IS
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR AMERSFOORT EN OMSTREKEN.
Zes en twintigste Jaargang. Nummer 51.
Woensdag 25 December 1912.
Verschijnt eiken Woensdag en Zaterdag
Bureau: Langegracht No. 13 - Amersfoort.
Uitgave van de Vereeniging De Eembode.
DE EE1I0DE
ABONNEMENTSPRIJS:
Per drie maanden50 cent.
Afzonderlijke nummers 3
ADVERTENTIEPRIJS:
Van I tot 5 regels30 cent.
Eiken regel meer6
Bij abonnement minder.
Dit nummer bestaat uit twee bladen.
TWEEDE BLAD.
Epistel en Evangelie.
KERSTMIS.
In de eerste Mis.
LES uit den brief van den H. apostel
I'aulus aan Titus; II. 11—15.
Welbeminde I Tie genade van God
onsen Zaligmaker is voor alle inenschen
verschenen en leert ons, dat wij, met
verzaking van de goddeloosheid en de
wereldsche begeerlijkheden, matig,recht
vaardig en godsdienstig leven in deze
wereld, verwachtend de zalige hoop en
dc komst der heerlijkheid van onzen
grooten God en Zaligmaker Jcsus Chris
tus, die Zich zeiven voor ons gegeven
heeft om ons vrij te koopen van alle
ongerechtigheid en voor Zich een vvel-
behngelijk volk te reinigen, ijverig in
goede werken. Spreek dit en vermaan,
in Christus Jesus onzen Heer.
EVANGELIE
volgens den H. Lucas; II, 1—14.
lil dien tijd ging er een gebod uit
van keizer Augustus, dat dc licelc we
reld moest worden opgeschreven. Deze
eerste opschrijving is geschied door
Cyrinus. landvoogd van Syrië. En allen
gingen om zich aan te geven, ieder j
naar zijn eigen stad. I-In ook Jozef trok
op van Galilea uit de stad Nazareth
naar Judea, naar David's stad, die Beth
lehem genoemd wordt, dewijl hij uit
het huis en geslacht van David was,
om zich aan te geven met Maria, zijne
verloofde vrouw, die zwanger was. En
het geschiedde, toen zij daar waren,
dal de dagen vervuld werden dat zij
baren zou. En zij baarde haren eerst
geborenen Zoon, en wikkelde Hem in
doeken, en legde Hem neder in ecne
kribbewant er was voor hen geen
plaats in de herberg. Er waren nu in
dezelfde streek herders, die waakten en
ile nachtwachten hielden over hunne
kiultle. En zie, een engel tics Hccren
stond naast hen, en Gods heerlijkheid
omstraalde hen; en zij vreesden met
groole vrecze. En de engel zeide hun
Vreest nictl want zie. ik verkondig u
«ene grootc blijdschap, die voor al liet
volk wezen zal: dat u heden geboren
is de Zaligmaker, die Christus de Heer
is, in de stad van David. En dit zij u
ten teeken: gij zult vinden een Kind,
in doeken gewonden en nedergelegd ir
cene kribbe. En eensklaps vereenigdt
zich niet den engel eene menigte var
liet hemelsche heirleger, God lovend
en zeggendGlorie aan God in den
allerhoogste! en op aarde vrede aan
tic inenschen van goeden will
MISAANWIJZING.
lste H. Mis Dominus. Gloria Credo,
l'racfatic ter eere van de geboorte.
3de H. Mis. Puer 2de gebed van de
H. Anastatia. Gloria Credo, laatste
evangelie van Epipharie.
Weekkalender.
DE MAAND DECEMBER.
WOENSDAG 25 DECEMBER.
Geboorte van Christus.
DONDERDAG 26 DECEMBER.
H. Stephanus. Martelaar.
VRIJDAG 27 DECEMBER.
II. Joannes. Apostel en Evangc
ZATERDAG 28 DECEMBER.
HH. Onnoozele kinderen. S
KERSTNACHT.
't Is nacht, 't is stille nacht
De sterren glinstren zacht
En fonklcn door liet duister.
O, lieflijk is haar glans
Aan 's Hemels verren trans,
O, lieflijk is haar luister,
Maar meer dan immer thans!
