Zeven en twintigste Jaargang. No. 50. Vrijdag 19 Sept. 1913. DE EEMBODE NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR AMERSFOORT EN OMSTREKEN. UITGAVE VAN DE VEREENIGING „DE EEMBODE" TE AMERSFOORT.! Dit blad verschijnt Dinsdag- en Vrijdagavond. I'rlj* per drie maanden vijftig cent. - Afzonderlijke nummers dfie cent. Abonnementen kunnen eiken dag ingaan, doelt opzegging van abonnement mm-t sollieden vóór den aanvang van een nieuw kwartaal. KANTOOR EN DRUKKERIJ: LANGEGRACHT 113 - AMERSFOORT. ADVERTP.NTIEPftijsvan één tot vijl regels dertig cent. Elke regel meer zes cent. Reclames tien ct. p. regel. AdvertentiëN in het redactioneel gedeelte vijftien ct. p. regel. Billijke tarieven bl] abonnement. Alle mcdedeelingen en advertentién in te zenden vóór drie uur op den dag van uitgifte. TWEEDE BLAD. Epistel en Evangelie. Negentiende Zondag na Pinksteren. Les uit den brief van den H. Apostel l'aulus aan de Ejiltesiers; IV, 23—28. BroedersWordt vernieuwd naar den geest uws gemoeds en doet den nieu wen mensch aan, die naar God ge schapen is in gereclitighcid en lieiliglieid ■Ier waarheid. Daarom legt af de leugen taal cii spreekt waarheid, ieder met zijnen naaste; immers zijn wij elkanders ledematen. Wordt toornig, en zondigt niet! dat de zon niet onderga over uwe gramschap! Geeft den duivel geen plaatsI Hij die stal, stele niet meer; maar veeleer arbeide hii, met zijne handen doende wat goed is, opdat hij hebhe om mede tc declen aan den noodlijdende. EVANGELIE volgens den H. Matlhcus; XXII, 1 14. In dien tijd sprak Jeans in gelijke nissen tot de opperpriester en l'hari- zeën, zeggendeMet Rijk der hemelen is gelijk pan een koning, die een bruiloftsmaal natii'cchtle voor zijnen zoon. I'.n hij zond zijne dienaren om de genoudigdeu ter bruiloft tc roepen: maar deze wilden niet komen. Wederom zond hij andere dienaren, zeggende: Zegt aan dé genoodigden: ziet, mijnen maaltijd heb ik bereid, mijne ossen en lil est vee zijn geslacht en alles is ge reed komt ter bruiloftI loeit zij sloegen er geen acht op en gingen heen, deze naar zijne landhoeve, gene tot zijnen handel, en de anderen grepen zelfs zijne dienaren, mishandelden hen sma delijk en doodden hen. Toen nu de koning dit vernam, werd hij vertoornd, en hij zond zijne legers en verdelgde die moordenaars en stak hunne stad in brand. Daarop zcidc hij tot zijne dienaren: 1 Iet bruiloftsmaal is welbe reid, maar de geiioodigdeit waren hel niet waardig. Gaat dan naar dc uilgan gen der wegen en uoodigl allen, zoovele» gij er vindt, ter bruiloft! En •zijne dienaren gingen uit op dc wegen en brachten allen bijeen die zij vonden, goeden en kwaden. En de bruilofts- znal werd vervuld met aanzittende». Dc koning nu kwam binnen oilt de aanzittciulcn te ziencn daar zag hij cenen mensch. die geen bruiloftskleed nan had. En hij zeide tot hemVriend hoe zijt gij hier binnengekomen zonder een bruiloftskleed aan te hebben En deze verstomde. Toen sjiral; de koning tot dc dienaars: bindt hem handen en voeten en werpt hem in dc uiterste duisternisdaar zal geween zijn en geknars der tanden. Velen toch zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren. Als de wereld vergaat. A. een andersdenkende. K, een katholiek. A. Ik heb een boekje gelezen va Monsieur Alfred Loisy; het heet: „L'Evangile et l'Eglise; cn