Nieuws- en Advertentieblad voor Amersfoort en Omstreken. Zes en twintigste Jaargang No. 64.Dinsdag 11 Februari 1913. DE EEMBODE Verschijnt Dinsdag en Vrijdag. ABONNEMENTSPRIJS per drie maanden50 Cent. Bureau: LANGEGRACHT No. 13 - AMERSFOORT. jfcrfnjK advertentieprijs va., i tot'5 regels30 Elke regel meer6 Uitgave van de Vcrecniging De Eembode. Blj .bonnemeni mmdc. ONS WERELDJE. Alles boerenbedrog? Dan beklagen we den ullcnliepslen «vergroot vaderlijke Eigenlijk liebben ml, grtmlirsr Zoolang A al zouden ze Opgen opzetten bij •l zien van al 'Ie moderne wonderen. :i 'l zoll wezenlijk aardig zijn, ge- ui-.- ie wezen van tie verbazing dier r.tvo Itiitljes, \n. kindertjes", zonden ze zeggen, :ti wel van geluk spreken. Wat .it.- iunie planeet verbazend vooruit- - in .Nu zul jullie allemaal wel in wereld be-la '•mopperd als 111 tv begrijpen we geen steek van il.it mooie, drukke wereldverkeer; .die. bloeien, handel, nijvcrlield ii..i-i welvaart heerschen van hel .•ne eind der aarde tot aan liet andere. i' zijn wij loeli sukkelaar# enbreke- •i urn geweest, arme lubbers en Mak- l.n toeli zijn de lieden ilitn gezaaid, e inel steen en been klagen, trots ooiiiiemiogeli, cleelrischc kraclu en iioinobiel. bestevadertje* Wel. wel! Nauwelijks een vuist hoog ei teller kind lezen, schrijven en wal et al. Scholen overal, tot in afgelegen .-kuchten- Don dreumes van 10 jaar J is stellig i hel v li doel, i hcei l'il, vadertjes, is «Ie voorbereiding i,l liet soldaatje spelen, 't celiig i.i-llreilend middel lol verheffing v iel zedelijk gehalte des volks. I'.n te ijii vi e allen knorrend. ■schort hel jullie dan aan eten Allermiiisi! Alles i- goedkoop n ig eMi.i-koopjcs op ileil koop toe, iet «Ie adveileiilii'n maar even in. aail.l vloeit van aanbiedingen ov innifer il.m geen tijd i- alles vertra "iteerd. 'I Wordt zoowat allemaal i'-tklaur en pasklaar thuis bezorgd. I >iis nu eindelijk iedere boer 's Zo: Lig- een vel hoen in den pot. zoon lir puihekoning van Frankrijk wens-elite: aar des Zoi I 'at nog wei niet, dag. onderkent men U zonder moeite «le dieni huisvrouw, den knecht 't Kouil allemaal evel slaalsch gekleed voor di Kil toeli nog niet tevreden? Moeten jullie dan alle dagen veischgcbakkon pasteitjes eten?" 't Zit 'm daarin en hierin: me meer verdienen en meer genieten een wedren in duizelingwekkende vaart met koortsachtig jagen en ademli hijgen, 't Is een snelwieleren, zonder lo in den blinde, om iiet k:impioenscliii|i van een land ot' werelddeel Zonder doelMaar dal is tijdver 1,'wisting en mociteverspilling. onveranl noordelijk voor God'en maatschappij! worden we geen sikkepitje geluk kiger. Wij boffen maar voort en zoeken het heil, waar het niet te vinden is. lieele vooruitgang is markt- ilreuwOndanks alle uitvindingen «■orderingen is de som van der ichhcid geluk geen ziertje ver meerderd. Vie scluift vrede en vreugde1" :pt bilter-wecklagend de menigte, die t meer naar de kerk gaal, het bid den verleerd heeft en vreemd is gewor den aan onschuldig spel. O. die menigte, volk zou zoo gaarne alle ver lichting en beschaving, aileu vooruil- gang geven in ruil voor een greintje geluk! an nog komen, vriendhoor ik daar duisteren. Nu. wacht, maar iet op! l.atcn we nimmer ilnt hermelijn noch purper, goud ituch bankpapier, eten noch drin ken. smullen nog zwelgen van alles wal de Zonnegloed uil liet Vette der de weet voort le brengen of de kunst heerlijk le maken, liet inenschenhail geluk zullen brengen omdat men wat niet ontbreken mag. lvr wordt iels gemist van binnen, dat door geen rijkdom, geen vermaak, geen zin genot kan worden vergoed. 