„O, Kerstnacht, schooner dan
de da,'ren", zoo vaak het licht aan
breekt, „dat in uw duisternissen
blinkt", jubelt de Christenheid
Gloria in excelsis Deo!
Op een zoete melodie wiekt de
trillende toon door de nachtelijke
winterlucht en over dc koude aarde,
die ontwaakt uit den langen slaap.
En de ontwaakte aarde luistert
verbaasd naar de hemelsche stem
men, naar de kristal-zuivere tonen
'ol zachte aanbidding, vol machti
gen jubel, een heerlijk vreug
delied, een overweldigende zege-
ang;
Blijde tijding, die daalt van
Omhoog en alles vervult met zalige
vreugde, met heilig genot!
„Eere aan God in den llooge"
Met dat eerelied op de lippen en
met een onbegrensd vertrouwen
ons hart gaan wij in tien Hei
ligen Nacht op tot de Kribbe, tot
het Kindeke van Bethlehem. Wij
aanschouwen daar het Eeuwig
Woord des Vaders, den Zoon
Gods, met onze menschelijke na
tuur omkleed, in de meest aan
minnige gestalte van een kind,
n wij aanbidden.
O, heilig is de nacht:
Hij kwam, Die werd verwacht!
Het Kindeke is geboren!
Het Kind, zoo lang beloofd,
Toen 't licht was uitgedoofd:
Het Kind, zoo lang beloofd te voren!
O, juicht, aanbidt, gelooft!
Lange, lange eeuwen zijn
welhaast voorbijgegaan sinds in
den nacht tusschen 24 en 25
December, in een grot buiten de
Oostpoort van het kleine stadje
Bethlehem, een Kindje werd ge
boren, geboren in een stal
Eeuwen en eeuwen met haar glo
riën en wisselingen, met haar
ervolgingen en lijden, met haar
verwoestingen en nieuwigheden
"n nog geldt voor geheel de be
schaafde wereld als haar blijdste
hoogste feest de verjaardag van
het arme Kindeke van Bethlehem...
En nog klinkt over alle zeeën,
langs alle stranden, op alle hoogten,
in alle vlakten het lied der aan
bidding, de hymne der liefde voor
dat arme Kind.
Zingt met Gods Engelen 111c
Het lied van liefde en vrt
Want wij zijn niet verloren!
Want Jezus is op aard,
Met ons, bij ons geschaard,
Want Jezus is op aard geboren
Hij voert ons Hemelwaarts I
De Kerk van Christus knielt in
den Heiligen Nacht aan den voet
der Kribbe, met de uitnoodiging
tot heel de wereld op de lippen
Venite adorémus, komt, laat
ons aanbidden! Hierin en hierin
alleen, in het aanbidden, ligt de
ware viering van het Kerstfeest
opgesloten, en ook hierin alleen
"s het ware heil der wereld te
inden. Wie toch is geboren
den Kerstnacht? Dc Verlosser, de
Redder, de Heiland der zondige
wereld. Dat en diit alleen is de
oorsprong der vreugde, die „voor
het gansche volk", voor alle vol
keren wezen zal. Door zijn voor
beeld predikt de Godmensch van
uit de Kribbe, om de beproevingen
des levens in onderwerping te
dragen en leert Hij, dat macht en
ijkdom dezer aarde niet zoo ver
heven zijn in zijne oogen als het
kleine, het geringe, het armoedige,
Daarom kunnen de armen, de
misdeelden der maatschappij in
den lichtstralendcn Kerstnacht bo
ven allen hun jubellied zingen ter
eere van den Eengeborene des
Vaders, vol van genade en waar
heid O, dan zijn zij zoo rijk bij al
hun armoede
Lief Kindeken van vreugd,
Maak Gij ons hart verheugd,
Dat het U tegeusnellc!
Wij zijn geen slaven meer.
Gelijk, helaas weleer.
Wij zijn geen slaven meer der helle,
Maar Uw verlosten, Heer!