nu kun je praten wat je wilt. maar dc katholieke kerk heeft het totaal mis. K. 7.6'tLaat eens hooren, A.'Wel, Christus heeft hceleinaal geen kerk gesticht, Ilij heeft niets ders gedaan dan het Kijk der hemelen aangekondigd. IC. Maar vrind is het Kijk dei hemelen dan iels anders dan dc strip tiende Kerk op aarde, plus de lijdende Kerk in het vagevuur, plus de zege pralende Kerk in den hemel? Is het Kijk tier hemelen iets anders, dun hc' groot collectief geheel van allen, dit liccl de leer van Christus volgen? h het Kijk tier hemelen iets anders dan die nieuwe toestand van zaken op godsdienstig gebied, door Christus hier op aarde gebracht, zich nicer en nicer uitbreidend, cn eenmaal voltooid als tic wereld vergaat A. Ja zeker, héél iet» andi zal je 't eens kort en bondig vertellen. Het Kijk der hemelen is een tocsli die eerst komen zal als tic wereld gaat. Christus veronderstelt ill woorden, dat «lit einde zeer nabij is. Toen zijn volgelingen later bemerkten, dat het einde tier wereld niet kwam. zijn zc natuurlijk begonnen een andere verklaring te geven aan tie gezegden van hrislus, een verklaring, die klopte met de zelfontwikkeling van hel groepje getoovigen. Toen hebben ze, om T den menschen gemakkelijk tc maken, andere woorden, die nu niet zoo direct betrekking hebben op het vergaan van dc wereld, tusschen de bestaande Evangelie-woorden ingelascht. Ziedaar dc heole geschiedenis. IC. 't Zit machtig mooi in mekaar, au! Maar je krijgt een fijne sigaar n me, als je ook bewijzen kunt, wat daar allemaal beweert. A. - 't Staat in dat boekje, en ik heb zelfs hooren zeggen, dat heel veel geleerden in Duitschland accoord gaan met dien uitleg van den Franschman. IC. Nu ja, weet je anders niets? e menschen schrijven cn zeggen zoo veel. Toen dc komeet van Hallcy op komst was, zeiden en schreven ze ook, tlal dc wereld zou vergaan, en 't is toch maar lekker niet gebeurd. Bcwij- ".oii, vrindje, bewijzen! A, Loisy vindt, dat het zoo mooi n elkaar zit, gelijk hij uitlegt. IC. Dat heb ik ook al gezegd, daar dat bewijst niets. A. Hij zegt nog wel wat meer! Ioor eens, hoe fijn hij redeneert. Chris- iis is liet lang voorspelde Mcssias-rijk :omen aankondigen als nabij zijnde, ■oor de deur staande. Welnu, de algc- necno opvatting in die dagen was, dat iet lang voorspelde Mcssias-rijk niets 'anders bctcckcndc dan liet einde der crcld, wanneer de braven hun beloo- mg, de slechten luin straf untvangen. IC. - E.I1 je weet, dal Loisy het hierin alvast glad mis heeft. Vraag dat aan den eersten den besten Rabbi, en beetje op zijn Joodsclicn gods dienst gestudeerd heeft. Hij zal je wel degelijk aantoonen, dat de Joden, als spraken van „Rijk Gods" daarmee nilcn bedoelen zoowel een Rijk hier aarde als een Kijk hiernamaals; cn i ze spraken van het „Messias-rijk", één dachten aan een hersteld konink rijk Israël hier oji aarde. A. Nu goed, laat het zijn. 