Katholiek Nieuws* en Advertentieblad
No. 46.
Zaterdag 12 Februari 1910.
Drie en twintigste Jaargang.
DE EEMBODE
voor Amersfoort, Apeldoorn, Baarn, Barneveld, Blaricum, Bussum, Driebergen, Eemnes, Harderwijk, Hilversum, Hoogland, Laren,
Leusden, Naarden, Nijkerk, Soest, Stoutenburg, Veenendaal en Zeist.
Verschijnt eiken ZATERDAG.
Franco per pust
Afzonderlijk)
f 0.40
l 0.05
Bureau: Langegracht 13, Amersfoort.
Uitgave van de Vereuniglng De Eembode.
Prijs der Adverlenliën
Van 1 tot 6 regelsf 0.30
Voor iederen regel meerf 0.05
•rijdag-
Dit nummer bestaat uit
twee bladen.
EERSTE BLAD.
HENRICtlS Vtll GE WETERIH6.
AARTSBISSCHOP VAN UTRECHT.
Iluisprehiiil van Z. Paus fins X.
Assislent-Bisschnp bij den PauscttjkfU Troon
Aan du Okestki.ijkiimh» i:n i»k
(jei.oiiviohn van Ons Aartsbisdom
Zaligheid in den lieer!
Het H. Sacrament des Altaars is liet
heiligste eu verhevenste der door
Christus ingestelde Sacramenten. Ter
wijl de overige Sacramenten genade
mededeelen alleen wanneer zij worden
ontvangen, is in het H. Sacrament des
Altaars de Oever en Bron van alle
genaden altijd tegenwoordig, de üod-
niensch. Jesus Christus, die alle gena
den voor ons verdiend heeft. God is
daar tegenwoordig, omdat Hij zijn en
blijven wil met de kinderen der men
sehen. Zonder ophouden draagt Hij zich
in dat liefdegeheim op als een /oen
offer voor de zonden der wereld. Hij
geeft zich in dat aanbiddelijk Sacra
ment als voedsel aan onze zieleiv.
Door alle eeuwen heen was dan ook
het H. Sacrament des Altaars hel mid
delpunt van geheel den Katholieken
ceredienst en van het Katholieke leven.
Voor het gelnoi in dit aanbiddelijk
Sacrament hebben de Heiligen hun
leven en bloed gegeven. Aan de ver
heerlijking van dit 11. Sacrament heb
ben de grootste kunstenaars steeds hun
beste scheppingen gewijd. De oude
kathedralen en kerken, die nog steeds
als meesterwerken van bouwkunst de
bewondering der wereld wekken, ge
tuigen, hoe door alle eeuwen hel geloof
levendig was in de tegenwoordigheid
van Jesus Christus in het Allcrh. Sa
crament. en hoe de liefde voor den
Verlosser in dat aanbiddelijk liefdege-
heint tot de grootste offervaardigheid
prikkelde. Waarom toch zijn die grooi-
selte scheppingen van geniale bouw
kunst verrezen? Waarom werden aan
die trotsche bouwwerken en aan de
versiering ervan zooveel schatten be
steed? Omdat B. O., men diep door
drongen was van het geloof in de
waarachtige tegenwoordigheid van Jesus
Christus in het Allcrh. Sacrament des
Altaars. Omdat men overtuigd was.
dat die kerken zouden zijn woningen
van God, die er zou verblijven in liet
geheim Zijner liefde. Ja. de steeiuni
onzer oude kerken getuigen van liet
geloof onzer voorvaderen in de tegen
woordigheid van Christus in liet H.
Altaarsacrament.
Christus nu is er tegenwoordig om
dat Hij verblijven wil te midden der
zijnen en ontvangen wil de hulde hun
ner aanbidding. I lij draagt zich in dat
II, Sacrament aan detj Hemelsclien
Vader op als hel zoenoffer voor de
zonden der wereld. Maar bóven en
vóór alles is liet Zijn verlangen zich
in dat aanbiddelijk Sacr,.,tient anti »tts
Ie geven als spijze onzer zielen.