Helaas, daar zijn er nog
velen, die geen oog, geen
hebben voor de heerlijke geheimen
van den Kerstnacht! Als de in
woners van Bethlehem weleer,
achten zij den Goddelijken Red
der van het inenschdoin in Zijn
eigen zetelstad een plaats onwaar
dig. Zij stooten Hem uit, zij
willen niet, dat Hij Zijn leering,
Zijn voorschriften zal doen hooren,
daar waar voor elke menschelijke
'inding, dwaling maar al te vaak,
de deuren wijd openstaan. Geen
nood! Terwijl de overwonnen Satan
zijn heerschappij niet langer kan
handhaven, gaat de menschgewor-
den God door de wereld en treft
wie Hem in Zijn eeuwig reddings
plan behaagt, opent het verzengde
Afrika en ontsluit zelfs het onge
naakbare China! De laatste last
geving aan de Apostelen heeft
geklonken: „Gaat en onderwijst
alle volkeren!" De barmhartigheid
van het Kindeke van Kerstnacht
sluit niemand uit, en daarom jubelt
het ook over heel de wereld
den Heiligen Nacht:
Gegroet in 't arme kleed.
Gij, Heil in lief en leed.
Gegroet, Kind van Maria I
O, blijf met ons nog lang
Ons lot was dor en wrang!
O, blijf met ons nog lang, Messiah 1
Verwin ons onzen rang
Naar de oplossing der sociale
quaestic, althans naar de wegne
ming der sociale moeilijkheden wordt
getracht. Om het leger der kranke
tschappij staat een heir van
artsen geschaard. Wij wijzen
alles af, wat zij noodig keuren;
envachten toch weinig
hen, want zij willen meerendeels
niet weten van den Redder der
verloren wereld. Men wil de sa-
lenleving deinocratiseeren, maar
aan Evangeliseeren heeft zij aller
eerst behoefte. De geest van den
twijfel, de ontkenning, de revolutie
moet worden overwonnen. De „her
ders" in den staat moeten den
eenvoudigen herders uit Bethle
hem's velden gelijk worden. Zij, de
leiders en bestuurders on2er dood
kranke maatschappij, zullen daar
door omstraald worden van He-
melsch licht en zij zullen verstaan
en begrijpen de verschijning van
het Kindeke van Bethlehem. Er
moet liefde zijn, al zal het lijden
kosten. Liefde en lijden zijn éen.
Zoo voerde voor het Man geworden
Kindeke uit de Kribbe de weg
zijns levens van de Kribbe naar
het Kruis, maar van daar naar
den eeuwigen Hemeltroon. Het
Kindeke van Bethlehem ziedaar
zoor de menschheid cn de
ichappij het alleen reddend „pro
gramma". Als over de vragen des
tijds het licht opgaat, datvóo
in den Heiligen Nacht den wakenden
herders in de oogen straalde, dan
zal, tot blijvenden zegen van lan
den en volken, de waarheid worden
bevestigd van de verheven uit
spraak, dat de sleutel der ontsluie
ring van alle raadsels, die de
reld in spanning houden, ligt
tusschen de windselen, die het
Kindeke dekken in de Kribbe van
Bethlehem.
O, dat de gansche wereld in den
wondcrvollen Kerstnacht, rijk naast
arm, machtig naast zwak, mocht
nederzinken voor den Heiland, Die
daar ligt in de nederige Kribbe,
en als met éen stem jubelen:
O, eeuwig dierbaar Kind,
Wees duizendwerf bemind!
Dat ons Uw blik vcrengle!
E11 door ons mensclienbloctl
Strale Uwer liefde gloed:
En door ons aller bloed vermenge
Zich Uw genadenvlocd I
T. G.
Kerstgedachte.
rat de Hemel is zonder sterren
Aarde zonder bloemen, dat
menscliclijk Hart, waarin op liet
Hoogheilige Kerstfeest geen enkele
toon van het Vrede op Aarde weer
klank vindt.
De Pauselijke Onfeilbaarheid.
Omdat zij mij vervolgd hebben,
zullen zij ook u vervolgen», sprak
Jezus tot zijn apostelen. Christus, dc
die weldoende rond
ging, werd door zijn vijanden
dricger genoemd, een volksopruier
iemand die door tic macht des duivels
zijne wonderen verrichtte en zijn aartl-
sche loopbaan eindigde aan het schand-
houtdes kruises.
