gevaren is, de verplichting van waakzaamheid over- de kinderen niet meer? Kunnen de ouders dan in ge weten verantwoorden, dal zij aan hunne kinderen zooveel vrijheid laten? En toch wat al schromelijke misbruiken worden ook door katholieke ouders in den tijd der verkeering geduld en, lalen Wij het zeggen, vergoelijk!, zoo dat zij ze mul als misbruiken, maar als iets wat heel gewoon is beschou wen. Waarom zouden zij niet mogen toelaten, wat ook anderen doen! Hoe dikwijls staan katholieke ouders niet toe. dat hunne kinderen eene verkeering beginnen, terwijl er nog geen denken aan huwen isVraagt men of er binnen betrekkelijk korten tijd uitzicht op een huwelijk beslaat, dan zullen zij gewoon weg len antwoord geven: dat is van later zorg en zal de tijd moeten leeren. v.Mitliinpig kail zeker aan geen huwelijk worden gedacht. Zoo lalen zij niet zelden toe, dat de kinderen soms jaren verkeeren, terwijl in dien lijd de meest mogelijke vrijheid woidt gelaten om alleen te zijn en alleen uit te gaan. En uit dit alles maken de ouders zich niet het minste gewetensbezwaar, als bestonden er geen vreemde zonden meer en als waren ze alleen verant woordelijk voor liet kwaad, dat ze zien gebeuren. Het kan ons dan ook niet verwon deren, dat er zooveel ongelukkige huwelijken worden gevonden, wanneer we zien hoe veelal de voorbereiding is geweest. Want hoe kunnen zij het huwelijk elkaar hoogachten en waardcercn, die in den lijd der voor bereiding reeds alle achting voor elkaar verloren hebben? En hoe kunnen zij voor elkaar een steun en opwekking wezen tot een braaf, godsdienstig, christelijk leven, die tot dan toe voor elkaar niets anders geweest zijn dan een steen des aanstoots en een aanlei ding tot zonde? Daarom vermanen Wij de ouders, die zoo goed weten, hoe groot liet gevaar van zonde in de ver keering is, dat zij toch zorgenvoor het geluk iiunner kindcien door meer dan ooit waakzaam te zijn en hunne kinderen zooveel mogelijkondertoezicht te houden. Bidt, ouders, bidt veel voor het geluk uwer kinderen, maar vooral in dien zoo gevaarlijken lijd, Spoort ook uwe kinderen aan om meer dan anders te bidden en geregeld tot de li. II. Sacramenten te naderen. En ook u. jongelingen en jongedneh- iers, vermanen Wij, waakt voor uwe reinheid, den grootsten schal, dien gij bezit. Vermijdt de gelegenheden, die zoo licht aanleiding lot zonde geven. Volgt niet liet slechte voorbeeld vail anderen na. Alleen "door behoedzaam te zijn in den omgang met elkaar kunt ge u beveiligen tegen de gevaren. Bewaart een heiligen eerbied voor elkaar. Op een huwelijk, dat door eene reine verkeering is voorbereid, zal Gods overvloedige zegen rusten. Zoo zult ge toonen elkaar waarlijk liel te hebben door eikaars geluk te bevorderen. Ten slotte, B. G. verzoeken Wij u met allen aandrang veel te bidden voor de II. Kerk en onzen roemrijk regee renden Paus Z. H. Pius X. dat God hem sterke met Zijn kracht bij hel dragen van den zwaren last Hem op gelegd. Bid veel ook voor H. M. onze beminde Koningin, dat God Haar bij zonder zegeue. Bidt voor ons Vorsten huis en voor al uwe overlieden, zoo geestelijke als wereldlijke. Krachtens Apostolische volmaclitvcr- leenen Wij bij deze aan de geloovigen van Ons Aartsbisdom onder ae gewone, voorwaarden ruimere dispensation, dan die. welke tot nu toe gegeven werden. Deze dispensatiën zullen U zoo aan stonds worden voorgelezen. Wij vermanen U echter, B. G., met den meesten aandrang, om door aal moezen en andere goede werken aan te vullen, wat door het gebruik maken van deze dispensatie aan uwe boete doening ontbreekt. En hoewel het nie mand uwer aan. gelegenheid ontbreken zal om goed te kunnen doen en aal moezen te kunnen geven, wenschen Wij tocli één liefdewerk in het bijzonder in uwe milddadigheid