11, die pieklijubeschaafde, blimietid- rcrlietllc maatschappij. met haar laantjes, die de oorcu met ijdel gekraui. naar niet het hart met geluk vervullen I ie toongevers hebben vergeten, hebben moedwillig verzuimd, hel gods dienstig gevoel op te wekken. Met den godsdienst, het hoogste goed op aarde, werd niet gerekend. Men heelt geparlementeerd, georganiseerd, gedc- :ord en geageerd, alsof er geen jete orde van zaken bestond, als de door God geschapen menscli even goed. zoo niet beter, stellen, hij ui 't geheel geen notitie u van den goeden God. et Godsbegrip werd heek-maal kant gezel als een oiiderwetscli vi oordeel, als bijgeloof en domheid. I)e zorgzame, wijze vader luiisgezms is in dollen overmoed door baldadige knapen op zijde geschoven, oen was er geen orde, geen vrede, geen eensgezindheid meer in hei huishouden. in bij al de schijnbare welvaart ging tevredenheid te loor en de vrede ceil. i >e donkere wolken werden al gender. Nieuwe vorilelgingsmiddelcn den in de hand van onverlaten werktuigen van moord en verwoesting. Wee ell driewerf wee mag er geroepen over «Ie inenschheid, die bij «Ie ontwikkeling des geestcs, bij de ver- breidiug van kennis en wetenschap, bij Ie vermeerdering van stoffelijk vermo- cn verwaarloost, ook tevens te 'tijgen in zedelijk bewustzijn en gods dienstzin. EEN ANOERE RICHTING. gemakkelijk r vele brave mcnschen zoo lezen <!e Annalen van Tilburg's Mis siehuis. is 't nu een tijd van ernstig nadenken. De vasten is er en zij heb ben zich bereids voorzien van denoo- ilige dispensatie: deze moet te hard werken, die is te zwak, die heeft toch maar nauwelijks te etenen om nog verschillende andere redenen niecncn Maar door die dispensatie zijn zij nu in moeilijkheden gekomen: depriester, wien zij hun redenen tot opheffing der vaste-wel hebben uiteengezet, raadde aan om zich ten minste in 't een of ander te versterven, lol boetvaardig heid. tot versterving, zei hij, is ieder :rplicht, zelfs al behoeft hij denken- =n. Vat irin zal ik in r dat ei 'l Is eigenlijk moeilijk le begrijpen, dal dames, die zich om wille van de mode de ademhaling en alle lichaams beweging. inzonderheid het loopeu. zoo lastig maken, 't is uiocielijk te begrijpen, dat die heldinnen van zelfbedwang zwak blijken als 't op een versterving aankomt. 't Gaal 'n gewoon mcnschenversland eveneens le boven, dal jongelui die zich op iiet gebied van sport alles kun nen ontzeggen en alles kunnen verduren, ■lat zulke echte Gerniaiicnzoileil hun biechtvader stilletjes komen vertellen, dal zij niet tegen het vasten bestand zijn. We zullen de oorzaken van die te genspraken niet opsporen. Onthouden wc liever het kunnen proteslecren als er iemand durft zeggen, dat liet mciischdom van heden een geslacht is zonder fut. dat tot geen offers in staal is. 1 lenkl maar eens aan hen die hun leven wagei'i om de vlieg kunst le beoefenen. Loopt maar eens langs onze voetbaltcrreiuen. waar twee elftallen in luchtige kleeding de zwaarste vermoeienis irotsecren. en verschillende honderden toeschouwers geduldig staan te kijken enkou le lijden. Neen, neen. ons geslacht weet wel degelijk iets van zich le vergen: 't Weet alleen maar geen richting le geven aan opotïcringsgeesl, of liever niet de gi lilting. Als die nu eens daarheen geleid werd, dat hij ten bate der samenleving kwam 'n Vreemd voorstel, maar 't mag «ell zijn. 