Dat verlangen Zijner grenzenloozc
liefde en barmhartigheid spreekt zich
duidelijk uit in de gedaante, waaron
der Hij in dat H. Sacrament tegen
woordig is, n.I. de gedaante van brood,
het gewone, het dagelijkselie voedsel
van den menscli. Dat verlangen ook
heeft Hij /.elf duidelijk uitgesproken,
toen Hij bij de instelling van dit H.
Sacrament aan het laatste avondmaal
tot zijn Apostelen zeide: NEEMT at
EET, dit is mijn lichaam. Zich geven
aan den inensch, hem voeden met Zijn
vleesclt en bloed, hem instorten Zijn
leven, znndat hij met den Apostel naar
waarheid mag getuigenniet ik leef.
Christus leeft in mij, dat was
het hoogste en voornaamste doel, wat
de Verlosser met de instelling van dit
II. Sacrament beoogde. En reeds toen
Hij de joden voorbereidde op dit on-
loorgrmidelijk geheim zijner liefde,
sprak Mij huil van de het leven onder
houdende kracht, die door het nuttigen
van dit Saciainciit zou worden ont
vangen. zeggende: Ik hen hel levend
brood, dal tin den hemel hen nederge
daald. Ziio iemand van dit braad eet,
die :al leven in eeuwigheid en hel brood,
dal ik zat geven is mijn vleesch voor
hel leven der wereld. De Joden strldcn
ouder elkander, zeggendehoe kan deze
ons zijn vleesch Ie eten geven
Daarom sprak Jesus lot lieu: voor
waar, voorwaar Ik zeg u: tenzij gij
hel vleesch van den Zoon des meiischen
cel en zijn Moed drinkt, zuil gij licl
leven in u niet hebben. Die mijn vleesch
eel en mijn Moed drinkt, heeft liet
eeuwige leven, en Ik zol hem leiijongsten
dage opwekken, want mijn vleesch is
waarlijk spijs en mijn Moed is waarlijk
drunk. Die mijn vleesch cel en mijn
bloed drinkt, blijft in mij en Ik in hem.
Bij de eerste Christenen was het
beset, dal de Verlosser met de instel
ling van dit H. Sacrament vooral be
doeld had zich te geven als spijze aan
den mensch, zoo diep gevestigd, dat
zij. zooals wij in de Handelingen der
Apostelen lezen, dagelijks naderden
tot de Tafel des Heeren. om zich te
voeden met Zijn vleesch en bloed.
Toen na verloop van lijd de eerste
ijver verflauwde, verflauwde ook de
drang oin dagelijks te eommunicee-
ren. En. misschien ook om die lauw
heid eenigszius te vergoelijken, begon
men vooral te wijzen op de onbegrij
pelijke waardigheid van Jesus' aan
biddelijk vleesch en bloed. Men dacht
hoofdzakelijk aan de grootheid, ver
hevenheid en heiligheid der gave en
vergat voldoende rekening te houden
met de liefde en barmhartigheid van
den Gever. Men ging twisten over de
volmaaktheid en heiligheid.dievereisetn
werd om te mogen naderen tot de
Talel des Heeren. Hetgeen tengevolge
had. dat maar weinige geloovigen dik
wijls en alleen zeer enkelen dagelijks
durfden naderen. En terwijl Jesus ver
langt zich uit liefde te geven aan den
mensch. huiverde de mensch te nade
ren, voorgevend, dat hij al te onwaar
dig was.
Zonder twijfel. B. O., wij mogen met
vergeten de ernstige waarschuwing van
den Aposteldot dan de menscli zich
zeiven heproevc en aldus van dit brood
ede en van den kelk drinkeJ Wanl
wie onwaardig/ijk eet en drinkt, eet en
drinkI zicli zeiven hel oordeel, niel on
derscheidende het lichaam des Heeren.
Een verschrikkeiijke heiligschennis is
de onwaardige Communie. De vraag
evenwel is, wat er verolscht wordt om
waardig te communieeereti. In den
vollen zin des woords waardig is geen
sterveling. Wie toch zou durven be
weren. (int hij waardig is Jesus Chris
tus te ontvangen Geen twijfel of wij
moeten er naar streven heiliger en
volniaaktet te leven naarmate wij meer
lol de Tafel des Heeren naderen. Maar
de kracht oin ons leven te heiligen
moeten wij juist ontvangen in de H.