't Komt eigenlijk minder op aan. In ieder geval heeft Christus zijn tijdgenooten 'au aan 't verstand gebracht, dat het lessias-rijlc een rijk was van hierna- innls, een rijk, dat pas begint, als de 'crcld vergaat, IC. Zou je 't leuk vinden, als- 't Wel ja! Ik geloof dat heel ucnscltdom in een wip Christen Van al die zoogenaamde „christe lijke beginselen" behoefde je je dan :l veel aan te trekken. En, zie je or 't vergaan van de wereld ben ik zoo bang niet! IC. lk bewonder je dapperheid meusT Is maar jammer, dat je er o weinig aan hebtWant als je nu toch eens eventjes nadenkt, wat er zoo de Evangeliën staat zul je me, moeten toegeven, dat liet Rijk der he melen, door Christus gepredikt, wel degelijk nu al bestaat. Ik heb het Bij beltje niet bij me, maar je hebt 't toch zeker gelezen... anders ben je een prul, die Loisy napraat als een papegaai, zonder na te kijken, of 't wel waar is, wat hij beweert... Nu dan, verfrisch eens even je geheugen!... Vooreerst heeft Christus minstens drie keer dui delijk gezegd, dat het Rijk Gods er reetls was. Dat weet ik nog wel uit 't hooldTot Joannes toe werden de Wet de Profeten, sinds wordt het konink rijk Gods gepredikt. Het koninkrijk Gods is in uw midden. Doch zoo Ik door Gods geest de duivelen uitdrijf, dan is ook liet rijk Gods onder u gekomen. Vervolgens: ben je de gelijkenis van hel mosterdzaadje vergeten Hoe kan Kijk Gods zoo aangroeien als 't er is Heeft Christus niet gezegd, dal zijn Evangelie zou verkondigd worden tot aan het uiteinde der aartle en dat tkln pas het einde zou komen? Nog watherinner jc je nog de parabel van den wijngaard, die, na de schandelijke vermoording van den zoon ties eige naars door de landlieden, aan anderen werd gegeven. En ook de parabel liet gastmaal, waartoe, wijl de eerst genoodigden niet wildon komen, allen, die op tie kruispunten der straten ston den werden uitgenoodigd? Wat bctcc- kent dit, zoo niet, dat het Kijk Gods door tie Joden verworpen, aan de hei denen zou worden gegeven? Maar dan was T immers al!... Je lacht, vrind! Wacht maar. ik zal je nog wel meet zeggen I... Dat verschil tusschen goeden cn kwaden, waarvan sprake is ir parabel van het onkruid tusschei tarwe, en in do vergelijking van sleepnet, een verschil, dat ook al onderstelt wordt bij tie aankondiging van wat Christus volgelingen zullen ictcn verduren, dit verschil laat zich uiers niet denken, als de wereld ver gaan is! Die lessen aan de rijken, die aanbeveling van vrijwillige armoede en kuischhcid, die beloften van bclooning, die bedreigingen met straf, dat alles veronderstelt toch een leven hier op aartle.Nu zal je misschien zeggen, dat Christus' prediking niets anders be doelde tlan onthechting aan het aard- sclic, met het oog op een aanstaanden jongstcn dag des oordeels, een dag, die Christus zéér nabij achtte; maar ilan heb ik je iets te zeggen en iets te vragen. Te zeggen heb ik je dan, dat dus minstens in dat korte tijdje tusschen de prediking van Christus en het ver wachte vergaan der wereld, het Rijk- Gods reeds op aartle is, en je niet be- moogt, dat het daaruit eerst aanwezig zal zijn. Te vragen heb ik je dan, hoe je cr aan komt, dat Christus gedacht heeft aan een spoedig vergaan van de wereld. Hij heeft duidelijk ver klaard, dat het vergaan der wereld sa- zal vallen met zijn zichtbaren terug keer tot de menschen. En wijzen nu zijn parabels niet juist op een onbe paald langen tijd, die aan dien terug keer zal voorafgaan Nu eens vergelijkt Hij zich bij „een mensch, die buitens lands gaat" of bij een huisheer, die „op irwachteii dag" terugkeert, tlan lint hij zich de Menschenzoon, die „komt op een onvoorzien uur". Elders heet het weer: „Na langen tijd de heer van die knechten terug", of vergelijkt Hij