De leerling moet niot beter zijn dan
meester. De strijd, tegen Christus
begonnen, wordt met dezelfde verbit
tering en woede negentien eeuwen lang
voortgezet tegen zijne stichting op aarde,
dc Katholieke Kerk. In de drie eerste
net bloedig geweld, in de la-
vooral in onzen tijd
teringen, met leugen en bedrog. En
als de eene aanvaller zijn hoofd te
pletter heeft gestooten tegen de rots
van Petrus, staat weer een ander op.
Maar hij gebruikt dezelfde wapenen.
Oude, honderdmaal weerlegde beschul
digingen, lasteringen en leugens worden
weer eens bij elkaar geraapt cn naar
de H. Kerk geslingerd. En vooral te
gen het zichtbaar opperhoofd der Kerk
op aarde worden die aanvallen gericht.
Op hem toch steunt dc H. Kerk, niet
hem staat of valt zij. Geen leerstuk
bijna der H. Kerk is zoo duidelijk
uitgesproken als het oppergezag en de
onfeilbaarheid des Pauses, geen leer
stuk bijna is zoo innig verbonden met
:t wezen der H. Kerk dan dit.
Na liet artikel van den voorlaatsten
Zondag over de Pauselijke onfeilbaar
heid, het leerstuk, dal de Paus niet dwa
len kan '.als hij als hoofd der H. Kerk
een beslissende uitspraak doet c
geloof en zeden en alle christenen
plicht, die uitspraak aan te nemen'
het niet noodig nog lang stil te st
bij de bewijzen uit de H. Schrift. Im
mers een der gewichtigste plichtf"
die Christns ons heeft opgelegd, is 1:
geloof. «Wie niet geloofd zal hebben
en niet gedoopt zal zijn, zal niet zalig
worden^. De H. Kerk, dus met wieChris-
tus zal zijil tot aan liet einde der tijden
aan wie hij den taak heeft opgelegd ons
te onderwijzen, zal het geloof altijd onge
schonden moeten bewaren; zou zij maar
één enkele valsclie leer als geloofs
waarheid verkondigen dan zou zij missen
haar doel de geloovigen ter eeuwige
zaligheid tc geleidendan zou de duivel
op haar dc overwinning hebben be
haald. wat toch tegen de goddelijke
belofte van Christus is. En deze II.
Kerk, die nooit het geloof mag ver
liezen, steunt volgens de woorden van
Christus op den H. Petrus en zijne op
volgers, de Pausen van Rome, zij zijn
haar fundament, hare grondslagen.
Maar als de grondslagen van een ge
bouw wankelen, valt dan niet het ge-
heclegebouw? En als de Paus van
Rome zou dwalen, en dus vallen, zou
1 met hem niet geheel dc H. Kerk
dwaling geraken cn ineenstorten?
Als dus de H. Kerk niet dwalen kan,
onfeilbaar. Boven
dien. Petrus en de Pausen hebben dc
hoogste macht in tic Kerk, zij kunnen
wetten geven, en wij moeten hun ge
hoorzamen, wij moeten de leer, die zij
verkondigen, aannemen op straffe
de eeuwige zaligheid tc verliezen.
Doch hoe kan God, dc eeuwige
hcid ons dwingen ons verstand on
narlijk tc onderwerpen aan iemand
die dwalen kan, hoc kan hij ons be
velen, als waarheid aan tc nemen, wat
misschien valschheid is Hoe kan dc
ook tie lammeren cn schapen
Christus weiden, hoe kan hij hen vot
dc eeuwige zaligheid, als hij hen
tot dwaling uf ongeloof zou kunnen
brengen
Neen, zoolang wij aan Christus
den een goddelijk gezag toekennen,
zoolang moeten wij de onfeilbaarheid
des Pausen gclooven.