Communie. Heeft de Verlosser niet ge
zegd niel de gezonden, maar de zie
len hebben den geneesheer noodlg
Dwaas zou het daarom van ons zijn.
weg te blijven van de Tafel des Heeren
omdat we zwak zijn. want juist d/iar
ontvangen we het brood der sterkte.
Niet omdol we heilig zijn. maar opdat
we heilig worden verlangt de Verlos
ser zien aan ons mee te dcelen. Wan
neer de 11, Communie wordt uitgereikt,
wordt vooral het confiteor, de schuld
belijdenis gebeden om er aan te her
inneren, dat zij, die naderen wel dege
lijk schuldig zijn voor God. En als de
priester daarna het Allerheiligste toont
aan de geloovigen. zegt hij nietzie
daar het brood der Engelen, maar
ziedaar liet kam Gods. dat wegneemt
de zonden der wereld, en wekt vervol
gens de geloovigen op, om limine on
waardigheid bekennend, in diepen oot
moed het woord te herhalen van den
hoofdman van het evangelie Heer, ik
hen niet waardig, dat Gij onder mijn
dak komt, om dan met onbegrensd ver
trouwen erop te laten volgenmaar
spreek slechts één woord, en mijne ziel
zal gezond worden. Dat is de stemming,
B. G., en deze zijn de gevoelens, waarin
Jesus wenscht, dat wij tot Hem naderen.
Vier jaar geleden heeft Z. H. de
Rans voor goed gebroken niet de over
dreven eischen, die door sommigen
werden gesteld voor hel veelvuldig
naderen tot de Tafel des Heeren.
De veelvuldige en dagelijkselie Com
munie, zegt Z. H., als door Christus
onzen Heer en door de Katholieke Kerk
vurig gewenscht, zij aan alle geloovi-
ge Christenen van eiken stand en rang
vergundzoodat niemand, die in staat
van genade is, en in vrome stemming
tot de H. Tafel nadert, daarvan ver
wijderd mag gehouden worden.
De goede stemming, zoo verklaart
de II. Vader verder, bestaathicrin.dat
hij. die tot de H. Tafel nadert, zich
hierbij niel door het gebruik, ijdelheid
of andere menschelijke berekeningen
laat lelden, maar dal hij aan Gods
welbehagen wil voldoen, nauwer met
Hem in liefde wil vcreenigd worden,
en met dit goddelijk geneesmiddel te
gemoet wil komen aan eigen zwakhe
den en fouten.
De veelvuldige en ook de dagelijk
selie H. Communie moet dus niet een
voorrecht zijn voor enkele uitverkoren
zielen, maar voor alle vrome Christenen,
die het ernstig meenet) met de zalig
heid hunner zielen.
Het verheugt Ons te kunnen getui
gen, dat sinds die verklaring door Z.
II. den Paus gegeven, het getal van hen,
die zeei dikwijls en dagelijks communi-
ceeren, in Ons Aartsbisdom sterk is toe
genomen. zoodat er bijna geen parochie
is. waar niet meerderen dagelijks tol
de H. Tafel naderen. Mogen steeds
meerderen dit voorbeeld volgen. Geen
machtiger middel (och om ons te be
veiligen tegen onze vijanden, te ster
keu in den strijd en te bevestigen in
den dienst van Jesus Christus, dan de
nauwe en innige vereeniging inet Hem
door de H. Communie.
Die Mijn vleesch eel en Mijn Moed
drinkt, blijft in Mij en Ik in hem.
Ten slotte, B. G. verzoeken wij u
met allen aandrang veel te bidden voor
de li. Kerk en onzen H. Vader Paus
Pius X, opdat God hem sterke
Zijn kracht bij het dragen van den
zwaren last hem opgelegd. Bidt ook
veel voor H. M. onze beminde Koningin,
voor ons Vorstenhuis en voor uwe oyei
heden, zoo geestelijke als wereldlijke
Krachtens Apostolische volmacht
vericcnen Wij bij deze aan de geloo
vigen van Ons Aartsbisdom dezelfde
dispensatie's in de vasten- en otit-
houdiugswet als verleden jaar ondei
de gewone voorwaarden, wij verma
nen ii evenwel om door aalmoezen en
door andere goede weri.en aan te
len, wat door liet gebruik m ken
deze dispensatie's aan uwe boetedoen
ing ontbreekt.