't ls waar, men moet vu zijn eigen ziel en zaligheid zich v< en, maar als een versterving nog andere goede uilwerking heeft, dan j er niet minder goed om, inte gendeel 1 lier komt nog bij. dat men verster in de maatschappij ispondentie en be zoeken. waarschuwingen en inlichtingen: i dingen, die ons lijd of inspan ning of geld kosten. wclvocgclijkheid kan eveneens offers vergenkrachlens haar moet veel nalaten, waar op zich zelf niets verkeerds in steekt, en vele din gen doen, die men liever zou vergeten. En laten we eens rondzien op liet Igeslrekle veld der Sociale Actie. iar niet de welvoegelijkheid maar de astenliefde gebiedt, /.ouden er geen katholieken zijn, die zeer goed deden om niet van verplichting te spreken als zij zich aansloten bij de drank bestrijding, of bij een propagandaclub of een der vele andere vcreenigingen die op sociaal gebied werkzaam zijn! Plicht of niet. voor iemand die eei versterving zoekt, is er keuze in over vloed, als men maar wil kijken. Och. voor de naastenliefde in 'l bi ader is er zelfs buiten alle organisatii li. zooveel gelegenheid. Welke jonge mie kent geen arme geziluiCn, waarvai de van koude verkleumde kinderen issciiien dagelijks voorbij loopt, terwijl zij zelve zich bchagelijk in bom en mof verwarmt? /ij zal er misschien --clien de offervaardigheid van de treld en den Christel ijken offergeest. Wij weten veel van ons zeiven te rgen maar 't is voor de mode, 'l voor de sport, 't is om gezien en geprezen te worden, kortom 't is voor Dien opofferingsgeesl bewaren en zorgvuldig ontwikkelen, maar er een andere richting aan geven; naar Gud! lat is de kunst. Een kunst, die echter maar kunstje is, al- wij de naastenliefde als brug benutten. ii kunstje waarin de oefening dier- moet zijn aan allen die prakke- I)Nu ik de vasten niet mee maak, 1 de i inlmoesniet uit g brek aan medelijden, i: de koudekien kleine v frouw, denk er aan I -til li righcid ol'ge- rsterving. juf- El! hoeveel hoeren verpaffen geld sigaren, daags minder te astentiji! een elkguod werk da asten is heet w stuks ooken. gedurende den irdige bijdrage ook zouden ttitsp i dien aard niet v s geslacht weel veel nveerkracht zit er onzen tijd behoeft n s zoeken naar verste werpen. .tiaar ook liet doel dat men beoogt oet goed zijn Hoe dikwijls hoort men «iet ouders, die voor hun kinderen alle: offer brachtenvan een mctischenvriend, die voor het welzijn van den cvenmensch heel zijn vermogen heeft'opgeofferd In deze spreekwijzen echter is liet be grip offci figuurlijk gebruikt christen i- het begrip duidelijkei juister omlijnd. Een offer, en dat is elke versterving, is een opdracht aan God. 't Is dus niet alleen een schenking 't is een godsdienstige daad, een schcn- Uit het Buitenland. De Oorlog. Met den dag blijkt meer hoe dom de l urken handelden toen ze de vredes- .•o-u-wnarden verwierpen en zoo oorzaak .varen dal 't wreed en bloedig oorlogs- ipel weer aanving. Want de meening van sommigen dat :c zich zouden herstellen van de ver pletterende nederlagen in den wapen stilstand is een onjuiste mcening ge bleken. 