Nu is het al een zeer gemakkelijke
uitvlucht, om met sommige ongeloovi-
gen, tlic van de evidentie van Christus'
woorden overtuigd zijn, te beweren, dat
die woorden niet door Christus zelf
gesproken zijn, doch dat ze eerst ii
H. Mattheus zijn ingevoegd door de
Pausen om op deze wijze een godde
lijke bekrachtiging te geven aan de
macht, die zij zicli zouden hebben aan
gematigd. De cenige reden, welke die
ongcloovigen daarvoor geven in deze, is
dat sommige oude kerkelijke schrijvers
die texten niet aanhalen. Maar uit liet
feit, dat zij daarover niet spreken, valt
volstrekt niet te concludceren, dat zij
die niet kenden. En dit bewijs klemt tê
meer. wijl andere kerkelijke schrijvers
uit diezelfde eeuwen, zooals Tatianus
en Origincs die texten wel vermelden
zonder ecnigen twijfel omtrent hunne
echtheid te uiten. Ook wordt nergens
in geheel de kerkelijke literatuur van
die tijden ecnige vermelding gevonden
van dc opname dier woorden in de
H. Schrift. Ecne opname, die niet on
vermeld kon zijn gebleven, en algemeen
op ernstig verzet zou zijn gestuit, als
men let op de angstvallige zorg, waar
mede ook in de eerste eeuwen der
Kerk gewaakt werd tegen de geringste
verandering in de H. Schrift. E11 Ter-
tulianus, die als ketter het pauselijk
gezag niet wilde erkennen, verklaart om
zich zelf te rechtvaardigen, die woor
den, evenals de latere protestanten,
door te zeggen, dat Christus slechts
een eereprimaatschap aanPetrusschonk.
Hij spreekt echter met geen woord
over een latere invoeging dier te xten,
over de vervalsching der H. Schrift, wat
hij. ware dit geschied, zeker zou gedaan
hebben, om daarin een veel gemak
kelijker cn krachtiger bewijs voor de
ontkenning der pauselijke macht te
vinden.
Binnenlandsche Berichten.
latere e
Onderwijs.
Verschenen is het rapport van dc
commissie, benoemd door het bestuur
van den Algemeenen Bond van R.-K.
Kicsvcreeniginget! in Nederland over
de vraag hoe tc komen tot gelijke be
handeling vanwege de overheid van
het openbaar en liet bijzonder onderwijs,
ook in verband met de a.s. grondwets-
herziening.
De commissie vat haar oordeel over
deze belangrijke kwestie samen in de
volgende conclusies:
le. Uit de Grondwet en wet worde
alles verwijderd, wat zou aanduiden,
tl in beginsel het geven van onderwijs
eeti deel der Staatszaak.
2e. De ouders behooren tie kosten
dragen van het onderwijs hunner
kinderen. Teneinde ongewenschte toe
standen te voorkomen, heffe de Staat
iredig schoolgeld, in dier voege,
dat bedeelden worden vrijgesteld, min-
mogenden reeds een deel opbrengen
voor meergegoeden het verschul
digde dc kosten per leerling niet over-
3e. De Staat betale aan de bijzon
dere schoolbesturen terug, wat deze
dc onderwijzers betalen, vermeer
derd niet een soin per leerling voor
de algemcene exploitatie-kosten eener
gewone lagere school.
4e. De Staat betale ditzelfde uit aan
de gemeentebesturen en verbiede gelden
uit de gemeentekas aan het openbaar
onderwijs ten koste te leggen.
5e. De wet treffe een regeling, waarbij
de verschillende school- cn gemeente
besturen voor de door hen tc maken
kosten voor lokaliteit schadeloos wor
den gesteld.
wet stelle de cischen
vast waaraan de verschillende soorten
van lager onderwijs moeten voldoen
en eischc waarborgen, dat deugdelijk
ontlcrwijs worde gegeven.
7e. De wet stelle dc salarissen en
verdere tegemoetkomingen voor de
onderwijzers vast.
8c. Er kome een regeling der wacht
gelden, die meer waarborg biedt voor
de openbare onderwijzers tlan de te-
woordigc.
Uns Leger.
Bij invoering der nieuwe organisatie
zal dc eerst voorgestelde benaming
..afdecling" bij het wapen der infanterie
worden vervangen door „regiment,"
terwijl de benaming der thans bestaande
regimenten vervangen wordt door „bri
gades". Hierdoor zal het wapen der
infanterie bestaan uit 12 brigades, ook
gecommandeerd door ccn kolonel, ter
wijl elke brigade zal wortlen verdeeld
in 2 regimenten, elk bestaande uit 3
bataljons. Met het commando van een
regiment wordt belast een luit.-kol.,
terwijl het bevel over een bataljon zal
1 majoor.
in het evangelie van den j worden opgedragen