En zal dit Ons herderlijk schrijven
in alle tot Ons Aartsbisdom behoorende
kerken alsmede in de kapellen, waar
over een Rector is aangesteld, op Zon
dag Quinquagesima op de gebruike
lijke vvij/e van den predikstoel wor
den voorgelezen.
Gegeven Ie Utrecht den 28e» Januari
1910.
t H. VAN DE WETERING.
Aartsbisschop van Utrecht.
van Z. D. Hoogwaardigheid.
J. A. J. TER HKP.RDT.
Secretaris.
De volgende dispensatiën zijn krach
tens Apostolische volmacht in de ont
houding van sommige spijzen aan de
geloovigen van het aartsbisdom Utrecht
verleend
I.
.4. Aan alle geloovigen, die door
de wet op de onthouding gebonden
zijn, dat is. die den ouderdom van
zeven jaren bereikt hebben, worden de
volgende verzachtingen, gedurende de
aanslaande Veertigdaagsehc Vasten.
op de daarbij gevoegde voorwaarden
toegestaan.
lo. Het zal geoorloofd zijn, vleesch
te eten, op de Zondagen, Maandagen,
Dinsdagen, Donderdagen en Zaterda
gen uitgenomen Quatertemper-Zaterdag
en Donderdag en Zaterdag van de
Goeile Week.
2o. Op de Zondagen zal het toe
gelaten zijn meermalen vleesch te ge
bruiken: maar op de andere dagen is
de dispensatie tot eenmaal beperkt.
Ju. Het wordt toegelaten, gesmolten
I in de plaats van boter te gebruiken,
van den eersten Zondag van de Vasten
Dinsdag in de Goede Weck, weder
zijds ingesloten, uitgenomen de Vrijda
gen. Quatertemper-Woensdag en Qua
tertemper-Zaterdag.
4o. Nooit zal men vleesch of viseli
bij denzelfden maaltijd mogen gebrui
ken; doch visch en gesmolten vet in
plaats van boter worden toegelaten.
5o. Ook wordt toegelaten het i
brutk van zuivel en eieren, uitgenomen
Vrijdag van de Goede Week.
6o. Degenen, welke van deze dis
pensatie gebruik maken, zullen op den
dag, waarop zij vleesclt eten, zevr
maal het Onze Vader eu tiet IV
gegroet met de twaalf Artikelen des
gclnofs bidden, of met Paschen 10
cents offerenen op den dag waarop
zij zuivel of eieren of vel, ofwel zuivel
n eieren en vet gebruiken, zullen zij
'ijfmaal het Onze Vader en liet Wees
gegroet bidden of met Paschen 5 cents
offeren, zoodat men bij het gebruik van
vleesch en zuivel enz. op denzelfden
dag, twaalf malen het Onze Vaderen
Wees Gegroet met de twaalf Artikelen
des Geloofs moet bidden of 15 cents
offeren.
Bij nalating der voorgeschreven ge
beden, ook maar eens, is men het ge
ringe offer van geld geheel verschul
digd. De offers zullen gestort worden
in een daartoe bestemde bus door de
Eerwaarde Heeren Pastoors aan te wij-
Bovendien verleenen wij krach
tens Apostolische faculteit tol aan de
Vasten van hel volgend jaar dispensatie.
lo. in de onthoiidingswct op alle
Zaterdagen des jaars. uitgenomen Za
terdag in de Goede Week,deQ'iatcrtem-
pcr-Zalcrdagen en de Vigilie-dagen, die
geboden Vastendagen zijn.
2o. zoowel in de vasten- als in de
onthoiidingswct op den 25sten April,
feestdag van den H. Marcus en op de
drie Kruisdagen.
II.
Voorts verleenen wij, door den H.
Stoel daartoe gemachtigd, de volgen
de dispensaties, geldig tot aan de Vasten
van het volgend jaar.
lo. De Militairen, hunne vrouwen,
kinderen en dienstboden, die bij hen
in den kost zijn, mogen binnen ons
Aartsbisdom het gelteele jaar door
vleesch gebruiken, alle dagen, uitge
nomen de Vrijdagen van iedere Weck,
Asehwoensdag en de drie laatste dagen
van de Goede Week. (Onder de bena
ming van Militairen worden ook be
grepen de Marechaussees en de be
ambten dar Douane, die in actieven
dienst zijn.)