zich bij een edelman, lie „vertrok naar een ver land, om -oor zich zelf het koningschap te aan vaarden en dan terug te keeren." Geen wonder dus, dat Christus, die, zooals genoegzaam blijkt, niet wilde bekend maken, hoelang het duren zou eer de 'creld vergaat, in zijn Bergrede een geheele grondwet van Christelijke begin selen uitvaardigde, terwijl Hij daarbij /oortdurend terugwijst op de Mozaïsche vet, die toch ook niet maar zoo'n klein tijdje geduurd heeft... Begrijp jc wat een onzin het is, te bewe- dat Christus niets anders bedoeld heeft, dan de menschen voor te berei den op een nabijzijnd vergaan van de wereld? Kom, wat zeg je er op? A. Ik heb je met opzet laten uit praten, cn al die mooie teksten.opeen laten stapelen, om heel dat gevaarte, een enkel denkbeeldig rookwolkje de fijne sigaar, die je me geven zult, omver te blazen. 't Is vermakelijk) Laat eens kijken, boe je dat zoudl willen doen. A. Wel, Loisy zegt, dat al die teksten, die je daar aanhaalt, later in geschoven zijn. Kereltje pas op! Maak je bespottelijk. Trek nu niet terug watje vroeger hebt toegegeven, namelijk, tlal de Evangeliën geloofwaardige geschied bronnen zijn. Begin je daar nu vijtelen Dan moeten we i ar dat onderwerp terug, want als je niet op vasten bodem staal ken je hersens in de war. Hm jadat is zoo I Maar... :n daar zit 'm nu eigenlijk de knoop... Loisy heeft, geloof ik, zijn geheel systeem uitgedacht, om ceiiigc woorden van Christus, die later geble ken zijn onwaarheid te bevatten, toch nog goed uit te leggen. Dat is toch -cl een nobele bedoeling... K. Prachtig hoor! Maar ik zc •el eens willen weten, welke woorden an Christus later gebleken zijn -aarhcid te bevatten? A. Ja, zie je, dat herinner ik op dit oogenblik niet meer. Ik zal het nog eens nakijken in Loisy. Den vol genden keer weet ik het je te vertellen. Maar zeg, wil je dat boekje van Loisy eens lezen? 't Is zoo i ressantI K. Dank je wel, ik mag geen irbotlen boeken lezen. A. Dat 's waar ook! Jelui katho lieken bent toch stumperds. Je mag i alles lezen! I'ardonJelui bent arme stum pers! Wij hebben een goede Moeder, bijtijds waarschuwt en zegt: afblijven, kind, dat is vergifI Jelui iet het vergif eerst slikken, vin' et, dut hel vergif is A. Nu, adieu, tot over veertien daag K. De zegen hoor! I!. Zeg, breng tlan jc bijbeltje mee1 K. En de fijne sigaar zeker ook I JAC. J. ZEIJ, S. J. Plaatselijke Berichten. Baarn. Het gemeentebestuur wendde zicil tot den minister van biuncnland- sche zaken met verzoek het Koninklijk besluit, waarbij is bepaald, dat dc pri vaten van bestaande schoollokalen vóór 1914 van waterclosets moeten worden den in die gemeenten, welke over waterleiding kunnen beschikken, zoo danig te wijzigen, dat de inrichting van waterclosets alleen vercischt wordt voor v te bouwen schoollokalen, Sedert eenige dagen wordt de keuring •an in te voeren versch vleesch cn •isch verricht in het keuringslokaal oj> het stationsplein. Er bestaat gelegenheid deze consumptieartikelen te doen keuren alle werkdagen des voormiddags van 8 tot half negen en van 11 tot half 12 -n des namiddags van 2 tot half 3 tot half 6 ure. De aanvrage tot onderzoek en keuring van slachtvee ter zclfder plaatse geschieden. Eemnes. Dinsdag 23 Sept. c.k. zal we gens het overlijden van H. Meijer eene xkiezing gehouden worden voor