'lis een miserie al miserie. Onccnighcul lusschcn de leiders, sol ium die niet op tijd van liet noodige orden voorzien, geheel onvoldoende Geen wonder dat hel laatste restje moed er uit gaat en reikhalzend naar hel c ld wordt ii Vast staat echter dat 't eind voor den 'l urk bitter zal zijn. Begrijpelijkerwijze worden^ de vredesvoorwaarden harder AdriunopOl, de stad die nooit mocht irilcn afgestaan volgens de Turkschc grootsprekers, zal mi toch den verbon denen in handen vallen. En lukken de ISulgaarsclie plannen dan slaan de Balkan-legers spoedig voor 'onslatilinopel, de hoofdstad zelve. t iesteund door de Grieksche vloot werkt men in die richting. Nu zuilen de groote Mogendheden wel tijdig halt roepen maar 't leit dat de Turk zijn hoofdstad zelfs nog kwa lijk weet te behouden zal een diepen indruk maken o ir inohametla- ingcn vat c zoeken. I )e omgang met anderen, zelfs in het huiselijk verkeer, vraagt dikwijls een mate van oplettendheid en kicschheid, die de natuur zwaar valtzwijgen, ver dragen, gehoorzamen: dat alles is zoo behoeft king Gode I Niet genoeg is hel. dat wij van ons zeiven iels vergen, niet genoeg, dat ons zeiven iets ten offer bren- i moeten zulks doen met een honger doel: voor L. Heer! FEUILLETON. UIT VERRE TIJDEN. \\7 alter gaf hem steeds blijken van V -zijne onverschrokkenheid en van zijnen moed in de dugelijksche wapen oefeningen, terwijl vader Ambrosius, die hem in de wetenschappen en in den Godsdienst onderwees, hem be toogde niet welk een on verwelkbaren roem die strijders zich bedekten, die het zwaard (ot bescherming des gel-mts omgorden, en welk een schoone kroon. eenmaal voor die helden in een beter vaderland was weggelegd. I >e knaap luisterde gretig naar al verhalen, en somtijds zag men hem de binnenplaats des knsteels met klein zwaard, speer of bijl gewnpe echt. l' n de o zichtbare vijanden, de voeren. Verheugd lachte dan de vader; zijn oog fonkelde van vervoering, zijn liaii vormde den stillen wen zijn zoon eenmaal, als een geducht krijgsman, hel slot zijner vaderen le tien binnentrekken. Maria, een lief aanvallig meisje, dat door biiie zachtmoedigheid zo» geheel zij bclu selijke ha i die stille ar* TK 2ES. 5." Etilco zeer veel van zijn zuster hield, en deze hem wederkeerig hartelijk be minde, zoo bracht de zachtheid v veel toe hij, l de stomheid van den overmoedig knaap een weinig te matigen. De moeder echter, die bevreesd w: dat de al te krijgshaftige geest en zucht aar gevechten bij haren zoon lot .vermoed en dolzinnigheid zouden uit spatten. trachtte op de eigenaardige wijze, die ecne moeder alleen bezit, de vurige geaardheid van haren zoon te maligen. Dikwijls sprak zij hem van de vergevingsgezindheid des Zaligmakers; hoe* deze steeds hoon en smaad niet alleen geduldig wist te dragen, maar ooit daarenboven liefderijk vergat; en hoe grootelijks men tegen de goddelijke iligdc. door zijn woede den vrijen teugel te vieren, en zich op zijne vijanden le wreken. I rouwhartig liefdevol zag alsdan de knaap zijne moeder in de oogen, en terwijl hij hei hoofd op haren schouder legdi hand in de zijne nam. beloolde hij steeds h ire lessen indachtig le zullen zijn en haar nimmer reden tot klagen te geven. Glimlachend speelde dan de moeder mei de rijke blonde lokken van l.a.en Puien, als zij deze woorden tilt zijnen mond vernamterwijl moederlijke zaligheid gelaat verspreidde, Zoo groeiden de kinderen onder de vleugelen der ouderlijke liefde voor spoedig op. en waren I' uico tot een volmaakt ridder en Maria tol cene be minnelijke jonkvrouw gevormd, die de kringen der edele vrouwen, wan deze laatste hare moeder somtijds v gezelde, door hare lieftalligheid, aller harten tot zich trok. en steeds in «geknutselde eenvoud hei ware I beeld van onschuld en deugd wa: Nog immer had hun het leven door iloemrijke dreven gevoerd, waar zorg vuldig de doornen voor hunnen weggeplukt werden, en altijd bovci hoofd een heldere, onbewolkte hemel