Dezelfde dispensatie verleenen Wij
aan de stokers en machinisten der
sloombooten en aan het spoor- en tram
personeel, namelijk aan de stokers,
machinisten, wagenvoerders, conduc
teurs en remmers in vasten dienst, als
mede aan die huisgezinnen, waarvan
de vader of een ander kostwinnend lid
doorgaans zeer ongezonden arbeid in
hoogverhitte lokalen verricht, zooals b.
v. de stokers en arbeiders bij ring-, gas-,
aardewerk-, porselein-, steen- en glas
ovens, de glasblazers en glasslijpers,
de zoogenaamde taienciers; de arbei
ders, die onder een zeer hoogen warmte
graad werken in de papier-, suiker- en
zinkwitfabrieken en in de ijzergieterij
en voorts de veenarbeidersendegrond-
werkers, die bovenmate zwaren arbeid
verrichten.
2o. Aan alle Militairen en alle per
sonen van beider geslacht, die op eenige
wijze, hoe ook genaamd, tot de legers
van het Koninkrijk belmoren inge
val zij zich bedienen van de spijzen,
welke hun volgens de militaire regle
menten worden verstrekt wordt
vergund, gebruik te maken van vleesch
op alle dagen des jaars. uitgenomen
alleen den Goeden Vrijdag.
3o. Aan de zeevarenden, voorzoo
verre zij kunnen geacht worden onder
Ons herderlijk bestuur te belmoren
wordt dezelfde dispensatie verleend,
die wij onder 2o. aan de Militairen
verleend hebben, doch slechts wanneer
zij zich bedienen van den scheepskost
en daii alleen gedurende de zeereis.
Wij herinneren evenwel, dat, niet
tegenstaande de boven verleende dis
pensatiën. het gebod van op de vas
tendagen maar eenmaal daags zijn
nooddruft te nemen, ten strengste blijft
verbinden.
BUITENLAND.
ITALltt.
De gewoonte, dat het Vaticaanelke
audiëntie weigert, als de aanvrager te
voren bij den koning op audiëntie ge
weest is, wordt nog steeds streng ge
handhaafd. Dit on&rvond j.l. Maandag
de oud-viee-president der Vereenigde
Staten, de bekende staatsman Fairbanks.
airbanks is op den terugtocht van
een reis, die hij om de wereld heelt
gemaakt. Hij kwam uit Egypte te Rome.
waar hij Zondag een audiëntie ver
zocht bij den H. Vader. Hij ging ech
ter eerst bij den koning op audiëntie
en trad vervolgens op in een metho
distische kerk, tot welk kerkgenoot
schap de ex-vice-president behoort.
Toen hij dan ook Maandag door den
Paus dacht ontvangen te worden stuitte
hij al op een besliste weigering van
den kant van het Vaticaan,
Van de Duitschc Katholieken heelt
de Paus dezer dagen ontvangen een
prachtige, verguld-zilveren buste van
den H. Paus Leo IX (een geboren
Duitscher. Bruno genaamd, zoon van
graaf Hugo van Dagsburg, 1049—
1054). De buste is een prachtig kunst
werk uit het atelier van den juwelier
Johann Verleid te Kevelaer. De buste
is 80 cM. hoog. De tiara ol driekroon
is in den antieken vorin van de lie
eeuw gehouden. Over de schouders
draagt de Paus het pallium.
Mgr. de Waal, de bekende Duitschc
prelaat te Rome. rector van het Campo
Santo, heeft Vrijdag van den H. Vader
deze prachtige buste voor zijn insti
tuut ten geschenke gekregen.
Na den strijd komt er rust, na de
rust de strijd. Dit is nu eenmaal de
harde waarheid in 't bijzonder ook
voor degenen, die zich in het politieke
strijdgewoel werpen. Dat hebben de
Engelscho ministers dezer dagen onder
vonden, die te midden van hun vroo-
lijkc ontspanningsdagen aan de „zon
nige zuider kusten" weer tot hun
moeilijke plichten geroepen werden.
Zoo kan men het verklaren, dat mi
nister Lloyd George, die Zondag nog
met den Engelschen premier in Cannes