den gemeenteraad. De doorrittcn in den Wakkercndijk eten vóór 1 Oct. e.k. ten halve ge dicht zijn. De groote schouw van 't bestuur an 't waterschap over den Wakkeren-, Zomer-, Meent-, Veen-, en Vetdijk, over dc Gooiergrachi en over alle water gangen in Truikmerland, de Meelzakken den Gemeenen Maat zal plaats heb ben op Dinsdag 23 Sept. Door het gemeentebestuur werd aan besteed het van modder en onkruid ren van haven en vaart. Dc aan besteding geschiedde in twee pcrcecten. Aannemer was A. Koppen voor f 12.98 en f 13.98. Hilversum. De bouw van de St. Clc- ikerk vordert voorspoedig. Men kan zich nu eenigzins voorstellen welk fraaie» indruk het geheel zal ma ken, als straks de stijlvolle tempel zal zijn voltooid. Hoewel nog niet officieel •astgestcld, welk gedeelte der ge meente tot de St. Cleinensparochie zal behooren, worden toch reeds pogingen aangewend, om verschillende colleges ornicii. Zoo was de gelegenheid opengesteld om zich aan te melden het op te richten ngkoor. Het ligt in dc bedoeling, o- laarvoor 12-tal tc kiezen. Dezen zullen grondig 1 irricht ontvangen in den nieuwen kerkzang, terwijl de Roineinsch uitspraak het Latijn in toepassing zal wor den gebracht. Het onderwijs wortll ge geven door- den 1 IoogEerw. heer J. A. in Schalk, president van het Semi te Kuilenburg. Hoevelaken. De lieer Van Arkcl is her benoemd tot burgemeester dezer ge- Barneveld. Het huis in de Nieuwstraal voorheen bewoond dour A. van den Bogert, is aangekocht door M. J. Knot tenbelt. Zeist. Bij veiling te Utrecht .zijn de Zeisterbosschen aangekocht door de gemeente Zeist voor f407.733. Utrecht. De arrondisscmentsrcchtbank alhier veroordeelde G L. 19 jaar, ar beider te Eemnes, wegens diefstal van sigarenkoker t.n. van C. P., tot 3 weken gev.straf. H. v. d. P, 30 jaar koopman te Xijkerk, verdacht van dicf- van een zak met aardappelen t.n. J. T., werd vrijgesproken. J. E. 56 jaar, winkelier te Soest, wegens beleediging van H. A. N., tot fl boete sub. 1 d. h. W. V. 37 jaar. blocker Jutphaas, als voren van A. A. tot i boete sub. 12 d. h. Gemengde Berichten. Feestend Amsterdam. Dat men in dc centra der beschaving vaak alles be halve beschaafd zijn blijdschap luclyt. valt af te leiden uit hetgeen dc Tele graaf over 't Amsterdamschc onafhan- keljjkheidsfcest mededeelt „Het Koninklijk gezin heelt onze st verlaten, wij zijn weer onder ons liet oogenblik is dus daar, om elk; eens ronduit te zeggen dat het hier tie afgcloopcn „feestweek" een pan geweest. Wij zijn een mw volk en wij uit den band springen, dan doen wij tlat bij voorkeur onder het brullen van schuine liedjes, slaan elkaar hoeden van het hoofd, Trappen op kaars rokken en het jonge volkje pleegt handelingen, die wij hier niet nader zullen omschrijven." Instorting. De schoorsteen van de Workingtoner ijzer cn staalfabriek, "e in, In de fabrieken werden vijf door de neervallende steenen ge dood cn een twintigtal gewond. Valsch geld. Te Zwolle zijn valschc rijksdaalders in beslag genomen, alle net den. beeldenaar van Koning Wil- em lil. Ze zijn wat lichter dan de goede rijksdaalders en eenigzins lood kleurig. Slachtoffer van haar plicht. Een kloos terzuster van het gasthuis van Stavelot, bestuurd door de Dochters van liet Kruis, is het slachtoffer geworden van haar toewijding. Bij het wasschcn van 't linnen