aan le bevelen, ii.l. onze Hollandsche Missie in Oost en West-lndië, waar onze religieuzen met zooveel opoffering en toewijding arbeiden aan de bekeering van de bevolking onzer eigen kolonies en waar zoo ongekend veel meer zou kunnen gedaan worden, indien de geldmiddelen hel toelieten. Mocht iemand nu of later voor dat liefdewerk eene bijdrage hebben, dan kan hij zijn aalmoes storten in de bus van de Broederschap van den li. Geest, die in bijna alle parochie kerken aanwezig is of wel hij kan zich als lid van die Broederschap lalen opnemen, daar al de bijdragen dezer Broederschap uitsluitend ten goede komen aan onze eigen Hollandsche missies. Waar dikwijls zoo ruim ge geven wordt voor de missies, vergeet daar, viagen Wij U, onze Hollandsche missies niet. die zooveel hulp noodig hebben. En zal dit Ons herderlijk schrijven in alle M Ons Aartsbisdom behoorende kerken op Zondag Quinquagesima op de gebruikelijke wijze worden voorgelezen. Gegeven te Utrecht, den 8sten Fe bruari 1909. t H. VAN DE WETERING, Aartsbisschop van Utrecht. Op last van Z. D. Hoogwaardigheid, J. A. J. TER HBERDT, De volgende dispensatiën zijn krach- lens Apostolische volmacht ui de orr- houding van sommige spijzen aan de geloovigen van alle diocesen verleend Aan alle geloovigen, die door wet op de onthouding gebonden zijn, dal is, die den ouderdom van ven jaren bereikt hebben, worden de -Igende verzachtingen, gedurende de aanstaande Vcertigdaugsche Vasten. op de daarbij gevoegde voorwaarden toegestaan. lo. Het zal geoorloofd zijn, vleesch te eten, op de Zondugcn, Maandagen, Dinsdagen, Donderdagen en Zaterda gen uitgenomen Qiiaierlempcr-Zaterdag en Donderdag en Zaterdag van de Goede Week. 2o. Op de Zondagen zal het toe gelaten zijn meermalen vleesch te ge bruiken: maai op de andere dagen i> de dispensatie tot eenmaal beperkt. 3o. Het wordt toegelaten, gesmolten vet in de plaats van boter te gebruiken, van den eersten Zondag van de Vasten lol Dinsdag in de Goede Week, weder zijds ingesloten, uitgenomen de Vrijda gen, Quatertemper-Woensdag en Quo te r- temt wr-Za terdag. 4o. Nooit zal men vleesch of visch bij denzelfden maaltijd mogen gebrui ken: doch visch en gesmolten vet ui de plaats van boter worden toegelaten. 5o. Ook wordt toegelaten het ge bruik van zuivel en eieren uitgenomen Vrijdag van de^Goedc Week. 6o. Degenen, welke van deze dis pensatie gebruik maken, zullen op den dag. waarop zij vleesch eten, zeven maal het Ome Vader en het Wees gegroc, metde twaalf Artikelen des geloofs bidden, of mei l'.iselien 10 cents offeren; en oji den dag waarop zij zuivel of eieren of vel, ofwel zuivel en eieren en vet gebruiken, zullen zij vijfmaal het Ome Vader en het Wtvs gegroet bidden of met Paschen cents offeren, zoodat men iuj hel gchruik van vleesch en zuivel enz. op dcnzelfdcn dag, twaalf malen liet Onn Vader en IVces gegroet met de twaalf Artikelen des üeloofs moet bidden of 13 cents offeren. Bij nalating der voorgeschreven ge beden, ook maar eens, is men hel ge ringe offer van geld geheel verschul digd. De offers zuilen gestort worden in een daartoe hesiemdo bus door de Eerwaarde Hoeren Pastoors aan le wij zen. R. Bovendien vcrlccncn wij krach- lens Apostolische faculteit tol aan de Vosten van het volgend jaar dispensatie. lo. in de onlhoudlngswet op alle Zaterdagen des jaars, uitgenomen Za terdag in de Goede Week.de Quatertem per-Zaterdagen en de Vigilie-dagen, die geboden Vastendagen zijn. 2o. zoowel in de vasten- als in de onlhoudlngswet op den 25sten April, feestdag van den H. Marcus en up de drie Kruisdagen. II. Voorts verleenen wij, door den H. Stoel daartoe gemachtigd, de volgen de dispensaties, geldig tol dc Vasten van het volgend jaar. lo. Dc Militairen, hunne vrouwen, kinderen en dienstboden, die