zichtbaar was. toen ook zij. door het rven hunner geliclde moeder, de i des levens leerden kennen, en begrepen dat droefheid en tegenspoed1 's mcnschen lol verbonden zijn. en de wegen zijn waardoor men laai een beter vaderland bcrei- i hemd voor Zacht en knln Deugdzame echt moeder: kort vi ml lui: mulcrcn. was dat afsterven der jcnoolc en liefdevolle or haren dood liet zij e kinderen hare sponde hier I iislciling uit 1 Je oorlog verslindt intusscheit schat ten en de Turkschc schatkist, gewoon lijk nagenoeg ledig, is nu heelemaa! uitgeput. I )e regeering zit zonder centen en weet niet hoe de traktementen van 's lands dienaren te betalen. 1 'e Montcncgrijnen hadden tot nu toe aar weinig succes met bun leger. Hun ontbrak zwaar geschut, zoodat de aan tallen hunnerzijds op liet begeerde .Skutari gedaan geen resultaat hadden. nu de Serven de handen wat los gekregen hebben wijl er in hun gebied geen Turken meer te bekennen zijn, komen ze de Montenegrijnsche botulge- •n een handje helpen. beter leven, en de hoop op een blij wederzien gesproken cn had eindelijk eeno verzuchting op de lippen, r hen, die haar zoo dierbaar waren, ilic zij op aarde moest achterlaten, hare schoone ziel in de handen liaars Scheppers overgegeven. Onbeschrijfelijk was de droefheid van ider en kinderen. Graaf Dido miste ...i de vrouw, die voor hem zulk een getrouwe gade op den doornigen le vensweg was geweest. 1 hans had hij haar verloren, en het scheen Item loc dat door haren dood ook een d levens ontvloden was. i'ulco a deelden de rechtmatige droefheid des vaders. liet is te begrijpen, dal den d. waarop liet aartlschc omhulsel in h graf was nedergelaten cene diepe rïgheid op liet zerd ii mamngcii va zocht le hcelen. moedigheid ..iet alle gezelschap, .ade 'henken. hun volgend leven li zij haar echtgenoot i eenmaal aan il.it har dra zijn kloppingen zacht cn algebrukcii hun haar laalsleu zegen op den gri steel heersclite. De rif-de liefderijke ver- Ambrosius. die opengereten wonde kouden zijne zwaar- laligcn. I lij ontvlood en sleet menig uur die hel dierbaarste menige les geven. Toen lU'ii i haar kroost nog gedrukt, dat wel- zou staken, nog met lien over een ii had, t islou wat hij op aarde b 'ok iu I'lllco scnccil een verandering te hebben plants gegrepen: als hij zich bij zijne zuster bevond, wa: hij steeds afgetrokken, en gal Iu) haai som- op hare vlagen geheel verkeerde antwoorden. Het meisje leed in stilte het zonderlinge gedrag haars broeders, zoo geheel verschillend van hetgeen hij vroeger was. doch was te kicsch hem de reden dier omkeering vragen. Zij zocht haar troost bij der Ambrosius. die haar steeds be ledigend toesprak, haar geruststelde haar op de toekomst en vooral op God deed hopen, die de beste ver trooster der bedroefden is. Menigmaal knielde zij dan ook in de kapel neder, iu de schaduw des altaars, die ademing te zoeken, waaraan haar hart zulk ecne behoefte had. Eindelijk toch vermeende zij jegens haren broeder niet langer het stilzwij gen te mogen bewaren, daar zij aan zijne bleekc gelaatstrekken maar al te wel zag. dat hem iets op het hart lag. hetgeen hij zorgvuldig trachtte te ver- hergen. maar dat voor het liefdevolle oog dei zuster die lot op den bodem der ziel la*. niet onopgemerkt kon blijven, en zij bad hem haar de s die aan zijn leven knaagde, t--*- I'ulco verschrikte hevig toen hij zag dat zijne zuster hem zoo oplettend had Wordt voortgezet,

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1913 | | pagina 1