van een zieke, door koudvuur aangetast, werd de zuster een hevige pijn gewaar, die zich zoo snel voortzette, dat onmiddellijk haar rechterarm moest lorden afgezet. Men hoopt de kloos- jrzüster tc redden. Kinderzegen. Tc Berghem wertl een landbouwer vader van zijn vier cn intigstc kind. Royaal Amsterdam, 't Leek te Amster dam bij de feesten alles even royaal, 't leek allemaal rijkdom cn weelde ieder scheen voor zijn pleizier op de 'ercld. Maar de Amsterdamschc Stads bank van Lccning geeft tic keerzijde ■laille tc zien. Er werden 't laatste :t minder dan 1.283.714 panden beleend tegen 'n bedrag van f5.548.171.05 of Otigév. 60.000 panden cn f460,000 voorschot meer dan in 1911. Het aan tal weckpanden' klont met 36000. Oj> 31 l)ec. waren 3622 naaimachines, 1640 rijwielen en 93 piano's en orgels verpand, lp de zilverkamer was aan goud- en zilver aanwezig voor een be drag van f604.413. Bliksemschade. Dr. van Gulik uitWa- geningen heeft op de Haagschc land bouwtentoonstelling gesproken over de beveiliging van boerderijen tegen 't in slaan van tien bliksem. Gemiddeld ver zaakt het treffen van tien bliksem hier te lande een schade van fSOO.OOO per jaar. Hoornen in dc nabijheid zijn liet steeds beschermers. Staan ze op icnigcn afstand, dan is hun bescher ming zoo goed als nul. Staan ze vlak bij, dan verhoogen ze dc trefkans. Tusschen ecnigen afstand cn dicht bij kunnen hoornen eenige bescherming bieden, maar niet zooveel, dat een bliksemafleider noodcloos zou zijn. Een Hecht onderhouden bliksemafleider is nog altijd beter dan geen. Met dc rie ten daken heeft inen T meeste gevaar, De beveiliging is daarbij moeilijk, en wel zooveel, dat het de vraag wordt of cr wel voldoende veiligheid te bren- De statistiek van bliksemschade geeft achter: „inslaan in rieten dak" steeds het woordje afgebrand te lézen. Rootle agent. Bij het laatste bczoekjvan tie Koningin aan Rotterdam werden aan tic agenten, die den weg moesten af zetten, oranjestrikjes uitgedeeld. Een der agenten, weigerde «lit strikje te dragen, omdat hij naar hij verklaarde, socialist was. Door zijn superieuren werd hem voor de zoovcclstc maal verklaard, dat liet een order was van den hoofd commissaris, doch hoe men ook praatte en ofschoon men hem op tic gevolgen zijner weigering wees, dc agent-socialist bleef weigeren. De agent heeft als straf daarvoor vier dagen schorsing gekregen met inhouding van salaris. Vreontd. De socialistenleider Bcbel, die zonder 'n cent op zak begon, laat nu ongeveer 800.000 gulden na. Men vraagt zich nu af hoc Rebel «lit groote fortuin heelt verworven. Eenmaal heeft liij een erfenis van 200.000 gulden ge kregen, maar toondertijd verklaarden zijn partijgenootc», dat Bcbel daarvan slechts 50.000 gulden voor zichzelf zou behouden. Auto-ongeluk. Een automobiel, waarin verschillende vreemde officieren gezeten warén, reed tengevolge van het springen van een band in de nabijheid van Gri- solles met volle vaart tegen ceil boom. Het rijtuig raakte in brand. Alle inzittenden konden gered worden. De Dttilsche militaire attaché graaf von Wintcrfeld heeft ernstige brandwonden aan borst en voelen bekomen. Omtrent «lit ongeluk melden de bla den nog het volgende De attaché had zich naar dc mnnocu- naar het i e-ter

Historische kranten - Archief Eemland

De Eembode | 1913 | | pagina 5