bij hen in den kost zijn. mogen binnen ons Aartsbisdom liet geheele jaar door vleesch gebruiken, alle dagen, uitge nomen de Vrijdagen van iedere Week. Aschwocnsdtig en de drie laatste dogen van de Goede Week. (Onder de bena ming van Militairen worden ook be grepen de Marechaussees en de be ambten der (Douane, die in actieven dienst zijn.) Dezelfde dispensatie verleenen Wij aan de stokers en machinisten der sloombooten en aan liet spoor- en tram personeel, namelijk aan de stokers, machinisten, wagenvoerders, conduc- 'asten dienst, als mede aan die huisgezinnen, waarvan dc vader of een ander kostwinnend lid doorgaans zeer ongezonden arbeid in hoogverhitte lokalen verricht, zooals b. v. de stokers en arbeiders bij ring- gas- aardewerk- porselein- steen- en glas- ovens, de glasblazers en glasslij pers, de zoogenaamde laienciers; de arbei ders, die onder een zeerhoogen warmte graad werken in de papier-, suiker- en zinkwitfabrieken en in de ijzergieterij en voorts de veenarbeiders en de grond werkers. die bovenmate zwaren arbeid verrichten. 2o. Aan alle Militairen en alle per sonen van beider geslacht, die op eenige wijze, hoe ook genaamd, lot de legers van het Koninkrijk behooren inge val eij zich bedienen van dc spijzen, welke hun volgens de militaire regle menten warden verstrekt wordt vergund, gebruik te maken van vleesch op alle dagen des jams, uitgenomen alleen den Goeden Vrijdag. 3o. Aan de zeevarenden, voor zoo verre zij kunnen geacht wuulcn onder Ons herderlijk bestuur te beiiooren wordt dezeltde dispensatie verleend, die wij onder 2u. aan de Militairen verleend hebben, doch sleehls wanneer zij zich bedienen van den scheepskost en dan alleen gedurende de zeereis. Wij herinneren evenwel, dat, niet tegenstaande de boven verleende Dis pensatiën. het gebod van op dc vas tendagen maar eenmaal daags zijn nooddruft le nemen teil strengste blijft verbinden. BUITENLAND. De France militaire bericht, dat volgens de pas verschenen ollicicelc eijlers, de krijgsraden in het jaar 1907 10.899 aanklachten hebben behandeld, waarvan 3689 gevallen weigeringen ym onder de wapenen le komen en gevallen van desertie betroffen. Het blad is van ineening, dat dit cijfer, in zonderheid na de invoering van den tweejarigen diensttijd, een treurig be wijs levert voor het gemis van militai ren geest bij de Fransche jeugd. Hoe de hoeren van de Bloc-politiek vrienden weten te maken. lil het jaar 1886 waren er in Frankrijk 330,000 ambtenaren, in 1896 100,000, tegenwoordig zijn er niet minder dan 900,000 dezer door de natie betaald wordende lieeren. Om deze lieeren aan een menschwaardig bestaan tc helpen zouden er ongeveer 100 mlllioen tics. noodig zijn. Telt men bl) dit reuzen- kapitaal nog de tractementen, welke de gemeentebesturen hebben uit te betalen, dan moeten de arme belasting betalers jaarlijks voor bun kostgangers opbrengen de som van 5300.000,000 tres. De aartsbisschop van Parijs zegt in zijn Vastenbrief, dal hij drie verlangens heeft in zijn bisschoppelijk levenpries ters. kerken, scholen. Overal is er behoefte aan priesters. Ue parochies hebben er behoefte aan „Voor een bevolking van bijna vier inillioen heelt hel bisdom Parijs maar 200 parochies met bijna 800 priesters, wat gemiddeld één geestelijke is voor 4 lot 5000 zielen. Bij die parochies zijn er bijna 40. die meer dan 30,000 inwoners hebben: 16 hebben er van 50 tot 100,000; en in deze slerk-be- volktc parochies is het getal priesters zoo klein, dal ieder hunner zou moeien voorzien in de behoeften van 8 tot 10.000 zielen". De Duifsche rijkskanselier, von Rii- low, wenscht, naar aan de „Liberie" werd geseind, op persoonlijke aan- wijzigingeu van den keizer al liet moge-

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1909 | | pagina 1